تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

قضية شائكة (1)

العفة والحب والجسد (1) قضية العفة شائكة بالنسبة للمشاكل والصعوبات التي تطرحها علينا، وبالنظر إلى التيارات الفكرية والاجتماعية التي تحاول في مجتمعنا أن تتعرض لعفة مستترة أساسها الكبت والحرمان

اضافة رد

الصورة الرمزية aymonded
aymonded
ارثوذكسي ذهبي
aymonded غير متواجد حالياً

قضية شائكة (1)

كُتب : [ 06-28-2007 - 06:47 PM ]

العفة والحب والجسد (1)

قضية العفة شائكة بالنسبة للمشاكل والصعوبات التي تطرحها علينا، وبالنظر إلى التيارات الفكرية والاجتماعية التي تحاول في مجتمعنا أن تتعرض لعفة مستترة أساسها الكبت والحرمان والتربية غير السوية وعدم القدرة على فهم المشاعر وضبط العلاقات ...

فالعفة – لازالت – تُفسرّ تفسيرات مشوهة جداً ، أو فهم خطأ للحرية الشخصية، فنراها تظهر بمظهر التزمت والرجعية، وترتبط بمفاهيم اجتماعية بائدة، وهذا يساعد على وجود جو مُثير للغرائز التي تغذية – في مجتمعنا – الكتب والمجلات والأفلام السينمائية والفيديو كليب والتربية القمعية وقانون العيب الأسري الذي يطلق على آذان الأولاد ، ونرى صعوبة بل واستحالة وجود العفة في حياتنا بل وممكن أن نعتبره درب من الخيال!! لذلك لا بد لنا من أن نبحث هذا الموضوع بصراحة ونحدد معنى الجسد والعفة والحب!!
( وسنتكلم عن الجسد والروح ، مركز الوظيفة الجنسية، الحب الحقيقي، معطيات الحب الإنساني الأصيل، انحرافات الحب، الحب الملتزم، العفة كاستعداد للحب الحقيقي، العفة الحقيقية والعفة الزائفة، تربية العفة، العفة في الزواج، العفة المكرسة )

*مقدمة لا بد منها:

1- العفة ليس لها قيمة في حد ذاتها، إنما تستمد قيمتها من كونها مظهراً من مظاهر المحبة الخالصة الحقيقية الصادقة ، فالعفة في حد ذاتها فضيلة سلبية، فمعنى العفة: (عفّ عن الشيء = امتنع عنه ، العفاف = الامتناع عمّا لا يحسن قولاً أو فعلاً) والمسيحية إيجابية في كل أفعالها وتعاليمها كلها.

والطبيعة الأساسية الغالبة في المسيحية، طبيعة المحبة. والعفة دون المحبة لا تُجدي نفعاً بل وليس لها قيمة: فالعذارى الجاهلات اللواتي تكلّم عنهم الرب يسوع كنّ حافظات للبتولية ولكنهم لم يزينوا مصابيح نفوسهم بزيت الروح القدس زيت المحبة، لذلك لم يدخلوا الملكوت، ملكوت الله الذي هوَّ محبة. والمحبة مظهرها العفة لأن من يحب يختار، وفي الاختيار تخلِ عن أشياء كثيرة، ومن يحب يُخلص، وفي الإخلاص تضحية ونكران الذات.

2- العفة ليست وصية تُفرض على الإنسان من الخارج بصورة اعتباطية سطحية أو شكل من أشكال القداسة للقبول في الكنيسة والمجتمع الذي نعيشه، هذه قداسة مزيفة لا تتعدى الشكل والصورة أمام المجتمع والناس ، أما من الداخل فليس لها أصل ، فالعفة هيَّ حاجة عميقة في الإنسان، تتلاءم مع طبيعته الأساسية وتساعده على تحقيق ملء إنسانيته التي لا تُكتمل إلا في جو من الشركة والعطاء.

3- العفة إذاً، بعكس ما يبدو لنا إذا ألقينا نظرة سطحية للأمور، فالعفة تتفق كلياً وحاجتنا الإنسانية العميقة، أي أننا من الداخل نسعى سعياً صادقاً بشوق ولهفة شديدة إليها، وهذا ليس بغريب عنا، فالطبيعة البشرية أي طبعنا الخاص - وإن شوهته الخطية - فلا نزال نحمل في أعماقنا صورة ذاك الذي أبدعنا على صورته، فالله خلقنا على صورته ومثاله ((نحن صورة الله))، ولا يزال يدفعنا حنين قوي وخفي إلى الله والفردوس المفقود بالسقوط، وكما قال العلامة ترتوليانوس " النفس مسيحية بطبيعتها"

إذن النفس ، مهما ان كانت ، كانت ولا تزال مهيأة لقبول عمل الله الذي أتى به الرب يسوع المسيح الذي تجسد ومات وقام ليُجدد الصورة التي تشوهت بالسقوط منذ القديم ويُعيدنا للحضن الإلهي، حيث يستعيد الإنسان وحدته الممزقة بينه وبين أخيه الإنسان وبينه وبين الله مصدر وجوده وسعادته الحقيقية، فيزول كل ما هوَّ سلبي وتذوب العفة في المحبة وفي فرح لقاء المحبوب ومشاهدته بعين الإيمان والشركة معه بالصلاة والإفخارستيا.

وهبنا الله عمق العفة وقوتها
غنى النعمة ووافر السلام معكم جميعاً يا أحباء ربنا يسوع
وللحديث بقية

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
kiko
ارثوذكسي بارع

kiko غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-28-2007 - 07:01 PM ]

بجد ميرسى يااااغاااااااااالى بجد
بس ممكن طلب ياااااريت
حضرتك تكلم فى كلام معقووول ياااعنى كلااااام الناس العااامية تقدر انهااا تستوعبة
لانى فى ناس ممكن مش بتحب تقرا كتيرر
بس عاااوز تعرف
هو بجدكلااااااام حضرتك رااااائعع بس يبقى احلى انى حااضرتك تساااعدنااا انى احنناااا نفهم هذاا الكلااااام بكل بسااااااطة حتى نقدر انى احنااا نفهمة
انا بتمنى انى حضرتك ماااتكونش فهمتنى غلظ
بس بجد انا وااااااحد من الناااس وبكل وضووووووح بقولهااا ممكن فى حاجات مش بقدر افهماااا
وومكن مكملش الموضوع كلة
فاياريت حضرتك تساااعدنااااا
وبجد الموضوووووووووووع راااااااااااااائع

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

Thumbdown

كُتب : [ 06-28-2007 - 07:27 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kiko مشاهدة المشاركة
بجد ميرسى يااااغاااااااااالى بجد
بس ممكن طلب ياااااريت
حضرتك تكلم فى كلام معقووول ياااعنى كلااااام الناس العااامية تقدر انهااا تستوعبة
لانى فى ناس ممكن مش بتحب تقرا كتيرر
بس عاااوز تعرف
هو بجدكلااااااام حضرتك رااااائعع بس يبقى احلى انى حااضرتك تساااعدنااا انى احنناااا نفهم هذاا الكلااااام بكل بسااااااطة حتى نقدر انى احنااا نفهمة
انا بتمنى انى حضرتك ماااتكونش فهمتنى غلظ
بس بجد انا وااااااحد من الناااس وبكل وضووووووح بقولهااا ممكن فى حاجات مش بقدر افهماااا
وومكن مكملش الموضوع كلة
فاياريت حضرتك تساااعدنااااا
وبجد الموضوووووووووووع راااااااااااااائع
حبيب قلبي الغالي جداً في ربنا يسوع
أشكرك على كلماتك الحلوة ، ومش تخاف انا فاهمك صح لأني أحياناً كثيرة ربما يفوت عليَّ انه يكون هناك بعض ألفاظ غير مفهومة عند البعض ...

بس ياريت تبقى لو قدرت تحط اي استفسار في صيغة سؤال وانا أجاوب لأني مش عارف ابسط الكلام ازاي يا حبي ، علشان احتمال كبير اكون في بعض الألفاظ أنا أشوفها سهلة والبعض يراهل غير مفهومة فلو ساعدتني حقيقي يكون ليك شكر عظيم يا احلى غالي في ربنا يسوع
وياريت تفيدني يا غالي وتفيد كل من يدخل وياريت حقيقي اي حد في أي موضوع يحط راية أو أستفسارة أن أنا غفوت عن بعض الألفاظ ووضعتها وقد تكون سهلة عندي بحكم كثرة القراءة وصعبة عند البعض الآخر

غنى النعمة ووافر السلام لشخصك الحلو

رد مع إقتباس
بياناتي
kiko
ارثوذكسي بارع

kiko غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-28-2007 - 07:41 PM ]

بصرااااااحة ومن غيررر زعل معلش انا غبى شوية
بس بجد انا لغايت دلوقتى مش فااااهم ماهى العفة
هل يمكن ان تكووووووون هى الطهارة ام التوبة عن الخطية
اما انهاااااشئ اخر لست اعلمة

فااا معلش ممكن تتناقش معى فى هذة الافكـــــــــــار

ومااااا هو الطريق لكى نحس بهاااا ونفهمهااااااا
كويس ونعمل بهااا ونستخدمهااا فى حيااااتناااا للخلاااااص

الرب يكون معااااااك
انا متشكر انى حضرتك مااافهمتنيش غلط
ميرسى يااغلى غاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااالى وعزيز على قلبى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

Thumbdown

كُتب : [ 06-28-2007 - 07:53 PM ]

اقتباس
بصرااااااحة ومن غيررر زعل معلش انا غبى شوية
بس بجد انا لغايت دلوقتى مش فااااهم ماهى العفة
هل يمكن ان تكووووووون هى الطهارة ام التوبة عن الخطية
اما انهاااااشئ اخر لست اعلمة

فااا معلش ممكن تتناقش معى فى هذة الافكـــــــــــار

ومااااا هو الطريق لكى نحس بهاااا ونفهمهااااااا
كويس ونعمل بهااا ونستخدمهااا فى حيااااتناااا للخلاااااص

الرب يكون معااااااك
انا متشكر انى حضرتك مااافهمتنيش غلط
ميرسى يااغلى غاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااالى وعزيز على قلبى
السلام لنفسك أيها الغالي في ربنا يسوع
أنا باتكلم عن العفة والجنس يا حبي
ودية مقدمة عامة يا حبي كتمهيد لمفهوم العفة عموماً ، كي ما نصل للمفهوم الإلهي والقصد من الجنس وسموه في عفة حقيقية وليست ذات شكل خارجي ظاهر اما من الداخل فكلها شهوة ومغالطة نابعة عن تربية غير سوية أو تشوية المجتمع وخبرة الشر التي لازمتنا وتغذت على لغة الشارع والتخلف التربوي السيء والكبت الظاهر في جميع الأتجاهات ، حتى الذين يعلمون عن العفة تكلم معظمهم بعيداً عن أصول المحبة فتاه كلامهم في مجرد تداريب لا تأتي بثمر كثير ، ويشرحوها بعيداً عن جو المحبة الذي هو أصل هدفها الحقيقي ...

أرجو أن أكون وضحت نقاط سريعة حالياً وللموضوع بقية سنشرح فيها مفهوم العفة الحقيقية ، ولو في حاجة ياريت توضحها يا احلى غالي في ربنا يسوع
وتأكد تمام ان عمري ما هافهمك غلط أيداً مهما كان الأمر

ومش تقول على نفسك كلمة غبي دية تاني لو سمحت يا صديقي الرائع جداً
غنى النعمة ووافر السلام لشخصك الحلو

رد مع إقتباس
بياناتي
kiko
ارثوذكسي بارع

kiko غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-28-2007 - 07:58 PM ]

اةةةةةةةةةةةةةةةة لا اصل انا فهمت انى العفة دى حااااجة
تاااااااااانى معلش اصل انا الصراااحة معلوماااتى على قدى
دلوقتى بس انا فهمت حضرتك بتكلم عن اية
ههههههههههه (( غباء منى معلش ))

بس فعلاااا دة موضوووووع مهم جدااااااااااااا

ويااااريت حضرتك تكمل وميرسى بجد لحضرتك مواااضيع حضرتك كلهاااااااا
مهمة جدااااااااا وخطيرة فعلااااااااااا

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

Wacko

كُتب : [ 06-28-2007 - 08:05 PM ]

اقتباس
اةةةةةةةةةةةةةةةة لا اصل انا فهمت انى العفة دى حااااجة
تاااااااااانى معلش اصل انا الصراااحة معلوماااتى على قدى
دلوقتى بس انا فهمت حضرتك بتكلم عن اية
ههههههههههه (( غباء منى معلش ))

بس فعلاااا دة موضوووووع مهم جدااااااااااااا

ويااااريت حضرتك تكمل وميرسى بجد لحضرتك مواااضيع حضرتك كلهاااااااا
مهمة جدااااااااا وخطيرة فعلااااااااااا
أشكرك يا حبي وصديقي الحلو جداً في ربنا يسوع
أولأ يا حبي انت مش غبي ولا حاجة يا سكر أنا بس اللي ممكن اكون مش وضحت في البداية قوي ، بس عموما اشكرك حقيقي وبإذن المسيح هاكمل الموضوع كل يوم أنشاء الله بجانب الدسقولية اللي بحاول اجيب كل النصوص بتاعتها هنا لأن فيها حاجات كتير مرتبطة بنفس ذات الموضوع

وانشاء الله هانحط الدسقولية وقوانين العلامة هيبوليتس أيضاً وكل ما يختص بحياتنا وخبرتنا في الكنيسة كي ما نستفيد ونحبا أصول ما تعلمنا واستلمناه من الكتاب المقدس وتعاليم الآباء القديسين في أصولها الأولى
غنى النعمة ووافر السلام لشخصك الحلو جداً في ربنا يسوع

رد مع إقتباس

اضافة رد