تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > حياة القديسين والقديسات > معجزات القديسين والقديسات

معجزات القديسين والقديسات معجزات القديسيين والشهداء التى حدثة معك او مع اخريين

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

هل أكتشفت شفيعك؟ وهل تعاملت معه فى تجربةما؟ وهل من الممكن ان تروى لنا التجربة ؟

سلام المسيح الموضوع منقول بالكامل من صاحبه الاصلى وهو alantonecam من منتدى القديس العظيم مارمينا العجائبى اولا احب ان اشكر ربنا يسوع المسيح ان

موضوع مغلق

IO-Mena
ارثوذكسي برونزى
IO-Mena غير متواجد حالياً

افتراضي هل أكتشفت شفيعك؟ وهل تعاملت معه فى تجربةما؟ وهل من الممكن ان تروى لنا التجربة ؟

كُتب : [ 05-03-2007 - 04:43 AM ]

سلام المسيح

الموضوع منقول بالكامل من صاحبه الاصلى وهو

alantonecam

من منتدى القديس العظيم مارمينا العجائبى

اولا احب ان اشكر ربنا يسوع المسيح ان اعطانى الفرصة فى المشاركة فى هذا المنتدى .
ثانيا اشكر القائمين على المنتدى على تعب محبتهم
ثالثا اود ان اروى لكم يا اخوتى كيف عرفت شفيعى وهو القديس العظيم الانبا انطونيوس
والقصة هى انى كنت ذهبت الى ديره العظيم لاول مرة وغامرنى احساس غريب وهو احساسى عند د***ى من البوابة بأنى داخل الى بيت ابى الارضى هو احساس غريب لاول مرة احسة عند د***ى دير واحسست بدعوة منة شخصيه لاقترب منه.
المهم دخلت وكانت تغرمنى الفرحة والسعادة وكنت ذاهب الى مهمة عمل فى الدير وتم انجاز المهمة وحان وقت الذهاب ولكنى لم اكن عاوز امشى من الدير وتقررت الزيارات حتى وصلت انى الى معدل 20يوم فى الشهر تقريبا جالس فى الدير ومرت السنين وعندى احساس انى اكتشفت شفيعى وهو القديس الانبا انطونيوس .
يكلمنى ويرشدنى وانا اسمع صوته فى اذنى , ولكن مع انشغالى فى امور الحياة
لم اذهب الى الدير لمدة عام وانشغلت فى العمل .
كيف تأ كدت من انه شفيعى وكيف تعاملت معه فى تجربة صعبة ؟
+سوف اجيب على هذا السؤال وارجو من الله ان تتحمالونى اخوتى فأنا لست كاتب ولا متمكن فى اللغة العربية.
بأختصار انا كنت مسافر فى مهمة عمل الى الصعيد لابيع بعض منتجات المصنع الذى اعمل به فى مدينة 6 اكتوبر
ولم يوفقنى الله فى هذه المهمة بعد عناء ثلاثة ايام فى اللف على المحلات حتى وصلت الى محافظة اسيوط يعنى من الجيزة حتى اسيوط ولم ابيع شىء وككنت مستأجر سيارة نصف نقل تعبت من اللف وأخذت القرار بالرجوع واثناء رجوعى كنت افكر واطلب من شفيعى القديس العظيم الانبا انطونيوس واقول له لماذا لا تستجيب الى طلبى بنجاح مهمتى وروادنى الشك فى انه لايكون شفيعى واصبحت غير متأكد وزعلت ولكن قبل وصولى الى مدينة 6 اكتوبر وانا فى طريقى للعودة حدث تصادم مريع بينى وبين سيارة ميكرو باص فى طريق مصر اسيوط الغربى نتج عنه تهشم السيارة وفقدان وعى وحسب ما قيل لى بعد ذالك ان الضابط الذى جاء الى معاينة الحادث لم يصدق ان الذى فى السيارة لسه على قيد الحياة من شدة تهشم السيارة وبمرور احدى معارفى شاهد الحادث وتعرف على واتصل بالاسعاف على الفور وبلغ اخى الكبير وتم نقل جسدى وانا فى حالة غيبوبة تامة ودخل جسدى الى مستشفى 6 اكتوبر العام وبعد الكشف الطبى قال الطبيب لاخى الذى كان قد وصل الى المستشفى انى قد مت موت اكلينيكى وهذا كان فى 9 صباحا وهنا حدث المعجزة فالجسد كان فى المستشفى والروح فى دير القديس الانبا انطونيوس
ملحوظة) ( انا لست من القديسين السواح بالبلع** انا انسان خاطىء ولست استحق ان يحدث ذالك معىففى اسناء وقوع الحادث اتنقلت من السيارة الى الدير فى جزء من الثانية واندهشت لانى كنت كامل الوعى فدهشتى انه كيف انتقل ولماذة ووجدت نفسى فى الدير ابحث عن اى احد أسئله ولم اجد اى من الرهبان وكان هذا فى وقت غروب الشمس تقريبا لكنى لاحظت وجود بعض التعديلات فى الدير منذ اخر مرة كنت متواجد فى الدير وهذا كان منذ سنة تقريبا مثل تصنيع صناديق للقمامة ونقل وشة الخراطة واشياء اخرى وبعد ذالك رودنى فكرة ان الاباء ممكن يكونو فى مغارة الانبا انطونيوس لعمل عاشية او صلاة تصبحة فصعد الى المغارة وكانت المغارة اعلى من الدير حوالى ما يقرب من كيلو متر ولاحظت فى صعودى على السلم المؤدى الى المغارة انى لا احرك رجلى واندهشت من ذالك ايضا وصلت الى المغارة ولم اجد اى احد بها وكان اليل قد حل والنيا اظلمت فنمت فى المغارة وقلت فى الصباح انزل واشوف
ملحوظة جسدى فى المستشفى
وفى الصباح نزلت من المغارة بنفس اسلوب الصعود وتجولت فى الدير لاجد اى شخص ولكن دون جدو وفجاءة سمعت صوت خارج من مخبز الدير وانا بجانبه فدخلت الى المخبز فشاهدت اب راهب فقال لى حمد الله على السلامة وأخذ يرحب بى وقلت له مبروك على تجديد المخبز يا ابونا فطلب منى تغير المبة الموجوده على باب المخبز فرحبت واعطنى لمبة جديدة وقال شوف حاجة اقف عليها وغيرها فبحثت على اى شىء فوجدت برميل قديم بالخارج فحمالته ودخلت به داخل المخبز وغيرت المبة وتركت البرميل بجانب المبة القديمة فى داخل المخبز وقبلت يده وقلت له ممكن يا ابى تشوفلى حاجة اروح بيها يعنى اقصد سيارة فقال لى ادخل خد بركة الصلاة فى الدير وبعدين هتروح فدخلت الى كنيسة القديس مرقص الانطونى ووقفت امام الهيكل لاصلى وفجأة وانا اغمض عينى لاحظت صوت بجانبى يصلى باللغة القبطية فنظرت الى مصدر الصوت فشاهدت القديسين الانبا انطونيوس والانبا بولا وقفا بجانبى يصليان فندهشت فوجدت نفسى فى المستشفى وواقف بجانبى اخى الاكبر وبعض اقاربي فأخذ يصيح اخى ويطلب الدكتور ليقول له انى فقت وانا اقول له انا ايه الجبنى هنا انا كنت فى الدير الانبا انطونيوس فجاء الى الطبيب وكشف على وقال لاقاربى واخى الحمد لله ده زى الفل دى معجزة مفهوش اى حاجة فرويت لاخى والواقفين ما كنت فيه وما شهدت فنظرو الى وقلو للطبيب من يخرج الان فقال الطبيب ممكن اوى وكان هذا فى الساعة 7 مساء من يوم الحادث فخرجت مع اخى واحد اقاربى وركبنا السيارة وحسيت ان مفيش حد عاوز يصدقنى واخذت اروى لهم ما حدث مرة اخرىلا فنظر الى اخى وهو مندهش وقال لقريبى وهو يقود السيارة ممكن نروح مستشفى كبيرة خاصة للاطمئنان افتكرنى اتجننت
من الحادث فذهبنا الى المستشفى ودخلت لدكتور فى المخ والاعصاب فكشف على وحكيت له ما حدث معى فطلب اشعة مقطاعية على المخ فى الحال فعملت له الاشعة ودخلت مرة اخرى فنظر فى الاشعة وقال انى سليم ومفيش حاجه انها مجرد حلم رئيته اسناء الحادث وربنا يسمحنى تشككت فى المعجزة ولكن كان عندى تبرير لانه غير مسيحى فطلبت من اخى الذهاب الى دكتور مسيحى وذهبنا على الفور لدكتور اخر مسيحىفكشف على وشاهد الاشعة وريت له ما شهدت فقال نفس ما قال الدكاترة الاخرى فتأكدت انها ليست معجزة وما برر لى انى انسان خاطىء ليه يحدث معى معجزة.
وذهبنا انا واخى واحد اقربى واقترح قريبى هذا ان لا اذهب الى البيت لتأخر الوقت وان اذهب معه الى البيت لاستريح واغير ملابسى وبعدين اروح وذهبت معه الى بيته ونمت عنده ولكنى وانا نأم الفكر لا يتركنى وواخذت احدث الانبا انطونيوس واطلب منه ان اذا كان ماحدث معى حقيقيا فيظهره الى اقاربى وعدت اليلة وفى الصباح وانا جالس مع افراد قريبى هذا مجتميعين فى غرفة الصالون رن جرس التليفون وانا كنت اقرب واحد اليه ومن الغير طبيعى وبعاشوائيه رفعت السماعة وقولت الو فرد على المتصل وكان ابونا الذى قد رئيته فى الدير اثناء الحادث ثم قال لى
وصلت بالسلامة حمدالله على سلامتك ياريت لما تيجى تحكى المعجزة تانى متقولش على اسمى قول ابونا الراهب
فصحت مسرور وانا قد اغمرنى الفرح وقولت لمن يجلسون معى تعالو اسمعو ابونا واخذ قريبى السماعة فسلم على ابونا وسمع منه ما حدث وطلب منا زيارة الدير فعلى الفور توجهت انا وقريبى هذا الى الدير وانا فى الطريق اخت افكر انا وقريبى فى احداث المعجزة وان كيف عرف الراهب انى فى بيت قريبى فى هذا الوقت وانى جالس بجوار التليفون ووصلنا الى الدير واخذت امر انما وقريبى هذا فى الاماكن التى كنت تردت فيها وشاهدت انا وقريبى التعديلات كما وصفتها فى اماكنها ودخلنا الى المخبز ورئينا البرميل الذى وقفت عليه وغيرت المبة هو كما وصفت مكانه بالضبط ومن هنا تأكدت ان شفيعى هو القديس العظيم الانبا انطونيوس .
ومن سعتها اسميت نفسى على اسمه انطونى وكان تفسير الاباء الروحانى عن المعجزة ان الانبا انطونيوس حفظ روحى فى ديرة اسناء المعجزة خوفا من عدو الخير ان يضرنى
ولان ربنا يسوع المسيح يتمجد فى قديسه وكرمهم ز فلتكن صلواتهم معنا جميعا امين
ملحوظة هذه المعجزة كتبت ثلاثة مرات حتى الان على هذا الموقع لان عدو الخير كان يريد عدم نشرها كان كل ما اكتبها وانتهى منها واتى الى الحفظ على الموقع يقطع الكهرباء اويحدث شىء يخلينى اعيد كتاب

Sponsored Links
بياناتي
Team Work®
ارثوذكسي ذهبي

Team Work® غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-03-2007 - 04:10 PM ]

بركة صلواتهم تكون معانا جميع امين بجد حلوة قوى قوى قوى

وربنا يتمجد فى قديسية

شكرا ليك ولنقلك الموضوع شكرا

بياناتي
Team Work®
ارثوذكسي ذهبي

Team Work® غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-03-2007 - 04:11 PM ]

قد تم نقل الموضوع فى المكان الصحيح له

بياناتي
marmarina
ارثوذكسي بارع

marmarina غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-03-2007 - 04:12 PM ]

رااااااااااااائع يا مينا
ربنا يعوض تعبك

بياناتي
IO-Mena
ارثوذكسي برونزى

IO-Mena غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-04-2007 - 01:44 AM ]

ويعوضكم كلكم

سلام الرب يكون معكم ويملأ قلوبكم نعمة ومحبة

بياناتي
@ حبيب مار جرجس @
مشرف قسم قداسه البابا شنوده الثالث (مشرف كسلان)

@ حبيب مار جرجس @ غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-04-2007 - 02:05 AM ]

سلام الرب يسوع المسيح له المجد يكون مع الكل .
امين امين امين الرب يتمجد في قديسه
شفاعت القديس تكون مع الكل .
شكرا ليك

بياناتي
Narmar
ارثوذكسي ذهبي

Narmar غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-05-2007 - 04:35 AM ]

شكرا يامينا على الموضوع الجميل ده ربنا يعوضك

بياناتي
meroooo
ارثوذكسي جديد

meroooo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-02-2007 - 01:36 AM ]

بركة الانبا انطونيوس فلتكن معنا امين بجد معجزة هايلة جدا
انا بردو كان نفسى احكى معجزة حصلت معايا بشفاعة البابا كيرلس السادس على فكرة حصل معايا بردوا من سنتين انى كل لما اكتب المعجزة الموقع يهنج كتبتها كذا مرةوماكنتش بتتسجلش ومكتبهاش بعد كدة قريت المعجزة دى وقلت انوا فعلا عدو الخير هو اللى بيعمل كدة
بركت كل القديسين فلتكن معنا امين

بياناتي
meroooo
ارثوذكسي جديد

meroooo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-02-2007 - 01:42 AM ]

والمعجزة كالاتى :..
اللى حصل ان يوم جمعة دخلت اخذ دش الصبح فحسيت وانا فى الحمام بدوخة فاغمى عليا (عرفت لما فقت ان البخار طفى شعلت السخان فاغاز هو اللى خنئنى) ووقعت على الارض ومعرفش قعدت اد اية لغاية لما ربنا ادى اشارة لامى انها تتطمن فندت عليا فمرضتش عليها فلما فتحت الباب فوجئت بالمنظر انى عنيا مغربة(مش باين غير بياض العين) وفى رغاوى فى بقى يعنى كدة كنت انتهيت ...... فبعد شوية كتير معرفش اد اية بردوا الدكتور جية وقعد يفوق فيا ومكنش لاقى اى نبض وقال دة انخفاض مفاجا فى الدورة الدموية وكان عارف انوا مفيش فايدة بس مكنش عارف يقول من كتر عياط والدتى وحاول يعمل كل جهدوا وبعد شوية كتير لاقى نبض وانا طبعا مش حاسة بحاجة و فى لحظة واحدة فتحت عنيا لقيت البابا كيرلس فى عنيا دى كانت اول حاجة اشوفها من بعد لما (مت وصحيت )
بركه البابا كيرلس وكل القديسين فلتكن معنا امين

بياناتي
اللة يرعانى
ربنا موجود

اللة يرعانى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-02-2007 - 04:11 PM ]

موضوع رائع انا كل سنة نجحت فيها فى كلية كانت معجزة من بابا كيرلس ومار جرجس شفتكو معانا جميعا

موضوع مغلق