تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

القسم الادبي لمن يهوى الشعر والنثر وكتابة القصص والتاليف

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
dodielpop
Thank you lord

dodielpop غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مجروح منك

كُتب : [ 06-30-2010 - 12:07 PM ]

ربنا يعوض تعب محبتك

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-30-2010 - 06:50 PM ]

[quote=عماد حسنى;695314]

ايمى نازله بالشاور التانى انا فعلا كنت حران اوى النهارده بش شاورين فى وقت واحد .. يالا نعمه من ربنا

هههههههههه
حقيقى مداعبة جميلة بتدل على روح المرح والمحبة
وجمال روحك يا عماد شاورين هيفكوا حيرتك اكيد
بصى يا ايمى اولا انا بشكرك جدا لانك شكرتى فى معانى الكلمات والوصف اللى وصفته ورأيك كمان فى القصيده ..
دى حقيقة وعن صدق انا فعلا مش لاقية كلام اوصف بية جمال مشاعرك وتعبيراتك راى فى كل قصايدك مش عارفة اقولة يا عماد لانة اكبر من اى كلام يا فنان
اما باقى المشاركه فمش عارف هو الحب زى ما وصفتى كده ولا ايه بالظبط
هو وصفك صح مليون فى الميه لكنه وصف سمائى مش ارضى .. اتحدى اى انسان على الارض انه يكون عاش الوصف اللى وصفتيه ده بين حبيبته او حبيبه .. ممكن يكون موجود لكن مش بالشكل ده ابدا .. انا طبعا بتمنى يكون موجود لكنه مثالى زياده شويتين تلاته ..
يمكن مش هقولك لا علشان اكون واقعية معاك وزيك واتعلم منك اتعامل مع الدنيا بشكلها الحقيقى
ممكن يا عماد
اما موضوع انك مأيده رأى أسميشيل فممكن تتقرى مشاركتى اللى فاتت انا حاولت اوضح وجهه نظرى لاسميشيل وياريت اكون عرفت اوضحها .. وبأكد تانى الحب لو شهوانى او مجرد نزوه مش هايكون من وراه جرح .. اصل منطقى وطبيعى هاحس بجرح ازاى ولا اللى كانت بتحبنى هاتحس بجرح ازاى وحبنا كان مجرد نزوه معروف اوى ان النزوه حاجه بتكون غلطه ووقتيه وبتروح لحالها ومش بتسيب غير الندم لكنها مش بتسيب جرح بالطريقه اللى كتبتها
عماد انا لما ايدت راىأسميشيل كنت بتكلم عن الحب بصفة عامة بتكلم عنة فى الغالب مش بصفة خاصة ليك انت تحديدا او اى حد محدد عندك حق دى غلطتى فعلا انا اسفة انا معرفتش اعبر صح او اكمل المشاركة صح
لان الحب لما يكون موجود ويفشل ان يكمل وتكون نهايتة
الارتباط قدام ربنا والكنيسة والناس مش شرط يكون السبب انة كان نزوة او شهوة ابدا ابدا فى ظروف بتكون اكبر مننا واقوى مننا ومن كل محاولتنا بتقف عقبة فى تحقيق نهاية سعيدة للحب
صح يا عماد عندك حق

شكرا جدا جدا ايمى ونورتى الموضوع ومتشكر بجد على رايك اللى اكيد بيضيف للموضوع

ربنا معاكى ويفرح كل حياتك
شكرا ليك انت على كلامك الجبار ورايك الجميل
وعقليتك وتفكيرك الرائع

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

marian magde غير متواجد حالياً

Icon101 رد: مجروح منك

كُتب : [ 06-30-2010 - 10:29 PM ]

بصراحة ياعماد هو باضافة انك شاعر ممتاز بس هو موضوع شعرك بيوجع بس تخيل ان يمكن المرض بيتعالج بس احيانا الحب لا وبيفضل معاك والمشكلة لما بتبقى مقابل حبك هو الوجع والظلم يمكن بقى الزمن غريب !! يمكن الانسان مابيحسش بثمن الحاجة غير لما تضيع !! ؟ بس الى انا متاكدة منوا ان الى جرح هيندم فى وقت قريب او بعيد
والى اتظلم اكيد هو الى هيعيش

رد مع إقتباس
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

عماد حسنى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-01-2010 - 12:17 AM ]

[QUOTE=emmmy;695937]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عماد حسنى مشاهدة المشاركة
ايمى نازله بالشاور التانى انا فعلا كنت حران اوى النهارده بش شاورين فى وقت واحد .. يالا نعمه من ربنا

هههههههههه
حقيقى مداعبة جميلة بتدل على روح المرح والمحبة
وجمال روحك يا عماد شاورين هيفكوا حيرتك اكيد
بصى يا ايمى اولا انا بشكرك جدا لانك شكرتى فى معانى الكلمات والوصف اللى وصفته ورأيك كمان فى القصيده ..
دى حقيقة وعن صدق انا فعلا مش لاقية كلام اوصف بية جمال مشاعرك وتعبيراتك راى فى كل قصايدك مش عارفة اقولة يا عماد لانة اكبر من اى كلام يا فنان
اما باقى المشاركه فمش عارف هو الحب زى ما وصفتى كده ولا ايه بالظبط
هو وصفك صح مليون فى الميه لكنه وصف سمائى مش ارضى .. اتحدى اى انسان على الارض انه يكون عاش الوصف اللى وصفتيه ده بين حبيبته او حبيبه .. ممكن يكون موجود لكن مش بالشكل ده ابدا .. انا طبعا بتمنى يكون موجود لكنه مثالى زياده شويتين تلاته ..
يمكن مش هقولك لا علشان اكون واقعية معاك وزيك واتعلم منك اتعامل مع الدنيا بشكلها الحقيقى
ممكن يا عماد
اما موضوع انك مأيده رأى أسميشيل فممكن تتقرى مشاركتى اللى فاتت انا حاولت اوضح وجهه نظرى لاسميشيل وياريت اكون عرفت اوضحها .. وبأكد تانى الحب لو شهوانى او مجرد نزوه مش هايكون من وراه جرح .. اصل منطقى وطبيعى هاحس بجرح ازاى ولا اللى كانت بتحبنى هاتحس بجرح ازاى وحبنا كان مجرد نزوه معروف اوى ان النزوه حاجه بتكون غلطه ووقتيه وبتروح لحالها ومش بتسيب غير الندم لكنها مش بتسيب جرح بالطريقه اللى كتبتها
عماد انا لما ايدت راىأسميشيل كنت بتكلم عن الحب بصفة عامة بتكلم عنة فى الغالب مش بصفة خاصة ليك انت تحديدا او اى حد محدد عندك حق دى غلطتى فعلا انا اسفة انا معرفتش اعبر صح او اكمل المشاركة صح
لان الحب لما يكون موجود ويفشل ان يكمل وتكون نهايتة
الارتباط قدام ربنا والكنيسة والناس مش شرط يكون السبب انة كان نزوة او شهوة ابدا ابدا فى ظروف بتكون اكبر مننا واقوى مننا ومن كل محاولتنا بتقف عقبة فى تحقيق نهاية سعيدة للحب
صح يا عماد عندك حق

شكرا جدا جدا ايمى ونورتى الموضوع ومتشكر بجد على رايك اللى اكيد بيضيف للموضوع

ربنا معاكى ويفرح كل حياتك
شكرا ليك انت على كلامك الجبار ورايك الجميل

وتعليقك وتفكيرك الرائع
اولا اشكرك جدا جدا ياايمى لدخولك التانى
ثانيا والاهم انا بكون مستنى الردود اللى ممكن تخلينى اعرف ارد او اناقش يمكن بوضح منها فكرته اكتر فى القصيده .. وده اللى بتساعدنى عليه العزيزه اسميشيل بردودها اللى فى منتهى الواقعيه والصراحه واللى بجد بسعد بيها وبستناها ..
وبعدين مافيش اى داعى للاسف صدقينى .. انتى دايما من اقرب الاخوات ليا .. واللى بتنور موضوعاتى وبكون مستنى ردك صدقنى عشان محبتك وزوقك ورأيك طبعا اللى بيكون مميز
انا حاولت اوضح فى ردى ان مش كل حب مايتمش بنهايه الزوج يبقى نزوه ومش كل حب بيكمل بزواج كنسى بيكون حب مثالى .. حاولت اوضح ان كل ماكان الجرح كبير كل ماكان الحب حقيقى او على الاقل حقيقى لو حتى من طرف واحد ؟؟؟؟؟؟؟؟
نورتى الموضوع بجد واوعى تكونى انتى اللى زعلتى من ردى
انا دايما بتشرف بردك يا ايمى ودايما دايما منوره موضوعاتى والادبى والمنتدى باجمل حضور لاروع اخت
ربنا معاكى ويفرح قلبك وحياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

كُتب : [ 07-01-2010 - 12:20 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marian magde مشاهدة المشاركة
بصراحة ياعماد هو باضافة انك شاعر ممتاز بس هو موضوع شعرك بيوجع بس تخيل ان يمكن المرض بيتعالج بس احيانا الحب لا وبيفضل معاك والمشكلة لما بتبقى مقابل حبك هو الوجع والظلم يمكن بقى الزمن غريب !! يمكن الانسان مابيحسش بثمن الحاجة غير لما تضيع !! ؟ بس الى انا متاكدة منوا ان الى جرح هيندم فى وقت قريب او بعيد
والى اتظلم اكيد هو الى هيعيش
ردك بيأكد انك قريتى الموضوع زى ما حاولت اوصله وفهمتى قصدى ايه وبجد متشكر ليكى جدا جدا يا ماريان على حضورك وردك ومشاركتك بجد الف الف شكر ليكى
نورتى الموضوع بحضورك ودايما منوره
ربنا يكون معاكى ويفرح قلبك وكل حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
asmicheal
ارثوذكسي بارع

asmicheal غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-01-2010 - 05:29 PM ]

[quote=عماد حسنى;696041]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
اولا اشكرك جدا جدا ياايمى لدخولك التانى
ثانيا والاهم انا بكون مستنى الردود اللى ممكن تخلينى اعرف ارد او اناقش يمكن بوضح منها فكرته اكتر فى القصيده .. وده اللى بتساعدنى عليه العزيزه اسميشيل بردودها اللى فى منتهى الواقعيه والصراحه واللى بجد بسعد بيها وبستناها ..
وبعدين مافيش اى داعى للاسف صدقينى .. انتى دايما من اقرب الاخوات ليا .. واللى بتنور موضوعاتى وبكون مستنى ردك صدقنى عشان محبتك وزوقك ورأيك طبعا اللى بيكون مميز
انا حاولت اوضح فى ردى

ان مش كل حب مايتمش بنهايه الزوج يبقى نزوه ومش كل حب بيكمل بزواج كنسى بيكون حب مثالى .. حاولت اوضح ان كل ماكان الجرح كبير كل ماكان الحب حقيقى او على الاقل حقيقى لو حتى من طرف واحد ؟؟؟؟؟؟؟؟

نورتى الموضوع بجد واوعى تكونى انتى اللى زعلتى من ردى
انا دايما بتشرف بردك يا ايمى ودايما دايما منوره موضوعاتى والادبى والمنتدى باجمل حضور لاروع اخت

ربنا معاكى ويفرح قلبك وحياتك

شايفة اسمى مكتوب
قلت ادخل اقول رايى

اللى ممكن يزعل كثيرين

بس للامانة مش قادرة اكتمة

ان مش كل حب مايتمش بنهايه الزوج يبقى نزوه ومش كل حب بيكمل بزواج كنسى بيكون حب مثالى .. حاولت اوضح ان كل ماكان الجرح كبير كل ماكان الحب حقيقى او على الاقل حقيقى لو حتى من طرف واحد ؟؟؟؟؟؟؟؟

انت بقصيدتك ا عماد

لم اناقش فكرة مصداقية الحب
بقدر ما ناقشت
ان الحب الحقيقى حتى لم لم يكتمل

لن يكون سبب جرح

ممكن شجن رقيق مع احترام

لكن الم لا اعتقد

لان من يحب محبة حقيقية محبتة لا تسقط ابدا
ربما تتسامى او تتحول لعدم امكانية اكتمالها

لكن الحب الذى ينتهى بالجروح والاهانة والاذلال بصفة عامة

هو شهوة وغير ناضجة

لاحظ ان امنون فى شدة اشتهائة لثامار مرض فعلا
وبمجرد حصولة عليها طردها واذلها

اما الحب الحقيقى فى النور وبموافقة اللة والكنيسة والاهل والاصدقاء
فلو لم يتم

سيترك مكانة احترام وربما شجن لعدم اكتمالة
الا ان الشجن لا ولن يتحول لالم وجرح واساءة

رد مع إقتباس
بياناتي
bent jesus
ارثوذكسي صانع

bent jesus غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-01-2010 - 05:56 PM ]

بجد موضوع جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اا

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-01-2010 - 05:56 PM ]

[QUOTE=asmicheal;696398][quote=عماد حسنى;696041]

شايفة اسمى مكتوب
قلت ادخل اقول رايى

اللى ممكن يزعل كثيرين

لا ابدا يا عزيزتى ولا يزعل ولا حاجة
دى مناقشة محبة واحترام واخوة كمان

انت بقصيدتك ا عماد

بقدر ما ناقشت

لن يكون سبب جرح

ممكن شجن رقيق مع احترام

لكن الم لا اعتقد

الكلام دة لو كنا بتكلم عن محبة عامة او محبة اخوات اصحاب قرايب --- الخ
لكن حب عاطفى بين شاب وبنت ومتفقين على زواج مثلا و لم يكتمل لاسباب خارجة عن ارداتة وظروف من الزمن والواقع المؤلم
لا عزيزتى اسمحيلى اختلف معاكى ومعنى كلمة الم وجرح وعذاب اتكلم عنة بطل القصيدة مش مقصود بيها الم وجرح حقد وكراهية وان الحبيب بيتمنى للحبيبة اللى غدرت بية واتخلت عنة الاذى والشر
لالالا خالص نهائى ---
مقصود بيها الم وجرح الحرمان من شئ كان بيتمناة وبيحلم بية ومتحققشى لاسباب خارجة عن ارادتة

يعنى اية ؟

هو شهوة وغير ناضجة

بردوا مش شرط ابدا

دى بقى اللى ممكن فعلا نسمية النزوة والشهوة والاذلال صح عندك حق
بس صدقينى معتقدتشى دة اللى بيتكلم عنة عماد بطل القصيدة

فلو لم يتم

مش كل حب حقيقى بينتهى النهاية السعيدة اللى وصفتيها يا عزيزتى
احيانا الظروف والقدر بيكون لية راى تانى خالص واعتقد ان دة هو قصد عماد
عموما انا اسفة للتدخل ولكن انا واثقة من اتساع صدركم ومحبتكم وبردوا هستنى رد عماد على كلامك وهعرفة معاكى بس حسيت انى عايزة اتكلم معاكى واوضح لك شئ

رد مع إقتباس
بياناتي
nermos1982
ارثوذكسي ذهبي

nermos1982 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-02-2010 - 01:20 AM ]

انا معاك يا عماد ان ده مش نزوة . هو ممكن يكون حب حقيقى بس للاسف بيكون من طرف واحد. الجرح عمره ماييجى من انسان بيحب بجد. وممكن يكون الحب من الطرفين بس من كتر ماطرف بيزعل التانى خلاص مبقاش قادر يقوت ويسامح. بمعنى تانى فاض بيه خلاص. ومش كل حب بينتهى بالجواز ومش كل حب فشل وانتهى تحت اى ظرف من الظروف بيبقى فيه تجريح. لاممكن الواحد يقول كلام هو مش متوقع يقوله بس من كتر الجرح اللى فيه
يمكن يكون رايى صح اوغلط بس ده رايى

رد مع إقتباس
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

كُتب : [ 07-02-2010 - 02:03 AM ]

العزيزه اسميشيل

شايفة اسمى مكتوب

طبعا اسمك مكتوب فى مانع قولى لو فى مانع قولى قولى

قلت ادخل اقول رايى

يا فندم واحنا صدقنى بنستنى رأيك جدا جدا عالم الله بجد

اللى ممكن يزعل كثيرين

محدش يزعل من اخت غاليه علينا كلنا ولا اى حد يزعل من المناقشه المحترمه المثمره الهادفه .. انتى تقولى اللى يعجبك واحنا ربنا يقوينا فى الرد

لا طبعا تكتمى ايه .. طب لو انتى كتمتى انا مين يظبطلى موضوعاتى كده

انت بقصيدتك ا عماد

بقدر ما ناقشت

لن يكون سبب جرح

ممكن شجن رقيق مع احترام

لكن الم لا اعتقد

اولا كويس انك متفقه معايا انى بناقش الحب الحقيقى حتى لو لم يكتمل .. يعنى مبدائياً اتفقنا اننا بناقش حب حقيقى وليس نزوه ولا شهوه !!!
وبعدين ليه لا تعتقدى ان يكون فى جرح مش بنسمع دايما عن تغير الناس ومادام فى تغير هايكون فى جرح .. لسبب بسيط اوى ان قبل التغير الطرفين متعودين على التفاهم والمحبه والاحترام وكل شىء جميل لكن فى حاله التغير طرف بيتعب والطرف التانى بيكون مش واخد باله انه بيجرح
يبقى فى جرح واللا مش هايكون فى شجن (حزن) انا ممكن احزن اوى مع احترامى للشخص نفسه لكن حزنى بيتحول لمرار مع تغير اللى قدامى لانه تحول لشخص تانى ..وتغيره ممكن يكون ناتج للتغيرات اللى اتوجد فيها وحبه للحياه وحبه للتغير لكن مايمنعشى ان التغير من حال الى حال بينتج عنه انفعالات ممكن تكون انفعالات مضبوطه وممكن تكون انفعلات غير مضبوطه بحسب الطرف الاخر واللى بيوصله ..

تتسامى بمعنى (تعلوا اعتقد)( او تزيد ) ده السمو .. او حتى ترتقى للافضل الى اقصى احترام صح كده .. طيب تتسامى ازاى فى حاله عدم اكتمالها مش المفروض فى حاله عدم اكتمالها كل طرف يروح لحاله وكل طرف يشوف حياته يبقى لازم الطرفين فى حاله عدم اكتمالها يكونوا متفقين على كده لكن اللى بيحصل ودايما ؟؟ ان طرف بيبعد وطرف بيفضل تعبان واحيانا طرف بيبعد وبيكون انانى عايز كل حاجه وطرف بيفضل فى مكانه .. يبقى مش هايبقى فى تسامى طول مافى عالقه ممتده .. يبقى تنتهى احسن ولو انتهت يبقى مافيش اى تواصل ولا تسامى ولا اى حاجه لانها انتهت ..

هو شهوة وغير ناضجة

بصى يا اسمشيل مادام اطلقنا وسمحنا لنفسنا نقول كلمه حب يبقى مش ينفع نقول انه انتهى بالاهانه والاذلال والا من الاول ماكنش حب ولا ينفع نطلق عليه حب وماكنش مقصود اطلاقا فى القصيده المعنى اللى بيطلق عليه شهوه واذلال ..
وزى ماقولت قبل كده وهاوضح اكتر!!!
ليه بنقول اهانه وجروح ليه بنسميها جروح اصلاً ؛؛؛؛ لو عرفنا الاجابه يبقى مستحيل هايكون حب شهوه ... طبعا بنسميها جروح لقناعتنا ان فى طرف انجرح وحس بجرح ومادام اقتنعنا وقولنا جروح مانكملش ونقول حب شهوه عشان لو شهوه يبقى مافيش طرف هايحس بجرح ... يعنى مثلا اتنين بيحبوا بعض وغرضهم الشهوه والنزوه تفتكرى مهما عملوا فى بعض من اذلال حد فيهم هاينجرح مستحيل لان غرضهم كان شهوه ونزوه واللى غرضه كده مش هايكون عنده قلب ينجرح ... لكن ؟؟ لما تقولى جروح يبقى عندك يقين ان حد حس بجرح ومادام فى جرح مابقتش نزوه .. النزوه مش بتجرح

انا معاكى جدا جدا فى قصه امنون وثامار لكن مش هانخدهم قاعده على كل الناس .. واللا تقوليلى مين يستاهل مين اكتر يعقوب ولا رحيل .. تفتكرى راحيل تستاهل تضحيه يعقوب ؟؟؟

فلو لم يتم

طيب هانقول مثل صغير للايضاح اتنين حبوا بعض جدا جدا ومافيش اى اعتراض من الاهل ولا الكنيسه وكان حبهم فى منتهى القوه والاحترام وكل شىء جميل !! لكن ؟ حالت الظروف الاقتصاديه ومنعت الزواج وكل طرف شاف حياته وبعد فتره زمنيه قصيره اكتشف الشاب ان حبيبته بتعشق الماده وحبها للماده كان اكبر من شىء عندها وبرغم كده بتاكد انها مظلومه وبتحبه وجدا
ومن هنا بدأت التغيرات والانانيه تظهر وحب النفس وتغيرات كتيره اوى والنتيجه ان طرف تعب جدا وطرف مضطر يكدب ويلف ويدور وغرضه عدم جرح الطرف الاخر لكن مامنعشى الجرح ولا الاساءة ..
تفتكرى الحاله دى ممكن نطلق عليها حب شهوه او نزوه ؟؟؟ اعتقد لو اطلقنا عليها كده يبقى ظلمنا الشاب ولو الظروف الاقتصاديه كانت كويسه مع الشاب كانت البنت وافقت وماكنتش بقت مظلومه دلوقتى يبقى النتيجه من المثل ده ان الحب كان اساسه محترم مبنى على الارتباط بعيد كل البعد عن النزوه والشهوه لكن تحول لاساءه وجرح .. حتى لو البنت بتحب الماده فماكنش قصدها نزوه ولا شهوه لكن حبها للماده خلاها اختارت الارتباط بطرف اخر
[/quote]

طبعا بشكرك جدا جدا اسميشيل لردك ومناقشتك الايجابيه اللى بتسعدنى جدا وبتخلينى ارد بمنتهى الحماس والاهتمام
ومنتظرين ردودك ومشاركاتك المحترمه الهادفه الرائعه دايما
ولنا لقاء اخر

التعديل الأخير تم بواسطة عماد حسنى ; 07-02-2010 الساعة 02:15 AM

رد مع إقتباس

اضافة رد