تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 1 تصويتات, المعدل 5.00. انواع عرض الموضوع

بياناتي
جرجس البغدادي
ارثوذكسي بداء يشتغل

جرجس البغدادي غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلتى مشكلة عاوزة الحل ارجوكم

كُتب : [ 02-26-2010 - 10:46 PM ]

بسم الاب والابن والروح القدس الإلة الواحد امين
سلام المسيح ليكي يا اُختنا روسي,,
انا حاسس قريت مشكلتك,وقريت أجوبة الأخوه المحبين ليكي, وأنا حاسس بلي يحصل معاكي
الي عايز اقولو ليكي إنو كم نقطة هي وصفة طبية من الرب يسوع ليكي :

1- إنت نفسك حاولي تقوي وترفعي حالتك الروحية , وذلك من إقترابك من ربنابألوسائط الروحية الي موجودة عندنا وهي : *الخلوة الشخصية(صلاة, قرائة الانجيل والتأمل فيةوتطبيق ما تعلمتية في يومكي,سكبمشاعرك واحاسيسك امام ربنا مهما كانت, تعبانة امجيدة,حفظ كل يوم مقوله من اقوال الاباء ) *الصوم*ذهابك الىالكنيسه وتناولك*اجتماعكمعأب إعترافكدائماً*زيارتكلاخوة مؤمنينيشجعوكي ويعزوكي بألرب *الخدمةالي بتقدميها لربنا حسب ماعطاكي من وزنات*شهادتك للرب يسوع في حياتك مع الذين حواليكي*تقديم الشكر لربنا على الخير والشر.
هذه بألنسبة كيف إتقوي وترفعي حالتك الروحية لأنو انتي محتاجة لكدة اكتر من اي شيء تاني على الأرض ,, بس دائما دائما دائما خلي راسك مرفوع لربنا دائما , اوعي تبصي يمين ولا شمال مهما كانت العواصف شديدة اوعي تبصي حتى لا يصير معاك مثل ما صار لبطرس وهو ماش عل بحر(متى30:14و31) وإذا مقدرتيش حاولي بقدر استطاعتك وجهدك وربنا يقويك .
2- حاولي بقدر المستطاع تدوري على الحلول السريعة البديهة في معالجة حالة ابواكي مثل ما قال اخوية الي بعتلك فوق ( ريمون رزق) هي هذة التي اقصدها في النقطة الثانية, ولا تجعلي نفسك سجينه للامور السلبية الحاصلة, بل إنضري الى الايجابيات ولا تتعمقي في المشاكل كل اليوم وربنا معاكي . + الصلاة الدائمة في وسط مشاغل النهار و هموم العمل و عثرات العالم تحفظ باب القلب مغلقا، و تخلق فيه جنة مغلقة " أبونا بيشوى كامل

+ + +

Sponsored Links
بياناتي
dodo2100
ارثوذكسي جديد

dodo2100 غير متواجد حالياً

رد: مشكلتى مشكلة عاوزة الحل ارجوكم

كُتب : [ 03-04-2010 - 02:03 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rosssy مشاهدة المشاركة
انا تعبانة جداااااا عايشة فى بيت كئيب جداااا خلاص انا هموووووت عايشة وسط اهلى غريبة مش طايقة اتكلم مع حد ولا اشوفهم ولا ارد عليهم مش عارفة اعمل اية طول النهار شكل و خناق وتعب طول النهار ماما بتتخانق مع بابا

وانا واخويا كبار مش صغيرين انا خلصت الجامعة وامى طول النهار بتتشاكل مع بابا وصوتها عالى والجيران بيسمعوا كل مشاكلنا وحياتنا وبيسمعوا الفاظ مايصحش حد يسمعها والناس بيقولولهم حرام عليكوا هتوقفوا حال عيالكم ودول لا حياة لمن تنادى احنا مش مهمين عندهم

اعمل اية انا مش طايقة اعيش فى البيت ومخنوقة وعندى اكتئاب ساعات بخرج ومش لاقية مكان اروح فية اروح اقعد عند جدتى او امشى فى الشارع لاكن بدون جدوى

مش لاقية حل خالص قولولى اعمل اية

اولا ربنا معاكى بس انا عاوزة اقولك حاجة مش يمكن ربنا جابك على الارض علشان تؤدى رسالتك فى الحياة و هى انك انتى واخوكى تعملوا حاجة بدل ماانتى دائما مخنوقة حاولوا تتكلموا معاهم او تتكلموا مع اب اعترافك وهة يتكلم معاهم هو هيكون لية طريقة مختلفة صدقينى البيوت كلها فيها مشاكل متفتكريش انك الوحيدة اللى عندها مشاكل وتحمليش نفسك اكتر من طاقتك حاولى تنسيهم شوية بانك تروحى الكنيسة تخرجى مع اصحابك اى حاجة متخليش الموضوع دة قدامك على طول علشان متتعبيش صدقينى جربى ومش هتخسرى الدنيا فيها حاجات كتيرة حلوة مينفعش نبص على الوحش اللى فيها ونسيب الحلو ونقول الدنيا دية وحشة اوى يارب مكنش طولت عليكى ويكون كلامى فية حاجة جديدة

بياناتي
mno-z
ارثوذكسي للعضم

mno-z غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-14-2010 - 04:40 PM ]

الاخت روسي ... من بعد التحية ...
المشكلة اللي طرحتيها هي مشكلة اهلك وليست مشكلتك وهي مشكلة كتير من البيوت في العالم باكمله ,
بس حابب الفت نظرك لكم ملاحظة ,, وهي:
- اولا.. اهلك مش ضدك ولا تصدقي انو الاهل يكونو ضد ابنائهم نهائيا ,
- ثانيا .. المشكلة في الاساس هي عند والدك اللي سمح لماما تتمادا بالاساس بهيك الفاظ سوائا بحضوره او بغيابه ,
والحل برائيي :
1- أنك تصنعي المحبة في البيت لانو بوجود المحبة منقدر نتجاهل عيوب الغير حاولي مع باباكي انو يزيد جرعة الغناج والدلال شوي للماما .
( واللي فهمته منك انو بباكي عندو وقت كتير فاضي يقضيه بالببيت وهاد كفيل بزيادة الخلاف والنصيحة انو يحاول يملي فراغه برات البيت بشغل اضافي او بقهوة او احد المتنزهات او مع الاصحاب )
2- مش تحاول بس .لازم تكوني صديقة البابا وانتي اللي تتحركشي فيه لتلبية رغباته ومتتلباطه بالبيت من اي شي بيخطر ع بالك وبالو ضمن نطاق امكانية البنت اللي بتحب بباها , وممكن هالشي يحرك غيرة مامتك بتغيير اسلوبها او يساهم بتخفيف التصادم بين الاثنين
3- وتخبري اخوكي بالموضوع منشان يتصرف مع مامتك متل ما انتي بدك تتصرفي مع والدك منشان ما تكون لحالا ووحدانية
- وان شاء الله يكون هاد الحل الاسلم لكل الاطراف ..... واللي بدي منك انو ما تنسي ان الزمن كفيل بحل كل مشكلة بس الاهم ما نهرب ونحاول نلاقي الحلول
وانا عن قصد كتبت كلمة ( حلول ) بصيغة الجمع لاني الطبيعة الانسانة غير متشابهة بالتفكير يعني ممكن تلاقي هاد حل أمثل لهذه المشكلة لشخص معين
وانو حل تافه بالنسبة لشخص تاني ....

وهي مشاركتي الاولى بهالمنتدى انشاء الله اقدر اخدم من هو بحاجة ولو بالكلمة لان الكلمة هو الله والله هو الكلمة .

حررت : سوريا . اللاذقية . الساعة : 16:30 م بتاريخ 14\3\2010

بكل محبة اخوكي : mno-z

بياناتي
brokenheart
ارثوذكسي متألق

brokenheart غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-17-2010 - 10:28 PM ]

هما قالوا كل حاجه وبجد كلامهم صح 100 100 وانا حاسه بيكى اوى صدقينى ربنا معاكى وبجد حاولى تنفذى الكلام دا

موضوع مغلق