الملاحظات

قسم مدارس الاحد خدمة ابتدائى تجد هنا كا ما يخص خدمة ابتدائي


اعلانات

 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
الصورة الرمزية emmmy

emmmy

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Feb 2009

  • رقم العضوية :

    49304

  • المشاركات :

    7,158

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     31

10-09-2010, 05:07 PM

كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

انا عايزة اتناقش معاكم فى حاجة مهمة جدا يا خدام ..

احنا بنعمل مدارس الاحد لاولادنا واطفالنا كل واحد يقولنا بيبدا فقرات اليوم ازاى واية الجديد اللى ممكن نقدمة لاولادنا علشان ميحستوش بالملل فى الخدمة وتبقى زى المدرسة قواعد وقوانين وضبط وربط وبس انا رافضة الاسلوب دة لازم ولادنا يحسوا بالجديد واحنا نساعدهم على اكتشاف مهارتهم ومواهبهم دة مش عيب ومش هينهى الجانب الروحى ولا هيعطلة بالعكس زى ما بعض الخدام متصورين

وانا هبدا وهقول السلبيات والايجابيات اللى عندى وبعدها عايزة اسمعكم بجد

انا عندى بعد القداس المفروض ان الخدمة معادها بعد القاس بساعة والبنات مش بتحب تروح وتيجى تانى وبيقعقدوا يتستنوا معادهم بس طبعا مش كلهم مجموعة منهم وعلشان ميقعقدوش فى الشارع وعلى باب الكنيسة بيكون فى فقرة اعمال فنية واكتشاف مواهب بتعملها خدامات معينة بتحب الاعمال الفنية دى والمواهب الصغيرة دى

بعد كدة بنبدا الترانيم -- والموضوع العام حسب مناسبات الايام -- وفقرة اسئلة وبنبون ودردشة -- وبعدة الصلاة -- وتوزيع الفصول كل مرحلة لوحدها خامسة وسادسة وكل فصل معاة الخادمة المسئولة تشرح الدرس المقرر فى المنهج الاساسى يعنى
ويا فى وسيلة ايضاح يا مفيش مش دايما على حسب مهارة وشطارة الخادمة
اية رايكم عايزة اسمع اقتراحاتكم وانتقادتكم وكمان اية ممكن يكون اعمال فنية بسيطة تتعمل للاطفال وانا هعمل معاكم لان الفقرة دى بتسعدهم جدا جدا
مستنية تعليقاتكم
ومشاركتكم

توقيع : emmmy
·

10-19-2010, 01:07 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية ماروجيرافك

ماروجيرافك

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Feb 2008

  • رقم العضوية :

    15340

  • المشاركات :

    7,155

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     43

تم اختفاء الخدام في ظروف غامضه
وسوف يتم البحث عنهم

توقيع : ماروجيرافك








10-19-2010, 01:47 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية magdy totti

magdy totti

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Jan 2009

  • رقم العضوية :

    46462

  • المشاركات :

    3,840

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     24

رئـتع ياايمى موضوعك مهم جدا لانه هايناقش كل ماهو جديد بخصوص الخدمة
بس انتى شوفى فى موضعك السابق اللى هو المسابقة
هااتلاقى افكار تناسب السن دى خلالهاا تقدرى توصلى لبرنامج فى خدمتك
بس انا ها اتكلم معاكى شوية علشان نقدر نوصل للبرنامج مع بعض
انتى عارفه طبعا ياايمى ان الفقرات مش بكترهاا المهم الافاده
والجديد فيها وزى مانتى عايزة طبعا وطبعا معاكى حق لان الاطفال بتحس بملل
بس علشان الاطفال مش تحس بملل لازم يكون الخادم نفسه مش ملل
وفقرته مش ممله
فالازم الحادم يبتكر جديد فى فقرته وفى فصله
سوء بقى بطريقة شرح مختلفه او وسيلة ايضاح مختلفه بعيدا عن الصور
اهم حاجه يا ايمى فى الفقرة والخدمة وسيلة الايضاح
لان الشرح العادى دى من اعقم وسائل الشرح
وده مش كلامى
عموما انا اقولك ع برنامج ممكن يفيد المرحلة دى وطبعا ليكى الحرية انك تتختارى واللى يناسب المرحلة عندك
اولا فقرة ترانيم
وده الجديد فيها ان الخدام كلهم يشااركوه فيها وان يكون فى خادم
يحفظ ترنيمه معينه تناسب مناسبة جاية
يعنى يكون فى ترنيمه للميلاد علشان عيد الميلاد
وببعد بقى عن الحفظ فى يوم المناسبه ومش كده ويس ممكن نحفظ حاجات خااصة با النيروز قبلهاا بفترة علشاان ميكنيش فى ضغط
ويكون عندنا وفرة فى الترانيم والالحان الخاصة با المناسبات

ولازم يا ايمى يكون لكل فقرة وقت محدد
وليكن للترانيم 20 دقيقة
وممكن تعملها حاجه جديده كمان
انك تعملى ترنيمه بين كل فقرة وفقرة علشان الملل ويكون فى تنشاط للذهن والتركيز اكتر
ممكن كمان يكون فى سوال بين كل فقرة وفقرة
ده اللى يخص اول فقرة
احنا فى خدمتنا بندى طبعا سنكسار
وده الفايده منه التعلم من سير القديسين واخذ فضائل منهم وتنفيذ ها فى
حياتنا اليوميه
وممكن الخادم اللى بيقول الفقرة دى يااخد فضيلة من قديس اليوم ده
ويحاول انه يطبقها مع اولاده ويكون فى متابعة سواء فى الفقرة نفسها
او من خلال الافتقاد
وده بيقى غالبا برضوة وقتها بين 15 او 20 دقيقة
ممكن كمان يكون فى فقرة طقس
وده علشان يتعلموا يعرفوه طقس كنسيتنا
ويون فى القداس مثلا وافقيين عارفين لية الحاجات دى بتتعمل
وبرضوة مددتها 15 دقيقة
ممكن يكون فى فقرة الحان ودى بتكون فقرة للحفظ وكمان للتنشياط
مرة تانية ويكون فى تركيز بعد كده
ممكن يكون فقرة شخصيات كتبيه
من الكتاب المقدس ممكن برصوة يكون فقرة اسئله ويكون فى جوائز ليها
ممكن نعمل حاجات كتير جدا بس المهم النظام والابتكار
وبعدين تكون الصلاة وتوزيع الفصول
وطبعا فى الصلاة ادى لكل واحد انه يطلب ويصلى مع نفسه ويكون فى صلاة ارتجلية او ممكن تخلى طفل معاكى يقود الصلاة
وفى الفصول لازم يكون فى محفوظات ليهم وابتكار فى الشرح وسلوكيات
لتفيذها فى حياتهم
وممكن يكون فى نوته روحية
فى حاجات صدقينى
ونفسى بامانه نبعد عن الفكر العقيم اللى هو الخدمة تكون ساعتين
ليه مش 2 ونصف وده يكون فى حرية فى الشرح
وكمان ممكن تكون اخر نصف ساعة للمرح مع الاطفال
ده كمان يا ايمى ممكن تعملى اسبوع فى الشهر يكون يوم مرح ولعب واكتشاف المواهب
زىورشة عمل او ندوه او الالعاب مفيدهتناسب سنهم
او رسم تلوين فى حاجات برضوة تقدرى تملىء اليوم ده

لو فى استفسار عن اى شى قولى
انا اسف ع التطويل ويارب ااكون عرفت اوصل وجهه نظرى وافكارى
وربنا معاكى ويدبرامور خدمتك
اذكرى ضعفى

توقيع : magdy totti

10-19-2010, 06:25 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية ريم الخوري

ريم الخوري

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Nov 2008

  • رقم العضوية :

    39544

  • المشاركات :

    3,810

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     65

ههههههههههه اي يا اخ مجدي كل دول في يوممممممممم لي كل هل تعقيد ما بعرف المرحلة اللى انت بتتكلم عنها بس بتصور هيك كتير فعلا بغض النظر للمرحلة .........يعني نسبيا
بالنسبة لمرحلة الاطفال حساسة كتير واسالبيها برده نحنا عندنا يمكن الاعداد اقل بكتير بس انا مسبقا مثلاً بحضر الموضوع بكل جوانبة بشكل كبير وموسع انا كخادمة لية لحتي اكون ملم بكل شي ممكن الطفل يفاجائني بشي سؤال بدي اعرف جاوب صحححححححح لذلك كخادم اتوسع بالموضوع ميش مشكلة هاد من حيث التحضير والاسلوب بصراحة تاركية لطفال هم الى بقررو بسالهم شو طالع على بالكم بيقول تلوين بنلون لعب بنلعب ندرس بندرس رغبتهم هي اللى بتحدد الاسلوب انا جاهزة بالمعلومات الروحية وعندي اساليب ووسائل بتساعد على اني نفذ هيك اسلوب تدريس مع الاطفال

........طبعا الدرس لحتي يكون حي خاصة لمرحلة اطفال لازم يكون في تنشيط وفية اساليب جميلة تشد الطفل وبنفس الوقت تحقق الهدف رح اطرح مثل

( زكي العشاررررررررر )
في عندي اوراق عمل كتيرة لكتير قصص بالكتاب المقدس وامور روحية وكنيسة بدره
ومنها مثلا
ورقة عمل مرسوم عليها شجرة كبيرة بالابيض والاسود بس وتحت منها راجل صغير .زكي ......... على جنب بعيد عن الشجره
بيلونوا بعد هيك .....بساعد وبفصل الشجرة عن بقية الورقة وكمان زكي العشار .....وفي ثقب بنص الشجرة بنزل منة خيط وبربط فية زكا العشار ....يالله نطلع زكي فوق الشجرة يشدو الخيط يقوم يطلع زكا فوق الشجرة ..........في اثناء التلوين ابتدي مثلاً اشرح عناصر الصورة بطريقة مشوقة مع شوية مرح و مزح واثارة محكات التفكير واربط بين مواصفات زكا واشاي بالواقع الملوس لحياة الطفل مثل الباب طويل قصير مين عندة شجرة مين طلع مرة فوق شجرة صعب والا سهل هيكككككك
لاثارة الطفل فكرياً الهدف صحح روحي بس كمان في تعلمي تربوي ان كان بانواع واشكال واطول واقصر وهيككك......وهيك لحيت وصل قصة زكا العشار بهدفها الروحي بشكل مبسط وجميل وبنفس الوقت شغل للاطفال وكمان لعبة الاطول والاقصر ومين يطول الاول وهيككككككك شي نصف ساعة كلو على بعض لعب مع تلوين مع درس هلا هاد وحة ونشاط روحي هادف
كمان الاية بتكون مطبوعة بنص المجسم للحفظ بالمدرسة والبيت

.........اللعب مهم كتير بس اللعب بيكون جز منة صامت كيف صامت ليقووووووووو ونحط باثناء اللعب ترنيمة وابتدي ارنم انا الاول مع الترنيمة وبعدين بكرر مقطع مقطع على عدة مرات خلال عدة لقاءت متعددة لحتي يحفظوا الترنيمة ولم تحصل حفلة يكنوا جاهزين واللعب الحركي بره بالملعب

هادي باختصار لمرحلة الطفولة على فكرة في اوراق عمل كتيرة بالشكل هاد مفيش الصورة التقليدة لسرد القصة ...........هلا في اساليب تدريس حديثة من ضمنها الاسلوب دا وكمان فيكي تاخدي صورة اطفال للفرقة نفسها وتعملى درس خفيف زريف كيف الاطفال مثلآ بيحبو بابا يسوع بتصرفات ايجابية خلاال مدارس الاحد بيتشاركوا اللعب حد بيساعد حد وقع تاخدي صورة ليهم ... بينظفوا ... بيصلو.... بعد هيك بتعمليها على الموفي لو ممكن او العروض او اي برنامج انت تقدري تشتغلي علية
وكمان الاية للحفظ بتكون مكتوبة على العمل اللى قصوة وهيك الدرس بيكون معهم فكراً وعملاً وممكن حتي يتشاركو فية مع الاهل وينقلوا لهم بطريقة تفاعلية وكمان بتعلق في غرفهم الخاصة
نحنا موعد المدارس بعد قداس بيكون يوم الجمعة ومباشرة للمدرسة بعد اخذ البركة
ممكن نصلي صله خفيفة عفوية اي طالب يصليهاااااااااااااااااا بختصار ايمي على قد مقدر واي استفسار عني يا قمر هاد بالنسبة لمرحلة الطفولة

10-19-2010, 06:42 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية ريم الخوري

ريم الخوري

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Nov 2008

  • رقم العضوية :

    39544

  • المشاركات :

    3,810

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     65

معليش ايمي اسمحيلي بس بملاحظة زغيره
انت لازم تفصلي كل مرحلة لوحدها بموضوع ليكون النقاش واضح باي مرحلة والا هيك رح تختلط الاهداف والمراحل لان اللى بيناسب الاطفال مثلاً ما رح يناسب الاكبر عمرا ولا الطريقة ولا الاسلوب ....بصراحة متعب تكتبي بشكل مفصل لكل جوانب البرنامج لو تحددي اي اللى يهمك اكتر بالبرنامج ا المادة الروحية شو بتكون وطبيعتها ومصادرها والا الاسلوب وهن كتار وخاصة الحديثة منها ووالا الوسيلة والا تنظيم البرنامج وقته ......... والا النشاطات التي تسهم في اثراء البرنامج لمدارس الاحد كل دي عناصر مهمة وكل واحد حكاية يا قمر ........لو فعلا عايزة تستفيد جزئي الموضوعات كل على حد

10-19-2010, 06:54 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية ماروجيرافك

ماروجيرافك

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Feb 2008

  • رقم العضوية :

    15340

  • المشاركات :

    7,155

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     43

تم العثور علي بعض الخدام اي خدمه يا ايمي
وجاري البحث عن الباقي

توقيع : ماروجيرافك








10-19-2010, 07:10 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية emmmy

emmmy

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Feb 2009

  • رقم العضوية :

    49304

  • المشاركات :

    7,158

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     31

ههههههههه
مرسى يا ماريو ربنا يخليك حقيقى عاجزة عن الشكر
اخيرا لقيت حد رد عليا يا خدام

مجدى وريم سيتم الرد عليكم بس ادونى فرصة علشان انتوا قلتوا كلام كتير اوى وانا عايزة اعمل رد يليق بيكم وابداع ردكم ومحبتكم وصدقونى وبمكانتكم كمان
عايزة اتناقش معاكم فى الاختلاف والاتفاق بس طالبة فرصة صغيرة يوم واحد بس
اشكركم حقيقى بجد ربنا يبارك خدمتكم

توقيع : emmmy
·

10-19-2010, 07:44 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية ريم الخوري

ريم الخوري

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Nov 2008

  • رقم العضوية :

    39544

  • المشاركات :

    3,810

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     65

براحتك خدي وقتك .....

10-19-2010, 10:20 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية emmmy

emmmy

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Feb 2009

  • رقم العضوية :

    49304

  • المشاركات :

    7,158

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     31

اولا طبعا انا بشكرك يا مجدى على مشاركتك الرائعة الجميلة دى وعلى ايجابيتك دايما وخصوصا فى موضوعات تخص الخدمة وانموها لان دة مش بيحصل كتير لا الخدام اصلا مش كتير الحصاد كتير والفعلة قليلون

رئـتع ياايمى موضوعك مهم جدا لانه هايناقش كل ماهو جديد بخصوص الخدمة
انت اللى رائع وخادم مميز المسيح يحافظ عليك وسعيدة جدا بالمناقشة معاك ومع كل الخدام

بس انتى شوفى فى موضعك السابق اللى هو المسابقة
هااتلاقى افكار تناسب السن دى خلالهاا تقدرى توصلى لبرنامج فى خدمتك
اوك حاضر
2 فكرة تانية يا ايمى ان برضوة ااغمل تدريب عملى ان الاولاد وانا معاهم

اننا نظف الكنيسة مع بعض

دى كانت فكرة من افكارك حقيقى رائعة انت خليتنى اروح ادور على الموضوع واراجعة ويمكن اكون انا نسيت الكلام دة او مكنتش محتجاجة اوى وقتها لانى مكنتش بخدم اطفال وكنت مركزة اوى على خدمة الكبار دا بالنسبة للافادة الشخصية ليا انا
تمام
احنا بعد ما بنخلص الخدمة الكنيسة بتبقى فيها ورق شيبسى ومش عافة حاجات كتير من اللى بيجبوها الاطفال بعد ما بيمشوا احنا الخدام بنلمها بس انا هحاول اطبق التدريب دة علشان نتعلم نحافظ على كنيستنا انا مش بسمح بالاكل فى الكنيسة اصلا بس برضوا بخلص وبلاقى ورق كتير مش عارفة منين



بس انا ها اتكلم معاكى شوية علشان نقدر نوصل للبرنامج مع بعض
انتى عارفه طبعا ياايمى ان الفقرات مش بكترهاا المهم الافاده
والجديد فيها وزى مانتى عايزة طبعا وطبعا معاكى حق لان الاطفال بتحس بملل
بس علشان الاطفال مش تحس بملل لازم يكون الخادم نفسه مش ملل
طبعا اكيد مش كل من وقف وعظ بقى خادم
وفقرته مش ممله
فالازم الحادم يبتكر جديد فى فقرته وفى فصله
سوء بقى بطريقة شرح مختلفه او وسيلة ايضاح مختلفه بعيدا عن الصور
اهم حاجه يا ايمى فى الفقرة والخدمة وسيلة الايضاح
لان الشرح العادى دى من اعقم وسائل الشرح
وده مش كلامى

اكيد مفيش شك باهمية وسيلة الايضاح بس هى بتبقى مواهب عند بعض الخدام انا واحدة من الناس اهو للاسف معرفشى ابتكر وسيلة ايضاح اعرف انفذها لكن معرفشى اجبها كفرة مناسبة للدرس بصراحة موضوع وسيلة الايضاح دة مقصرين فية عندنا
بص يا مجدى التاثير فى زسيلة الايضاح بسبب عدم الشطارة مش اكتر مش كسل ولا تكبير دماغ صدقنى ودة للاسف
عموما انا اقولك ع برنامج ممكن يفيد المرحلة دى وطبعا ليكى الحرية انك تتختارى واللى يناسب المرحلة عندك
اولا فقرة ترانيم
وده الجديد فيها ان الخدام كلهم يشااركوه فيها وان يكون فى خادم
يحفظ ترنيمه معينه تناسب مناسبة جاية
يعنى يكون فى ترنيمه للميلاد علشان عيد الميلاد
وببعد بقى عن الحفظ فى يوم المناسبه ومش كده ويس ممكن نحفظ حاجات خااصة با النيروز قبلهاا بفترة علشاان ميكنيش فى ضغط
ويكون عندنا وفرة فى الترانيم والالحان الخاصة با المناسبات

ولازم يا ايمى يكون لكل فقرة وقت محدد
وليكن للترانيم 20 دقيقة
اوك مااااشى ولو ان عشرين دقيقة كتير بس مش مشكلة الاطفال بتحب الترانيم وخصوصا اللى فيها ابداع وجديد وحركة مع الخادم
وممكن تعملها حاجه جديده كمان
انك تعملى ترنيمه بين كل فقرة وفقرة علشان الملل ويكون فى تنشاط للذهن والتركيز اكتر
ممكن كمان يكون فى سوال بين كل فقرة وفقرة
ده اللى يخص اول فقرة
اوك ماااااشى
احنا فى خدمتنا بندى طبعا سنكسار
وده الفايده منه التعلم من سير القديسين واخذ فضائل منهم وتنفيذ ها فى
حياتنا اليوميه
وممكن الخادم اللى بيقول الفقرة دى يااخد فضيلة من قديس اليوم ده
ويحاول انه يطبقها مع اولاده ويكون فى متابعة سواء فى الفقرة نفسها
او من خلال الافتقاد
وده بيقى غالبا برضوة وقتها بين 15 او 20 دقيقة

لا بصراحة انا جيت الخدمة لقيت فقرة السنكسار دى بتتعمل كل اسبوع بس مقتنعتش بيها خالص لان سير القديسين كلها شبة بعض ولقيت الاطفال مش متحمسين ليها خالص خالص بتبقى فقرة صعبة جدا وبصراحة اكتر
الخادمات بيشرحوا سير القديسين الشهداء بطريقة صعبة جدا انا نفسى بقشعر منها بجد وعلشان كدة منعتها وطلبت بلاش سنكسار واقنعت الامينة بوجهة نظرى السنكسار مش اى حد اللى يعرف يتكلم فية صح وبطريقة مبسطة تناسب السن دة من غير ملل ولا تخويف لما تيجى تحكى للاطفال قصة القديس كبريانوس والقديسة يوستنيا وهما حافظنها يبقى لازمتها اية يعنى هو واجب عسكرى ومنهج حكومى لازم نلتزم بية ولا اية
لا مش حبيت فقرة السنكسار دى خالص
ممكن كمان يكون فى فقرة طقس
وده علشان يتعلموا يعرفوه طقس كنسيتنا
ويون فى القداس مثلا وافقيين عارفين لية الحاجات دى بتتعمل
وبرضوة مددتها 15 دقيقة

دى ممكن واحنا بدانا فيها بالفعل وخصوصا فية حركة اثناء اتلشرح ونماذج بتسهل الشرح
ممكن يكون فى فقرة الحان ودى بتكون فقرة للحفظ وكمان للتنشياط
برغم انى بليدة جدا فى الالحان بس طبعها مفيش غنى عنها وانا بحبها جدا وبحب اسمعها وفى فقرة الحان بس مش كل اسبوع لان الفقرات كتير ومش هينفع تتنفذ كلها مرة واحدة
مرة تانية ويكون فى تركيز بعد كده
ممكن يكون فقرة شخصيات كتبيه
من الكتاب المقدس
اية شخصيات كتابية دى كمان كفاية يا مجدى دا اللى اكبر منهم بكرة التطويل جدا وبمل جدا بسرعة الطفل مش هيستوعب كل دة ابدا ولا انا قصدك كل مرة حاجة مختلفة
ممكن برصوة يكون فقرة اسئله ويكون فى جوائز ليها
ممكن نعمل حاجات كتير جدا بس المهم النظام والابتكار
وفقرة الاسئلة مهمة جدا لان الاطفال بيحبوها جدا ومعاها هدايا رمزية
وبعدين تكون الصلاة وتوزيع الفصول
وطبعا فى الصلاة ادى لكل واحد انه يطلب ويصلى مع نفسه ويكون فى صلاة ارتجلية او ممكن تخلى طفل معاكى يقود الصلاة
وفى الفصول لازم يكون فى محفوظات ليهم وابتكار فى الشرح وسلوكيات
لتفيذها فى حياتهم
وممكن يكون فى نوته روحية
فى حاجات صدقينى
ونفسى بامانه نبعد عن الفكر العقيم اللى هو الخدمة تكون ساعتين
ليه مش 2 ونصف وده يكون فى حرية فى الشرح
وكمان ممكن تكون اخر نصف ساعة للمرح مع الاطفال

ساعتين ونصف بذمتك انت مش بتهرج دا انت نفسك بتيجى للاخر وتتعب وتقول خلاص مش قادر فمبالك بقى من الاطفال حرام عليك يا مجدى بجد ههههههه
ده كمان يا ايمى ممكن تعملى اسبوع فى الشهر يكون يوم مرح ولعب واكتشاف المواهب
زىورشة عمل او ندوه او الالعاب مفيدهتناسب سنهم
او رسم تلوين فى حاجات برضوة تقدرى تملىء اليوم ده
طبعا مهمة جدا جدا والطفل بيعشقا وياريت كل خدمة تهتم بالموضوع دة
دى ببتعمل كل اسبوع فقرة جميلة بيحبوها جدا بتبقى بعد القداس ساعة لحد معاد الخدمة بتاعهم ودة بغرض اننا نلمهم من الشارع زى ما قلت فى اول كلامى

بص فى من ضمن افكارك تانى فى الموضوع السابق
6 نحاول نزرع فى ولادنا موضوع القرءة والكتابة واساعدهم انهم يكتبوا قصة او موضوع علشاان مثلا يعرض فى مجلة او كده وطبعاا فيكون فى هدايا للتشجيع
دى صعبة على سن خامسة وسادسة دى تنفع اعدادى وثانوى ممكن
المفروض يكون فى مكتبة استعارية فى الخدمة علشاان تسااعد فى الموضوع ده



لو فى استفسار عن اى شى قولى
انا اسف ع التطويل ويارب ااكون عرفت اوصل وجهه نظرى وافكارى
وربنا معاكى ويدبرامور خدمتك
اذكرى ضعفى
طيب شوف بقى مين اللى المفرض يقول اسف دلوقتى على التطويل ههههههه
مرسى يا مجدى على مشاركتك الجميلة حقيقى

توقيع : emmmy
·

10-19-2010, 10:32 PM

رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

الصورة الرمزية emmmy

emmmy

عضو

  • تاريخ الانضمام :

    Feb 2009

  • رقم العضوية :

    49304

  • المشاركات :

    7,158

نشاط العضو

  • قوة السمعة :

     31

[quote=ريم الخوري;741264]ههههههههههه اي يا اخ مجدي كل دول في يوممممممممم لي كل هل تعقيد ما بعرف المرحلة اللى انت بتتكلم عنها بس بتصور هيك كتير فعلا بغض النظر للمرحلة .........يعني نسبيا

ههههههههههه
لا يا ريم مجدى طرح الافكار بس مش بقصد انها تتعمل كلها مرة واحدة لكن علشان كل خادم ياخد منها اللى يناسبة من فقرات وممكن ينوع كل اسبوع يبقى برنامج مختلف باتفاق مع الخدام وبعضهم طبعا
بالنسبة لمرحلة الاطفال حساسة كتير واسالبيها برده نحنا عندنا يمكن الاعداد اقل بكتير بس انا مسبقا مثلاً بحضر الموضوع بكل جوانبة بشكل كبير وموسع انا كخادمة لية لحتي اكون ملم بكل شي ممكن الطفل يفاجائني بشي سؤال بدي اعرف جاوب صحححححححح لذلك كخادم اتوسع بالموضوع ميش مشكلة هاد من حيث التحضير والاسلوب بصراحة تاركية لطفال هم الى بقررو بسالهم شو طالع على بالكم بيقول تلوين بنلون لعب بنلعب ندرس بندرس رغبتهم هي اللى بتحدد الاسلوب انا جاهزة بالمعلومات الروحية وعندي اساليب ووسائل بتساعد على اني نفذ هيك اسلوب تدريس مع الاطفال

برافوا عليكى تمام لما نعمل هدف ونركز فية نديلة كل الاهتمام دة هيبقى نتيجتة جميلة والموضوع مش بالكترة ولا بعدد الفقرات اد ما هو باهتمام بالهدف من كل النواحى ويوصل للطفل ودة يبقى احسن بكتير من فقرات كتير وفى الاخر مفيش استفادة حقيقى انتى توام روحى ياريم انا غلبت اقول الكلام دة ونفسى حد يسمعنى

........طبعا الدرس لحتي يكون حي خاصة لمرحلة اطفال لازم يكون في تنشيط وفية اساليب جميلة تشد الطفل وبنفس الوقت تحقق الهدف رح اطرح مثل

( زكي العشاررررررررر )
في عندي اوراق عمل كتيرة لكتير قصص بالكتاب المقدس وامور روحية وكنيسة بدره
ومنها مثلا
ورقة عمل مرسوم عليها شجرة كبيرة بالابيض والاسود بس وتحت منها راجل صغير .زكي ......... على جنب بعيد عن الشجره
بيلونوا بعد هيك .....بساعد وبفصل الشجرة عن بقية الورقة وكمان زكي العشار .....وفي ثقب بنص الشجرة بنزل منة خيط وبربط فية زكا العشار ....يالله نطلع زكي فوق الشجرة يشدو الخيط يقوم يطلع زكا فوق الشجرة ..........في اثناء التلوين ابتدي مثلاً اشرح عناصر الصورة بطريقة مشوقة مع شوية مرح و مزح واثارة محكات التفكير واربط بين مواصفات زكا واشاي بالواقع الملوس لحياة الطفل مثل الباب طويل قصير مين عندة شجرة مين طلع مرة فوق شجرة صعب والا سهل هيكككككك
لاثارة الطفل فكرياً الهدف صحح روحي بس كمان في تعلمي تربوي ان كان بانواع واشكال واطول واقصر وهيككك......وهيك لحيت وصل قصة زكا العشار بهدفها الروحي بشكل مبسط وجميل وبنفس الوقت شغل للاطفال وكمان لعبة الاطول والاقصر ومين يطول الاول وهيككككككك شي نصف ساعة كلو على بعض لعب مع تلوين مع درس هلا هاد وحة ونشاط روحي هادف
كمان الاية بتكون مطبوعة بنص المجسم للحفظ بالمدرسة والبيت

.........اللعب مهم كتير بس اللعب بيكون جز منة صامت كيف صامت ليقووووووووو ونحط باثناء اللعب ترنيمة وابتدي ارنم انا الاول مع الترنيمة وبعدين بكرر مقطع مقطع على عدة مرات خلال عدة لقاءت متعددة لحتي يحفظوا الترنيمة ولم تحصل حفلة يكنوا جاهزين واللعب الحركي بره بالملعب

يا بختك بالمواهب دى طيب واللى مش بيعرف يرسم بقى يعمل اية
هادي باختصار لمرحلة الطفولة على فكرة في اوراق عمل كتيرة بالشكل هاد مفيش الصورة التقليدة لسرد القصة ...........هلا في اساليب تدريس حديثة من ضمنها الاسلوب دا وكمان فيكي تاخدي صورة اطفال للفرقة نفسها وتعملى درس خفيف زريف كيف الاطفال مثلآ بيحبو بابا يسوع بتصرفات ايجابية خلاال مدارس الاحد بيتشاركوا اللعب حد بيساعد حد وقع تاخدي صورة ليهم ... بينظفوا ... بيصلو.... بعد هيك بتعمليها على الموفي لو ممكن او العروض او اي برنامج انت تقدري تشتغلي علية
وكمان الاية للحفظ بتكون مكتوبة على العمل اللى قصوة وهيك الدرس بيكون معهم فكراً وعملاً وممكن حتي يتشاركو فية مع الاهل وينقلوا لهم بطريقة تفاعلية وكمان بتعلق في غرفهم الخاصة
نحنا موعد المدارس بعد قداس بيكون يوم الجمعة ومباشرة للمدرسة بعد اخذ البركة
ممكن نصلي صله خفيفة عفوية اي طالب يصليهاااااااااااااااااا بختصار ايمي على قد مقدر واي استفسار عني يا قمر هاد بالنسبة لمرحلة الطفولة

يعنى هو كلام جميل طبعا تنفيذة اعتقد صعب شوية
اية رايك يا مجدى فى الكلام دة ؟


مرسى يا ريم على مشاركتك الجميلة ربنا يخليكى يا قمر

توقيع : emmmy
·


مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
برنامج, الاحد, اليوم, لمدارس, كيف, يكون

اعلانات

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع