المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : البابا شنودة زار رهبان «أبوفانا» المصابين.. وقال لأحد الشاكين «خلاص أنا فاهم كل حاجة»

وردة حزينة
06-07-2008, 03:26 PM
البابا شنودة زار رهبان «أبوفانا» المصابين.. وقال لأحد الشاكين «خلاص أنا فاهم كل حاجة»

كتب عمرو بيومي ٧/٦/٢٠٠٨

توجه البابا شنودة الثالث، بابا الإسكندرية بطريرك الكرازة المرقسية، بعد ظهر أمس إلي مستشفي برج مينا الطبي بمصر الجديدة لزيارة الرهبان المصابين في أحداث دير أبوفانا.

وصعد البابا علي سلالم المستشفي بسبب تعطل المصعد الكهربائي، مما دعاه للجلوس في الدور الثاني للراحة لمدة ٥ دقائق، رفض خلالها اقتراحاً من إدارة المستشفي بالانتظار في مكتب المدير، وإنزال المرضي علي الترولي للسلام عليه، وقال بحدة «أنا جاي أسأل علي الرهبان مش جاي أستريح»، ثم صعد إلي الدور الثالث ودخل غرفة المصابين وصلي لهم قائلاً لكل واحد منهم: «سلامتك يابونا».

واشتكي أحد الرهبان ـ المرافقين للمرضي ـ للبابا من كثرة الاعتداءات علي الدير والرهبان في الفترة الأخيرة، وقال: «العملية كل مرة بتزيد يا سيدنا» فرد البابا: «خلاص أنا فاهم كل حاجة..وإحنا اتكلمنا كمان علي الأحداث من عام ١٩٢٦»، ثم غادر المستشفي بعد ١٥ دقيقة من حضوره.

وسلم الأنبا يوأنس للأنبا ديمتريوس أسقف ملوي، علي بوابة المستشفي، مظروفاً أبيض كبيراً بداخله أوراق خاصة بالدير، وتوكيلاً من البابا له قائلاً: «ده بتاع سيدنا احتفظ بيه ومختوم بختم النسر لتستخدمه».

وصرح الأنبا يوأنس لـ «المصري اليوم» بأن الكنيسة تريد الحقيقة بلا زيادة ولا نقصان عليها، واعتذر عن الإفاضة في الحديث، قائلاً: «لدي الكثير لأقوله، ولكني كرجل المخابرات لا يمكنني الحديث لوسائل الإعلام، ولكن كل شيء مدروس

كاترينا
06-07-2008, 03:35 PM
ربنا موجود

Team Work®
06-07-2008, 03:38 PM
خبر حلو قوى اشكرك جدا على الخبر الحلو دة وربنا موجود بجد

keroo82
06-07-2008, 03:45 PM
ربنا موجود

ماروجيرافك
06-07-2008, 04:22 PM
زياره قداسه البابا ممكن ان نقول انها نسمه الهواء في يوم حار

IO-Mena
06-07-2008, 06:55 PM
مرسى على المشاركة وعلى المتابعه
ربنا موجود

اللة يرعانى
06-07-2008, 07:12 PM
ربنا مع الجميع

milano kaka
06-07-2008, 08:11 PM
"الرب سائر امامك.هو يكون معك.لايهملك ولا يتركك." (تث8:31)
ربنا موجود

elphilasouf
06-07-2008, 08:25 PM
يتري المظروف ده جواه ايه

زاخير وصلت تعزيات السمااااااااا
ميرسي ياحلى ورد خزينه على الاخبار الحلوه دي

bolalover
06-08-2008, 05:35 AM
رحمة ربنا كبيرة

bolalover
06-09-2008, 08:58 AM
تم تثبيت الموضوع لبحث الكثير عن هذه الاخبار

Malak sokar
06-10-2008, 01:50 PM
ميرسي وردة وانا دلوقت عرفت لية مسمية نفسك حزينة

لكن ماتقلقيش اتمني اسمك يتغير قريب ويبقثي وردة مفتحة

ربنا يعوضك

اتش
06-10-2008, 03:17 PM
في الحقيقة انا عاجر عن الكلام بس هقول ايه طيب ؟؟؟ امتى المسيحيين يتحرروا من الجبن والخوف اللي جواهم ؟؟ امتى نتحرك بقلب جامد و جرئ ولكن كالعادة نصبر نفسنا بكلام والحكاية تزيد عن حدها لكن الجبن والخوف علي المصالح فاق الحدود واملاكنا وكنايسنا بتضرب وبناتنا بتتخطف رغم انهم بمزاجهم عشان ولد عربجي او حاطط جيل ولابس جينز بس اسمها بتخطف بجد حرام ولازم نشوف حل ...