المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سوال حول وظيفه السيلز فى البنوك

مينا11
06-09-2008, 01:55 AM
انا عندى سوال حول وظيفه السيلز فى البنوك طبعا المبيعات فى البنك عباره عن فيزا كارد او قروض انا كنت روحت عملت انترفيو فى بنك باركليز لكن بسمع كلام عن ان ده كده ربا والقروض دى ربا انا كنت عايز اعرف منظورنا احنا المسيحى للموضوع ده مش عارف يمكن انا بدخل فى حاجات فرعيه بس انا كنت عايز اعرف لان الموضوع ده الواحد بيقراه فى المنتديات الاخرى اللى بتتكلم عن الشغل فى البنوك يجى واحد فجاه يكتب ان ده ربا.
شكرا

aymonded
06-09-2008, 05:06 AM
سلام لنفسك يا محبوب ربنا يسوع
سامحني أولاً لأنه من جهة الرد العلمي والدراسي عن الموضوع فلن أقدر على إفادتك لأني لا أعرف التفاصيل الدقيقة ، ولكن اسمح لي أن أتكلم بوجه العموم ...

المنظور المسيحي يا صديقي الحلو ، هو منظور روحي للحياة الأبدية والارتباط بالله الحي ، اما عن حياة العالم ، متروكه للدراسة والمعرفة ، ومتروكة لضمير الإنسان الذي يتاجر حسب الأصول المعروفة لدى الجميع ، وحسب القواعد الموضوعه في البنك والمتعارف عليها قانونياً ، ولا أعتقد أنه يوجد بنك مخالف للأصول والقواعد القانونية الموضوعه والمتفق عليها من الجميع ، والموضوع أبسط من البساطة ، لأن لو في الموضوع سرقة أو استغلال الوضع أو اغتصاب حق الغير ، فهذا لا يليق ابداً ، اما أن كان حسب الأصول والقواعد القانونية الموضوعة ، فاعتقد أن هذا عادي جداً ومعروف عند الناس ، بمعنى أنك حينما تعمل سيلز أعتقد أن الناس مدركة تماماً ما تصنع ، أما عن من يقول أن هذا ربا او حرام أو حلال ممكن يتفضل مشكوراً يشرح وجهة نظره من الجهة القانونية دون الدخول في مهاترات كلام لا ينفع ...

ارجو أن أكون وضحت ببساطة شديدة وجهة نظري الشخصية
أقبل مني كل تقدير بمحبة ؛ النعمة معك

مينا11
06-13-2008, 11:43 PM
انا متشكر على ردك لانه فعلا رد مقنع ومنطقى.
ربنا يبارك حياتك

aymonded
06-14-2008, 04:51 AM
ويبارك حياتك يا محبوب ربنا يسوع والقديسين
النعمة معك