المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ممكن تتجوز /ى مطلق/ه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


بنت الراعي
08-02-2008, 04:24 PM
يا جماعه انا النهارده عايزه اخد رايكم في موضوع
اليومين دول انتشر جدا بطلان الجواز
وكمان ان احد الزوجين ياخد اذن او تصريح بالزواج مره اخري
وبنسمع عن قصص كتير جدا وحالاتت كتير زي كده
من نيافة الانبا بولا وبنتعاطف جدا مع بعض الحلات يعني مثلا انا اعرف حاله
اتجوزت ةبعد ثلاث شهور زوجها سافر بره مصر وكان عمرها 20 سنه
وفضل 6 سنين بره مصر لا حس ولاخبر
وفي مره اتصل بيها وقالها مستحيل ارجع لك ابدا وناس تعرفهم قالولها انه متجوز
هناك ومخلف كمان
تخيلوا بقي هي عندها 26 سنه ومطلقه ومعاها اذن جواز ياتري
تقبل يا [you] تتجوزها ولا لا؟؟؟؟؟؟؟
ولو لا لا ليه
ولو اه برده ليه
وكمان حالات كتير رجاله بيحصلوهم زي كده وبياخد تصريح بالزواج فهل
اي بنت مننا تقبل تتجوزه ولا لا
وجايز كمان ياجماعه الشخص المطلق ده يكون متكامل الصفات
ويكون انسان كويس جدا
مستنيه مناقشاتكم
وربنا معاكم

SAMOOOOO
08-03-2008, 12:15 PM
هو بصراحه ده بيتوقف على الموقف نفسه
لان هى ممكن تكون كانت بتحبه فمينفعش ارتبط بيها
والله اعلم السبب اللى خلاها مطلقه
لان نادر جدا لو اتعرفت الحقيقه
فهو قرار صعب شويه ومش سهل

هو سؤال جميل فعلا يا بنت الراعى وادينا هنشوف الاجابات

ظريف
08-03-2008, 12:45 PM
بصراحه يابنت الراعى موضوعك غير مفهوم
فمثلا

اليومين دول انتشر جدا بطلان الجواز

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟
بالنسبه للكنيسه الأرثوذكسيه الموضوع منضبط جدا ومحكوم بشكل شديد وذلك بتصريح الزواج يصدر للفرد مره واحده فقط فى حياته ولا يتكرر مرة ثانيه إلا لوفاة بعض الزوجين

اتجوزت ةبعد ثلاث شهور زوجها سافر بره مصر


بره مصر الزواج ليس عليه قيود ولاضوابط
تخيلوا بقي هي عندها 26 سنه ومطلقه ومعاها اذن جواز
هى جابت منين لقب مطلقه ؟؟؟؟
الكنيسه الأرثوذكسيه لايوجد بها طلاق لأن مبدئها فى الحياه الزوجيه ( الذى جمعه الله لايفرقه إنسان )


وجايز كمان ياجماعه الشخص المطلق ده يكون متكامل الصفات
ويكون انسان كويس جدا


هل تقصدى مطلق عن طريق المحكمه وليس الكنيسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بالنسبه لطلاق المحكمه غير معترف به أمام الكنيسه الأرثوذكسيه فهو مجرد إنفصال الزوجين فقط

aymonded
08-03-2008, 12:58 PM
* هو طبعاً في حاجة اسمها بطلان زواج حينما يحدث خدعة ما عند الزواج فيعتبر باطل

* وهناك حالة الزنى التي نص عليها الكتاب المقدس وهي تعتبر فصم رباط الزواج فيصرح بالطلاق

*** أما موضوع الزواج الثاني أو الثالث ، يحدث عند الوفاه وله شروطة القانونية من جهة وضع آباء الكنيسة وسوف نذكر موضوع الطلاق والزواج في مقاله منفصلة في قسم كلام في الممنوع ...

شكراً يا بنت الراعي على هذا الحديث الهام للغاية والذي يُعثر فيه الكثيرين من الذين يجهلون الحياة الكنسية الصحيحة والسليمة ، إذ لا يدركون معنى الزواج والارتباط المقدس ولا يعرفون القانون الكنسي السليم وذلك لتفشي روح عدم المعرفة والإدراك عند كثيرين ، ولم يوضع إلى الآن ضوابط القانون الكنسي والآبائي حسب الرسل وآباء الكنيسة بالبحث الأكاديمي المتسع لسهولة المعرفة للذين يقبلون على الزواج حتى يعي الكل مسئوليته وواجباته ، وما له وما عليه ...

أقبلي مني كل تقدير بمحبة النعمة معك

ظريف
08-03-2008, 01:05 PM
مشكور جدا أستاذنا الكبير / أيمن ( أيمون )
على هذا التوضيح الهام والرجاء توضيح كلمتين
وهما
مطلق أو مطلقه
و كلمة إذن زواج
ولسادتك جزيل شكرى وتقديرى
وما موقف الكنيسه تجاه طلاق المحكمه

elphilasouf
08-03-2008, 01:21 PM
!!!!!!
انا من رايي ان المفروض اي جواز يحصل يكون فى تفكير كتير وخطوبه اطووووول
والمفروض اننا نعتبر المطلقه دي انسانه عاديه جدا او المطلق انسان عادي جدا
ونفكر فيه زيه زي اي حد عاااادي جدا ممكن نفكر فيه للزواج
بس الاهم ان لازم الطرف التانى يعرف اسباب الطلاق الحقيقيه

ميرسي يا احلى ايمى وبجد انتى مشكله مهاش حل خالص
مواضيعك كلها حلوه ومهمه وتتناش فى مواضيع مهمه
وبجد عجبانى كل مواضيعك
ربنا يزيد روح الحكمه والحلاوه والسلام فيكى
يا صاحبه للون الازرق

aymonded
08-03-2008, 01:29 PM
مطلق أو مطلقة ، هو انفصال الزوجين بسبب حالة الزنى وهي انفصال الزوجين بدخول عامل غريب عليهما وهو حالة الزنى وفصم العلاقة التي دشنها الروح القدس ، وفي هذه الحالة يتم الطلاق الكنسي ، لأنهم انفصلوا عن السر الإلهي بدخول عنصر الخطية المميت والغريب عن النفس فقسم الزوجين ولم يعودوا واحد مرة أخرى ...

وهذه الحالة تتطلب الطلاق ، ولا يسمح بالزواج فيها مرة أخرى حتى لو تابا ، بل يعتبروا في الكنيسة في مرتبة التائبين ، ويحيوا في قانون البتولية بالتوبة والسعي الدائم لخلاص النفس تحت إرشاد أب روحي ، ولابد من أن يكون ( كشرط لا غنى عنه مهما كانت الأسباب ) شيخ محنك ممتلئ بالروح القدس له في طب النفوس ، وقد أخذ تصريح من أسقفه أن يمارس الأبوة الروحية ويقودهما بالتدبير الحسن لخلاص نفوسهم ...

طبعاً مع الحذر الشديد أن يتخذ أب روحي شاب أو حديث السن ، بل لا يقل سن الأب عن 50 سنة على الأقل وله دراية ووعي روحي بطب النفوس ...

إذن زواج ، حينما يموت أحد الزوجين فممكن ان يأخذ إذن زواج من الأسقف أو المطران التابع له حسب ما سوف نذكر من قوانين الكنيسة التي وضعت في المجامع المقدسة ، ولا يُأخذ إذن زواج في حالة الطلاق بسبب الزنى ...

ملحوظة : طلاق المحكمة لا علاقة له بالكنيسة ، وقد يتخذ هذا الطلاق - في المحكمة - بناء على لائحة 38 الذي أقرها المجلس المللي في هذه السنة أي سنة 1938 وفيها عيوب كثيرة مخلة بالتقليد الكنسي ...

عموما هذا باختصار شديد ، وأرجو أن أكون افدتكم ولو بالقليل
النعمة معك ومع الجميع كل حين آمين

ظريف
08-03-2008, 01:46 PM
بجد معلومات قيمه جدا يا أستاذنا / أيمن
ربنا يبارك فى خدمتك وتكون عونا لنا ومرجع
هام فى حياتنا لإمدادنا بالكثير والكثير من المعلومات . شكرا جزيلا

aymonded
08-03-2008, 01:59 PM
على ايه يا أحلى أخ غالي محبوب ربنا يسوع والقديسين
أنا اللي أشكرك على تعبك معانا دائماً وتعليقاتك الرائعة والحلوة جداً
أقبل مني كل تقدير خاص لشخصك الرائع والمحبوب للغاية
النعمة معك كل حين

بنت الراعي
08-03-2008, 02:27 PM
بجد ميرسي كتييييييييييييييير جداااااااااااا ليكم كلكم
بس انا كنت عايزه اوضح جزئيه بعد اذن حضرتك مستر ايمن
ان اذن الجواز في حالة الطلاقفي حالة الزيني وارد بس فقط للطرف التاني
يعني لو مثلا زي الحاله اللي بقولكم عليها دي زوجها سافر واتجوز بره في الخارج وهو اصلا متجوزها في مصر يبقي الجواز التاني ده في حكم الكنيسه اسمه زني وهنا نيافة الانبا بولا صرح للزوجه بالزواج لانها مجني عليها
يعني عطاها اذن زواج يعني من حقها تتجوز بس هو (الزوج) لالالالالالالالا
لانه لا يؤتمن علي زواج اخر حتي لو تاب زي مامستر ايمن قال
يارب اكون قدرت اوصل اللي عايزه اقوله
وياريت استاذ ظريف اكون وضحت لحضرتك الصوره اللي اقصدها
ميرسي لمروركم الكريم اللي بجد اسعدني جدا

بنت الراعي
08-03-2008, 02:30 PM
هو بصراحه ده بيتوقف على الموقف نفسه
لان هى ممكن تكون كانت بتحبه فمينفعش ارتبط بيها
والله اعلم السبب اللى خلاها مطلقه
لان نادر جدا لو اتعرفت الحقيقه
فهو قرار صعب شويه ومش سهل

هو سؤال جميل فعلا يا بنت الراعى وادينا هنشوف الاجابات
عندك حق ياسامو بس يعني من حيث المبدا بس
وهو فعلا قرارصعب
ميرسي كتير لمرورك وردك
ربنا يعوضك ويباركك ويفرح قلبك

بنت الراعي
08-03-2008, 02:34 PM
!!!!!!
انا من رايي ان المفروض اي جواز يحصل يكون فى تفكير كتير وخطوبه اطووووول
والمفروض اننا نعتبر المطلقه دي انسانه عاديه جدا او المطلق انسان عادي جدا
ونفكر فيه زيه زي اي حد عاااادي جدا ممكن نفكر فيه للزواج
بس الاهم ان لازم الطرف التانى يعرف اسباب الطلاق الحقيقيه

ميرسي يا احلى ايمى وبجد انتى مشكله مهاش حل خالص
مواضيعك كلها حلوه ومهمه وتتناش فى مواضيع مهمه
وبجد عجبانى كل مواضيعك
ربنا يزيد روح الحكمه والحلاوه والسلام فيكى
يا صاحبه للون الازرق


بصراحه يا جورج رايك جميل جدااااااااا
بجد الجواز والارتباط مسئوليه كبيره ولازم نفكر ونصلي ونسال اب الاعتراف
كتيييييييييير في الاول قبل حتي الموافقه علي الخطوبه
وعندك حق في رايك في المطلقه او المطلق
هما ناس عاديين جدا بس ظروفهم صعبه ومختلفه شويه عن باقي الناس
وطبعا لازم يعرف كل حاجه قبل الارتباط خصوصا اسباب الانفصال

ميرسي يا جورج دي محبتك الجميله هي اللي بتخليك تعجب بالمواضيع
وربنا يزيدك انت كمان
ميرسي جداااااااااا علي مرورك وردك الجميل
ربنا يعوضك ويباركك ويفرح قلبك

بنت الراعي
08-03-2008, 02:37 PM
استاذ ظريف ارجو ان يكون الاستاذ ايمن وضح لحضرتك
وانا اسفه لاني معرفتش اوصل لحضرتك الفكره او الموضوع
ميرسي كتييييييييير لمرور حضرتك
اللي بجد بيسعدني جدااااااااااا
ربنا يعوضك ويبارك حياتك
ــــــــــ ــــــــــــــ ــــــــــــــــ ــــــــــــــــ
استاذ ايمن بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازاي
وميرسي جداااااااااااااااااا
للتوضيح ولتعب حضرتك
ربنا يخليك ويبارك حياتك ويعوضك

ظريف
08-03-2008, 02:45 PM
استاذ ظريف ارجو ان يكون الاستاذ ايمن وضح لحضرتك
وانا اسفه لاني معرفتش اوصل لحضرتك الفكره او الموضوع
ميرسي كتييييييييير لمرور حضرتك
اللي بجد بيسعدني جدااااااااااا
ربنا يعوضك ويبارك حياتك



مايهمكيش يا إيمى إنتى اكتبى مواضيع وأستاذنا أيمن يفهمهالى
أما بخصوص المطلقه ياريت لو شيفانا دلوقتى
أنا بطمنها ...... عريسك موجود !!!!!!! هو
الأستاذ / جورج ( الفيلسوف ) وهو بيرحب بزواج المطلقات ...... ألف مبروك ياجورج ياحبيى

aymonded
08-03-2008, 02:58 PM
بجد ميرسي كتييييييييييييييير جداااااااااااا ليكم كلكم
بس انا كنت عايزه اوضح جزئيه بعد اذن حضرتك مستر ايمن
ان اذن الجواز في حالة الطلاقفي حالة الزيني وارد بس فقط للطرف التاني
يعني لو مثلا زي الحاله اللي بقولكم عليها دي زوجها سافر واتجوز بره في الخارج وهو اصلا متجوزها في مصر يبقي الجواز التاني ده في حكم الكنيسه اسمه زني وهنا نيافة الانبا بولا صرح للزوجه بالزواج لانها مجني عليها
يعني عطاها اذن زواج يعني من حقها تتجوز بس هو (الزوج) لالالالالالالالا
لانه لا يؤتمن علي زواج اخر حتي لو تاب زي مامستر ايمن قال
يارب اكون قدرت اوصل اللي عايزه اقوله
وياريت استاذ ظريف اكون وضحت لحضرتك الصوره اللي اقصدها
ميرسي لمروركم الكريم اللي بجد اسعدني جدا





أنا طبعاً لما تكلمت اتكلمت عن الشخص المذنب والجاني مش المجني عليه ، وبالنسبة للمجني عليه سواء الزوجة أو الزوج ، يعني الطرف البريء ، يتم الإذن بالزواج أن كان لا يوجد قدرة على ضبط النفس أو الحياة حسب هبة النفس لله ، لأن الكنيسة وهبت ان تكون هذه الحالة في مرتبة عذراء للرب ، وان طلبت ان تتزوج فليس بعيب ، لأن الموضوع اختيار حرّ حسب عمل الله في القلب ولا انتقاص أو ملامة على حياتها مع الله ، وطبعاً يفضل أن يتابع الموضوع شيخ وقور له موهبة الأبوة الروحية ، حتى يتابع هذه الحالة بالنسبة للرجل ، أو أم وقوره كبيرة السن لها القدرة على قيادة النساء والفتيات بالروح ...

أشكرك يا بنت الراعي على الموضوع والتوضيح ، النعمة معك ومع الجميع

بنت الراعي
08-03-2008, 02:59 PM
اه ربنا يخليهولنا استاذ ايمن
ميرسي بجد استاذ ظريف
لا للاسف انا معرفهاش انا سمعت عنها بس
بس هي اكبر من جورج يا استاذ ظريف ولا عادي ممكن
هههههههههههه

بنت الراعي
08-03-2008, 03:01 PM
بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازي استاذ ايمن
ميرسي كتييييييييييييير اوووووووي
ربنا يخليك ويعوضك ويبارك حياتك

aymonded
08-03-2008, 03:14 PM
ولو أني مش عملت حاجة غير أني عرضت فكر الكنيسة باختصار شديد ليس إلا
والفضل كله لجمال اختيارك للموضوعات الشائكة التي ينبغي أن نعرفها ونتناقش فيها
وانشاء الله قريب جداً هاكتب عن موضوع الطلاق والزواج من منظور الكتاب المقدس
وقوانين المجامع المقدسة في قسم كلام في الممنوع
النعمة معك يا محبوبة الله الحلوة

elphilasouf
08-03-2008, 03:55 PM
أما بخصوص المطلقه ياريت لو شيفانا دلوقتى
أنا بطمنها ...... عريسك موجود !!!!!!! هو
الأستاذ / جورج ( الفيلسوف ) وهو بيرحب بزواج المطلقات ...... ألف مبروك ياجورج ياحبيى



لا للاسف انا معرفهاش انا سمعت عنها بس
بس هي اكبر من جورج يا استاذ ظريف ولا عادي ممكن
هههههههههههه





طب انا موافق بقى يا استاذ ظريف :36_6_3:

هيه بس
ومن غير ماشوفها
بس هى ترضى بيا
وانتى يا ايمى هبعتلك صورتى تورهالها وكلمتين حلوين منك كده عنى هتزبط المسائل وليكى الحلاوه
وعلى راي المثل المتشعب الى بيقول
امشي فى جوازه الفيلسوف من غير كسوف
ويابخت من وفق راسين فى الحلال
واي حاجه تمنع بلاوي كتير
اخوكوا داخلع ع جواز ومحتاج فلوس يا جدعان
تبرع ولو بالف جنيه

hando_2006
08-03-2008, 09:38 PM
طب انا موافق بقى يا استاذ ظريف

ألف شكر لحضرتك ياعريسى

بس هى ترضى بيا



أنا راضيه طبعا ومش حتنازل عنك أبدا
وعندى كمان 20 فدان زرعاهم لب وسودانى . أعتبرهم ملك إيديك

امشي فى جوازه الفيلسوف من غير كسوف
ويابخت من وفق راسين فى الحلال
واي حاجه تمنع بلاوي كتير


إنتا 100 % ياجورجى

اخوكوا داخلع ع جواز ومحتاج فلوس يا جدعان
تبرع ولو بالف جنيه

لو ممكن خليهم ألفين ألف ليك والف ليا . وإلا إنتا داخل على طمع ؟

وانتى يا ايمى هبعتلك صورتى تورهالها وكلمتين حلوين منك كده عنى هتزبط المسائل وليكى الحلاوه


لألأ إيمى ماتعرفنيش
أنا مرقباك من زمان
وشكرا لاستاذ ظريف على أنه أكد نظريتى

بنت الراعي
08-03-2008, 10:06 PM
ههههههههههههههههه
ابسط بقي ياعم جورج
ميرسي هاندو علي مرورك
بس انت مش قولت رايك في الموضوع
ياريت نسمعه لو سمحت

hando_2006
08-03-2008, 10:20 PM
عاوز رئيى
موضوعك هايل جدا وميرسى ليكى عشان فكرتى فيا وميرسى لاستاذ ظريف عشان رشحلى جورج
وميرسى لجورج عشان قبلنى
وبس بقى عشان بتكسف

elphilasouf
08-03-2008, 10:30 PM
هنادو حبيبه قلبى انتى جيتى
دانا كنت بعد الايام والليالى عشان تيجى
الف حمدلا عالسلامه يا قمر
اوعدك اوعد انى هعوضك عن كل حياه البؤس والتشرد
الى عشتيهم مع جوزك لاولانى
والبت امى هتكون شاهد على عقد الجواز عشان هى كانت سبب مقبلتنا الحلوه دي
بجد يا ايمى انا تشكر ليكى جا نك عرتينى ع احل واطعن واخس واجرب وحده ممك اشوفها فى حياتى
وانا ميهمنيش فلوسك حتى لو كنتى كحيانه ومش لقيه تاكل انا هلمك من الوحل والتراب
وهشيل الجلخ من على جتتك
انتى فى عينى زهره فى بستان
جوهره عند الجواهرجى
سنه دهب فى بق واحد عجوز زيي كده
انا يا هنادو شعري اب من كتر المفجاه سنانى اتكسرت من كتر الذهول
الله يرحق الجواز وال عاوز يتجوز
وربنا بنتقم من الى لافى بالللللللللللللللللللى الى كان السبب

elphilasouf
08-03-2008, 10:31 PM
شوفى يا هنادو انتى مسجله فى المنتدي من 10 2007
وانا معرفش شفتى يا محاسن الصدف

elphilasouf
08-03-2008, 10:35 PM
انتى فين يا حببتى رد عليا
جرالك ايه

ترررررررررررررررن تررررررررررررررررررررررن
ترررررررررررررررررن
ترررررررررررررررررررررن

hando_2006
08-03-2008, 11:34 PM
جورجتى
الناس بدأت تتكلم علينا
ولازم نوضع حد للأشاعات
حتى شوف
ههههههههههههه
لا لا يا جورج استااذ ظريف معتقدش
بص هو هاندو مش هانادي يعني ولد
ودي اشتغاله هههههههههههههههه
وشوف كمان
هههههههههههههههه
انا كنت لسه هااقولك ههههههههههه
ابسط ياعم ووافقت كمان مبرووووووووووووووك
ابقي اعزمني علي الفرح ههههههههههههه
وشوف كمان
ههههههههههه من ساعه ماحطيت الصوره ونتا مش ملاحق ياعينى ربنا يكون فى عونك ده ايه الجمال والحلاوه دى ههههههههههه
أنا سيرتى بقت على كل لسان
ياجونتى
مش عاوزة افهم ومش هقرا
انا قرفانة
خدلى بطارى ياجورجى

elphilasouf
08-03-2008, 11:59 PM
لألألألألألألألألألألألأل ألألأ مش ده المقصورد بيه انتى
كان المقصود بيه كلام تانى خالص

وبعدين محدش يقدر يتكلم عليكى
وانا عايش واي حد هيتكلم هقطع لسانه من لغلوغه
وانا بقولها اهوه قدام الكل
محدش قدر يمس حبنا يا قلبى

ELMAGEK
08-04-2008, 02:31 AM
ايمى انتى دايما عودنا على المواضيعى الجامدة
يمكن انا الواحيد فى التصويت الى قولت لا مش ممكن اتجوز
وليا اسبابى الى مقتنع بيها تماما احنا كمسيحين
وارثوذكسين مفيش حاجة اسمها طلاق
او مطلق الا فى حالة واحد ونتكلم بصراحة هى حالة
الزنة لاحد الزوجين فا انا لااقبل على نفسى ذالك
وكمان فى حالة ان احد الزوجين يكون عاقر
او مش بيخلف فا هيبقى هتجوز لية
دى اسبابى الى مرتبطا فى اولها واخرها بالكنيسة الى الواحد
مش ممكن يطلع عن تعاليمها وكلامها
وعلى فكرة السؤال دة تامر امين سئلو للبابا شنودة
وقالو على الحالتين دول الى يجوز فيهم الطلاق
يعنى من البابا الى انا واثق فية وفى كلامو
وشكرا يا ايمى على الموضوع الجامد

hando_2006
08-04-2008, 07:20 AM
وبعدين محدش يقدر يتكلم عليكى
وانا عايش واي حد هيتكلم هقطع لسانه من لغلوغه
وانا بقولها اهوه قدام الكل

محدش قدر يمس حبنا يا قلبى



شهم ياجورج طول عمرك شهم وشجاع وياريت تكمل شهامتك معايا ويبقى التعارف بيننا صوت وصوره إيه رئيك لو نتقابل فى الخروجه الشهريه فى الكتدرائيه . أنا عرفاك كويس
تحب أعلملك نفسى بايه عشان تعرفنى ولا أقولك أنا حمشى وراك وإنتا مروح وأما الأعضاء يسيبوك حبسبسلك فى الشارع . ماشى يا جورجى

بنت الراعي
08-04-2008, 10:34 AM
ايمى انتى دايما عودنا على المواضيعى الجامدة
يمكن انا الواحيد فى التصويت الى قولت لا مش ممكن اتجوز
وليا اسبابى الى مقتنع بيها تماما احنا كمسيحين
وارثوذكسين مفيش حاجة اسمها طلاق
او مطلق الا فى حالة واحد ونتكلم بصراحة هى حالة
الزنة لاحد الزوجين فا انا لااقبل على نفسى ذالك
وكمان فى حالة ان احد الزوجين يكون عاقر
او مش بيخلف فا هيبقى هتجوز لية
دى اسبابى الى مرتبطا فى اولها واخرها بالكنيسة الى الواحد
مش ممكن يطلع عن تعاليمها وكلامها
وعلى فكرة السؤال دة تامر امين سئلو للبابا شنودة
وقالو على الحالتين دول الى يجوز فيهم الطلاق
يعنى من البابا الى انا واثق فية وفى كلامو
وشكرا يا ايمى على الموضوع الجامد


فادي اولا ميرسي جداااااااااااااا
لمرورك وردك بجد نورت الموضوع
اما بالنسبه لرايك فدي حريه شخصيه وطبعا مش كلنا زي بعض لازم يكون
في اختلافات في الاراء
لكن احب اوضحلك في حالة الزني الطرف المذنب مش بياخد اذن او تصريح بالزواج
الطرف المظلوم بس هو اللي بياخد التصريح يعني مفهاش حاجه تضايق او مفيهاش حاجه تمس كرامة الشخص اللي ممكن يرتبط بيه
اما بالنسبه لحكاية العقم دي انا معرفهاش بصراحه وممكن نسال مستر ايم يوضح لنا
ميرسي يا ماجيك
ربنا يعوضك ويباركك ويفرح قلبك

عماد حسنى
08-04-2008, 10:47 AM
موضوع رائع يا ايمى
ومثير جدا جدا للجدل والنقاش
بس انا من رأيى
مادام فى تصريح زواج حصل عليه اى طرف من الطرفين من الكنيسه
بعد حدوث واقعه معينه
يبقى الكنيسه شايفه ان من حقه الزواج وطبعا ده للطرف المجنى عليه
وبعدين بالنسبه للجواز من ارمله او سيده حصلت على تطليق او بطلان زواج مادام الكنيسه صرحت بكده يبقى مين ممكن يمنع
طبعا القرار بالارتباط بحالات مماثله زى دى بيكون صعب شويه او جدا لكن مش مستحيل
لسبب بسيط جدا جدا ان الانسان او الانسانه اللى بتتحط فى الموقف ده بيكون غصب عنها مش بأديها
وممكن جدا جدا تكون افضل من غيرها
اللى فى المواقف دى محتاجين رحمه اكتر من نقد وبعد
شكرا طبعا يا ايمى على موضوعك الرائع ده

بنت الراعي
08-04-2008, 11:18 AM
انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي
وعلي ايه علي ردك الجميل ولا مرورك الاجمل
بجد ردك عجبني جدااااااااا لانهم فعلا محتاجين رحمه
ومش زنبهم ان الدنيا حطتهم في وضع زي كده
وطبعا فعلا القرار مش سهل
ميرسي اووووووووووووووي
نورت الموضوع يا شاعرنا الكبير
ربنا يعوضك ويباركك ويفرح قلبك

aymonded
08-04-2008, 01:21 PM
طبعاً مكتوب أني أريد رحمة لا ذبيحة
أولاً أحب أن أقول : أن أي حكم عام بلا تحديد على أي حالة بيبقى من الصعوبة الشديدة أن يطبق كيفما اتفق دون الرجوع لمبدأ الوصية الإلهي ورحمة الله المتسعة على الجميع ، لأنه في القديم حسب القانون الرسولي كان للأسقف وحده في كل أبراشية يرأسها أن يراجع هذه الحالات مدققاً فيها فاصلاً فيها بالروح والحق بعد صلوات وقداسات مقدمة لله ، راجعاً لنص الكتاب المقدس وقوانين المجامع المقدسة وتدبير الشيوخ المنقادين بروح الله ، فاصلاً في النهاية بكلمة الحق بكل استقامة مع الرحمة ...

ثانياً أحب أن أنوه بالنسبة لكلام الماجك على موضوع الطلاق بالنسبة للعاقر ، أن هناك حالات متعددة يتم الحكم فيها حسب كل حالة وهي :

الحالة الأولى : إن عند الزواج بإنسانه عاقر والشخص يعلم هذا وارتبط بها لا يجوز الطلاق لأنه ارتضى أن تصير له زوجه ( مع أن هنا الزواج بلا هدف وليس له لزوم أصلاً ) ولكن لربما يكون له أسبابه كما فعل بعض القديسين للهروب من الزيجة وإنجاب الأولاد بسبب ضغط الأهل عليهم وبخاصة البنات ، ويريدون أن يحيوا بالاتفاق مع أزواجهم حياة مقدسة مقبولة ومرضية أمام الله كمكرسين له ، وهذه الحالات نادرة الحدوث جداً ولا تتبع الآن بسبب القدرة على الحرية والاختيار ...

الحالة الثانية : عند الزواج لم يعلم وهي تعلم وأخفت الأمر عنه ، ففي هذه الحالة يتم بطلان الزواج لأنه بُنيَّ على غش وهو غير مقبول أصلاً أمام الله الحي الذي لا غش فيه ، ولا يعمل الروح القدس في الرجل والمرأة ويوحدهما على غش ، لأنه روح استقامة ، كما أعلن عن ذاته في الكتاب المقدس ، وكما أعلنت الكنيسة في كل قوانينها الرسولية والآبائية .

الحالة الثالثة : بعد الارتباط أصيبت المرأة أو الرجل بمرض ما أدى للعقم ، في هذه الحالة لا يقبل الطلاق لأنهما ارتبطا ملتزمين برعاية بعضهما البعض في كل ظروف الحياة والمرض والضيق .

الحالة الرابعة : أكتشف الزوج أو الزوجة أن أحدهم عاقر أصلاً ولم يكونوا على دراية قبل الزواج ولم يكن السبب مرض ما ، ففي هذه الحالة من يريد أن يفارق فليفارق تحت تدبير ومشورة الكنيسة ورعاية شيخ روحاني متمرس في حياة الأبوة وطب النفوس ، ومن لا يريد أن يفارق فيعتبر في رتبة العذارى محبي المسيح محتملين مشقة الحرمان من الأولاد ، عاملين على أن يصيرا كملائكة الله يصلوا ويحيوا كمكرسين أنفسهم لله يخدمون أطفال الكنيسة بكل حب ...


هذه الحالات التي يمكن أن نضع في إطارها الموضوع
أرجو أن أكون وضحت الأمر بصورة متكاملة على قدر الإمكان
النعمة معكم وشكراً لتعبكم ومحبتكم يا أجمل أعضاء

بنت الراعي
08-05-2008, 05:39 PM
ميرسي جدااااااااااااا مستر ايمن
حقيقي تاعبين حضرتك معانا
ربنا يعوضك
واهه يافادي مستر ايمن وضح لنا
ياريت تكون الصوره وضحت عندك

aymonded
08-05-2008, 08:16 PM
أشكرك جداً يا احلى أخت حلوة على إثارة الموضوع المهم للغاية والتي يطلب أن يعرفه الجميع في ظل ظروف هذا العصر العجيب والغريب للغاية ؛ أقبلي مني كل تقدير لشخصك المحبوب مع الجميع ...
النعمة معك كل حين

القطة كيتي
08-08-2008, 04:01 PM
لا موفقش اجوز مطلق

بنت الراعي
08-08-2008, 05:28 PM
كيتي ياقمر ميرسي علي مرورك الجميل
اوك يا جميل انتي حره في رايك طبعا
بس الموضوع للنقاش يعني تقولي
ماوفقش ليه او اوافق ليه برده
ميرسي يا قمر ربنا يعوضك ويباركك ويفرح قلبك

القطة كيتي
08-08-2008, 05:55 PM
هههه مانا عارفة ياقمر بس معرفش هو مش هينفع بصراحة لان محد ش يعرف المطلق دة طلق بسبب اية هو في حد بيقول الصراحة دلوقتي؟

بنت الراعي
08-08-2008, 06:05 PM
بصي يا قمر
اولا المطلق ده يعني هو الطرف المظلوم او المجني عليه
لان الطرف التاني مش بياخد تصريح بالزواج
وكمان الصراحه ضرووووووريه جداااااااااااااااااا
خصوصا في الزواج واحنا بنتكلم بصفه عامه
من حيث المبدا
وبجد ميرسي جداااااااااااا ليكي ياجميل
ربنا يعوضك انا مبسوطه بمرورك وردودك

ظريف
08-08-2008, 10:15 PM
بصراحه موضوع كامل متكامل من جميع النواحى المؤيده لبطلان الزواج وأسباب الطلاق
وبشكر بنت الراعى على أختيارها لهذا الموضوع الهام وبشكر أستاذنا ذات المعلومات القيمه الأستاذ / أيمن ( أيمون )
ولوسمحتلى أسأل سؤال
معروف عند البنات مرحلة الحيض ( الدوره الشهريه ) هى ليها مواعيد ثابته وساعات بتيجى مفاجئه . فماذا لو جائت أثناء زواجها داخل الكنيسه وأثناء إتمام عقد الزواج ؟ هل يصبح الزواج باطل ؟
وألف شكر وآسف على الإطاله

بنت الراعي
08-10-2008, 12:28 PM
سوري استاذ ظريف معرفش
ياريت حضرتك تبقي تسال مستر ايمن
وهو يجاوبك
ميرسي وربنا يعوضك

ظريف
08-10-2008, 01:12 PM
سوري استاذ ظريف معرفش
ياريت حضرتك تبقي تسال مستر ايمن
وهو يجاوبك
ميرسي وربنا يعوضك

شكرا بنت الراعى ( إيمى ) على إهتمامك وأنا فعلا بعت السؤال لأستاذنا أيمن ( أيمون )فى رساله خاصه وبعتله كمان رابط الموضوع . بس هو تقريبا خارج المنتدى ربنا يجيبه بالسلامه
ومازلنا فى إنتظار مستر أيمن للرد على السؤال ......... وشكرا

aymonded
08-10-2008, 01:50 PM
بصراحه موضوع كامل متكامل من جميع النواحى المؤيده لبطلان الزواج وأسباب الطلاق
وبشكر بنت الراعى على أختيارها لهذا الموضوع الهام وبشكر أستاذنا ذات المعلومات القيمه الأستاذ / أيمن ( أيمون )
ولوسمحتلى أسأل سؤال
معروف عند البنات مرحلة الحيض ( الدوره الشهريه ) هى ليها مواعيد ثابته وساعات بتيجى مفاجئه . فماذا لو جائت أثناء زواجها داخل الكنيسه وأثناء إتمام عقد الزواج ؟ هل يصبح الزواج باطل ؟
وألف شكر وآسف على الإطاله




سلام لنفسك يا محببو ربنا يسوع والقديسين
وسلام لجميع أحباء مخلصنا وراعي نفوسنا العظيم

إفرازات الجسد الطبيعية لا علاقة لها ببطلان الزواج لا من بعيد ولا من قريب ، لأن ما هو طبيعي حسب منظومة الخلق لا تنجس الإنسان ، لأنها لو كانت تنجس الإنسان لما خلقها الله القدوس البار ، لأن الله مستحيل يخلق ما هو على خلاف الطهارة والنقاوة ، ولكن السبب في عدم استيعاب الإنسان لنقاوة وطهارة الجسد في كل إفرازاته الطبيعية ، هو طبيعة سلطان الخطية التي لوثت فكرة على خلاف عمل الله الطاهر ...

إنما ما ينجس الإنسان ما يخرج من القلب ، وبطلان الزواج هو ما يبنى على غش ، وليس حسب إفرازات الجسد الطبيعية ، وقد أعتبر الآباء وبخاصة الدسقولية أن هذه الإفرازات طبيعية لا علاقة لها بالنجاسة على الإطلاق وليس لها علاقة بتتميم الأسرار الكنسية ولا تبطلها ، إلا على مستوى العهد القديم لأنها رموز وظلال للعهد الجديد ، وتوقير لبيت الله ، ولكن أن حدثت فليس لها علاقة ببطلان الزواج أو تتممة السرّ وحلول الروح القدس ، ولا يتم بسسبها فسخ الزيجة أو بطلانها أو يسمح بها بالطلاق ، أو ممكن أن يقال أن الروح القدس لم يحل ويربط الأثنين ويجعلهم واحداً ...

أقبل مني كل تقدير بمحبة يا محبوب ربنا يسوع والقديسين
النعمة معك كل حين

بنت الراعي
08-10-2008, 01:56 PM
ميرسي جدااااااااااااااااا مستر ايمن
ربنا يخليك
يعوضك ويبارك حياتك ويفرح قلبك

aymonded
08-10-2008, 03:04 PM
ويفرح قلبك ويغنيكِ بخيرات الله الحلوة يا محبوبة مخلصنا وراعي نفوسنا العظيم يسوع
أقبلي مني كل تقدير بمحبة ، النعمة معك

Shosei
08-10-2008, 03:12 PM
فى كنيستنا الارثوزكسية اللى كلنا عارفينه لا طلاق الا لعلة الزنى

غير كداا مينفعش يبقى فى طلاق وانا مش هوافق ان ارتبط بشخص طلق معرفش ليه بس مجرد تفكير مفكرتش فيها

بنت الراعي
08-10-2008, 04:07 PM
اوك يا ميرنا ميرسي ياقمر
بس في حاجه اسمها بطلان زواج وده بيكون له اسبابه
اللي وضحها مستر ايمن ومش بيكون بسبب الزي
ميرسي يا ميرنا علي مرورك وردك الجميل
ربنا يعوضك ويباركك ويفرح قلبك