المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بنااااااااااااااااات للبيع ؟؟؟؟

keroo82
08-23-2008, 07:19 PM
بناتللبيع هذة هى الحقيقة !!!!!!!!

سمعت كثير جدا فى بعض الاجتماعات لاسئلة كثيرة لبنات تحب شباب غير مسيحى؟؟؟؟؟

لا تربيتنا مش نافعه و مش عارفين نربى بنتنا كويس و نعرفهم قيمتهم ؟

على فكرة واضح ان الموضوع اصبح ظاهرة واضحة مش بس مشاكل فردية ؟

قولوا و حللوا الموضوع و قولوا حلول و ربنا يستر يستر يستر علينا و على اخواتنا البناااات امين ....

انا نفسى اعرف وافهم ليه كده ممكن حد يفهمنى الصح ؟؟؟

انا نفسى اعرف اية هو هدف البنت من انها تلبس لبس مش كويس والبلاوى الى بيعملوها فى نفسم هل الهدف اهنم يلفتوا انظار الشباب؟؟؟ ايوة لكن المصيبة الاكبر انهم بيعثروا الشباب معاهم وانا عن نفسى مابحترمش اى بنت الاقيها مش مظبوطة فى لبسها لان جسدها دة مش ملكها دا ملك المسيح ولو عايزين نطبق الاية اللى بتقول فيروا اعمالكم الصالحة فيمجدوا اباكم الذى فى السموات..هنلاقى ان الناس بيشوفوا المنظر ومايمجدوش المسيح بالعكس الناس بيقولوا شوف المسيحية عاملة فى نفسها اية ...فى واحد غير مسيحى سالنى سؤال وقالى لية البنات المسيحين مايلبسوش طرحة تغطى وشهم زى السيده العذراء مريم ؟؟ للاسف معرفتش ارد علية ....ولو كل بنت عرفت قدسية جسدها ماكنتش عملت كدة وعلى راى احد الاباء ان الجزار بيغطى اللحمة بقماشة فى الشارع ربنا يرحمنا ويهدى البنات علينا..

+ وعلى فكرة علشان الكلام دة اتقال ربنا برضة بعتلنا تحذير (ملعون من يعمل عمل الرب برخاوة).

ياجامعه فعلا الظاهره دى هزت كل زرة فى جسمى وبجد ربنا يحافظ علينا ويحفظنا ويحفظ الاولاد المسحيين والبنات امين يارب ويارب نكون فاهمين احنا بنعمل ايه صلو من اجى ضعف ايمانى انا فعلا مش عارف اكمل اقول ايه ؟ غير ياااااااااارب يااااااااااااارب ياااااااااارب احفظنا من كل شر ومن كل عدو صلو من اجل ضعف ايمانى .

انا عارف انى كلام بقى صعب اوووى والبنات كرهتينى بس ده اللى بنسمعه وبنشوفه وللاسف مش بنعرف نرد عليهم ؟؟
ارجو ان محدش يزعل منى يا بنات بس انا خايف على بنات المسيح
صدقونى فى بنات بسم الصليب عليها بجد يعنى مش كل البنات طبعا

(لازم ننبه على اخواتنا البنات والاولاد كمان )

++اذكرونى فى صلواتكم انا الخاطى المسكين++

elphilasouf
08-27-2008, 04:45 PM
يمكن البنات الى بتعمل كده يا كيرو بيكون ليها اهداف تانيه مش مهم هى ايه
لكن المهم ان البنت تعرف ان الولد بيحتقرها
فى نفس اللحظه الى بيبص عليها فيها او مش بيبص

ميرسي جدا ع مواضيعك المهمه دي ربنا يباركك

الناى الحزين
09-04-2008, 12:36 AM
وانا عن نفسى مابحترمش اى بنت الاقيها مش مظبوطة فى لبسها لان جسدها دة مش ملكها دا ملك المسيح

مش انت بس يا كيرو كلنا مش بنحب كدا
وصدقنى قد ايه الواحد بيسمع كلام وبيتئزى بسبب الموضوع ده
وللاسف اللى ما يعرفوش يعنى ايه اخلاق هما اللى بيعيرونا بالتربيه ولاخلاق
ممكن البنت تحاول انها تلفت النظر لكن مع الاسف بتلفت فعلا النظر لكن بطريقه غير لائقه باولاد الله
وفى بنات تقول دى موضه والدول المتقدمه كلها بتعمل كدا
وميعرفوش ان فى الدول المتقدمه لو داخل طفل صغير لابس شرط قصير فى مكان مقدس بيمنعوه من الدخول
صدقنى يا كيرو انا بتضايق جدا لما اشوف واحد غير مسيحى بيبص لبنت مسيحيه ويعلق عليها بالكلام
وللاسف دى مالهاش غير معنى واحد البنت اللى تعمل كدا متبقاش غير قليله ادب
ممكن الناس تزعل من كلامى لكن لو الناس بتسمع وتشوف اللى ابسمعه وبشوفه هتقول اكتر من كدا

فين الايه اللى فى انجيل معلمنا متى لما السيد المسيح له المجد وهو بيوعظ على الجبل قال ( لكى يروا اعمالكم الحسنه فيمجدوا اباكم الذى فى السماوات)
معلش اسف على الاطاله لكن ده رائيى
وشكرا يا كيرو على مواضيعك الهامه واللى بتشدنى بجد

MoHaNaD
11-21-2008, 11:17 PM
اخي كيروا كلااااااااااااااااااااااا ااااام جميل جداً
اللهم احفظنا من كل سوء وهدنا واهدي بنات المسيح

manshi55
11-21-2008, 11:39 PM
مش عارف اقولك ايه يا كيروو
بصراحة البنت اللى تبيع المسيح
علشان ولد ملهوش اى فضل عليها
لا خلقها ولا فداها ولا يعرف يديها حياة أبدية
دى مش تستحق غير الحرق
والطرح برة الحظيرة المقدسة
من خراف رب المجد يسوع المسيح
اللى اشتراها بدمه الكريم
وفعلا احنا محتاجين صلوات
علشان ربنا يحمى بنات كنيستنا
من مخالب عدو الخير
ربنا يرحم شعبه من سهام عدوالخير
ميرسى كتير على الموضوع الرائع ده

جاسيكا
11-24-2008, 06:15 PM
فعلاً البنات اللى بتعمل كدة بتبيع نفسها فعلاً وبتبيع نفسها بالرخيص جداً
يمكن كمان من غير ثمن واللى تعمل كدة مينطبقش عليا اسم المسيح
اسم المسيح الغالى لازم يكون فى اجمل صورة واجمل كيان
بجد مش انت بس اللى بتحتقرها لكن الكل اى انسان هيشوف حاجة زى كدة هيحتقرها طبعاً اكيد
بس بردو احب اقولك ان فى بنات بتبقى ماشية مع الموضة فاهمين ان ك حاجة تليق بيهم لكن
لكن مش كل حاجة هتليق ليا البسها علشان هى موضة وهى اصلاً مش لايقة عليا

احب اقول
ان كل الاشياء تحل لى ولكن ليس كل الاشياء توافق كل الاشياء تحل لى ولكن لا يتسلط على شىء

بصراحة ياا كيرو زى ما فية بنات مش كويسة فية كمان بنات كويسة
وكويسة جداً جداً كمان ومنطبق عليها اسم المسيح

mony_nnn
12-06-2008, 11:20 PM
انا معاكم طبعا فى كل اللى انتم قلتوه وان البنت اللى بتلبس مش كويس تستاهل اللى يحصلها فى الشارع بس فى بردو بنات بتبقى لبسه لبس حلو وعلى الموضة بس مش مستفز ومع ذالك ممكن تسمع كلام يضايقها اوى قولولى نعمل ايه فى الولاد ديه بقى

zaza2006
12-06-2008, 11:42 PM
موضوعك مهم اوى يا كيرو وبجد معاكوا حق فى كلامكوا ودى حاجة تضايق وتحزن من جوانا ان صورة السميح تبقى كده لو كل بنت فكرت انها جسد ربنا وهى كده بتعريه يبقى مش هتعمل كده ربنا يرحمنا

elphilasouf
12-07-2008, 09:38 AM
انا معاكم طبعا فى كل اللى انتم قلتوه وان البنت اللى بتلبس مش كويس تستاهل اللى يحصلها فى الشارع بس فى بردو بنات بتبقى لبسه لبس حلو وعلى الموضة بس مش مستفز ومع ذالك ممكن تسمع كلام يضايقها اوى قولولى نعمل ايه فى الولاد ديه بقى

احنا مقولناش ان العيب والمشكله بس فى البنت
لا الولاد كمان فيهم مشكله كبيره جدا
وهى احساسهم بالتسلط وانهم الاقوي

وانا مهما قال كلام وعكسك انتى مجبره انك مترديش عليه

لكن اسمحيلى اقولك انك انتى الاقوي
وهو الضعيف
لانه ضعيف لانه مش بيهتم بحرياتك كانسانه
وانتى الاقوي فى التحمل لكلامه بكل هدوء وسلام

اقولك كلمه من الاخر

فكك منه

مارك ملاك جون
12-14-2008, 03:51 AM
ربنا يرحمنا برحمته علا فكره يا اخوتى الموضوع ده مهم جدان وخطير بس فعلن البنت المحترمه فى لبسها وكلمها هيا بدل علا عنوان بيتها انا كشاب بنظر لها انى بكل احترام وربنا يحافظ علا بناتنا فى الايام الى جايه ويريت تصلو من اجل ضعفى انا انسان خاطى وحقير

the daughter of the king
12-14-2008, 04:37 AM
اولا ميرسى على الموضوع بجد لانه مهم جد
ولازم كل بنت تفكر فيه كويس
وانا طبعا مش هقول حاجه اكتر من اللى قلتوه للبنات دى عموما
بس احب اضيف حاجه صغنونه
انى قراءت مره مقال للبابا عن الموضوع ده وفى حاجه فاكرها احب اقلهلكم
انه الكتاب المقدس بيقول
ان اعثرتك عينك فاقلعها
يعنى مش ترمى البنت دى فى النار ولا تحرقها زى محد بيقول
يعنى انت تخليك فى حالك
واحب اقول برده بتبقى فى بنات كتير ماشيه فى حالها ومحترمه جدا ومع ذللك بتسمع كلام من شخصيات ميتقلش عليها شخصيات اساسا
وانا مقتنع جدا انه العيب مش على البنت بس
وهو يبص ليه ولا يقول كلام ليه لو محترم ميعملش كده ويخليه فى حاله
وده مش معناه انى موافقه على كده بالعكس انا برفضه جدا بس فى نفس الوقت برفض اللى بيعيب على حد او يكلم عليه
انت مالك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو تكونى فهمتونى
وميرسى مره تانيه على الموضوع

m_mary
12-28-2008, 06:24 PM
المشكلة يا جماعة ان احنا بقى عندنا يا ابيض يا اسود يعنى يا بنات كويسين خالص فى كل حاجة يا ...ربنا يسامحنى..............اما على موضوع حب البنا للشباب غير المسيحى فهى الوحيدة اللى خسرانة فى الموضوع دة لانها بتخسر كل شى (العذراء تحافظ على بناتها)

Biko
12-28-2008, 10:51 PM
بص يا كيرو اختلف معاك فى انى
مش بحكم على البنت من لبسها
انا مالى انا ليا هى معاملتها عفيفة ولا لا
لكن نفسى اطبق عليها اللى شايفة صح من لبس
انما مش على حد تانى
مش معناها انى بتمنى ان كله يلبس وحش بس الامنية الشخصية حاجة والحكم على الناس حاجة تانى
وبناتنا بيضيعوا مننا
لانننا للاسف اما بنحرم حتى الكلام عادى
او بنقصر فى رعايتهم الخدام الكسلانين الللى زى حلاتى
وبنفوق لما بتكون خلاص قررت تبعد
بعد فوات الاوان يعنى
شكرا موضوع مهم
وياريت كلنا نصلى ربنا يرجع كل خروف ضال شريد
منتظرين مزيد من مواضيعك
صلى لاجلى

روما ديفيد
02-03-2009, 11:47 AM
ربنا يحافظ علينا ياكيرو ويحافظ على بناتنا ويشبعوا بالسيد المسيح ويسكن فى قلوبهم لو شبعنا بيه هيبان فى كلامنا وفى سلوكنا ولبسنا وهنبقا عنوان لمسيحيتنا ولبتنا

بناتيت
02-03-2009, 02:46 PM
مرسي بجد جدا انك فتحت الموضوع المهم دة وفعلا فيه بنات كتير مبتساويش غير تمن اللبس اللي هي لبساه يعني جسدها ملهوش تمن عندها شكرا ليك

lolaemo
02-04-2009, 04:16 PM
بص ياكيرو الدنيا كلها مش عاجبها الكلام ده ومفيش اى مبرر مهما ان كان يخلى اى حد يسيب دينه ده اللى يبقى عنده استعداد يسيب دينه يبقى عنده استعداد يسيب اى حاجة تانية
بشكرك على موضوعك الرائع ودايما على طول مواضيعك تبقى حلوة
انت صليلنا

buffon italy
02-05-2009, 03:48 AM
يا جماعة مينفعش نشيل الليله كلها للبنات يعنى كل الناس بتتكلم ان البنت لازم تعرف ان جسمها ملك ربنا وكده و ده كلام تمام بس ليه احنا كمان كشباب بننسى ان عيوننا برضه ملك ربنا و مينفعش نسيبها تبص و تركز فى اللى هى عايزه براحتها و بعدين نقول اصلى البنات بتلبس و بتعمل و لا ايه؟؟!! بعدين على فكره اللى بيعاكس او بيخنق على حد لا بتفرق معاه طرحه و لا لبس ولا اى حاجه لأنه بيبقى مزاج عنده هيعاكس هيعاكس و خلاص0بعدين مش من حقنا نحكم على البنات بلبسهم يعنى دى بتلبس كده تبقى محترمه و دى لأ تبقى قليلة أدب بصراحه ده منتهى السطحيه و الأدب و الأحترام أكبرمن أننا نحكم عليهم بمجرد المظهر.بعدين يا جماعه لازم يبقى فى حدود بيننا و بين الثقافه البدويه المتخلفه اللى احنا عايشين فيها يعنى قبل كده كان فى سؤال عن النجاسه و العاده السريه و ان مينفعش اللى بيعمل كده يمسك الأنجيل او الأجبيه و لازم يستحمى و كلام غريب عجيب بصراحه انا مش عارف احنا ازاى سايبين نفسنا نفكر بالطريقة دى أصلا؟!أما بالنسبه للبنات اللى بتحب أولاد مش مسيحيين أكيد غلط أنها معملتش حدود للزماله أو الصداقه من الأول لكن مهياش نهاية الكون برضه أى حب فى الدنيا مهما كان هيتنسى هيتنسى و ده عن تجربه يعنى ممكن تحكى لأب أعترافها عن الموضوع و أكيد هيساعدها والموضوع هيخلص لو هى ناويه و مقتنعه و ما ينفعش يا جماعه نقول عليهم انهم يستاهلوا الحرق و كده لأن ربنا نفسه مهما عملوا لسه بيحبهم و عايزهم و عمره ما هيبقى تفكيره ان يحرقهم لأنهم فى الأول و الأخر بناته اللى ضحى بحياته عشانهم واسمه على اسمهم سورى يا جماعه سورى انى طولت عليكم بس بجد انا بتغاظ موووت لما ألاقينا بنفكر بدماغ و ثقافه مش بتاعتنا خالص و بجد المنتدى ده جامد موت و صلولى كتير0

كيسة صليب
02-11-2009, 12:26 PM
علي فكرة انت مش عارف انت بتقول ايه وده ممكن اسميه انقلاب او فتح ثغرة تجاه ناس تنيه وياريت تكون فهمت اللي انا عاوز اوصلهولك

ميزوا
02-15-2009, 04:26 PM
كلامك ياكيروا مظبوط قوى
وانا على فكرة مبحترمش البنات اللى بشوفهم لابسين
لبس مينفعش انة يتلبس وعلى فكرة البنات اللى بتلبس كدة
طبعا بيكونوا عاوزين يعرضوا نفسهم ادام الناس .
وبردة مبحترمش البنات اللى بيقفوا مع شباب مسلمين من غير سبب.
شكرا ياكيروا على موضوعك الجميل
ربنا يبراكك

kokylove
04-16-2009, 04:22 PM
موضوع كويس س البس مش كل حاجة

حنان الأخ
04-16-2009, 05:02 PM
أخي كـــيرو
عارف، أنا و إنت ينطبق علينا قول "إتلم المتعوس مع خايب الرجاء" لأن أنا و بصراحه بعاني جداً من حاجه مش عارف أسميها إيه؟ هل هي عقده و لا مرض نفسي؟!! بس اللي أنا متأكد منه إن دي بدايه الجنان.
لأني بخاف و بهتم و بقلق جداً على كل بنت مسيحيه بشوفها. و بكاد أعصابي بتوظ بسبب أي حاجه ممكن تضايقهم. لكن للأسف أنا بتعب و أتجنن و بيبقى نفسي أموت من خوفي عليهم و هما... مش بيخافوا على نفسهم حتى نص خوفي عليهم.
ولا لو ربنا كرمني و روحت فرح...!!! الغريب إن اللي في الفرح دول هما هما اللي إحنا عارفينهم و اللي طول عمرهم مايقدروش يظهروا كده قدام الناس، بس تقريباً في الأفراح، مسموح بتغيير الأخلاق. ربنا يرحمنا
مع خالص حناني [highlight] (http://www.orsozox.com/forums/misc.php?do=bbcode#highlight)

حنان الأخ
04-16-2009, 05:05 PM
أخي كـــيرو
عارف، أنا و إنت ينطبق علينا قول "إتلم المتعوس مع خايب الرجاء" لأن أنا و بصراحه بعاني جداً من حاجه مش عارف أسميها إيه؟ هل هي عقده و لا مرض نفسي؟!! بس اللي أنا متأكد منه إن دي بدايه الجنان.
لأني بخاف و بهتم و بقلق جداً على كل بنت مسيحيه بشوفها. و بكاد أعصابي بتوظ بسبب أي حاجه ممكن تضايقهم. لكن للأسف أنا بتعب و أتجنن و بيبقى نفسي أموت من خوفي عليهم و هما... مش بيخافوا على نفسهم حتى نص خوفي عليهم.
ولا لو ربنا كرمني و روحت فرح...!!! الغريب إن اللي في الفرح دول هما هما اللي إحنا عارفينهم و اللي طول عمرهم مايقدروش يظهروا كده قدام الناس، بس تقريباً في الأفراح، مسموح بتغيير الأخلاق. ربنا يرحمنا
مع خالص حناني

مادونا نبيل
04-16-2009, 05:15 PM
موضوعك حلو يا كيرو و كل الكلام اللى انت قولته صح و كمان البنت اللى بتلبس لبس غير لائق بمسيحيتها و لا لائقه بيها هى شخصيا البنات كمان بتنقضها مش الولاد بس و كمان سورى يعنى ازاى البنت بتنزل باللبس بتاعها ده من البيت قدام باباها و مامتها و محدش بيعلق على لبسها و لا شكلها عامل ازاى و هى نازله و كمان مبيسالوهاش هى رايحه فين و هتقابل مين فلازم البنت تعمل كده فى نفسها و تتعلق بالغير مسيحين و كمان العامل الاساسى على البيت و الاهل وهو ده رايي
وميرسى على الموضوع الحلو ده مرة تانيه

cat girl
04-16-2009, 05:34 PM
اووووو موضوع رائع رائع رائع بس انا مش هتكلم لان مفيش حاجه تتقال بعد الكلام الجميل ده غير ربنا يهدى

mummy2008
04-17-2009, 03:21 PM
هو من الواضح انك مش متجوز.............

ودة باين من سنك وطريقة كتابتك للالفاظ.......وعرضك للموضوع..............

بس ابقى خلى بالك لعناوين الموضوع .........

لان فى عنوان يشد ......وعنوان يهد...........

وانا انصحك ان لما تحب تعرض موضوع معندكش فية خبرة تبقى تحطة فى صورة اسئلة محترمة............

لما ترد على تعليقى هبقى اقولك لية البنات المسيحيات فى مجتمعنا انحدرت اخلاقهم الى هذة الدرجة.............

عن تجربة

buffon italy
04-22-2009, 11:51 AM
على فكره أنا مش بعمل أنقلابات و لا بفتح ثغرات و لا ليا دعوه بناس تانية أنا بس بقول رأيى اللى أنا مقتنع بيه و شكرا

مريان نادى
05-14-2009, 04:11 PM
على فكره موضوعك رائع جدا ولفت كل الانظار لان الموضوع ده انتشر كتير وعلى فكره البنت بتبقى مجرد فريسه للاصطياد فقط يعنى لايمكن هايحبك حب نقى ابدا ولكن بتبقى مجرد تسليه بيلعب بمشاعرك وطبعا لماتحبيه نهايه الحب الارتباط اوممكن يضيعك والنهايه لابد من الدخول فى الاسلام ....ماذا يحدث بعد ذلك ***********
صدقينى هاتكونى مجرد عبده معهم بعد ماكنتى عايشه حره ملكه مكرمه هاتكونى محتقره مرذوله مذلوله مابينهم واى موقف اهلك واى نظراتهم لناس واهم من ده كله كيف تكون نظرتك للمسيح اللى اشتراكى وبذل نفسه لاجلك وتحمل الالام والعار وسفك دمه لاجلك والى الان مراحمه مازالت مستمره فهى جديده فى كل صباح*************
ربنا يحفظنا ويحمينا من الفخاخ المنصوبه لنا ومن يد ابليس وقوته الشريره

الحنون الطيب
05-14-2009, 08:32 PM
الموضوع والكلام جميل اوى اوى اوى فعلا انا مش بحترم البنت الى بتلبس لبس مش يليق بانها بنت المسيح وكتير ابونا بينبة عليهم
وكل مرة بيقول كدة البس البس لكن لا حياة لمن تنادى

وفعلان يا اختى مريان نادى كلامك مضبوط وكلامك جميل اوى وربنا يحافظ على بناتة

نيرو12
05-15-2009, 05:22 AM
انا عايزاك ياكيرو ترد على سؤالى الاول
ايه الفرق بين البنت اللى لبسها مش محترم
بس مش كل حاجه البس والموضه لان الاهل ف البيت بيبقوا حاطين عليها رقابه
والبنت اللى لبسه محتشم اوى اوى زى مالاخ الغير مسيحى سئلك
وبتمشى على حل شعرها وبتبين لاهلها ف البيت انها الطاهره الشريفه وهى لمواخذه يعنى مش متربيه اساسا

ايه رائك
البنت تظهر بوش واحد

واللى من بره هلاهله ومن جوه يعلماالله

william 85
05-15-2009, 06:05 AM
بســـــــم الآب أبـتـدي
وبســـــم يســوع
المســـيح أهـتدي

سلام المسيح للجميع .....
والف شكر للموضوع الحساس....
انا واحد من الناس اللي صارت معي كتير مشاكل بخصوص لباس البنات المسيحيات واللي غيرواا نظرة العالم للمسيحية...
طيب إنتي يابنت اللي عم تلبسي لباس كتير مثير وغير محتشم.... شو اللي بدك ياه... شو الفكرة اللي حابة توصال لعئول الناس اللي عم يشوفوك....انتي مفكرة حالك رح تشغلي عئول هالناس بجمالك او جمال جسدك.... اكيد لااااااااا.....
أنا بئلك رح تشغلي تفكير نا ولمدة قصيرة بكون الشيطان بلش ينخر براسنا انا وغيري واللي عم يشوفك اول شغلة بئولاااا بكل صراحة هي الجنس والطريقة اللي بدي اوصلك فياا ....و.. و...
انت بهالطريقة شو الفايدة من هالحركات ؟؟؟
اول شي انت شو عم تستفادي شي اذا فكرتي صح .... لا بالعكس .. طلعتي خسرانة كتير ... انتي عم تخسري شرفك وسمعتك ولقب انك بنت مسيحية وعم تخسري محبة الناس اللي عم يشوفوك بشكل صح... وعم تخسري اهم شغلة محبة المسيح اللي لازم كلنا نفديه بحياتنا متل ماعمل وفدا العالم كلو ونجاه من الخطيئة....
الموضوع اذا حبيت اكتب فيه بكتب كتير صفحات بس انا اختصرت كتير منووو..
رجاء مني : بتمنى محد يتدايق مني من البنات .. انا عم احكي هيك من غيرتي عليكن.. واكيد في بنات كتير محترمات وبنحطوا عالجرح بيشفى....
سلاماتي الحارة الكن ... والله يهدي الجميع لدرب المسيح....امين

للتواصل :
[email protected]
[email protected]

بنت الراهب الصامت
05-15-2009, 06:07 AM
اصعب حاجه بجد وبتحزنى انى اسمع ان فى بنت بتسيب مسيحها وتمشى مع انى المسلمين هما اللى بيجوا للمسيح واحنا اللى بنسيبه
بس على فكره يا كيرو
مش شرط البنات اللى وحدها اللى بتسيب دينها لا ده كمان الولاد وده اللى سمعتها اقل من اسبوع ان ولد ضغير ساب مسيحه وتركه وراح تبع الاسلام
حاجه بجد تحزن
وياريت كمان البنات تحاول بلاش لبسها الجامد ده طيب ما فى بنات بتلبس على الموضه بس محترم شويه وموضه برضو
ربنا يرحمنا ويحافظ علينا ويحمينا وينقذنا من عدو الخير
ميرسى اوى ياكيرو على موضوعك ده ربنا يباركك

مريان نادى
05-15-2009, 08:36 PM
ياجماعه انتم هياكل الله وروح الله يسكن فيكم فلاتهينى جسد المسيح يااختى ولا تعسرى احد ان كان طعاما يعسر اخى فلن اكل الى الابد فلا تعسرى احد

جاكى انا
05-18-2009, 08:24 PM
دة موضوع حلو جدا بس انت كدة بتظلم البنا انا معاك انى البنت تلبس كويس العيب مش فى البنات العيب فيكم لو البنت لبسها كويس برضوا بتعاكس بالفاظ مش كويسة

ماريان سعد
05-19-2009, 12:57 PM
هاى ازيكم جميعا فى حاجة عايزة الفت نظركم ليها كيرو كاتب عن موضوعين البنات اللى بتسيب المسيح والبنات اللى بتلبس لبس ضيق وهكذا وملحظة ان كل الناس بتعلق على اللبس بس بس انا شايفة ان الموضوع التانى أهم

هسيب ليكم التعليق على الموضوعين وعلى العموم ربنا يستر علينا

رزق زكى
05-19-2009, 08:47 PM
زعلانين ليه من اللى حصل فى كنيسة الزيتون انا هاقول رايى بس محدش يزعل ياجماعة بناتنا بتبقى خارجة من الكنيسة كانها خارحة من ديسكو والشباب واقفين بيقولوا صلاة اية اللى بالطريقة دى والبس ده ليهم حق يعملوا اكتر من كده كمان

The Angle
05-20-2009, 05:04 AM
فى قديس عظيم قال كلمة قبل كده
قال
لكل شئ تحت السماء وقت
وكل واحد يعمل لخلاص نفسه
اما الاخ كاتب الموضوع ماتخليك فى حالك انا واحد من الشباب مش بحب ابص على البنات
لانهم عادى شئ بيتحرك زى ما انا بالنسبالهم شئ بيتحرك بس المهم انك تكون ابن المسيح وماتقولش اللبس بتاع البنات مثير او مغرى
كل واحدة تعمل اللى عاوزاه لانو انت مش هاتحاسب حد
اما موضوع البنات تدخل فى ديانات تانى فا ده بالاخص اللى
محتاج صلاة كتيرة مننا كلنا علشان ربنا يزيح التجارب المرة دى
وبدل ما تقرطم فى البنات ساعدهم
دور فى النت على القصة الحقيقية
ياحبيبى شيطان المجد الباطل شغال
الشيطان يجول وسطينا
فهمت ايه اللى بيحصل
اتمنى اننا نرجعله تانى نرجع لربنا يعنى مش شوشو
ههههههههههههههه
اترككم فى رعاية الله
اذكرونى فى صلواتكم وتضرعاتكم

MoRoooo30
05-20-2009, 09:18 AM
بصراحه موضوع جميل جدا ياريت كل البنات تعرف الكلام دا لانى بجد بقوا علامة مميزة بلبسهم وشكلهم اى واحده تبقى لابس لبس مش كويس يتقال على طول دى مسيحية ليه بقينا كدا ووصلنا لكدا ارجو من بنتنا يحافظوا على لبسهم شوية ومش نقلد تقليد اعمى نشوف الى يوفقنا وايه الى مش يوافقنا نلبس على الموضه وجديد بس ندور على حاجة تليق ببنت المسيح الى جسدها المسيح اشتراه بدمه المقدس على الصليب انا لما كنت فى الكلية كنت بسمع كلام بجد وحش جدا على بنت الكنيسة ومش كنت بقدر ارض ليه وصلنا للمرحلة دى وبجد شكرا يا كيرو انك فكرت فى موضوع زى دا وربنا يعوض تعب محبتكم خير

hany1982
05-20-2009, 09:40 AM
جميل قوى موضوعك يا كيرو
انا من رأيى إن موضوع اللبس ده مش مهم قوى فى تقييم الشخصيه اللى لبساه المهم القلبوالكتاب المقدس بيقول النفس الشبعانه بدوس العسل. فبدل منتكلم على اللبس والمنظر نحاول نمحى الذنب بالتعليم واحنا كلنا خطاه وما ينفعش ندين بعض لأن ذى ما البنات بتعمل حاجات غلط الشباب كمان وبالأكتر .بتعمل أخطاء فى حق ربنا وحق نفسهم .
يبقى الطريق الوحيد لمعالجة الأخطاء هى الصلاة وقيل ما نشيل القذى اللى فى عين أخويا أشيلها من عينى الأول المهم الصلاة من أجل الناس

selo_hero
06-15-2009, 07:08 PM
على فكرة يا كيرو فى بنات بتبقى لبسة كويس وعلى الرغم من كدا بتتعاكس احنا نعمل اية قولى حل نقعد فى البيت

hana montana 2010
06-21-2009, 08:09 PM
كلام جميل اوى بجد

سعد الدالى
06-22-2009, 02:32 AM
يا جماعه اللي بيقولو البنت اللي بتلبس محترم وبتتعاكس ده عادي اهم حاجه هي بتلبس محترم ومش بتغضب مسحيتها ولا ربنا في لبسها اما البنت اللي بتمشي مع شباب غير مسيحي بصراحه ضرب النار قليل عليها هي واهلها سوري يا جماعه بس ده راي وعلي فكره معظم البنات اللي بتعمل كدا بجد مرضي نفسين موضوع جامد شكرا لتعبك

elkwaga
06-22-2009, 03:51 AM
كلامكم مظبوط بس ممكن وحده متلاقيش ملابس واسعه هتطر تلبس ضيق ولا تمشي عريانه

jakleen
06-22-2009, 04:25 AM
قولوا و حللوا الموضوع و قولوا حلول و ربنا يستر يستر يستر علينا و على اخواتنا البناااات امين ....

Amen ya kero.. ana ma3aki fe kol ely bet2olo... w rabena ye7afez 3ala banato... ya rab

انا نفسى اعرف وافهم ليه كده ممكن حد يفهمنى الصح ؟؟؟

el bent ely mesh shab3ana bel masee7 betdawar 3ala ay haga tanya bara fe el 3alam... teb2a moshkela kaman law mafeesh makhafet el masee7 gowaha... dah ely beydfa3 el bent en heya tetsaraf tasarof gheer la2ek bel masee7 ely saken fena k messe7eyeen...

...فى واحد غير مسيحى سالنى سؤال وقالى لية البنات المسيحين مايلبسوش طرحة تغطى وشهم زى السيده العذراء مريم ؟؟ للاسف معرفتش ارد علية ....ولو كل بنت عرفت قدسية جسدها ماكنتش عملت كدة

ana ma3ak tab3an en el bent lazem tekades gasadha... bs
moudou3 el tar7a dah rabena sabo ekhteyary... gheer fe wa2t el sala 3alshan sha3r el bent howa tag-ha (crown) zay ma mougoud fe el ketab el mokadas.. f deh haga rabena sablena feha el ekhteyar...

اقول ايه ؟ غير ياااااااااارب يااااااااااااارب ياااااااااارب احفظنا من كل شر ومن كل عدو صلو من اجل ضعف ايمانى .

ya rab koon ma3a banatak w e7fazhom men kol shar w shebh shar

انا عارف انى كلام بقى صعب اوووى والبنات كرهتينى بس ده اللى بنسمعه وبنشوفه وللاسف مش بنعرف نرد عليهم ؟؟

(لازم ننبه على اخواتنا البنات والاولاد كمان
)

merci bgd 3ala khofak 3ala banat el masee7... rabena yezeed men ghertak 3ala el khedma... rabena ma3ak w saley l aglena kolena

rooney93
06-26-2009, 12:11 AM
موضوع جميل بس ياريت كل البنات تستوعب الامر ده علشان يعرفوا قيمة جسد المسيح
ويتمثلوا بسير القديسات الطاهرات اللي سابوا العالم علشان يحفظوا جسدهم وعفتهم بجد ربنا يستر علينا وعلي ولاده

تماف و نانسى
07-12-2009, 05:27 PM
سلام للجميع متشكرة اوى على الموضوع الجميل جدا ربنا يحفظ اولادنا البنات يارب ويالة واللاولاد المهم ياجماعة البنات بتحب المظاهر جدا على فكرة الميكب بيبوظ الوش فى الكبر كثرة استعمالة طب لو انا عايزة اعجب اى عد ممكن فى باسلوبى اكون احسن من اكون حطة ميكب و كمان ولاد ربنا الى بيحبوة بجد لا يهتموا بالمظهر ولكن بالداخل وانا الصراحة بحب ابين نفسى بس بكلامى اظهر نفسى للناس ادا كان كبير اوصغير وليس بالميكب على فكرة الطبيعة اجمل جدا واخيرا مرسى اوى على الموضوع

saadjabr
07-21-2009, 02:25 PM
بجد موضوع جامد وشكرا لكيروا شكر خاص
وتحية للجميع
شكرا على المشاركات الكتيرة
خلت الموضوع منور
بربنا سنهتدي كلنا
وربنا يبعد عنا شياطين الأنس والجن كلهم
...............
تحياتي للجميع

G.a.L.a.x.y
07-24-2009, 12:15 PM
بص اخى الحبيب انا قرأت الموضوع وقرأت كل الردود الرائعه
ولفت نظرى لشئ
ان كل الناس قعدت تعيب من غير ما تعرف ليه بيعملوا كدة
معظم البنات دى بتاعنى مشاكل نفسيه واعائليه وحتى الا بالكنيسه مشبيحبوهم ومشبيحتضنوهم
انا خدمت فى كنيستى وكنت بسمع عن بنت كدة وكانت البنات خايفه توعيها وبيعاملوها بقرف حتى الولاد
صعبت عليا وقررت انا الا اكلمها وكتير قالى ابعدى هتجبلك شبهه
عشان كدة جبتها الكنيسه وكلمتها فى قلب الكنيسه عشان محدش يفهم غلط وقعدت احكى معاها
صدقونى اتغيرت كتير لانى قبلها فضلت صايمه واصلى ربنا يفتح قلبها وهى اتغيرت ومحدش كان مصدق اتغيرت ازاى

قبل ما نعيب فيهم ياريت نصليلهم
بلاش النقد الا ملهوش هدف وكلام على الفاضى من غير حل

الناس دى بدل ما ننتقدها ياريت نقف جنبها ولو مش ماديه يبقى روحيا نصليلهم نصوم عشانهم
ومتنسوش ان ربنا استجاب صلوات طفله من اجل والدها الشرير وربنا رجعه تانى ليه
يعنى بصلواتنا ربنا بيرفع

اتمنى بلاش النقد الا مش بناء ولا له حل ولا هدف غير الانتقاد بس