المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : علاقتك العاطفية متي تنهيها

Malak sokar
10-14-2008, 05:04 PM
لقد منحتي العلاقة كل ما تملكين من دعم نفسي وعاطفي وحتى مالي، ولكنها علاقة محتومة مختومة بالفشل، فماذا تفعلين هل ترفعين البطاقة الحمراء؟

يقول دنيس نيدر، مؤلف كتاب، "أن تكون رجلا في عالم المرأة"، ، فلقد حان الوقت لإنهاء العلاقة خصوصا عند انعدام أيّ منفعة متبادلة. "إذا كنتِ لا تحصلين على ما تريدين أو تَحتاجين من وجودك مع هذا الشخص، فلقد حان الوقت للمضي قدما في حياتك.

وبينما يشعر العديد من الناس بأن هذا التصرف أناني، يقول الدكتور نيدر بأنه لا يمكن أن تكون العلاقة جيدة لأي طرف عندما تكون مبتورة. ومن الأجدى البدء بالبحث عن علاقة مناسبة، تضمن لك تحقيق ذاتك وتعطيك ما تحتاج إليه من العلاقة.

يقول الدكتور نيدر، "كلنا نعرف أشخاص يعيشون في علاقات غير صحية، ولكنهم لا يستطيعون تركها، وغالبا ما يستعمل هؤلاء الأشخاص كل طاقاتهم لدعم العلاقة، فالحياة قصيرة جداً للبدء من جديد في مكان ما". وبرأي الدكتور نيدر، يجب أن تحسن العلاقة التي نعيشها من رحلتنا في الحياة، ولكن المشكلة هي أن العديد من الناسِ يتخلون عن رحلاتهم الخاصة ليساعدوا شخص آخر. لذا يجب علينا كأفراد أن نعرف ماذا نريد من العلاقة قبل البدء فيها، وبأن التسرع يعني أننا سنصادف علاقات تبدو جيدة من بعيد ولكنها غير صحية من الداخل.

هل يجب أن تقومي بالتخلي عن العلاقة الحالية؟

كل شخص تقريبا في علاقة ما يمر بفترة من الشك في نجاح العلاقة، ولكن إذا كان هذا هو الشعور الثابت، فلا بد من إيجاد حل وبسرعة. لان التخلي عن العلاقة لا يعني نهاية الحياة بل بدء صفحة جديدة.

إليك بعض }:

o إذا لم تكوني سعيدة في العلاقة، ولا تحصلين على حاجاتك منها. إذا لم تكوني سعيدة الآن فمتى ستشعرين بالسعادة. انزعي القناع الذي يخفي حقيقة علاقتكما وكوني صريحة مع نفسك، ومعه. o لا يمكنك التواصل مع الشريك أو التوصل معه إلى أسس لمناقشة صحية، ترضي ذاتك، وتجيب عن أسئلتك. إذا فقدت كل طرق التواصل فلا نفع من هذه العلاقة.

elphilasouf
10-19-2008, 12:18 AM
ميرسي سكر ع الموضوع ربنا يباركك

zaza2006
10-19-2008, 12:26 AM
شكرررررررررررا على الموضوع الجميل ده ربنا يعوضك ويفرح قلبك

Malak sokar
10-30-2008, 10:39 PM
ميرسي ياظظا ميرسي فيلو لك ربنا يباركو ويعوضكو ياقمر

soly_777
11-01-2008, 09:20 PM
الموضوع حلو قوى بس التنفيذ صعب

Malak sokar
11-01-2008, 10:23 PM
الاول ممكن تقولي كدة لكن جد
لازم يحصل دة
لازم الانسان يهرب من سجنة
ميرسي ياسولي منورة ربنا يباركك

روما ديفيد
11-04-2008, 02:33 PM
لذا يجب علينا كأفراد أن نعرف ماذا نريد من العلاقة قبل البدء فيها، وبأن التسرع يعني أننا سنصادف علاقات تبدو جيدة من بعيد ولكنها غير صحية من الداخل.

فعلا ياسكر لازم نعرف احنا عاوزين اية من العلاقة دية والا احنا كدا بنضيع فى مشاعرنا وكمان مش مشاعر وبس لا ده كمان من عمرنا ونكتشف انها علاقة مش ناجحة ونكون عدى على عمرنا كام سنة
ربنا يباركك ويعوضك

اس اسامة عوض
11-11-2008, 01:23 PM
موضوووووووووووووووووع جامد
ااااااوى بجد
ربنا يخليك
ياســــــــــــــــــــــ كر

ممدوح جورج
11-27-2008, 10:27 PM
جميل قوي الموضوع ده يا بنوته ربنا معاكي ويقوينا كلنا اننا نعمله

Malak sokar
12-06-2008, 09:49 AM
جميل قوي الموضوع ده يا بنوته ربنا معاكي ويقوينا كلنا اننا نعمله

ميرسي لك باممدوح ربنا يقدرنا ويساعدنا
ازكرني في صلاتك كتير

أميرة عبده
12-06-2008, 10:57 AM
اللللللله الموضوع جامد اوى ملاك سكر بس رائع حلو اوى ونفيذه اصعب

mero monir
12-06-2008, 05:19 PM
بجد ميرسى ليكى يا سكر موضوع جامد اخر حاجة يا بنوتة يا قمر انتى
وهو فعلا تنفيزة صعب وصعب اوى كمان بس لازم يحصل عشان منضيعش مشاعرنا على الفاضى زى ما قالت روما
عشان اللى بيحب بجد ويتصدم فى الاخر مش بيثق فى اى حد تانى وكمان خلاص مشاعرة كلها اداها اللى كان بيحبة
واللى كان بيثق فية مش هيقدر يعمل علاقة تانية مع اى حد
ودة بيحصل لمعظم الشباب والبنات اليومين دول
وبجد ميرسى ليكى ياسكر انك بتنبهينا كلنا

Malak sokar
01-05-2009, 10:13 PM
ميرسي ليكو هو فعلا تنفيذة صعب بس ربنا مع اولادة
ربنا يباركو اميرة وميرو

ميمو ايمو
01-18-2009, 07:42 PM
ميرسى خالص سكر بجد موضوع جميل خالص

lolaemo
01-20-2009, 12:45 AM
انزعي القناع الذي يخفي حقيقة علاقتكما وكوني صريحة مع نفسك، ومعه. o لا يمكنك التواصل مع الشريك أو التوصل معه إلى أسس لمناقشة صحية، ترضي ذاتك، وتجيب عن أسئلتك. إذا فقدت كل طرق التواصل فلا نفع من هذه العلاقة.

طب ولو بنتناقش ونتكلم وبعد كدة الوضع يتعدل شوية ونرجع تانى زى ماكنا ده يبقى اية ده قولى ياملاك ياسكر؟؟؟؟

Malak sokar
01-20-2009, 01:00 PM
هقلك هو انا مش خبرة بس والكلام دة راي الشخصي
متخديش بة لوحدة
بس
طالما رجعتو زي الاول خلاص
بس الاهم ميكنش طرف بيتسلي بالطرف التاني او بيلعب بية
خلي بالك معظم الشباب كدة
ربما يدبر امورك

بنت الراهب الصامت
09-24-2009, 11:03 AM
إذا لم تكوني سعيدة في العلاقة، ولا تحصلين على حاجاتك منها. إذا لم تكوني سعيدة الآن فمتى ستشعرين بالسعادة. انزعي القناع الذي يخفي حقيقة علاقتكما وكوني صريحة مع نفسك، ومعه. o لا يمكنك التواصل مع الشريك أو التوصل معه إلى أسس لمناقشة صحية، ترضي ذاتك، وتجيب عن أسئلتك. إذا فقدت كل طرق التواصل فلا نفع من هذه العلاقة.
موضوعك حلو اووووووووووووووووووووى اوووووووووووووووووى
وفعلا لازم نتكلم بصراحه ونشوف اخر العلاقه دى ايه
ميرسى اوى ليكى
ربنا يباركك

نانا3
09-30-2009, 02:09 PM
ندما يكون فى استطاعتك الحب حب كما تشاء الحب فى هذه الدنيا امكانيات وليس لعب اولاد صغار الحب مسؤليه بقدر ماهو عواطف جياشه تحدث بين ولد وبنت فى فتره المراهقه

amerkhairy
10-01-2009, 11:53 AM
مرسيى ليكى ياسكر على مواضيعك الحساسة

بس انا عايز اقول على واقع بصراحة الحب الاول مستحيل ينتهى إلا بموت الانسان

samo1984
10-01-2009, 12:10 PM
موضوع جميل
ربنا يباركك

kamer14
10-01-2009, 12:30 PM
jkrfhnedbwvcws

Malak sokar
10-01-2009, 04:56 PM
اممممممم كلام مفيد اوي ياقمر منورة
هههههههههههه

Malak sokar
10-01-2009, 04:58 PM
اهلا بيكو نورتو الموضوع

rossaa
10-11-2009, 12:42 AM
فعلا موضوعك جميل اوى ومهم

ميرسى كتير ربنا يباركك ويعوض تعب محبتك

وردة حزينة
10-11-2009, 12:45 AM
إذا فقدت كل طرق التواصل فلا نفع من هذه العلاقة.

عندك حق ياملاك
موضوعك حلو

eng_fofa
10-11-2009, 01:31 AM
إذا فقدت كل طرق التواصل فلا نفع من هذه العلاقة.

هو دا الكلام المفيد وخلاصة الموضوع
اذا كان كل طرف دماغه فى ناحيه
وكل واحد له طريقة تفكير
يبقى مفيش داعى للاستمرار
لان الاستمرار معناه تعب اعصاب للطرفين
ميرسى ياسكر

الحنون الطيب
10-21-2009, 09:23 PM
موضوع جميل اوى وشكرا على تعب مجبتك

ميرا مرمر
10-21-2009, 10:09 PM
هل يجب أن تقومي بالتخلي عن العلاقة الحالية؟

كل شخص تقريبا في علاقة ما يمر بفترة من الشك في نجاح العلاقة، ولكن إذا كان هذا هو الشعور الثابت، فلا بد من إيجاد حل وبسرعة. لان التخلي عن العلاقة لا يعني نهاية الحياة بل بدء صفحة جديدة.

كلام جميل

بس عاوزه اقولك كل علاقه فيها فتره من الشك

او الخوف عمتا

لي اسباب كتير منها قلق ممكن اي خناقه او اختلاف اراء تخليكي تشكي في فشلها

مع ان دا وارد طبعا بس بيبقي القلق موجود

مش معني كدا ننهي العلاقه عشان في شك

ميرسي خالص علي الموضوع

ربنا يبركك

كراكيب
10-26-2009, 01:57 PM
انا متفق كتير مع كلام الدكتور بل ومتفق جدا ويمكن دي من ارائي اللي اما بقولها بس هي المشكلة ان الدكتور يمكن ميكونشي درس شخصية البنت بالدرجة الكافية لان البنت ممكن تستحمل انها مش سعيدة طالما هي حاسة انها بتحبه هو منطق غريب بس موجود عند بنات كتير
شكرا للموضوع الجميل ربنا يباركك

selo_hero
11-26-2009, 12:59 AM
ممكن تفكروا معايا بس بصوت عالى وتقترحوا على اراكم انا فى واحد بيحبنى اوى عايز يتقدم لكن انا مش متجاوبة معاة علشان حبيت وانجرحت بس هو مقهوش ولا عيب جمال وادب وموهل ممكن تردوا عليا يااجمل اعضاء

بنت الراهب الصامت
11-26-2009, 01:22 PM
بصى يابنتى
مش معنى انك حبيتى وانجرحتى تبقى دى اخر الدنيا لالالالالالالا
ليه متقوليش ان دى تجربه وعدت خلاص اه انجرحت منها بس اتعلمت انى مش بسهوله ادى قلبى حد
وانتى بتقولى ان ده بيحبك ودليل عن حبه انه هيتقدملك
انا رائى ادى نفسك فرصه وخليه يجى يتقدم واتخطبى وافرحى
مش معنى ان تجربه فاشله تبقى الحياه كلها فاشله لالا
ادى نفسك فرصه تانيه وبعدين ده لو وحش بجد مكنش قالك عايز اتقدملك يبقى كلامه صح مش غلط
زبعدين انتى بتقولى انه مؤدب وكويس خلاص انتى تصلى وهى فرصة اننا صايمين واطلبى مشورة ربنا
واللى عايزة ربنا يكون

selo_hero
11-29-2009, 01:50 PM
موضوع جامد ميرسى

selo_hero
11-29-2009, 01:55 PM
انا مش عارفة اشكرك ازاى عاى انك ساعدتينى فى الموضوع بنت الراهب الصامت بس انا زعلانة منباقى اعضاء المنتدى

لولا الشقية
12-04-2009, 05:23 PM
ما الذى يجب ان يفعله الفرد إذا تأكد أن العلاقة غير مجدية و محتومة بالفشل لكن لا يستطيع ان يغلب مشاعره؟؟؟؟؟

nerooo
12-04-2009, 06:49 PM
موضوع مهم جداااااا وانا موافقاكى فى كل كلمة ,شكرا يا قمـــــر

لولا الشقية
12-04-2009, 07:51 PM
شكرا ليكى بس محدش رد على سؤالى مع العلم بأنه مهم جداااااااااا

كاترين جورج
12-04-2009, 08:32 PM
ميرسى ياملاك على الموضوع لكى من اجمل تحيه

elphilasouf
12-05-2009, 12:09 AM
ما الذى يجب ان يفعله الفرد إذا تأكد أن العلاقة غير مجدية و محتومة بالفشل لكن لا يستطيع ان يغلب مشاعره؟؟؟؟؟
النفس الشبعانة تدوس العسل وللنفس الجائعة كل مر حلو " ( أمثال 27: 7 )
متيألى أنتى محتاجه شبع روحى
ممكن تسألى عن أقرب مركز مشوره مسيحيه وهما هيساعدوكى كتير فى الحكايه دي :)

لولا الشقية
12-06-2009, 04:32 PM
على الفكرة العلاقة دى كانت خطوبة

elphilasouf
12-06-2009, 10:14 PM
على الفكرة العلاقة دى كانت خطوبة
ماهو أي كان كانت قبل الخطوبه او بعدها
المهم انك بتقولى أنها علاقه غير مجديه ومحتومه بالفشل .. أذن فلازم العلاقه دي تنتهى
وانك مش قادره تتغلبى ع مشاعرك ... فأنتى محتاجه تدوقى العسل عشان تعرفى طعم المر .. يعنى تدوقى المسيح من خلال الشبع الروحى
وممكن تستعينى بمراكز المشوره المسيحيه لأنهم هيسعدوكى كتير فى الموضوع ده

marian magde
12-15-2009, 02:10 AM
:em0400:اولا مرسى على الموضوع الحلو دة بس انا عايزة اقول ان الكلام دة من وجهة نظرى لازم يتنفز مش فى الحب وبس لا لازم يبقى فى كل علاقة ندخلها صداقة او اواواو يعنى لازم نيم الحاجة قبل ماندخل فيها وفى موضع الح دة انا عن نفسى بعمل كدة عشان انا مش بحب انك تكون بتخدع او مش مقتنقع وبدور على غيروا وهو معاك وربنا معانا ويرشدنا