المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قول يا لسان ........

نبيل نصيف جرجس
10-21-2008, 01:02 PM
قول واتكلم عن اللى جواك خرجة عرفنى على قلبك......يقال ان اللسان يخرج ما فى عمق القلب هل يا ترى هزا صحيح.؟
اشك فى بعض الاحيان لان كثير ما يخرج اللسان كلام يكون كمجرد ما يجب ان يكون فى المجتمع ولكن ليس كما يجب ان يكون ما بداخلك
مازا ازا كنت واعظ او مسؤل .؟ كاهب او اسقف وكانت كلمتك عن موضوع الحب والعطاء وانت لا تطبقة واحد الحاضرين
شخص يعانى من عثرة بسببك نتيجة موقف ما حدث..........
هل تعتقد ان كلامك سيكون تاثيرة سلبا او ايجابا عل سيكون للبناء ام للهدم .......صدقونى ان حدث موقف معى مع احد الاساقفة وحضرت لة محاضرة عن الحب فى العطاء فى الخدمة والحب المبزول من اجل المخدوم والانصات الية .....فعندما عرضت علية موضوع فى الخدمة مشكلة اريد منة المساعدة ليس من اجل زاتى ولكن من اجل الخدمة فتركنى كانى لم اوجة الكلام الية وزهب .....حدث زلك صلاص مرات بينما فى المرة الرابعة عندما وجهت الية هزا الطلب وشعر انى اوجة الية الطلب بطريقة غير سوية كنت قد فقدت شعورى بزاتى ........لان الاسقف هوة المثل الاعلى للمطرانية عن الحب والخدمة فاصغى الي بل ولكنة لم يهتم بالموضوع بتاتا ......قد كون زلك الموقف بداخلى شىء لا اعلمة ........وتمر الايام وياتى يوم 6 اكتوبر وهوة يوم اجتماع خدام المطرانية وهما يومين مشهورين ينعقد فيهما اجتماع سنوى للخدام يجب ان يحضرة الجميع(يوم 23 يوليو ويوم 6 اكتوبر ) ويحدثنى فى عظة عن الحب فى العطاء اى الحب المبزول فى الخدمة وحسن الانصات الى المخدوم مازا تتوقع تأثير هزة العظة على بدأ يتكون بداخلى ستار بينى وبينة وشعرت ان كلماتة كمجرد كلمات ليست من اعماق قلبة بالرغم انى كنت احب الانصات الى وعظتة واحب طريقة عرضة للعظة وكان لى قدوة كبيرة .....
هل ساثق فى كلامة فيما بعد ....هل كلمتة كانت سبب عثرة لى ...لكن هل علي الاستسلام ام اللجوء الى الله هوة الكل لى هوة الملجأ الامين.

eng_fofa
10-22-2008, 03:04 PM
اسمحلى ياستاذ نبيل اقولك رايى اللى ممكن تختلف معاه
انك تتكلم وتعبر عن اللى جواك شىء وانك توعظ دا شىء تانى
لان الوعظ دا كلام من ارشاد الروح القدس ودايما بيكون رساله موجهه لشخص معين
يعنى مش بالضروره يكون اللى بيوعظ بينفذه لانه مهما كان دا انسان وله ضعفاته هو مش كامل
علشان ينفذ كل اللى بيوعظ بيه
انا عن نفسى اما بسمع وعظه بحس دايما ان كل الكلام اللى فيها عباره عن كلام موجهه لاى انا شخصيا
ومش باخد بالى اذا كان الواعظ بينفذه ولا لاء لانى ببقى عايزه اسمع صوت ربنا مش اختبار الواعظ فى حياته
وطبيعى الواعظ يتكلم عن المثاليه فى تنفيذ الوصيه لكن مش شرط انه يكون وصلها

وانا اسفه ان الرد طويل شويه
ميرسى ليك على الموضوع المهم

كلوديا
10-22-2008, 04:00 PM
اولا سلام يسوع معاك
قد ا بزعل اوى لم بنفقد المثل لينا
لكن كلة عشان نتعلم
خدة درس لنفسك ولينا انك تتكلم
بما فيا قلبك
انت ممكن تروح وتقول لية وانا عملتة مرة
ابونا انت كنت سبب عثرة ليا من فضلك فهمنى لية رد فعلك كدة وعلمنى