المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مش ذنبهم....

menagamal1987
07-29-2007, 04:45 PM
الحب دا أجمل شىء بيعيشها الأنسان وهو اللى بيجعلة متزن فى حياتة وبيكون دافع قوى فى حياتة ومن المعروف أن الحب غالباً وانا بأقول غالباً ومش دايماً أنة مقترن بالمشاكل وأن مافيش أتنين بيحبوا بعض من غير ما يتشابطوا ويختلفوا لكن فى الأخر بيتصالحوا,الكلام لغاية هنا حلو خالص تمام, لكن لما تكون المشاكل من الافراد المحطين سواء من الأصدقاء ...الاقارب...وغيرهم فهل دة نوع جديد من مشاكل الحب ولادة سوء ادارة بين الحبيبن فى علاقتهم ولا أييييييييييييية؟ ياريت أسمع ردودكم ولاد وبنات.

Team Work®
07-29-2007, 09:31 PM
مش عارف بصراحة مش اقدر افيدك

كاترين
07-29-2007, 10:04 PM
وانا زيك يا هيما

nana222
07-29-2007, 10:37 PM
فعلا الحب اسمى شىء فى الوجود والخلاف بين الاقارب او الاصدقاء قد يكون خلافات فى وجهات النظر ومش شرط يكونوا بيكرهوا بعض علشان يختلفوا زى مابيقولوا كده مصارين البطن بتتخانق

اللة يرعانى
07-30-2007, 07:25 PM
سوال حلو اوى فعلا حب شى جميل بس لية الامور توصل للخلاف بهذا السبب ولية ميكنوش متفاهمين ومدخلش اى قريب او صديق بينى وبين الانسان الى بحبة واذا كانت بسببهم اتجنبهم احسن حاجة محدش يعرف عنى اى حاجة بينى وبين الانسان الى بحبة وشكرا

menagamal1987
07-31-2007, 11:42 AM
شكرا جداً على مروركم ومستنى ردود باقى الأعضاء

aymonded
07-31-2007, 02:03 PM
المشكلة الحقيقية تكمن في حالات مختلفة :
أولهم عدم نضوج المشاعر والأحاسيس والعمل على فحصها في عمق معنى الحب السوي والسليم
لأن أحياناً كثيرة العوامل البيئية والعوامل التربوية تؤثر فينا وفي تصرفاتنا الشخصية ، وهذا رغم إرادتنا ، ودائماً ما نفرض على الآخر نوع من أنواع الكمال ( حسب تصورنا الخاص ) وحينما يخرج عنها ينشأ الخلاف بل ممكن أن يصل لحد الصراع بل والفراق ...

وثانيهم أنانيتنا والتمركز حول ذاتنا إذ نحاول بشتى الطرق نجعل أنفسنا الأول في حياة الآخرين بشكل أننا المركز الذي ينبغي أن نكون محور حبه واتجاهاته بلا حرية أن يأخذ برأيه الخاص أو يكون حر في الاختيار ، بل نفرض عليه الاختيار وأن لم يكن اختياره متفق مع اختيارنا يصبح بالنسبة لنا شخص لا يعي ما يفعل ، ولأننا المبدأ وأحياناً تريد أن نكون محور تفكيره ومدحه وشغله الشاغل وأي تفكير في أي شيء آخر يهين كرامتنا وألوهيتنا الذي نحاول أن نتخذها لنا ونتصنعها ونعتبر بأنها هي الحب ذاته ...

مشكلة الحب في نظرنا أننا دائماً نجعله يسير في دائرة مغلقة أنا وأنت ، ومشكلة الصراع القائم بين كل من يحب آخر هوّ :
أني أريد بكل ما أتيت من قوة أن أجعل الآخر يركز على أنا
ومشكلة الآخر أنه يريد أن أركز عليه هوَّ

وبذلك نسير في دائرة مفرغة وندخل في صراع لا ينتهي عند كل مخالفة رأي أو فكر ، فالعيب جوانا مش في الحب ، والعيب في أنانيتنا المستترة في ثوب الحب الشكلي الذي تبنيناه من المجتمع والبيئة والتربية ...

مع أن الحب هو خروج عن الأنا والأنت لننشأ أسرة متأصلة في المحبة جوها : جو الجميع واحد ، وقوامها وحور حبها هو شخص الكلمة ربنا يسوع ، والعامل فيها الروح القدس على كل المستويات
وفي عمقها : أنا من أجل الآخر ابذل وأعطي والآخر من أجلي يبذل ويعطي بانسيابية وببساطة دون صراع على الأفضل أو من هو القائد أو من له الولاء والطاعة أو من يعطي ومن يأخذ لأن الكل يعطي والكل يأخذ بسهولة ويسر ، بل وأيضاً الكل واحد وعلى نفس ذات المسئولية والفضل للاثنين معاً ، لأنهم بصدق ومحبة عظيمة يخدمون بعضهم البعض بالسلام وإخلاص المحبة حسب مقاصد الله ...

أرجو أن أكون وضحت بعض النقاط للمناقشة

النعمة معك ومع الجميع كل حين آمين

nrmo
08-02-2007, 06:54 PM
انا مع راى الاستاذ ايمن وانا شايفه ان لو كان المشاكل من الافراد المحيطين واوقات كتير بتحصل يبقى نحاول نحلها بنفسنا او لو معرفناش يبقى المفروض نروح لحد يكون محل ثقه وميعملش مشاكل لينا

marmarina
08-11-2007, 05:56 PM
بص يا مينا
انا شايفه ان مداما في حب واخلاص
مش هيكون فى مشاكل
حتى لو جت المشاكل بسهوله شديده حلها
لان هيكون فى حب مابين الطرفين
وشكرا يا
مينااااا

menagamal1987
08-14-2007, 03:23 PM
ميرسى خالص على ردودكم وانتم بجد نورتوا الموضوع