المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعبانه قوي

سامريه
12-10-2008, 05:40 AM
هاي انا مش عارفه ابدء منين بس انا حاسه اني ضايعه بعيده قوي عن ربنا مش بقيت اعرف اقف اتكلم معاه زي الاول , بحس بفتور كبير وللاسف انا عارفه السبب ومش قادره اتخلص منه ( الصور والمواقع اللي مش كويسه علي النت ) كل مااتوب وابعد الاقي نفسي برجعلها تاني وبقع في الخطيه , لمحت لاب اعترافي بس من غير مااعترف والمشكله ان صعب جدا اعترف لاب اعترافي لانه صعب وشديد جدا وخايفه من رده فعله ودماغي فيها مليون حاجه انا عماله اقع في الخطيه ومحتاجه مساعده بس مش عارفه اعمل ايه وانا مش هسيب اب اعترافي بس بفكر اروح لاب كاهن اتكلم معاه من غير ماااب اعترافي يعرف بس بردو مش عارفه , انا كل اللي بتمناه اني ارجع تاني واقف قدام ربنا واتكلم معاه زي الاول بس مش عارفه مش حاسه بحاجه جوايه حاسه بفتور هيجنني , ارجوكم محتاجه مساعده ضروري تعبانه جدا وعاوزه حل

أميرة عبده
12-10-2008, 10:01 AM
بصى يا حبيبتى عارفه لما طفل يبقى عارف انه غلطان وبيبقى خايف من بباه بيلاقى بباه زعلان منه بس اول ما يجرى عليه ايه اللى بيحصل بيخده جامد حضنه عوزه اقولك ان ربنا حنين اوى علينا وعارف اننا بشر وطبيعتنا البشرية معرضه للخطية لكن من حنيته ورحمته انه بيقبلنا علطول لحضنه اجرى علية من غير ما تتكسفى ولا تخافى وانا واثقة ان دى معوقات من الشيطان ليكى وقوليله اخطأت يا أبتاه فى السماء وقدامك ولست مستحقه ان ادعى لك ابنه بل اجعلنى كأحد أجرائك واب اعترافك اللى خايفه من رد فعله ده انا واثقه انك هتلاقيه فى منتهى الحنية والطيبة صدقينى يا حبيبتى ولو حسة انك مش قادره تقوليله ممكن تلمحى له وهوه هيفهم علطول ومتأكده انك بمجرد التلميح هيفهمك علطول وهترتاحى خالص وهتفرحى بتوبتك اوى ده تعبير عن رأيي صدقينى مفيش احن ولا اطيب من قلب ربنا علينا وكل اللى انتى فيه ده حاجة اسمها معطلات ومعوقات الشيطان بيحطها قدامك علشان تتعبك نفسيا وتخليكى تخافى تتكلمى ربنا معاكى ويعينك على التوبه ويفرح قلبك بأذن المسيح .

ماروجيرافك
12-10-2008, 10:02 AM
شوفه يا سامريه اولا لازم تعرفي ان احنا كلنا تحت التجربه بس ربنا بيسمح بتجربه الي احنا نكون قدها
يعني ربنا مش هسمح بتجربه فوق طافه الانسان
بالنسبه للاب اعترافك معني انك هتروحي لاب تاني يبقي انتي عايزه تسمعي كلام يرضيكي
لان اب اعترافك شديد علي فكره لما يكون اب الاعتراف شديد ده كويس مش وحش لان دايما اب الاعتراف
بيكون خايف علي اولاده وبيشد عليهم
نجي بقا للموضوع الاساسي
وده ممكن نتبع بعض الخطوات

1/ صلاتك الدائمه وطلبك من الرب انه يقويك علي التجربه دي
وده مش مجرد كلام روحي لا صدقني اطلبي منه بدموع وتوبه حقيقيه
2/حاولي ان يكون جهاز الكمبيوتر في مكان مكشوف يعني مش لازم يبقي في حجرتك الخاصه
ولو ما اتحش خلي مثلا في واجهه الباب ولا تغلقي الباب
عشان تبقي دايمه متوقعه ان حد هيدخل عليكي
3/ ودي خطوه مهمه ضعي بعض من صور القديسن وخاصا شافيعك
علي المكتب امامك مباشرا ولما تفتحي الجهاز قوليلو قويني
ودايم ا يبقي نظرك اليه
4/لما تفتحي الجهاز حاولي انك تبدائي بصلاه صغيره
5/وانتي مشغله الجهاز ياريت تشغلي اول حاجه ترانيم مثلا او مزامير او صلاه
الاجبيه المسموعه
والافضل انك تكون حافظها وترددي معاها
6/ حاولي تشتركي في منتدايات مسيحيه وتكون مشاركه فعاله
مع الاعضاء صدقني هتلاقي نفسك معندكيش وقت حتي تقومي تشربي
7/ انتي ممكن تغيري نظام xpالحالي وتبدائي من جديد وتسطبي البرامج الخاصه
بمنع فتح المواقع القبيحه
وتسطبي كمان برنامج كلمه منفع برنامج جميله من خلاله هتلاقي
كلمه منفعه قدامك طول الوقت حاولي تحفظيها وتردديها طول الوقت
مع وضع صوره مسيحه مؤثره بالنسبه ليكي مثلا صوره الصلب او ما شبه علي السك
توب
معلش طولت عليكي
وصدقني ربنا عمره ما يسب اولاده وبذات الي بيجاهده عشان التوبه
الرب قادر ان يمنحنا روح القوه لنتغلب علي اخطأنا وسقططنا
سلام الرب يكون معنا امين

manshi55
12-10-2008, 10:51 AM
أختى فى المسيح انا جبت ليكي عظة
لقداسة البابا شنودة الثالث
عن
(( الفتور الروحى )) (http://www.esnips.com/doc/94f05936-8b03-4f80-9952-0acd0e024985/الفتور-الروحى)

إضغطى علي الكلمة

manshi55
12-10-2008, 01:18 PM
وده كمان موضوع عن الفتور الروحى كامل
ما هو وأسبابه وعلاجه وأقوال الاباء عنه
هناااا (http://www.orsozox.com/forums/f5/t21667/)

وكمان دول عظتين لقداسة البابا شنودة
الاولى عن الفتور الروحى والتانية عن معوقات النمو الروحى
هناااا (http://www.orsozox.com/forums/f22/t21668/)

aymonded
12-10-2008, 02:48 PM
8- هل تريد طريقاً رسولياً للتوبة ؟
هذا هو الطريق الرسولي : صلي يسوع .
ليكن الرب يسوع هو صلاتك ، وهذه الصلاة تقودك إلى حياة الشركة . صلي تجسده ، وصلي معموديته ن وتجاربه في البرية ، وتعليمه ، وموته المحيي وقيامته ، وأنت تسلك الطريق الحقيقي .

9- إما أن يصلب إيمانك كل خطاياك ، فتحيا للرب يسوع ، أو أن خطاياك تصلب إيمانك فتموت روحياً .

10- إما أن تسود المحبة على كل مخاوفك ، فيحيا إيمانك . أو يظل الخوف يلعب مع المحبة بقوة الداء الخفي ( أي الخوف من الموت ) فُيحيد إيمانك .

11- حاول أن تثير مخاوفك بالإيمان ، تجدها ميتة . ولكن عندما تحرك المحبة إيمانك ، وإيمانك محبتك ، تجد نفسك في طريق الحياة ، ومخاوفك ميتة .

29- عندما يقول الرسول " لا خوف في المحبة " ( 1يو 4: 18 ) ، فإننا يجب أن نتوب لا بسبب الخوف وحده ، حسناً أن يحركنا الخوف ويجذبنا نحو الله ، ولكن إن كان الخوف هو السيد والمالك ، فإننا لم ندخل الإيمان بعد .

رسالة الأب صفرونيوس إلى تلميذه تادرس
عن المئوية الأولى في التوبة
8- 11 و 29 صفحة 6
مترجم عن المخطوطة القبطية

aymonded
12-10-2008, 02:50 PM
30- لا تسلك سلوك الصبية الذين لا يتوبون حتى لا يحزنوا قلب الله ، بل اسلك سلوك البالغين الذين يتوبون بسبب محبتهم لله .

31- الله لا يحتاج إلى توبتنا ، بل نحن نحتاج إلى التوبة لأنها طريقنا إلى الحياة الأبدية . لذلك عليك أن تتوب من أجل الحياة الباقية .

32- قال الرب في بداية الإنجيل : (( توبوا وآمنوا بالإنجيل )) ( مر1: 15 ) ، فقد جاء بالخبر السار وبشارة الحياة ، وهي قبول التائبين . لذلك ، كل مرة نقرأ فيها الإنجيل في الليتورجية علينا أن نتذكر هذه البداية الضرورية حتى لا يضعف رجاؤنا .

33- لم أبدأ بتعريف التوبة ؛ لأن التوبة هي طريق الحياة الجديدة في يسوع المسيح . ومَن يظن أنه إذا حدد ما هي التوبة فإنه قادر على التوبة ، هو مثل من يشتري الصنارة ويظن أنه بشراء الصنارة سوف يصطاد السمك دون أن يجلس بجانب النهر ويلقي الطُعم وينتظر .

34- المعرفة لازمة لكل إنسان ، ولكن خضوع المعرفة للإيمان هو مثل خضوع العبد لسيده ؛ لأن السيد أي الإيمان إنما يُعلن للعبد إرادته ويأمره ويطلب منه الطاعة . لذلك لابد أن يكون الإيمان هو سيد فكرك ، لأن الرسول طلب " طاعة الإيمان " ( رو1: 5 ) ، أي خضوع الفكر للإيمان .

30- 34 صفحة 10 - 11

aymonded
12-10-2008, 02:52 PM
67 – عطية الله لنا يحرسها الصوم والصلاة ، وقراءة الكتب الإلهية ، والشركة في السرائر المقدسة ، هذه العطية لا تأتي من الصوم أو الصلاة أو أي ممارسة نسكية ، بل تأتي من الثالوث ( القدوس ) نفسه : من الآب بواسطة الابن وبنعمة الروح القدس . ولذلك قال الآباء لنا : لا توبة حقيقية بدون الثالوث .

67 صفحة 23

اللة يرعانى
12-10-2008, 04:41 PM
صلى واطلبى من ربنا انك تتخلصى من موضوع دا هو مش هيسبك بس اطلوبى بدموع

جرجس البغدادي
01-31-2009, 09:38 PM
الرب طيب وحنين يا اختي
انا شخصيا تألمت من سماعي لمشكلتكي وهي كانت معي ايضا وانا عندي حل!

*كل انسان ضعيف لا يوجد انسان من دون ضعفات وكل انسان يحاول اشباع نفسه من ما يمتاكة من شهوات كثيره
بس هناك ناس متربايين بأنهم لا يفعلون خطيئه معينه مثل السرقه لكن يسقطون بألاخرى كألكذب وهذا مواسي للسرقه (يع10:2 لان من حفظ كل الناموس وانما عثر في واحده فقد صار مجرما في الكل)
وانا اقول ان من المنطقي الانسان ان يشبع رغبانه اذا كان من دون الله لان تعزيته ولذته يلاقيها في عمله للخطية وطبعا هذا وقتي وليس دائمي ,هذا هو طعامه ومائةُ الذي يتناوله الذي مهما اكل و شرب منه لا يشبعة ولا يرويه ابدا ومطلقا وهذا تجدينه في حوار يسوع مع المرأه السامريه في يو4 وهذا الانسان يجهل للغذا ء الالهي الذي يغنيه ويشبعه ويرويه ولا يجعله يعطش او يجوع الى الابد .
ولا يوجد انسان اذا رأى الشبع الحقيقي يعود ليتناول من الشبع الفارغ
مستحيل .

*اختي الفاضله اليكي بعض النصائح التي اخذتها من فم الله المبارك انا شخصياالتي تساعدكي في امركي وتجعلكي قويه كألاسد :-
#اذا كنتي فاتره يعني مسبقا كنتي حاره ويعني انتي مختبره لطعام الرب يسوع
هناك كلام حكيم من فم الله بيد سليمان النبي يقول:
النفس الشبعانه تدوس العسل , وللنفس الجائعة كل مر حلو ام7:27
اسألكي سوءالين !
1-هل تأكلين وتشبعين من كلمه الرب ام لا؟
2-اساسيات الايمان وطاعتكي للرب كيف هما؟
3-جهادكي هل تجاهدين ام لا او توقفتي؟

#انا اقول لكي من المستحيل انسان يسير مع الرب ويشبع منه يجوع لغير طعامه ابدا مستحيل

والحل لكي هو ان تتناولي وتشبعي من كلمه الرب
واذا قلتي لا استطيع كيف اتصرف اقول لكي ايضا تناولي واشبعي من كلمه الرب

اذا كان عندكي خطايا تُقيدكي اعترفي بها امام الرب وتوبي عنها والرب سيساعدكي جدا في تركها (الشرير تأخذه آثامه وبحبال خطيته يمسك. امثال22:5)
وانتي لست شريره لكن الخطايا فينا تربطنا كالحبال

فبعد توبتكي وجهادكي ضد كل شيء يقف امامكي وشبعكي من كلمه الرب كل يوم كل يوم كل يوم اهم شيء هذا كل يوم تقرأين وتشبعين وانا نفسي اختبرت هذا
سوف تنجحين وتقفين امام كل ضعف
ضعي امامكي وعود الرب دائما
وضعي وصاياهُ امامكي دائما
وكل هزيمه لخطيئه اعملها هو القرار بأن لا اعملها القمع القمع والجهاد بألصبر كماقال معلمنا بولس الرسول:وانما اقول اسلكوا بالروح فلا تكملوا شهوة الجسد.غل16:5 انا شخصيا تجاوزت هذه الخطيه وانا في سن الثامن عشر وانا الان منتصر وعمري 19سنه حاولي والرب سوف يقويكي في كل طرقك ويعزيكي .........
الرب يبارك حياتكي
اخوكي في الرب
جرجس البغدادي