المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دليل المجوس نجم ام كوكب

ريم الخوري
01-08-2009, 04:07 PM
من وحي العيد
ونحن في زمن الميلاد( شرقي) ومن وحي المناسبة حبيت اسائل سؤال مهم يحتاج الكثير منا الي تفسير من ناحية دينية لاناصبح مرتبط بظاهرة في وقتنا الحاضر والكثير ينجرف وراءها بل ويؤمن بها ايمان مطلق
و يبرر الاهتمام بعلم الفلك والتنجيم على انة حاجة مسموح بها مسيحياً ومذكورة في الكتاب بدليل اهو المجوس توقعوا ولادة ملك واستدلو علية من الحاجة المضيئة والمشعة في السماء وهي نفسها ساعدتهم علي تحديد مكان الملك المولود في بيت لحم .
السؤال :
*الحاجة المضيئة تبقي في رائيكم نجم ام كوكب مع التفسير .
* لماذا ارتبط اسم المجوس بعلم الفلك وليس التنجيم ؟؟؟؟؟؟

نبيل نصيف جرجس
01-09-2009, 06:33 PM
اللى اعرفة يا تاسونى ريم ان اللى ظهر دا نجم
مش كوكب عظيم هوة كان نجم بس كان عظيم اوى
واللى اعرفة كمان عن المجوس انهم كانوا من بلاد فارس وكانوا البلد دى مشهورين اوى بعلم الفلك
وكانوا بيعرفوا كل حاجة عن التنبؤ وما يخصهم
ولما ظهر نجم عظيم كدة شكوا ان فية ملك عظيم اتولد فراحوا مسريعن لقصر الملك
وسألوة هوة فية طفل جديد اتولد فى القصر قالهم لا فحكوا للملك عن موضوع النجم
وارتباطة بولادة الملك فقال لهم الملك ابحثوا عنة ولما تلقوة اخبرونى لكى اتى واسجد لة انا كمان وكان فى نيتة قتلة
واكيد الحكاية حضرتك عرفاة وبجد موضوع مهم اوى وبحس بفرحة كبيرة اوى لما نتامل ونبحث فى الموضوعات دى

ريم الخوري
01-09-2009, 07:39 PM
اللى اعرفة يا تاسونى ريم ان اللى ظهر دا نجم
مش كوكب عظيم هوة كان نجم بس كان عظيم اوى
واللى اعرفة كمان عن المجوس انهم كانوا من بلاد فارس وكانوا البلد دى مشهورين اوى بعلم الفلك
وكانوا بيعرفوا كل حاجة عن التنبؤ وما يخصهم
ولما ظهر نجم عظيم كدة شكوا ان فية ملك عظيم اتولد فراحوا مسريعن لقصر الملك
وسألوة هوة فية طفل جديد اتولد فى القصر قالهم لا فحكوا للملك عن موضوع النجم
وارتباطة بولادة الملك فقال لهم الملك ابحثوا عنة ولما تلقوة اخبرونى لكى اتى واسجد لة انا كمان وكان فى نيتة قتلة
واكيد الحكاية حضرتك عرفاة وبجد موضوع مهم اوى وبحس بفرحة كبيرة اوى لما نتامل ونبحث فى الموضوعات دى

طيب على فرض , ما السماء مليانة نجوم وبتلمع اقوي اي اللي افرق مع النجم داء وخلا المجوس تهتم فية وتتبعه باهتمام ..... المقصود ان لمعان النجم ميش سبب كافي لبحث المجوس عنة قد يكون ظاهرة فلكية تحدث كل فترة من الزمن ليس الا ..............
معليش فضول بس للثقافة العامة تقصد اية تاسونى ....
النعمة معاك

نبيل نصيف جرجس
01-10-2009, 01:51 PM
اولا تاسونى تعنى اخت بس دى لغة المحبة فى الكنيسة الولد نقولة باسونى والبنت نقولها تاسونى
ثانيا حجم النجم كان كبير اوى دا اللى خلاهم يقولوا ان فية ملك هيتولد
مش لمعانة بس اللى خلاهم يقولوا كدة دا كان حجمة عظيم وبعدين اخطيت سامحينى انا بقولك على قد اللى اعرفة بس هحاول اجيب كتاب وقولك معلوممات مؤكدة البركة معاكى سلام

ريم الخوري
01-10-2009, 02:51 PM
اي حكاية الاعتزرات في المنتدي
احنا بنتكلم ونتناقش والمناقشة تحتمل الخطاء والصواب واللي يعرف يقول للي ما يعرفش بدرة بلغة المحبةالاخوية ومرسي انك شرحت معني الكلمة يعني اضافة للقاموس بتاعي .
على العموم صحيح انو نجم حجمة كبير بس في حاجة خلتوة غير . يعني ..... حركيتوه.... الاتجاة اللي بيسر فية . فترات ظهورة كانت مرتبطة باية ....... كل دي حجات تخلية يفرق عن اي نجم تاني والا اية
منتظر انك توصل لحاجة في البحث ....

zaza2006
01-10-2009, 10:41 PM
ريم انا سالت قبل كده فالموضوع ده وقلولى ان الحاجة الغريبة ان النجم ظهر للمجوس الصبح ومفيش نجم بيظهر الصبح طبيعى النجوم بتظهر بالليل وادخلى على اللينك ده هتفهمى اكتر
ما هي الشهدات التاريخ و الفلك علي ان قصة ميلاد المسيح كما وردت في الكتاب المقدس - منتديات الكنيسة (http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=69138)

ريم الخوري
01-11-2009, 01:11 PM
شكراً للتوضيح وربنا يبارك تعبك
العموم انا دورت ولقيت للقديس يوحنا الذهبي الفم

ان هذا الكوكب
اولاً : لم يكن من جملة الكواكب او بالحري لم يكن كوكباً. كما يلوح لى (حسب القديس)انما هو قوة غير منظورة اتخذت شكلاً منظور

ثانياً : يتضح من سيرة لانة ليس من كوكب يسير بذلك الاتجاة فاذا بحثنا عن الشمس والقمر وسائر الكواكب نراها كلها تسير من المشرق الى المغرب بينما ذلك الكوكب كان يتجة من الشمال الى الجنوب هكذا تقع فلسطين من بلاد فارس
ثالثاُ: يتضح ذلك من الوقت الذي يظهر فية فهو لم يضيء بالليل فقط بل كان يضيء ايضاً في رائعة النهار اذا كانت الشمس مشرقة الشيء الذي لم يكن في وسع اي كوكب حتي القمر نفسة لانة فاق جميع الكواكب سطوعاً لا يلبث ان يختبيء ويختفي عند ظهور الشعاع الشمسي اما كوكبنا فبفرط لمعانه الخاص قد طغي على الاشعة الشمسية ظاهرة باكثر منها وباعثاً بنوراً عظيم جداً
رابعاً :يتضح ذلك من ظهورة واختفائه على التعاقب لانة كان يظهر لهم في الطريق قائداً اياهم الى فلسطين , ولما بلغو اورشليم غاب عنهم حيناً ثم حينما كانوا على وشك مغادرة المدينة بعد ان تركوا هيرودس واخبروه بالاسباب التي اتوا من اجلها اظهر لهم نفسية من جديد مما يدل على قوة عاقلة لا حركة نجم. لانة لم يكن لة سير محدد فكان يسير حيثما كانو يسيرون ويقف حيثما يقفون مراعياً كل شييء مقتضيات السفر , كعمود الغمام الذي كان يشير الي اليهود متي كان يجب على معسكراتهم ان تسير ويقف .

خامساً :يعلم ذلك من نوع ظهوره لم يجعل مكانة ا لفلك والا لما كان استطاع ان يهدي المجوس في الطريق ولكنة يفعل ذلك عن كثب لانكم تعلمون انه ليس كوكب عادي يهدي الى مكان قصي فيه كوخ حقير يؤوي جسم صبي صغير الا اذ لا يسمح العلو غير المحدد ان يعين مكاناً بعينة ضيقاً ويبينه للذين يردون ان يروه ويعرف هذا من القمر الذي يفوق جميع الكواكب والذي يبدو للناس انة قريب فكيف يمكن لهذا الكوكب ان يدل على موضع ضيق سواء اكان كوخاً ام مغارة ان لم يترك ذلك العلو وينزل الى اسفل ليقف فوق راس الصبي وهو الامر الذي عبر عن الانجلي بقولة (فاذا النجم الذي كانوا رواة يتقدمهم حتي جاء ووقف فوق الموضع الذي كان فية الصبي
هذة الادلة تدل على انة نجم وانة لم يظهر وفقاً لنطام الولادة كما يديعي علما ءالتنجيم مستندين
(لما ولد المسيح في بيت لحم اليهودية في ايام هرودس الملك اذا بمجوس اتو من الشرق الى اورسليم ) ان المجوس يتبعون كوكباً يقودهم اما اليهود يصدقون كلام الانبياء .
والكلم داء كلوة طبعاً بحسب القديس يوحنا الذهبي الفم

يا رب اكون قدمت معلومات تفيد الكل ربنا يبارك الجميع

ادروسيس
02-18-2009, 06:27 PM
:10800:مش عيب اننا نختلف المهم نوصل لهدفنا

KOKO SPA
02-18-2009, 07:52 PM
اختى ريم انا دخلت موضوع متتاخر
وفعلا انا حضرت نبذه عن الموضوع كان فيه خادم بيتكلم فيه وفعلا قال كل اللى انتى قولتيه

سورى باه كنت اتمنى اساعدك بس المهم ان المعلومه وصلت

مرسى حبيبتى لتعب محبتك

اختك كوكو