المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حطم قيود السلبية

بناتيت
02-06-2009, 12:04 PM
صديقى العزيز ،
لما بتروح للدكتور يسألك بيقولك حاسس بابه ؟ المرة دى يسالك نفس السؤال بس عاوز اجابة مختلفة . حاسس انك بتعبد ربنا بطريقة شكلية لسه مدخلتش فى علاقة حية معاه ؟ لو أنت دايما عاوز حقوقك وعمرك ما فكرت فى واجباتك ، لو دايما عاوز تاخد وعمرك ما فكرت تدى ، لو لسه متردد ومش عارف تاخد قرار قوى فى حياتك ، لو أنت لوحدك ومش عاوز تقرب لحد ، حياتك من غير هدف ، خايف ، مكسوف ، متردد ، مش واثق فى نفسك . لسه مبقالكش شخصية مستقلة . لسه ماشى مع الناس مكان ميروحوا بتروح ومش عارف انت رايح فين . لو أنت كل دة أو جزء منه دايما ها تحس أنك مش مبسوط وفى حاجة نقصاك وفى مشكلة طب ما تفكر تتغلب على كل ده . هو مستنيك . تعالى اليه وسلم ليه وحط حياتك بين ايديه عارف مين هو . ومين غير الهنا الحنون الطيب من غير ربى يسوع ينفع إنك تروح له وتسكب نفسك بين ايديه . صدقنى محدش ينفع تلجأله غيره صدقنى هو بس اللى يقدر ......................... النهاردة انا جاى اقولك " حطم قيود السلبية " هتقولى : ازارى ؟
قبل اى حاجة ينفع انك تعملها عايز اقولك انك لوحدك مش هقدر . لكن فى قوة جواك فى كنز جواك انت دافنة هو اللى ينفع انه يساعدك . جواك الروح القدس جواك عمل النعمة اقف اطلب من ربنا وهو هيساعدك .......... بس انت لازم يكون جواك 3 حاجات :
1- لازم من جواك تبقى عايز تتغير . لازم يكون جواك ارداة حية انك تبدا رحلة التغيير . تكون ارادتك فى اتجاة واحد بس انك تمسك ايد الهك يعبر بيك لحياة جديدة .
2- تبقى واثق . تبقى متاكد انك وانت ماسك فى ايد الهك تقدر تنتصر تقدر تنجح تقدر تحطم كل قيد سلبى فى حياتك ..........
3- لازم تقعد مع نفسك وتصلى وتطلب ارشاد ربنا تحدد سلبياتك وتبدا تدرب تتدرب ازاى تعالجها تدريجياً ..............
4- تقرر تسلك خلال القنوات اللى الكنيسة عملها لينا ( كتاب مقدس ، سر التوبة والاعتراف ، قداس التناول ) .
<< الكلام باين انه صعب لكن بقوة الروح القدس اللى خدتها فى المعمودية صدقنى هتقدر >>.
أخر حاجة عاوز أقولها لك هى إيه هى الحاجات اللى لو لقيتها جواك تعرف انك شخص ايجابى :
1- تبدا بعمل الخير .
2- تكون ملتزم وتقدر تتحمل المسئولية .
3- تدور على الغلط جواك فبل متلوم حد تانى .
4- تدرب نفسك انك تشارك الناس فى مشاكلهم وتساعدهم .
5- يكون عندك انتماء لأسرتك ولوطنك ولكنيستك .
6- تساعد الناس بروح محبة .
7- يكون عندك شخصية مستقلة ويكون عندك مبادئ .
وقبل دة كله أنك يكون ليك علاقة حية مع الهك ومخلصك الحبيب ربنا يسوع
م ن ق و ل

zaza2006
02-06-2009, 11:17 PM
شكرا كوكو على الموضوع الحلو ده

بناتيت
02-07-2009, 01:09 PM
مرسي ليكي يا قمر ولمرورك الجميل