المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : النسيان

lorans
02-07-2009, 10:42 AM
عندى مشكله بنسى كل حاجه اخدت دورات كمبيوتر فى كل حاجه لكنها اتنسيت حتى السواقه نسيتها حتجنن من النسيان كورسات الانجليش اتمحت . قولولى اعمل ايه ؟ حتجن

aymonded
02-07-2009, 10:54 AM
هو مشكلة النسيان لها شقين : (( شق مرضي وشق ممارسة ))
بمعنى أن سبب النسيان الرئيسي في التعلم هو عدم ممارسة الشيء الذي تم دراستة ، لأن اي دراسة بلا ممارسة مؤكد لازم تُنسى ، فلو أحببت أن تتذكر كل ما تعلمت طبقه عملياً بكل نشاط فلن تنسى ما قد تعلمته ، والسواقة ممارسة مش مجرد كورس وانتهى ...

فمثلاً البذرة لا تطرح ثمر بمجرد وضعها في التربة بل لابد من مراعاتها حتى تكبر وتنمو إلى ان تأتي بالأوراق ثم الثمار ، أما لو أهملت فستموت وكأنها لم تزرع أصلاً ...
هكذا أيضاً كل ما نتعلمه ان لم نطبقة ونمارسة في حياتنا العملية سيصبح ليس له وجود في ذاكرتنا بل سيمحى بسهولة ...
أما لو ناحية مرضية فهذا يظهر في أبسط الأشياء وليس فقط التلعليم ...
أقبل مني كل تقدير ؛ النعمة معك كل حين

lorans
02-07-2009, 11:03 AM
مرسيه على الرد انا بدرس لغه باستمرا لكن بتتنسى بحاول احفظ المزامير بتتنسى ولو انا فى موقف ومحتاجه اقول مزمور مبالقيش فى ذاكرتى ولا واحد رغم انى حفظه شويه ( معنديش زهايمر)

aymonded
02-07-2009, 01:05 PM
مش لازم إجهاد الذهن والحفظ عافية ؛ أترك نفسك وأقرأ المزامير واترك الحفظ طبيعي دون أن تحاول أن تحفظ غصباً ؛ فالأهم أنها تكون محل صلاة وهي ستصير بهدوء وتلقائية في الذهن باقية دون عناء ، لأن مع المواصلة والحب ستصير محببة للنفس وحفظها سهل دون أي مجهود أو عناء ...

أقبل مني كل تقير يا محبوب الله الحلو
النعمة معك

anosh
02-08-2009, 01:44 AM
حاول انك تدون او تكتب كل حاجه انت بتدرسها لان اى انسان عادى ممكن يتعلم اى حاجه و بعدم ممارستها تتنسى بسهوله جدااااااااااا على الاقل لما تنسى تفتح تراجع تفتكر وحتى السواقه لو انت مش بتسوق هاتنسى... انت حاول بس انك تركز شويه وحاول كل يوم تسال نفسك سؤال عن امبارح و تحاول تفتكر يعنى مثلا انهارده اسال نفسك انت فطرت ايه امبارح يعنى اعمل refresh لذاكرتك شويه يعنى بشوية هدوء و شوية تركيز مع تدريب لنفسك على الاستذكار يمكن تساعد نفسك شويه ... و ممكن يكون الموضوع وراثه من الاهل والدك او والدتك ...بس على العموم ده اصبح مرض العصر ... ربنا معاك و يبارك حياتك و خطوتك

جرجس البغدادي
02-12-2009, 03:00 PM
الرب يبارك جميع الاخوه الاحباء

وانا طبعا ما عندي شي اضيفو اكثر بس كده

يعني انا كمان بمر في هذه الحاله

واعتقد انا شخصيا الذهن يجب تمرينه
دائما لين ممكن اذا لا نمرنه يخمل

الرب يبارك حياتك