المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حد يفهمنى تفسير دى؟؟

SAMOOOOO
02-10-2009, 01:56 PM
فى سفر الامثال

الايه رقم 15 بتقول

( ثروة الغنى مدينته الحصينه هلاك المساكين فقرهم)

هى دى الايه

واحنا زى ما احنا عارفين دايما الكتاب المقدس بينصف الفقراء

اشمعنى قال كده عليهم؟
وايه المقصود من مدينته الحصينه؟

ياريت اللى يعرف يقول ونستفاد كلنا

وربنا يكون معاكم

aymonded
02-10-2009, 02:41 PM
( ثروة الغنى مدينته الحصينه ؛ هلاك المساكين فقرهم)

الغني الذي له أموال كثيرة ذو كنوز وفيرة واراضي شاسعة مملؤة خيرات وفيرة ، تصير له مدينة عظيمة يضع لها أسواراً قوية ضخمة وبوابات عظيمة ، وحراس وجنود يحرسون كنوزه لئلا ياتي اللصوص وينهبون كنزه الثمين فيصبح فقيراً معدماً ويفقد كل أهل بيته ...

والمساكين الذين لا يجدون الخبز ويحلمون فقط بالماء وأفخر الأطعمة والمشروبات والكنوز الثمينة ن يهلكون بسبب فقرهم ، وأحلامهم تصير مجرد شكل ومظهر وخيال باطل ...

هكذا النفس ( المدينة العظيمة ) أن لم تحفظ غناها السماوي ، وتحرس كل حواسها لئلا تفقد الفضيلة وكنز المحبة الحلوة ، لأن من كثرة الإثم تبرد محبة الكثيرين ... فأنه يأتي اللصوص وكل روح شريرة تخطف منها كلمة الله وتهدم أسوارها الحصينة ، وتقتلع كل ما فيها فتهلك بسبب إهمالها وكسلها ، وتحيا في حلم أن لها الكنز ، مع أنها افتقرت وفقدت كل ما لها ، فهي تهلك جوعاً أن لم تذهب لرب الحياة ليجدد لها حياتها مرة أخرى وتغتني من كنز الله المساوي ، وتعلي اسوارها وتحفظ حواسها بحراسات مشدده بسلاح كلمة الله واضعه على ابوابها ترس الإيمان وعلى راسها خوزة الخلاص ، واكلها وشربها الخبز الحي النازل من السماوات من عند أبي الأنوار ، جسد الرب ودمه المحيي ، وزرعها هو كلمة الله التي تنمو فيها وتثمر بثلاثين وستين ومائة ...

ارجو ان أكون وضحت لك المثل والمقصود يا أغلى أخ غالي محبوب ربنا يسوع والقديسين ؛ النعمة معك

SAMOOOOO
02-11-2009, 04:32 PM
شكرا خالص لتوضيح حضرتك ده يا استاذ ايمن

وربنا يعوض تعب محبتك

وربنا يدينا نعمته

نورالمنتدى
02-11-2009, 05:15 PM
ميرسى خالص يا سامو على السوال وميرسى يا ستاذ ايمن على الافادة الجميلة خالص

aymonded
02-15-2009, 04:09 AM
وهبنا الله قوة حياة التقوى ومحبته من كل القلب
النعمة معكم يا أحباء يسوع

Malak sokar
02-18-2009, 11:23 PM
شكرا اوي بابا ايمون لشرح حضرتك وشكرا لسامو علي السوال
بس انا لما كنت بقرا الاصحاح دة حاولت افهماو افسرها لنفسي بطريقة تانية
انا

فهمتها بطريقة تانية ان ثروة الانسان الغني بكل شي روحاني عالي وبكل فضيلة هو انة يحصن نفسة بكل ماهو
جميل من الفضائل والمحبة اما الانسان المسكين وفهمت ان الانسان المسكين هنا
هو المسكين اللي عندة نقص في كل ماهو روحاني سماوي فان هلاكة هو فقرة في هذة الامور السماوية
هل انا فهمتها بشكل صحيح ؟

Malak sokar
02-18-2009, 11:27 PM
معلش بقي طلما جات السيرة في نفس الاصحاح في اية انا مفهمتهاش
الاية 18 بتقول
من يخفي البغضة فشفتاة كاذبتان ومشيع المذمة هو جاهل

يعني دلوقتي الي بيخبي كراهيتة لاي انسان يبقي كداب ولو تكلم يبقي بيشيع للكرة ؟

طيب امال يعمل اية ؟

aymonded
02-19-2009, 01:01 AM
أولاً أنت فهمتي الآية صح
وسفر الأمثال ، هو خاص بأمثال الحكمة ولها مغزى عميق متسع ، وشرحي وشرحك مكملين لبعضهما البعض ...

أما بالنسبة لآية من يخفي البغضة فشفتاة كاذبتان ومشيع المذمة هو جاهل: باختصار شديد
من يخفي البغضة في قلبه ليكون مقر سكناها ، وينطق على خلافها ، كأنه يحب فهو كاذب ، لأن البغضة تعمي عيون القلب ، وتصيب الإنسان بالرياء ... والذي يشيع المذمة بين الناس فهو من كنز قلبه الذي يحمل كل بغضة يخرج السوء ...

النعمة معك

الناى الحزين
02-19-2009, 01:21 AM
شكرا للجميع
شكرا سامو
شكرا استاذ ايمن
شكرا ملاك سكر
اشكركم بجد على الافاده

aymonded
02-19-2009, 01:24 AM
ربنا يخليك لينا يا جميل
النعمة معك