المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع يا هيفدنا كلنا يا هتطردونى بسببة ؟؟؟


asmicheal
02-14-2009, 02:51 PM
* المعمودية




الأرثوذكس: سر يحصل به المعمد على نعمة الميلاد الجديد، وهو باب كل الأسرار، ويتم بالتغطيس للصغار والكبار، ومادة السر الماء

الكاثوليك: يجوز العماد بالرش أو السكب

البروتستانت: ليس سراً مقدساً بل علامة يجوز ممارستها بالرش أو التغطيس. والمعمودية التي يعترفون بها هي معمودية الروح القدس بدون ماء






* الميرون :





الارثوذكس : سر ينال به المعمد نعمة الروح القدس ومادة السر الزيت. ويرشم به أعضاء الجسم 36 رشمة

الكاثوليك: مثل الأرثوذكس إلا أن ممارسته تكون في السن بين 7- 12 سنة

البروتستانت: لا تؤمن به إلا بعض طوائفها ولا يتم بالزيت بل بوضع اليد







* الاعتراف


الأرثوذكس: سر ينال به المعترف الحل من خطاياه إذا تاب عنها واعترف بها

الكاثوليك: كانت هناك صكوك غفران تباع وتشترى عن الخطايا السابقة والحالية في العصور الوسطى. ويتم السر وراء الستار

البروتستانت: لا اعتراف إلا أمام من أخطأ المؤمن له أو أمام الكنيسة كلها أو الله مباشرة





* التناول



الأرثوذكس: جسد ودم حقيقيان للسيد المسيح بعد حلول الروح القدس على الخبز والخمر. ولا يجوز استخدام فطير مختمر ولا يجوز إقامة أكثر من قداس على مذبح واحد إلا بعد مرور 9 ساعات. ويشترط الصوم الانقطاعي قبل التناول

الكاثوليك: منذ القرن 11 بدأوا استخدام الفطير ويمنع الشعب من تناول الدم ويمكن عمل أكثر من قداس على مذبح واحد ولا يشترط الصوم قبل السر .

البروتستانت: يكون السر للذكرى فقط وليس هو تحول من الخبز والخمر إلى جسد الرب ودمه







* الشفاعة



الأرثوذكس: تؤمن بشفاعة السيد المسيح الكفارية عنا لدى الآب. وتؤمن بشفاعة القديسين عنا لدى ربنا يسوع المسيح. نكرمهم من خلال الأيقونات وحفظ أجسادهم وعمل التماجيد لهم

الكاثوليك: مثل الأرثوذكس، إلا أنهم يكرمون القديسين من خلال تماثيل بالإضافة إلى الأيقونات

البروتستانت: يؤمنون بشفاعة السيد المسيح الكفارية فقط، وينكرون شفاعة السيدة العذراء والقديسين






* الروح القدس


الأرثوذكس: منبثق من الآب، "ومتى جاء المعزي الذي سأرسله أنا إليكم من الآب روح الحق الذي من عند الآب ينبثق فهو يشهد لي" (يوحنا 26: 15)

الكاثوليك: منبثق من الآب والابن

البروتستانت: منبثق من الآب والابن






* طبيعة السيد المسيح


الأرثوذكس: طبيعة واحدة لله الكلمة المتجسد. "ليكون الجميع واحداً كما أنك أنت أيها الآب في وأنا فيك ليكونوا هم أيضاً واحداً فينا ليؤمن العالم أنك أرسلتني" (إنجيل يوحنا 21: 17)

الكاثوليك: طبيعتين للسيد المسيح

البروتستانت: طبيعتين للسيد المسيح







* التقليد


الأرثوذكس: تؤمن بالتقليد "تجنبوا كل أخ يسلك بلا ترتيب وليس حسب التقليد الذي أخذه منا" (تسالونيكي الثانية 6:3)، "ما سمعته مني بشهود كثيرين أودعه أناساً أمناء يكونوا أكفاء أن يعلموا آخرين أيضاً" (رسالة تيموثاوس الثانية 2:2)

الكاثوليك: تؤمن بالتقليد ولكنها تضيف قوانين نسبتها إلى الرسل وآباء الكنيسة الغربية والمجامع المحلية

البروتستانت: لا تؤمن بالتقليد





* المجيء الثاني


الأرثوذكس: مجيء ثاني علني في الدينونة .

الكاثوليك: مثل الأرثوذكس

البروتستانت: المجيء الثاني على دفعات منها مجيء السيد المسيح ليملك ألف سنة على الأرض ثم الدينونة





* الدينونة

الأرثوذكس: أبدية للأبرار في الملكوت، وللأشرار غير التائبين في الجحيم "تأتي ساعة فيها يسمع الذين في القبور صوته فيخرج الذين فعلوا الصالحات إلى قيامة الحياة والذين عملوا السيئات إلى قيامة الدينونة" (يوحنا 28: 5-29)

الكاثوليك: يعترفون بالمطهر يتعذب فيه المؤمن على قدر خطاياه ثم يدخل الملكوت

البروتستانت: مثل الأرثوذكس






* العذراء مريم


الأرثوذكس: وارثة لخطية آدم مثل سائر البشر وتحتاج لخلاص المسيح ولكنها ولدته ولها كرامة عظيمة. "تعظم نفسي الرب وتبتهج روحي بالله مخلصي" (إنجيل لوقا 46: 1)

الكاثوليك: مولودة دون أن ترث الخطية الأصلية ولا تحتاج لخلاص السيد المسيح ويكادوا يعبدونها

البروتستانت: ينكرون لقب والدة الإله وشفاعة السيدة العذراء وينكرون دوام بتوليتها














منقوووووووووووووووووووووو وووووووووووول

وردة حزينة
02-14-2009, 10:45 PM
الف شكر بجد على المقارنه الجميله والمفيده وتوضيح الاختلاف بينا وبين الكاثوليك والبروتستانت
ميرسى خالص

zaza2006
02-14-2009, 11:35 PM
شكرا ربنا يعوض تعب محبتك

elphilasouf
02-14-2009, 11:44 PM
موضوع يا هيفدنا كلنا يا هتطردونى بسببة ؟؟؟

معلش اسمحيلى اعلق ع العنوان بس
موضوع الطرد من المنتدي بيكون فى اسباب معينه وضحه زي استخدام الفاظ لا تليق فى المنتدي
لكن التعبير عن الراي او نقل الموضوعات لا سبب فيها للطرد او الحجب

رجاء محبه بلاش كلام زي كده - زي الى موجود فى العنوان
ومحدش يقدر ابدا يطرد عضو مفيد ومهم زي حضرتك

، صلى لاجل الخدمه

basem_basem
02-14-2009, 11:49 PM
معلومات جميله جدا
ربنا يعوض تعب محبتك

samornotika
02-15-2009, 12:17 AM
ميرسى ليكى على الموضوع الجميل دة
بس اسمحيلى اسالك سوالين و ارجو الرد عليهم
السؤال الاول:ليه لازم نكون صايمين قبل التناول ب 9 ساعات و ليه المذبح كمان لازم يكون صايم قبل الاقداس ب 9 ساعات و اشمعنى 9 ساعات اصلا؟
السؤال التانى:ليه عند الكاثوليك الشعب ممنوع من تناول الدم؟
ميرسى ليكى الموضوع عاجبنى اوى
ربنا معاكى و يباركك

Nana_English
02-15-2009, 12:47 AM
ايه ده !!
بجد هايل مش عارفة اقولك ايه على الموضوع الرائع ده للمقارنه الطقسية بين الطوائف
ميرررسى وربنا يعوضك

Nana_English
02-15-2009, 12:53 AM
ميرسى ليكى على الموضوع الجميل دة
بس اسمحيلى اسالك سوالين و ارجو الرد عليهم
السؤال الاول:ليه لازم نكون صايمين قبل التناول ب 9 ساعات و ليه المذبح كمان لازم يكون صايم قبل الاقداس ب 9 ساعات و اشمعنى 9 ساعات اصلا؟
السؤال التانى:ليه عند الكاثوليك الشعب ممنوع من تناول الدم؟
ميرسى ليكى الموضوع عاجبنى اوى
ربنا معاكى و يباركك

اسمحيلى اجاوبك ع السؤال الاول بس لانى مش عارفة التانى
التسع ساعات اللى اتألم فيها المسيح يوم جمعه الصلب بدايه من الحكم فى الساعة الثالثة ووحتى الساعة الثانية عشر
ده معنى روحى رمزى لصيامنا وصيام المذبح
وكمان معنى بيولوجى بيأكد ان بعد تسع ساعات بيكون كل مايوجد بالمعده قد تم هضمه
ومايدخل المعده بيكون (على الخالى او على نضيف يعنى )

aymonded
02-15-2009, 02:29 AM
ولو أن معظم المعلومات مستقية من العصور الوسطى وهناك لبس في بعض المعلومات ؛ والنقل مش دايماً صحيح في كل الأحوال ، فرجاء الكتابة من المصادر الكاثوليكية الأصيلة حسب مجامعهم وفكرهم السليم وأيضاً عند كتابة اي معلومة لابد من مرجع واضح من قوانين واضحة وكتب معتمده وليست مجرد كلمات منقولة لأن معظم ما كتب غير دقيق والبعض غير سليم بالمرة ,,,,

وموضوع 9 ساعات لم يكن في الأصل يوجد عند الرسل أو في القوانيم الكنسية الأصيلة بل هو مستحدث ومجرد تأملات ليس أكثر ، وهو ليس بخطأ أن تمت ممارسته ولا هو قانون من الآباء الرسل أو القديسين ، لأن في القرون الأولى كان يتم قداس الأغابي أولاً ثم الإفخارستيا ، وبعد ذلك بفترة بدأ قداس الإفخارستيا ثم الأغابي ولها مراجع كثيرة سوف نذكرها في دارسة وافية فيما بعد ...

رجاء مراعاة الدقة في كتابة المعلومات .... النعمة معكم جميعاً

samornotika
02-15-2009, 02:38 AM
ميرسى لحضرتك استاذ ايمن على رد حضرتك بخصوص 9 ساعات و ميرسى لردك يا نانا
ربنا يعوض تعب محبتكم

asmicheal
02-15-2009, 10:56 AM
الموضوع منقول من موقع القديس تكلا هيمانوت بالاسكندرية
وكما هو واضح

هو ايجاز للفروق العقائدية بين ال 3 طوائف




وعادة لا احب التبحر فى الخلافات العقائدية بين ال3 طوائف

انا مكتفية بالفعل بارثوذكسيتى والوقت الذى اضيعة فى التبحر فى الطوائف الاخرى

افضل ان اوجهة للتبحر فى عقيدتى الارثوذكسية



لذا فمعلوماتى عن اخوتنا الكاثوليك وطقسهم وعقيدتهم قليلة

واعتذر عن الاجابة فيما يخص عقيدتهم فى التناول

وشكراااااااااااااااا لك نانا على اجابتك التى اوافقك عليها ولا اعرف غيرها وتكفينى




التسع ساعات اللى اتألم فيها المسيح يوم جمعه الصلب بدايه من الحكم فى الساعة الثالثة ووحتى الساعة الثانية عشر
ده معنى روحى رمزى لصيامنا وصيام المذبح
وكمان معنى بيولوجى بيأكد ان بعد تسع ساعات بيكون كل مايوجد بالمعده قد تم هضمه
ومايدخل المعده بيكون (على الخالى او على نضيف يعنى )

samornotika
02-15-2009, 11:32 AM
ميرسى ليكى اسميشل وميرسى لردك و لموضوعك الجميل
ربنا معاكى و يحافظ عليكى

سمر ماهر
02-19-2009, 03:47 AM
ميرسي ليك كتير بس انا عايزة بس اوضح حاجات بالنسبة للكاثوليك عشان انا دخلت عندهم و شفت كتير اولا المعمودية عندهم بالتغطيس مش بالرش و كمان الاعتراف بقى عادى تشوف الاب الكاهن وتعترفى ادامة و كمان موضوع التناول عندهم جسد ودم بس هما بيخلطة الجسد مع الدم و تتناوليهم مع بعض ودة كل اللى اعرفة وزى ما قال الاستاذ ايمن لازم تتأكدى من المعلومات و اسفة لو طولت عليكى

aymonded
02-19-2009, 03:57 AM
الموضوع منقول من موقع القديس تكلا هيمانوت بالاسكندرية
وكما هو واضح

هو ايجاز للفروق العقائدية بين ال 3 طوائف




وعادة لا احب التبحر فى الخلافات العقائدية بين ال3 طوائف

انا مكتفية بالفعل بارثوذكسيتى والوقت الذى اضيعة فى التبحر فى الطوائف الاخرى

افضل ان اوجهة للتبحر فى عقيدتى الارثوذكسية



لذا فمعلوماتى عن اخوتنا الكاثوليك وطقسهم وعقيدتهم قليلة

واعتذر عن الاجابة فيما يخص عقيدتهم فى التناول



سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة
أولاً : لا ذنب لك في المعلومات الموجودة بالخطأ في موقع القديس تكلا هيمانوت بالاسكندرية ، لأنه معلوماته كلها مستقيه من القرون الوسطى والتي لا أثر لها الآن على الإطلاق في الكنيسة الكاثوليكية ...

ثانياً : لا تعتذري لأنك لم تقصدي شيئاً على الإطلاق ، وقصدك فقط أن تضعي معلومات ليس أكثر ولا اقل ، ونحن حقيقي نشكرك على تعبك الحلو ، وتعليقنا فقط هو أن نوضح اللبس في بعض النقاط ، كما قد أوضحنا سابقاً من تعليقات كل الأحباء ، ونحن ايضاًمثلك لا نريد ان تدخل في حوار الفروق بين الوائف ونمنع الأحاديث فيها ، ونريد أن نتعمق في أرثوذكسيتنا ونعود لدراسة كتابات الآباء العميقة ونحيا في عمق الطقس الكنسي بكل ابعاده اللاهوتية العميقة ...

أقبلي مني كل احترام وتقدير لشخصك الحلو
النعمة معك

يحنا1975
02-19-2009, 04:19 PM
شكرا" ,على الموضوع المهم و ارجو كما قال الاستاذ ايمن ادراج المراجع لنرجع لها نحن القراء لنحصل على المعومات الاخرى في نفس الموضوع من المصدر .
ربنا يبارك بتعبك و يعوضك كل الخير و في إنتظار المزيد :)