المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التدخين يسبب خللا يؤدي إلى الشيخوخة

peter333
02-14-2009, 04:19 PM
أوضحت دراسة علمية جديدة أن التدخين يساهم فى التعجيل بالشيخوخة والوفاة ذات الأعراض المصاحبة لمرض "متلازمة ويرنر".
http://pms.panet.co.il/online/images/articles/2009/02/10-02-09/9_36.jpg

وقالت الدراسة إن دخان السجائر يسبب ذات الخلل المسامى الناجم عن "متلازمة ويرنر"، وهو مرض جينى نادر يعجل فى ظهور مظاهر الشيخوخة بشكل متسارع للغاية. وكشف البحث الرابط بين إصابة المدخنين بمظاهر الشيخوخة مبكرا ووفاتهم قبل الأوان بعشرة أعوام.
فالمصابون بمتلازمة ويرنر وفى سن العشرين تظهر عليهم كافة مظاهر الشيخوخة من شعر أبيض وترقق الجلد والإصابة بالسكرى وتصلب الشرايين وضعف العظام وغالبا ما يقضون فى سن الأربعين أو الخمسين جراء أمراض القلب أو السرطان.
ووجد فريق من الباحثين من جامعة "أيوا" الأميركية بعد زراعة خلايا رئة مدخنين أن الدخان تسبب فى خفض إنتاج البروتين وأن الخلايا شاخت سريعا فيما لم تتأثر به كثيرا الخلايا التى تمت هندستها جينيا لإفراز البروتين بصورة وافرة. يشار إلى أن عدد المدخنين حول في العالم بلغ حوالي 1.3 مليار مدخن ويتوقع أن تصل الذروة مع حلول عام 2030. كما يتوقع التقرير أنه مع حلول عام 2030 سيصل عدد إصابات السرطان إلى 27 مليون منها 17 مليون حالة وفاة سنويا.

نبيل نصيف جرجس
03-10-2009, 10:39 PM
ربنا يحافظ على ولادة ويرشدهم لية ويبعدهم عن اى حاجة تضرهم يا رب

peter333
03-11-2009, 08:01 PM
ميرسى كتير ليك يا نبيل على الرد الحلو دة و صليلنا كتير قوى انا و كل المدخنين علشان نبطل

zaza2006
03-11-2009, 09:39 PM
ربنا معاكوا وميرسى يا بيتر على المعلومات الحلوة دى

مانـــوو
03-11-2009, 10:00 PM
موضوعك جااامد
بس عاوز اقوول ان العمر ده حاجه ف ايد ربنااا يعنى لا هموت ناقص عمر عشان بدخن ولا زايد عمر عشاان مش بدخاان

التدخين ليه اضراا جامده جدااا
وبيسبب كتير من الامراض
بس فى كتير جداا من الناس وصلت لسن السبعين مثلا ولسه بتدخن

ربنااا موجود
والاعمار ف ايده

وزى ما التدخين بيسبب امراض كتير ومنها السرطاان
طب مكل حاجه بتسبب امراض الاكل وميااه الشرب

مش التدخين لوحده
ربناا موجود ومحدش بيموت ناقص عمر
احنا عايشين برحمه ربنااا

ملحوظه
انا مدخن
ونفسى ابطل تدخين

ميرسى كتير ع الموضوع

peter333
03-12-2009, 12:38 AM
ميرسى كتير ليكم على الردود الجامدة دى
و ربنا قادر على كل شى و يرحمنا برحمتة و قادر انة يخلى كل المخدنين يبطلوا بس عن اقتناع شخصى