المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايمان امراة ادى الى هلاكها ...........


نبيل نصيف جرجس
02-23-2009, 07:52 PM
http://img12.imageshack.us/img12/6821/s7234198531027192707.jpg

ايمان امراة ادى الى هلاكها

كثير منا ما يؤمن بما يعمل ....ورغم زلك يفشل عملة فى النهاية اهزا يؤكد ان الايمان
بالعمل الزى نعلة يكون سبب فشلة .........لا يا احبائى سأريك قصة مأخوزة من فيلم هندى وقد اثر بى جدا والقصة تدور حول اربعة اصدقاء كانوا يعيشون حياتهم كأى ناس عاديون..........ولكن احيانا ما تسبب السيطرة من الاثرياء على القانون على كرهة الناس لبعضها ....فيعيش ويتمتع الاغنياء بكل شىء اما الفقراء الزين لا يملكون من يدافع عنهم لاحول لهم ولا قوة ..ادى زلك الى فشل الاربعة زاك.
ولم يوافقوا على عمل يرضى ضمائرهم وقدروا ان يرجعوا الحق لكل من سلب منة مقابل اجور رمزية بسيطة الى ان ظهرت امراة عجوز وحفيدتها قد غيروا مسير حياة هؤلاء الشباب.
ففى زات يوم ازا كان احد الاصدقاء بيبع التزاكر السوداء(اى تزاكر سينما بمعنى اصح) فى الشارع لعامة الناس باسعار باهظة الثمن فوجدة ضابظ الشرطة وامسك بة وظل يلقنة ضربة تلو الاخرى الى ان راتة هزة المراة الصالحة ونجتة من ايدى الشرطة واخزته الى بيتها لكى تطيب جروحة ..وبعد زاك احضر الثلاثة اصدقائة الى هزا المنزل مع العلم انهم اول ما علموا ان غرباء اتوا ليسكنوا فى هزا المنزل بدوا بمضايقتهم باساليب كثيرة غير جدية رغم انهم يعلمون انهم بلا رجل يساندهم بل الجدة وحفيدتها كانوا يعاملون الكل بمعاملة حسنة ليس كما الناس تعاملهم بل كما الرب كان يعاملهم كانوا يعاملون الجميع. وقد قدمت الجدة لهم ما يشربوا .وبدات تكلمهم بعطف رغم كل ما فعلوة وبعد ما زاك بدأ الشباب ان يقصوا حياتهم للمراة وجدتها ويروى قصتة وكان الملاحظ ان كل واحد فيهم يظهر ما بداخلة من ظلم وقسوة المجتمع وما قاسوا منة .....
اهزة هى الحياة .فبدات الجدة يترنمون بترتيلة جميلة ابثت الى روحهم الامل والايمان من جديد وما معناها يجب ان يكون عندك ايمان بالله مهما حصل لك وازا كنت تفعل الخير وتأزيت من احد مقابل تقديم الخير لة فلا تكف عن تقديم الخير هزا.
شعروا انهم وجدوا عائلة وكانت دائما تشجعهم على عمل الخير .وفى يوم عندما كان رئيسها فى العمل يريد ظلم 55 عامل ويطردهم بدون وجة حق ...فتصديتة وهددتة انها سوف تساند العمال المظاليم وفى اثناء انها تقول زاك قال احد زملاء رئيسها فكان جالس وسامع الحديث :"انك يجب ان توقف هولاء الناس الزين يعارضون رايك ".
فزهبت ووقفت امامة وصفحتة على وجهة بيديها وخرجت وهى عندها ايمان بما تفعل بما تعمل للخير .وفى اليوم التالى وهى زاهبة الى العمل كانت تنوى تقديم استقالتها فقدم لها الموظف لشئون العاملين ان رئيسها قدم فيها شكوى ولا يمكن ان يقبل استقالتها وتقوم الشكوى على انها عاملة مهملة وانها تتعدى على رئيسها ...فأغتاظت وفى طيبة قلبها وايمانها بما تفعل زهبت الى المدير فلم تجدة .فزهبت الى البيت ولم تجدة ايضا هناك وعندما سالت علية وجدتة انة متواجد فى مزرعة يمكلها ........وزهبت وهى لا تعلم انها سوف تكون فريسة لعمل الشر ولكن كان ايمانها لا يجعلها تفكر بما ستقع بة .وازا هناك هؤلاء الوحوش يتامرون على على مزلتها ففكرهم الشرير اتى بهم الى ان يفقدوها عزراويتها لكى يزلوها ....وازا راى هؤلاء الاوغاد هزة المراة تقترب ازا فرحوا وعندما قربت اليهم امسكوا بها وهتكوا عرضها وضربوها بشدة وتركوها تزهب .......وفى هى راجعة الى البيت يائسة مظلومة وفى عيناها دموع قد اصابت قلوب الحاضرين فى البيت عندما راؤها الجدة والاربعة اصداقاء ...وعندما روت لهم ما حدث لها اغتاظوا جدا وكانوا يريدون قتل هولاء الاشرار الزين فعلوا بها هزا فأوقفتهم وضربت اصفحت واحد منهم على وجهة وقالت وهى مملوءة ايمان :"جدى وابى ماتوا شهداء لانهم كانوا يدافعون عن الحق وهى لا تريدهم ان يقتلوا من اجلها ".
فألتجئت الى القضاء وما نصفها بل جعل عليها الزنب فرجعت فاقدة الامل والسلان ايضا فقامت بقتل نفسها وعندما رجعوا وجدوها قد انتقلت بسلام وقد فارقت روحها جسدها.فقاموا مسرعين يأخزون بالثأر وقتلو كل الاشرار الزين كانوا السبب ..
ايها القارىء العزيز من تلوم ام تمسكت برأيها وايمانها بالحق ..ام بالمجتمع الزى ينحاز الى الاثرياء وكبار الدولة حتى ازا اخطأوا ...ام هولاء الرجال الزين كانوا يريدون ان يعيشوا حياة سعيدة ولم يجدوها .من تلوم النفس البريئة التى قتلت نفسها .
اريد ان الوم كل من تخلى عن الحق وفقد ايمانة بالله وبعدلة الالهى فمهما حدث ايها القارىء يجب ان يكون عندك قوة وصبر واحتمال بما يحدث لك لكى تنال مكانة عظيمة فى السماء ابحث على ان تكسب شىء مهم وهو النفس والروح واعمل على ان تجد لهم مكان مع ابراهيم واسحق ويعقوب .

يحنا1975
02-24-2009, 02:12 PM
شكرا" على الفلم الهندي !

finyara
02-24-2009, 06:46 PM
لو كان عند كل الناس قوة وصبر وايمان لتغير حال الدنيا كله
وصبر كل انسان على الاخر وانتهى الحقد و الكره
لكن كده مش هتكون دنيا لكن هتكون جنة
واعتقد ان ده هو رابع المستحيلات
شكرا ليك على الموضوع الجميل

نبيل نصيف جرجس
02-24-2009, 08:55 PM
شكرا" على الفلم الهندي !
مرسى يا يحنا لمرورك الحلو ربنا يباركك

نبيل نصيف جرجس
02-24-2009, 08:56 PM
لو كان عند كل الناس قوة وصبر وايمان لتغير حال الدنيا كله
وصبر كل انسان على الاخر وانتهى الحقد و الكره
لكن كده مش هتكون دنيا لكن هتكون جنة
واعتقد ان ده هو رابع المستحيلات
شكرا ليك على الموضوع الجميل
مرسى اوى لتعليقك الجميل دا
ولمرورك ربنا يباركك

zaza2006
03-18-2009, 10:49 PM
شكرا نبيل على القصة الجميلة دى

نبيل نصيف جرجس
03-23-2009, 10:52 PM
شكرا نبيل على القصة الجميلة دى
مرسى يا تاسونى ظاظا لمرورك الحلو دا ربنا يفرح قلبك يا رب

basem65
03-27-2010, 04:19 PM
كنيستنا القبطيه العظيمه بها الوف القصص المعزيه ياريت متتكررش تانى قصص الافلام لانها لا هى معزيه ولا بناخد بيها بركه شكرا

نبيل نصيف جرجس
03-28-2010, 02:01 AM
عايز اقول حاجة بسيطة
لو اى انسان عايش بالعالم لازم يتأثر بية
بس مش يندمج فية
بس ياخد اللى يوافق كنيستة ويرفض الذى لا يوافق تعاليمة
اظن انها مش قصة وحشة ولو كل انسان اخد اى قصة وحسها بجد
واتعمق فيها
دا مش عيب ولا انحراف عن طريقة
مش عارف اقول اية
شكرا على مرورك باسون باسم

bassem8800370
04-19-2010, 12:54 AM
ربنا يعوض تعب محبتك
قصه فعلا جميله جداا

نبيل نصيف جرجس
04-19-2010, 03:42 PM
ربنا يعوض تعب محبتك
قصه فعلا جميله جداا
مرسى اوى لمرور حضرتك عين حضرتك اللى عليها صليب بتشوف كل حاجة جميلة

جانيت سمير
04-19-2010, 03:56 PM
قصة جميلة
شكرا ليك ربنا يعوض تعب محبتك

نبيل نصيف جرجس
04-20-2010, 03:04 PM
قصة جميلة


شكرا ليك ربنا يعوض تعب محبتك

عين حضرتك اللى مليانة نعمة بتشوف كل حاجة جميلة
صلى لاجل ضعفى