المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فين الحب الصادق

سوزان بنت المخلص
02-26-2009, 07:57 PM
:10800:انا عمري 27سنة وعمري ماحسيت بالحب لاني من اسرة محافظة اوي والحب عندهم عيب لكن انا محتاجة احب اويييييييييييييييي ياريت تلاقولي حل

love is the key
03-01-2009, 08:30 PM
اختى المباركه في الرب ... نعمه لكى وسلام
المحبه هى كل شئ وان يكون الانسان ممتلئ بالحب هذا شئ جيد
وليس من الضرورى انكى من عيله محفظه يبقى الحب شئ عيب ... ؟!
ان الحب شئ جميل ولكن اسمحيلى انتى لم توضحي . ما هو الحب الذي تريدية
الحب العاطفي ... هذا لا ينشاء الا بلارتباط .. تجاه من تحبي
حاولى ان تختارى شخص يكون مناسب وفي حالة الارتباط ... يكون لكى مطلق الحرية في حب من ترتبطي به
ولكن حذارى يا اختى ان تقعى في حب شخص غير مناسب لكي وفي هذا الوقت سوف تندمين على الحب

.... اخوكى

ليلـي
03-01-2009, 10:16 PM
اخرجي واتعاملي مع الناس

ولو مش بتشتغلي اشتغلي

بكده هتتعرفي علي الناس ويمكن تلاقي الانسان اللي بتدوري عليه

والاهم من ده كلو صلي لربنا انه يبعتلك الانسان المناسب في الوقت المناسب

الحب مش عيب افضرنا انه عيب علي كلامهم يبقي نكره كل الناس ؟لا طبعا
ربنا وصانا بالمحبه

وقال ان المحبه هي اعظم الفضائل

sameh_hrg
03-03-2009, 12:58 PM
" كل شئ للأعمي ظلام "
"محبه أبديه أحببتك "

anosh
03-03-2009, 06:03 PM
طبعا انتى مجرد انك وصلتى لحد 27 سنه من غير ماتحسى بالحب هاتحسى انك انسانه مختلفه و فيكى شئ غلط
بس انا عايزه اسالك سؤال انت عمرك ماحسيتى بالحب فى اعدادى او ثانوى او حتى فى مرحلة الجامعه
كونك انك من اسرة محترمه و محافظه ده مش سبب انه يمنع قلبك انه يدق او يحب
اكيد انتى لحد دلوقتى مالاقتيش الانسان اللى ممكن يملا قلبك و عقلك
صدقينى مش عيب انك انسانه محترمه و مالكيش ماضى بالعكس
الانسان اللى هايرتبط بيكى بعد كده هايكون مبسوط بيكى جدااااااااااااااااااااااا ا
لانه هايكون اول و اوخر حب فى حياتك
و هاتمنحيه قلبك و حبك و حنانك اللى صيناهم طول السنين ديه كلها
صلى و ادعى ربنا انه يبعت لك نصيب صالح من عنده
و حاولى يكون ليكى علاقات اجتماعيه و تتعرفى على ناس جديده من خلالها
من خلال الخدمه او من خلال الشغل
ربنااااااااااااااا معاااااااااكى و يبارك حياتك و يدبر كل شى حسب ارادته و مشيئته الصالحه

CARMA_13
03-06-2009, 12:03 AM
:em2200:اختى المباركة و الرقيقة جدا سلام و نعمة المسيح لكى و معكى
سؤالك ليس بعيب و اشكر ربنا انك فتحتى قلبك لاخوتك هنا - اشعر بكى جدا - صدقينى لان الانسان الذى لا عرف الحي يحا بلا حياة او يكون مجرد جسد يتحرك يلهو يلعب و لكن بلا حياة و لا حب و هذا الكلام ايضا قاله الرب فى رؤ 3 : 17
" هكذا لانك فاترا و لست باردا و لا حارا فها انا مزمع ان اتقياك من فمى " فالله لا يريدنا حتى فى علاقتنا معه ان نقدم تللك العبادة بفتور بل بحب لا يريد علاقة العبد و سيده بل علاقة المحبة فنحن نحبه لانه هو احبنا اولا - ساترك تللك النقطة و ساعود لها لاحقا
فانتى يا اختى تشعرين بتللك الوحدة لان حياتك خالية من الحب و معكى كل الحق فيما تشعرين به لان الله خلقنا هكذا لنا تللك الطاقة من الحب التى بدونها تكون حياتنا صعبة للغاية و نشعر كم هى ثقيلة
بس عاوزة اقوللك كلمة صغيرة - انتى سجنتى نفسك فى نوع واحد من الحب - فالحب ليس فقط بين امراةو رجل لان هذه درجة و نوعية من الحب - و الا كان الرهبان مثلا لا يعرفون الحب فى حين ان تجديهم يعملون بلا كلل لخدمة غيرهم ليس بادافع الا محبتهم للغير و بلا مقابل
اخرجى عزيزى خارج ذاتك و احتباجتها اشبعيها من انواع اخرى من الحب افيضى علىغيرك بالحب و انطلقى واعطى من حوللك من تللك الطاقة التى وضعها الله بداخللك - المسيح قال تجرى من بطنه انهار ماء حى
يمكن تقولى كيف اعطى لمن حولى حب و انا ليس بداخلى - حسنا تسالين - يعنى قبل ان تعطى لازم تتملى و من يملاكى سوى معطى الجميع بلا حساب
نحن ننسى كثيرا ان الله محبه - عارفة يعنى ايه - يعنى انه طاقة لا تنتهى من الحب - حب لا يتغير حب لا محدود حب لا يعرف سوى العطاء - الله عاوز يملانا بالحب عاوز يفيض علينا من تللك المحبة الغامرة الفياضة لكننا نحن من لا ناخذ نجرى وراء الاخرين نشحت كلمة عطف ربما يقولها مجاملة و لا يهمهم امرنا حقيقة -و لكننا نشعر بالفرح و ابونا الحقيقى يريد ان يعطينا بلا حساب يعطينا بسخاء و نرفض نحن ذللك
صدقينى حتى لو وجدتى الحب مع انسان اخر و تزوجتى و انجبتى ستشعرين فى وقت ما ان الاخر لا يقدر ان يسد كل حاجاتك العاطفية لانه ببساطة محدود و احتباجاتنا من الحب غير محدودة و لن يملاها سوى هذا الذى بلا حدود
عشان كده عاوزة اقوللك حاولى تتملى اولا من الله بذللك الحب - قفى فى الصلاة وكلميه كصديق يسمعك جيدا وبانتباه و قوليه يارب احتاج الى الحب - ربما لم يعطينى حتى اهلى ما احتاج اليه ربما لم اقابل الا القسوة فى حياتى - ولكنى اعلم انك مصدر الحب فحبك فقط هو من جعلللك تتنازل يا الهى عن مجدك و تخلى ذاتك اخذا صورة عبد و بالرغم من انك كنت تجول تصنع خيرا تشفى كل مرض و كل ضعف و لنك لم تكتفى بذللك بل صلبت و رفعت على الخشبة التى لعن كل من يعلق عليها تحملت الاما بلا حدود و حتى بعد ان مت بالناسوت ضربوك و طنوك لتدخل حربة قسوتنا فى جنبك مخترقة قلبك المتعب لتفجره ليخرج من ذللك القلب الملىء بالحب دم و ماء يشفى حتى من طعنه
علمنى يارب ان احب و لن اطلب حبا من غيرك فالسؤال لغيرك مذلة - و لكنى لن اطلقك ان لم تعطينى ما احتاج فانت ابى و انا لن اذهب لغيرك اطلب و اظهر ضعفى
صدقينى الله لن يتاخر لانه يشعر بنا جيدا و سيملاك بالحب و ستشعرين انك بدلا من ان تطلبى الحب تريدين ان تغدقى بمحبتك على الجميع حتى على من اساوا اليكى - تللك هى معجزة المسيحية - ان نتغير الى تللك الصورة عينها
ربنا يفرح قلبك - لالاتركى نفسك لذاتك و عدو الخير يزيدك حزنا بل افرحى بالرب و اطلبى منه الحب
عندى هدية لكى - عظة لابونا داود لمعى عن الحب - اقصد الصليب ارجوكى اسمعيها و انا هارفها حالا

megomagamego
03-12-2009, 03:09 PM
الحب حاجة جميلة أوي ربنا خلقها فينا عشان نتمتع بيها والحب لا يعني فقط حب الإرتباط ممكن حب الأصدقاء أو حب ربنا أو حب أي حاجة حلوة أو إنك تحبيني أنا من غير ماتعرفيني مثلاً أو حب بابا وماما
أنا عايز أوصلك إن إنك ممكن تكوني حبيتي حاجات كتيرة جداً من غير ما تشعري وبالتالي فإن شعورك ده غلط

pretty nany
03-14-2009, 01:18 PM
اختى فى المسيح سلام ونعمه
انتى فى فتره اشتياق للاحساس بالحب فمن راى انك تملى الاحساس ده بحب الاصدقاء بجد وبامانه ده الحب الى عمرك ما هتندمى عليه وتخلى بالك انك فى الفتره ديه لو معملتيش كنترول سهل تنجرحى فصلى لرب المجد انه يديكى الانسان المناسب الى فعلا يقدر حبك ويصونه ومن دلوقتى لحد ما تلاقى الانسان ده حولى املى الفراغ ده بحب الاصدقاء بجد انا فى راى اطهر علاقه حب موجوده دلوقتى هى بين الاصدقاء علاقه مش مبنيه على مصلحه شخصيه ولا على المنفعه يعنى حب بدون انتظار المقابل حب صعب نلاقيه دلوقتى غير فى حضن المسيح وربنا معاكى ويرشدك فى حياتك امين

goneer
03-14-2009, 08:45 PM
اختى سوزان من حبيبتى اكيد حبيبتى مش انت بنت المخلص والملك وحبيبتة انا حاسة بيكى اوى ومقدرة شعورك دة وطلبك مش عيب لكن صدقينى بتطلبى شئ سعادتة وقتية جدا حتى لو استمر لسنين لكن مع ضغوط الحياة بيصبح عادى .
صدقينى من حب ربنا لينا انه بيتئنا علينا ولانه مش عايز يعطيكى حاجة وقتية بيطلب منك الاول انك تحبية هو حب صادق وامين وتقبلية بجد فى حياتك وتثقى فى وعودة ليكى ثم يعطيكى ماتطلبية "أسالوا تعطوا،اطلبوا تجدوا ،اقرعوا يفتح لكم " لان ربنا ساعتها هيعطيكى الحب الابدى فقولى لة اختارلى انت يارب لان من عندك كل شئ صالح وثقى فية.
طلب اخير :- من فضلك استمعى جيدا لنصيحة أختى carma-13
اذكرينى فى صلواتك

ramysefen
03-18-2009, 02:32 PM
سلام ونعمة
اختي العزيزة سوزان
احب ف الاول اعرف انوذكرك لسنك هل معناه تاخرك في الارتباط؟
وانك عايزة تحبي فقط من اجل الارتباط؟
تاني حاجة الاسر المحافظه كلها وان كانت تجرم الحب لكن دا مش معناه انهم غلط .
انتي في احتياج الي الحب الرومانسي ودا شئ صعب تدوري عليه.
زي ما قلت اختي ليلي ممكن بالاحتكاك بالاخرين تلاقي ابن المسيح اللي يملا حياتك بالحب
مع مراعاة انو"خلي الحب يدور علي قلبك مش قلبك عليه"
واخيرا لاتنسي ان تشركي ابوكي السماوي في كل شئ في حوار بينكم اكيد ها ينتهي لصالحك.
والرب يدبر حياتك