المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كلنا اخوات وبلاش تعقيد

Nana_English
03-25-2009, 03:16 PM
(مذكرات شاب)
. سأحكي لكم قصتي لكي تستفيدوا .

أنا شاب ، كنت متدينا جدا ، لم أكن أعرف شيئا سوى الكنيسة و الاجتماعات و الصلوات و القداسات و الأصوام و الكتب المقدسة و التسبحة الجميلة . كنت متدين بمعنى الكلمة و كانت حياتي سعيدة و كنت فرحان و شبعان و ممتلئ بربنا و لم يكن يوجد شيئا ينغص علي حياتي .
لقد كنت أيضا متفوقا و استطعت دخول كلية الهندسة ، و من هنا ابتدأت المشكلة .

ملحوظة : لقد كنت لا أعرف شيئا عن عالم البنات . فلم أقف قط مع إي فتاة و حتى الكلام مع الفتيات كان قليلا جدا ، إي إنني كنت ، بلغة العصر ، قفل كبير .

لقد دخلت الكلية مع صديقي الذي كان شغوف بموضوع البنات و له خبرة كبيرة . لقد حاول إقناعي بأننا نقف شلة مع بعض ( أولاد و بنات ) و أن نذهب معا للسينما أو للمسرح أو ..... و إننا كلنا اخوة و لا داعي للتعقيد .

في أول الأمر ، رفضت بإصرار ، و لكن تحت ضغطه المستمر فترت عزيمتي و وجدت نفسي أتساهل و أتساهل . في البداية كنت لا أركز على الحديث مع فتاة معينة . و لكن شيئا فشيئا وجدت نفسي منشغل بفتاة متدينة من وجهة نظري . يا لحيل الشيطان الغريبة ، لقد انجذبت إليها لأنها قالت ذات مرة : إنني أصلي باكر و غروب و نوم ، و أقرأ 3 إصحاحات يوميا . و كنت أنا ، رغم تديني ، أصلي باكر و نوم فقط ، و أقرأ إصحاح واحد يوميا . و كانت هي تشجعني على المزيد من الصلاة ، فأحسست ، خطئا ، إنها صوت الله .

و من هنا انتقلت من خانة الزميلة إلى خانة الصديقة . و أصبحت أتحدث معها كل يوم في الكلية ، و ذات يوم تغيبت لأنها كانت مريضة ، فاتصلت بالتليفون للاطمئنان عليها ، و ازدادت العلاقة بشكل خطير .

لقد كنا نصلي معا صلاة نصف الليل يوميا في التليفون ثم نأخذ إصحاح للتأمل في التليفون ، و اشتعلت فاتورة التليفون ، و اشتعلت أعصاب بابا . و كنا نحضر الاجتماعات معا ، و نحضر القداسات معا ، و أحيانا التسبحة أيضا .

كم أنت بارع أيها الشيطان في وضع السكر على السم القاتل ، كم أنت بارع أيها الشيطان في تزييف و تزوير الأمور .
لقد كنت سعيدا بهذه العلاقة في البداية ، ثم بدأت أحس بفتور روحي رهيب . مللت الصلاة ، زهقت من القداس ، أهملت دراستي و الأكثر من ذلك الأفكار ، لقد كانت تهاجمني الأفكار بطريقة بشعة . كنت أفكر فيها و أنا مستيقظ و أنا نائم و أنا أأكل و أنا أشرب ، حتى و أنا أصلي ، حتى في القداس .
و ذات يوم كادت أن تحدث الطامة الكبرى . فقد ذهبت للاطمئنان عليها في البيت لأنها لم تحضر الكلية ذلك اليوم . فذهبت لأعطي لها كراسة المحاضرات . و كانت وحيدة في المنزل لسوء حظي و حظها . و أوشكنا أن نقع في الخطية ، ولكن قبل أن أقع تماما سمعت صوت ضعيف ( صوت ضميري المذبوح ) يقول : اهرب لحياتك و .....
فتركتها و ذهبت و أخذت أجري و أجري في الشوارع تائها ضالا ، إلى أن وجدت نفسي قدام باب الكنيسة .

و كانت التوبة ، صحيح كان الابتعاد عنها صعب للغاية . و لكني صممت على الابتعاد عنها بعد أن رأيت كم تطورت الأمور . و بالتأكيد كانت الأفكار تقتلني كل يوم ، ولكني استطعت الانتصار عليها بمعونة ربنا و بإرشاد أب اعترافي .
لا ألومها بل ألوم نفسي ، فقد كنت أقع في خطية عظيمة بسبب عبارة " إنها أختي "
----------
ليست هذه القصة تدعونا لرفض الاختلاط ، فالاختلاط أصبح واقع نعيشه الآن في مجتمعنا ، إنما تدعونا للحذر من حيل الشيطان . إن الشيطان يعرف المدخل إلي كل إنسان و لا يعرض بضاعته بدون غلاف ، فلو عرض على بطل القصة الخطية مباشرة لرفضها بشدة ، لكنه عرف كيف يجذبه بالإعجاب بتدينها و بعبارة " إنها أختي " . عليك أن تدرك حيل إبليس كما أدركها بولس الرسول الذي قال : إننا لا نجهل حيله .

و المطلوب منك ، يا صديقي ، ألا ترفض الاختلاط بل أن تتصرف بحكمة و تدرك إي بادرة للانحراف و تسعى لتصحيح المسار . فعندما تتحول الأحاديث الجماعية الدراسية إلي أحاديث فردية عاطفية ، و تجد نفسك لا تستطيع الاستغناء عن هذه الوقفة ، فأنت في خطر . فالاختلاط المقدس يكون في إطار الجماعة مع وجود هدف أو عمل مشترك و ليس في الخفاء
=======================
الذي يحبك حقا , لا يمكن ان يفقدك روحياتك .
الذي يحبك حقا , لا يغتصب منك لنفسه حبك نحو الله , و لا يقلل من مقدارة , و يهز داخل قلبك محبتك نحو الله ... و لا يتركك في صراع بين محبتين ... محبة روحية , و محبة جسدية , او محبة نحو الله , و محبة نحو انسان ...

منقول من كتاب عشرة مفاهيم لقداسه البابا

elphilasouf
03-25-2009, 04:08 PM
القصه انا قرتها ابل كده بس مكنتش مركز اوي زي دلوقتى
ميرسي بجد يا نانا
ربنا يعوضك
قصه جميله فعلا

بس انى اكون خام كده وقفل ده مش حلو
وانى اكون بتاع بنات وكده برضه مش حلو
الاعتدال احلى كتير

basem_basem
03-25-2009, 04:19 PM
بجد يانانا
موضوع في غايه الاهميه
ويارب بشفاعه ام النور يخلينا نعبر ايام غربنتنا بسلام
ونرجع وطننا الاصلي اورشليم السمائيه
سانكس نانا

Nana_English
03-25-2009, 04:26 PM
القصه انا قرتها ابل كده بس مكنتش مركز اوي زي دلوقتى
ميرسي بجد يا نانا
ربنا يعوضك
قصه جميله فعلا

بس انى اكون خام كده وقفل ده مش حلو
وانى اكون بتاع بنات وكده برضه مش حلو
الاعتدال احلى كتير

شكرآ يا جورج على رأيك الحلو ده
واكيد سيدنا كان يقصد اانا نمشى باعتدال مش نكون أقفال

Nana_English
03-25-2009, 04:31 PM
بجد يانانا
موضوع في غايه الاهميه
ويارب بشفاعه ام النور يخلينا نعبر ايام غربنتنا بسلام
ونرجع وطننا الاصلي اورشليم السمائيه
سانكس نانا

ياااااه حلو اوى التعبير ده
اعتقدت انك عاوز ترجع وطنك مصر
بس انت فكرت فى الوطن الحقيقى اللى
هانعيش فيه على طول
شكرآ ليك وربنا معاك

zaza2006
03-25-2009, 10:40 PM
موضوعك جميل يا نانا وفعلا الحل هو الاعتدال شكرا ليكى

rozy lover
03-25-2009, 11:03 PM
ميرسى كتير يا قمر بجد قصه جميله جداً جداً
ربنا يعوض تعب محبتك

magdy totti
03-25-2009, 11:28 PM
بدجد القصة جميلة وموثرة واتعلمت منهااا اززى اتحكم فى نفسى
ربنااااااااا يعوضك

Nana_English
03-26-2009, 09:53 PM
شكرآ نهى وروزى وتوتى لمروركم اللى اسعدنى
وربنا يحافظ على كل ولاده

جاسيكا
03-26-2009, 10:00 PM
فالاختلاط المقدس يكون في إطار الجماعة مع وجود هدف أو عمل مشترك و ليس في الخفاء

ميرسى نانا كتير
ربنا معانا كلنا ويساعد الكل انهم ميبعدوش عنو ويواجهو اى افكار تبعدهم عن محبتة والحياة معة

G.a.L.a.x.y
03-26-2009, 10:22 PM
بسسسسسسسسسسم الصليب عليك القصه جت فى الجون كنت محتاجاها موت ربنا يباركك بخدمتك الروعه دى

Nana_English
03-26-2009, 10:35 PM
شكرآ جاسيكا وفرح على الردود الحلوة
وربنا يكون مع ولاده ويديهم حكمة ونعمة

1232maily
03-29-2009, 01:05 PM
الموضوع ده رووووووووعه انا بجد اتاثرت بس نفسى اعرف لو انا صاحبت اخو صاحبتى ده عادى ولا ايه بليز ياجماعه حد يرد عليا

brokenheart
03-29-2009, 01:54 PM
بجد بجد بجد بامانه يعنى قصه فظييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييعه بامانه جميله جدااااااااا وفى غاية الاهمييييييييييه والخطورررررره وزى ماكلكوا قولتوا الاعتدال احسن حاجه

Nana_English
03-29-2009, 10:37 PM
شكرآ مايلى وبروكن هارت على الردود الحلوة
ربنا يكون معاكم
ميلى:
انتى مصاحبة اخو صاحبتك وصاحبتك يعنى اختك يبقى هو اخوكى
مفيش مشكلة صح؟
وكلنا اخوات وبلالالالالالاش تعقيد
ايه رأيك؟
اعتقد انتى عارفة يعنى ايه تصاحبى او تصادقى, يعنى تتكلمى
وتحكى وتقضى اوقات طويلة او قصيرة مع اللى انتى مصاحباه ولا ايه؟
لو انتى تقبليها لنفسك وكرامتك ومسيحك يبقى اوك
معاكى اخواتك فى الكنيسة تتكلمى معاهم عادى وبلالالاش فردية
او خصوصية حفاظآ على كرامتك قدام نفسك
كلمة اخيرة لسيدنا البابا
اعقلى واتقلى
وربنا يكون معاكى

1232maily
03-30-2009, 12:23 PM
شكرا صديقى مانا على الرد بس انا شايفه انى مش بعمل حاجه غلط وانا لما بكلمه بكلمه لما يبقى مع صاحبتى ولا ايه رايك صديقى ده صح ولا غلط