المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصيبه !!!!!!!

megomagamego
04-08-2009, 05:45 PM
يا جماعة أنا في موضوع مهم جداً جداً عايز رأيكم فيه
أنا كنت بخدم ولد منذ إعداي ضمن مجموعة أولاد في منطقة شعبية جداً جداً جداً ..... لدرجة لا توصف !!!!!
والولد ده كان كويس أوي لكنه كان شقي جداً بطبيعة البيئة اللي نشأ فيها
وخدمته كمان في ثانوي لكنة إتغير أوي وبقي ولد تاني خالص فقد البراءة اللي كانت فيه .. حاولت أعطيه إهتمام زياده بقي يتهرب مني وبعدين عرفت إنه بقي يشرب سجاير وحشيش وبانجو ... كنت بصلي كتير من أجله وبقعد معاه قعدات فردية ... لكنه لم يستجيب ... لحد لما أنا جتلي ظروف بعدتني شوية عن الخدمة لمدة تصل إلي أكثر من سنه ولما رجعت الخدمة هناك إكتشفت إن الولد ده دخل السجن بتهمة زنا مع زوجة جارهم في البيت والمصيبة الأكبر إنها مش مسيحية .
طبعاً مش قادر أوصفلكم شعوري لما سمعت الخبر ... طبعاً البيوت هناك عبارة عن عشش بتتكون من حوش كبير مليان حجرات وكلهم جيران وبيستخدموا دورة مياه مشتركة وكلهم عارفين كل حاجه عن بعض
أنا مش عارف أعمل إيه وخصوصاً إني نفسي أشوفه وعرفت إنه مسجون في سجن في مدينة بدر في البحيرة وصعب الوصول ليه ... أنا ضميري بيأنبني أوي ... ياتري أتصرف إزاي أنا مش عارف أتصرف أرجوكم ساعدوني .
أخوكم ماجد

aymonded
04-08-2009, 08:17 PM
فلنرفع صلاة بصوم من أجله يا محبوب الله الحلو ، وأجعل كل من تعرفه يُصلي من أجله ، كما فعلت أم القديس أغسطينوس ، وصار أبناً للدموع ، لأن الله أقوى من الناس وعمل الروح القدس فعله ذات سلطان في القلب ...

المشكلة التي تواجهنا دائماً أننا نظن أنا لنا القدرة على الخدمة وننسى أن هؤلاء جميعاً من صنعة يدي القدير ومسئوليته الأولى والأخيرة ، وليس لنا إلاَّ أن نعمل في حقل الله حسب قوة نعمتة وإرشاد الروح القدس ، والله لا يُريد أن يتوه أحد أو يضل ، بل أصل الخطية وجزرها في حريتنا وإرادتنا ، وكل واحد يميل إلى ما يوافق قلبه ، وكثيرين يعبثون في حياتهم غير مدركين لثمرة الخطية التي تعطي في القلب ندامة وتكسر النفس وتحطم الفؤاد في النهاية !!!

الإنسان يحيا بمشورة قلبه متلذذاً بالشهوة راكضاً وراء غرور قلبه ، وسقوطة في النهاية يكون عظيماً ، فمن ينقذ الإنسان المسكين من جسد هذا الموت ، أي الإنسان العتيق بكل عنفوانه سوى رب الجنود الذي يقيم النفس كخليقة جديدة ، فلنشكر الله أنه هو هو الأمس واليوم وإلى الأبد ، فهو يفتش عن الساقط والميت ليصنع رحمة معه ويُقيمه ، فهو قادر أن يقيم لعازر من الموت ، ولنا أن نُبكية طالبين من الله قوة شفاء وخلاص لهذه النفس المسكينة التي ليس لها سند سواه ...

أقبل مني كل حب وتقدير يا محبوب الله الحلو ؛ النعمة معك
وليقوينا الله حتى نسكب أنفسنا بالحب أمامه لأجل هذا الإنسان المسكين
الذي يحتاج جرعة لاهوتية حية من الله ليحيا من موات الخطية وبراثن الموت

samerco75
04-08-2009, 09:05 PM
الله قادر ان يصل الى قلبه فى اعماق الظلمة وينير طريقه ويجعله عبرة لنا نحن المتكاسلين ويعطينا نعمة ورحمة

goneer
04-09-2009, 12:37 AM
طبعا أنا اصغر كتير من انى ممكن اقول لحضرتك تعمل اية لكن اسمحلى اقولك على قصة انت ممكن تكون سمعتها قبل كدة واتمنى ان حضرتك تفهم قصدى:-
فى يوم كان فى شاب وهو صغير كان قريب من ربنا جدا وكان بيخدم فى كنيستة لكن لما كبر ومع ضيق الحال بدا يسرق وينصب ويعمل حاجات وحشة كتير وكان لية صديق كويس جدا حاول كتير ينصحة لكن مكنش بيسمعلة وفى يوم اتقبض علية بتهمة السرقة واتحكم علية بستة شهور سجن ولما عرف صديقة طلب من الاخوة فى الكنيسة ومن الكاهن الصلاة والصوم من اجل رجوعة الى الله وفعلا بعد شهرين بدا الشخص المسجون انة يلجأ لربنا ويطلب غفرانة بدموع وقبل انتهاء فترة السجن بمدة بسيطة طلب من صديقة احضار اب الاعتراف وفى ليلة مجئ اب الاعتراف ظهرت لهذا الشخص "أم النور" وقالت لة اعمل اللى هيطلبة منك اب اعترافك لان الرب سمع لصراخك وصلوات اخوتك ......
قدم اعترافة لابونا وقالة قولى اعمل اية علشان ربنا يسامحنى على كثرة ذنوبى.....فكان رد ابونا انة يعترف بكل الجرائم التى ارتكبها امام النيابة وبالفعل نفذ ذلك
واصبحت مدة عقوبتة بعد المحاكمة إعدام شنقا............. الغريب ان هذا الشخص فرح جدا حسب قول صديقة الذى رصد هذة القصة وقال انة ذهب الى غرفة الاعدام مسرعا وفرحا وتعجب منة المساجين والسجانين.......... هذة القصة حقيقية....كتبت فى جريدة وطنى
واتمنى ان الضيقة دى متنسيش حضرتك رايك فى موضوع الاب الذى يمر بمشكلة نفسية.......... لانى حقا كنت فرحانة جدااااااااااااااااااا بطلب حضرتك منا الصلاة لاجل هذا الاب....
صلى لاجل ضعفى

ظريف
04-09-2009, 08:24 PM
حبيبى إنت ماقصرت فى واجبك نحو هذا الشاب المستهر
وعملت كل المطلوب منك وزياده شويتين
النصيحه ..... أترك الله يؤدبه بطريقه رادعه لكى يفوق ويعرف الصح من الخطأ
ولا تحاول الأتصال به ثانية حتى لا يصيبك تلوثه لأنه مسجون بتهمه يتبرأ منها القانون وتهتز لها السماء وتشدد عقوبتها الكنيسه
ولاتقلق حبيبى ..... فهناك فى بعض الكنائس خدمة سجون وأكيد هما حيعملوا اللازم تجاهه
وأجعل مجهودك لأولاد الله المحتاجينك أكثر من هذا المستهتر

marcos sadek
04-10-2009, 12:03 AM
الحصاد كثير ولكن الفعلة قليلون ده كلام كتاب رب المجد ... نعم يارب من أجل أولادك وبناتك أرسل فعلة لحصادك +++
ربنا يبارك فيك وفي خدمتك وصلي من أجل هذا الشخص كثير وربنا لا يمكن ينساك
وصلي من اجلي

مارسيلكو
04-10-2009, 05:51 PM
روح لة وزورة واغمرة بحبك الواضح دا .
واللى فى امر ربنا يكون .
ربنا هيرشدك ساعتها تعمل أية
ربنا معاك

goneer
04-11-2009, 05:46 AM
[quote=ظريف;439188]
ولا تحاول الأتصال به ثانية حتى لا يصيبك تلوثه لأنه مسجون بتهمه يتبرأ منها القانون وتهتز لها السماء وتشدد عقوبتها الكنيسه
[/quot

راحت فين آيه "محبوسا فأتيتم الىٌ "

ظريف
04-11-2009, 11:24 AM
[/quot

راحت فين آيه "محبوسا فأتيتم الىٌ "

هل قرأت كلام الخادم بدقه وهو يقول......

[QUOTE]
حاولت أعطيه إهتمام زياده بقي يتهرب مني وبعدين عرفت إنه بقي يشرب سجاير وحشيش وبانجو ...

وأيضا قال

ولما رجعت الخدمة هناك إكتشفت إن الولد ده دخل السجن بتهمة زنا مع زوجة جارهم في البيت والمصيبة الأكبر إنها مش مسيحية .

نحن أمامنا شابين الآن الأول خادم لكلمة الرب
والثانى مستهتر ويمشى وراء نزواته
وأنا أخاف على الخادم حتى لاتقع رجليه فى الحفره بسبب المستهتر .....
وحضرتك أرسلتلى رساله تلومنى على ردى وتقولى ربنا بيسامح .......
تذكر إن السيد المسيح عندما دخل الهيكل طرد الباعه وقال لهم بيتى بيت صلاه وأنتم جعلتموه مغارة لصوص
وأنا آسف جدا لجميع أخواتى وأعتزر لو أعثرت أحد بردى على موضوعه ..... وأنا مش حدخل تانى منتدى حوار من الأعماق حتى لايزعل منى أخ .... وآسف على الأطاله

aymonded
04-11-2009, 07:23 PM
سلام بمحبة يا أستاذ ظريف
حقيقي مش في حد زعل منك ، ولازم كل الآراء توضع أمام بعضها البعض والاختيار النهائي لصاحب الموضوع لأنه قادر أن يميز صوت الروح القدس في قلبه ويعرف ماذا يُريد منه الله بوضوح ...

وحوار من الأعماق بيتطلب آراء الجميع وعرض كل وجهات النظر ، لأن ليس فينا من هو بمرشد أو فينا من يعطي رأي واحد من جانب واحد مصراً على أن يُنفذ ، ولازم الآراء كلها تكون موجوده سواء بالسلب أو الإيجاب ، ورأيك ورأي الكل لابد من أن يوضع في الاعتبار ...

والموضوع بيتم بنعمة الله وحسب إرشاد الروح القدس ، أما عن زيارة هذا الشخص من عدمها ، فلابد من أن توضع كل الاعتبارات في الموضوع ، والمستعجل برجليه يُخطأ ، فالزيارة ممكن تشكل مشكلة كبيرة ، وأن كان له نعمة الله وملئ قوته وانه على استعداد يتحمل كل النتائج فليذهب ، أما أن كان لا يقدر أن يتحمل النتيجة وسينطلق من عاطفتة مستعجلاً ، فالأفضل أن لا يذهب وليس عليه خطية ، أما أقوى فعل هو الصوم والصلاة كما علمنا ربنا يسوع ...

النعمة معكم يا أحباء الله

amerkhairy
04-11-2009, 09:06 PM
داود النبى اخطاء وسقط فى الزناء وكانت اجرة الخطية الموت ومع ذلك حب اللة لة رفع عنة هذا الموت

والقديس يعقوب المجهاد يقول عنة البستان انة فى عظمة مجدة غواة الشيطان وزنا وكذب وقتل

وربنا برحمتة اتحنن وقبل رحمتة بس دة من خلال التوبة

يبال بقى شاب عايش فى بيئة صعبة زى انت مابتقول اولا خدمة عظيمة واكليلك عند يسوع كبير بس اللى بديتة لازم تكملة مع الشاب دة

الكتاب بيقول كنت عريان فكسوتمونى كنت مسجونا فزورتمونى الشاب دة دخل السجن لان ربنا بيحبة واكيد هو عرف خطاة بس محتاج حد يرفع من روحة

ايوب اللى الكتاب قال عنة مكنش فى مثلة فى الارض ربنا جعل خلاص بسبب شخص روح بسرعة وانت مش اتنم ابدا لان دة محسوب من الرعية

وباذن يسوع ايكون فى تغيير كبير لانك لو زرتة اتغير حاجات كتير وكمان صلى من اجلة وربنا اكيد ايرشدك
يسوع حنين ياجماعة صلوا من اجل المتغربين

goneer
04-11-2009, 11:13 PM
مين احنا علشان نحكم على انسان انو فاسد او لأ علشان نشبهة بالباعة واللصوص اللى كانو فى الهيكل" أحنا مش ربنا..هو وحده فاحص القلوب والكلى".....وكنت اتمنى ان ردى السابق فى نفس الموضوع كان استاذ ظريف قرأة اللى بتحكى قصة شاب الناس كلها قالت عنة فاسد وبايمانة وتوبتة نال الخلاص اللى احنا كلنا بنتمناه وبنحسدة دلوقتى...
"هكذا يكون الآخرون اوَُلين والآولين آخرين"

سالومي 92
04-12-2009, 12:03 AM
أنا مش عارفة أقول إيه بعد اللي كتبه أخواتي خصوصا إني خبرتي قليلة وصغيرة جدا وممكن انا أكون أضعف من الشاب اللي حضرتك بتحكي عليه أنا بس حبيت أول رأيي في الموضوع لأني شفته بالصدفة
اللي أنا حاساه بل ومتأكدة منه إن حضرتك ماقصرتش في حاجة وأكيد فكرة التقصير دي من الشيطان لأنه بيحب دايما إنه يحبط وبعدين ماتخفش ربنا حلو وحنين صحيح أنا كل اللي عشتهم 16 سنة بس لكن أنا حسيت بحنان ربنا ده أكتر من 16 مليون مرة والدليل على أنه حنين كلام الكتاب المقدس وصلوات الأجبية إنه لا يشاء موت الخاطي مثل ما يرجع وتحيا نفسه وكمان ماذركرش مثل واحد عن التوبة لأ ده ذكر 3 ده غير الناس اللي قابلهم شخصيا زي السامرية والمجدلية وذكا ده كمان طول حياته كان بيدور على الضالين لما أتولد بعت للمجوس لغاية علي الصليب لما مات على الصليب مع اللص اليمين ولغاية النهاردة ملايين عرفوه وحبوه
تفتكر ربنا هايقبل كل دول وهاينسى الخروف ده صدقني الموضوع مش محتاج غير شوية صلاة وربنا مش هايسيبه ابدا أنا واثقة
وبعد إذنك أنا جبت قصة للقديس أغسطينوس مسموعة لو حضرتك تنزلها وتسمعها هتلاقي فيها أمل وتعزية
قصة حياة أبن الدموع (http://www.4shared.com/file/97633799/a50f849b/St_Aghstunos.html)
وأرجوك أذكرني في صلاتك

تونى كويك
04-12-2009, 12:04 AM
للاسف الشديد كتير من شبانا بالشكل ده واكتر
ربنا يتدخل ويرده اليه ويكون اللى حصل ده درس
وعظة وربنا مفيش احن منه
اما بالنسبة ليك فلا تتخلى عنه وربنا يساعدك
ويتقدم خطواتك

amerkhairy
04-12-2009, 10:27 AM
عظماء الكتاب المقدس اخطاءو فى الزناء من داود النبى اللى قال عنة الكتاب فتشت قلب عبدى داود فوجدة مثل قلبى ومنه القديسين

مثل القديس يعقوب المجاهد وهو فى عمق القداسة غواة الشيطان فى الزناء والكذب وكمان القتل

بس انا عايز اقولكم ان ربنا حنين ولا يشاء موت الخاطى مثلما يرجع ويحيا

والكتاب كمان بيقول كلنا كخراف ضللنا بس انا عايز اقول كلمة الشاب دة اخطا واخد جزاء العقوبة وانت عندك فرصة دلوقتى انك تكسب نفس ضلت وبعدت عن المسيح ودة من ضمن الرعية

القديس صرابمون ابو طرحة لما ضلت واحدة من اولاد المسيح بسرعة راح ودخل بيت الدعارة واكل كمان من اكلهم رغم انة كان صايم

عمل كل دة علشان ينقذ نفس من الضلال ولما رج وصلى قدام صورة يسوع لقى الصورة بتضحك فرد على الصورة وقالة بتضحك يارب انا اكلت وزة بس جبتلك خروف

وانت كمان مطلوب منك انك تروح بسرعة وبلاش تذنبة على اللى حصل لكن مطلوب منك تشجعة وربنا ايقبل من اجل الصلاة انة يعفوه عنه ويرحم كل عبيدة

ربنا ينور حياتة لسماع كلامك ونمعة ربنا تلمسة وانت اعمل اللى عليك وسيب الباقى على ربنا

miro_rook
04-13-2009, 04:00 AM
ربنا معك ويصبر قلبك الملتهب بمحبه الولد ده و تذكر انا دموع القديسه مونيكا رجعت تاني اغسطينوس القديس العظيم
ربنا معك