المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : † تغطية خاصة فيديو " لظهور النور الالهي من كنيسة القيامة بأورشليم " ، يوم 18-4-2009 ؛


remon_fans
04-18-2009, 07:42 PM
++ بسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين ++
http://www.therustictouchstore.com/div2.gif (http://orsozox.org/up/view-291_Cap10_00012.jpg)
http://www.nasey.com/forum/style_emoticons/default/welcomeani.gif (http://www.orsozox.com/forums/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fjavascript%253Cb%2 53E%253C%2Fb%253E%3Aadd_smilie%2528%2522%3Awelcome 1%3A%2522%2C%2522smid_201%2522%2529)
تغطية خاصة فيديو لظهور النور الالهي من كنيسة القيامة بأورشليم ،
يوم 18- 4 -2009 ؛


الموضوع بأذن ربنا مقسم لثلاثة أجزاء :-

الجزء الاول : صور من ظهور النور الالهي اليوم بكنيسة القيامة .
الجزء الثاني : معلومات عن النور الالهي وشهود عيان .
الجزء الثالث : خاص بتحميل الحدث فيديو وجزء للمشاهدة .
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

†الجزء الاول : صور من ظهور النور الالهي اليوم بكنيسة القيامة †
http://orsozox.org/up/images/182_Cap10_0001.jpg (http://orsozox.org/up/view-182_Cap10_0001.jpg)http://orsozox.org/up/images/825_Cap10_00012.jpg (http://orsozox.org/up/view-825_Cap10_00012.jpg)

http://orsozox.org/up/images/781_Cap10_00013.jpg (http://orsozox.org/up/view-781_Cap10_00013.jpg)http://orsozox.org/up/images/448_Cap10_00014.jpg (http://orsozox.org/up/view-448_Cap10_00014.jpg)

http://orsozox.org/up/images/139_Cap10_00015.jpg (http://orsozox.org/up/view-139_Cap10_00015.jpg)http://orsozox.org/up/images/600_Cap10_00016.jpg (http://orsozox.org/up/view-600_Cap10_00016.jpg)

http://orsozox.org/up/images/981_Cap10_00017.jpg (http://orsozox.org/up/view-981_Cap10_00017.jpg)http://orsozox.org/up/images/132_Cap10_00018.jpg (http://orsozox.org/up/view-132_Cap10_00018.jpg)

http://orsozox.org/up/images/471_Cap10_00019.jpg (http://orsozox.org/up/view-471_Cap10_00019.jpg)http://orsozox.org/up/images/622_Cap10_00010.jpg (http://orsozox.org/up/view-622_Cap10_00010.jpg)

http://orsozox.org/up/images/828_Cap10_000111.jpg (http://orsozox.org/up/view-828_Cap10_000111.jpg)http://orsozox.org/up/images/743_Cap10_000112.jpg (http://orsozox.org/up/view-743_Cap10_000112.jpg)


http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com38.gif
†الجزء الثاني : معلومات عن النور الالهي وشهود عيان †

و صف عجيبة" النار المقدسة" التي تحدث سنويا في القدس

متى و اين تحدث اعجوبة "النار المقدسة" سنويا ؟
[http://www.holyfire.org/image/hr_sverhu1.jpg
http://www.orsozox.com/forums/../image/hr_sverhu1.jpg هذه الاعجوبة التي تبهج و تقوي ارواح المسيحين، تحدث في كنيسة القيامة المقدسة في مدينة القدس. الاعجوبة تحدث كل سنة في عيد الفصح الشرقي الاورثوذكسي.

هذه الاعجوبة تحدث سنويا في الربيع بعد الفصح اليهودي. الفصح الاورثوذكسي يختلف عن الكنائس الكاثوليكية و البروستناتية ،اعتمادا على حساب مختلف.

اعجوبة انبثاق النورالمقدس من القبر المقدس تحدث سنويا في نفس الوقت و المكان منذ قيامة المسيح، في كنيسة القيامة اقدس مكان في العالم كله، حيث صلب المسيح ومات بالجسد ودفن و قام من القبر المقدس في اليوم الثالث ساحقا قوة الجحيم.

الاحتفال بانبثاق النور المقدس


تزدحم الكنيسة بعدد كبير جدا من زوار كنيسة القيامة المقدسة، من كافة الجنسيات (اليونانية، الروسية، الرومانية، الاقباط، السريان،.........)، بالاضافة الى المسيحين العرب القاطنين في الارض المقدسة، منذ يوم الجمعة المقدسة بانتظار انبثاق النور المقدس.
وابتدا من يوم السبت العظيم المقدس "سبت النور".منذ الساعة الحادية العشر صباحا، يبدا المسيحيون العرب بالترنيم باصوات عالية مسبحين،حيث تعود هذه العادة الى ايام الحكم الاسلامي حيث مُنع المسيحيون من اداء الصلاوات الا داخل الكنائس-
ولكننا مسيحيون و سنبقى كذلك الى الابد..... امين و تدق فرق الكشافة الطبول و يكون احتفال عظيم، ثم يمر بين هذه الجموع السلطات الحاكمة، التي تكون مهمتها تفتيش القبر المقدس و الحفاظ على النظام.
كيف ينبثق النور المقدس من قبر المسيح ؟

http://www.holyfire.org/image/Three_miracle2_2.jpg
http://www.orsozox.com/forums/../image/Three_miracle2_2.jpgا ريد ان اورد كلام البطريرك الاورثوذكسي ذيذوروس الذي يقول: "اركع امام الحجر الذي وضع عليه جسد المسيح الطاهر بتقوى ،واواصل الصلاة بخوف وتقوى، و هي صلاة كانت وماتزال تتلى،و عندها تحدث اعجوبة انبثاق النور المقدس ( النار المقدسة) من داخل الحجر المقدس الذي وضع عليه جسد المسيح الطاهر.
ويكون هذا النور المقدس ذو لون ازرق و من ثم يتغير الى عدة الوان، وهذا لايمكن تفسيره في حدود العلم البشري، لان انبثاقه يكون مثل خروج الغيم من البحيرة، و يظهر كانه غيمة رطبة ولكنه نور مقدس.
ظهور النور المقدس يكون سنويا باشكال مختلفة، فانه مراراً يملا الغرفة التي يقع فيها قبر المسيح المقدس. و اهم صفات النور المقدس انه لا يحرق، و قد استلمت هذا النور المقدس ستة عشرة سنة، و لم تحرق لحيتي. و انه يظهر كعمود منير، ومنه تضاء الشموع التي احملها، و من ثم اخرج و اعطي النور المقدس لبطريرك الارمن و الاقباط،وجميع الحاضرين".
و النور المقدس يضيء بعض شموع المؤمنين الاتقياء بنفسه، و يضيء القناديل العالية المطفئة امام جميع الحاضرين.
يطير هذا النور المقدس كالحمامة الى كافة ارجاء الكنيسة، و يدخل الكنائس الصغيرة مضيئا كل القناديل.
ا ريد ان اضع صفات النور المقدس ضمن النقاط الاتية: أ)لايحرق اي جزء من الجسم اذا وقع عليه،و هذابرهان على الوهية المصدروانه له صفات فوق الطبيعة.ب) ينبثق بتضرعات البطريرك الاورثوذكسي.ج)يضيء شموع بعض المؤمنين بنفسه، و ينتقل من جهة الى اخرى ليضيء القناديل في الكنيسة المقدسة.و يقول الكثيرون انهم تغيروا بعد حضور هذة العجيبة المقدسة.
متى ظهر اول وصف لهذه العجيبة؟

http://www.holyfire.org/image/kolonna4.jpg
اول كتابة عن انبثاق النور المقدس في كنيسة القيامة ظهرت في اوائل القرن الرابع،و المؤلفون يذكرون عن حوادث انبثاق النور في اوائل القرن الميلادي الاول،نجد هذا في مؤلفات القديس يوحنا الدمشقي و القديس غريغوريوس النيصي. و يرويان: كيف ان الرسول بطرس راى النور المقدس في كنيسة القيامة ،و ذلك بعد قيامة المسيح بسنة (سنة 34 ميلادي).
http://www.orsozox.com/forums/../image/kolonna4.jpg
و رئيس دير روسي يدعى دنيال يروي في مذكراته التي كتبت ما بين سنة 1106_ 1107عن و صف دقيق لهذه العجيبة، للذي شاهده اثناء و جوده في القدس، و يصف ذلك:"ا ن ا لبطريرك الاو رثوذكسي يدخل الى الكنيسة حاملا شمعتين، فيركع امام الحجر الذي وضع عليه جسد المسيح المقدس، ثم يبدا بالصلاة بكل تقوى و حرارة فينبثق النور المقدس من داخل الحجر بطيف ازرق(لون ا زرق)،و يضيءشمعتي البطريرك، و من ثم يضيء القناديل وشموع المؤمنين.و يرافق هذا الاعجوبة التي تحدث سنويا احتفالات ليتورجية قديمة ترجع الى القرن الرابع.
الطوائف غيرالاو رثوذكسية حاولت ان ينبثق النور المقدس في اعيادها على ايدي بطاركتها، و لكن دون فائدة على الاطلاق. وساسرد لكم محاولات معروفة تاريخيا: 1) في القرن الثاني عشر قام كهنة من الكنيسة الرومانية الاتينية بطرد البطريرك الاورثوذكسي، والصلاة من اجل انبثاق النورالمقدس ،ولكن لم ينبثق النور على ايديهم،لان الله عاقبهم.
2) الاعجوبة المثلى حدثت في سنة 1579 مع الارمن، اذ قام الارمن بدفع المال للاتراك ليوافقوا على دخول البطريرك الا رمني للقبر المقدس حتى ينبثق النور، و اثناء ذلك كان البطريرك الاورثوذكسي واقفا حزينا مع رعيته عند الباب قرب العمود الذي انشق من الوسط و انبثق منه النور المقدس،وذلك كما تشاهدون في هذه الصورة.
و راى ذلك مؤذن مسلم كان قريبا،فترك الدين الاسلامي وتبع الدين المسيحي. وهناك ايضا رجل عسكر تركي شاهد هذه الاعجوبة اذ كان واقفا على بناية بالقرب من بوابة كنيسة القيامة ،فصرخ باعلى صوته: ان المسيح هو الله و رمى نفسه من علو 10 امتار،و لم يحدث له شيء من الضرر وطبعت اثار اقدامه على الحجارة التي صارت تحته لينة كالشمع،وهي شاهدة على هذه الاعجوبة على الرغم من محاولة الاتراك لمحيها، ولم يستطيعوا،فقاموا بحرق هذا الشهيد بالقرب من بوابة كنيسة القيامة في القدس،ثم جمع اليونانيون عظامه ووضعوها في دير بناجيا ،وبقيت عظامه حتى القرن التاسع عشر الميلادي، وهي تنشر رائحة طيبة.
وهذه الحادثة حدثت في عهد السلطان مراد الخامس،و في عهد البطريرك صفرونيوس الخامس.وما زال العمود مع الشق الاذي فيه شاهدا على هذة الاعجوبة الى يومنا هذا.و يقوم الزوار الاورثوذكس بتقبيل هذا العمود عند دخول كنيسة القيامة المقدسة.
المسلمون الذين ينكرون صلب المسيح و قيامته،وضعوا موانع في طريق هذه المعجزة، هناك مؤرخ معروف عند المسلمين يدعى البيروني اخبر ان حاكما مسلما وضع فتائل مصنوعة من النحاس بدا الفتائل التي تشتعل لافشال المعجزة، ولكن عند انبثاق النور المقدس اضيئت اسلاك النحاس ،مجدا للثالوث القدوس.امين
و هناك ايضا مؤرخ انجليزي يدعى"جوتير فينوسيف" وصف ماحدث في سنة 1187.حيث احب السلطان صلاح الدين ان يحضر هذا الاحتفال الديني (انبثاق النور المقدس) مع انه غير مسيحي، و في ذلك الوقت نزل النور المقدس من الاعلى على حين غفلة.
و لكن مساعدي صلاح الدين "القائد المسلم" قالوا بان ا لنور المقدس نزل بواسطة اصطناعية،و عندها اطفىء القنديل لكنه اضاء ثانية،و لكن صلاح الدين اطفىء القنديل مرة اخرى ولكنه اضاء ايضا و عندها صرخ قائلا:"نعم، ساموت قريبا او انني ساخسر القدس".

لما ذا هذه الاعجوبة غيرمعروفة في بلاد الغرب الاوروبي؟

ان البروستانت لا يؤمنون بالاعاجيب. و لكن الكنيسة الكاثوليكية تؤمن بتقليدها بالاعاجيب، ولكن هذه الاعجوبة غير معروفة لان هناك سياسة كنسية.و لذلك فان الاحتفال يجري سنويا بدون مشاركة كاثوليكية رسمية.
صحة واصلة هذه الاعجوبة:

http://www.holyfire.org/image/neObgig_Samara.jpg
http://www.orsozox.com/forums/../image/neObgig_Samara.jpg كثير من الناس يدعون ان هذه الاعجوبة هي خدعة يستعملها الاورثوذكس للدعاية لهم، و يعتقدون ان البطريرك يقتني اداة للاضاءة داخل القبر المقدس.و لكن تفتيش السلطات الحاكمة(غير المسيحية)، اثبت عكس الادعاء.ونحن نؤمن بهذه الاعجوبة المقدسة التي يقوي بواسطتها الهنا وربنا "يسوع المسيح له المجد"المؤمنين به و بقيامته الى الابد. امين
اللذان قاما بالترجمة :الاخ ابراهيم جورج طنوس و الأخت بيرتا جريس بطرس، و هي معلمة للتربية المسيحية، و اللغة العربية ،والتي سندرج شهادتها في ما يلي : وبها تقول : " عندما كنت معلمة في مدرسة العيزرية (المدرسة الروسية الاورثوذكسية، إصطحبني الارشمندريت ثيو ذوسي ،إذ كان رئيسا على الد ير اليوناني الاورثوذكسي في العيزرية (مدينة قريبة من القدس ) ،وعندما وصلنا الى كنيسة القيامة حيث القبر المقدس وقفنا، و انتظرنا حتى بدأ الاحتفال ،وبعدها رايت بعيناي أنبثا ق النور المقدس من ثقوب الجدران المحيطة، حيث وضع جسد المسيح، وايضا شاهدت شموع المؤمنين المنتظرين تضيء وحدها ،ولن انسى مدة عمري هذا الاختبار ،و كم فرحت لهذا المنظر العجيب ".

نقلا عن :-

http://www.holyfire.org/arab/Arabic.htm (http://www.orsozox.com/forums/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.holyfire.org%2 Farab%2FArabic.htm)
http://www.uaekeys.com/fwasel/www.uaekeys.com38.gif
†الجزء الثالث : خاص بتحميل الحدث فيديو وجزء للمشاهدة †
1- جزء للمشاهدة مباشرا ، علي اليوتيوب . . .
وفيه البطريرك يستعد للدخول ويخلع التاج . . حتي ظهور النور الالهي ( المقدس )
مدتة حوالي 10 دقائق

http://www.youtube.com/watch?v=IcO4cnl6nnE
+++++++++++++++++++++

2- نفس الجزء السابق الخاص بالمشاهدة . . .
لكن جودة vcd
حجمة : 94 ميجابايت
رابط مباشر
أضغط هنا (http://www.orsozox.com/prot/?QGBhD)
أو
تحميل من
http://www.mediafire.com/free-file-hosting/mediafire-swoosh.gif
أضغط هنا (http://www.orsozox.com/prot/?7FoSf)

+++++++++++++++++++++

3- الحدث كامل من أول ما بدأت ctv ، في البث حتي النهاية . . .
جودة wmv
مقسم لجزئين واسطة برنامج
winrar
يجب تحميل الجزئين لتتم عملية الفك

الجزء الأول
حجمة : 85 ميجابايت
رابط مباشر
أضغط هنا (http://www.orsozox.com/prot/?oeFX1)
أو
تحميل من
http://www.mediafire.com/free-file-hosting/mediafire-swoosh.gif
أضغط هنا (http://www.orsozox.com/prot/?OIbGd)

+++++++++++++++++
الجزء الثاني
حجمة : 65 ميجابايت
رابط مباشر
أضغط هنا (http://www.orsozox.com/prot/?lrAgY)
أو
تحميل من
http://www.mediafire.com/free-file-hosting/mediafire-swoosh.gif
أضغط هنا (http://www.orsozox.com/prot/?N68fa)

+++++++++++++++++++++
كل الشكر
لقناة نورسات
لسماحها
لقناة سي تي في
لنقل الحدث ،
وكل عيد قيامة وأنتم بخير ؛

remon_fans
04-18-2009, 09:38 PM
تم أضافة الروابط . . .
كل عيد وانتم طيبين ؛

dido64024
04-18-2009, 10:30 PM
هااااااااايل يا ريمون وكل سنة وانت طيب

remon_fans
04-18-2009, 11:20 PM
هااااااااايل يا ريمون وكل سنة وانت طيب

شكرا dido لردك ،
كل سنة وانت طيب http://www.orsozox.com/forums/images/icons/clap.gif؛

minabobos
04-19-2009, 01:59 AM
الله الله يا ريمون بجد انا مش لقى كلام اقوال ليك
بجد انا شوفت ع سى تى فى الصبح النور القمدس ومكنش اعرف عنه معلومات
بشكرك خالص ان وفرت ليا ان اعرف كل حاجه عنه
الرب يسوع المسيح يعوضك تعبك
واله النور يقف معاك ويحافظ عليك امين
وكل سنة وانت طيب

ELMAGEK
04-19-2009, 10:20 AM
بجد انا مهما اتكلمت على الجمال والحلاوة والروعة دى مش هوفيك
حقك يا ريموت بامانة الله انا كنت نايم لما فج النور جية على سى تى فى وزعلت من نفسى اوووى
وبجد كنت مضايق جدا لانى كل سنة بشوفو ومش شوفتو السنة دى
بس نسيت ان عندنا هنا حد اسمو ريمون ملك الحصريات بجد
متشكر اووووووووووووووووووووى
يا ريمون باشا بجد موضوع جميل اوووووووووى
وانا حملت الفيديو وعجبنى اوووووووووووى
شكرا يا كبييييييييير

dr_poula
04-19-2009, 01:17 PM
مرسي أووووووووووي علي التوبك الجميل

ربنا يعوض تعب محبتك

Bent el 3dra
04-19-2009, 01:37 PM
كل عيد قيامة و احنا فرحنيين بفداء ربنا لينا و نكون دائما من ابناء الملكوت
اخرستوس انستي ........اليسوس انستي ليكم كلكم
اما عن الموضوع فانا مش عارفة اقولك اي حاجة غير انت جامد بجد
ربنا يحميك وام النور تقويك و يعوض تعب خدمتك في اورشليم السمائية
اذكرني في صلاتك محتاجة

تاماف
04-19-2009, 06:06 PM
كل سنة وكل مسيحي في العالم كلة طيب بجد موضوع غاية من الجمال شكر خاص للقائم بهاذا العمل رب القيامة يعطية نعمة

essi
04-19-2009, 08:29 PM
شكرا لتعبك كتير وفعلا انت لا عزر ايها الانسان مفيش حجه بعد كده اننا مش نؤمن برب المجد

adel65
04-19-2009, 08:48 PM
انا مش عارف اشكرك ازاى جعلتنا نتلامس ونرى الرب بأعيننا .شكرا ربنا يباركك

نشات حنا
04-19-2009, 09:06 PM
نعمة ربنا يسوع وبركة هذا العمل تكون معكم

نشات حنا
04-19-2009, 09:07 PM
ربنا يسوع المسيح يعوض تعب محبتكم

شكري نجيب
04-19-2009, 09:40 PM
الرب نورى وخلاصى الرب حصن حياتى
الرب يبارك حياتنا دائما ودوما الى الابد
كل عام والجميع مع الرب يسوع فى دوام الصحة والسعادة والخير

بنت ماما العدراء
04-19-2009, 10:16 PM
هايل يا ريمون عمل رائع ربنا يباركك
كل سنة و انت طيب

miro_rook
04-19-2009, 10:21 PM
مرسي كتير ليك يا ريمون فعلا كنت محتاج كليب النور المقدس
ربنا يبركك
و كل سنه وانت طيب

@Sherif@
04-19-2009, 10:32 PM
الله عليك يا ريمون كنت بدور عليه بجد شكرا

karamla
04-19-2009, 10:39 PM
شكرا كتير
وانا شوفتة
جميل
اوى الرب يعوض تعبك خير

ezzat george
04-20-2009, 12:48 AM
شكرا اخي الحبيب وربنا يغوض تعب محبتك ونور رب المجد ينور حياتك

rabena mawgod
04-20-2009, 03:36 AM
فعلا مفيش اى كلام يتقال
ربنا يباركلك بجد مل لك حل
مجهود ربنا وحدة هو الى يعطيك تعبك
من اعماق قلوبنا جميعا بنشكرك اخى
ربنا يبارك دمتك ويحافظ عليك وعلى كل القائمين بلخدمة الهائلة فى المنتدى
وكل سنة وانت والكل بخير وسلام

اسامه سمسم
04-20-2009, 05:34 AM
شكرا يا ريمون
مجهود رائع بجد
وربنا يعوضك كل خير
وكل سنه وانت طيب

SNoW
04-20-2009, 10:01 AM
بجددددددددددد مش عارفة اقول ايه

انت رائئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئ ععععععععععععععععععععععععع عععععععععععععععععععع يا ريمون

مش عارفة اشكرك ازاى على تعبك و مجهودك و الحاجات التحفة اللى بترفعهالنا

ميرسىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىى

ربنا شايف تعبك و محبتك و هيعوضك اضعاف اضعاف

ربنا يخليك لينا

SNoW
04-20-2009, 10:02 AM
بجددددددددددد مش عارفة اقول ايه

انت رائئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئ ععععععععععععععععععععععععع عععععععععععععععععععع يا ريمون

مش عارفة اشكرك ازاى على تعبك و مجهودك و الحاجات التحفة اللى بترفعهالنا

ميرسىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىى

ربنا شايف تعبك و محبتك و هيعوضك اضعاف اضعاف

ربنا يخليك لينا

SAMOOOOO
04-20-2009, 10:04 AM
الللللللللللللللللللله حاجه جميله جدا

بجد يعنى ربنا يعوض تعب محبتك ياريمون

شكرا خالص لمجهودك ده

وربنا يكون معاك
كل سنه وانت طيب

ابانوب مدحت
04-20-2009, 12:13 PM
كل سنةوجميع المسحيين بالف خير
ويبارك ربنا حياتهم
وشكر كثيرا على تعبكم فى ارسال ذا النور السماوى وربن يونر حياتنا جميا امين

أميرة عبده
04-20-2009, 12:30 PM
اللللللللللللللللللللللله بجد عليك يا ريمون هايل
سمعت انه فعلا اتذاع وللاسف ظروفى مش سمحت لى انى اشوفه بس انا فى منتهى السعاده ان الموضوع نزل هنا فى المنتدى
ميرسى بجد
كل سنه وانت طيب

البرطلاوية
04-20-2009, 01:42 PM
الحدث غاية بالروعة

bassem_ghattas
04-20-2009, 02:26 PM
thank you so so so so so so much for your great effort

ايساك
04-20-2009, 02:47 PM
هااااااااااااااااااايل وربنا يعوض تعب محبتك

نبض الحياة
04-20-2009, 06:57 PM
ولسة ياما نشوف علشان نؤمن

hglsdp
04-20-2009, 10:17 PM
مشكور وربنا يعوضكم

mina mellad
04-20-2009, 10:34 PM
مرسي اوي ريمون ربنا يعوض تعب محبتك

mmg
04-20-2009, 11:01 PM
+++++++++++++++++++++
كل الشكر
لقناة نورسات
لسماحها
لقناة سي تي في
لنقل الحدث ،
وكل عيد قيامة وأنتم بخير ؛




+++++++++++++++++++++
كل الشكر
لقناة Remon Fan
لمحبته
لنقل الحدث ،
لمنتدى Orsozox

وكل عيد قيامة وأنتم بخير ؛


و ربنا يعوضك
انا كنت محتاج الفيديو ضرورى
و شكرااااا على المعلومات القيمة

سالومي 92
04-21-2009, 12:05 AM
الله جميل قوي يا أستاذ ريمون
بجد مش عارفة أشكرك إزاي لأني زعلت قوي علشان ماعرفتش اتفرج على الظهور أو لى الأعادة
وكل سنة وحضرتك طيب
أخرستوس أنستي

سهير سامى غالى
04-21-2009, 08:15 AM
نفسى العلم كلة يشوفة ليمونوا ان المسيحهو اللة

samerco75
04-21-2009, 08:53 AM
أشكرك كتير خااالص

potamena
04-21-2009, 10:18 AM
çلمَيي ‏çم ...èçلي‏ي‏é ‏çم
ٌèنç يىْلنç نُيè لنٌي نوٌ çل‏يçمé çلçèïيé ويكون لنç نُيè ُçلي مْه
وôكٌç يç ٌيمو ْلي çلîïمé ïي وٌèنç يْوِ êْè ميèêك

ayman_lapep
04-21-2009, 11:16 AM
شكرا لتعب محبتكم الرب يعوضكم كل خير

jozef refat
04-21-2009, 06:33 PM
شكرا على تعبك

متيلدا
04-21-2009, 06:48 PM
بجد هايل جدا ربنا يبارككككككك

بنت الأنبا موسى الأسود
04-21-2009, 11:09 PM
بنورك يا رب نعاين النور فاجعلنا يا إلهى أبناء النور و لنكون نور للعالم يفرح قلبك ويكون لمجد إسمك آمين

كلمة شكرا مش كفاية لكن شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اا

إخرستوس آنيستى أليثوس آنيستى

mummy2008
04-22-2009, 04:50 AM
صدقنى انا مش عارف اقولك اية..............

ربنا يبارك تعبك.............

موضوع متكامل ومنسق ومجهود رائع........

ربنا يباركك

rana nayer
04-23-2009, 10:17 AM
شكرا ليك ياريمون وكل سنة وانت طيب وكل المنتدى طيبين

بطرسصلاح
04-23-2009, 10:52 AM
أولا انا بشكر ربنا يسوع المسيح علشان بيثبت للعالم كله ان ايمانا صحيح وثابت الى الابد
ثانيا بشكر قناه نور سات انا كان نفسى اشوف النور ده من زمان وخاصه انه مباشر
ثالثا بشكر قناه c t vعلى المجهود الرائع علشان تجيب الحدث ده
وأخيرا بشكرك علشان تعبت ورفعته على النت علشان اللى ما شفوش يشوفه
وانا اوعدك انى هاعرضوه فى فقره الميديا فى كنيستى
واخيرا [أشكر كل واحد له تعب فى المضوع ده
وربنا يعوضه فى أورشاليم السمائيه

نبض الحياة
04-24-2009, 01:39 AM
هاى ياااااااااااااا ريمون انتا منور الشاشة بالموضوع دوة ومنورنا والله ينور عليك

hanytalat
04-26-2009, 06:28 PM
كــل عــام وانـتم بخـيـر

+ابن الفادى+
06-06-2009, 11:16 PM
سلام المسيح معكم ولكم الى دهر الدهور امين..
شكرآ كتير لتعب محبتك وفعلآ فديو جميل

نوار بهنام
03-29-2011, 09:11 AM
الله يقويكم
شكرا على الصور