المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع خطير

غير مسجل
04-22-2009, 06:15 AM
هل العاده الشبابيه التي تحدث اثناء النوم تعتبر خطيه ولا ايه انا عارف ان العاديه التي تحدث في غير النوم تعتبر خطيه ولا يحق للشخص التناول من الاسرار المقدسه الا بالاعتراف ولكن اثناء النوم وشكرا

samerco75
04-22-2009, 09:37 AM
دة اسمه احتلام وطبعا دة بيحصل الخزين الموجود فى المخ اثناء الاستيقاظ نتيجة صور او افلام او....
انت تحتاج ان تشغل فكرك وانت مستيقظ بكل ماهو مثمر وروحى فيكون لك خزين اثناء النوم
مارس رياضة خفيفة واجعل لك تدريب روحى مع اب اعترافك
داوم على الصلاة والكتاب المقدس ولو اجزاء صغيرة لكن مستمرة
الله قدر ان يعينك لانه يحبك وسفك دمه الطاهر لاجلك انت وانت جندى له فى هذة المعركة فلا تخزله

finyara
04-22-2009, 02:59 PM
اثناء النوم هى نتيجة للتفكير طوال اليوم فكما قال قداسة البابا ان الانسان الذى يفكر فى الخطيه طوال اليوم يختزنها العقل الباطن طوال اليوم ويقترها اثناء النوم فياريت تنقى افكارك طوال اليوم حاول ان تقول يارب ارحم اذا حاول الشيطان ان يحاربك بتلك الافكار او ان تصلى الصلوات السهميه
يارب يسوع المسيح ارحمنى اعنى استرنى قوينى او اى كلمة تخطر ببالك مع سؤال اب اعترافك على تداريب روحيه تساعدك على التخلص من الافكار الشريره وربنا معاك

اس اسامة عوض
04-23-2009, 01:10 PM
هل العاده الشبابيه التي تحدث اثناء النوم تعتبر خطيه ولا ايه انا عارف ان العاديه التي تحدث في غير النوم تعتبر خطيه ولا يحق للشخص التناول من الاسرار المقدسه الا بالاعتراف ولكن اثناء النوم وشكرا
اثناء النوم
كنت فى محضرة وقال الدكتور
انى فى حد بيكون عايز يروح الكنيسة ويتناول ومستعد
وهو ابن وابنة للمسيح
لكن الشيطان
يحاول انى يعطل عنى الذهاب الى الكنيسة
فا يجرب بهذا العادية لكى لايقدر القيام فى الصباح
لكن ابونا قال لا يقوم ويروح الكنيسة ويتناول عادى جدا
اذا الانسان مصلى قبل النام ومستعد ونام وفى فكرة الله
يتناول
لكن لو انت نايم وفى دماغك الحاجة دى يبقى مش هينفع تناول نهائى

غير مسجل
04-24-2009, 08:51 AM
اولا شكرا علي ده كله لكن سؤال تاني هل يحق في هذه الحاله التناول من الاسرار المقدسه قبل الاعتراف ام لابد من الاعتراف اولا وشكرا

ادروسيس
04-24-2009, 08:14 PM
ابونا وحدة اللى يحدد
ربنا قادر ان يرفع عنا كلنا كل محاربات عدو الخير

buffon italy
04-24-2009, 08:55 PM
بتهيألى مينفعش يتناول حتى لوكان مصلى و صايم و مستعد للتناول لأن التناول مش هيطير يعنى و مش هيقف على اليوم ده.بس لو الموضوع بيتكرر كل لما يجى يتناول أكيد أب أعترافه هيديله حل لأن الشيطان بيحاول يعطله.ده رأيى و شكرا

تونى كويك
04-25-2009, 02:43 PM
هو طبعا الاحتلام خارج عن ارادة الشخص
ولاكن اذا كان ناتج عن حلم شهوانى او فكر مخزون
بداخلك فهو خطية اما اذا كانت مجرد افرازات زائدة بالجسم
وخرجت تلقائيا فهذا غصب عن الانسان فهو مش حرام

aymonded
04-25-2009, 08:10 PM
اعتقد يعني ان الاحتلام شيء طبيعي بيحصل للإنسان ومش لازم يكون وراه شهوه أو خطية ، وأفرازات الجسد الطبيعية لا تمنع الإنسان من التناول حسب نص الدسقولية (( قوانين الرسل )) وقد سبق ووضعناه في المنتدى وبالتفصيل وشرحنا هذه الأمور مراراً وتكراراً ، ومش فيه مانع من التناول إلا لو كان وراه خطية في قلب الإنسان ولا يريد أن يتوب عنها ، فممكن أن تتوب وتقول لأبونا وتتناول ، النعمة معك كل حين