المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الا هو ليه

Shosei
05-06-2009, 10:40 AM
قبل الخطوبة وفى الخطوبة تبقى مالكة جمال ومهتمة بنفسها بعد الجواز احم احم لا تعليق الايشرب فى البيت ومش اى ربطة طبعا عارفينها ومريلة المطبخ وعينك متشوف اللى النور فين اللى خطبتها متعرفش

ومتقولوليش العيال بتكون لسه مفيش عيال حاجات بشوفها بتخلينى اقول العزوبية عسل
والخناق بقى والبهرات بتاعت كل يوم
احنا الابناء ليه اترسم عندنا الجواز بشكل دا

سوزان بنت المخلص
05-06-2009, 02:07 PM
ياجماعة كلنا بنتكلم علي المراءة وكمان الراجل مابيكونش زي فترة الخطوبة يعني هوة كمان بيتغير الكلام الحلو خلص الاهتمام بيقل وكمان الهدايا علشان خلاص كل واحد بقي ملك للتاني بس تفتكروا هية دية تبقي عيشة اعتقد لازم يكون بين الفترة والتانية مكان للمشاعر اللي كانت موجودة في الخطوبة علشان بجد الحياة كدة تستمر وكمانكل واحد يكون عندة اكتفاء بالتاني ويتجدد الحياة بينهم انا عارفة ان المشاغل كتيرة والضغوط كمان بس لازم ندي مساحة للمشاعر علشان الحياة تستمر ودة مجرد راي لانسانة لاتعرف في الحياة سوي القليل يارب يطلع صح ارجو الرد

Shosei
05-06-2009, 02:21 PM
اقولك يا سوزان ليه بنجى على الست لانى هى المالكة فى البيت هى اللى تقدر تحدد يومها هيبقى جميل ولا لاا
كفائة تعكنن عليه كفائة تخلية ميدخلش البيت الا للنوم وكفائة تخلية لما يخرج يبقى غصبن عنه

emad5000
05-06-2009, 02:25 PM
ياجماعة انا متزوج وعندى الظروف دى حقيقة ربنا يعوض علينا

ربنا موجود

Gina Nagy
05-06-2009, 02:25 PM
اولا احب اضيف واقول ان ده بيحصل فعلا بس لما يكونوا متجوزين كده وخلاص صالونات يعنى زى ما بيقولوا لكن لو بيحبوا بعض اكيد الزوجه هتعرف ازاى متعملش كده مع جوزها لان الاهتمام من طرف للطرف التانى دى حاجة مش محتاجه ترتيبات بيبقى تصرف لا ارادى من حد بيحب حد وعايز يسعده لكن لو جوازهم تقليدى اكيد لازم يحصل ملل وزهق وكل واحد يلعن اليوم اللى عرف التانى فيه
"الحب هو اساس كل سعاده فى الدنيا"

nariman
05-06-2009, 02:29 PM
طالما أنت مُشاغب...
إذن أنت لاتقول الحقيقة...
فالزوج والزوجة كلاهما مسؤولان عن سعادتهما...
يجب أن يُنسّقا معا كلّ أجزاء حياتهما...
هذا إن أرادا فعلا الإستمرار بهناء وكما يجب...
و...هذا مختصر الكلام الآن

emy dody
05-06-2009, 02:36 PM
انا متزوجة منذ عام ونصف و طبعا الكلام دة فيه ظلم كبير جدا انا واحدة اتربيت فى بيت الراجل راجل و الست ست وكان نفسى جوزى يكون راجل بعد الجواز وانا اعيش علشان اسعده وبس لكن للاسف اتضح ان امة هى راجل البيت و احنا تقريبا انفصلنا وربنا يعوض على الرجالة اللى تخلى الست تحس بانوثتها فاتحافظ على مظهرها طول الوقت

cat girl
05-06-2009, 02:37 PM
مش عارفه صدقينى ؟؟ يارب تكونى استفدتى منى هههههههههههه .. احنا منتظرين الاراء

emy dody
05-06-2009, 02:39 PM
الراجل هو اللى بيخلى الست تحس انها ست فتعيش ست و هو اللى بيخلى الست لا تشعر بوجودة فتعيش بدون اهتمام لان سبب اهتمام المراة بنفسها هو الرجل ان احست بوجودة اهتمت او--------

جيرم
05-06-2009, 02:41 PM
ياجماعه علي فكره انا شيفه ان البيت زوج وزوجه يعني كيان واحد يعني مينفعش اني اكون شايف حاج مش حببها في زوجه او الزوج لازم ان الطرف الاول يقول للطرف الثاني ان الحاجه ديه مش حببها فيك ونفس الكلام للطرف الثاني لاني شيفه ان مش الزوجه او الخطيبه هي الي بتتغير ده كمان الزوج او الخطيب كمان بيتغير بس المشكله ان كل واحد بيشوف التغير الي بيحصل للاخر مابيشوفش التغير الي بيحصله وعشان كده انا بقول ان كل واحد يصارح الطرف الاخر بكل التغيرات الي هو مش عايزه لكن بطريقه مش موجرحه او مستفذه لكن بطريقه الي تخلي الادامك يحس انه الازم يتغير علشانك انت

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 02:46 PM
ياجماعه مش كده انا تفكيرى غيركم شويه انا اللى اسمعه فى الكنيسه والوصيه اللى بيقولها ابونا للعروسين دى مش اى كلام دى حقيقه بجد الزوج غصب عنه لسبب انه طول اليوم فى الشغل اى ان كان شغله خاص او عام ومن حقه يرجع البيت يلاقيه هادى ويلاقى مراته مستنياه ببشاشه زى الكنيسه ما بتقول لان ياحرام طول اليوم طالع عينه فى الشغل لما يرجع البيت يلاقيه غم وهم وهو مضايق غصب عنه لازم يتخانق تبقى الدور على الزوجه انها تهيئ البيت لحبيبها لما يجى مش اول ما يجى تقوله وتشكيله بكده البيت مش هيبقى هادئ بالعكس هيبقى نار ومشاكل على طول يعنى الزوجه فى ايديها ان كان البيت هادئ وكله حب او مولع نار على الفاضى وان كان فى حاجه عايزاها تختار الوقت المناسب وتقوله لكن مش اول ما يددخل من الباب تقوله هات وهات وهات وتخنق عليه فى حاجه اسمها لكل شئ تحت السماء وقت اختارى الوقت المناسب واتكلمى معاه وربنا معاكو

emy dody
05-06-2009, 02:50 PM
الاستعداد للاستماع و تغيير مالا يحبة الاخر يتوقف على مدى الحب الحقيقى بين الاثنين و الحب هو ان تقبل الاخر كما هو فمن الواجب ان يظهر الانسان بحقيقتة من فترة الخطوبة حتى يكون الحب مبنى على الاقتناع بالحقيقة و ليس الانبهار بشخص مصطنع بمجرد كشف القناع يرحل الحب و تبقى كارثة الارتباط المغشوش بعقد لا يمكن فسخة

Gina Nagy
05-06-2009, 02:52 PM
ايوه انا معاكى جدا فى الراى ده هو صحيح ان السعاده بتكون منهم هما الاتنين بس الجزء الاكبر عند الزوجه عشان زى ما انتى قولتى بيبقى الزوج طول النهار فى الشغل وما بيصدق يروح لمراته و حبيبته

bahig ramzy saad
05-06-2009, 03:14 PM
على فكرة انا ارى ان المشكلة ان الزوجة او الزوج لا يعرفون معنى الحب الا وهو العطاء ........لو كل واحد فكر ايه اللي يبسط التانى و يفرحه و يحاول جاهدا انه يعمله اولا حايحس بسعادة فى العطاء كما ان الطرف الاخر هو كمان سيعطى كل اللى عندة. انظروا الى المسيح لما احبنا بذل نفسه لاجلنا...............ياريت كل واحد ينظر للاخر قبل ان ينظر لنفسه .يسوع يملا بيوتنا جميعا بالمحبه والتواضع وانكار الذات

nariman
05-06-2009, 03:30 PM
emy dody
لاتحزني على هكذا شخص...
طالما أمّه هي الرجل في المنزل...
إذن هو = ذكر
نعم مجرّد ذكر
فهناك فرق بين الرجل والذكر...

,,,,,,,,,,,,,,,,,..................

مسعد خليل
05-06-2009, 03:51 PM
إن تحقيق السعادة الزوجية يتطلب مراعاة الاحترام المتبادل
ومراعاة مشاعر الطرف الآخر‏.‏ لذلك يجب على كل زوجين في بداية حياتهما الزوجية الاتفاق على مجموعة من القواعد
تكتب في شكل وثيقة أو اتفاق يشمل كل ما تثري به الحياة

وذلك ليحترم كل شريك شريكه ويشعر بقيمته‏,‏
وليكن هناك نوع من الجزاء أو التأديب للمخالف مثل خصام يوم أو اثنين
أو الاعتذار لمن أخطأ في حق الآخر أو دفع مبلغ من المال للإرضاء
يوضع في صندوق وفي نهاية كل شهر يفرغ الصندوق
ويستفاد من النقود الموجودة فيه لعشاء الزوجين في الخارج‏.‏

والدار التي تشيد في مجرى السيل يهدمها السيل،
والأسرة التي تتكون على محبة القدير
وطاعة الانجيل لا تقلعها الريح مهما كانت قوتها.
مقتبس من مقالة

nariman
05-06-2009, 04:07 PM
ياأستاذ مسعد خليل..
هذه المقالة هي مجلس تأديبّي...( أضحكتني)
و...الإيمان والإحترام يجب أن ينبع من ذواتنا...
وليس من حبر على ورق...
والإنسان الذي لايحترم ذاته...
فلن يكون بوسعه إحترام الآخر...

تحياتي

ريزا
05-06-2009, 04:15 PM
اولا احب اضيف واقول ان ده بيحصل فعلا بس لما يكونوا متجوزين كده وخلاص صالونات يعنى زى ما بيقولوا لكن لو بيحبوا بعض اكيد الزوجه هتعرف ازاى متعملش كده مع جوزها لان الاهتمام من طرف للطرف التانى دى حاجة مش محتاجه ترتيبات بيبقى تصرف لا ارادى من حد بيحب حد وعايز يسعده لكن لو جوازهم تقليدى اكيد لازم يحصل ملل وزهق وكل واحد يلعن اليوم اللى عرف التانى فيه

على فكره مش شرط خالص يكونوا بيحبوا بعض علشان على فكره بجد ده كله بيحصل بس علشانضغوط الحياه كل واحد فيهم بيروح من شغله تعبان مبقاش بقي فى سي السيد بتاع زمان اللى كان يرجع يلاقى امينه مستنياه علشان كده كل راجل لما بيجوز بيفتكر انه ها يبقي سي..................... التانى و لما ده مش بيحصل مفيش اى حاجه بتعملها الست بتتحسب مش علشان مش فيه حب لا بيبقي فى حب مش ملوش تائثير خلاص خلص و مشي

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 04:17 PM
ياجماعه المحبه والحب المتبادل بين الزوجين ليس على ورق وانما هو نابع من محبة الميسح لنا احبكو بعضكم بعضا كما احببتكم وان ربنا قال الله محبه يعنى ربنا كله محبه احنا بقى مش هنحب بعض امال لو زوجين يعنى كيان واحد وجسد واحد ازاى بس

emy dody
05-06-2009, 04:30 PM
فتشت فى قلبى عن الحب لاقيتة يدوب اطلال
كان فى يوم عندى الحب بمعانى ولا الخيال
حطمتة ايدين قاسية بحجة تقدير المال
و نصبت فى قلبى مفصلة افرق بين الحب ولعب العيال
و بقى الحب معكر بشوائب قبل كدة مالهاش مثال
تسبيل عيون ومصمصة شفايف ولغة امثال
اولها انا و ازاى املك علشان اعمل لنفسى تمثال
و الناس اللى حواليا مالهاش خاطر فانا لا ابال
لا
يا صاحبى حاسب الحب مش كدة
مش تملك ولا شد ودان
الحب يا صاحبى يجى كدة زى الطوفان يغسل القلب البردان
يجى من غير ميعاد و فى اى مكان مهما كان وضع الانسان
البعيد عن العين بعيد عن القلب دة كلام مالهوش اساس
ياما حب عايش بين افراد يفصلهم عن بعض ناس
ياما حب عايش بين احبة يختلفوا فى العالم و الاشخاص
لكن مهما تدور وعن حبيب تبحث وتلف
لازم فى يوم ترجع و تردد من غير ما تحس
god is love

hany1982
05-06-2009, 04:35 PM
على فكره يا ميرنا العامل الأساسى عند الست مش الراجل لأن المفروض الإهتمام مايكونش بالطبيخ والعيال بس المفروض تهتم بالراجل شويه لأنه بيجى طلعان عينه طول النهار عشان يوفرها احتياجات البيت . وكفايه اقوى انها تقابلواه بإبتسامه جميله ساعتها هيبادلها الإهتمام وهيعيد ايام الخطوبه تانى
شكراً قوى على الموضوع اللذيذ ده وربنا يبارك حياتك

سوزان بنت المخلص
05-06-2009, 04:37 PM
الحاجة الوحيدة اللي عايزة اقولها في الموضوع دة ان اكبر كذبة في الدنيا اسمها الحب والاكبر الزواج الدنيا دية مافهاش غير الغدر والخيانة والكدب بقي سمة كل البشر بجد انا كنت مش عارفة ان الدنيا كدة كنت فاكرة الناس طيبيبن لكن لقيت جنهم في شكل الدنيا بس بجد انا كرهت الدنيا دية ونفسي امشي منها علشان انا مش عارفة افهم الناس ولاهمة يفهموني ياربي يسوع علي هذة الحياة

hany1982
05-06-2009, 04:47 PM
يا ساااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااتر يا سوزان لأ لأ ما تقوليش كده ارجعى لربنا واتشفعى بأمك العدرا
ده لو انتى بتتكلمى بجد

اميره عادل
05-06-2009, 04:51 PM
ياجماعه انا مع emy لان الراجل هو الاساس وفيه حاجه انتم نسينها ان قبل الجواز البنت البنت كل همها مظهرها بس وده كل تفكرها
لكن بعد الجواز بتتحمل المسئوليه والبيت والاولاد وده مسئوليه مش سهله ممكن تحاول انها ما تكنش وحشه لكن مش ها تكون زى الخطوبه فى الخطوبه كانت فضيه ما وراهاش مسئوليه ياريت ما تتحملوش على السيت اوى لانه هى اكيد عاوزه تكون احسن واحده فى الدونيا علشان مفيش ست عاوزه تكون وحشه

Shosei
05-06-2009, 04:52 PM
عاوزة ارد على سوزان لما اتصدمت فى حد شوفت الدنيا كلها وحشة جداا بس بصيت لصوابع ايدى شوفيها زى بعض ولا لاا لو لقيتها زى بعض يبقى كل الدنيا وحشة زى مانتى كويسة فى غيرك كويس مش الكل كويس
طاب واى يعنى مانتا اتصدمت كتير فى ناس وناس كمان كنت هرتبيط بيهم بس الاروع من الصدمة انى ابويا السماوى مسبنيش اكمل مع اى حد
فى حب وحب بجد بس انا لسه مجاش وقته وصدقينى طالما انتى شايفة الدنيا سوده هتشوفى كل حاجة وحشة

Shosei
05-06-2009, 04:53 PM
انا معاك يا هانى فعلا الست هى اللى بايدها كل حاجة ومش هكدب لو قلت بايدها تخليه يسمع كلامها مش كلام مامته
يجماعة الكلمة الطيبة والحلة والاقتناع بتغنى كتير

جيهان ممدوح
05-06-2009, 04:54 PM
مش كل البنات كده يعنى مينفعش ناخذ دة قاعده عامه ومش البنات بس هى الى بتتغيير الولاد كمان أخلاقها وكلامها بتتغيير ومش كل الولادl

Shosei
05-06-2009, 04:58 PM
ياجماعة انا متزوج وعندى الظروف دى حقيقة ربنا يعوض علينا

ربنا موجود
مفتكرتش تقعد معاها وتكلمها وتقولها انى دا بيضيقك بس مش بشخط لو كلمة حلوة تلاقيه سمعت ونفذت

جيهان ممدوح
05-06-2009, 04:58 PM
سوزان ياحبيبتى او بصتى حوليكى هتلاقى ناس كتيير تستاهل تتحب ومش معنى أنك أتعرض لصدامات من ناس تكرهى الدنيا أفتكرى فى أحسن من الناس بيحبك فى ربنا أطلبى منه تقابلى الأنسان الى يرجع ثقتك فى الدنيا

جيهان ممدوح
05-06-2009, 05:01 PM
متفتكريش أنى مش حاسه بيكى أنا أتعرض لحاجات كتير تكرهنى فى الدنيا والناس والى حوليا لكنى بأخذ من الأزمات الحاجات الى تدينى خبره وأرمى الباقى وراء ظهرى

Shosei
05-06-2009, 05:02 PM

ما انا منا لاول هرتبط بحد مش عاوزاه لييييييييييييييه مهو دا برضو راجع للبنت انتى حد مش عاوزاه ترتبطى بيه ليه محدش عاوز يعكنن على نفسه
يبقى انتى اللى هتتلامى مش هو وافقتى ليه من الاول علشان ايه
انا صحيح مش ناوية ارتبط عن حب بس لو مرتحتش مش هقبلة من الاول اول حاجة لازم ارتياح لانى لو ارتبط عن حب طبيعى مش هشوفة عيوبة ودى حاجة مطمنش انا لازم استفزه واغيظة واطلع عينه علشان اشوف كل ردود فعلة واشوف هقدر اتعامل معاها ولا لااء انما لو بحبه مش هشوف ولا عيب وهتغاضى عن كل حاجة بسبب الحب واجى بعدين واقول يريت اللى جرا مكان عقلى اولا ثم قلبى علشان مندمش
طالما ارتحت خلاص يعنى متقبلاة هعرفة وهحبة كفاية انى ربنا اللى بعتهولى انى هو اخترلى مش انا

Shosei
05-06-2009, 05:07 PM
طالما أنت مُشاغب...
إذن أنت لاتقول الحقيقة...
فالزوج والزوجة كلاهما مسؤولان عن سعادتهما...
يجب أن يُنسّقا معا كلّ أجزاء حياتهما...
هذا إن أرادا فعلا الإستمرار بهناء وكما يجب...
و...هذا مختصر الكلام الآن

طاب الزوجة طول اليوم فى البيت لا بتطلع فى شمس ولا قرف ولا عصبية ولا ضغط شغل قليلن اللى بيشتغلو البنات يعنى
يعنى تقدرى تقولى فى البيت رايقة من الاخر
دا بيطل ضغط شغل حرق دم من الناس والموظفين ولا العمال يجى البيت يلاقى واحدة كدا تخيلى اللى يجرا يدخل من برا يلاقى ايشرب ومريلة وكبشة فى ايدها انتا جيت شرفنت وتروح تحضر الاكل وبعدين تنام تصحى التلفزيون ودمتم
دى الست المصرية اهم حاجة عندها المطبخ بامانة مش بقلل منكم انا عارفة بتبقو مضغوطين بس ارجع واقول فى ايدك كل حاجة
بزمتكو لما راجل يرجع من الشغل يلاقى مراته مستنياه منغير ايشرب ولا مريلة وفى البلكون منتظراه زى واحد يدخل بيته يلاقى العكس تمام مهو بلعقل كدا لكل فعل رد فعل
هو دخل بيته يرتاح فيه مش يتعكنن فيه ويصدق ما يتغدى علشان ينزل تانى
وحتى لو رجع اتنرفز عليكى ايه المشكلة اعزرية استحملية شوية وهيهدى مش تضربى بوز ويومك مش فايت ازاى تزعقلى ويلهوى

Shosei
05-06-2009, 05:11 PM
انا متزوجة منذ عام ونصف و طبعا الكلام دة فيه ظلم كبير جدا انا واحدة اتربيت فى بيت الراجل راجل و الست ست وكان نفسى جوزى يكون راجل بعد الجواز وانا اعيش علشان اسعده وبس لكن للاسف اتضح ان امة هى راجل البيت و احنا تقريبا انفصلنا وربنا يعوض على الرجالة اللى تخلى الست تحس بانوثتها فاتحافظ على مظهرها طول الوقت

انفصلتوا بامانة بسمع حاجات اليومين دول غريبة رغم انى مش كبيرة يعنى
انا عارفة الحموات مشكلة وكبيرة كمان بس هو سؤال واحد انتى متعرفيش من الاول انها هى اللى بتتحكم لو اه يبقى غلطانة انك وافقتى وساتحملى لحد الاخر لو لااء ازاى
دنا فى حد جه اتقدملى من اول قعدة بركز جامد انا بقعد ساكتنة وبتفرج المهم هو جاى يتكلم بابا بصلة بصة محدش خد باله غيرى قلت تمام مش عوزاه لازم تاخدى بالك من كل حاجة الصغيرة والكبيرة

سامى كونكورد
05-06-2009, 05:12 PM
عايز أقولك كلمة بجد كلامك فى عنصرية ضد المرأة
أنتِ كلامك كله عن المرأة ونسيتى النصف الأخر ( الرجل ) ما فى رجالة قبل الإرتباط وأثناء فترة الخطوبة تلقيهم مفيش أحلى من كده الصوت ناعم ورقيق وتلقيه مبتسم أكتر الوقت ومهتم بشكله ولبسه وبيلبس طقم الصبح وطقم بالليل ( على فكرة الطقم مش طقم سنان ) وعامل لبس للشغل ولبس للخروج والدقن ناعمة على طول
يعنى من الأخر مهتم بنفسه جداً جداً جداً
أما بعد الجواز بفترة نشوف ونسمع الرجل الصوت بقى عالى الإبتسامة تختفى أول مايدخل البيت والوش البلاستيك يظهر ويبقى أعد فى البت قليل الكلام مش مهتم بنفسه لبسه مبهدل وشعره مش متسرح ودقنه سايبها وشكله مش ظريف بالمرة وأعد بالشكل ده فى البيت ويقول فى نفسه هو حد شايفنى
نسى أنه معاه شريكة فى البيت تريد أن تراه فى أجمل صورة له على طول داخل البيت وخارجه
المهم

احنا الابناء ليه اترسم عندنا الجواز بشكل دا ( سؤال جميل )
إحنا إتعودنا فى المجتمع بتاعنا على كده منهتمش بنفسنا الا لما يجلنا ضيف فى البيت نبقى حلوين قوى أو لما نخرج وكمان ياسلام لو راحين سهرة الشياكة تظهر والكلام الجميل يكتر
عايز أطمنك فى ناس (الزوج-الزوجة) كتيرمهتمه بنفسها وبفكرها وكلامها ولبسها داخل البيت وخارجه وفى أى مكان وزمان ومتجددين على طول ومبتسمين للحياة مع صعوبة المعيشة

Angil
بسم الثالوث الاقدس
فى البدايه انا سعيد جدا بالحوار فى الموضوع داه انا راجل وحاسس بالكلام داه كله لاكن صدقونى اغلب الاراء دى فيها جزء من الصح بس للاسف اغلبنا بيطلع العيب فى الشخص الاخر لاكن داه مش صح كل زوج بيحب زوجته والعكس كمان ممكن يخلى الشخص الاخر يتغير من غير ما هو يحس انه بيتغير بمعنى انا راجل ( الست الى قدامى طيبه بتخاف عليا بنتعلم نصلى مع بعض مهماحصل مينفعش ننام زعلنين نهائى انت الست الجميله الحنينه الرقيقه الصدر الحنين ذى ما بيقولوا مهما حصل من مشاكل حاولى تستحملى بالاخص فى الفتره الاولى من الجواز او الخطوبه استحملى بحنيه مش بذل او معايره لا بحب بحب بحب داه مهم جدا ) صدقينى لو البنت او المرأه عملت كده انت بتجبرى الراجل انه يتغير من غير ما يحس انه بيتغير لاكن المشكله الكبيره اننا فاكرين ان كل واحد فينا صح . والكلمه الشهيره المعروفه سبب العناد دايما ( انت لازم تتغير - انتى لازم تتغيرى ) .
والراجل اكيد عليه مسئوليه كمان انا عارف اننا اغلبنا الرجاله بنقابل مشاكل كتير سواء قبل الارتباط او بعد الزواج لاكن لازم نفهم ان المرأه دى مخلوقه جميله هى ملهاش ذنب فى المشاكل الخارجيه يا ريت نفصل فى حياتنا ( الشغل عن حياتنا الشخصيه )
فى فترة الخطوبه علشان نكسب حبها بنعمل اى حاجه تسعدها سواء هى او اهلها لاكن بعدين ايه الى بيحصل بننشغل طيب اذاى ننشغل عن بعض.
فكر فيها كده بالعقل الانسانه دى اختارتك انت من بين رجاله كتير يعنى المفرود الى يحصل العكس لازم احترمها واحبها وياريت كل فتره تعملوا ذى ما كنتم بتعملوا فى الخطوبه سواء خروج او اى طريقه غير عاديه عن الحياه الى انتم بتعشوها وانا مع رائى ميرنا يا ريت الزوجه تهتم شويه بنفسها يعنى افصلى شغل البيت عن حب حياتك الى المفروض انه زوجك خليك جميله وانيقه حتى فى بيتك وكمان الزوج مش علشان بقت بتاعتك ذى ما بيقول البعض انك تنسى نفسك وتنشغل بالحياه ومتهتمش بنفسك اكيد الطرفين سواء الزوج او الزوجه بيحبوا يتفاخروا ببعض وداه بيخليهم بيكملوا بعض وبكده حنحاول نقلل من المشاكل شويه وياريت يا جماعه كلمة الراجل راجل مطلوبه والست ست مطلوبه بس كله بأعتدال انا اسف انى طولت عليكم سمحونى بس الموضوع داه مهم جدا وشكرا ليكم سلام.

Shosei
الراجل هو اللى بيخلى الست تحس انها ست فتعيش ست و هو اللى بيخلى الست لا تشعر بوجودة فتعيش بدون اهتمام لان سبب اهتمام المراة بنفسها هو الرجل ان احست بوجودة اهتمت او--------
عاوزين تفهمونى يا متجوزين انتو انك لو اهتميتى بنفسك ورعيتى ربنا فيه هو ملهوش اى رد فعل

Shosei
05-06-2009, 05:14 PM
ياجماعه علي فكره انا شيفه ان البيت زوج وزوجه يعني كيان واحد يعني مينفعش اني اكون شايف حاج مش حببها في زوجه او الزوج لازم ان الطرف الاول يقول للطرف الثاني ان الحاجه ديه مش حببها فيك ونفس الكلام للطرف الثاني لاني شيفه ان مش الزوجه او الخطيبه هي الي بتتغير ده كمان الزوج او الخطيب كمان بيتغير بس المشكله ان كل واحد بيشوف التغير الي بيحصل للاخر مابيشوفش التغير الي بيحصله وعشان كده انا بقول ان كل واحد يصارح الطرف الاخر بكل التغيرات الي هو مش عايزه لكن بطريقه مش موجرحه او مستفذه لكن بطريقه الي تخلي الادامك يحس انه الازم يتغير علشانك انت

ادى الكلام حد فتح نفسى اخيراااااااااااااا
بظبط بطريقة جنتل جداا لازم توضح اللى مش بتحبه مش بشخط ولا زعيق بطريقة لطيفة
وفعلا هما الاتنين واحد
لكن ازاى ميبقاش البيت المصرى اصلا لو محصلتش فى خناقة كل يوم والنعمة عقدتونا

Shosei
05-06-2009, 05:16 PM
ياجماعه مش كده انا تفكيرى غيركم شويه انا اللى اسمعه فى الكنيسه والوصيه اللى بيقولها ابونا للعروسين دى مش اى كلام دى حقيقه بجد الزوج غصب عنه لسبب انه طول اليوم فى الشغل اى ان كان شغله خاص او عام ومن حقه يرجع البيت يلاقيه هادى ويلاقى مراته مستنياه ببشاشه زى الكنيسه ما بتقول لان ياحرام طول اليوم طالع عينه فى الشغل لما يرجع البيت يلاقيه غم وهم وهو مضايق غصب عنه لازم يتخانق تبقى الدور على الزوجه انها تهيئ البيت لحبيبها لما يجى مش اول ما يجى تقوله وتشكيله بكده البيت مش هيبقى هادئ بالعكس هيبقى نار ومشاكل على طول يعنى الزوجه فى ايديها ان كان البيت هادئ وكله حب او مولع نار على الفاضى وان كان فى حاجه عايزاها تختار الوقت المناسب وتقوله لكن مش اول ما يددخل من الباب تقوله هات وهات وهات وتخنق عليه فى حاجه اسمها لكل شئ تحت السماء وقت اختارى الوقت المناسب واتكلمى معاه وربنا معاكو

يجااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااامد
لا كدا احسدكو ردين يفتحو نفسى كتير والله
ادى البنات احيكى يا بنتى اثبتى على كداا

Shosei
05-06-2009, 05:19 PM
الاستعداد للاستماع و تغيير مالا يحبة الاخر يتوقف على مدى الحب الحقيقى بين الاثنين و الحب هو ان تقبل الاخر كما هو فمن الواجب ان يظهر الانسان بحقيقتة من فترة الخطوبة حتى يكون الحب مبنى على الاقتناع بالحقيقة و ليس الانبهار بشخص مصطنع بمجرد كشف القناع يرحل الحب و تبقى كارثة الارتباط المغشوش بعقد لا يمكن فسخة

حتى لو هو كان كداب وبميت قناع يجماعة المراءة ليها زكاء خاص كداا الرجالة مش يعرفو
الاول اللى اعرفة قبل ارتباط او قبل محد يجى اصلا دايما بنصلى علشان ربنا اللى يختارلنا اللى هو شايفة لينا كويس واحنا كمان كويسين ليه
كمان اى حد بيكدب بيبان عليه جداا او حد بيوقعو او هو بيقع بنفسه ربنا بيكشف لينا مهو من الاول لو مفيش ربنا يبقى الدنيا باظت اصلا

أملى فيك يا يسوع
05-06-2009, 05:25 PM
أولاً ميرسى ليكى على الموضوع الجميل ده لأنه فعلاً يستاهل المناقشه
بصى من رأيى ان كلامك ده بيحصل كتيييييييييييييييييير وليهم حق الرجاله انهم يلقوا اللوم علينا لأن فعلاً احنا علينا المسئوليه الأكبر فى هدوء البيت واحساس الرجل براحته جوه البيت وأهم شيئ هو حقه انه يشوف زوجته على أجمل وضع حتى هو لو ما قدرش اللى هى بتعمله علشانه ما تهملش فى نفسها ومسيره يحس بيها
انا عن نفسى متزوجه من سنتين م3 شهور والحمد لله كل شويه بأكون أحلى فى عين جوزى ده كمان بيقوللى زى ما كتير قالولى بنى بعد الجواز أحلى مما كنت فى الخطوبه
يا ريت نهتم بنفسنا وبيوتنا أكتر من كده
ربنا يباركك

اميره عادل
05-06-2009, 05:26 PM
ولا تتعقدى ولا حاجه بس هى ده الحقيقه الزوج يئما يدخل البيت ساكت وياكل ويقعد ساكت اويدخل يزعق على اى حاجه لكن فى الخطوبه كانت الرومانسيه وكل الكلام الحلو بعد كد بيتغير 90%

الخادم
05-06-2009, 05:32 PM
الزوجة كالزهرة اذا اهتميت بها نمت وترعرعت واخذت منها الروائح الجميلة...

Shosei
05-06-2009, 05:35 PM
ولا تتعقدى ولا حاجه بس هى ده الحقيقه الزوج يئما يدخل البيت ساكت وياكل ويقعد ساكت اويدخل يزعق على اى حاجه لكن فى الخطوبه كانت الرومانسيه وكل الكلام الحلو بعد كد بيتغير 90%

لاا انا مش ناوية اخلى بيتى كداا يمكن انتو راضيين بدا بس انا مش هوافق انى بيتى يبقى كدا يبقى اقعد فى بيت بابا احسن بقى
على الاقل هنا لا نكد ولا قرف زى مانتو بتقولو فى الجواز
المشكلة انى انتو راضيين بدا وحابينة لو مش حابينة هتحاولو تغيرو تعملو المستحيل

Angil
05-06-2009, 05:35 PM
انا اسف للمداخله بس ليه هو الى اتغير مش ممكن تكون الزوجه الى خلته يتغير يعنى زى ما بتقول ميرنا لسه دخل من الباب لازم نصدمه بحاجه تتدايقه ومش مهتمه بنفسها طيب ليه صدقينى السبب الاساسى انه كل طرف شايف انى الطرف الاخر هو الى غلطان.

Shosei
05-06-2009, 05:36 PM
على فكرة انا ارى ان المشكلة ان الزوجة او الزوج لا يعرفون معنى الحب الا وهو العطاء ........لو كل واحد فكر ايه اللي يبسط التانى و يفرحه و يحاول جاهدا انه يعمله اولا حايحس بسعادة فى العطاء كما ان الطرف الاخر هو كمان سيعطى كل اللى عندة. انظروا الى المسيح لما احبنا بذل نفسه لاجلنا...............ياريت كل واحد ينظر للاخر قبل ان ينظر لنفسه .يسوع يملا بيوتنا جميعا بالمحبه والتواضع وانكار الذات

مهى دى المشكلة انى كل واحد بيدور على راحة نفسه مش راحة نصة التانى
يشوف كل العيوب فى الطرف التانى لكن هو ملاك منغير عيوب يعينى

سوزان بنت المخلص
05-06-2009, 05:37 PM
المشكلة انا معنديش خبرة نهائي في الحياة ولا اعرف الوحش من الكويس كل الناس عندي كويسين وكمان صادقين لكن بكتشف في الاخر اني اغبي انسانة وبتحط في مواقف مش بعرف اتصرف فيها ومصايب ربنا لوحدة هوة اللي بيطلعني طول عمري وانا يسوع عامل علية خيمة ومش عايز يطلعني منها لكن بالحاح مني واصرار وخناق معاة سبني بس اخرج بس كان ماسك ايدي لحد لما وراني انا عايزة اروح فين بس للاسف لما رجعت لحضن ابويا مش عارفة ارجع زي الاول انا خادمة حتي اللعب مع ولادي في الفصل زي الاول مش قادرة علية حاسة اني مكسورة نصين ومش قادرة اكمل في اي حاجة تعبت وخلاص شايفة الحل الوحيد هوة اني اتخلص من الدنيا الوحشة بكل اللي فيها بس مش عايزة ازعل ابويا مني بس انا فعلا بغرق ومش عارفة اطلع يارب ساعدني صلووووووووووووووووووووووو ووووووووولي

Shosei
05-06-2009, 05:38 PM
إن تحقيق السعادة الزوجية يتطلب مراعاة الاحترام المتبادل

ومراعاة مشاعر الطرف الآخر‏.‏ لذلك يجب على كل زوجين في بداية حياتهما الزوجية الاتفاق على مجموعة من القواعد

تكتب في شكل وثيقة أو اتفاق يشمل كل ما تثري به الحياة

وذلك ليحترم كل شريك شريكه ويشعر بقيمته‏,‏

وليكن هناك نوع من الجزاء أو التأديب للمخالف مثل خصام يوم أو اثنين

أو الاعتذار لمن أخطأ في حق الآخر أو دفع مبلغ من المال للإرضاء

يوضع في صندوق وفي نهاية كل شهر يفرغ الصندوق

ويستفاد من النقود الموجودة فيه لعشاء الزوجين في الخارج‏.‏

والدار التي تشيد في مجرى السيل يهدمها السيل،

والأسرة التي تتكون على محبة القدير

وطاعة الانجيل لا تقلعها الريح مهما كانت قوتها.
مقتبس من مقالة

ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااه يمين يعمل كدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا

ننس_توتى
05-06-2009, 05:39 PM
انا شايفة زى ماالست بتقبل الراجل باى شكل هو فية هو كمان لازم يقبلها باى شكل تكون علية وبعدين اهم حاجة اخلاقها فى البيت مش لابسة اية وحاطة اية

dooda
05-06-2009, 05:42 PM
هو كمان بيتغير بعد الاكليل بساعه ويبتدى بقي يرسم نفسه سي السيد

Angil
05-06-2009, 05:44 PM
انا شايفة زى ماالست بتقبل الراجل باى شكل هو فية هو كمان لازم يقبلها باى شكل تكون علية وبعدين اهم حاجة اخلاقها فى البيت مش لابسة اية وحاطة اية
المشكله مش فى الاخلاق هى اكيد باذن ربنا مسيحيه كويسه الفكره ايه اى بيسعد الطرف الاخر ايه المفروض والواجب عليا هو داه امفروض

Shosei
05-06-2009, 05:45 PM
بسم الثالوث الاقدس

فى البدايه انا سعيد جدا بالحوار فى الموضوع داه انا راجل وحاسس بالكلام داه كله لاكن صدقونى اغلب الاراء دى فيها جزء من الصح بس للاسف اغلبنا بيطلع العيب فى الشخص الاخر لاكن داه مش صح كل زوج بيحب زوجته والعكس كمان ممكن يخلى الشخص الاخر يتغير من غير ما هو يحس انه بيتغير بمعنى انا راجل ( الست الى قدامى طيبه بتخاف عليا بنتعلم نصلى مع بعض مهماحصل مينفعش ننام زعلنين نهائى انت الست الجميله الحنينه الرقيقه الصدر الحنين ذى ما بيقولوا مهما حصل من مشاكل حاولى تستحملى بالاخص فى الفتره الاولى من الجواز او الخطوبه استحملى بحنيه مش بذل او معايره لا بحب بحب بحب داه مهم جدا ) صدقينى لو البنت او المرأه عملت كده انت بتجبرى الراجل انه يتغير من غير ما يحس انه بيتغير لاكن المشكله الكبيره اننا فاكرين ان كل واحد فينا صح . والكلمه الشهيره المعروفه سبب العناد دايما ( انت لازم تتغير - انتى لازم تتغيرى ) .
والراجل اكيد عليه مسئوليه كمان انا عارف اننا اغلبنا الرجاله بنقابل مشاكل كتير سواء قبل الارتباط او بعد الزواج لاكن لازم نفهم ان المرأه دى مخلوقه جميله هى ملهاش ذنب فى المشاكل الخارجيه يا ريت نفصل فى حياتنا ( الشغل عن حياتنا الشخصيه )
فى فترة الخطوبه علشان نكسب حبها بنعمل اى حاجه تسعدها سواء هى او اهلها لاكن بعدين ايه الى بيحصل بننشغل طيب اذاى ننشغل عن بعض.

فكر فيها كده بالعقل الانسانه دى اختارتك انت من بين رجاله كتير يعنى المفرود الى يحصل العكس لازم احترمها واحبها وياريت كل فتره تعملوا ذى ما كنتم بتعملوا فى الخطوبه سواء خروج او اى طريقه غير عاديه عن الحياه الى انتم بتعشوها وانا مع رائى ميرنا يا ريت الزوجه تهتم شويه بنفسها يعنى افصلى شغل البيت عن حب حياتك الى المفروض انه زوجك خليك جميله وانيقه حتى فى بيتك وكمان الزوج مش علشان بقت بتاعتك ذى ما بيقول البعض انك تنسى نفسك وتنشغل بالحياه ومتهتمش بنفسك اكيد الطرفين سواء الزوج او الزوجه بيحبوا يتفاخروا ببعض وداه بيخليهم بيكملوا بعض وبكده حنحاول نقلل من المشاكل شويه وياريت يا جماعه كلمة الراجل راجل مطلوبه والست ست مطلوبه بس كله بأعتدال انا اسف انى طولت عليكم سمحونى بس الموضوع داه مهم جدا وشكرا ليكم سلام.

واضح انى الرجالة بتعانى كل المتجوزين خلاص يعينى
ردك رهيب بجد يا ملاك بس صدقنى لو كلمة اتغير دى بتوجع لانى انتا المفروض عارفنى كدا من الاول يبقى ليه دلوقتى عاوز تغيرنى ولما تكتر بتخلى اللى قدامك يتحرق دمه
ممكن اقولها باسلوب معين بطريقة معينة لا يزعل منى ولا تجرحة مهى الفرق فى الطريقة والزمان والمكان وطريقة عرضها
يعنى واحدة جوزها من الشغل جاى عينة طالعة فى الشغل والجو وحش وتعب ودى فى الاخر كانت قيلااله على حاجة مجبهاش يومه اسود ازاى تنساها تخيل رد الفعل بتاعه
ونفس الموقف بس مراته قلتله خلاص ولا يهمك حصل خير انا هبقى اجيبها او وقت متنزل الكلام لما بيجى حلو بيهدى من اللى قدامى حتى لو عصبى

اميره عادل
05-06-2009, 05:46 PM
بصى يا ميرنا انتى مش ها تقدرى تغيرى حاجه ده هايكون نظام روتينى مستمرولو حاولتى مثلا تقولى تعاله نخرج نوع من التغير يقول انا مش فاضى عاوزه تخرجى اخرجىوبالنسبه لانجيل لو بتحولى تعملى اى حاجه علشان ترضيه وبرضو انت وحشه انت كدا بتصدميه ولا هو الى بيصدمك

Angil
05-06-2009, 05:47 PM
لا الكلام داه صعب فين ربنا فى الموضوع عاوزه تقنعينى انك كويسه جدا معاه مثلا وعلاقتكم مع ربنا كويسه وبعد الاكليل علطول يتغير اذاى

hany1982
05-06-2009, 05:49 PM
المشكلة انى انتو راضيين بدا وحابينة لو مش حابينة هتحاولو تغيرو تعملو المستحيل
صح يا ميرنا لازم الست يكون لها دور اساسى فى التغير بس مش بالمنظر بس لأ بروحها الجميله وحكمتها

لأيا دودى انتى ظالمه الرجاله خالص

Angil
05-06-2009, 05:51 PM
واضح انى الرجالة بتعانى كل المتجوزين خلاص يعينى
ردك رهيب بجد يا ملاك بس صدقنى لو كلمة اتغير دى بتوجع لانى انتا المفروض عارفنى كدا من الاول يبقى ليه دلوقتى عاوز تغيرنى ولما تكتر بتخلى اللى قدامك يتحرق دمه
ممكن اقولها باسلوب معين بطريقة معينة لا يزعل منى ولا تجرحة مهى الفرق فى الطريقة والزمان والمكان وطريقة عرضها
يعنى واحدة جوزها من الشغل جاى عينة طالعة فى الشغل والجو وحش وتعب ودى فى الاخر كانت قيلااله على حاجة مجبهاش يومه اسود ازاى تنساها تخيل رد الفعل بتاعه
ونفس الموقف بس مراته قلتله خلاص ولا يهمك حصل خير انا هبقى اجيبها او وقت متنزل الكلام لما بيجى حلو بيهدى من اللى قدامى حتى لو عصبى
انا معاكى يا ميرنا بس انا اقصد انه مش عيب انى اتغير فى حاجه علشان ممك تخلى حياتنا اسعد والزوجه المثل بس لازم نتعلم اختيار الوقت والزمان

Shosei
05-06-2009, 05:51 PM
عايز أقولك كلمة بجد كلامك فى عنصرية ضد المرأة

أنتِ كلامك كله عن المرأة ونسيتى النصف الأخر ( الرجل ) ما فى رجالة قبل الإرتباط وأثناء فترة الخطوبة تلقيهم مفيش أحلى من كده الصوت ناعم ورقيق وتلقيه مبتسم أكتر الوقت ومهتم بشكله ولبسه وبيلبس طقم الصبح وطقم بالليل ( على فكرة الطقم مش طقم سنان ) وعامل لبس للشغل ولبس للخروج والدقن ناعمة على طول
يعنى من الأخر مهتم بنفسه جداً جداً جداً
أما بعد الجواز بفترة نشوف ونسمع الرجل الصوت بقى عالى الإبتسامة تختفى أول مايدخل البيت والوش البلاستيك يظهر ويبقى أعد فى البت قليل الكلام مش مهتم بنفسه لبسه مبهدل وشعره مش متسرح ودقنه سايبها وشكله مش ظريف بالمرة وأعد بالشكل ده فى البيت ويقول فى نفسه هو حد شايفنى
نسى أنه معاه شريكة فى البيت تريد أن تراه فى أجمل صورة له على طول داخل البيت وخارجه
المهم

احنا الابناء ليه اترسم عندنا الجواز بشكل دا ( سؤال جميل )
إحنا إتعودنا فى المجتمع بتاعنا على كده منهتمش بنفسنا الا لما يجلنا ضيف فى البيت نبقى حلوين قوى أو لما نخرج وكمان ياسلام لو راحين سهرة الشياكة تظهر والكلام الجميل يكتر
عايز أطمنك فى ناس (الزوج-الزوجة) كتيرمهتمه بنفسها وبفكرها وكلامها ولبسها داخل البيت وخارجه وفى أى مكان وزمان ومتجددين على طول ومبتسمين للحياة مع صعوبة المعيشة

لا مش عنصرية
بس انا بلوم على الست لانى هى تقدر بحكمتها تغير فيك بايدها هى تعيش فى جنة وبايدها برضو تعيش فى نار وتهريك منها
انتا زى الاسد بظبط بس هى تقدر تروضك
وبعدين اى راجل لو كان مين زى الطفل من جواه وعلى فكرة دا سياح خادم يعنى مش كلامى دا كلام راجل زيكم يعنى
فهمت باجى عليهم ليه

Shosei
05-06-2009, 05:56 PM

الكلام دا مش صح طبعا
ماشى يتقبلة ويتقبلها بس ايه المانع يحاولو يغيرو فى بعض للافضل
يعنى ايه اخلاقها مهى لو اخلاقها وحشة هيرتبط بيها ليه من الاول
يعنى لو واحده لابسة شوال فى البيت ولا ناكشة شعرها ولا ريحتها بصل هو يقعدلها فى البيت يعنى دا هى بطفشة كدا لكن واحدة تانى تكون لابسة حلو وبرفن بقى وشقة حلوة ولا عشوة بشموع فى البيت زى ستوتة اللى فى الاول دى

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 05:57 PM
لا يا سوزان متخليش شيطان اليأس يتملكك ويتملك تفكيرك انا مش موافقاكى على الكلام دة ازاى تفكرى تغضبى ربنا وبدل ما يكون ليكى كنيسه عندة يبقى ليكى جهنم حطى ربنا قدامك فى كل وقتك فى الحزن والفرح وكل شئ فى حياتك قربى من ربنا وحبيه اكتر وقوليله يارب مالى غيرك انام واصحى فى خيرك مالى سواك يارب احتمى بيك الجئ ليك واشتكى ليك خليك معايا متسبنيش امسك فى ايدي خلينى جوة حضنك وربنا يبارك حياتك يارب وانشاء الله هترجعى زى الاول واحسن كمان

Shosei
05-06-2009, 05:58 PM
أولاً ميرسى ليكى على الموضوع الجميل ده لأنه فعلاً يستاهل المناقشه
بصى من رأيى ان كلامك ده بيحصل كتيييييييييييييييييير وليهم حق الرجاله انهم يلقوا اللوم علينا لأن فعلاً احنا علينا المسئوليه الأكبر فى هدوء البيت واحساس الرجل براحته جوه البيت وأهم شيئ هو حقه انه يشوف زوجته على أجمل وضع حتى هو لو ما قدرش اللى هى بتعمله علشانه ما تهملش فى نفسها ومسيره يحس بيها
انا عن نفسى متزوجه من سنتين م3 شهور والحمد لله كل شويه بأكون أحلى فى عين جوزى ده كمان بيقوللى زى ما كتير قالولى بنى بعد الجواز أحلى مما كنت فى الخطوبه
يا ريت نهتم بنفسنا وبيوتنا أكتر من كده
ربنا يباركك

روحى يا املى الهى يسعدك يا بنتى زى مفرحتنى وحسستينى الدنيا بخير يسلاام ايون كدا الواحد يفكر فى ارتباط بقلب جامد

Shosei
05-06-2009, 05:59 PM

يسلاااااااااااااام طاب ودا من ايه بيتلكك بصراحة مقتنعش ايه هيغيره يعنى واشمعىن بعد ساعة طاب ميستنى اسبوع مثلا

Shosei
05-06-2009, 06:02 PM
المشكلة انا معنديش خبرة نهائي في الحياة ولا اعرف الوحش من الكويس كل الناس عندي كويسين وكمان صادقين لكن بكتشف في الاخر اني اغبي انسانة وبتحط في مواقف مش بعرف اتصرف فيها ومصايب ربنا لوحدة هوة اللي بيطلعني طول عمري وانا يسوع عامل علية خيمة ومش عايز يطلعني منها لكن بالحاح مني واصرار وخناق معاة سبني بس اخرج بس كان ماسك ايدي لحد لما وراني انا عايزة اروح فين بس للاسف لما رجعت لحضن ابويا مش عارفة ارجع زي الاول انا خادمة حتي اللعب مع ولادي في الفصل زي الاول مش قادرة علية حاسة اني مكسورة نصين ومش قادرة اكمل في اي حاجة تعبت وخلاص شايفة الحل الوحيد هوة اني اتخلص من الدنيا الوحشة بكل اللي فيها بس مش عايزة ازعل ابويا مني بس انا فعلا بغرق ومش عارفة اطلع يارب ساعدني صلووووووووووووووووووووووو ووووووووولي
يبنتى فى ايه بس ايه اللى جرات لكل دا وبعدين مديش ثقتك لحد من اول معاملة معاه بس هو اللى ملوش تخبيط لما بيتخبط اول مرة بتبقى صعبة وبتعلم فيه انا اول مرة اتصدمت خدت تلات سنين عبال رمجعت لطبيعتى تانى ربنا معاكى صلى كتير

Angil
05-06-2009, 06:02 PM
روحى يا املى الهى يسعدك يا بنتى زى مفرحتنى وحسستينى الدنيا بخير يسلاام ايون كدا الواحد يفكر فى ارتباط بقلب جامد
بجد ربنا يسعدك ويخلى حياتك كلها سعاده برافواااااااااااااااااااا ااااااااا عليكى

Shosei
05-06-2009, 06:04 PM
بصى يا ميرنا انتى مش ها تقدرى تغيرى حاجه ده هايكون نظام روتينى مستمرولو حاولتى مثلا تقولى تعاله نخرج نوع من التغير يقول انا مش فاضى عاوزه تخرجى اخرجىوبالنسبه لانجيل لو بتحولى تعملى اى حاجه علشان ترضيه وبرضو انت وحشه انت كدا بتصدميه ولا هو الى بيصدمك

دى روح الياس عندكو انتو طالما بعتدو عن بعض وبقت الحياة روتين بنسبالكم عاوزة وقت كبير علشان ترجعو لكن انا مش هسمح من الاول انها تبقى روتين كل يوم يبقى غير التانى دنا هجننة انشالة
يمكن لانى انا كمان بحب التغير محبش حاجة تتكرر

Shosei
05-06-2009, 06:05 PM
بجد ربنا يسعدك ويخلى حياتك كلها سعاده برافواااااااااااااااااااا ااااااااا عليكى

على فكرا يا انجل انتا اقتبست كلامى انا بس كويس انا اللى خدت الدعاوى

Shosei
05-06-2009, 06:06 PM
صح يا ميرنا لازم الست يكون لها دور اساسى فى التغير بس مش بالمنظر بس لأ بروحها الجميله وحكمتها

لأيا دودى انتى ظالمه الرجاله خالص

ايون لقيت حد يوقف معاكو قال
بس انتو كمان لو حسيتو بتغير ومشجعتوهاش يبقى تستاهل ريحة البصل والمريلة والشعر المنكوش

Shosei
05-06-2009, 06:07 PM
انا معاكى يا ميرنا بس انا اقصد انه مش عيب انى اتغير فى حاجه علشان ممك تخلى حياتنا اسعد والزوجه المثل بس لازم نتعلم اختيار الوقت والزمان

صح الوقت ليه مفعول جامد انا بابا هنا بستنى اشوفة رايق واقوله على طلبى غير كداا يبقى بقوله ارفض

Shosei
05-06-2009, 06:09 PM
الزوجة كالزهرة اذا اهتميت بها نمت وترعرعت واخذت منها الروائح الجميلة...

يجااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا امد ايه الحلاوة دى بجد مقولة جامدة

Angil
05-06-2009, 06:09 PM
دى روح الياس عندكو انتو طالما بعتدو عن بعض وبقت الحياة روتين بنسبالكم عاوزة وقت كبير علشان ترجعو لكن انا مش هسمح من الاول انها تبقى روتين كل يوم يبقى غير التانى دنا هجننة انشالة
يمكن لانى انا كمان بحب التغير محبش حاجة تتكرر
ممكن تبدائى باللبيت متخرجيش حسسيه بالتغير حبيه بجد من كل قلبك صليله كتير بس متياسيش انتى اقتنعى الاول انك تتغيرى عن حب مش علشا انك الاحسن لا علشان داه بتاعك انت علميه بس بحب ممكن تكون الطريقه نفسها محتاجه تتغير صدقينى لازم يكون فى حل

Angil
05-06-2009, 06:12 PM
على فكرا يا انجل انتا اقتبست كلامى انا بس كويس انا اللى خدت الدعاوى
مفيش مشكله يا ميرنا انت تستهليها

Shosei
05-06-2009, 06:13 PM
مفيش مشكله يا ميرنا انت تستهليها

ميرسى يا فندم

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 06:14 PM
يسلاااااااااااااام طاب ودا من ايه بيتلكك بصراحة مقتنعش ايه هيغيره يعنى واشمعىن بعد ساعة طاب ميستنى اسبوع مثلا ____________ واشمعنى اسبوع مايستنى لشهر علشان يكون شهر العسل يابت

Shosei
05-06-2009, 06:16 PM
يسلاااااااااااااام طاب ودا من ايه بيتلكك بصراحة مقتنعش ايه هيغيره يعنى واشمعىن بعد ساعة طاب ميستنى اسبوع مثلا ____________ واشمعنى اسبوع مايستنى لشهر علشان يكون شهر العسل يابت

يا تحفة انتى

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 06:29 PM
ههههههههههههه اعملك ايه طيب مانتى بتقولى اسبوع بس عايزة بجد اقول حاجه
ان الراجل مش بيتغير منه لنفسه لانه مش مجنون لو اتغير يبقى الغلط منك انتى اللى خلتيه يتغير اقعدى قاعدة مع نفسك ولو ربع ساعه وشوفى ايه اللى بيضايقه وبيزعله ويخليه يتغير ومتعمليهوش وانتى تعرفى تكسبيه وتعيشى احلى حياة معاه ربنا يباركو

Shosei
05-06-2009, 06:32 PM
ان الراجل مش بيتغير منه لنفسه لانه مش مجنون لو اتغير يبقى الغلط منك انتى اللى خلتيه يتغير اقعدى قاعدة مع نفسك ولو ربع ساعه وشوفى ايه اللى بيضايقه وبيزعله ويخليه يتغير ومتعمليهوش وانتى تعرفى تكسبيه وتعيشى احلى حياة معاه ربنا يباركو

اهى لا من لونى ولا من لونك وبتقولك مش هيتغيرو منه لنفسه اصلى هو مش بيتلكك ولا حاب النكد
استهدى بلله كدا وشوفى احلى حاجة بيحبها واعمليها

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 06:37 PM

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 06:38 PM
سورى اصل الصفحه قلبت ومعرفش انها اتبعتت

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 06:41 PM
صح كدة شوفى ايه بيسعدو واعمليه علشان انتى كدة بتكبرى فى نظرة اكتر واكتر ويحبك اضعاف الحب اللى بيحبهولك وصدقينى هتلاقيه معاكى كويس

gog
05-06-2009, 06:52 PM
بصوا يا اخواتي انا بحب جدا نظام المناقشه بين الازواج
انا مش عاجبني حاجه فيك اقولك تغيرها للاحسن وانت مش عاجبك حاه فيا قولي اغيرها يا جماعه الموضوعابسط من كده كل حاجه بالحب بتمشي

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 06:58 PM
اة ميرنااااااااااااا

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 07:00 PM
اهى لا من لونى ولا من لونك وبتقولك مش هيتغيرو منه لنفسه
انا مش من لونك ماااااااااااااااااشي

gog
05-06-2009, 07:08 PM
مش فاهمه
يا جماعه

novy
05-06-2009, 07:09 PM
انا عندى راى هو لو فى حب حقيقى هيبقى عندنا قبول لبعض يعنى مش هنقبل بعض واحنا ماتشيكين اخر حاجه ولا لما نقول كلام حلو وبس لكن فى كل الاحوال
ممكن حد يقولى لو اتنين ارتبطوا ببعض وكان سعداء اوى وحد منهم تعب بمرض صعب يكرهوا وينساه
طب هيبقى فين الحب
الحب مش كلامات الحب موقف نثبت فيه لبعض ان الحب مش انبهار بشكل او بكلامات
بس مش معنى كده اهمال اى حد فى نفسه او فى الاخر بس ده ما يكنش التقييم الاخير

peter_naser
05-06-2009, 07:10 PM
دى مشكله.... لم اضيف جديد!!!
لكن فى فتره الخطوبه البنت بتبقي اخر رقه والولد بيلعب ويمثل من ناحيه تانى علشان يعجب.... مبنكنش على طبيعتنا وهنا تكون اول خدعه فى مشوار العمر:10800:
انا مشكلتى مبعرفش امثل وبحب ابقى على طبيعتى دى مشكله فكرو تناقشوها
لان الانسا ن لو مش ممثل مش هيعيثش!!!!!!!

peter_naser
05-06-2009, 07:15 PM
نأسف على حذف الرد لوضع الميل به

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 07:16 PM
ممكن حد يقولى لو اتنين ارتبطوا ببعض وكان سعداء اوى وحد منهم تعب بمرض صعب يكرهوا وينساه
طب هيبقى فين الحب
الحب مش كلامات الحب موقف نثبت فيه لبعض ان الحب مش انبهار بشكل او بكلامات
بس مش معنى كده اهمال اى حد فى نفسه او فى الاخر بس ده ما يكنش التقييم الاخير[

لا لو حب حب بجد يشيلها فى عنيه لانهم هيكونوا سعداء ولو كرهها ونسيها يبقى انسان او انسانه مش اصيله وربنا ميجبش مرض وحش

peter_naser
05-06-2009, 07:22 PM
مستحيل الحب تضحيه لوعمل كده يبقى مبيحبش

novy
05-06-2009, 07:33 PM
ومين قال كده ياستاذ بيتر انا لو مش عرفين نمثل مش هنعرف نعيش لاخلينا على طبيعتنا واللى يقبلنا كده يقبلنا يعنى ان هقول لحضرتك الناس دلوقتى بتقبل اللى يكدب عليها واللى يخون اللى من غير مبادى سهل اوى نتمثل بيهم ونمثل زيهم بس احنا المفروض نقبل نفسنا زى ماحنا لان حتى لو النس بيلوموا علينا بيبقوا بيحترمونا من داخلم وبيقوا نفسهم يكونوا مثلنا

بنت الراهب الصامت
05-06-2009, 08:00 PM
ربنا يوفق كل الطلبه ويوقف معاهم يارب

mah_rous
05-06-2009, 09:00 PM
دائما نحن يارجال نحب نكون ذي سي السيد الموضوع غير كده متطلب من الرجل الصبر الحكمه في التعامل وبيد الرجل كل شئ كيف يتعامل في حل المشاكل الزوجيه بالحكمه وليست بالعصبيه لان الحكمه تحل المشاكل والعصبيه تعقد المشاكل فا بالكلمه الحلوه تخلي مراتك تحت امرك وتغير مريلة المطبخ اللي كلكم زعلانين منها

bolit
05-06-2009, 09:16 PM
كل الكلام اللي اتقال صح بس نفسي اسأل سؤال كل دة علشان مين مش علشانك علشان ترجع بيتك تلاقيه نظيف و تلاقي الأكل جاهز واسأل نفسك لو رجعت مرة من الشغل ما لاقتش البيت نظيف و الأكل جاهز ها تعمل ايه انا عارفة ان في ستات بتزودها شووووووووووية
بس انا رايقي انا ان الستات يخلصوا كل اللي وراهم الأكل والنظافة واللذي منه فبل ما الأزواج يرجعوا البيت بوقت كافي عشان ما يبقاش عندهم حجة وبعدين انا لا اعفي الأثنين ولكن في كل المشاكل الزوجية يكون لكل واحد دور فيها
و المشكلة دي قديمة قوي ايه اللي فكركوا بيها دلوقتي في مشاكل جديدة بس جامدة ياريت لو ينفع ننقشها
و علي العموم مفيش حياة زوجية من غير مشاكل لكن الأثنين لازم يتعاونوا عشان الحياة تستمررررررررررررررر

zena
05-06-2009, 09:42 PM
المراءه اذا هي بدها تهتم بحالها حتهتم واذا هي بدها تكون مهمله حتكون فالرجل لاعلاقه له بالموضوع لان اذا كانت مقتنعه باللي بتعملو مش راح يقدر الرجل يغير شي وطبعا الرجل يحب المراءه اللي تهتم ببيتها وباولادها وماتهملش حالها بنفس الوقت تعطي الكل شي وقت

peter_naser
05-06-2009, 10:16 PM
مش هختلف معاكى
انا بتكلم بنا على حادث قد اكون لم ارى غيره
شخص ما يتكلم بطريقه رقيقه لاتتصف مع الموقف الى احنا فيه
س:هو بيكلم مين ؟
ج: خطيبته!!!!!!!
الموقف انه كان عصبى ومضايق جدا بسبب شخص ضايقه
لااحتم انه تمثيل لكن لما احب حد المفروض بيحس بيا حتى لو من الصوت احترامى لرايك موجود وممكن اكون على حافه الاقتناع

zena
05-06-2009, 10:25 PM
انا معاك هو الانسان مجموعة احاسيس واذا الانسان اللي معايا ماحسش فيا مش بس من صوتي ومن كلامي ومن سكوتي فاكيد هذا الانسان صعب التعايش معه

peter_naser
05-06-2009, 10:26 PM
معلش قصه النظافه والاكل قبل ما يجى سى.....
انا عن نفسي بقول الست ذى الرجل بل اهم منه انظر حينما تجرج الام لمشوار ويعينى تاخد الاطفال وراها ويشربوها المرار والاب فين نايم... شغل... مع اصحابه... القهوه.....ماتش.....والمطلوب منها تراعى سى السيد اكله ملابسه ومفيش متشكر

انا شاب شايف انى البنت او الام او الاخت لهم معامله خاصه شوف نظره الناس للبنت من شباب ورمى كلام ومعاكسه ولا اعفو ايضا البنت ولكن......... بعدين السبب فى ده بيتر

zena
05-06-2009, 10:32 PM
ههههههههههه انت عم تظلم الرجاله على مهلك شوي مش كل راجل راجل على فكره في المثقف اللي بيحترم مراتو وبيتو واولادو وبيعطيهم من وقتو وبحسسهم بالراحه والسعاده طبعا المراءه تلعب دور كبير لان الرجل مهما كبر هو طفل صغير

peter_naser
05-06-2009, 10:38 PM
الست مظلومه....... والرجال مش واحد الغالبيه ذى مابقول البنت غير الراجل لازم الراجل يستحمل لانها هى استحملت وهتستحمل تانى

peter_naser
05-06-2009, 10:41 PM
متعاطف عاشق للبنت الى واثقه من نفسها
([email protected])

makram2
05-06-2009, 10:44 PM
قبل الجواز ندخل سباق ونعتقد ان نهاية السباق هو الزواج ، ولكن اذا اعتبرناه البداية سوف نجد شكل مختلف فى الزواج المسيحى
فيكون بداية للحب ...... ونبداء السباق سوف تجد الحياة اجمل عندما يسعى كل طرف فى اسعاد الاخر .

zena
05-06-2009, 10:45 PM
المراه هي اللي اتخلي بيتها جنه وهي اللي تهدمو وطفش الرجل

peter_naser
05-06-2009, 10:47 PM
كلامك صح لكن مش فى الدنيادى

zena
05-06-2009, 10:48 PM
صح الزواج هو بداية السعاده اذا اشتركو الزوج والزوجه في بناء بيتهم بالشكل السليم القائم على حب المسيح

peter_naser
05-06-2009, 10:50 PM
peter_naser@yahoo.............................

تاماف
05-06-2009, 10:54 PM
:em17:احلي مساء علي احلي شباب في الدنيا بس ياحبيب الب ماما صاصا الكلام دة يمكن فية شوية صح بس مش كلة انما لو انتة حسست مراتك ان الحاجة دية بتكون عليكى جميلة عن والحاجة دية مش حلوة اية رأيك لو غيرتي لون شعرك للون الفلاني صدقني هتفرح جدا وهتحاول عمل كل مابوسعها علشان ترضيك يعني حبة حنان منك وهتشوف

zena
05-06-2009, 10:55 PM
كن على ثقه ان الزوج والزوجه اذا اشتركو واحتملو حلاوة ومرارة الحياة وتشاركو مع بعض بكل امور الحياة راح يخلو بيتهم جنه وحياتهم سعاده رغم اتعاب الحياة

makram2
05-06-2009, 10:59 PM
الدنبا بخير ،
وربنا موجوددددددددددددددددددددد ددددددددددددددددددددددددد

finyara
05-07-2009, 12:57 AM
ليه يابنتى كده مانسيبى الرجالة فى حالهم ماهم راضيين وساكتين وصابرين لازم تقلبى عليهم المواجع هههههههههههههه

zena
05-07-2009, 01:04 AM
بعض الرجال مظلومين مع النساء ومحدش بيكتب عنهم حاجه ودائما المراءه هي المظلومه ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جانيت سمير
05-07-2009, 01:06 AM
اولا المواجع هى الرجالة لانهم فىاديهم يعملوا حاجاتكتير يخلوهم سعداء هما واللى معاهم
ثانيا ممكن جواز الصالونات يكون جميل لانة بيحقق حاجةواحدةجميلةان بيبتدى الحب مع حياة من الالغاز كل واحد عايز يعرف التانى اكتر
مش اخدةعن حب واتصدم بعد كدة لازم احس انى سلمت عمرى كلةلواحد يستاهل مش يجرحنى
وسامحونى على الاطالة

mh_2781998
05-07-2009, 02:25 AM
انا زوجه منذ عشر سنوات وبسم الصليب اقدر اقول ان حياتى شهر عسل دائم بس فعلا الزواج عن حب احل بكثير
من زواج الصالونات انا وزجى كنا بنحب 3 سنوات اولا الحوار لازم يكون فى حوار دائم بيننا ولا نصاب بالخرس الزوجى
لانه اكتر شئ يقسد الزواج ونمر بمشاكل كتيرررررررررررررررررررررر رررررررررررررر وكبيررررررررررررررة ولكن احنا
الاتنين جبهه واحدة يعنى البيت غير منقسم وربنا يحافظ علينا وعليكم
ملحوظة انا مازالت شيك جدا وزوجى بيهتم بشياكتى وانا كمان بهتم بيه وبملابسه مش مهمله بيتى ولا زوجى
ولا هم كمان واحب اقول كلمه اخيرة لاتغرب الشمس على غيظكم بمعنى لو فى خلاف لايستمر لليوم التالى
ارجو الرد

zena
05-07-2009, 04:09 AM
كلامك حلو كتير وانا كمان متزوجه وكتيررررررررررررر بنمر بمواقف صعبه وازمات ولكن الحمدلله ربنابيعمل بحياتنا وبنعدي المراحل الصعبه بالمحبه والايمان والصبر اهم شي بالحياة الزوجيه هو التفاهم وربنا يحفظنا من التجارب

مريم سمير بيشوى
05-07-2009, 07:20 AM
انا بتكلم على تجربة انا متجوزة بقالى سنتين وعندى طفل عمرة سنة وتلات شهور يعنى اول لما اتجوزت حبلت على طول بصوا واسمعوا
البيت زوج وزوجة وربنا جاب الزوجة لتعين الراجل
انا من تجربتى شايفة ان بدل ما فى حب متبادل بين الطرفين حب حقيقى وبيت مقفول عليهم ومحدش لية دعوة بيهم يبقى بيت ناجح جدا
انا بشكر ربنا بجد على زوجى انا اول لما اتجوزت كنت شيلاه جوة عنيا بس بعد لما حبلت كنت تعبانة مووووووت كان هو اللى شايلنى جوة عنية لغاية لما قمت بالسلامة علشان حملى كان وحش خالص ودلقوتى انا وهو بنشتغل وسافرنا الامارات واحنا الاتنين شايلين بعض فى البيت وتربية الطفل
يا جماعة مفيش حاجة اسمها الست لازم تعمل والراجل لازم يعمل فى حاجة اسمها ان دة بيتنا ومملكتنا واللى بيقدر يعمل حاجة فية بيعملها وهو مبسوط جدا يعنى ممكن هو يرجع من الشغل ينظف ويطبخ علشان شايفنى باكل ابنى او بلعب معاه وانا بعمل العكس لما بلاقية بيلعب مع ابنى بحولة البيت جنة
على فكرة مش معنى كدة ان مفيش بهارات ولا شطة ولا خناق بالعكس ان تقريبا كل يوم او يومين بنتخانق مع بعض بس عارفين لما بنتخانق بنرجع بسرعة لبعض وبنرجع اقوى واحلى من الاول ومرانا ولسة بنمر بظروف مالية ونفسية وحشة جداجداجدا بس كل مشكلة بنبص لبعض ونقول كفاية ان احنا مع بعض دى عندنا بكنوز الدنيا كلها وابننا فى وسطنا هو بسمة حياتنا
الزواج = تفاهم + حب +احتمال +تضحية
لو لقيتى فى نفسك الصفات دى ولقيتيها فى زوجك تاكدى ان جوازك حيبقى ناجح
وربنا يسعد الجميع
صلوا من اجلنا مريم +سمير +بيشوى

marianmaged2004
05-07-2009, 08:00 AM
يا جماعة انتم ظالمين السيدات انا واحدة متجوزة من 5 سنين وااكد ان في مشكلة لكن لو عاوزين الجد هي من الطرفين هو بعد الجواز ما بيقولهاش نفس الكلام الحلو بتاع الخطوبة وبيتمش انة يخرج معاها في اي حتة وعاوز اكلة 3 واجبات ان مكانش اكتر وبيانتخ من الاخر هو مش مهتم بيها خلاص اتجوزها وبقت بتعتة مش محتاج ان يعمل الحركات بتاعت الخطوبة وهي طبعا بتتصدم من الحال دة وبتكتاب فبيرجع عليها في اهتمامها بشكلها ونفسها وبتتغير الدنيا للاسوء من حوليها اعتقد ان لو كل طرف اعطي الطرف التاني حقة من الاهتمام والحب والغزل لكانت الدنيا جميلة

veto1
05-07-2009, 08:00 AM
اعتقد ان التربيه ليها اساس كبير وكمان ان البنت لما بتحس انها بتعمل كدا عشان زوجها مش عشان ذاتها لو زوجها اهملها بتهمل نفسها لكن لو هى بتهتم بنفسها من اجل ذاتها فستبقى هكذا للأبد دون تغيير

makram2
05-07-2009, 08:20 AM
بعد الكلام الجميل ده لايوجد رد سوى ، الرب يديم عليكم السعادة وتكنوا سبب بركة للاخرين

marcos sadek
05-07-2009, 10:38 AM
اولا مساء أو صباح أو يومكم سعيد

انا متزوج منذ سنتين وعندما تعرفت علي شريكة حياتي كانت انسانة عملية جدا جدا .. ونشطة في الخدمة

وظلت هكذا بعد الزواج ولكن عندي عليها انها شويه مهملة في نفسها

ولكن هذا لا يقلل ابدا من حبي لها .. وهذا ليس جبن او خوف ولكن هذا صليبي وانا راضي بيه..والعمر واحد والرب واحد صلولي كتير

شكرا

marcos sadek
05-07-2009, 11:00 AM
يا اختي emy dody انا شاعر ان انت انسانة مقدرا لمعني الزوجية ومن القراءات التي كتبتيها فأنت فعلا ينبغي ان تحيي على فكرك عن المجتمع الشرقي

ولكن ليس كل شخص كامل فليس احد كامل سوي الله فحاولي ان تختلي مع نفسك كام يوم في احد بيوت الخلوه علىً ان تجدي لمشكلتك حل ولا تنسي ان المسيح سامح كثيرا جداً جداً اكثر مما نظن

وربنا معاكى صلي لأجلى

Shosei
05-07-2009, 11:46 AM
احم بسم الصليب على المبسوطين ويارب اعدل حال الروتين يارب ويتغيرو بقى

marcos sadek
05-07-2009, 12:46 PM
الحمد لله ونمسك الخشب

nabil azer heneen
05-07-2009, 01:34 PM
شكرا علي الموضوع الجميل والرائع

وبصراحه مش لاقي كلام اضيفه للكلام الجميل الي شفته

بس ولو البنات (السيدات) عرفو اني السعاده في البيت بايديهم
لخلص كل الكلام

وانا والحمد لله لسه متقيدش
وبعد الي شفته ده
مش ناوي افكر فيه

بس والحمد لله ارجع واقول

(تحيى حيات العزوبيه لا زواج ولا قيود يوميه)

والرب يكون معاكم ويرعكم

ويبارك حياتكم وخدمتكم

جانيت سمير
05-07-2009, 01:48 PM
الحياة الزوجية مش وحشة اوى كدة دى اجمل شىء ان يكون عندك هدف ومسؤلية . هو الراجل اوالبنت بيشتغلوا لية يعنى الراجل مثلا ايةفايدة عملة لما يرجع البيت ويلاقى اولادة وزوجتة حوليةفى فرحة ومرضة الحياة الزوجية رائعة . نصيحة للخلافات الزوجية انها متعديش فترة الخصام اكتر من ساعة والا تفاقمت الامور . واسال مجرب

peter_naser
05-07-2009, 01:56 PM
الاخت جانت..........كلامك فى نوع من الخيال والرومانسيه!!!!!!!!
ظروف الحياه اليوميه مغايره تما ما الواقع حياه شاقه واه لولم توفق فى اختيار شريك الحياه
(بطيخه!!!...قرعه او حمرا) معلش سامحينى الياه مش ورديه الغالبيه حياتهم شاقه جداااااا
peter_naser@yahoo (peter_naser@yahoo)............................... .................................................. ............

مريم سمير بيشوى
05-07-2009, 03:13 PM
يا جماعة ملخص الكلام نصلى لربنا يدينا قوة تحمل اننا نقدر نتحمل مشاكلنا فى بيتنا ومننساش اننا كنيسة صغيرة وفى اعضاء صغيرة فيها بتتعمل مننا كل حاجة يعنى جيل جديد بيتعلم مننا الخناق او الصلاة او اللى بيحصل فى اليبت
واظاهر ان العذاب فرحانين علشان بيقروا اننا مش مبسوطين
ممكن نتكلم فى مزايا الجواز شوية لية مش بنتكلم غير فى العيوب وبس

مريم سمير بيشوى
05-07-2009, 03:16 PM
يعنى الرجالة كلها بتروح بتلاقى عفريتة فى البيت مقتقدتش ولو هى مهملة فاكيد علشان مثلا بتشتغل وبتساعدة او مهتمية بحاجتة او بعالتة او بحد فهى بتيجى على نفسها علشان حاجات تانية ميبقاش دة زنبها ولو مضايقوا احنا عندنا استعداد نقف قدام المرايا 48 ساعة فى اليوم ونصرف كل الفلوس على البس والاكسسوار والنزاهه يا جماعة بصوا للموضوع بجميع النواحى وشوفوا لو الست مهملة فدة قصاد اة

mira smsm
05-07-2009, 06:11 PM
مينفعش نكون علطول شيك والميكب اكيد مينفعش فى المطبخ لكن كمان لازم نكون مهتمين بنفسنا امام ازواجنا علشان منعئدهمش مننا واكيد هيكون عندهم حق

Shosei
05-07-2009, 08:57 PM
اللهم لا تعليق يعنى

ميمى فايز
05-07-2009, 09:59 PM
انا متزوج من (11) سنه وعندى ثلاثه اولاد فعلا فى الخطوبه شئ و بدايه الزواج شئ
اما عند مجيئ الاولاد شئ مختلف تماما فاالرجل لازم يعطى العزر للمراه لان مسؤليه البيت شئ مش سهل
ولكل رجل عظيم امرآه

ميمى فايز
05-07-2009, 10:27 PM
:10300::8:المرآه هى عصب البيت

makram2
05-07-2009, 11:01 PM
نمسك الخشب ،وياريت يكون خشب الصليب علشان الكل مبسوط وراضى والسعادة الحقيقية تكمن فى الرضى

جانيت سمير
05-08-2009, 01:33 AM
الاخت جانت..........كلامك فى نوع من الخيال والرومانسيه!!!!!!!!
ظروف الحياه اليوميه مغايره تما ما الواقع حياه شاقه واه لولم توفق فى اختيار شريك الحياه
(بطيخه!!!...قرعه او حمرا) معلش سامحينى الياه مش ورديه الغالبيه حياتهم شاقه جداااااا
peter_naser@yahoo................................. .................................................. ..........
انا عارفة ان الحياة مش وردية بس فى ناس حياتهم شاقة وعايشين ومعظمهم قليل جدا انت بتبص للكوباية المليانة انا متزوجةمن 10 سنين وحصلت مشاكل كتير جدا كانت توصل للانفصال عارف بسب اية تدخل طرف غريب فى الموضوع ولكن خلص الموضوع بينى انا وزوجى فقط
دة سبب من اسباب ان الحياة مش وردى ياعم الانسان لو عايز يعيش بيتغاضى عن حاجات كتير حب الدنيا واناس وحاول تخلق اعزار للمشكلة
سامحونى على الاطالة

zena
05-08-2009, 08:13 AM
ياسيد بيتر الحياة مش ورديه وكمان مش سوده الحياة اخذ وعطاء على قدماتاخد لازم تدي وايد واحده ماتسقفش بناء البيت لازم يكون من الطرفين واذا كان في مشكله فاكيد كمان من الطرفين بس اذا كان في تفاهم ومحبه فاكيد حيصلو لبر الامان والسعاده ويبنو بيتهم على الحب

magdiuk2009
05-08-2009, 09:22 AM
برضه لا ني عن الزواج رغم الذل

جيهان ممدوح
05-08-2009, 09:35 AM
لازم الزوجه تكون مهتميها بنفسها لكن مش هو ده الأساس زينة الزوجه روحها الحلوه كلامها الجميل، حنياتها لجوزها ، أحتمالها لجوزها مهما شافت منه،ووقفتها جنبه فى أزمته، بفضلها عيالها ينجحوا ويتفوقوا هى ديه الزينه الحقيقيه الى أى واحد مستنيها من زوجته .

nananor19
05-08-2009, 03:50 PM
اديها وقت فراغ علشات تهتم بنفسها لكن للاسف الراجل الشرقى فاكر انة لمجرد انة بيشتغل يبقى كدة انهى مهمتة ثانيا هو كمان مش بيهتم بنفسة بتلاقية عامل زى الثلاجة فى برودة

makram2
05-08-2009, 05:35 PM
ياجماعة الخير ، عندى نصيحة لمن لم يقبل بعد على الزواج وهى ( أن يبحث المتقدم اولاً على بيت يوجد فية الاحترام والحب ) قبل ان تنجذب وراء المشاعر التى سرعان ماتتغير ، اما بالنسبة للمتزوجون ( حاول اولاً ان تقدم الحب بلا مقابل وان وصلت لهذه المرحلة الصعبة سوف تجد الحب من الطرف الاخر .makram_ [email protected]

مريم سمير بيشوى
05-09-2009, 07:29 AM
كلام عجبنى اوى يا جيهان فعلا جمال الست فى انها تربى عيالها كويس بس انا عايزة اقول حاجة ان الراجل اللى بيشتكى ان زوجتة مش بقت حلوة ان الراجل دة اساسا مكنش بيحب زوجتة غير علشان جمالها ودة غلط دة حب انانى
ربنا يرحمنا ويعنا على البيت وعلى المسئولية

ماريان سعد
05-09-2009, 01:25 PM
طبيعة الرجل بيحب قبل الزواج بعد الزواج بيحس انها بقت ملكه وبيبدتى الحب يتحول لتعود انما االمراءة معروف ان حبها بيزيد بعد الزواج لانها بتحس بالامان أكتر ودة اللى هى محتجاه فتبدتى تهتم بتفاصيل صغيرة جدا ولما تلاقى مافيش اهتمام من الطرف الآخر بتفقد الآمل فية وفى حياتها وفيها ودة بيعمل ألواح من الثلج بينهم بيتولد عنة برود فى الحياة الزوجية بكل المقايس لكن لو لقت زرة أهتمام أو حب بيدوب كل الواح التلج ويعيشوا فى سعادة أبدية وأحسن من الخطوبة

برنابه
05-09-2009, 05:55 PM
حكمها ملك حكيم وعادل أراد يختبر الرجال والنساء في بلاده فأوصى بمبلغ كبير لكل زوجين سوف يصلا إلى قمة جبل السعادة، تلك القمة البعيدة...

فأعطى حصاناً لكل زوجين
وطلب منهم الانطلاق لمعرفة من سيصل إلى هناك ...

وبالفعل أعلن الكثير من الأزواج رغبتهم بدخول المسابقة
وهذه حال الكثيرون ممن يقدمون على الزواج.
البعض منهم ركبا الحصان معاً وانطلقا بأقصى سرعة
ولكن الحصان لم يحتمل السرعة الكبيرة فمات وهما في بداية الطريق.

آخرون ركبوا الحصان ولكن بسرعة بطيئة جداً
فجاعوا وعطشوا بسبب عدم استعدادهم من الحاجات الضرورية
لرحلتهم المشتركة ويأسوا من المسافة الطويلة

فقرّروا التوقف والعودة.

بينما آخرون ركبوا الحصان بسرعة معقولة ولكن حمّلوه بحاجاتهم الضرورية المشتركة والتي لم يخففوها أو يتنازلوا عن قسم منها بسبب مشقة الحمل والمسافة الطويلة فمات الحصان في منتصف المسافة بسبب الحمولة الزائدة والتي فاقت قدرة تحمله وبالتالي لم يصلوا لجبل السعادة.

ولكن هناك من عرف كيف يستفيد من هذا الحصان فتناوب الرجل والمرأة على ركوبه وحاولوا أن يخففوا حاجاتهم الضرورية بحيث لا ترهقهم خلال مسيرتهم فكان الرجل يمشي على قدميه عندما كانت المرأة تركب الحصان،

وعندما يتعب الرجل كانت المرأة تمشي على أقدامها وتحمل جزءً من حاجاتها الضرورية في الوقت الذي كان فيه الرجل راكباً الحصان وكانت سرعة الحصان متوسطة فلا سريعة ترهقه ولا بطيئة تزعجه وتضجره.

وبالفعل تناوبا على ذلك خلال المسيرة فلم يتخلوا عن حاجاتهم الضرورية بل حافظوا عليها وكانت زادهم الضروري خلال الرحلة وكانوا هم الواصلون الحقيقيون إلى جبل السعادة لأن سعادتهم في المسيرة لم تكن أقل من سعادتهم في الوصول.

هناك من اقترب من القمة ولكن لم يدركها
وهذا بالفعل ما يحدث مع الأزواج الذين تكون المحبة والتضحية
متبادلة بينهم فلا يأخذ الواحد منهما دور المعطي دوماً
والآخر دور الآخذ دوماً فكلاهما يتبادلان الدور
لكي يمدوا بعضهم بالخبز اليومي لحياتهم المشتركة
ألا وهو الحب والصبر

Angil
05-09-2009, 07:10 PM
بجد جميله جدا جدا جدا ومفيده جدا

مريم سمير بيشوى
05-10-2009, 07:10 AM
حلوة وصعبة

برنابه
05-10-2009, 09:36 AM
لا تستطيع أن تكون ذا تأثير روحى فى إنسان ، إلا إذا كانت هناك محبة بينك وبينهقداسة البابا شنودة الثالث

مريم سمير بيشوى
05-10-2009, 01:39 PM
ربنا معانا ويقوينا

برنابه
05-10-2009, 02:20 PM
خلق الله اذنين واحدة تسمع الرأي والأخرى تسمع الرأي الآخر وعقل الإنسان كائن بين الأذنين يزن كلاً من الرأيين
قداسة البابا شنوده الثالث

برنابه
05-10-2009, 03:16 PM
1. سر الزواج Holy Matrimony هو من اول الاسرار (http://st-takla.org/FAQ-Questions-VS-Answers/03-Questions-Related-to-Theology-and-Dogma__Al-Lahoot-Wal-3akeeda/021-The-Seven-Holy-Sacraments.html) التي اسسها الرب الاله منذ بدء الخليقه وهو الذي قام بنفسه باتمام هذا السر عتدما رأي انه "ليس جيدا ان يكون ادم وحده فاصنع له معينا نظيره.... فاوقع الرب الاله سباتا على ادم فنام فاخذ واحدة من اضلاعه وملاء مكانها لحما وبنى الرب الاله الضلع التي اخذها من ادم امراة واحضرها الى ادم فقال ادم هذه الان عظم من عظامي ولحم من لحمي هذه تدعى امراة لانها من امرء اخذت لذلك يترك الرجل اباه وامه ويلتصق بامراته ويكونان جسدا واحدا" (تكوين (http://st-takla.org/pub_oldtest/01_gen.html) 2: 18-22).
2. لذا فان الزواج هو سر مقدس وهناك الكثير من الشواهد علي عظمة هذا السر فنجد الحكيم سليمان يقول "من يجد زوجة يجد خيرا وينال رضى من الرب" (أمثال (http://st-takla.org/pub_oldtest/20_spr.html) 22:18) ويقول ايضا "لانه ان وقع احدهما يقيمه رفيقه وويل لمن هو وحده ان وقع اذ ليس ثان ليقيمه. ايضا ان اضطجع اثنان يكون لهما دفء اما الوحد فكيف يدفأ" (الجامعة (http://st-takla.org/pub_oldtest/21_pred.html) 4: 10).
3. نجد ان سليمان الحكيم هو اكثر الحكماء الذين تكلموا عن عظمة السر وعن مكانة المرأة الفاضلة المتقية الرب الاله ويتكلم باسهاب في الاصحاح الأخير من سفر الامثال (http://st-takla.org/pub_oldtest/20_spr.html) ويقول "امراة فاضلة من يجدها لان ثمنها يفوق اللالئ بها يثق قلب زوجها فلا يحتاج الى غنيمة تصنع له خيرا لا شرا كل ايام حياتها.... زوجها معروف في الابواب حين يجلس بين مشايخ الارض... العز والبهاء لباسها وتضحك على الزمن الاتي تفتح فمها بالحكمة وفي لسانها سنة المعروف تراقب طرق اهل بيتها ولا تاكل خبز الكسل يقوم اولادها ويطوبونها زوجها ايضا فيمدحها بنات كثيرات عملن فضلا اما انت ففقت عليهن جميعا الحسن غش والجمال باطل اما المراة المتقية الرب فهي تمدح اعطوها من ثمر يديها ولتمدحها اعمالها في الابواب" وتكلم كثيرا في سفر الامثال وقال "من يجد زوجة يجد خيرا وينال رضى من الرب" (ام18: 22) وايضا "البيت والثروة ميراث من الاباء اما الزوجة المتعقلة فمن عند الرب" (ام19: 14) وايضا "المراة الفاضلة تاج لبعلها اما المخزية فكنخر في عظامه" (ام 12: 4). (http://st-takla.org/)

emad5000
05-10-2009, 03:31 PM
على فكرة يا اخت جينا انا متزوج بعد قصة حب طويلة حوالى خمسة سنوات لكن الحب ده ضعف جدا بعد الزواج لما شوفت اهمال ملحوظ جدا فى نفسها وبيتها واولادها لكن انا مستحمل وبقول ان ده صليبى ولازم اشيلة لكن ربنا موجود

emad5000
05-10-2009, 04:04 PM
الاخت ايمى دودى موضوعك ده انا شوفتهة بنفسى وهو خاص شوية ليا بس حلة سهل لو امكن ارجوا مراسلتى [email protected] وربنا موجود

dooda
05-10-2009, 11:15 PM
على حسب معامله الزوج بعد الزواج

ميمى فايز
05-10-2009, 11:43 PM
الوصيه تقول استلم زوجتك وهى لك يسوع المسيح اوهبهالك
يعنى تكون حنون عليها بعد والديها
والزوجه تنسى بيت انيها ولا تخالف راى زوجها
يعنى المفروض يكون الاثنان كتاب مفتوح لكى يعطى كل منهم الاخر
واخيرا نقول ان لم يبنى الرب البيت فباطل تعب البناؤون

emad5000
05-10-2009, 11:55 PM
ربنا يعوضك يا ميس ميمى ربنا موجود

ميمى فايز
05-11-2009, 12:01 AM
شكرا لك يااخ emad

emad5000
05-11-2009, 12:08 AM
ميس ميمى اوعى تكونى افتكرتى انى بستهزأ بكلامك بالعكس حضرتك لفتى نظرى لحاجة كويسة اوى ان انا اكيد مش بعاملها بنفس معاملة والديها ربنا موجووووووود

ميمى فايز
05-11-2009, 12:18 AM
على فكره ياخ emad انا رجل ومتزوج ولى ثلاثه اولاد
وليس فتاه

emad5000
05-11-2009, 12:39 AM
استاذ /ميمى فايز انا مش عارف اقول بس انا اسف جدا علشان الاسم بيمشى موأنث ومذكر لكن فعلا سورى بجد انا مكسوف جدا

ميمى فايز
05-11-2009, 12:56 AM
اخى الحبيب فى المسيح emad لايكون بينا زعل عشان الاسف وياسيدى انا فرحان بمعرفتك و باريت تكون صديق لى
وياريت الكل يكون صدره واسع فى المنتدى

emad5000
05-11-2009, 02:28 AM
اخى الحبيب فى المسيح انا يشرفنى انى اكون صديق ليك طبعا وانا صدرى واسع جدا علشان كدة ماحبتش تكون زعلان منى بس وعموما ولادك زى العسل وربنا يخليهوم ليك ولمامتهم يارب وانا حطيت صورة اولادى مخصوص علشان تشوفهم كيرلس وكلارا اولادى وده ايميلى الشخصى
صلوا من اجلى انا فعلا انسان خاطى
ربنا موجود

emad5000
05-11-2009, 02:47 AM
انا مش عارف الصورة مانزلتش لية لكن اكيد المرة دى هاتنزل صلوا من اجلى
ربنا موجود

ميلاد صدقى
05-11-2009, 03:15 AM
التغير الذى يتم بعد الزواج لة اسباب
احيانا تكون وراثية واحيانا تكون تقليدية واحيانا تكون حسب الظروف اليومية
الشكل الرائع للفتاة قبل الزواج يكون سببة الوصول الى شئ
وعندما تحصل علية تعود الى التنشئة التى كانت تعيشها
ويعود السبب ايضا الى الوضع الذى يعود ها علية الزوج من اول يوم بعد الزفاف
زى ما انتى قلتى ليس للاولاد ذنب ولا الغنى ولا الفقر
واهم الاسباب من وجهة نظرى هو احساس الزوجة هل هى زوجة وحبيبة ومستقبل البيت
ام انها جاءت الى هنا خادمة فقط ما عليها اللى الخدمة (شغالة ) وهذا مربط الفرس
وفى النهاية الموضوع مشعب ولة اكثر من سبب لذلك
وهو تنشئة الفتاة فى منزل تجد امها خادمة ولا شئ اخر فتتعلم هى ذلك وتعرف ان الزواج خدمة فقط
وللعلم ايضا دور كبير للفتاة بعد الزواج فالمتعلمة تختلف عن الغير متعلمة
ومن اين تتعلم الزوجة الصغيرة رابطة الايشارب اليس من البيت الكبير
والزوجة التى لا تؤجل عمل بيتها الى يوم الاجازة اى تعمل عمل بيتها يوم بيوم
وتعطى زوجها حقة وهى معة فى يوم الاجازة ويستمتعان معا
بصراحة يا ميرا موضوع رائع ومهم وحساس بس مين يستفيد
الرب يسوع يرعاكى ويكون معاكى دايما

jesus love me
05-11-2009, 10:04 AM
المواضيع دي بجد بتحصل و ربنا يعوض تعب محبتكم و انا هاصلي ليكم بس الزوجة في ايديها ممكن تغير من نفسها في الاوضاع دي و الراجل بردوا كدا بيدوا يسمعها كلمة كويسة علشان هيا تغير نفسها يعني الراجل هو الاساس و شكرا لحسن سماعي .

maged etry
05-13-2009, 01:04 PM
ارجو من اصدقائى على المنتدى عند مناقشة موضوع ما ان يأخذ بعض الجدية وان لا يكون كل المناقشة مرتبطة بالدعابة والسخرية " يجب ان تكون الدعابة فى اطار معين لبث روح المرح فقط "
قد ترجع هذه المشكلة الى اختلاف الطباع بين الزوجين, فاذ ما راينا الدراسات حول الطباع البشرى فيمكن نقسيم البشر الى اربعة طباع اساسية وهى الشخصية القيادية , العاطفية, المفكرة والمحللة , التعبيرية .
وبخصوص هذه المشكلة فقد يلاحظها فقط كل من الشخصية العاطفية والمفكرة بينما لا تعتبر مشكلة اصلاً عند كلاً من القيادية والتعبيرية فلو حدث ارتباط ابين نوعيين مختلفين فى الطباع هذه تظهر المشكلة ولحلها بسيط جداً هو ان يحاول كلا الطرفين ان يغير من طباعة حتى يصل الى الطرف الاخر وربما يلتقوا فى منتصف الطريق .
مثال : لو حدث مثلا ارتباط بين شخصية قيادية واخرى عاطفية فعلى القيادى ان يعرف ان الحياة تحتاج الى بعض الرومانسية والى الاهتمام بالمظهر و واظهار مشاعره اتجاه الاخر .
على الناحية الاخرى : فعلى الشحصية العاطفية ان تعرف ان الحياة تحتاج فعلاً الى بعض الجدية والصراع وليس الحياة رومانسية ومليئة بالاحلام الوردية فتتعلم كيف لا تبالغ فى الرومانسية وفى الاهتمام الزائد فى المظهر واظهار المشاعر الا بما يكفى باحتياجات الحياة

dooda
05-13-2009, 03:12 PM
يحدث التغير بعد مواجهه الزوجين الحياه الاقتصاديه وحداهمالا بعد انسحاب الاباء وخصوصا اذا كان الزوج هو الوحيد الذي يتحمل النفقات الاقتصاديه
وهى ربه منزل

ميمى فايز
05-13-2009, 08:51 PM
:10800::10800:المواضيع دي بجد بتحصل و ربنا يعوض تعب محبتكم و انا هاصلي ليكم بس الزوجة في ايديها ممكن تغير من نفسها في الاوضاع دي و الراجل بردوا كدا بيدوا يسمعها كلمة كويسة علشان هيا تغير نفسها يعني الراجل هو الاساس و شكرا لحسن سماعي .

يحدث التغير بعد مواجهه الزوجين الحياه الاقتصاديه وحداهمالا بعد انسحاب الاباء وخصوصا اذا كان الزوج هو الوحيد الذي يتحمل النفقات الاقتصاديه
وهى ربه منزل

Shosei
10-25-2009, 06:35 PM
كلكم قلتو التغير بيبقى بسبب الظروف اقتصادية والكلام دا طاب الحب فين فينك يا حب

makram2
10-25-2009, 11:05 PM
البيت المسيحى = استقرار اسري و دمعيشة امنه يجمعهم كلمة ربنا

dooda
10-26-2009, 12:11 AM
مفيش دلوقتى حاجه اسمها حب معظم الازواج دلوقى عايز ياخد منزوجته فلوسها هى واهلها ون تجرب موجوده امامى وليست تجربه واحده

ZEZOMERO
10-26-2009, 12:54 AM
الست كائن حى يعيش ويتعايش

maged etry
10-26-2009, 09:43 AM
الست كائن حى ( فى معظم الاحوال ) , يعيش ( احيانا ) , يتعايش ( انقرضوا )
اعتقد ان لفظ التعايش خطأ , لانه يستخدم مع الحيوانات فنسمع مثلاً ان الاتزان البيئى يؤدى الى تعايش الحيونات معاً دون ان ينقرض احداً منها , وايضا ان الحرباء من اجل التكييف والتعايش فى بيئة معينة تلجأ الى تغيير لونها ولو انى مش لاقى فرق ما بينهم !!!

Shosei
10-26-2009, 10:00 AM
مفيش دلوقتى حاجه اسمها حب معظم الازواج دلوقى عايز ياخد منزوجته فلوسها هى واهلها ون تجرب موجوده امامى وليست تجربه واحده

غلط مش معنى انى فى تجارب كدا يبقى الكل كدا فلوس ايه دى اللى ممكن يتبينى على اسسها كنيسة فلوس ايه اللى تدى سعاده وستقرار بلعكس المكان اللى بيبقى فى مقارنة بين فلوس واى حاجة تانى بتبقى مقارنة فاشله
زى مفى بيوت انتا شيفها كدا فى بيوت فيها ربنا فيها حب واستقرار فيها تنازل وتضحية وصدقنى مش هكدب لو قلتلك ملامح البيت دا بتبان من الخطوبة انكان هيبقى بيت فى ربنا ولا لاا بيت اساسه المسيح ولا اساسه حاجات تانى

Shosei
10-26-2009, 10:01 AM
الست كائن حى يعيش ويتعايش

هو دا رد لموضوع تانى ولا لموضوعى اصلى تهت بصراحة ايه علاقة دا بكلامنا

Shosei
10-26-2009, 10:01 AM
الست كائن حى ( فى معظم الاحوال ) , يعيش ( احيانا ) , يتعايش ( انقرضوا )
اعتقد ان لفظ التعايش خطأ , لانه يستخدم مع الحيوانات فنسمع مثلاً ان الاتزان البيئى يؤدى الى تعايش الحيونات معاً دون ان ينقرض احداً منها , وايضا ان الحرباء من اجل التكييف والتعايش فى بيئة معينة تلجأ الى تغيير لونها ولو انى مش لاقى فرق ما بينهم !!!
برضو نفس الرد انتو قريتو الموضوع يجماعه ؟