المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن تقولى رايك فى الموقف دة

روفــــا
05-06-2009, 04:57 PM
اولا ازيكم كلكم وحشتونى بجد فى الفترة الكبيرة اللى كنت فيها بعيد

ادخل فى الموضوع وبلاش اطول عليكم
بصوا يا اخواتى

فى موقف شوفته قدامى حصل بس غريب بجد او ممكن مكنش غريب اقرا ةتخيله كدة وقول انت رايك اية

كنت راكب فى تاكسى مع واحد صحبى كنت رايح مشوار تابع الشغل وراكبين تاكسى وبعدين فى الاشارة واقفه لقيت
بنت لبسها جميل جدا واية ملهوش حل يخلى اى حد يعاكسها واية ماشية عادى وبدلع كدة وبعدين اللى كان معايا دة شافها وبيقولى شايف البنت دى عاملة ازاى ببص كدة قولت اة حلوة سورى انا شوفت الشكل عجبنى بس لقيت حاجة بقى ان لبسها كانه موش موجود ملهوش لازمة بجد واضايقت وبعدين بتكلم انا واللى معايا بقوله موش عارف ازاى بابها ومامتها شابينها كدة بالبس دة ازاى يعنى اية بابها دة اية يعنى وصدقونى يا جماعة فجاة لقيت السواق راح كاسر الاشارة ومشى جنب البنت ووقفها ولقيته مرة واحدة كدة نزل فيها ضرب واحنا واقفين مستغربين من اللى بيعمله السواق دة وبعد الضرب دة كله ركبها التاكس وبنساله اية اللى انت عملته قال دى بنتى قعدنا ساكتين وبامانة هو دة اللى حصل والراجل لقيت راسه كدة موش قادر يرفعها فى وشنا خالص من الكلام اللى سمعه مننا مكسوف وكل شوية يضربها وهى راكبة
بامانة انا شوفت الموقف دة واستغربت من حاجة انت البنت بتنزل من غير ما ابوها بيشوفها وتلبس واللى هى عايزاه وغير دة كله لية يعنى انتى تلبسى كدة انا عايز اعرف ليه البنات تلبس اللبس اللى يخلى الواحد يبصلها ويعاكسها كمان وانا شوفت حاجة تانية بامانة غريبة ان فى بنت قبل كدة جت الدرس بتعيط علشان خاطر محدش عاكسها
صدقونى يا جماعة انا شوفت الموقف دة قدامى ومستغربه
سورى بجد لو كلامى ممكن يضايق حد مع احترامى لكل الاعضاء بس الحكاية كلها البس يعنى موش تلبسى اللبس الكجول لاء اللبسى اللبس الكجول بس موش اللبس فوق الكجول اللبس اللى جكول اللى لايق عليكى موش كل الموضة تليق عليكى
وسورى لو كلامى مضايق حد كمان مرة وموش بقول كمان يا جماعة ان البنات تلبس اللبس واسع عليها اوى ولا طووووووووووووووووويل اوى يعنى بس اللبس المعقول اللى يخليكى شيك وجميلة وجربى كدة لما تلبسى لبس عجبك ومظبوط عليكى ولا واسع اوى ولا ضيق اوى وقارنى بين اللبس اللى عجبك واللبس الكجول والموضة اوووىوشوفى انتى احسن فى اللبس بين الاتنين وصدقينى هتلاقى انتى احسن فى اللبس اللى جبك واللى موش واسع اوى ولا الضيق ولو حتى موش على الموضة هتلاقى نفسك احسن من واحدة تانية لابسة كجول اخر حاجة ولبسها وحش عليها

سورى بجد بجد على طول الموضوع وعلى كلامى لو ضايق حد
س انا حبيت اقولكم حاجة زى كدة وانتوا تقولوا رايكم

Shosei
05-06-2009, 05:26 PM
للاسف الموضة دى احنا اللى بنمشيها يا روفا انا بطلت اشتيرى جاهز اصلا كله لبس ميعلم بيه الا ربنا ويوم متقييس حاجة وتكططلع ضيقة وانتا مش موافق بيها يقولو عليك متخلف
هو ربنا يرحم فى الاخر يعنى

elphilasouf
05-06-2009, 07:22 PM
موقف غريب اوي يا روفا
بس انا بصراحه سؤال مجوبش انا عليه
المفروض بنت هى الى تجاوب عليه

essi
05-06-2009, 08:04 PM
الموضوع مش غريب احنا بنشوف ده كل يوم حتى فى الكنيسه للاسف وانا كنت فى الجامعه كنت الاقى بنات تيجى بلبس عادى وتغيره وتفضل بيه طول اليوم وقبل ماتروح ترجع تانى وعندك حق ياميرنا البس الجاهز مش ينفع لينا خالص لما بشوف بنت لابسه كده وحد عاكسها بحس بخجل شديد لازى مايكون انا هى رالمسيح يحمينا من العثرات
ويل لمن تأتى من قبله العثرات

finyara
05-07-2009, 12:35 AM
سيدنا رد على سؤال زى ده وقال للشاب اللى ساله وانت مالك يابنى خليك فى حالك هى لابسة اللى لبساة انت ليه تبص

KOKO SPA
05-07-2009, 12:48 AM
بصراحه انا شايفه رد سيدنا مقنع جدا فى رايى
محدش ليه دعوه بلبس حد
وده ميمنعش طبعا ان البنت تلبس محترم لايق عليها مش واسع اوى وبرده مش ملفت للنظر

روفــــا
05-09-2009, 12:25 AM
للاسف الموضة دى احنا اللى بنمشيها يا روفا انا بطلت اشتيرى جاهز اصلا كله لبس ميعلم بيه الا ربنا ويوم متقييس حاجة وتكططلع ضيقة وانتا مش موافق بيها يقولو عليك متخلف
هو ربنا يرحم فى الاخر يعنى

اولا ردك جميل جدا وميرسى بجد على مرورك وردك الجميل

روفــــا
05-09-2009, 12:27 AM
موقف غريب اوي يا روفا

بس انا بصراحه سؤال مجوبش انا عليه

المفروض بنت هى الى تجاوب عليه

ميرسى على ردك الفيلسوفى دة بس نت عايز اعرف ردك

روفــــا
05-09-2009, 12:30 AM
الموضوع مش غريب احنا بنشوف ده كل يوم حتى فى الكنيسه للاسف وانا كنت فى الجامعه كنت الاقى بنات تيجى بلبس عادى وتغيره وتفضل بيه طول اليوم وقبل ماتروح ترجع تانى وعندك حق ياميرنا البس الجاهز مش ينفع لينا خالص لما بشوف بنت لابسه كده وحد عاكسها بحس بخجل شديد لازى مايكون انا هى رالمسيح يحمينا من العثرات
ويل لمن تأتى من قبله العثرات
ادى كمان حاجة تانية تغير اللبس فى الجامعة وقبل ما تروح اللبس الطبيعى اللى طلعت بيه من البيت علشان محدش يتكلم معها بس البنت فاضية تشيل اللبس ولا الكتب موش عارف
ميرسى على ردك ومرورك

روفــــا
05-09-2009, 12:34 AM
سيدنا رد على سؤال زى ده وقال للشاب اللى ساله وانت مالك يابنى خليك فى حالك هى لابسة اللى لبساة انت ليه تبص
حلو اوى رد سيدنا
طب لية مسالش لية لية يا سيدنا مابصش وهى تعتبر اختى فى المعمودية والمفروض احافظ عليها
ولا لية يا ابونا ممكن تكون هى لابسة كدة علشان الشباب يبصولها
وغير كدة سيدنا قال كدة علشان اكيد مهما قال عارف البنات موش هتسمع الكلام يعن ممكن تقولى فقد الامل فى الموضوع دة لو فكرنا هنلاقى سيدنا رده كدة علشان خاطر اكيد اتكلم فى الموضوع دة

روفــــا
05-09-2009, 12:40 AM
بصراحه انا شايفه رد سيدنا مقنع جدا فى رايى

محدش ليه دعوه بلبس حد

وده ميمنعش طبعا ان البنت تلبس محترم لايق عليها مش واسع اوى وبرده مش ملفت للنظر

ميرسى على ردك الجميل
بس ازاى رد سيدنا صح وازاى ميمنعش ان تلبس البنت لبس محترم لايق عليها وموش واسع سيدنا بيقول تلبس اللى تلبسه يبقى معنها اية يعنى سيدنا ممكن تقولى فاقد الامل فى البنات انها تسمع الكلام بتاع سيدنا وتلبس اللبس المعقول

``DODO``
05-10-2009, 03:10 PM
((((ويل لمن تاتى منه العثرات))))
بجد يا جماعة الموضوع دة بنشوفة كل يوم
وانا كنت كدة بس ربنا هدانى
على فكرة ممكن كل بنت ربنا يلمس قلبها وطبطل الحكاية دى
بس فى الاول هتقابل مشاكل
يعنى ممكن صحبها وطبعا صحاب السوق يتريقو عليها
او متلقيش هدوم محترمى او حشمة
بس صدقينى هضورى فى الدولب وهتلقية لبس حلوة وحشم كتير
بس انت دورى ومش تندمى
واسأل مجرب ولا تسأل طبيب

روفــــا
05-10-2009, 03:43 PM
((((ويل لمن تاتى منه العثرات))))
بجد يا جماعة الموضوع دة بنشوفة كل يوم
وانا كنت كدة بس ربنا هدانى
على فكرة ممكن كل بنت ربنا يلمس قلبها وطبطل الحكاية دى
بس فى الاول هتقابل مشاكل
يعنى ممكن صحبها وطبعا صحاب السوق يتريقو عليها
او متلقيش هدوم محترمى او حشمة
بس صدقينى هضورى فى الدولب وهتلقية لبس حلوة وحشم كتير
بس انت دورى ومش تندمى
واسأل مجرب ولا تسأل طبيب

اولا انا مبسوط وقلتى انتى كنتى كدة وربنا لمس قلبك قولتى كدة من غير كسوف ولا خوف
وتانى حاجة انتى نورتى الموضوع
وبجد ياريت البنات اللى هى بالشكل الفظيع دة ربنا يلمس قلوبهم ونبقى احسن ناس علشان محدش يتكلم علينا من الناس التانية
بجد انا مبسوط من كدة وفرحان ربنا يباركك ويحفظك

مادونا نبيل
05-10-2009, 04:29 PM
ميرسى على الموضوع الحلو ده
بس فى حاجه عاوزة اقولها ان مش
كل البنات بتلبس كده هو فى و فى
و كمان لما انتا بتقول ان هى بتنزل من غير
ما باباها يشوفها يبقى هو عاملها جو ترهيب
فى البيت فعلشان كده هى بتعمل كده من وراه
و اللى اقدر اقوله ان فى بنات بتعمل كده علشان
تلفت الانظار او بيكون عندها نقص معين
و ميرسى على الموقف الحلو ده

روفــــا
05-10-2009, 04:53 PM
ميرسى على الموضوع الحلو ده

بس فى حاجه عاوزة اقولها ان مش
كل البنات بتلبس كده هو فى و فى
و كمان لما انتا بتقول ان هى بتنزل من غير
ما باباها يشوفها يبقى هو عاملها جو ترهيب
فى البيت فعلشان كده هى بتعمل كده من وراه
و اللى اقدر اقوله ان فى بنات بتعمل كده علشان
تلفت الانظار او بيكون عندها نقص معين

و ميرسى على الموقف الحلو ده

اولا نورتى موضوعى وميرسى على الرد الجميل دة
ثانيا فى حاجة هى علشان عاملها جو ترهيب فى البيت يبقى تعمل كدة من وراه طب فيها لما تسمع الكلام باباها اكيد عارف اية اللى بيحصل اكتر منها تسمع كلامه وتعمل اللى يقولها عليه وصدقينى لما تعمل كدة هو هيلغى الجو دة وبعد كدة لو لاقها بتسمع الكلام ولو عملت حاجة غلط وجت قالتله اكيد موش هيقسى عليها بالعكس اكيد هيفهمها غلطها
ميرسى على مرورك وردك الجميل تانى

gigi257
05-10-2009, 06:48 PM
فى بنات كتير بينسوا انهم بنات ربنا وانهم المفروض يبقوا على صورته ومثاله وبيحبوا يشوهوا صورة ربنا دى باللبس والافعال اللى لا تليق بينا كاولاد ربنا او اولاد الملك (انتهم هياكل الله ) ربنا يرحمنا جى جى

kamer14
05-10-2009, 07:12 PM
صدقنى مش اللبس ايلى بيخليهم يبصو ده انت روح شوف القهاوى هتلاقى اى بنت معدية ومهما كانت لابسة انشاالله منقبة تلاقي عينيهم هتطلطع من راسهم وزمان كانو بيبلسو قصير ومحدش بيبص ولابيكلم العيب مش فى اللبس العيب فى الناس ايلى بتبص وبردو لازم اننا نلبس لبس يليق بينا كمسيحيين مش واسع اوى ولاضيق اوى ويكون شيك وحلو ميرسى على الموضوع الجميل

dina_285
05-12-2009, 11:42 AM
ايه المشكله لما امشي
علي الموضه بس
الموضه اللي تليق ببنت المسيح
مش اي حاجه اشوفهاااا
تليق بياااااااااا
كل الاشياء تحل لي ولكن كل الاشياء لاتوافقني
ربنا او الكنيسه مقلتش نلبس وحش
او منهتمش بمظهرنا
بالعكس بتقول
نهتم بانفسنا ولي من الخارج فقط
بل من الداخل ايضاااا
ميرسي كتير علي طرح موضوع مهم جدا زي دا
ربناا يباركك
سوري لو طولت في ردي

lolaemo
05-12-2009, 11:55 AM
يااااااااااااااااه موقف صعب اوى اوى بجد ربنا يستر علينا بس فعلا اللبس غريب انا كرهت انى انزل اشترى لبس

بنت الراهب الصامت
05-12-2009, 12:31 PM
انا مش مع البنات اللى تطلع بلبس شكل وتغيرو فى الجامعه بشكل تانى بجد ده غلط وعيب اولا لازم الاهل يعرفو لبس البنت شكله ايه ويوافقو عليه وكمان اب الاعتراف انا لو جبت طقم جديد لازم اروح بيه لاب اعترافى واقوله دا يابابا لبسى فى الشارع وهو لو قالى حلو انا اكمل بيه بس صدقونى لو قالى وحش انا مش بلبسه تانى وبعدين دى ترجع للبيت ده الرئ الاول وميرسى اوى على موضوعك

روفــــا
05-12-2009, 03:56 PM
فى بنات كتير بينسوا انهم بنات ربنا وانهم المفروض يبقوا على صورته ومثاله وبيحبوا يشوهوا صورة ربنا دى باللبس والافعال اللى لا تليق بينا كاولاد ربنا او اولاد الملك (انتهم هياكل الله ) ربنا يرحمنا جى جى

ميرسى على مرورك وردك الجميل نورتى الموضوع وكلامك حلو

روفــــا
05-12-2009, 03:59 PM
صدقنى مش اللبس ايلى بيخليهم يبصو ده انت روح شوف القهاوى هتلاقى اى بنت معدية ومهما كانت لابسة انشاالله منقبة تلاقي عينيهم هتطلطع من راسهم وزمان كانو بيبلسو قصير ومحدش بيبص ولابيكلم العيب مش فى اللبس العيب فى الناس ايلى بتبص وبردو لازم اننا نلبس لبس يليق بينا كمسيحيين مش واسع اوى ولاضيق اوى ويكون شيك وحلو ميرسى على الموضوع الجميل

ميرسى على ردك الجميل ومرورك بس صدقينى هما بقوا كدة علشان الحكاية دى من زمان اتعودواعلى انهم يبصوا على اى واحدة بس ميقدروش يعاكسوا الا اللى تجبرهم على انهم يعاكسوها ممكن طريقة المشية ممكن وهى ماشية تبص على الشباب اى حاجة محدش يقدر يعاكس واحدة وهى فى حالها الا اذا هى اللى عملت حاجة تخليهم يعاكسوها

روفــــا
05-12-2009, 04:01 PM
ايه المشكله لما امشي

علي الموضه بس
الموضه اللي تليق ببنت المسيح
مش اي حاجه اشوفهاااا
تليق بياااااااااا
كل الاشياء تحل لي ولكن كل الاشياء لاتوافقني
ربنا او الكنيسه مقلتش نلبس وحش
او منهتمش بمظهرنا
بالعكس بتقول
نهتم بانفسنا ولي من الخارج فقط
بل من الداخل ايضاااا
ميرسي كتير علي طرح موضوع مهم جدا زي دا
ربناا يباركك

سوري لو طولت في ردي

صح كلامك جميل اوى وبجد ربنا يفرح قلبك

روفــــا
05-12-2009, 04:02 PM
يااااااااااااااااه موقف صعب اوى اوى بجد ربنا يستر علينا بس فعلا اللبس غريب انا كرهت انى انزل اشترى لبس

يارب ربنا يستر علينا بجد انا فتحت الموضوع دة علشان خايف على اخواتى لما يجوا يمشوا بلبس غريب ميعجبش حد حتى الشباب المسيحين نفسهم

روفــــا
05-12-2009, 04:06 PM
انا مش مع البنات اللى تطلع بلبس شكل وتغيرو فى الجامعه بشكل تانى بجد ده غلط وعيب اولا لازم الاهل يعرفو لبس البنت شكله ايه ويوافقو عليه وكمان اب الاعتراف انا لو جبت طقم جديد لازم اروح بيه لاب اعترافى واقوله دا يابابا لبسى فى الشارع وهو لو قالى حلو انا اكمل بيه بس صدقونى لو قالى وحش انا مش بلبسه تانى وبعدين دى ترجع للبيت ده الرئ الاول وميرسى اوى على موضوعك

بجد انتى كلامك عجبنى فى حكاية انك تقوليله على لبسك اللى هتلبسيه فى الشارع هيوافق عليه ولا لاء
بجد دى فكرة حلوة وياريت كل البنات تعمل كدة بجد احنا كدة ممكن نعمل تغير فينا احنا لينا كمان موش علشان الناس التانية ولو استشارنا ابونا فى كل حاجة بجد صدقينى عدو الخير محارباته هتبقى خفيفة طول ما انتى مع الرب وهتقدرى تنتصرى عليه

نيرو12
05-12-2009, 07:43 PM
مفيش حاجه اسمها موضه
فيه حاجه اسمها اب وام ف البيت بيراعاو ولادهم وبناتهم
فيه حاجه اسمها ادب واخلاق

روفــــا
05-13-2009, 05:39 PM
مفيش حاجه اسمها موضه

فيه حاجه اسمها اب وام ف البيت بيراعاو ولادهم وبناتهم

فيه حاجه اسمها ادب واخلاق

الله الرد الجميل والكويس ميرسى لمرورك وردك الحلو دة