المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشياء نرفضها ج1 داخل البيعة شاارك

كراكيب
05-26-2009, 01:27 PM
اشياء نرفضها
هذا هو العنوان الذي تخيرته لمجموعة المواضيع التي ستنشر والتي تخص هذا الموضوع
واود ان اقسم تلك الاشياء الي اشياء نرفضها وتحدث داخل البيعة واخري خارج البيعة ودعوني ابدا بالقسم الاول
اولا اود ان اقول ان هذه الاشياء يقوم بها افراد عددهم كبير ولكن بالطبع لايقوم بها كل الاشخاص
1- مارجرجس والعملة
تقريبا معظم القراء ذهبوا مصر القديمة وبالاخص كنيسة مارجرجس والتي يوجد بها صندوق موضوع عليه عملة ما والصندرق ياخذ انحدار معين ويقوم الشخص بوضع العملة اعلي الصندوق واذا وقعت فتكون طلبته غير مستجابة في حين انه اذا بقيت مكانها تكون طلبته مستجابة
بماذا اعلق وماذا اقول هل اصبحت الخرافات تحكمنا لن اتكلم كثيرا عن نقدي الشديد لهذه الظاهرة تاركا للقراء فرصة التعليق
2- اللف بالشورية
بعض الشمامسة بعد المجمع يقومون باللف بالشورية علي الشعب والنفخ فيها امام الشعب ليذكر كل منهم اسم موتاهم بالرغم من ان الكاهن يذكرهم
هذه عادة خاطئة ايضا وتشتت انتباه الشعب وتشغلهم عن القداس
3- زود في لشمع
نري كثيرا من الشعب اثناء القداس يقومون باضاءة عدد كبير من الشمع امام صور الفديسين بل وبالكتابة علي هذه الصور بالشمع وكان القديس لن يستمع لطلبتهم الا اذا قاموا بوضع كميات كبيرة من الشمع او تشويه شكل الصورة بالكتابة عليها بالشمع
4- لم العطا
اثناء القداس نجد احد الشمامسة او احد الذين بتوهمون انهم اصحاب البيعة باللف علي الشعب بطبق للم النقود
ماهذا الذب نفعله هرج ومرج نعم انه هكذا نري الناس كل ينشغل عن القداس باخراج الاموال من جيبه ونجد ان هناك شخص كان يعيش جو القداس وهو مغمض العينين فيضطر الي قطع خلوته اللحظية هذه لدفع نقود او ربما نجد شخص محرج لعدم وجود مال في جيبه منتهي عدم التدقيق في تلك العادة الخاطئة بالذات مع وجود صناديق في البيعة كثيرة ومن يريد ان يدفع شيء لربنا لن ينتظر حتي ياتيه شخص حاملا له كيس
هذا كان الجزء الاول انتظروني في باقي الاجزاء وسابدا جزئي القادم بالحديث حول ( خد علي قد متقدر من البركة

مادونا نبيل
05-26-2009, 09:34 PM
فعلا كلامك صح يا كراكيب
ثانكس على الموضوع

كراكيب
05-26-2009, 09:39 PM
شكرا يامادونا غلي رايك بس كان نفسي تعلقي ع الموضوع

KOKO SPA
05-26-2009, 09:45 PM
بوص ياكراكيب انا متفقه معاك جدا فى اول وتالت ورابع نقطه

مع انى اول مره اسمع عن اول نقطه اللى هيه كنيسه مارجرجس

لكن تالت نقطه انا فعلا ديه حاجه طقسيه ولا لا ولو مش طقسيه طب مااكيد الاب الكاهن بياخد باله ايه اللى يخليه يسيب شماس يعمل حاجه غلط فى الطقس

ع العموم مرسى اوى لتعب محبتك ومرسى ع الموضوع

ومستنين المزيد

مجدي الخواجه
05-26-2009, 09:53 PM
مارجرجس والعملة

شوف يا اخي هو من بساطه الانسان وايمانه الزائد يمكن له ان يصدق اي شئ حتي لو اعطيته قطعه قماش عاديه وقلت له انها تخص احد القديسين اعتقد انه هيذهب الي مكان هذه القطعه المزيفه لنوال البركه

- اللف بالشورية

مع اني ليس لدي خبره واسعه في طقس القداس لكم اعتقد انه ليس من حق السشماس العادي القيام بهذه المهمه

- لم العطا

للاسف عاده اعتقد اننا مش هنعرف نقلع عنها بسهوله
لان من واقع فهم الاخ الذي يقوم بلم العطا ان لم العطا في القداس وخصوصا في الاوقات الهادئه فرصه لاحراج الشعب

زود في لشمع
مسائله اناره الشمع امام صور القديسين طبعا دي طبعا اكراما وتقديرا لهم اما الكتابه علي الايقونات الخاصه يالقديسن بطبع تصرف خاطئ

اشكرك اخي لتطرقك في مثل هذه العادات التي ممكن ان تكون صحيحه او العكس
اقبل مني كل محبه

كراكيب
05-26-2009, 09:54 PM
بوص ياكراكيب انا متفقه معاك جدا فى اول وتالت ورابع نقطه

مع انى اول مره اسمع عن اول نقطه اللى هيه كنيسه مارجرجس

لكن تالت نقطه انا فعلا ديه حاجه طقسيه ولا لا ولو مش طقسيه طب مااكيد الاب الكاهن بياخد باله ايه اللى يخليه يسيب شماس يعمل حاجه غلط فى الطقس

ع العموم مرسى اوى لتعب محبتك ومرسى ع الموضوع

ومستنين المزيد

اولا شكرا لمرورك ثانيا بالنسبة لتاني نقطة احب اعرفك اني شمس وعارف انها مش طقسي
اما بالنسبة للاب الكاهن فللاسف ففي باء كهنة كتيرة انا اعرفهم ميعرفوش كويس في الطقس وفي منهم اللي مبياخدش باله عشان بيكون بيصلي جوة الهيكل انا مبقولش ان الكهنة مش دارسين انا بقول بعضهم وانا عن نفسي اعرف وشفت ولو حد عاوز امثلة انا ممكن اذكر شكرااااااااااا

dina_285
05-27-2009, 08:21 AM
موضوع جااامد جدااااااااااااااا
عندك حق بس انا اول مره اسمع عن تاني نقطه
لانها مبتحصلش عندي في الكنيسه
وحكايه لم العطااااااااااااا
دا فعلا بيشتت انتباه كل اللي في الكنيسه
بس دي حاجه موجوده في الكنيسه ليها فتره كبيره
من الصعب انها تتغير بسرعه
احنا ممكن نعمل ايه علشان نغيرهااااااااا
ميرسي كتير يا كركيب
ربناا يبارك خدمتك ويقويك

miro_rook
05-27-2009, 08:56 AM
بس يا كراكيب بالنسبه للنقطه الربعه انا شايف انا
العطاء جزء اساسي من حيات المسيحي بمعني اثناء القداس
يوجد الصلاه
يوجد الصيام
ناقص اخيرا العطاء
علشان يكمل الثالوث الروحي
بس هو معكي حق ممكن يكون العطاء علي الباب بعد انتهاء القداس

كراكيب
05-27-2009, 12:32 PM
موضوع جااامد جدااااااااااااااا

عندك حق بس انا اول مره اسمع عن تاني نقطه
لانها مبتحصلش عندي في الكنيسه
وحكايه لم العطااااااااااااا
دا فعلا بيشتت انتباه كل اللي في الكنيسه
بس دي حاجه موجوده في الكنيسه ليها فتره كبيره
من الصعب انها تتغير بسرعه
احنا ممكن نعمل ايه علشان نغيرهااااااااا
ميرسي كتير يا كركيب

ربناا يبارك خدمتك ويقويك

اولا شكرا جدا علي كلماتك الجميلةث
ثانيا احنا اللي ممكن نقوم بيه هو اننا ننشر الثقافة دي ونعرف الناس ان دي اشياء خاطئة
ثالثا اوعي مترديش علي الجزء التاني م الموضوع

كراكيب
05-27-2009, 12:35 PM
بس يا كراكيب بالنسبه للنقطه الربعه انا شايف انا

العطاء جزء اساسي من حيات المسيحي بمعني اثناء القداس
يوجد الصلاه
يوجد الصيام
ناقص اخيرا العطاء
علشان يكمل الثالوث الروحي
بس هو معكي حق ممكن يكون العطاء علي الباب بعد انتهاء القداس

مع احترامي الشديد ليك ياميرو مفيش حاجة اسمها ثالوث روحي ولو افترضنا وجوده يبقي لازم يبقي العطا اللي رب المجد اوصانا بيه وهو اللي في السر مش في العلن
ممكن حد يرد ويقولي لا ماهو محدش بيشوف انا بدفع كام في الاول والاخر في صناديق موجودة في الكنيسة واللي من قلبه عاوز يدفع مش هيستني حد يقول له ادفع
شكرا لمرورك ياغالي

aser
05-27-2009, 01:25 PM
بصراحة الموضوع رائع
ياريت فعلا لا نرى هذه الامور فى كنائسنا

كراكيب
05-27-2009, 01:29 PM
يارب يااسير وشكرا لمرورك

nermos1982
05-27-2009, 03:13 PM
ميرسى بجد يا كراكيب على الموضوع الرائع ده . وياريت بجد مانلاقيش الحاجات اللى بتعطلنا عن القداس ومقابلتنا بربنا

كراكيب
05-28-2009, 11:52 AM
ميرسى بجد يا كراكيب على الموضوع الرائع ده . وياريت بجد مانلاقيش الحاجات اللى بتعطلنا عن القداس ومقابلتنا بربنا

امين شكرا للمتابعة يانانا

magdy totti
05-28-2009, 01:01 PM
الله عليك يا كراكيب بجد موضوع رائع ومهم جداا
وانا اتفق معاااك فى كلامك وبجد بيقيت حااا جة غريبة
وياااريت نقدر تغير العادات الخاااطئة بس
مش عارف انا حاسس انه صعب ده كمان مومنين با الكلام ده لدرجة كبيرة
ياريت يا كراكيب بعد سلسلة العادات الخاطئة تعمل موضوع عن كيف نصلح هذه العادات
ربنااا يبارك خدمتك ويبارك حياااتك
صلى من اجلى

كراكيب
05-28-2009, 01:12 PM
اشياء نر الله عليك يا فضعا ج2 داخل البيعة (http://www.orsozox.com/forums/f31/t33467/)كراكيب بجد موضوع رائع ومهم جداا

وانا اتفق معاااك فى كلامك وبجد بيقيت حااا جة غريبة
وياااريت نقدر تغير العادات الخاااطئة بس
مش عارف انا حاسس انه صعب ده كمان مومنين با الكلام ده لدرجة كبيرة
ياريت يا كراكيب بعد سلسلة العادات الخاطئة تعمل موضوع عن كيف نصلح هذه العادات
ربنااا يبارك خدمتك ويبارك حياااتك
صلى من اجلى

شكرا يامجدي وربنا يدبر ومن خلال تعليقات الاعضاء اقد اجمع الحلول
ياريت تخش علي الجزء التاني
اشياء نرفضعا ج2 داخل البيعة (http://www.orsozox.com/forums/f31/t33467/)

elphilasouf
05-28-2009, 07:56 PM
4- لم العطا
موضوع رائع فى اننا نلاحظ حاجات كتير بنعملها غلط ومحاول نبطلها
بس بالنسبه للم العطا
دي عاده متاصله فى كنيسنا هنا
بس يمكن ليها فوايد
بس عندك حق فى كلامك فى انها بتخرجنا عن جو الخلوه فى اصله وكمان ممكن تسبب احراج للناس لو حد مش معاه فلوس فو حاجه زي كده
اشكرك ع السلسله الجميله
ربنا يدينا روح الحكمه والفهم والتقدير الصحيح للامور

كراكيب
05-30-2009, 10:40 AM
4- لم العطا

موضوع رائع فى اننا نلاحظ حاجات كتير بنعملها غلط ومحاول نبطلها
بس بالنسبه للم العطا
دي عاده متاصله فى كنيسنا هنا
بس يمكن ليها فوايد
بس عندك حق فى كلامك فى انها بتخرجنا عن جو الخلوه فى اصله وكمان ممكن تسبب احراج للناس لو حد مش معاه فلوس فو حاجه زي كده
اشكرك ع السلسله الجميله

ربنا يدينا روح الحكمه والفهم والتقدير الصحيح للامور

شكرا لتعليقك المميز يافيلسوف وشكرا للمتابعة
ربنا يباركك ويهدي خطواتك

saboor
08-18-2009, 09:37 AM
تانى تانى يا كركيب
بقلم وبندقيه بتصيب
وطخ بجد مش يناصيب
اخطاء فينا من قريب
وفاكرين انها ايمان بالحبيب
افكار عايشه بلهيب
وبتاكل ايمانا اللبيب

saboor
08-18-2009, 09:43 AM
بره الدايره مش فيها
احنا بنلف حواليها
وفاكرين ان ايمنا بيها
صحيح لكن اتاريها
اخطاء ف بلاويها
خدعه من شيطانيها
وهالة قداسه حواليها
بدون فهمنا ليها
ولو فهمنا ما فيها
هندور على اللى ليها
ربنا مركز دواريها
وايمانا كامل بباريها
ربنا المسيح مرسيها

hana montana 2010
08-18-2009, 10:37 AM
كلامك توووووووووووووووومااااااا ام خالص ياكراكيب
وده فعلا بيخرجنا عن جو القداس الجميل صدقنى انا نفسى الكلام ده يبقى له حل
وكمل انا مستنيه الحلقه التانيه
ثانكس التوبك جااااامد

كراكيب
08-19-2009, 12:51 PM
العفو ياحنا
وباقي السلسلة موجودة هبعتهملك
شكرا للمشاركة الجميلة

كراكيب
08-19-2009, 01:27 PM
شكرا ليك ياسابور ع المتابعة
الافكار النيرة منك نابعة
كلمات مفرحة لكن فيها دمعة
زعلانة من الاخطاء الشايعة
بس احنا هنقول علي كل غلط جوة البيعة
وعلي كل الفكار الغلط اللي فيها شايعة
شكرا لكلماتك الجميلة ياسابور وخش بقي علي باقي السلسلة هبعتهوملك

hana montana 2010
08-19-2009, 02:52 PM
معلش كراكيب انا ممكن تقولى مايلى

كراكيب
08-19-2009, 04:23 PM
حاضر يامايلي في الردود القادمة انشاء الله

الجوهرة الثمينة
08-21-2009, 07:42 PM
ميرسي ليك
انا متفقة معاك في كل النقط مع اني عمري ما شفت النقطة الاولي او التانية بس لو بتحصل دة هيكون غلط كبير
انا بس عايزة اعلق ع النقطة الرابعة هي فعلا نقطة بتضايقني بالذات في القداس وممكن يصلحوها بان واحد يقف ع الباب بعد ما القدس يخلص وياخد العطا وبعدين ربنا قال ادو في الخفاء واحنا بنديها في العلن وكمان الكنيسة هي اللي بتساعد

emmmy
09-19-2009, 06:16 PM
انا موافقة على كلامك يا كراكيب
بس النقطة الرابعة دى مش مشكلة عادى وبصراحة علشان اكون صادقة معاك احنا مضطرين لان لو معملناش كدة محدش هيدفع عطاء صدقنى هتلاقى الاغلبية ينسى ويتنقش ويعمل نفسة مش شايف الصناديق اللى موجودة
للاسف هى دى الحقيقية مبقاش فى كتير زى الارملة الذى اعطت من اعوازها

كراكيب
09-24-2009, 05:30 PM
ميرسي ليك
انا متفقة معاك في كل النقط مع اني عمري ما شفت النقطة الاولي او التانية بس لو بتحصل دة هيكون غلط كبير
انا بس عايزة اعلق ع النقطة الرابعة هي فعلا نقطة بتضايقني بالذات في القداس وممكن يصلحوها بان واحد يقف ع الباب بعد ما القدس يخلص وياخد العطا وبعدين ربنا قال ادو في الخفاء واحنا بنديها في العلن وكمان الكنيسة هي اللي بتساعد

هما للاسف موجودين ياجوهرة بس نشكر ربنا انها مش ف كل حتة
ومعاكي حق وممكن فعلا الحل ده كويس انا هحاول اعرضه في كنيستي
شكرا للمتابعة

كراكيب
09-24-2009, 05:32 PM
انا موافقة على كلامك يا كراكيب
بس النقطة الرابعة دى مش مشكلة عادى وبصراحة علشان اكون صادقة معاك احنا مضطرين لان لو معملناش كدة محدش هيدفع عطاء صدقنى هتلاقى الاغلبية ينسى ويتنقش ويعمل نفسة مش شايف الصناديق اللى موجودة
للاسف هى دى الحقيقية مبقاش فى كتير زى الارملة الذى اعطت من اعوازها

طب واحنا مالنا ياايمي ماللي عاوز يدفع بارادته يدفع واللي مش عاوز مايدفعش لا احنا ولا الاباء والهنة ولا مجلس الكنيسة له دعوة دي حاجة شخصية
شكرا للمتابعة

malak220
09-30-2009, 03:53 PM
انا سعيد ان هناك من يقرا افكارنا ويعبر عنها لانه كل هذه المواضيع صحيحه

كراكيب
09-30-2009, 06:32 PM
شكرا ياملاك ودايما في سعادة يارب

emmmy
10-04-2009, 01:33 AM
طب واحنا مالنا ياايمي ماللي عاوز يدفع بارادته يدفع واللي مش عاوز مايدفعش لا احنا ولا الاباء والهنة ولا مجلس الكنيسة له دعوة دي حاجة شخصية
شكرا للمتابعة

واحنا مالنا ازاى اومال مال مين لما الاباء والخدام مالهمشى دعوة
اومال هتصرف على الخدمة والكنيسة منين يا كراكيب
اطن هتقولى ربنا هو اللى يتصرف ربنا بيسبب الاسباب وبيدينا فرصة نشاركة ما هو مش هيمطر عليك من السماء فلوس يعنى ولا اية

كراكيب
10-09-2009, 02:23 AM
واحنا مالنا ازاى اومال مال مين لما الاباء والخدام مالهمشى دعوة
اومال هتصرف على الخدمة والكنيسة منين يا كراكيب
اطن هتقولى ربنا هو اللى يتصرف ربنا بيسبب الاسباب وبيدينا فرصة نشاركة ما هو مش هيمطر عليك من السماء فلوس يعنى ولا اية

وصية ربنا ياايمي واضحة وهي العطاء في الخفاء وليس اللف بكيس ولم فلوس اثناء القداس وشغل الناس احنا كخدام ممكن نطلب لكن منلفش وكدة وفعلا ربنا هيمطر لو احنا وثقنا فيه وطلبنا ودبرنا بس من غير مانلف ع الناس
شكرا جدا للمتابعة ياايمي ولو شايفة اني ارثوذكسي دافعي عني بدل مالناس موراهاش حاجة غير اتهام الناس

كراكيب
10-09-2009, 04:09 PM
قوانين المواضيع والتسجيل في منتدى أرثوذكس (http://www.orsozox.com/forums/f167/t22628/)

youssef_fawzy2001
12-02-2009, 04:04 PM
- مارجرجس والعملة
تقريبا معظم القراء ذهبوا مصر القديمة وبالاخص كنيسة مارجرجس والتي يوجد بها صندوق موضوع عليه عملة ما والصندرق ياخذ انحدار معين ويقوم الشخص بوضع العملة اعلي الصندوق واذا وقعت فتكون طلبته غير مستجابة في حين انه اذا بقيت مكانها تكون طلبته مستجابة
بماذا اعلق وماذا اقول هل اصبحت الخرافات تحكمنا لن اتكلم كثيرا عن نقدي الشديد لهذه الظاهرة تاركا للقراء فرصة التعليق
انا شقت المنظر دة وزعلت جدا واكتشفت ان على الصورة زيوت من الايادى ععلشان كدة العملة ممكن تمسك فيها

كراكيب
12-02-2009, 04:33 PM
شكرا للاضافة يايوسف نورت الموضوع

maryhanna4800
02-13-2010, 08:25 PM
الفكرة جميلة و مش ممكن ها نعرف اخطاءنا الا لو اشير عليها و وجهنا الضوء عليها و انا نفسى من اول الناس اللى كنت يأتضايق من مسألة لم الطبق فى الكنيسة و للاسف ما كنش طبق واحد و لكن ثلاثة الى ان انار الله فكر المسؤلين و وضعت الصناديق فى الكنيسة و بقول الاباء الكهنة ان دخل الكنيسة زاد اكتر بعدما استعملت الصناديق لان ساعتها يشعر الانسان ان عطائه يراه الله وحده و بدون ضغط او احراج
احب ازيد نقطة هامة ايضا لكى تدخلها فى موضوعك و هى ترك الامهات لاطفالهن يجروا فى ممرات الكنيسة و يلعبوا على السلالم الصغيرة التى تفصل الكيهل عن صحن الكنيسة فهى تشوش الانتباه بالاضافة الى عدم احترام وجود الله و قديسيه و ملائكته فى القداس

الحب المفقود
02-13-2010, 09:56 PM
حلو قوووى وأنا معاك فى كل النقاط وعندى معلومه ماما العدرا لم يتدخل انسان فى الحمل المقدس لذا يجب عدم النفخ فى الشوريه لان ذلك يتعارض مع طقسنا وايماننا

جميل رشدى ملك
02-14-2010, 12:02 AM
سامحونى لى ملاحظة كمان اثناء التناول وبعد ان نقف فى الطابور انتظارا لبركة المناولة ابونا ينبه اللى لم يعترف مايتناولش او 000الخ فيجد الواحد نفسه محرج جدا امام الناس لو خرج من الصف 00 ليه ابونا لم ينبه قبلها حتى يجلس من ليس مستحق مكانه ولايخرج ويقف فى الصف 0

بوسي سمسم
02-14-2010, 06:03 AM
بصي ياقمر هو موضوع مهم جدااا بس انا طول عمري بروح ماريجرجس مش بشوف موضوع العملة
لوموجود الشعب ضعيف مابيصدق يلاقي حاجة بيتعلق بيها اما الباقي فهية عادات صعب تتغير قولي يارب وهو اكيد لوشايف انها غلط هاينتزعها

كراكيب
02-14-2010, 04:35 PM
بصي ياقمر هو موضوع مهم جدااا بس انا طول عمري بروح ماريجرجس مش بشوف موضوع العملة
لوموجود الشعب ضعيف مابيصدق يلاقي حاجة بيتعلق بيها اما الباقي فهية عادات صعب تتغير قولي يارب وهو اكيد لوشايف انها غلط هاينتزعها

اولا انا اخوكي مش اختك
ثانيا روحي تاني الكنيسة التابع للروم الارثوذكس وهتلاقي صندوق في اشياء ذهبية وفي مقابله الصندوق اللي انا بقولك عليه
ثالثا مفيش حاجة اسمها الشعب بسيط ويتعلق ماعنده جسد ودم ربنا اقوي من اي شيء مع احترامي الكامل وحبي الشديد وايماني الغير مشكوك فيه بالقديسين وشفاعتهم واستجابتهم
شكرا للمرور وارجو ان تشاركي في باقي السلسلة

bola555
02-14-2010, 04:54 PM
اشكرك علي موضوعك الجميل.

كراكيب
02-14-2010, 05:16 PM
ميرسي يابولا

توميان الغلبان
05-09-2010, 12:47 AM
مـــيرسي يا كراكيب إنك عرضت لينا بعض العادات الخاطئه اللي في الكنيسه. لازم يا جماعه نخلص من الكراكيب اللي في الكنيسه دي.
إعذرني يا كراكيب، القافيه تحكم.

dodielpop
08-20-2010, 12:20 PM
ميرسي اوي يا كراكيب علي الموضوع الجميل
موضوع لم العطا الاب اكاهن عندنا جاله امر من الانبا ثيؤدسيس
انا موضوع الكيس او الاظرف اتلغي وبقينا نحط في الصندوق وده فعلا اتنفذ عندنا في الكنيسة كله بقي يحط في الصناديق

بارى
08-24-2010, 01:47 AM
بصراحة موضوع جميل وجرىء فعلا عايزين وقفة لهدة السلبيات التى احيانا لا تنظر اليها الكنيسة .

كراكيب
08-24-2010, 02:55 PM
ميرسي اوي يا كراكيب علي الموضوع الجميل
موضوع لم العطا الاب اكاهن عندنا جاله امر من الانبا ثيؤدسيس
انا موضوع الكيس او الاظرف اتلغي وبقينا نحط في الصندوق وده فعلا اتنفذ عندنا في الكنيسة كله بقي يحط في الصناديق

عارفة يادميانة شماس قبل كدة قال لابونا قدامي ان سيدنا البابا قال منلمش عطا راح ابونا قال له بلا بابا بلا ماما انت تعمل اللي احنا بنقول عليه
ربنا يحمينا

كراكيب
08-24-2010, 02:56 PM
بصراحة موضوع جميل وجرىء فعلا عايزين وقفة لهدة السلبيات التى احيانا لا تنظر اليها الكنيسة .

شكرا ياباري وياريتنا نحاول نغير السلبيات دي
شكرا للمتابعة الجميلة

bassem8800370
08-25-2010, 12:37 AM

منيمو
08-25-2010, 11:57 AM
كلام جميل اوىى و معاكى حق فية الموضوع حلو تسلم ايديكى

كراكيب
09-08-2010, 03:23 PM
شكرا يامنمينو
علي فكرة أنا أخوكي مش أختك ههههههه
شكرا للمتابعة

gogo_2009
01-10-2011, 09:22 PM
بالنسبه لموضوع العمله :
اعتقد ان كتير منا لما بيطلب طلبه بيبقي عايز علامه من ربنا انه سمع طلبته
مع انه في الكتاب المقدس اعطي الرب اكثر من مثل:
من منكم يكون له صديق ويمضي الي نصف الليل ويقول له اقرضني ثلاث أرغفه لأن صديقا لي جاءنئ من سفر وليس لي ما أقدم له ز فيجيب ذلك من داخل ويقول لاتزعجني ز الباب مغلق الآن وأولادي معي في الفراشز لا أقدر أن أقوم وأعطيكز
أقول لكم وإن كان لايقوم ويعطيه لكونه صديقه فإنه لأجل لجاجته يقوم ويعطيه قدر ما يحتاج ز
وأنا أقول لكم اسألو تعطو اطلبوا تجدوا اقرعوا يفتح لكم.
والكلام واضح ..

بالنسبه للشوريه :
أولا أنا شماس و من فتره كنا بعد ما يذكر الكاهن الراقدين بعد المجمع كنا بننفخ في الشوريه أمام صورة المسيح في حضن الآب فقط لكن لما اترسم لينا اب كاهن جديد
منع النفخ في الشوريه خالص ولا حتي عشان تولعها .
وعندنا علي مستوي الابروشيه الأنبا بطرس منع الأظرف لجمع العطاء من الشعب في القداس أو أي اجتماع والتنبيه علي وجود الصناديق في الكنيسه .
ودي حاجه جميله عشان لما بحط العطاء بتاعي أنا مش مرغم عليه بعطي بفرح وفي الخفاء .

أما الشموع :

فالصلاه بلأيمان مش بالنذور والشمع بس . والكتابه علي الايقونات دي حاج مش صح طبعا . لمن الناس بتعملها عشان كل اللي هيشوفها هيقراها وبكده هيذكره زي
(اذكر يارب عبدك ...فلان) زي اللي بتبقي موجود علي اي حاجه حد اتبرع يبها وليكن ستر او مقصورة ايقونات أو منجليه ..
معلش ادا كنت طولت عليكم ..

كراكيب
01-11-2011, 04:27 AM
شكرا ياجوجو للمتابعة وللاضافة المميزة

gogo_2009
01-11-2011, 06:52 PM
أنا للي أشكرك جدا علي سلسلة الموضوعات المميزه ديه
في حجات كتير مننا مش بيشوفها أصلا إذا كانت تليق أولا تليق
" لبيتك يارب تليق القداسه "

ربنا يملأ قلبك سلام وفرح

نادر شحاته
01-11-2011, 10:46 PM
انا فعلا باضايق جدا من حكايه لم الفلوس دى واتمنى ان يلغى الكهنه ذلك

كراكيب
01-18-2011, 12:49 PM
نشكر ربنا يانادر انا كنت مخنوق م الموضوع ده واخيرا ابينا الانبا دوماديوس وابينا الانبا ثيؤدوسيوس بناء علي تعليمات قداسة البابا منعوا الموضوع ده ف الجيزة عقبال باقي الايبارشيات
شكرا لمتابعتك

kagemaro
02-16-2011, 06:58 AM
موضوع رائع ...
الناس بتدور علي اي علامه ملموسه تمسك فيها مع العلم ان اللي اتعلمته عن الايمان هو عكس كده
الثقه بما يرجي والايقان بامور لا تري ...
فعلا محتاجين لتوعيه جوه الكنايس

كراكيب
02-16-2011, 05:37 PM
شكرا يامارو