المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماذا تفعل؟

Nana_English
05-28-2009, 09:51 PM
بنت تجبر على الخطوبة
ولا يمكن لاحد ان يرجع والدها عن رأيه
والأب والأم منتهى القسوة
وتمت الخطوبة فعلآ
انسان مش قادرة تقبله ولا تطيقه
بصراحة هو مختلف عنها تمامآ
ومش عارفه تعمل ايه
مش هينفع تستنى لما الأكليل يتم
الأب والام يريدان زواجها بأى شكل ولأى حد

تعمل ايه؟

Narmar
05-29-2009, 03:11 AM
تعمل ايه؟

تصلي كتيـــــر

–•(مشتاق اليك يا الهى)•–
05-29-2009, 09:21 AM
عزيزتى انتى لم تحدثينا عن نفسك اكثر من ذلك
وهل فى احد اخر فى حياتك ويريد الارتابط منك
وكم عمرك ، وما رئ باقى العائله ، ماذا عن خالاتك او عماتك هل من الممكن ان يتدخلو فى الموضوع وماذا عن اب اعترافك
برجاء الايضاح حتى يتم الرد على هذا الموضوع
وهل العريس هذا متافاهم هل من الممكن ان تتحدثى معه وتقولين له انك فى غايه الاسف منه وانك لا تريدن الارتباط منه هل حاولتى هذا

صلى من اجل ضعفى

M@RCO
05-29-2009, 09:33 PM
بيتهيالي ممكن تاخد نصيحه الانبا بولا في برنامج بيت علي الصخر تبعتله ايميل وتشوف رده وربنا يعمل اللي فيه الخير

M@RCO
05-29-2009, 09:35 PM
ممكن تاخد نصيحه الانبا بولا في برنامج بيت علي الصخر تبعتله ايميل وتشوف رده وربنا يعمل اللي فيه الخير

M@RCO
05-29-2009, 09:42 PM
ممكن تاخد نصيحه الانبا بولا في برنامج بيت علي الصخر تبعتله ايميل وتشوف رده وربنا يعمل اللي فيه الخير

samerco75
05-30-2009, 08:06 AM
دة كلام غير منطقى ابدا
لازم يدخل حد كبير فى العيلة
اب كاهن
خطوبة فاشلة احسن مليون مرة من زوااج فاشل وضياع انفس كتيرة
لازم يبقى فيه قبووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووول من الطرفين
امال هابقوا واحد اذاى؟؟؟؟؟
ربنا يدخل ويعطى حكمة وفهم للجميع

جرجس البغدادي
05-30-2009, 07:17 PM
اختي العزيزه السلام لكي
اريد ان اقول لكي انو هذا غلط جدا جدا انو الاهل يدخلو في الامور الخاصه التي تتعلق بشخص الانسان ولا احد يدخل في هذا الموضوع همه ممكن يعطون رايهم في هذا الشي وطبعاً لازم نعرف انو الزواج مش لعبه ابدا حتى يتم به التلاعب لا..لا هذا الموضوع غير كل المواضيع . وقداسه البابا شنوده المعظم كان قد كتب كتاباً اسمه( الاسره الروحيه) وهو اتكلم بعكس هذا تماماً .
انا اقول روحي للكنيسه واحكي مشكلتك للكهنه او الخدام لئن هي الوحيده الاكثر تأثيرا التي تقدر ان تحل مشكلتكي, اطرحي موضوعك واحكي بجده يا اختي ربنا موجود وهو الي ابقى لنا الكنيسه لحل هذه المسائل هيه ايه لا .....لا هي مش تايها اوي بلشكل ده
صلي قبل اي عمل عالمه انه الصلاه هي قوه هااا واحنا حنصلي ليكي كتير هاااا اوكي خبرينا ايه الي حصل معاكي هااااا .
سلام الرب يقويك

mo73eb
05-30-2009, 07:53 PM
الموضوع مهم جدا لأنه حياة لا تنتهى بغير الموت لأنه إرتباط مقدس و كلنا عارفين إن الإنفصال فيه له أسباب محددة و صعبة جدا ،، لذلك ... لا تقدمى على خطوة أخرى غير الخطوبة حتى يكون هناك وقت يمكنك فيه الصلاة المستمرة و إستشارة أب إعترفاك و تدخله فى الموضوع ،، و أعتقد إن رأى مشتق إليك يا ألهى رد منطقى فى إنك تصارحيه بما فى قلبك ،، إلا أننا قرئنا ما كتبتيه و هو قليل جدا بنسبة لموضوع مهم زى ده . و أخيرا .. إختصرى و كلمى نيافة الأنبا بولا فى برنامج بيت على الصخر زى ما قال ماركو .. ربنا معاكى و يظلل عليكى و يحللك المشكلة بشفاعة أم النور القديسة الع>راء مريم .

Nana_English
05-31-2009, 08:59 PM
عزيزتى انتى لم تحدثينا عن نفسك اكثر من ذلك
وهل فى احد اخر فى حياتك ويريد الارتابط منك
وكم عمرك ، وما رئ باقى العائله ، ماذا عن خالاتك او عماتك هل من الممكن ان يتدخلو فى الموضوع وماذا عن اب اعترافك
برجاء الايضاح حتى يتم الرد على هذا الموضوع
وهل العريس هذا متافاهم هل من الممكن ان تتحدثى معه وتقولين له انك فى غايه الاسف منه وانك لا تريدن الارتباط منه هل حاولتى هذا

صلى من اجل ضعفى

ميرسى لرد حضرتك
اولآ هو مش انا
ثانيآ مفيش حد تانى فى حياتها
عمرها 23 سنة
باقى العائلة مثل الأب بيوصفوها بالدلع
وبيقولوا هى رفضت كتيييييييير
وباباها معاه حق يجبرها لأنه كده خايف على مصلحتها
وللأسف.......الخطيب حاسس انها مش عاوزاه بل مش طايقاه
بس بيقولها احنا لسه فى البدايه وانا هعرف ازاى اخليكى تحبينى( قصده بالماديات)

اسفه للأطاله

Nana_English
05-31-2009, 09:03 PM

شكرآ لردك
هى كلمت الأنبا موسى تليفونيآ
وقالها هاتيه اكلمه
ولما قالت كده لباباها قالها لو جالى
سيدنا البابا مش هرجع عن قرارى
انتى بنتى انا مش بنت حد تانى

ملحوظة: لما بيكون ا؟لأنبا موسى على احدى الفضائيات المسيحية
بيتكلم فى مواضيع مشابهة بيقولهم غيروا القناه سيدنا ده بيتكلم من فراغ
لأنه معندووووووووووش بنات
وطبعآ ( نو كومينت)
بس بأمانة ده من بقها وبيحصل فعلآ

Nana_English
05-31-2009, 09:07 PM
دة كلام غير منطقى ابدا
لازم يدخل حد كبير فى العيلة
اب كاهن
خطوبة فاشلة احسن مليون مرة من زوااج فاشل وضياع انفس كتيرة
لازم يبقى فيه قبووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووول من الطرفين
امال هابقوا واحد اذاى؟؟؟؟؟
ربنا يدخل ويعطى حكمة وفهم للجميع

ميرسى لأهتمام حضرتك
بس العيلة ملهاااااااش لازمة
لأنهم زى الأ وكمان هو مش بيسمع لحد
وابونا اللى لجئت له
باباها راحله البيت و............اتخانق معاه وشتمه
بأمانة ده حصل
وكمان رد الفعل كان عليها وحش جدآآآآآآآ يعنى اهانات وضرب
وهى دلوقتى مش قدامها غير ربنا فعلآ لازم يتدخل وبسررررررررعة

Nana_English
05-31-2009, 09:10 PM
اختي العزيزه السلام لكي
اريد ان اقول لكي انو هذا غلط جدا جدا انو الاهل يدخلو في الامور الخاصه التي تتعلق بشخص الانسان ولا احد يدخل في هذا الموضوع همه ممكن يعطون رايهم في هذا الشي وطبعاً لازم نعرف انو الزواج مش لعبه ابدا حتى يتم به التلاعب لا..لا هذا الموضوع غير كل المواضيع . وقداسه البابا شنوده المعظم كان قد كتب كتاباً اسمه( الاسره الروحيه) وهو اتكلم بعكس هذا تماماً .
انا اقول روحي للكنيسه واحكي مشكلتك للكهنه او الخدام لئن هي الوحيده الاكثر تأثيرا التي تقدر ان تحل مشكلتكي, اطرحي موضوعك واحكي بجده يا اختي ربنا موجود وهو الي ابقى لنا الكنيسه لحل هذه المسائل هيه ايه لا .....لا هي مش تايها اوي بلشكل ده
صلي قبل اي عمل عالمه انه الصلاه هي قوه هااا واحنا حنصلي ليكي كتير هاااا اوكي خبرينا ايه الي حصل معاكي هااااا .
سلام الرب يقويك

ميرسى جدآ لرد حضرتك
وبجد الموضوع اتصعب اوووووووى عليها
وملهاش ملجأ غير ربنا
صلولها كتييييييييير

Nana_English
05-31-2009, 09:13 PM
الموضوع مهم جدا لأنه حياة لا تنتهى بغير الموت لأنه إرتباط مقدس و كلنا عارفين إن الإنفصال فيه له أسباب محددة و صعبة جدا ،، لذلك ... لا تقدمى على خطوة أخرى غير الخطوبة حتى يكون هناك وقت يمكنك فيه الصلاة المستمرة و إستشارة أب إعترفاك و تدخله فى الموضوع ،، و أعتقد إن رأى مشتق إليك يا ألهى رد منطقى فى إنك تصارحيه بما فى قلبك ،، إلا أننا قرئنا ما كتبتيه و هو قليل جدا بنسبة لموضوع مهم زى ده . و أخيرا .. إختصرى و كلمى نيافة الأنبا بولا فى برنامج بيت على الصخر زى ما قال ماركو .. ربنا معاكى و يظلل عليكى و يحللك المشكلة بشفاعة أم النور القديسة الع>راء مريم .

ميرسى لرد حضرتك
انا شرحت ملابسات الموضوع
وهى عملت كل اللى تقدر عليه
علشان تاخد ابسط حقوقها وهو اختيار شريك حياتها
بس مقدرتش
ربنايساعدها وتحصل معجزة
صلولها كتيييييييييييييير

تونى كويك
06-07-2009, 02:01 PM
للاسف الشديد ان احيانا بيكون فى اهل بيقعوا فى الخطاء الفادح ده
دون ان يدروا بانهم بيجنوا على اغلى ما لديهم
المفروض ان البنت تصارح الخطيب ده بانها مش عايزاه
وهو لابدان يتفهم الكلام ده وبكون عاقل ويكون عنده كرامة
ويقدر كلامها ويفهمه
ومن جهتها لابد ان تتمسك برأيهامهما حصل
لتفادىالوقوع فى مشاكل لا حل لها فى المستقبل

غير مسجل
06-10-2009, 02:29 PM
بصى انا هاقولك حاجة تعملها فعلا بس دة لو خلاص معياد الاكليل اتحدد و خلاص مفيش فايدة

تكمل عادى و ساعة الاكليل او ساعة كتابت العقود تميل على ابونا ايلى بيصلى الاكليل و تقولوا انا مش عايزة العريس دة و انا مجبرة علية

ساعاتها ابونا ميقدرش يكمل الاكليل وقولها علقة تفوت ومحدش بيموت و اهلها يبهدلوها شوية فى البيت احسن

ما ابونا يكمل الاكليل وترتبط بانسان برباط ابدى ولو دة حصل هاتبقى حياتها كلها جحيم فا اهلها يتشكلوا معاها شوية

ويعيشوها يومين جحيم احسن من عمرها كله هايكون جحيم

روزى راجى
06-13-2009, 03:45 PM
العروض والحلول اللى أتعرضت لحل المشكلة كتير . بس حل واحد أكيد هو الصلاة بلجاجة من أجل الموضوع دة والصيام ايضا بأنقطاع وعايزة اقولك حاجة أنى ربنا ميبجبش حاجة وحشة ودائما بيعمل الصالح لينا وممكن العريس اللى بتقولى لا يطاق فى حاجة حلوة انت مش شايفها .ومتكنش موجودة فى حد تانى .صدقينى نفس مشكلتك مرت على مع صديقة لى وبعد الجواز لاقيتة انسان بتاع ربنا ومتفاهم لابعد الحدود والان بيتهم ملىء بالمحبة والسلام .صلى وربنا يعمل الصالح.

micheal_kemoo
06-15-2009, 10:53 PM
اختى العزيزة:اهم حاجة ا نك تصلى كتير و تطلبى رد الانبا بولا فى بيت على الصخرلان الزواج الغير مبنى على الحب و التفاهم لايستمر و كلمى اب اعترافك. وربنا يدبر كل امور حياتك ويفرح قلبك