المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الطاحونة والعدرا المعادي والكنائس السبعة و ( الحبيبة )

كراكيب
07-03-2009, 03:17 PM
ازايكم يااحلي اعضاء عاملين ايه يارب تكونوا تمام
في منكم اللي قرا موضوعي الاخير في القسم ده وشاف بعض الاعتراضات عليه ويمكن الموضوع ده برده يبقي عليه اعتراض لو نشر كاملا

انا عاوز اكلمكم انهاردة عن ظاهرة انتوا عارفينها وبتشوفوها كلكم ويمكن كمان بعضكم بيشارك فيها او مفيش وده اللي بنتمناه طبعا

الظاهرة دي هي لقاء ( الحبيبة ) في الاماكن المقدسة انا في الاول لازم اعرفكم انا اقصد ايه بالحبيبة عشان محدش يتهمني بالتعدي علي حريات الغير

انا اقصد بالحبيبة الاتنين اللي معتقدين انهم بيحبوا بعض او بيحبوا بعض فعلا ولكن دون اي ارتباط رسمي

يعني لو افترضنا مثلا ان في واحد خاطب وبدل ماياخد خطيبته ديسكو مثلا او مكان عام فيه مناظر ممكن تعثره لا بيروحوا سوا الطاحونة ( وبيتناولوا ) و ( يزوروا المكان ) و ( يصلوا ويتشفعوا بصاحب المكان ) وبيفطروا ويقعدوا يتكلموا سوا في حياتهم ده طبعا شيء كويس جدا وانا اول مااخطب انشاء الله يارب هعمل كدة
لكن اللي انا رافضه هو اتنين جايين يضيعوا وقت ويمسكوا في ايد بعض بطريقة تسبب عثرات للغير وكتير جدا بينسي يصلي

بامانة الكلام ده بيحصل وبتتحول الطاحونة مثلا او المكان المقدس في نظرهم الي جنينة وطبعا بيروح يجيبلها النسكافيه بتاعها وبيبقي متضايق جدا لو في قداس متاخر لان الكانتين بيبقي قافل ساعتها

والمشكلة بتزيد بقي لو البنت دي جاية لحبيبها ولابسة من غير هدوم بامانة مابهزر ياجماعة اللبس بيبقي مافور قوي قوي قوي

عامة احنا نصليلهم وربنا يدبر المهم لما ربنا يكلمهم هما بس ميسدوش ودانهم ويعملوا مش سامعيين

وياريت لو حد م الاعضاء بيعمل كدة ولو بحسن نية ياريته يراجع نفسه

وياريت برده تبقي كمية المراقبة علي الاماكن دي تبقي كبيرة

طب انا هحكيلم عن موقف حقيقي حصل واتحكي لي من ناس جوة الكنيسة اللي حصل فيها الموقف ده

الموقف هو ان الناس اللي في الكنيسة لاحظوا ان في واحد وواحدة دايما بيجوا الكنيسة بليل ويقعدوا في النادي بتاع الكنيسة ويقعدوا يرغوا ويحبوا في بعض

بعض الشباب هناك حبوا يعرفوا مين دول اكتشفوا انهم اتنين غير مسيحين ولما عرفوا ان الكنيسة بيبقي فيها لقاءات بالشكل ده قالوا ده اامن مكان بالنسبة لنا ومحدش هيعرفنا فيه وطبعا استحالة حد من اهالينا يجي هنا ويشوفنا
ربنا يستر

elphilasouf
07-04-2009, 01:52 PM
ميرسي ع الموضوع بس انا رايي الشخصى
تدخل فى الشئون التى تخصك بس

اذا كان فى تقصير فى الكنيسه فروح قولهم انتو مقصرين
لو نفضولك روح للى اكبر منهم
ده غير طبعا حل الصلاه الى قولته فى الموضوع
سوري ده رايي

كراكيب
07-04-2009, 02:00 PM
ميرسي ع الموضوع بس انا رايي الشخصى

تدخل فى الشئون التى تخصك بس

اذا كان فى تقصير فى الكنيسه فروح قولهم انتو مقصرين
لو نفضولك روح للى اكبر منهم
ده غير طبعا حل الصلاه الى قولته فى الموضوع

سوري ده رايي

بصراحة انا لو خدت برايك ياقيلسوف هبقي سلبي وانا عمري ماكنت ولا هبقي سلبي
بس انت رايك فيه شيء من التناقض ازاي اتدخل في الشئون اللي تخصني بس
وفي نفس الوقت اواجه المشاكل اللي فيالكنيسة
وبعدين احنا كلنا كجماعة المؤمنين اعضاء في جسد واحد ومينفعش مثلا ان رجلي لما توجعني ايدي مترضاش تمسك البرشامة وتحطها في بقي عشان دي حاجة متخصهاش وتقول خلي رجلك تعتمد علي نفسها
وبعدين مش في اية بتقول غيرة بيتك اكلتني المفروض اننا نصلح من انفسنا اولا ثم نصلي ونحاول من اجل الغير لكي نعيش حياة الشركة

elphilasouf
07-04-2009, 02:44 PM
بصراحة انا لو خدت برايك ياقيلسوف هبقي سلبي وانا عمري ماكنت ولا هبقي سلبي
بس انت رايك فيه شيء من التناقض ازاي اتدخل في الشئون اللي تخصني بس
وفي نفس الوقت اواجه المشاكل اللي فيالكنيسة
وبعدين احنا كلنا كجماعة المؤمنين اعضاء في جسد واحد ومينفعش مثلا ان رجلي لما توجعني ايدي مترضاش تمسك البرشامة وتحطها في بقي عشان دي حاجة متخصهاش وتقول خلي رجلك تعتمد علي نفسها
وبعدين مش في اية بتقول غيرة بيتك اكلتني المفروض اننا نصلح من انفسنا اولا ثم نصلي ونحاول من اجل الغير لكي نعيش حياة الشركة

لا يا جميل مش تناقض ولا سلبيه لكن ده عدم تدخل فى شئون لا تخصنى

لكن تخيل لو انت قولتلهم يعنى انتوا اعدين هنا بتعملوا ايه ؟
او لو شفت بنت ولو مسيحيه وفى الكنيسه ولبسه لبس لا يليق ورحت قولتلها انتى ميصحش تلبسي اللبس ده
هتقولك ببساطه وانت مالك؟

وعندها حق
موضوع ميخصكش تدخل فيه ليه

بالنسبه للكنيسه والعضو فى جسد واحد
الى بيعمل كده اصلا مش عضو فعال فى المسيح عشان يبقى ليك معاه شراكه
وبعدين انت زعلان اوي ع الموضوع ده
تبقى مالناس بتتكلم فى الكنيسه
وانشغال عن الصلاه انت عارفها كلها بتحصل فى الكنيسه
متكلم دول كمان

ودول ودول

مش هتخلص
وزي ماقولتلك ده مجرد رايي الشخصى

كراكيب
07-04-2009, 02:50 PM
لا يا جميل مش تناقض

لكن تخيل لو انت قولتلهم يعنى انتوا اعدين هنا بتعملوا ايه ؟
او لو شفت بنت ولو مسيحيه وفى الكنيسه ولبسه لبس لا يليق ورحت قولتلها انتى ميصحش تلبسي اللبس ده
هتقولك ببساطه وانت مالك؟

وعندها حق
موضوع ميخصكش تدخل فيه ليه

بالنسبه للكنيسه والعضو فى جسد واحد
الى بيعمل كده اصلا مش عضو فعال فى المسيح عشان يبقى ليك معاه شراكه

وزي ماقولتلك ده مجرد رايي الشخصى

بص ياسيدي انا مقلتش اني هعمل كدة ولا عمري هعمل كدة لكن مش معني ان انا مالي يبقي منشرشي موضوع زي ده يمكن اللي انا عاوز اقولها الكلام ده ومينفعش اقولهولها تكون عضوة معانا وتستفيد بيه
وعلي فكرة هي مش معاها حق ولا حاجة مفيش حاجة اسمها انا مالي انا كخادم مثلا في الكنيسة مينفعش اشوف طفل غلطان ومكلموش ولو انا كاهن برده مينفعش اقول انا مالي ومتكلمش مع البنات او الشباب في المواضيع دي
انا حاليا ابقي انا مالي لاني خادم ابتدائي بس لو انا بقيت خادم في ثانوي ( شباب) طبعا اكيد مش هسكت وهتكلم
شكرا كتير لردك ورايك الشبه منطقي
هههههه ربنا يباركك

elphilasouf
07-04-2009, 05:47 PM
ههههه العفو
بس لا تمام لو انت خادم ومسؤل عن خدمه شباب ثانوي تقلهم مفيش اي مشكله دول مخدومينك وده وجبك ولو معملتش كده يبقى انت مقصر لان كده الموضوع يخصك
لكن مطلوب كمان الحكمه فى التعامل مع المخدومين وده موضوع تانى خالص انا معرفش فيه :)

كراكيب
07-04-2009, 05:56 PM
لكن مطلوب كمان الحكمه فى التعامل مع المخدومين وده موضوع تانى خالص انا معرفش فيه :) [/center]

ليه متعرفشي فيه خلاص وعد مني
هكتب شوية مواضيع عن كيفية التعامل مع المخدومين بس اعتقد ان قسم الخدمة في مواضيع مشابهة لده

نانا3
09-30-2009, 02:16 PM
بصراحه انا اويدك بشده انا شخصيا فى كنيستى ومعى اولادى الصغار رايت ولد وبنت جايين من مكان بعيد وبيعملوا تصرفات غير لائقه فى النادى بتاع الكنيسه وطبعا ده يسبب عثره لكل من يرانى خصوصا انى صوره الله الحيه امام الناس وانا ملح الارض ان فسد الملح بماذا يملح كلامك 10\10

كراكيب
09-30-2009, 03:38 PM
شكرا يانانا لردك الجميل وياريت كل الحدام يكونوا كدة عشان يعلموا غيرهم

martha_saber
10-01-2009, 07:55 AM
انا بصراحة برفض هذة التجمعات بس انا رايى ان فى الاماكن دية بيكون فية ناس مسئولين عن اى تجوزات بتحصل ولو هو مجرد كلام ممكن ودة بردة مرفوض بس احسن ميروحوا اماكن تنية والخطر بيبقى اكتر يبقوا تحت عنانا احسن علشان دول زى الخراف الضالة الا مش عارفة طرقها فممكن يسيبوا الكنيسة خالص فااحنا نعملهم بحكمة شوية احنا نصلى من اجلهم فالسيد المسيح اوقات كان بيستخدم الشدة فى طرد باعة الحمام واوقات بيغفر ويسامح مع المراة الخاطئة الا الناس كانوا هيرجموها

البوب الجديد
10-01-2009, 09:33 AM
شكالك متغاظة علشان متخطبطيش

المهم بقى

احنا عندنا فى كنستنا الانبا بنيامين مانع الاختلاط يعنى بنت عمى مش بقولها ازيك
ههههههههههههههههههههههههه ههههه

انا لو فى القاهرة وشوفت بقى المنظر دةة بصراحة بقول اية دة احنا خلينا اية للناس الى برة وبتوع الكبارى والجناين فبيصعب عليا حالنا الصارحة واققول لو انا ليا اخت اققبل اعمل كدة فى بنت غريبة او اققبلها على اختى

كراكيب
10-02-2009, 04:14 PM
شكرا يابوب وعلي فكرة انا ولد مش بنت

magdy totti
10-07-2009, 07:02 PM
موضعك كالعااده ياكرااكيب رااائع وانت بتناااقش قضية مهمه
وموجوده وبكثرة فى ايامناا دى
بجد شى محزن اللى بيحصل ده
المفروض يااكرراكيب يبقى فى رااقبة من الكهنه دااخل الكنسية
وتوعية الناااس عمر مكاان بيت ربنااا ملتقى للعشااااق
فى ااية يعنى لو اااروح انااا وخطبيتى ازور واامشى ولا حتى لو اااقعدت شوية يبقى فى ااحتراام لصااحب المكاان وااحتراام نفسى
لاااسف كماان اللى بيقعد بيعمل حااجاات كتيرة لاتليق بيت ربنااا
ميرسى كرااكيب لطرحك مشكلة وياارب يكون فى حلول
ليهاا ربناا يباارك خدمتك

amirsedky
10-08-2009, 05:31 PM
(سراج الجسد هو العين ) انا رايى انك عندك مشكلة كبيرة و تعصب غير مبرر ضد الناس المرتبطة وعايز اسالك كام سؤال كدة و براحتك عايز تجاوب او لا مش هاتفرق كتير
اولا: الناس اللى انت حكمت عليهم دول لو ماتقابلوش فالكنيسة هايتقابلو فين؟
ثانيا: باى سلطان بنيت حكمك عليهم
ثالثا و ده الاهم : انت شكلك لاجىء في الاماكن دى بس ياريت تقولنا بتروح عشان تصلى و تتشفع بالقديسين ولا تراقب الحبيبة وملابسهم الخليعة اللى انت بس بتشوفهااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟

magdy totti
10-09-2009, 11:37 PM
(سراج الجسد هو العين ) انا رايى انك عندك مشكلة كبيرة و تعصب غير مبرر ضد الناس المرتبطة وعايز اسالك كام سؤال كدة و براحتك عايز تجاوب او لا مش هاتفرق كتير
سورى اناا هاارد معليش يا كراااكيب واناا عاارف انك انت كماان هااترد
اولا اقراء الموضوع كويس علشاان تعرف ترد سااامحنى
ثانياااا مفيش ماانع اننااا نتقبل فى الكنسية بس فى حدود
االمشكلة مش فى الزياره المشكلة فيماا بعدهااا وده ميلاد قالوا فى الموضوع
اناا هاا اقوللك مثاااال / لو انا وخطبيتى مثااالا روحناا الطااحونه
حضرت قداس واخد بركة المكاان وزرت وكماان فطرت وقعدت شوية لغاااية كده مفيش مشكله بس بقى لو اااخدت بيت ربناا ملتقى للعشاااق والاحبااب يبقى دى اللى مش مظبوط
مش ينفع اساسا نقعد نتكلم مع بعض بصورة تلفت النظر وبصوت عااالى وضحك سخيف ومااايع وكماان مش ينفع يحط اااايده على كتفهااا وااكيد انت فاااهم الباااقى هل ده يليق ببيت ربنا اااكيد كده يبقى مش بيت ربناا يتقبلوا فيه
(ببيتك ياارب تليق القداسه )
وبعدين ميلاد قاللك مثال بيتااع الاتنين اللى كاانوا بيتقبلوا فى الكا فتريااا وهماا اساا مش مسحين وقااللك السبب اااية
ومش عااايزك برضوه تنسى السيد المسيح عمل ااية لماا دخل الهيكل وشااااف الناااس بيتبع وتشترى فيه

حااجة بسيطة ااوى
غيرت بيتك اكلتنى (مز 69 . 6 )
ثالثا و ده الاهم : انت شكلك ( لاجىء )
اولا اختاار الفاظك اللى مفروض تسخدمتهااا
في الاماكن دى بس ياريت تقولنا بتروح عشان تصلى و تتشفع بالقديسين ولا تراقب الحبيبة وملابسهم الخليعة اللى انت بس بتشوفهااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟

اااية انت مش بيتخرج من البيت ولا اااية
ثانياا مش محتااجة مراااقبه من حد بس تتخلف من شخص لاااخر ولا يفرق ده زى ماا قاللتك
غيرت بيتك اكلتنى ودى اللى يفرق انساان على انسااان
يبقى مش محتااج اقوللك ميلاد بيروح يعمل ااااية اكيد وااحد عنده غيرة مش يعمل عكسها يعنى اا ياارب تكون فهمت

كراكيب
10-10-2009, 12:21 AM
[QUOTE=amirsedky;594439](سراج الجسد هو العين ) انا رايى انك عندك مشكلة كبيرة و تعصب غير مبرر ضد الناس المرتبطة

ياريت حضرتك تقول بنيت كلامك ده علي اي اساس وايه نوع التعصب ومين قال لحضرتك اني مش مرتبط
وعايز اسالك كام سؤال كدة و براحتك عايز تجاوب او لا مش هاتفرق كتير

نشكر ربنا انه بيديني حكمة اقدر اجاوب بيها وانا هتفرق معايا اجابتي

دي مش مشكلتي لو هيغلطوا يبقوا يغلطوا في اي حتة واكيد انا مش هوفرلهم مكان يغلطوا فيه لكن لو مش هيغلطوا يبقي اهلا بيهم داخل الكنيسة ياريت تبقي امين وتقرا الموضوع كويس

سلطان غيرة بيتك اكلتني وده مش سلطان دي الروح الدس لما بيشتغل جواك اكيد مابيوافقشي علي حاجة غلط وانا ببني حكمي علي الغلطانين فقط
ثالثا و ده الاهم : انت شكلك لاجىء في الاماكن دى

0( بتفق مع مجدي في انك تتخير اسلوب احسن يليق بموضوع هام مثل هذا للتحدث )
بس ياريت تقولنا بتروح عشان تصلى و تتشفع بالقديسين ولا تراقب الحبيبة وملابسهم الخليعة اللى انت بس بتشوفهااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟

ياريت متفرحشي قوي كدة وكانك انتصرت وحطيت سؤال مش هعرف اجاوب عليه لاني اكيد بروح عشان القديسين وربنا قبليهم طبعا ويكفيني ان ربنا عارف كدة لكن غصب عنك اكيد بتشوف الغلط ده
شكرا لمرورك

كراكيب
10-10-2009, 12:22 AM
اااية انت مش بيتخرج من البيت ولا اااية
ثانياا مش محتااجة مراااقبه من حد بس تتخلف من شخص لاااخر ولا يفرق ده زى ماا قاللتك
غيرت بيتك اكلتنى ودى اللى يفرق انساان على انسااان
يبقى مش محتااج اقوللك ميلاد بيروح يعمل ااااية اكيد وااحد عنده غيرة مش يعمل عكسها يعنى اا ياارب تكون فهمت
المشكلة مش فى ميلاد المشكلة فيك انت

بشكرك يامجدي لردك المميز ومحبتك وغيرتك علي بيت الله والتي اتمني ان تكون موجودة عند بقية الاعضاء

فايز فوزى
10-10-2009, 12:31 AM
موضوع ممتاز جدا
على فكرة انا بحب النقاش جداااااا
لكن موضوعك ممتاز ومش محتاج لنقاش
بجد هايلللللللللللللللللللللل لللللللللللللللل

كراكيب
10-10-2009, 12:33 AM
ربنا يخليك يافايز وصلي للناس الي تعبنا دول وكل شوية يتهمونا بعدم الارثوذكسية ان ربنا يهديهم شكرا لردك الجميل

zaza2006
10-10-2009, 12:29 PM
موضوعك مهم اوى يا كراكيب وبقيت مشكلة فى كل الكنايس الناس بتروح بيت ربنا علشان اللبس والمظهر
وبنت وولد عايشين قصة حب ونسيوا الاية اللى بتقول " ببيتك يارب تليق القداسة " حقيقى مشكلة صعبة فى زمنا ده
بس لازم يكون ليها حل نصلى من اجل هؤلاء علشان ربنا يهديهم والكنيسة كمان لازم يكون ليها دور ايجابى
ميرسى ليك لطرحك للموضوع المهم ده ومش معنى كده انك مش ارثوذكس بالعكس انت عندك غيرة على كنيستك
ربنا يعوض تعب محبتك ويبارك فخدمتك

كراكيب
10-11-2009, 02:07 PM
ميرسى ليك لطرحك للموضوع المهم ده ومش معنى كده انك مش ارثوذكس بالعكس انت عندك غيرة على كنيستك
ربنا يعوض تعب محبتك ويبارك فخدمتك

شكرا ياظاظا لكلماتك الجميلة والرد الرائع ويمكن الردود دي هي اللي بتخليني اتراجع عن فكرة ترك المنتدي
بشكرك فعلا وياريت تتابعيني في موضوع مسابقة القصص

جانيت سمير
10-11-2009, 04:46 PM
اولا موضوع جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااا
وهادف واكيد طبعا انت اورثوذوكسى ومش متعصب
انا لو شفت حاجة غلط واقدر اعمل حاجة ولو بكلمة يبقى لازم اعملها
اما عن فكرة انك تسيب المنتدى كدة يبقى انت بتسيت انك مش هاتقدر على اى حروب
اما حل مشكلة الكنايس الى فيها اماكن تجمعات المفروض بيبقى كاهن او مرشد فى المكان ممكن يقعد مع الطرفين ويتكلم بصراحة ويرشدهم هو دة الحل لان مستحيل الكنيسة هاتمشيهم
سامحنى على الاطالة وربنا يحميك ويزيد من غيرتك على كنيستك ويقويك

emmmy
10-12-2009, 12:07 AM
الموضوع فعلا مهم وبيحصل للاسف بس صدقنى كل كلامك دة يا ميلاد مش هيغير حاجة
لان دة من اختصاص الاباء لو فى وضع معين فى الكنيسة تفتكر مين يقدر يوبخ غير ابونا وهما اصحاب الوضع دة هيقبلوا من مين اى كلام غير ابونا لو بتتناقش معانا وانت عارف انك مش هتغير حاجة ودة مجرد
نقاش وغيرة على بيت اللة ولفت الانظار للاوضاع يبقى انا معاك لكن كنت بقى عشمان تغير شئ يبقى انا مش معاك لانك متملكشى السلطان دة انا وانت كخدام لينا حدود فى السلطان على مخدومينا نعلمهم ونوبخهم لكن الغرباء لا مينفعشى احنا عايزين حلول منطقية نقدر نعملها فى الموضوع دة مش مجرد اعتراض
بس اية هو يا ترى ؟
شكرا يا ميلاد على موضوعك وغيرتك على بيت اللة الرب يبارك حياتك

كراكيب
10-13-2009, 02:25 AM
اولا موضوع جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااا
وهادف واكيد طبعا انت اورثوذوكسى ومش متعصب
انا لو شفت حاجة غلط واقدر اعمل حاجة ولو بكلمة يبقى لازم اعملها
اما عن فكرة انك تسيب المنتدى كدة يبقى انت بتسيت انك مش هاتقدر على اى حروب
اما حل مشكلة الكنايس الى فيها اماكن تجمعات المفروض بيبقى كاهن او مرشد فى المكان ممكن يقعد مع الطرفين ويتكلم بصراحة ويرشدهم هو دة الحل لان مستحيل الكنيسة هاتمشيهم
سامحنى على الاطالة وربنا يحميك ويزيد من غيرتك على كنيستك ويقويك
متشكر جدا لكلماتك الجميلة ولتشجيعك ليا جانيت وياريت الكلامد ده اتقال ع الموضوع ده بس لكن اتقال علي مواضيع تانية بس طول ماانتوا موجودين انا عمري ماهسيب المنتدي طبعا
شكرا للاطالة بتاعتك

كراكيب
10-13-2009, 02:29 AM
[QUOTE=emmmy;596661]الموضوع فعلا مهم وبيحصل للاسف بس صدقنى كل كلامك دة يا ميلاد مش هيغير حاجة
لان دة من اختصاص الاباء

انا معاكي ان الاباء الكهنة عليهم الدور الاكبر بس لو هما مبيعملوش حاجة يبقي اقل حاجة بعملها اني برفع الموضوع وبتناقش فيه يمكن يككون في حد من الاعضاء بيعمل كدة والروح القدس يحركه

شكرا يا ميلاد على موضوعك وغيرتك على بيت اللة الرب يبارك حياتك

amirsedky
10-16-2009, 09:39 PM
على فكرة يا جماعة غيرة بالتاءالمربوطة مش المفتوحة دا اولا ثانيا كل الناس الكتاب العظماء اللى ردو عليا و بيتهمونى انى ماقريتش الموضوع كويس يروحو لاى اب كاهن عشان يفسرلهم اية سراج العين هو الجسد و على فكرة كان ردى مجرد اقتباس من محاضرات البابا فى رده على اسئلة الناس و مش هاكتر عن كدة

كراكيب
10-26-2009, 04:07 PM
بباامير التفسير قد يكون صحيح ولكن ليس له علاقة بالموضوع انا لو رايح الكنيسة عشان اتفرج ع البنات يبقي اكيد انا غلط لكن انا بقول عن رصد لظاهرة واضحة دون تعمد لرؤيتها
وشكرا للمتابعة والرد

SNoW
11-17-2009, 08:48 AM
دة موضوع بجد جامد جدا

انا شايفة انه الواحد لا يروح بخطيبتة و لا صاحبتة و لا الكلام دة خالص ... الكنيسة تتراح عشان الصلاة و بس ... او لو مجموعة مثلا ولاد و بنات بيتكلموا فى حاجة مهمة لكن كون كابلز يروحوا يحبوا فى بعض فى الكنيسة دة بالتأكيد مش صح .. الكنيسة للصلاة و للأنشطة الكنسية

انا كنيستى عملت حاجة جديدة بس كان ليها سلبيات خطيرة جدا : كنيستى منعت التجمعات فى الحوش .. قسمت الحوش ل 3 اقسام .. قسم ولاد .. قسم بنات .. و قسم قدام باب الكنيسة يفضل فاضى

ايجابيات الموضوع : ان حوش الكنيسة فضى و بقى رايق و بقى اللى عايز يدخل يدخل فى سلام كدة من غير دوشة

سلبيات الموضوع : انه كدة بقى فية فصل بين الولاد و البنات .. دية تربية غير صحية .. يعنى منع الاختلاط خالص هيخلى الولاد و البنات مش حاسيين انهم زى الاخوات و الممنوع مرغوب دة بيسبب انه بيبقى فيه تلهف من الولاد انهم يعرفوا بنات فى الكلية مثلا و من جانب البنات انهم يعرفوا ولاد و يبقى الموضوع اعجاب و صحوبية دة طبعا غير لما يكونوا متربيين مع بعض جوة الكنيسة و يبقى الولد خايف على البنت و معتبرها زى اختة و البنت معتبراة زى اخوها و يخدموا ربنا سوا و يشتركوا فى الانشطة و كدة

تانى سلبية انه فى العيد مثلا حطوا حاجز خشب بين بابا الولاد و البنات على مدخل الكنيسة نفسة فا مثلا الزوجة او البنت و خلوا الدور اللى فوق سيدات بس .. فا انا مثلا كنت رايحة مع بابا و اخويا الراجل الحارس قالى لا متخوشيش من البوابة الرئيسية دى هنا رجالة بس و ماما كانت حاضرة العيد فى كنيسة تانية يبقى انا معرفش اقف مع بابا و اخويا يعنى؟ و فية ناس كتير فى العيد بيبقوا مع زوجاتهم و اولادهم جوة الكنيسة بيسمعوا صلاة العيد مع بعض... الهدف من كدة كان منع الكابلز و الناس عموما من الوقفة فى الحوش فى العيد و كمان منع الناس اللى بتفرقع بومب و صواريخ و فاير ووركس و منع الزحمة

النتيجة العكسية : كل الكابلز وقفوا فى الشارع قدام بوابة الكنيسة و العائلات و الاصحاب .. انا شوفت المنظر قلت باسم الصليب هو كل المسيحيين بقوا بيعيدوا فى كنيستى ولا ايه ... قلت بقى دانا مش هلاقى خرم ابرة اقف فية جوة الكنيسة نفسها ... قومت دخلت جوة لقيت الكنيسة فيها اماكن فاضية و مفيش زحمة خالص !! اتارى الناس وقفت برة و سابت الصلاة

المهم موضوع الفصل دة اتلغى فى الاخر لانة معالجش حاجة

العلاج: هو التوعية داخل الكنيسة بقدسية المكان ... و تعيين كشافة او ناس مسؤلة على انهم لو شافوا كابلز يقولولهم ممنوع الوقفة دى

فكرة الحبيبة دى بتبدى من ان الكنايس بقى فيها ملاعب كورة .. فا الناس قالت بقى الكنيسة حاجة و الحوش حاجة .. الحوش دة نادى نتقابل فية و نشترى اكل من كانتين الكنيسة و نقف ناكل و نهرج و كدة .. فا من هنا قدسية المكان ضاعت .. زى مثلا ما فى الهيكل المسيح لقى ناس بتبيع و تشترى .. فا قدسية المكان بتضيع لما المفاهيم بتتغير .. من كنيسة مكان للصلاة الى كنيسة ناس بتلعب فى حوشها كورة .. بالتدريج الناس بدل ما بتروح عشان تصلى بتروح عشان تقابل و تاكل فى الحوش و تلعب كورة

مقدرش الوم الاباء الكهنة لانهم عندهم وجهة نظر قوية جدا فى انهم يسمحوا بعمل نادى فى الحوش... فى جو اضطهاد و خطف زى اللى عايشين فيه دة .. خطر كبير جدا ان مثلا يسمحوا للاولاد انهم يكونوا صداقات مع الناس التانية .. فا بيفضلوا ان تكون الصداقات داخل الكنيسة بمعنى انهم عايزين الصداقات تكون ما بين المسيحيين و بعضهم او المسيحيين يتعرفوا على بعض عشان فى المدارس و الجامعات بتكون الاغلبية العظمى مش مسيحيين و دة بيشكل خطر علينا لما نعمل صداقات مع غير مسيحيين و احنا كلنا عارفيين كدة كويس .. فا الكنيسة شافت ان احسن حاجة انهم يعملوا وسائل جذب جوة الكنيسة بدل ما ولاد و بنات ربنا يضيعوا

انا شايفة انه الحل يجى من جوانا احنا كشباب ان اننا نكون ضابط على نفسنا ... اللى عايز يخرج يروح برا الكنيسة ... برضة حتى المخطوبين مش لازم يروحوا ديسكو لكن برضة ميتقابلوش فى الكنيسة و الا كل ما يجى الاباء يقولوا لكابلز حاجة هيقولولة مخطوبين .. ممكن يتقابلوا فى كافيتريا فى كافية انشالة فى النادى لكن مش فى الكنيسة

ميرسى جدا على الموضوع

أميرة عبده
11-17-2009, 11:07 AM
وحتى لو اتنين معتقدين انهم حبيبه دا على رايك يا كراكيب تفتكر هنقولهم اطلعو اتقابلو بره على الكورنيش ولا امشو فى الشوارع بدل ما تتقابلو فى الكنيسه ؟؟؟

انا مع فيلو فى رائية

كراكيب
11-24-2009, 09:40 AM
وحتى لو اتنين معتقدين انهم حبيبه دا على رايك يا كراكيب تفتكر هنقولهم اطلعو اتقابلو بره على الكورنيش ولا امشو فى الشوارع بدل ما تتقابلو فى الكنيسه ؟؟؟

انا مع فيلو فى رائية

مايروحوا مكان مايروحوا الله هو الكنيسة دي مش ليها احترامها انا بقول لو مخطوبين يتقابلوا عادي او لو بيحبوا بعض بجد لكن قلة الادب اللي احنا بنشوفها دي يعملوها في اي حتة تانية
شكرا للمتابعة

حبيبى الراعى الامين
11-24-2009, 11:31 AM
الموضوع فعلا بقى ظاهرة منتشرة اليومين دول بشكل كبير ف معظم الكنايس
ومينفعاش الاباء يقولوا لا عشان هيسيبوا الكنيسة خالص ويروحوا بره
والحل معظم الكنايس عاملها (نوادى _اجتماعات _لقاءات_حفلات مشتركة)
عشان لازم يبقى ف تفاعل بينهم بس المهم يكون ف كنترول من ناحية الكنيسة اكتر ودا اللى احنا مفتقدينه
يا رب الموضوع دا تهتم بيه الكنايس اكتر من كده (بيتى بيت الصلاة يدعى وانت جعلتموا.................)
بس المشكلة دا اكتر ف الاديرة والكنايس الكبيرة احنا عندنا ف كنسيتنا الاباء والخدام الى حد ما بيسيطروا ع المواضيع دى

Katy_Archi-Mekhaeel
11-24-2009, 12:32 PM
بصراحة مش انت بس الى بتلاحظ كدة

انا من كام يوم كنت ف مارمينا وشوفت مناظر بجد انا زعلت جدااااااا

لاننا المفروض رايحين نزور الاماكن المقدسة دى مش رايحين النادى لان طريقة لبس البنات كانت مستفزة جدااااااا جدااااااا وتسبب عثرات بجد جامدة

وغير البنات والشباب الى كل واحد ماسك وحدة وقاعدين فعلا كأنهم ف نادى

يعلم ربنا انا شكيت ف نفسى لما شوفت المناظر دى قولت هو انا فيـــــــــــــــــــــن

بس تفتكر ان كلامنا دا ممكن يعمل حاجة مع الناس دى

متهيأليش لان كل واحد وليه وجة نظر معينة وفى منهم استحالة يغيرها

ربنا يرحمنا بجد

وثانكس كراكيب ع المناقشة الحلوة دى

كراكيب
11-25-2009, 04:30 PM
شكرا يانيمو لرايك
وشكرا ياكاتي وانا قلت يمكن حد م الاعضاء يشوف الموضوع ويبطل عامة ربنا يسترها علينا

my_life
11-25-2009, 05:22 PM
موضوعك بجد هايل
وانا موافقاك على رأيك
وبجد مينفعش انا اكون فى كنيسة مثلا واشوف منظر مثلا زى كأنهم على كورنيش
يعنى انا مثلا كنت فى مار مينا من شهرولقيت ناس شباب حاطه ايديها على كتف البنت
واللى حاطتها على وسطها معلش يعنى للكلام دة
بس دى حقيقه لو هما عايزين كدة وموافقين على كدة صاحب المكان مش هيوافق
والمكان المقدس ليه احترامه
وكراكيب معندوش مانع ان الحبيبه يتقابلوا فى الكنيسه بس هو اللى عاوز يقوله ويقصدة
انهم يكونوا محترمين فى وقفتهم فى مشيتهم فى قعدتهم علشان محدش يتكلم عليهم ويسبب اى عثرة لان مفيش حد فى الدنيا مهما كان ادبه ايه ميبصش على حاجه تلفت النظر زى ماسكة الايد وعلى الكتف وكلام فاضى ميصحش كدة
يعنى من الاخر كدة
ليه الخطيب ميحافظش على خطيبته ويعاملها زى اخته مش معنى كدة انه ميقولش كلام حلو لا
اة يقولها كلام حلو بس فى حدود وفى ادب من غير مايسبب اى احرج وكلام من حد
وليه الحبيب ميخافش على سمعة حبيبته يعنى يخاف عليها لانها هتبقى شريكة حياته
لان لو حد اتكلم نص كلمه عليها هو من نفسه مش هيرضى ياخدها
لان بجد انا لما شوفت المناظر دى فى الدير قولت لما هما فى بيت ربنا ومكان مقدس بيعملوا كدة امال لو برة هيعملوا ايه
وكمان فى حاجه
احنا كابنات سمعتنا اهم شئ عندنا
والاولادد مش هيهمهم حاجه لان الصبيان اقل حاجه هيقولوها احنا مش هيعيبنا حاجه لاننا ولاد
الهم والباقى على البنات
واحنا لازم نخاف على نفسنا اكتر من اى حاجه فى الدنيا
انا اسفه انى طولت عليكم
وبجد بجد بجد ياكراكيب موضوعك ممتاز وبيحصل كتيييييييييير
ربنا يرحمنا ويرشدنا للصالح ويباركك ياكراكيييييييب

كراكيب
11-27-2009, 02:57 AM
اولا يامورا انا بشكرك جدا علي الرد الرائع ده بجد بجد رد جميل واشكر اني عرضتي وجهة نظري المظبوطة
ثانيا التطويل ده فرحني لانه زود من قيمة الموضوع
اذكريني في صلواتك

الأميره بنت الملك
11-28-2009, 04:01 AM
بصراحة عندك حق

الواحد فعلا بيشوف حاجات مش ممكن يفكر ابدا انه ممكن فى يوم من الايام يشوف المناظر دى فى كنيسة

ربنا يرحمنا ويهدى ولاد ربنا كلهم ويديهم العقل والحكمة والارشاد يتصرفوا بيهم داخل الكنيسة وخارج اسوار الكنيسة

فيولا توتا
12-06-2009, 04:29 PM
اسمع منى يا معلم انا اولا اهنيك انك طرحت موضوع زى ده ع الموقع لانى وانا متاسف انا نفسى الشباب والشابات ياخدوا بكلامك لانى انا كان نفسى من زمان شخص ويقوم ويتكلم عن الموضوع ده لانها بقت عاده سيئه فسنا على فكره مش حتى الكنائس العامه دى لا والكنائس الخاصه كمان بمعنى كنائس المنطقه انا عندى كلام كتير بس فى الاخر اقولك انا بروح الطاحونه وارى اشكال مش دول المسيحيين ولا هما دول اللى كانوا زمان يشاورا علينا يقولوا دول مسيحيين وبجد الرب يبارك حياتك انا متشكر على كده

فيولا توتا
12-06-2009, 04:30 PM
فيولا توتا

كراكيب
12-07-2009, 03:48 PM
شكرا يافيولا لردك الجميل ومن بقك لباب السما

marian magde
12-15-2009, 01:41 AM
:em0400:اولا الموضوع دة حلو فعلا وحقيقى بيحصل ثانيا ماينفعش فعلا التجاهل والسلبية انا مش بقول نقوم نرميهم بطوب طبعا بس رفض الغلط مش حاجة صعبة خاصة لما يكون فى مكان مقدس يبقى ماينفعش نبقى فى حلنا خااالص واعتقد دة من الكنيسة انها تتصرف وان نبتدى من نفسنى ومانعملش كدة دة بردوا حاجة هتبقى حاجة كويسة وربنا معانا

كراكيب
02-25-2010, 05:58 PM
شكرا ياماريان

kemo
02-25-2010, 07:01 PM
أنا ليا رد بي هو مش ردى البابا مرة قال بخصوص الموضوع ده
على الأولاد والبنات دول (يكونوا قدام عنينا أجسن لما يكونوا بره )
ياريت تكون فهمت الرد بهدوء

maroz
02-26-2010, 04:31 AM
بجد احيك جدا جدا جدا جدا جدا لانى بيبقا فى اكتر من مسك الايد فى الكناااايس دة واذا احنا موقفنااش واخدنا وقفة بجد هتزيد
يعنى الى يشووف منظر زى دة ميمشيش ويسبة يوقف يكلمهم براحة انتو فى كنيسة مينفعش الكلاااااااام دة واذا سكتنااا زى الى بيقوولة يبقا احنا كنا بنساعد ودة بيت ربنا الى هوا بتنا
سؤال مين يرردة دة فى بيتة ؟

dodo2012
03-08-2010, 01:23 PM
وانا مع كراكيب لاني شفت المنزر ده وسببليييييييييي اضرار من جهة ان بابا مبيروحش كتيرالكنيسة ولما حبيت ازورة احدي الاديرة وشاف المناظر دي لا بقي هو يروح الكنيسة وكمان بقي خايف عليا ده مش عدم ثقة فيا بس من المنظر اللي شافة والبنات والولاد دول بدل ميرجعو خاطي للكنيسة تتسببوا في بعده عنها وكمان فكرته اللي خدها عن المكان

amirsedky
03-10-2010, 02:24 PM
على فكرة يا دودو المنظر بال (ظ) مش بال (ز)

تينا10
03-11-2010, 12:44 AM
بجد بجد الموضوع فى غاية الاهمية بس انا عايزة اسأل كراكيب سؤال لو واحد راح الطاحونة هو وصديقتة وهم الاتنين بيعتبرو بعض اخوات هل دة برضو يبقى غلط ارجو الرد سريعا
ربنا يباركك

كراكيب
03-11-2010, 11:37 AM
[quote=تينا10;657434]بجد بجد الموضوع فى غاية الاهمية بس انا عايزة اسأل كراكيب سؤال لو واحد راح الطاحونة هو وصديقتة وهم الاتنين بيعتبرو بعض اخوات هل دة برضو يبقى غلط ارجو الرد سريعا
ربنا يباركك

معلش هرد ع تينا الاول لانها بتقول ياريت بسرعة بصي ياتينا طالما سالتنيني يبقي ياريت تحاولي تتقبلي رايي اولا انا شاب يعني مش كبير ولا حاجة ولاعقليتي مثلا بتاعة التمانينات او كدة
ردي ان مفيش حاجة اسمها اتنين بس اصدقاء لازم يكونوا جروب مش اتنين هتقوليلي لا بامانة ده هو معتبرها اخته وهي معتبراه اخوها هقولك اقنعي نفسك الاول بالكلام ده بس بامانة شديدة ولو اقتنعتي وانا اشك في ده ابقي اقنعيني وبعدين هما اتنين اصحاب واخوات طيب لما يروحوا سوا مكان عام زي الطاحونة وحد من اهل البنت يشوفها هتقوله اصل ده اخويا طب واخوها ده مخافشي عليها من موقف زي ده
مشكلتنا ياتينا اننا بنحاول نخلق لنفسنا عالم م الاوهام نعيش فيه ونقنع نفسنا بيه
وشكرا للرد واسف ع التطويل ربنا يباركك

كراكيب
03-11-2010, 11:38 AM
شكرا يادودو وربنا يرجع بابا لبيته تاني يارب

كراكيب
03-11-2010, 11:42 AM
[QUOTE=kemo;653739]أنا ليا رد بي هو مش ردى البابا مرة قال بخصوص الموضوع ده
على الأولاد والبنات دول (يكونوا قدام عنينا أجسن لما يكونوا بره )
ياريت تكون فهمت الرد بهدوء

شكرا ياكيمو والموضوع مش موضوع هدوء او عصبية لكن انا بتكلم في واقع عملي وكنت اتمني انك ترد عليا رد شخصي طبعا سيدنا فوق دماغنا لكن انا شايف ان ده غلط طبعا سيدنا اكيد يقصد حاجة مش واصلالي لكن انا ب>كر التجاوز وليس مجرد اللقاء وبعدين هم لا احسن ولا حاجة طبعا كلامي عن المتجاوزين واللي ناس كتيرة مش انا بس بيشوفوهم زي مااكيد شفت في الردود وانا هنا بقي بقول اللي عاوز يقل ادبه لا يقل ادبه برة احسن لان سيدنا تاني هكررها يقصد المعتدلين في الحب اللي قداسته خايف عليهم من الجو الخارجي لكن اللي بيحاولوا يلوثوا جو الكنيسة اعتقد ان سيدنا رافض تماما تواجدهم
شكرا لردك ياجميل

rmio
03-11-2010, 12:26 PM
سلام رب المجد معانا
الف شكر يا كراكيب على الموضوع الرائع ده
والف شكر للاعضاء الى ردو
انا من رائيي ان دى مشكله ولاذم نوجهه
ومن رايي ان تتم التوعيه الجماعيه فى الوعظات والاجتماعات
يعنى من رايي ان مينفعش يروح خادم يقول لاتنين قعدين مع بعض مينفعش تقعدو
لكن ممكن ينبه الخادم فى الاجتمعات بشكل عام
وبرضو مهم جدا مناقشة المواضيع دى فى المنتديات والاسر والاجتمعات
لانها بجيب ثمار حلو جدا
اسف على الاطالة
اذكرونى فى صلاواتكم

كراكيب
03-11-2010, 01:08 PM
شكرا ياروميو لردك الجميل وشكرا للاطالة
ربنا يباركك

rmio
03-11-2010, 03:25 PM
العفو يا اخويا
انا بتعلم منكم

mario_ed85
06-21-2010, 05:52 PM
عندك حق
انا مش متخيل ازاى احنا بقينا بنعمل كدة
احنا صورة للمسيح على الارض علشان كده احنا مسيحيين
يا ترى المسيح كان بيعمل كدة
ويا ترى نظرة الناس اللى مش مسيحيين لينا احنا المسيحيين هتكون ازاى
اكيد هيقولوا علينا شوفوا المسيحيين بيعملوا ايه وده اقل حاجة وساعتها هيكون عندهم حق
يا ترى احنا لسه مسيحيين مش بالصليب اللى فى ايدينا ولابسينه على رقبتنا
يا ترى احنا لسه مسيحيين بصليب جوة قلوبنا

ربنا يباركك على الموضوع الجميل ده

BESHO BAVARIOS
07-05-2010, 12:58 PM
موضوع مهم يا ميدو وانا فعلا شوفت مشهد محزن كان فى قداس فى الطاحونه وكان قبل الامتحانات وكان زحمه فكان الشعب واقف لغايه الباب الرئيسى ولقيت كل واحد وواحده قاعدين مع بعض وكمان ساندين على مبنى الطاحونه نفسه يا ريت المسؤلين فى الامان دى تمنع الكلام ده
شكرا موضوع مميز

كراكيب
07-17-2010, 09:10 PM
شكرا يابيشو ع ردك وربنا قادر يغير

Coptic Adel
08-24-2010, 08:45 PM
بجد يا كراكيب انا باحييك علي كل كلمة قولتها

يا شباب فين غيرتكم علي الكنيسة اللي هي جوهر حياتنا

أتمني اللي معارض افكار كراكيب انه يراجع نفسه وافكاره من تاني

وأتمني كمان انه يكون فيه حل للظاهره دي

bassem8800370
08-25-2010, 12:16 AM
الصراحه انت بتكلام صح وفى ناس كتير بضيق من كده واحنا هنا بننقاش بادب

كراكيب
09-07-2010, 03:45 PM
[QUOTE=Coptic Adel;717702]بجد يا كراكيب انا باحييك علي كل كلمة قولتها

يا شباب فين غيرتكم علي الكنيسة اللي هي جوهر حياتنا

أتمني اللي معارض افكار كراكيب انه يراجع نفسه وافكاره من تاني

وأتمني كمان انه يكون فيه حل للظاهره دي

شكرا ياعادل ربنا يبارككم ويزود من غيرتك

كراكيب
09-07-2010, 03:46 PM
[QUOTE=bassem8800370;717814]الصراحه انت بتكلام صح وفى ناس كتير بضيق من كده واحنا هنا بننقاش بادب

شكرا ياباسم

سندريلا2009
09-07-2010, 04:03 PM
عندك حق خصوصا ان بقت المقابلات دى بتاخد شكل غير لائق تماما باولاد المسيح
والجلالة بتاخدهم وبيعشيوا اللحظة وبينسوا هما موجودين فين وقدام مين
عارف لو قاعدين بكل احترام ووقار على عينا وراسنا
لكن بصراحة فى مناظر بتبقى فوق الوصف
بس نقول اية بقا ربنا يفتح قلوبهم قبل عيونهم

ميرسى ليك للموضوع
ربنا يبارك حياتك

نادر شحاته
09-07-2010, 04:09 PM
برافو كراكيب على فتح هذا الموضوع لان الموضوع ده زاد جدا فى الفتره الاخيره ولذلك لابد من اتخاذ اجراءات اهمها اين دور الكهنه فى ذلك ثانيا لا داعى عندما اى احد يثير مشكله بتحدث بالفعل ان ننصحه بخليك فى حالك او دور على خلاص نفسك
السيد المسيح ربنا نفسه عندما راى لشياء لا تليق بالكنيسه طردهم وقال بيتى بيت الصلاه يدعى وانتم جعلتموم مغاره للصوص

باسم غليون
09-07-2010, 05:29 PM
مشكلتنا كامصريين وكامسحيين خصوصا ان احنا بنشوف الغلط وبنسكت عليه واللى بيقولك اتكلم فى اللى يخصك شكله كده ميعرفش انك الكنيسه من اهم خصوصياتك كأنسان مسيحى شكرا على موضوعك وانا اوأيدك ان الموضوع ده لازم الكانيس الاثريه تحط ليه حد

كراكيب
09-08-2010, 03:17 PM
[quote=سندريلا2009;723362]عندك حق خصوصا ان بقت المقابلات دى بتاخد شكل غير لائق تماما باولاد المسيح
والجلالة بتاخدهم وبيعشيوا اللحظة وبينسوا هما موجودين فين وقدام مين
عارف لو قاعدين بكل احترام ووقار على عينا وراسنا
لكن بصراحة فى مناظر بتبقى فوق الوصف
بس نقول اية بقا ربنا يفتح قلوبهم قبل عيونهم

ميرسى ليك للموضوع
ربنا يبارك حياتك

شكرا ياسندريلا وانا برده معاكي لو القعدة مفيهاش تعدي وبكل وقار واحترام لصاحب المكان

كراكيب
09-08-2010, 03:18 PM
[quote=نادر شحاته;723367]برافو كراكيب على فتح هذا الموضوع لان الموضوع ده زاد جدا فى الفتره الاخيره ولذلك لابد من اتخاذ اجراءات اهمها اين دور الكهنه فى ذلك ثانيا لا داعى عندما اى احد يثير مشكله بتحدث بالفعل ان ننصحه بخليك فى حالك او دور على خلاص نفسك
السيد المسيح ربنا نفسه عندما راى لشياء لا تليق بالكنيسه طردهم وقال بيتى بيت الصلاه يدعى وانتم جعلتموم مغاره للصوص

شكرا يانادر وفينك بقالك فترة مش باين
ربنا يحل

كراكيب
09-08-2010, 03:20 PM
[quote=باسم غليون;723411]مشكلتنا كامصريين وكامسحيين خصوصا ان احنا بنشوف الغلط وبنسكت عليه واللى بيقولك اتكلم فى اللى يخصك شكله كده ميعرفش انك الكنيسه من اهم خصوصياتك كأنسان مسيحى شكرا على موضوعك وانا اوأيدك ان الموضوع ده لازم الكانيس الاثريه تحط ليه حد

فعلا ياباسم كل واحد دلوقتي بقي يقوللك خليك ف حالك
شكرا ياجميل ع الرد
ربنا يباركك

saboor
09-14-2010, 02:53 PM
اهلا كراكيب اهلا
رجعتلك انا تانى اهلا
وعلق على كلامك سهلا
انت عاجببنى يا كركيب
ولسلبيات الحياه مش تبسيب
برافو عليك يا طيب ومش كئيب
فعلا الطاحونه محتاجه معونه