المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا ترى تنفع العلاقه ما بين رجل وامرأة والفرق حوالى عشر سنوات - المرأة الأكبر ؟

IO-Mena
07-09-2009, 10:21 AM
يا ترى ممكن يكون فيه علاقه ما بين اتنين
والبنت اكبر من الراجل بحوالى عشر سنين او 7 او 6
يعنى كاقصى 10 سنين يا ترى ينفع ؟

ايه رايكم بالظبط طلعوا اللى فى قلبم لكن بحكمه باردوا.

سعد الدالى
07-09-2009, 10:35 AM
مينفعش التفاهم يبقي صعب بينهم

armia1987
07-09-2009, 10:39 AM
طاب ولو قلنا يا مينا مثلا البنت اكبرمن الولد 2 ينفع برضه ولا

jakleen
07-09-2009, 10:56 AM
bos ely ana seme3to en el baba shenouda al en momken el bent teb2a akbar men el walad b aksa haga 5 seneen... laken ana mesh moktane3a b keda... dah el science bey2ool en el bent mokhaha yafook el walad b 5 seneen -deh 7a2ee2a- yeb2a ezay far2 el tafkeer 10
seneen benhome
w ba3deen haybe2a ezay el ragel ra2s el mar2a law heya ely akbar... ma2azenesh en yenfa3mesh yekoon fe tafahom benhom.... howa moudou3 mohem ya mena.. w yefta7 baba lel monaksha ... merci leek

Romany
07-09-2009, 11:09 AM
انا ليا رأى لو تسمحوا لى اقولة البنت بتفضل حتى بعد الجواز بجمالها وريعانها لكن من بعد انجاب اول طفل يكبر عمرها 10 سنوات فكريا وجسديا وكل شىء علشان ككدة لما الولد ياخد بت اصغر منة بعدها بتبقى قدة لكن اكبر منة بعد كدة هيحس انة متجوز واكيد هيبص لبرة

IO-Mena
07-09-2009, 11:52 AM
عندكم حق لكن كل شئ وارد لكن اختلف مع رومانى شويه

طيب لو الفرق 7 بلاش ولا عشره ولا خمسه ؟

بالنسبه لارميا انا من راى عادى مفيش مشكله

jakleen
07-09-2009, 12:06 PM
بالنسبه لارميا انا من راى عادى مفيش مشكله

mesh 3arfa ya mena bardo ma2azenesh enaha meeza... laken ana 3an nafsy a3raf etneen metgawezeen el bent akbar men el walad b sana... w homa 3aysheen 7ayat-hom 3ady gedan... ya3ny heya mesh meza w mesh 3eeb fe nafs el wa2t... dah ra2yeh

armia1987
07-09-2009, 01:23 PM
شكرا مينا
على فكرة انا كان ليا راى تانى مختلف خالص العملية عملية دماغ مش سن ياما فى بنات او ولاد سابقين عمرهم اكيد تسمعوا عن الموضوع ده دا اذا مكنش حد فينا يعنى العملية عملية تفكير منطقى وسليم يعنى مش سن يعنى الراى الصح هو اللى بيمشى انتوا مش معايا ولا ايه ؟؟؟؟

أميرة عبده
07-09-2009, 02:38 PM
اعتقد ان الموضوع ده بيختلف من شخص للتانى وعلى حسب عقليته وهل هما متفقين فى كل حاجه ولا لا
بس الفرق المكتوب ده كبيييييير اوى 10 او 7 كبير مش شويا بس فى ناس بتوافق وبيكون الدافع الوحيد للجوازه دى المصلحه ممكن سفر ممكن ثروه حجات من القبيل ده لكن فى فروق صغيرة ممكن الناس تتقبلها

IO-Mena
07-09-2009, 03:56 PM
هو ردك يا ارميا جميل
طيب وهو لازم تكون العلاقه مصلحه يا اميره متكنش مبينه على حب علشان تتم؟

andro dodo
07-09-2009, 05:07 PM
ممكن البنت تكون اكبربسنة او اثنين بالكتير لكن 10 او 7او 6 هيبقى كتير
ويبقى صعب التعامل مع بعض منة الغيرة لانة اكبر منة وهتكون بتعملة مثل اخوة الصغير اوابنة
الفرق الكبير مش مطلوب

armia1987
07-09-2009, 08:14 PM
كلمة اخيرة
لو فى حب صدقونى هيلغى الفروق كلها بس مع الحب تفاهم ومنطقية

IO-Mena
07-09-2009, 11:32 PM
اكيد يا ارميا.

armia1987
07-10-2009, 01:25 AM
شكرا يا مينا على الموضوع المهم ده بجد

menovich
07-10-2009, 09:27 AM
الحب بيعمل معجزات لكن لمجرد التفكير انها اكبر منه هتاجى فى يوم تقوله انا اكبر منك واعرف اكتر منك

انا شفت حالات كتيرة زى كدة وكان اخرها الفشل

اذا كان الحب من اعماق القلب فانا مانصحش اكتر من سنة ويمكن اقل

jojo2020
07-10-2009, 05:32 PM
i don.t think so thanks

Michael_Sabry
07-11-2009, 09:24 AM
ماعتقدش انه ينفع بس بارضه في احتماليه نجاح الموضوع بس احتمال الفشل اكبر

أميرة عبده
07-12-2009, 10:05 AM
لا يا مينا انت مش فهمت كلامى
انا اقصد ان لما بيكون الفرق عشر سنين بيكون مصلحة اكتر ما بيكون حب اما لو فرق صغير مش كبير اوى بينهم بيكون حب وحب صادق ومتفاهمين فأيه المانع انهم يرتبطو
كتيييير اوى بيرتبطو الولد اكبر منها ومناسبين خالص وبيكونو مش سعدا فى حياتهم
اعتقد ان السن مش مقياس للسعاده الزوجيه لكن طبعا لما بيكون كبير اوى بينهم بيسبب اختلافات فكرية وحجات تانيه هيطول شرحها
سورى للأطاله بس اتمنى اكون قدرت اوضح وجهة نظرى

IO-Mena
07-12-2009, 06:07 PM
لا يا مينا انت مش فهمت كلامى
انا اقصد ان لما بيكون الفرق عشر سنين بيكون مصلحة اكتر ما بيكون حب اما لو فرق صغير مش كبير اوى بينهم بيكون حب وحب صادق ومتفاهمين فأيه المانع انهم يرتبطو
كتيييير اوى بيرتبطو الولد اكبر منها ومناسبين خالص وبيكونو مش سعدا فى حياتهم
اعتقد ان السن مش مقياس للسعاده الزوجيه لكن طبعا لما بيكون كبير اوى بينهم بيسبب اختلافات فكرية وحجات تانيه هيطول شرحها
سورى للأطاله بس اتمنى اكون قدرت اوضح وجهة نظرى

اوكيه يا اميرة.

جانيت سمير
07-12-2009, 07:31 PM
الموضوع حلو
ورائى ان مش حلو لو ان البنت اكبر من سنة لانها هاتحس بحاجات كتير وهايبقى مصدر شكوك انة هايجى فى يوم ويدور على وحدة فى سنة
تصور انت عندك 30 وهى 40 هل ممكن دة معتقدش حتى لو فية حب النهاردة فترة وهاتعدى
لكن لو العكس ممكن البنت تاخد فرق السن اكبر علشان يكون الولد بقى
عقلانى اكتر
شكرا ليك وسامحنى على الاطالة

تماف و نانسى
07-12-2009, 11:12 PM
مرسى اوى على الموضوع بس لاينفع التفاهم ومن لة الحكم فى البيت الرجل الدى لة السلطة على هدا ولا الست التى اكبر سنا يبقى اكبر عقلا ولو حتى سنة مش ينفع خالص اش حال 10 سنين طبعا استحالة

(antwan)
07-13-2009, 10:37 PM
مينفعش خالص ان البنت تبقى اكبر منه . ده مفروض تبقى اقل منه حتا ب3 ال 5 سنين

romanaa
07-21-2009, 11:53 AM
انا رأيى انه ما ينفعش خالص لان الشخص هيحس انه مش متجوز لانه متجوز واحدة اكبر منه يعنى زى اخته الكبيرة

ادروسيس
07-28-2009, 06:48 PM
اسمحولى اقول رأى
أستاذ مينا
كل احترامى لشخصك
اعتقد أن عشرة سنوات كتير اوىىىىى
لكن عن تجربة شخصية وقريبة منى جداجدا
اعرف أنسان مرتبط بانسانة اكبر منه بعششششششششششششششششر سنوات أو على ما اعتقد 7
عايزة اقولك مفيش مرة تقابلنا الا ونشوف احلى معانى الحب
فى شخصهم امام ربنا انى باقول الحق
صدقنى نظرات الحب اللى بينهم لم توصف
وعلى شرط هم الاثنين محل احترام وتقدر كل الناس
ولا تقولى انه زواج مصلحة ومعهم اولاد ربنا يحافظ عليهم
عايزة اقولك أن الانسانة دى السنة اللى فاتت مرت بظروف صحية صعبة
ودخلت على اثارها الانعاش كان بيكى بدموع عينة
بص انا راى سحب نوعية عقلية كلا الطرفين
هل الرجل يرجع ويندم اقولة وتفيد ب ياندم
بس قانون الكنيسة عندنا على ما اعتقد يجوز خمسة للمراة أن تكبر
عن الرجل
بس ارجع وواكد يرجع لمدى المحبة بين الطرفين
ومدى عقليتهم
واهم شئ هو ان يكون الاختيار من يد ربنا
لانى فى الوقت اللى باصلى فيه ان ربنا يبعتلى انسان فيه خوف ربنا
فى نفس الوقت فى انسان بيصلى برضو ان يختار له ربنا انسانة فيها خوف ربنا
وربنا وحدة هو اللى قادر يوحد القلبين
وعموما الف مبروك
يامينا

ادروسيس
08-03-2009, 07:09 PM
مينا انا قبل كدة رديت على نفس الموضع
بس مش عارفة الرد مظهرش لية
فى راى ان دة يرجع الى عقلية الطرفين وطبيعة سنهم
يعنى متقوليش ان واحد عندة 18 سنة يحب واحدة اكبر منه
لاشك انهم فى مرحلة تكوين نفسى وعقلى
لكن انا معى اتنين متزوجين وعايزة اقولك هى اكبر منه مايقرب
عن7سنوات ومتقوليش انه زواج مصلحة
ومش هاقولك نظرات الحب من زوجها لها ولايهمة ناس ولاغير ناس
امام وبسم الصليب معهم اولاد زى الفل
فيرجع الى عقليتهم

IO-Mena
08-05-2009, 01:38 AM
مرسى على ردك وكلامك الجميل
انت قولت حاجه وهمانى قوى
انها تكون باختيار ربنا وايده فى الموضوع وتكون ده مشيئته وهو ده الصالح
علشان كده انا مش ممانع انها تكون هى اكير ب 10 سنين زى مقولت مدام ربنا شايف انى ده الصالح وانهم هايعيشوا تمام مع بعض

والجميل انى كل حاجه موجوده
عقليه
روح
شخصيه

ربنا يدبر الامور

IO-Mena
08-05-2009, 01:40 AM
مينفعش خالص ان البنت تبقى اكبر منه . ده مفروض تبقى اقل منه حتا ب3 ال 5 سنين

انا مش رافض اعتراضك لكن ليه لا ؟ وزى موضح العضو ادروسيس

IO-Mena
08-05-2009, 01:40 AM
انا رأيى انه ما ينفعش خالص لان الشخص هيحس انه مش متجوز لانه متجوز واحدة اكبر منه يعنى زى اخته الكبيرة

معتقدش انى ده هايكون الاحساس
مدام فيه حب وايد ربنا موجوده

samo1984
08-05-2009, 02:58 AM
يعنى من كلام اللى قبلنا والاكثر خبرة مش محبب
هقولك السبب بس مفيش بنت تزعل
السبب انى البنت انى البنت تقدمها فى السن اسرع من الولد
ومنعا انك تكون فى الاربعين وهى كائنى عندها 100
الاحسن والمناسب الراجل اكبر ب5 سنوات على الاقل

روزى راجى
08-05-2009, 04:34 PM
اسمحولى اقول رأى
أستاذ مينا
كل احترامى لشخصك
اعتقد أن عشرة سنوات كتير اوىىىىى
لكن عن تجربة شخصية وقريبة منى جداجدا
اعرف أنسان مرتبط بانسانة اكبر منه بعششششششششششششششششر سنوات أو على ما اعتقد 7
عايزة اقولك مفيش مرة تقابلنا الا ونشوف احلى معانى الحب
فى شخصهم امام ربنا انى باقول الحق
صدقنى نظرات الحب اللى بينهم لم توصف
وعلى شرط هم الاثنين محل احترام وتقدر كل الناس
ولا تقولى انه زواج مصلحة ومعهم اولاد ربنا يحافظ عليهم
عايزة اقولك أن الانسانة دى السنة اللى فاتت مرت بظروف صحية صعبة
ودخلت على اثارها الانعاش كان بيكى بدموع عينة
بص انا راى سحب نوعية عقلية كلا الطرفين
هل الرجل يرجع ويندم اقولة وتفيد ب ياندم
بس قانون الكنيسة عندنا على ما اعتقد يجوز خمسة للمراة أن تكبر
عن الرجل
بس ارجع وواكد يرجع لمدى المحبة بين الطرفين
ومدى عقليتهم
واهم شئ هو ان يكون الاختيار من يد ربنا
لانى فى الوقت اللى باصلى فيه ان ربنا يبعتلى انسان فيه خوف ربنا
فى نفس الوقت فى انسان بيصلى برضو ان يختار له ربنا انسانة فيها خوف ربنا
وربنا وحدة هو اللى قادر يوحد القلبين
وعموما الف مبروك
يامينا

رايه عجبنى قوى المهم عقلية الطرفين ومدى قبولهم للوضع وتحمل ماسوف يقال واو ما سوف يحدث من المجتمع الذى يعيشون فيه حتى يقدروا ان يكيفوا انفسهم على هذا ويكيفوا الاخرين ايضا وربنا يعمل الصالح

IO-Mena
08-05-2009, 10:49 PM
يعنى من كلام اللى قبلنا والاكثر خبرة مش محبب
هقولك السبب بس مفيش بنت تزعل
السبب انى البنت انى البنت تقدمها فى السن اسرع من الولد
ومنعا انك تكون فى الاربعين وهى كائنى عندها 100
الاحسن والمناسب الراجل اكبر ب5 سنوات على الاقل

انا مش معترض على كلامك
لكن هاقولك حاجتين واردين

الراجل مش هايفرق معاه كده وده مش مستحيل لو بيحبها وهو متجوزها وعارف كده ... مهو الحياه مهياش كلها علاقه زوجيه

هى وفاق وتفاهم وقبول الطرف ده للطرف والتفاهم والكيمسترى الى ما بينهم وطبعا العلاقه الزوجيه جزء لا يتجزأ

والتانى انه هايبص لبره وده ساعتها هاتكون جواز مصلحه او هوا اتجوزها كده مش على حب صافى

---
وكلامك مظبوط مقولتش حاجه لكن الفكره
كونك تلاقى الشخص المناسب ليكى من جهه التفكير والشخصيه والروح والى آخره وساعتها السن مش هايفرق

yousef_bm
08-06-2009, 01:17 AM
[q[/quote]
سلام الرب يكون مع جميعكم
هذة اول مشاركة بهذا المنتدى الرائع
ارجو توضيح امران
الاول من الناحية الاجتماعية / الموضوع مرفوض (حاول تسأل احد المقربين اليك فستجد الرد لا)
الثانى من المنطق / دائما تحتاج المرأة الى رجل يحتويها يمنحها الحب والامان الذى ينبع من ثقتها فى قراراتة
فالفرق 10 سنوات كفيلة بان تجعل الوضع مقلوب الا اذا كانت بسيطة وليس لها خبرات كثيرة وهو ذو شخصية قوية (بمعنى ان يكون لة فكرة الخاص بة - خبراتة فى الحياة ).
اذا كان الشخص دة اخذ القرار (عليهم ان)
1- يصلوا كثير
2-اباء اعترافهم على علم بذلك
3-موافقة الاباء والامهات (الرباط الاسرى)
وربنا يرتب الصالح

haninatoon
08-08-2009, 08:39 AM
لا انا شايف فرق شهور بسيطة اوسنة واحدة على الاكثر دة اقصى تصور للموضوع اكتر من كدة معلش يبقى هبل

aymonded
08-08-2009, 02:16 PM
بالطبع كما قلت في موضوع لاحق ، أنه من النادر جداً أن يتفق زوجين والزوجة هي الأكبر ، لأن ربما لا توجد مشاكل اليوم بسبب الاندفاع العاطفي والأخذ بمبدأ الدفاع عن الحب وخصوصية كل شخص سابحاً ضد التيار لكي ينقذ حبه من افكار الناس ورأيهم ، ولكن ستظهر حتماً مشاكل فيما بعد ، لأن من الممكن أن تشعر المرأة أن تفكيرها ناضج عن زوجها وتبدأ دائماً في التوجيه وتحمل المسئوليات دائماً عن دون قصد ، وتقوم بالصدارة في كل موقف أو تتصرف دون الرجوع للرجل .. الخ الخ ... ، وبالطبع الفرق في التقكير سيصبح فجوة بين الأتنين مهما كان درجة التفاهم بينهما ، عموما لسنا في صدد تحليل الموقف ودراستة ، لأن لازم يكون هناك قناعة داخلية وتفكير عملي بعيداً عن العواطف وقياس الأمور على كل وجه ..

ولنا أن نعرف ونتيقن أن العواطف عند المرأة تسبق العقل وعند الرجل العقل يسبق عواطفه ، فأن سبق العقل العواطف عند الرجل وبخاصة لو تزوج من تكبرة فأنه سيصير ضعيف أمامها من جهة القدرة على التصرف وحل الأمور فتجد هي المجال الملائم للتدخل وحمل المسئولية ودائماً ما توجه وتشعر ان تفكيرها هو الأصح والأفضل ، ومن هنا تتبدل الأدوار وتقع مشاكل لا حصر لها فيما بعد ، لأنه سيشعر أن شخصيتة ضعيفه أمامها أو حقه مهدور أو أنه يجدها دائماً ما تلمح أن تفكيره سطحي ن أو غيرها من المشاكل التي ستظهر فيما بعد ...

وبصراحة لم أرى في حياتي من تزوج من هي تكبره إلا وحدثت مشاكل لا حصر لها ، ومن نجح في هذه العلاقة حالات نادرة جداً جداً جداً ولم تصل إلا ل 4 سنوات ، أما موضوع 10 سنوات ده أمر غريب وصعب للغاية !!!
أنا مش متخيل مثلاً يبقى الرجل عده 30 سنة وهي 40 ، أو لما يوصل ل 40 يبقى هي في ال 50 من عمرها !!! كيف يكون التواصل بينهما !!!!!!!!!!

عموماً المستعجل برجليه يُخطئ ، ولا يأخذ بالكلام العاطفي والكلام النظري والراي الشخصي في مثل هذه الأمور ، لأن كثيرين بدون خبرة وعن عاطفة أو اندفاع الشباب يركوضون وراء الآراء والأفكار التي تركز على الناحية العاطفية وليس من الناحية الواقعية على مستوى الخبرة !!!

عموما لو استعجل أي شخص في هذا الرار الغريب والشاذ دون أن يدقق ويعرف شخصيتها جيداً ويسير وفق العقل والمنطق في ضوء المشاعر الهادئة وضبط ذاته ويحسبها بدقة ومسئولية فهو الذي سيخسر ، لأن لو تمم الأمر باستعجال عن دون حساب واندفع وراء حماسة الشباب متخذاً الأمر وكأنه حرب ضد الجميع ودفاع عن حبه ، دون أن يهدأ لنفسه ويحاول أن يتعرف على أسباب أعجابه بها وحبه وقياس الأمور بدقة فهو الخسران حتماً ، لأن لا رجوع عن ما سوف يقوم به ، بل سيحيا فيما بعد في حالة من الندم كما نرى الكثيرين بعد ان يستفييقوا من غفلة اندفاع الشباب وراء أحلام وعواطف لم يحسبوا عواقبها جيداً !!!

ورجاء أن لا نتخذ الآية " ما جمعه الله لا يفرقه الإنسان " زريعة لكي نرتكب ما هو شاذ ولا يتفق مع العقل والمنطق في الإطار العملي في حياتنا ، لأن ما يجمعه الله بالروح القدس وفق إرادته وبوعي داخلي للإنسان في إطار حياة الشركة معه برؤية واضحة تحت إرشاد أب روحي محنك في نور كلمة الله وشركة الإفخارستيا وممارسة حياة التقوى والفضيلة برضا الطرفين ، لا يفقره إنسان فعلاً ...

أما أن كان لا علاقه للإنسان بالله وليس له حياة الشركة ، وحاول ان يرتبط بأحد ويتخذ الآيه زريعه له فهو يلفق ما لا يتفق مع كلمة الهل لك يحقق ما يريد وهو أبعد ما يكون عن وصية الله وهذه الآية !!! لأن الإنسان ما يصدق يتخذ ىيه ويتمسك بها لكي يثبت لنفسه أن فكره صحيح واختياره قيق وعن قناعه ...

وأحب اقول في النهاية أن كل إنسان مسئول عن قراراته واندفاعه وعليه أن يختار بكامل حريته وإرادته الطريق الذي يوافقه وليس لأحد السلطان ان يغصبه على ما لا يُريد ، النعمة معكم

IO-Mena
08-08-2009, 03:32 PM
طيب بعيدا عن العواطف

انسانه تتفق معها فى حياتك طول عمرك وهى اكبر منك ما يقرب من 7 سنين وتعيشوا فى وفاق رغم المشاكل

وبعديا عن العواطف والاندفاع

افضل من انسانه فى نفس السن او اقل وتعيش يوميا معاه فى اختلاف ومشاكل

عالعموم

ارشاد ربنا ده شئ اساسى ومشيئته وارادته اهم وفوق الاندفاع طبعا
بدونها الموضوع مش هايتم او هايكون تمام او فيه وفاق

aymonded
08-08-2009, 03:48 PM
طيب بعيدا عن العواطف

انسانه تتفق معها فى حياتك طول عمرك وهى اكبر منك ما يقرب من 7 سنين وتعيشوا فى وفاق رغم المشاكل

عالعموم

ارشاد ربنا ده شئ اساسى ومشيئته وارادته اهم وفوق الاندفاع طبعا
بدونها الموضوع مش هايتم او هايكون تمام او فيه وفاق

مش دية الحجة يا جميل الأمور لا تُقاس بهذا الشكل :ولا يقارن هذا بذاك لأن الاختيار الصحيح هو الذي يجعل الحياة مقبولة ، فليس كل من اختار خطأ يبقى مثال يُحتذى به !!!
ومن المستحيل نقيس الموضوع على نماذج لم تتوفق في الاختيار
فهل كل من اختار ما يتناسب معه في العمر يبقى متعذب أو لم يوفق في الاختيار ، ونقارن هذا بذاك ، فهل نقارن مثلاً ما بين قدرة طفل يأخذ اللبن وبالغ يأكل اللحم !!!

ثم ربنا لن يأتي ويعطي الاختيار للإنسان ويرغمه على من يأخذها ، هو يوفقه فقط وأمامه توضع العلامات التي يراها تتناسب معه ، وفي النهاية لازم يختار وفق ما يتناسب معه وتفق معه في نور الله الحلو ...

ولو ما تقوله صحيح لماذا نجد في هذه الحالات فشل زريع ومشاكل ممكن تسأل الأنبا بولا عنها وهو يحكي ليك الكثير والكثير !!!

الموضوع مش مقارنة هذا بذاك لأن كل ما تقوله يدور حول العواطف رغم من انك قلت بعيداً عن العواطف ، لأن لو بعيداً عن العواطف لكنت نظرت للموضوع بنظره عملية وليست بنظرة خيالية وبعيدة عن الواقع تمام البعد ، وكثيرين من الذين دخلوا في هذه التجربه ممكن يحكوا لك !!!

وبالطبع كل إنسان حرّ يختار ما يتفق معه وفي أي سن لأن الإنسان وحده فقط هو المسئول عن اختياره , لكن لا نقدر أن نقول للناس أن هذا هو الصحيح ، لأن هذا كلام نظري لا يمت بصلة للواقع العملي !!!

أقبل مني كل حب وتقدير ، النعمة معك

IO-Mena
08-08-2009, 04:59 PM
وماذا عن كلام ادروسيس ؟
مع اتفاقى انه نادر وانا مقولتش بصفه عامه هاتكون العلاقه كده مع السن المتناسب انا بقول كمثال

aymonded
08-08-2009, 07:27 PM
بص يا جميل الموضوع ده بالذات بيبقى حالات شاذة ونادرة الحدوث جداً وفي حالات ضيقة لأبعد الحدود ، وحتى كمثال فهو ضعيف لايُمكن يبقى حتى مثال للأخذ به ، لأن الكلام فيه مش منطقي ولكن أن شذ أحد وحدثت طفرة مثل هذه وكان موفق تقدر تقول ده شيء واحد في المائة مليون ومش موضوع عام ، والموضوع له ارتباطات نفسيه وتربوية وفكرية وغيرها من الأمور الغير منضبطة ، وعموماً لايمكن بل ومن المستحيل أن الحالات الشاذة ونادرة الحدوث تُأخذ ولو كمثال ...

وبعدين لو بصيت للموضوع ، هل من الممكن حد يكون عنده 30 سنة ويحب واحدة عنها 40 سنة للارتباط ، إلا لو كان عنده مشكلة نفسية ( ولها جوانب متعدده قد ذكرنا بعضها سابقاً في موضوعات تربوية ) أو في واحد عنده 20 سنة يحب واحدة عندها 30 سنة ، خلينا عمليين شوية ، ده صعب للغاية إلا في إطار مشكلة ما نفسية ، مش في حد سوي يحب بالشكل ده ، وده مش حب أصلاً ، دية عاطفة غير منضبطة

أقبل مني كل حب وتقدير ، النعمة معك

تونى كويك
08-11-2009, 12:20 PM
هوممكن ينفع بس عموما هو مش فى صالح الست بالاخص
ودائما بتكون العواقب المستقبلية غير سعيدة

BEBO5552007
08-16-2009, 02:45 PM
يا ابن المسيح المحبوب اذا وجت نفسك ممكن تقدر تعوض الفرق بين النضج يعني انت مؤهلك اعلي

فكرك اعلي وكمان متنساش ان الست بتكبر ابل الراجل يعني شكلها هيبان عجوز بلنسبة لك انظر للموضوع بحكمة سوف تجد الرض بداخلك