المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قرار مصيرى ؟ ا/ ايمن رايك يهمنى !

misho
07-11-2009, 02:32 PM
ارجو قبل الرد تكون متاكد جدا

انا انسان متردد .

نفسى اخطب واتجوز من فتاة تكون بتب المسيح فى كل شئ

اتعرفت على بنت كويسة من الناحية ( الروحية والتعليم ومن ناحية الشكل مقيول )وانا كنت بحث عن فتاة جميلة جدا !!!!

مشكلتى هى 1- هى عمرها 19 سنة وانا عمرى 26 سنة و 6 شهور !!! هل السن دا مناسب ؟

2- هى من عائلة فقيرة ولها اب شديد من حيث التعامل اى شديد فى تربيته ؟ اناخائف من التعامل معه

3- الاَب يعمل نقاش وانا ولدى مدرس بسيط بس انا خائف من المستقبل ؟

4- انا فى مرحلة الاعجاب وليس الحب الشديد "

5- انا جيبت شقة وبدفع اجار كبير حوالى 500 جنيه فى الشهر " " اهل البنت عايزين الخطوبة تكون سنتين حتى يتمكنوا من الجهاز ؟ ومعنى ذلك انا بدفع 12 الف جنه ولااستفيد اى شئ اعمل ايه

اكمل ولا لاْ.................

aymonded
07-11-2009, 02:42 PM
سلام لنفسك يا أغلى ميشو ، أنت اتكلمت عن الناحية المادية وظروف العائلة ولم تتحدث عن فكر البنت وفكرك ، وهل هناك لغة تفاهم بينكم وأحاديث مشتركة !!! هل يوجد اتفاق فكري بين الموضوعات التي تتحدثون فيها ، أم أن كل شخص له اهتمامات مختلفة تماماً عن الآخر ، وهل والدها نال قسطاً من التعليم ولو حتى بسيط ، وهل هناك اتفاق أسري من جهة أي حوار ، بمعنى هل هناك انسجام بين العائلتين أم هو نفور !!!

جاوب بإخلاص وجدية وبتأني عن هذه الأمور بينك وبين نفسك وشوف هل هذا يُرضيك ويريح قلبك أم أنت مضطرب ولا تدري ماذا تفعل في هذه الأمور !!! وهل ترى أن هناك اتفاق ولو بسيط وراحة من جهة العائلتين نحو بعضهم البعض ، هل أنت ترتاح للبنت راحة تامة من الداخل فعلاً !!!

أرجو أن تتأنى ولا تتسرع يا محبوب الله الحلو ، اقبل مني كل حب وتقدير ، النعمة معك

misho
07-11-2009, 04:57 PM
استاذى ومعلمى الغالى ! اشكرك بشدة على الرد السريع والحكمة البالغة والواضحة من بين السطور !

احب اجواب اسالتك :
1-فكر البنت وفكرك؟
من حيث فكرها ! هى بنت جاد جدا اى صارمة وقليلة التفكير فى العاطفة هى غير كل البنات ! بتفكر بعقلها قبل قلبها
2-ومن حيث تفكيري انا : انا بفكر اولا بالعاطفة ثم العقل على العكس

من حيث الاتفاق انا مرتاح ليها ومطمن على المستقبل معها من حيث تربية الاطفال ومن حيث تفكيرها بالمستقبل >
لكن بحس انى مفتقد معها روح المحبة ( الحب ) ومجرد تعاملات فقط !!

هناك لغة تفاهم بينكم وأحاديث مشتركة !!!
لسها انا مش قادر على الحكم فى دا دلوقتى بس اقدر اقواللك مبدئيا فى تفاهم

وهل والدها نال قسطاً من التعليم ولو حتى بسيط ، وهل هناك اتفاق أسري من جهة أي حوار ، بمعنى هل هناك انسجام بين العائلتين أم هو نفور !!!

يوم الاحد القادم انا لس هازورهم واقعد معهم ونتكلم فى تفصيل الخطوبة ومن طريقة كلامهم هاقدر احكم عليهم orsozoxorsozoxorsozoxorsozoxorsozoxorsozoxorsozoxo rsozox"" وهاقولك ايه اللى حصل

بس انت مجاوبتيش على اسالتى "

هى عمرها 19 سنة وانا عمرى 26 سنة و 6 شهور !!! هل السن دا مناسب ؟

2- هى من عائلة فقيرة ولها اب شديد من حيث التعامل اى شديد فى تربيته ؟ اناخائف من التعامل معه

5- انا جيبت شقة وبدفع اجار كبير حوالى 500 جنيه فى الشهر " " اهل البنت عايزين الخطوبة تكون سنتين حتى يتمكنوا من الجهاز ؟ ومعنى ذلك انا بدفع 12 الف جنه ولااستفيد اى شئ اعمل ايه

aymonded
07-11-2009, 05:50 PM
هى عمرها 19 سنة وانا عمرى 26 سنة و 6 شهور !!! هل السن دا مناسب ؟
(( هو فرق السن ممكن ، بس مسألة 19 لسة مش نضجت حبه ومش تعرف يعني ايه التزام أُسري تحتاج لإرشاد وتوجيه - ومش معنى كده استحالة الارتباط - لأ ممكن بس لازم من توجيه من أم حكيمة أو أب محنك له خبرة ))

(( لازم المواجهة الحكيمة مع الأب ، واعرف شخصيته واتعامل معه بهدوء وبحكمة ولا تتسرع في رد الفعل أو في الرد عليه في الكلام بل دائماً اعطه الفرصة لأنهاء حديثه للنهاية دون أن تقاطعة لكي يكن لك الاحترام ويقدرك ويعرف أنك رجل ملتزم ولك القدرة على إثبات ذاتك بهدوء ))

(( حقيقي مش فاهم ماذا تقصد بخوفك من المستقبل يا جميل ))

(( الحب يبدأ بالإعجاب ، ولا ينتهي بالزواج ، بل يستمر وينمو إلى نهاية حياتنا على الأرض ))

(( لماذا تسرعت بأنك تجيب شقة إيجار وتدفع بدون أن تستفيد ، تمهل ولا تتسرع في موضوع الشقة وممكن تتخلى عنها الآن واعتقد أنك لازم ترتبط مش قبل سنتين على الأقل يكون عمرها 21 سنة أفضل من التسرع الآن لكي تعرفها جيداً يا جميل ، والمستعجل برجليه يُخطأ ))

(( أنت من تحدد تكمل والا لأ ، ولا يوجد إنسان على وجه الأرض مهما على شانه أو ضعف أن يعطيك هذه الإجابة حتى لو كان كاهن ، هو فقط يضع أمامك ما لا تراه ويترك لك حرية الاختيار ، وأنت من تحدد بحريتك واختيارك الشخصي هل تستمر أم لا !!! ))

jakleen
07-11-2009, 06:14 PM
ممكن أقول حاجة صغيرة خالص... بعد اذنك يا أستاذ ميشو ... أكيد كل الكلام اللي قالوا الأستاذ أيمن صح ومظبوط... أنا بس هضيف حتة صغيرة أكيد إنت عارفها ...بس حبيت أقول لحضرتك "صلي" ... مهما إن كان الأمرصعب لو ربنا رايدو هيكون ... صلي وحط الموضوع ده قدام ربنا وهو يعمل اللي فيه الصالح.... موضوع الارتباط ده مش سهل لازم يبقى في صلاة وصوم علشان تعرف ماشئت ربنا في حياتك ... ممكن تخلي العلتين يصوموا وتكريسه يوم أو إتنين لحد ماالأمور توضح... أنا مش هأقول أكتر من كده... لكن ربنا يعمل اللي في الخير ونافع لل تعرفين... سلام المسيح معاك

ادروسيس
07-12-2009, 03:38 PM
الله يختار الصالح لحياتك

misho
07-19-2009, 03:12 PM
شكررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررر رررررراَ

ربنا بعوض تعب محبتكمممممممممممممممممممم ممممممممممممممممممممممممم ممممممممممممممممممممممممم مممممممم

ميرا000
07-26-2009, 09:31 PM
اخى العزيز حضرتك فوق ال26 ايه المشكلة انك ترتبط ببنت تكون 23 او 24 او 25 على الاقل يكون اهلها مستعدين وجاهزين ومش محتاج تدفع سنتين ايجار على الفاضى
وبعدين ايه المانع انك تحب غيرها .ماهو حضرتك عادى هتقدر تحب خطيبتك.
كمان البنت صغيرة جدا تعرف ايه دى عن الجواز دى عيلة !!!
عموما انت صاحب القرار

bebo_coach
08-01-2009, 03:18 PM
الموضوع مش شايف فية مشكلة

روزى راجى
08-05-2009, 04:52 PM
كن مطمئننا جدا جدا ولاتفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر