المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ليه كده

jesuslovemarmar
08-07-2009, 03:56 PM
انا عندى سؤال
هو ليه ربنا ممكن يدى حد كل حاجة وميديش حد اى حاجة
وليه ربنا ممكن يدى الساعده لشخص ويخادها من حد تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mrm29r
08-07-2009, 08:56 PM
إحسبوه كل فرح ياإخوتي حينما تقعون في تجارب متنوعة عالمين أن إمتحان إيمانكم ينشىء صبرا(يعقوب2:1)

الترجمة الروجية لكلمة ضيقات تعني بركات وأكاليل... وهذه هي اللغة الروحية والذي يترجمها غير ذلك يتعب (قداسة البابا شنودة الثالث)

لاتقل يارب عندى ضيقه ولكن ياضيقة عندى رب

mrm29r
08-07-2009, 08:57 PM
إحسبوه كل فرح ياإخوتي حينما تقعون في تجارب متنوعة عالمين أن إمتحان إيمانكم ينشىء صبرا(يعقوب2:1)

الترجمة الروجية لكلمة ضيقات تعني بركات وأكاليل... وهذه هي اللغة الروحية والذي يترجمها غير ذلك يتعب (قداسة البابا شنودة الثالث)
لا تقل يارب عندى ضيقة بل ياضيقة عندى رب

كراكيب
08-09-2009, 03:53 AM
المر الذي يختاره لنا الله خير من الشهد الذي نختاره لانفسنا
وفي حقيقة الامر هذا ليس بمر بل انه الشهد ولكن ضعف بصيرتنا هو الذي يهيء لنا الاشياء علي غير طبيعتها
داؤد النبي سال السؤال ده في احد مزاميره وقال لربنا ليه الاشرار عندهم وعندهم وعندهم ورجع في اخر المزمور وقال ان عاقبة الاشرار حزن واما عافبة الابرار فهي فرح
لاتياس من محبة الله
ولا تقصر فهناك شخص كسول ولا يعمل ولا يجتهد واخر يجتهد بالطبع المجتهد سيربح وحتي لو ربنا مش معاه لانه هينجح فقط لكن لن يبارك له الله في عمله ولكنه سينجح نتيجة لمهارته الشخصية

الحب المفقود
08-09-2009, 12:34 PM
يارب بارك فرح القلوب
http://www.orsozox.com/forums/http:/السيد المسيح

jesuslovemarmar
08-11-2009, 12:45 AM
شكرا يا جمعه على ردكم صلو من اجلىىىىىىىى كتير

كومين جيسوس
08-17-2009, 11:52 PM
وفين بس الضيق اللى بتحكوا عنه, وان كان السيد المسيح له المجد قال نحن لسنا من هذا العالم وإلا لما يبغضنا العالم, وليس عبد افضل من سيده, واجتهدوا ان تدخلوا من الباب الضيق, وبضيقات كثيرة مثل هذه ينبغى ان ندخل ملكوت السموات, ولكن لا يكون احتمالنا على سبيل الأضطرار ولكن على سبيل الأختيار, من يحمل صليبه بفرح هذا يخلص, وبدون الصليب لا نستحق السماء, ثم حينما تقع فى تجارب انظر من حولك سوف تجد الكثيرين المجربين والذين يشكرون الله ويمجدون اسمه فى كل وقت وفى كل حال,ان كنت مريض بمرض معين , يوم ان تقابل المسيح وتقف امامه ويقف امامك شخص تحمل امراض كثيرة وعجز وضعف والآم, بماذا سوف تشتكى على الله؟اتستطيع ان تقول له لقد جربتنى بالمرض؟ كيف ستنظر لأخيك الذى تحمل الام وامراض اخطر واصعب ومع ذلك لم يفقد رجاءه ومحبته لم تزعزع؟صدقونى يا اخوتى اما اجمل ان نكون بالثياب البيض مع باقى اخوتنا,من منا يا اخوتى يختار الألم, الالم يرفعنا نحو السماء ويقتلع من قلوبنا اى تعلق عالمى مهما كانت الضيقة صعبة وقاسية فلننظر لخوتنا المجربون واولا فلننظر لصليب رب المجد يسوع المسيح,مع المسيح لا اريد شىء على الأرض, طب ان حبينا الدنيا وارتحنا فيها هنفكر فى السما وامجادها ليه؟ الأنبا برسوم العريان كان يكسى جسده القليل من القماش وكان قلبه على اخوته العراء كيف هم لا يلبسون وهو يلبس, نحن ايضا نأكل وغيرنا لا يأكل ويموت جوعا, ولنا اخوة معذبون ومجربون بالمرض والخيانة والظلم ووو, اى ان كانت, فلنشاركهم يا اخوتى الامهم هذه هى المحبة الأختيارية, جميعا نعلم قصة عنقود العنب , كل راهب كان يقول اذاى انا اكله واخويا يبات جعان, لو كان لنا هذا القلب النابض بمحبة الغير والإشفاق عليهم لتحملنا الالم بفرح ونظرنا انفسنا ولا شىء فى الالم, سامحونى على الإطالة فموضوع الألم والسماء يشغل بالنا وقلوبنا وعقولنا , ربنا معاك يا اختى ولا تفتكرى فى قلبك ان الله يترك ابناءه حتى لو لم يستجب لك, انت تنظرين تحت اقدامك اما يسوعك يعدك لدخول الملكوت لتنالى اكليلا غاليا جدا,فلنحمل صلبنا ولنفتخر ولنستعد لمجاوبة كل من يسألنا عن سبب الرجاء الذى فينا فنحن نور العالم وملحه حتى ولو من خلالم اظهار ذلك ففى تحملنا للألم+++

نادر53
09-16-2009, 04:11 AM
ربنا بيحب كل الناس وانا كنت معاكي بس رحت الكنيسه واتكلمت مع ناس وفهموني ياريت تروحي انت كمان

سيزر الروش
11-04-2009, 10:27 PM
الرب عادل وهو اله الكون وكلة بيكون للخير كل الى يقدمة ربنا للخير اكيد هياخد حاجة حضرتك عوزاها وهيديكا حبة ومحبتة من غير ما تحسى

اذكرونى فى صلواتكم انا الخاطى

marian magde
12-01-2009, 03:22 AM
:em0400:على فكرة انت بجد غلطان جداااااااا ومش عارفة انت ازاى فكرت كدة ربنا بدااا ماميز فى المعاملة وفى العطايا من حد وحد ودة بس بيبقى تجربة تحمل صبرك وربنا هوالحد الوحيد الى يشوف الى مانقدرش ولا عنينا تعرف توصل لنظرتوا الغير محدودة بس انت اصبر وصلى وماتبعدش ولاتفقد الثقة فى ربنا ابدااا وهتشوف نتيجة حبك وصبرك صدقنى وخليك دايما ماتبصش الى فى ايد غيرك وخليك دايما مستكفى على الى فى ايدك واشكراا دايما ربنا وصدقنى هتشوف وربنا معاك ومعانا

emmmy
12-04-2009, 06:13 PM
الله عادل فى محبتة وبيعمل كل حاجة بترتيب غجيب
ومفيش حد ابدا عندة كل حاجة لان دى حكمتة علشان نفضل دايما فاكرين اننا محتاجينة
ما ابعد احكام الله عن الفحص وطرقة عن الاستقصاء
وكل حاجة بيسمح بيها ربنا فى حياتنا بتكون لاجل خلاصنا وابديتنا
وبتكون الخير والصالح حتى لو احنا مش شايفين دة ومش حاسين بية
بس مؤمنين فى محبتة وعدلة ورحمتة

Shosei
12-04-2009, 07:04 PM
انا عندى سؤال
هو ليه ربنا ممكن يدى حد كل حاجة وميديش حد اى حاجة
وليه ربنا ممكن يدى الساعده لشخص ويخادها من حد تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتا شوفت حد عنده كل حاجة شوفت واحد عنده مال وصحة وجمال وكل حاجة حلوة صدقنى كداب لازم يكون فى صليب لانى العالم عمرة ما بيدى كل حاجة لازم ياخد منك حاجة
بس ربنا حنين معاه هتحس انى عينك مليانة مش محتاج اى حاجة غير اللى هو عاوزة ليك صدقنى هو بيختار الصالح
ربنا مظلوم معانا بامانة