المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع بصراحة مغزى جدا جدا جدا

boltmaged
08-14-2009, 03:02 PM
لقد ذهبت الى زفاف احد الاقارب فى كنيسة فى مدينة نصر و جلست كعادتى فى احدى المقاعد للاستماع و مشاهدة الاكليل و لكن حدث معى الاتى : مر من امامى بعض الفتيات وهم مرتدين شىء غريب جدا جدا لا يمكن ان نضعة تحت قائمة ملابس , و الشئ الغريب و المغزى جدا هو وجود الازواج و الاباء و الاخوات معهم .
الكل طبعا هيقولى وانت لاحظت ذلك ازاى انت رايح تبص عليهم . و سوف ارد و اقول اننى كنت جالس فى الامام
و نظرى متجة للامام فماذا افعل .
مع العلم اننى سافرت الى انجلترا و اتيحت لى الفرصة لحضور زفاف فى احدى الكنائس هناك و لم اجد سوى الاحترام الشديد لقدسية المكان و الهدوء التام و الملابس المعقولة.
فهل تتفقون معى ان هذا موضوع مخذى جدا جدا بالنسبة لنا جميعا ؟
عايز رأيكم بصراحة شديدة وشكرا.

elphilasouf
08-15-2009, 07:08 PM
احنا اتكلمنا فى الموضوع ده كتير صدقنى
بس الموضوع مش لازم يكون اهتمام بالمظهر ع اد ماهو اهتمام بالداخل وبالقلب
ثم يظهر جمال الداخل ع الخارج :)

الجوهرة الثمينة
08-17-2009, 09:31 PM
هو فعلا في حاجات كتييييييييييير صعبة بنشوفها داخل الكنيسة
والمفروض متكنشي جوة الكنيسة
بس المفروض نبدا بنفسينا ونحاول ان متجيش العثرة مننا
والموضوع حلو
ربنا يباركك

croconile_co
08-17-2009, 10:00 PM
على فكرة الموضوع ده مخادع جداً جداً

boltmaged
08-18-2009, 09:15 AM
ممكن توضحلى ما معنى ان هذا الموضوع مخادع جدا جدا لو سمحت

elphilasouf
08-18-2009, 01:19 PM
على فكرة الموضوع ده مخادع جداً جداً
يرجى تفسير الرد حتى لا يتم حزفه

croconile_co
08-18-2009, 01:52 PM
يرجى تفسير الرد حتى لا يتم حزفه

ممكن عدو الخير يخدعك و يخليك تفكر بهذه الطريقة
و تنسي كلام المسيح عن الإدانة

الخدعة تكمن في هذا الأسلوب في التفكير

يعني الخداع مضاعف

إنه يخرجك من النظرة الطاهرة

و يقولك إن السبب هو من الخارج " الذي لا يمكنك التحكم فيه " و ليس من الداخل " الذي يمكنك أن تظبطه "

أنا مش بقولك إن اللي بيكلمك ملاك

لكن متهيألي إن هو ده الصح

سيبك من كل ده

أرجو تغيير اسم الموضوع
إلى : موضوع بصراحة مخزى جدا جدا جدا
لأني فهمت معناه غلط

وهو ده سبب ردي بصراحة

و متزعلش مني لمشاكستي هذه

و احذفها لو عايز

و هو موضوع جميل و في انتظار آراء إخوتي

أميرة عبده
08-18-2009, 03:30 PM
انا معاك ان فيه غلط وهوه ان مجرد التواجد فى الكنيسه ليها احترامها وهيبتها مش لحضور لتورجيا او ممارسه اى سر من الاسرار المقدسه انا فعلا بكون مضيقه لما بشوف حاجه زى دى فى الكنيسه واللى اقدر اعمله انى اغير من نفسى لكن صعب انى احكم او اقول مجرد وجهة نظر لغيرى مش هيكون مقتنع بيها .

boltmaged
08-18-2009, 05:10 PM
رايك ممتاز يا اميرة وشكرا على مرورك الجميل , ربنا معاكى

emmmy
08-18-2009, 05:17 PM
احنا اتكلمنا فى الموضوع ده كتير صدقنى
بس الموضوع مش لازم يكون اهتمام بالمظهر ع اد ماهو اهتمام بالداخل وبالقلب
ثم يظهر جمال الداخل ع الخارج :)

احنا فعلا اتكلمنا فى الموضوع دة كتير زى ما قال فيلو
بس مع احترامى ليك يا فيلسوف المهم الداخل والخارج بردوا لانة من فضلة القلب يتكلم اللسان يعنى لو واحدة حلوة من جوة عمرها ما هتبقى وحشة من برة ابدا ولو واحدة وحشة من جوة عمرها ما هتبقى حلوة من جوة يا جماعة الداخل بيعبر عن الخارج
وبعدين انا ممكن اسال صاحب الموضوع سؤال هو فعلا حاجة تكسف وتخزى انا معاك بس اية اللى ممكن نعملة لوحد عندة حل عملى يا ريت يقولهلنا واحنا نعملة

elphilasouf
08-18-2009, 08:33 PM
احنا فعلا اتكلمنا فى الموضوع دة كتير زى ما قال فيلو
بس مع احترامى ليك يا فيلسوف المهم الداخل والخارج بردوا لانة من فضلة القلب يتكلم اللسان يعنى لو واحدة حلوة من جوة عمرها ما هتبقى وحشة من برة ابدا ولو واحدة وحشة من جوة عمرها ما هتبقى حلوة من جوة يا جماعة الداخل بيعبر عن الخارج
وبعدين انا ممكن اسال صاحب الموضوع سؤال هو فعلا حاجة تكسف وتخزى انا معاك بس اية اللى ممكن نعملة لوحد عندة حل عملى يا ريت يقولهلنا واحنا نعملة
انا مقصدش طبعا الاهتمام فقط بالداخل والخارجه لأ
انا اقصد الاهتمام الاول بالداخل والذي سينعكس ع الخارج فيما بعد
اشكرك ع تعليقك والى ادلنى فرصه انى اوضح فيه جزء غير واضح :)

alber helme
08-18-2009, 10:26 PM
اللى مزعلك ان شفت دة فى فرح واعتقد ان ما رأيته شى ممكن نقول عليه عادى فى الافراح ولكن ذلك لا يمثل ما بداخل من رأيتم بهذا الشكل . واسمح لى ان اسألك ماذا عن ما تراه يوميا بالشارع والمواصلات والتليفزيون وتذكر قول الكتاب المقدس لا تدينوا لكى لا تدانوا واوجد العبرر لهم فى مناسبه قد تحدث كل عدة شهور - مع احترام وتقدير

boltmaged
08-30-2009, 04:36 PM
يا استاذ البير انا لا ادين احدا على الاطلاق ولكن هل الكنيسة مان مثل الشارع و النادى كما تقول حضرتك و لا المكان دة لية قدسية ولا اية رأى حضرتك .

ELectericCurrent
09-01-2009, 12:11 AM
الموضوع ده هام جدا جدا وحيوي جدا جدا
وأنا متأكد جدا من توفر حسن النيه لدى كاتبه فهو دون أن يقصد أخذ الموضوع اللى كنت ناوى أسجل بشأنه مدونة-يعنى عمره أطول من عمرى-خدها من على طرف لسانى
الحقيقة يا بناتنا المسيحيات -واخص بالذكر بنات الكنيسة القبطية هناك نوع من المزايدات بينهن للتزايد فى التعرى والتبرج بطريقه مقززة جدا 0(طبعا بطريقه شعبويه عرفيه دون أدنى دور للكنيسة طبعا)
اولا أؤكد لكم بصفتى رجل ذكر فى سن الشباب -وشخص جامعى ان الفتاه المبالغه فى مظهر التبرج والتعرى والمبالغة فى المكياج -عمرها ما تكون موضع إحترام الشبان 0
لا إحترام ولا إعجاب بل لفت نظر فقط يؤؤل الى الاشمئزاز000وقلما نجحت هذه المحاولات الرخيصه فى جذب العرسان فأنا لا أريد لاسرتى ولا أطفالى أن تكون الام-وهى عماد الاسرة- فتاه غير محتشمة غير جاده - أو فتاه إيززيي أو كوول أو مثيرة زى ما تحبوا تقولوا0
ثانيا الناحية الجمالية والتجميلية00 من الناحية الفنية كثيرات تبالغن فى وضع أطنان من مساحيق التجميل وأطنان من أحمر الشفاه مما يجعلهن كالبلياتشو 00فالزايد خى الناقص كما يقال بالمثل الصعيدى ان المحاولات الفجة والبالغه فى التعرى ولفت الانظار من خلال عمل شبابيك فى الفستان ووضع اطنان من الالوان قد تكون غير متناسقه فى العيون والشفاه((يعنى جماليا منفر ومقزز -ولفت الانظار يؤءل للاشمئزاز والاثارة الرخيصه والابتذال))--- مع إحتمالية شبه مؤكده((من الناحية الطبية)) التأثير الضار جدا جدا على العينين(( العد سات)) والجلد والشفاه والشعر0(بإجماع أخصائي الامراض الجلدية وخبراء التجميل)
بصرا حة كانت زميلاتى فى الجامعة من البنات المنتميات لطائفة الاخوة البلاميس -رغم تحفظى -على تفاصيل عقيدتهم00الا انهن كن مثالا يحتذى فى الجمال الملائكى الهادى الوديع والشديد القوة0 منطقيا وسلوكا وفكرا ودراسة0

أتمنى أتمنى وأصلى من أعماق قلبي لبنات كنيستى المجيده أن يجيئ اليوم الذى أراهن كلهن فى ملئ الحشمة والوقار والاتزان 0وفى النهاية ما حدش بيأخد غير نصيبه00
يا بنتى مش الفستان العريان ولا الكوافير هو اللى ها يوفرلك شريك الحياه المناسب بل إراده الله0
والعريس اللى يروح يخطب واحده عشان شافها باوضاع عاريه -- عدم وجوده احسن 00لان مبادئه وتفاصيل حياته وسلوكه وطريقه حكمه على الامور سيكون خاطئا مشبوها00وممكن يكررها بعد الجواز -بس مع واحده تانى أشد تعريا وأكثر( تمكيجا)0
وبعدين هايكون إيه موقفه لما جسمك يتغير بحكم السن والحبل والارضاع والولاده0
الموضوع جاد جدا وممتاز

البوب الجديد
09-01-2009, 12:14 AM
مصر كلها تستاهل الى الانبا بنيامين بيعملة معانا فى المنوفية تعالوا شوفوا شكل الافراح عامل ازاى

mo73eb
09-08-2009, 12:20 AM
الموضوع ده مؤلم جدا و تجربة قاسية سمح بيها ربنا و نطلب منه أن يرفعها عنا لأنى بأسمع تعليقات غير مقبولة بالمرة من الإخوة الغير مسيحيين المشاركين فى حفل الإكليل أو الخطوبة و لا نستطيع الرد عليهم ،،، أخطيت سامحونى و صللوا من أجل ضعفى أن يعطينى الله القدرة على ان أحكم إبنتى التى سوف تنمو و تكبر ببركة ربنا و سوف تسألنى أو والدتها يوماً أن ترتدى مثل ه1ه الملابس الغير ملائمة لنا .