المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الديتكوس والهاف واى

lorans
09-07-2009, 01:48 PM
مرض الادمان لا يقل خطوره عن مرض السرطان ده بيبيعك حتى هدومك والتانى كذلك . لكن مايؤلم هو انه توجد فئات من المعالجين لهذا المرض بيعتبروها تجاره من اجل الربح وليس من اجل الاستشفاء . وتبدأ المعناه فى معالجه هذا المرض بامكان بيسموه الديتكوس وبيتم فى سحب المواد المخدره بجميع انوعها من حشيش وبرشام وبودره والخ......... وممكن المريض يتواجد فى هذا المكان لمده من اسبوع واكثر وممكن توصل شهر واكثر حسب حالة كل مريض .
وفى اماكن اسعاره من 180 الى 200 فى اليوم ده اقامه غير مصروف يد المريض من سجائر اواى اشياء اخرى . واغلب المعالجين فى هذه الاماكن كانوا مرضى بنفس المرض .ومنهم من دكاتره امراض نفسيه وعصبيه . اصبحت تجاره بالمرض . دى مرحله اولى فى علاج هذا المرض توجد مرحله تانيه وهى الهاف واى الا المفروض بيطبقوا فى برنامج n.a وهو برنامج عالمى عيالجى . وطبعا ده تجاره اخرى فى الاسعار فى بعض الاماكن نظام فندقه معاك تدفع تستمتع بمكان فيف استار ممعكش تعيش فى عنبر . ولو مدفعتش فى الوقت المناسب يطرود المريض وده حصل فى بعض المراكز المسيحيه . وهذا سمعته انا بنفسى ورايت بعض الاماكن الا فيف استار والا منغير استار . والباقيه تاتى...........

abanoub_msg
09-07-2009, 03:41 PM
+ميرسى+....

emmmy
09-07-2009, 10:40 PM
بما ان الادمان بعيد عنى كل البعد ممكن اخد من كلامك كلمة منفعة ان الادمان مش بس مخدرات وحشيش والخ
انا احذر من ادمان احنا مش مدركين خطورتة شئ بيعطلنى عن محبتى لربنا زى مثلا الشاى والقهوة لو ادمنتهم مش هعرف اصوم انقطاعى
وزى السهر مش هعرف اصحى بدرى احضر قداس فى امور بسيطة فى حياتنا مش بناخد بالنا منها ولكنها ثعالب صغيرة
والمركب مش محتاجة ثقبين علشان تغرق
انا اسفة اذا كنت خرجت عن الموضوع بس حسيت ان دة ممكن يكون صوت ربنا لينا
شكرا يا لورانس على الموضوع ربنا يعوضك

lorans
09-08-2009, 11:23 AM
بما ان الادمان بعيد عنى كل البعد ممكن اخد من كلامك كلمة منفعة ان الادمان مش بس مخدرات وحشيش والخ
انا احذر من ادمان احنا مش مدركين خطورتة شئ بيعطلنى عن محبتى لربنا زى مثلا الشاى والقهوة لو ادمنتهم مش هعرف اصوم انقطاعى
وزى السهر مش هعرف اصحى بدرى احضر قداس فى امور بسيطة فى حياتنا مش بناخد بالنا منها ولكنها ثعالب صغيرة
والمركب مش محتاجة ثقبين علشان تغرق
انا اسفة اذا كنت خرجت عن الموضوع بس حسيت ان دة ممكن يكون صوت ربنا لينا
شكرا يا لورانس على الموضوع ربنا يعوضك ليس شئ فى الارض بعيده عن الانسان . ابسط حاجه فيرس الكبد ممكن يجى عن طريق نقل الدم او جرح واستخدام اداوات المريض وقاعدات التواليت و دكتور الاسنان وحاجات كتير .مرض الفلونزا الخنازير مش بعيد عن اى انسان . يعنى مفيش حاجه الانسان بعيد عن ان يصاب بيها لو لم يكن محتمى بالرب يسوع . مرض الادمان زيه زى اى مرد يصيب الانسان . وبيحتاج الى علاج . وكلمه بعيد عنى هو مش بعيد غير عن الفرد الانانى الذى يفكر فى نفسه لانه هذا المرض اذا اصاب فرد فى الاسره فقد اضر بالاسره كلها لان الاسره عباره عن شجره ولها فروع كثيره واذا فرع مال منها فالكل يتأثر بهذا الفرع . وهذا الفرع جزء فى الشجره التى جذورها هى المسيح ونحن الفروع لاننا اخوه فى المسيح .

menovich
09-08-2009, 11:49 AM
المخدرات بجميع انواعها مكيفات وتسمح لى اذكر بعض الانواع الاخرى

الكومبيوتر - التلفيزيون - النت - القهوة - الشاى - السهر - العب بجميع انواعة فى ( القهوة )

وانا واحد مدمن على كل اللى انا قلتة

lorans
09-08-2009, 12:19 PM
المخدرات بجميع انواعها مكيفات وتسمح لى اذكر بعض الانواع الاخرى

الكومبيوتر - التلفيزيون - النت - القهوة - الشاى - السهر - العب بجميع انواعة فى ( القهوة )

وانا واحد مدمن على كل اللى انا قلتةاذا كنت فعلا زى ماانت بتقول انا على اتم الاستعاد اقف جمبك وساعدك فى انك تتعالج . بس انت مش حتقدر تاخد هذا القرار لان اى انسان مريض ادما بيبقى مبسوط بالوضع الا هو فى . لكن ادى نفسك فرصه وفكر فى مدى ربحك وخسائرك فيما انت فى دلوقتى .انت عندك فراغ فى حياتك محتاج تملآ هذا الفراغ .فكر اذا استمر بيك الحال على كده حيكون الى متى . اذا كنت غنى مسير اموالك تخلص علشان خد من التل يختل . وبابا وماما مش عيشنلك على طول. حيجى وقت وتجد نفسك لوحدك الدنيا تخبط فيك وممكن لاقدر الله تتدخل السجن او تترمى على الرصيف . ده غالبا نصيب مريض الادمان بالذات المخدرات والبشام والخ ...........

menovich
09-08-2009, 12:42 PM
لا انت فهمتنى غلط انا مدمن كومب وتى فى ونت

والحمد لله

menovich
09-08-2009, 12:43 PM
وانا مش معتمد على حد انا معتمد على نفسى

مرشد سياحى

lorans
09-08-2009, 01:14 PM
وانا مش معتمد على حد انا معتمد على نفسى

مرشد سياحىانا مطلبتش سيرتك الذاتيه انت كتبت موضوع وفى نهايته قولت انك مدمن كل ده وبعدين رديت وقولت انك مش كده اوكيه الموضوع خلص على كده عندك افاده لهذا الموضوع تفيد فيها اخوتنا اوكيه .

emmmy
09-08-2009, 07:49 PM
[QUOTE=lorans;576342] ليس شئ فى الارض بعيده عن الانسان . ابسط حاجه فيرس الكبد ممكن يجى عن طريق نقل الدم او جرح واستخدام اداوات المريض وقاعدات التواليت و دكتور الاسنان وحاجات كتير .مرض الفلونزا الخنازير مش بعيد عن اى انسان . يعنى مفيش حاجه الانسان بعيد عن ان يصاب بيها لو لم يكن محتمى بالرب يسوع . مرض الادمان زيه زى اى مرد يصيب الانسان . وبيحتاج الى علاج . وكلمه بعيد عنى هو مش بعيد غير عن الفرد الانانى الذى يفكر فى نفسه لانه هذا المرض اذا اصاب فرد فى الاسره فقد اضر بالاسره كلها لان الاسره عباره عن شجره ولها فروع كثيره واذا فرع مال منها فالكل يتأثر بهذا الفرع . وهذا الفرع جزء فى الشجره التى جذورها هى المسيح ونحن الفروع لاننا اخوه فى المسيح . [/QUOTE

اخى فى المسيح سلام ونعمة ربنا يسوع
اولا انا لما قلت ان الموضوع بعيد عنى كنت فعلا اقصد انة مفيش حد قريب منى بيعانى من الادمان خالص مفيش حد يخصنى لا من بعيد ولا من قريب مدمن والا كنت حسيت بالالم والزعل
ومكنتش قلت ان الموضوع بعيد عنى كل البعد
وعلشان استفدت من موضوعك تكلمت عن ادمان ابسط ممكن اى حد يعانى منة
ثانيا انت بتقول لمينا انا ممكن اساعدك هتساعدة ازاى يا ترى ؟
لو انا طلبت مساعدتك تساعدنى ازاى ؟

lorans
09-09-2009, 12:32 PM
[QUOTE=lorans;576342] ليس شئ فى الارض بعيده عن الانسان . ابسط حاجه فيرس الكبد ممكن يجى عن طريق نقل الدم او جرح واستخدام اداوات المريض وقاعدات التواليت و دكتور الاسنان وحاجات كتير .مرض الفلونزا الخنازير مش بعيد عن اى انسان . يعنى مفيش حاجه الانسان بعيد عن ان يصاب بيها لو لم يكن محتمى بالرب يسوع . مرض الادمان زيه زى اى مرد يصيب الانسان . وبيحتاج الى علاج . وكلمه بعيد عنى هو مش بعيد غير عن الفرد الانانى الذى يفكر فى نفسه لانه هذا المرض اذا اصاب فرد فى الاسره فقد اضر بالاسره كلها لان الاسره عباره عن شجره ولها فروع كثيره واذا فرع مال منها فالكل يتأثر بهذا الفرع . وهذا الفرع جزء فى الشجره التى جذورها هى المسيح ونحن الفروع لاننا اخوه فى المسيح . [/QUOTE

اخى فى المسيح سلام ونعمة ربنا يسوع
اولا انا لما قلت ان الموضوع بعيد عنى كنت فعلا اقصد انة مفيش حد قريب منى بيعانى من الادمان خالص مفيش حد يخصنى لا من بعيد ولا من قريب مدمن والا كنت حسيت بالالم والزعل
ومكنتش قلت ان الموضوع بعيد عنى كل البعد
وعلشان استفدت من موضوعك تكلمت عن ادمان ابسط ممكن اى حد يعانى منة
ثانيا انت بتقول لمينا انا ممكن اساعدك هتساعدة ازاى يا ترى ؟
لو انا طلبت مساعدتك تساعدنى ازاى ؟مش فهمه الا المطلوب دلوقتى . لما تحتاج الى المساعده الجديه سوف تجدها . وانا اخت ولست اخ