المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج افهم منكم

SEMSEM
11-22-2007, 02:22 PM
اخواتى انا عندى اللقطه دى على الكمبيوتر للبابا شنوده لكن مش عارف تفاصيلها
http://www.4shared.com/file/30047960.../__online.html (http://www.4shared.com/file/30047960/eea987e6/__online.html)
ياريت الى يعرف حاجه عنها يرد على ويقولىىىىىىىىىىى وربنا يفرح قلوبم

IO-Mena
11-22-2007, 02:48 PM
ده مش البابا شنودة الثالث

لا تعليق

نرمين صبحي
11-22-2007, 09:52 PM
واضح من الجزء ده انه جزء من قداس وممكن يكون شئ ما ظهر اعلي الكنيسة وسيدنا ينظر الي اعلي ليس أكثر من ذلك

aymonded
11-23-2007, 12:51 AM
مش لازم كل حاجة نجدها نعطيها أهتمام أكثر من حقها
الأفضل أننا ننظر لرئيس الإيمان ومكمله يسوع
النعمة معك
ولا تعليق

SEMSEM
11-23-2007, 04:25 PM
ردكم جميل بس انا مفهمتش حاجه محتاج توضيح اكتر لانى رافع الفيديو عشان افهم ياريت حد يفيدنى هو مش شىء غريب عن البابا شنوده ان تحصل معجزه على ايده بس كنت اتمنى اعرفها وشكرااااااااااااااااااااا ا ربنا يفرح قلوبكم

IO-Mena
11-23-2007, 04:37 PM
واضح من الجزء ده انه جزء من قداس وممكن يكون شئ ما ظهر اعلي الكنيسة وسيدنا ينظر الي اعلي ليس أكثر من ذلك

صحيح ممكن

سلام الرب معكم

ميرووو
11-23-2007, 09:34 PM
انا بجد كل شويه اعيدها الاقى نور فى لحظه وسيدنا بيبص عليه رايح جاى وبعدين بص على النور تانى بجد جميله بس ياريت برضه حد يشوفه تانى كده مرسى اوى اوى اوى بجد وربنا يباركك

aymonded
11-24-2007, 12:14 AM
أنا نفسي افهم أيه المشكلة سواء كان نور ظهر وألا مش في حاجة أو حقيقة والا خيال ، والبابا عمل معجزة والا مش عمل !!!

المشكلة أننا بقينا في حالة جنون أسمة جنون المعجزات والبحث عنها بكل شغف ولهفة ، مع أن تجديد القلب والتوبة هما المعجزة الحقيقية التي تفرح الكنيسة ولم يقل المسيح أن هناك معجزة تفرح السماء
فالسماء تفرح بتوبة ورجوع الخاطئ
والبحث عن المعجزات وتصورها الدائم إنما يعبر عن مشكلة روحية خطيرة ، لأن معروف أن المعجزة آية لغير المؤمنين حتى يؤمنوا أو حتى للخاطئ علشان يتوب ...

يا حبيب قلبي وكل الغاليين أبحثوا عن شخص الكلمة في حياتكم وتغيير قلوبكم ومكتوب :
ناظرين الرب كما في مرآة نتغير لتلك الصورة عينها من مجد إلى مجد كما من الرب الروح ...
ولا ننسى رد الرب يسوع على اليهود لما قالوا أعطنا آية فرد قائلاً :
جيل فاسق وشرير يطلب آية ولا تعطى له آية غير آية يونان النبي

المشكلة مش في الفيديو أو ظهور معجزة أو إعلانها المشكلة كلها في وضعنا أحنا ، وبعدين نسيب القداس بكل مجده وجسد الرب ودمه أعظم معجزة في التاريخ كي ما ننظر أن كانت هناك أنوار والا غيرها !!!

انتبهوا لله وركزوا في شخص الكلمة والتغيير حسب صورته كي ما نتغير إليه ، المعجزة لن تدخلنا ملكوت الله إنما لو فعلنا مشيئته وأحببنا أعدائنا وأقمنا علاقة حب معه ندخل الملكوت ...

لا تنسوا كلام الرب حينما قال عن الذين أتوا إليه قائلين :
باسمك تنبأنا ، باسمك أخرجنا شياطين ، قال لهم اذهبوا عني يا فاعلي الإثم إني لا أعرفكم ...

السؤال مش هي إيه كانت المعجزة ، السؤال أين نحن من المسيح ووصاياه ، لأنه قال من يحبني يحفظ وصاياي مش المعجزات !!!!!!!!!!!!!

@ حبيب مار جرجس @
11-28-2007, 04:11 AM
السؤال مش هي إيه كانت المعجزة ، السؤال أين نحن من المسيح ووصاياه ، لأنه قال من يحبني يحفظ وصاياي مش المعجزات !!!!!!!!!!!!!

سلام الرب يسوع المسيح له المجد يكون مع الكل .
عندك حق يا استاذ ايمن .
وشكرا ليك يا سم سم علي الموضوع