المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصة دموعك لازم تنزل فيهااااا


kiko
05-03-2007, 11:16 AM
بنعمة ربنا هنتكلم عن
الوعد

كتير جدا بنوعد ربنا وما نوفيش
حتى مع نفسنا
ممكن نشوف لما القدسين وهم بشر زينا وليهم ضعفات لما يوعدوا ربنا
وربنا يجرب صدق عهودهم


قصة
على فكررة هى طويلة بس هاتعجبكم اوىى لانها فعلا رائعة
كانت فى ام غنية وكان لها واد اسمه ارشيليدس

ارشيليدس كان ينمو فى حياته مع ربنا وكان ربنا مالى قلبه وفكرة
وكل حياته



لكن الام هى أم
عاوزة تفرح بيه وخصوصا انه الوحيد وكمان ابوه ميت
وليه ثروة كبيرة ونفسها انه يتجوز
ارشيليدس كان رافض الجواز وعاوز يعيش مع ربنا
الحاح
الحاح الام كل يوم
الحاح
باستماتة لحد ما شفتله عروسة فى بلد بعيدة
ارشيليدس حب يرضى امه وراح يسافر يشوف البنت اللى هيتجوزها وركب المركب علشان يسافر يشوفها

فجاة

قامت ريح عنيفة وسط البحر لدرجة انها قلبت السفينة
وارشليدس فيها


ايد الله الحافظة
مسكاه فى وسط الامواج ونجته

قرر
قرر انه يترهبن ومش كده كمان واصبح متوحد فى مغارة
وهنا ارشليدس اخد عهد سماوى مقدس
انه ما يشوفش وجه امراة طول حياته
عهد قطعت مع نفسى الا اتطلع فى عذراء




الام المسكينة عرفت ان ابنها كان فى السفينة اللى غرقت لكن كان قلبها بيقولها انه موجود وعايش
لدرجة فتحت بيتها فندق للاغراب مجانا يباتوا فيه وخلت خدامها يخدموا الناس المتغربة


ومش قادرة تفقد الامل



وفي ليلة شافت حلم ان هناك مصباح فى وسط الضلمة منور لكن بعيد
واليوم الثانى نفس الحلم
والثالث كمان
قامت الام وراحت تتطلب من ربنا انه يكشفلها ايه الحلم ده



وجيه اثنين اغرب فى نفس اليلة
وهى ضيفتهم
الاغراب: ربنا يعوضك خير
ليسه الدينا بخير
وربنا بيشتغل
حتى احنا واحد فينا
كان عنده صرع وشافاه ابونا ارشليدس


الام سمعت اسم ارشيليدس وقلبها اتخطف وسالت الاغراب عنه



المفاجاة

انه يكون ابنها



لمت حاجتها علشان تروح تشوفه وسافرت لبعيد لمدة ثلاث ايام


ووصلت المكان


ارشليدس قطع عهد مع ربنا انه لا يرى وجة امراة



شوفوا اللى هيحصل

ابونا نوح: سلام يابى ارشليدس الاخرس بتاع انبارح اللى انت شفيته بعت هدايا كتير
ابونا ارشليدس: ايه يا ابونا نوح قدسك عارف انى مش انا اللى شافته ما تقبلش الهدايا ويروح الكنيسة ويعطوها للفقرة

بعد شوية

ابونا نوح: حاللنى يا ابى انا.....انا ........كنت عاوز اقول لقدسك حاجة بس ... مش عا...قاطعه ابونا ارشليدس : فيه ايه يا بونا نوح
مالك مش على بعضك فى ايه
ابونا نوح: اصل يا بونا فى واحدة عاوزة قدسك
برة
ضحك ابونا ارشليدس : وحدة ما قدسك عارف انى مش بشوف ستات
ولا بنات

روح قلها كده

بعد شوية

ابونا نوح: ابونا اخطات انا مش عارف اقول لقدسك ايه انا ............ .انا

ابونا ارشليدس: جرا ايه يا بونا فيه ايه؟
اتكلم على طول؟
ابونا نوح فى وحدة بتقول انها.......... انها امك

ارشليدس امى.... امى ....... هى عايشة امى..... طيب ..... دخلها ...... لا روح مشيها وقلها تمشى وقولها ابنك قطع عهد انه ما يشفش وجه امراة

الام: ايه يا بونا نوح روح قوله انى امه مش وحدة عادية انا امه
ابونا نوح: يا امى انا اول مرة اسمع ان في حد يقول ان ابونا ارشليدس ابنه
كلنا بنقوله ابونا

يا امى هو قطع عهد ومش ممكن يسيبه
لازم ينفذه
العهد امنا


الام : ده ابنى ادخل قله امك برة
وازى اهون عليه كده انا امه





ابونا نوح: حاللنى يا ابى امك مصممة انها تتدخل تشوف قدسك
ارشيليدس: لا روح قلها مش ممكن يخالفه العهد قلها تمشى



كلمةالله فى ودان ارشيليدش
اكرم اباك وامك.........اكرم اباك وامك

عهد قطعت على نفسى كيف اتطاع فى عذراء

العين المحتقرة امها تقورها غربان الوادى

عهد قطعت على نفسى





كل الوصية فى ودان ابونا ارشيليدس وصراع رهيب فى تنفيذ الوصية والعهد اللى مع ربنا



حاول ابونا نوح يفهم الام الموقف
راحت الام عالت صوتها بصريخ

وقالت:روح قوله امك بتقولك لو ما شا فتكش هترمى نفسها للوحوش




وسمع ابونا ارشليدس صوت امه العالى والتهديد


وكان لازم ياخد قرار


++++++++++++ +++++++++ +++++++++ +++++


احبائى ايه رايكم
العهد ولا الوصية
ولو مكان راشيليدس هتعمل ايه؟؟؟؟؟




ارجوكم قولوا هتعملوا ايه
++++++++++++
غريب ان ربنا يحترم عهدنا

ارشليدس ما كنش جاحد على امه بالعكس ورغم كده ما غبتش ليلة واحدة عن صلواته



والموقف صعب جدا بالنسبة الى ارشليدس

المهم
راح قال لابونا نوح: روح هاتها بس دخلها بعد شوية



فرح ابونا نوح ان امه هتدخله



رقع ابونا ارشليدس وصلى وقال:حبيبى
و
ربى والهى ومخلصى يسوع الميسح اشكرك من اجل راعيتك وحنانك على امى
يا رب انت أمين معى طول عمرى
ولما انقذتنى وهبتك حياتى اللى هى ملكك
ربى اجعلنى أمين معك حتى اخر نفس الى اخرقطرة دم
الهى قطع عهدى معك ونزىولن انقضه من اجل احد
حتى لو كانت امى
تركت الكل من اجلك يا سيدى هبنى يا رب نعمك امام عينك الحانية

ربى والهى وسيدى ومخلصى
يسوع المسح

اجعلها ترانى وانا لا اراها
قبل عهدى امامك


........
؟؟؟؟؟؟
.......
دخلت امه

اول لما شفته صرخت بصوت عالى ومن كتر الفرح كانت فى نشوة جامدة

وقالت: ابنى حبيبى ارشيلدس ابنى

راحت تجرى وتحضنه



!!!!!!!
!!!!!!!!!!!! !
!!!!!!!!!!!! !!!!
لقت ابنها روحه انتقلت الى السماء وفارقت الارض
ابنها اتنيح:D8: :D8: :D8: :D8:



الام صرخت
لا
لا
ابنى حبيبى ليه يا رب

دموع امه سالت وصراخ
رفعت ايدها والدموع نازلة سيل وقالت؛
يارب
ودموع
يـــــــــــــااااااااااا ا رب



يااااااااا رب

يااااااااااارب


ربى اةة

والهى وخالقى
وراعى نفسى

ابنى انت اللى اعطيتهونى
يارب
انت شاف حرقة قلبى
انا مرة القلب
يارب

الحيت من الاول انه يتجوز
راح هو ساب العالم

ودلوقت طلبت انى اشوفى
راح ترك العالم
يارب
انا ام
ديه طبعتى
ارحمنى وسامحنى
ربى
انا ليسة بطلب خد روحى حتى اكون معاه فى السماء

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احبائى موقف عجب من عجب

وفعلا قبل الله طلبها واخد روحها
ابونا نوح شاف المنظر واللى حصل وقال: عظيم الرب فى قدسيه وضعت يدى على فمى لان الرب صنع


جيه صوت ابونا ارشليدس يكلم ابونا نوح


ادفنو جسدى بجانب جسد امى
لانها لانى لم اطيب قلبها ولم ترانى

وفعلا اتنفذت الوصية
:D8: :D8: :D8: :D8:
صلوات ابونا ارشيلدس وامه
تكون معانا





صلوا لاجلى دائمآ
:D8: ابانوب:D8:

Team Work®
05-03-2007, 12:54 PM
ابانوب بجد انت رااااااااااااااااااااااااااائع انا قريت القصة كلها قد اية هى حلوة قوى قوى قوى

بجد جميلة جدا جدا جدا

يا رب يا رب اعطينا بركة ومحبة واذكرنا يا قديس يا عظيط ارشليدس امام رب المجد العادل الديان يسوع المسيح

شكرا

kiko
05-03-2007, 02:15 PM
شكرررررررررا حبيبى هيمااااااااا على المرور الراااااااااائع دة الى بعتبرة شرف لية انى هيماااااااااا يقرأ موضوعى ربناااااااااا يبارك حياتك ويكون معااااااااك دائما ولا تنسى ان تذكرنى فى صلاتك
kiko

Team Work®3
05-06-2007, 01:52 AM
صدقني حاولت اكتب اى تعليق لكني وجدت ان الصمت افضل تعليق علي قصتك

ربنا يعوضك

marmarina
05-06-2007, 01:12 PM
مرسى ربنا يعوضك

kiko
05-21-2007, 04:16 AM
ميرسى على المرور الرائع دة

nana222
05-31-2007, 03:09 PM
قصه جميله بجد
ياريت الواحد يكون عنده ولو عشر الايمان ده ونتمسك بوعود الله زى كده
بركه القديس تكون مع جميعنا امين

SMSMH1704
06-10-2007, 02:11 PM
قصه جميله بجد

SMSMH1704
06-10-2007, 02:14 PM
جاءني فتى في الإعدادي يعترف، لكنه عوض أن يعترف عن خطاياه أعترف عن خطايا والده، قائلاً:

"إنني إنسان غضوب بسبب والدي، والدي إنسان عصبي وغضوب، بسببه صار بيتنا جحيماً لا يُطاق. هذا ليس رأيي أنا وحدي بل رأي والدتي أنا أيضاً، فـأنه لا يعرف التفاهم معها، إنما يتصرف بغضبٍ شديدٍ وعنفٍ. والدتي تذوق المرّ بسببه، وأختي أيضاً تعاني الكثير بسبب والدي، حتى أصدقائي يعرفون عن والدي عصيبته الشديدة... لم يعد لنا من يزورنا بسببه... فماذا أفعل؟!


أحسست في داخلي بأن الفتى مسكين، بل والعائلة كلها تحتاج إلى رعاية. بابتسامة قلت للفتى: تُرى من المخطئ والدك أم أنت؟

- والدي طبعاً، فالكل يشهد بذلك!

- هل قمت بمسئوليتك نحو والدك؟

- وما هي مسوليتي؟

- أما تؤمن أن الله قادر أن يغير طبيعة والدك؟

- أؤمن!

- هل تصلي من أجل والدك؟ هل تصنع كل يوم مطانيات لكي يغير الله طبيعة والدك؟

- لا!

- إذن أنت مقصر في حق والدك!


بمحبة تطلعت إلى الفتى وقلت له: "كن الأكبر... صلِ من أجل والدك، واصنع مطانيات كل صباح من أجله... وعندما تراه في غضبٍ قابل غضبه ببشاشة، واخدمه بمحبة!"

هز الفتى رأسه وبأبتسامة قال: "سأكون أنا الكبير وأنقذ هذه الأمور!"


بعد عدة أسابيع جاءني الفتى وهو متهلل، فسألته عن حياته، أجابني أنه يلمس نعمة الله الفائقة في حياته وفي حياة الأسرة كلها! قال لي: "كل شئ قد تغير، والدي صار لطيفاً للغاية، ليس فقط معي، وإنما أيضاً مع والدتي وأختى وأصدقائنا! لقد عرفت كيف أكون أنا الكبير وأمتص غضبه بمحبة وبشاشة!"

SMSMH1704
06-10-2007, 02:18 PM
الشجرة المتكبرة
هناك قصة قديمة تحكى أن شجرة الصفصاف القوية والتي كان عمرها أكثر من مائه عام وقعت أخيراً بسبب عاصفة ، وقد وقعت الشجرة فى نهر حيث حملها التيار حتى استقرت أخيراً بين نباتات الغاب الذي ينموا على حافة النهر .
فسألت الشجرة العملاقة التي سقطت نباتات الغاب في اندهاش " كيف أمكنكم أن تصمدوا لهذه العاصفة ، التي كانت قوية جداً ، حتى أن شجرة صفصاف لم تستطع تحملها ؟ " فأجابت فروع الغاب " طوال كل هذه السنين كنت أنت تقاومين الرياح التي تهاجمك في عناد . فأنتابك هذا الغرور في قوتك حتى أنك رفضت أن تنحى أمام الرياح ، ولو قليلاً . . ومن الناحية الأخرى نحن لم نقاوم الرياح ، ولكننا انحنينا دائما أمامها . فقد أدركنا تفوق الرياح علينا في القوة وهكذا كلما كانت الرياح تصدمنا بقوة أكبر كلما أتضعنا نحن أمامها أكثر .
لان كل من يرفع نفسه يتضع ومن يضع نفسه يرتفع " لوقا 14 : 11"

بندقة
06-12-2008, 01:50 AM
مرسى ربنا يعوضك

zaza2006
04-01-2009, 11:23 PM
قصة راااااااااااااااااااااااا ئعة بجد

ميشيل عادل
04-05-2009, 10:27 PM
قصص جميله ورائعه ومعزيه ربنا يعوض تعب محبتكم ويبارك كلنا بكل بركه روحيه

التسبيح
04-06-2009, 02:26 AM
شكرا ليك كتيررررر قصة جميلة ومعزية


الرب يبارك حياتك

التسبيح
04-06-2009, 04:53 PM
التوقيع
http://www.orsozox.com/forums/picture.php?albumid=166&pictureid=1140
والان.. دمة يطالب ويصرخ وروحة يحاصر ويبكت قائلا صارخا متضرعا...تعالوا!


تعالوا لمن دفع ثمنكم.... تعالوا لمن فدى نفوسكم


تعالوا كما انتم بحالتكم وهمومكم... واحزانكم وجوعكم وعطشكم

nemnema2010
04-08-2009, 10:27 PM
ميرسى ليك بجد قصه فوق الرائعه وبتعلما حاجات كتير جدا ربنا يباركك

@RoKa@
05-18-2009, 04:42 PM
حلوة اوى اوى اوى اوى اوى بجد
ربنا يبارك حياتك
بركة صلواتة تكون معانا كلنا

KOKO SPA
05-21-2009, 07:03 PM
قصه اكتر من رائعه والاجمل انها حقيقه

مرسى لتعب محبتك كيكو

جاسيكا
05-22-2009, 02:28 PM
صعببببببببببب
صعب بجد
مش عارفة اقولك اية يا ابانوب بس ربنا معاك وبجد متشكرة جداً

اس اسامة عوض
05-22-2009, 04:29 PM
بجد شىء مؤلم جدا
لكن .....
انا مش عارف اقول اية
قصة جميلة جداااااااا
انا مش عارف اوصف الموقف
تكون يارب سبب بركة لينااااااااااااا
فى المنتدى كلة