المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال

hhsabofa
10-11-2009, 12:31 PM
قداسة البابا شنودة
صباح الخير
عندى سؤال محيرنى شوية، أنا قرأت فى سيرة القديس العظيم أبو سيفين أن كان ايام اضطهاد الرومان كان فيه ثلاث شبان مسيحيين اعترفوا امام الوالى بالايمان وكان فيهم واحد جامد فى الكلام عن المسيح والايمان، فأمر الوالى أن يعذب أمام صديقيه ووضعه فى دولاب به أسنان حديدية لتمشيط جسده، فضل الشاب يصرخ من الألم وبعدما لم يستطع الاحتمال اكثر انكر الايمان فنزله الوالى فى الحال ، ولكنه فضل يصرخ لحد ما اسلم الروح. فقالت له عذراء كانت واقفة انت بائس فقدت حياتك على الأرض والسماء كمان.
ده انا قرأته ولكن سؤالى ياسيدنا احنا طول عمرنا عارفين ان الآلم اللى احتمله الشهداء كان فوق طاقة البشر وكانوا دايما يقولوا لنا ان ربنا عايز اول خطوة وهو بيكمل فلما بيشوق ايمانهم وصبرهم بيشيل عنهم الألم أو على الأقل بيخففه ليستطيعوا تحمله. فكيف ان هذا الشاب كان بيحب المسيح جدا وراح بنفسه يشهد له امام الوالى بكل اصرار وبعد كده يسيبه ربنا يتألم لغاية ماينكر الايمان وبعدين يوديه النار علشان جاحد للإيمان، ده شئ صعب قوى ياسيدنا وخلانى اخاف جدا يعنى لو حصل ضيقة فى أى وقت اخاف اشهد للمسيح لحسن يسيبنى وما اقدرش استحمل واروح النار، مش ممكن ربنا يظلم كده.
فهمنى من فضلك ياسيدنا .