المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اين توجد آلات تعذيب السيد المسيح؟؟؟؟

david.dodey
10-12-2009, 01:50 AM
1) خشبة الصليب:

ان خشبة الصليب هي جسم الانسان الخاطئ المكرس نفسه لابليس والذي يسير من انحدار الى انحدار الى الهاوية , ويعمل باوامر سيده ابليس التي يلقيها عليه , وهي الاستعباد للخطية بجميع اشكالها وانواعها , وعندما يفتح الانسان الخاطئ يديه ترى على جسده جسد المسيح مصلوبا , الا يعني هذا اننا بعملنا اية خطية نكون قد صلبنا السيد المسيح ثانية .؟

2) إكليل الشوك:
: ان اكليل الشوك هو امامنا بل من صنعنا نحن !! فعندما نعمل الخطية تلو الاخرى نكون قد اخذنا شوكة تلوالاخرى لنصنع منها اكليل الشوك , والذي نضعه على راس سيدنا والهنا ونغرسه في جبينه كل يوم !! والخطايا هي كثيرة وبهذا سيكون اكليل الشوك اضخم من اكليل الشوك , الذي وضعه اليهود على راس سيدنا المبارك ,

3) المسامير:

اما المسامير التي سمر به الرب يسوع على جسدنا فهي الخطايا , الكذب ( مسمار ) النفاق ( مسمار )
الشهوة والزنى ( مسمار ) النميمة والخداع والخيانة والتكبر وعدم المسامحة كلها مسامير تكاد تكون يومية وكثيرة هي المسامير كالقتل والسرقة والتعظم وغيرها , مسامير شيطانية نسمر بها الرب يسوع على اجسادنا والتي هي هياكله للسكن فيها بعد ان بذل جسده البار لاجلنا , والسؤال هو :
هل ستبقى اخي العزيز واختي العزيزة تصلب المسيح على جسدك وتسمره بالمسامير وتضع على راسه اكليل الشوك .؟ ,,,

4) ملابس المسيح:

مع الاسف ان ملابس السيد المسيح قد اضعناها ! وقمنا نفتش على ملابس سوداء نتشح بها هي ملابس الشيطان , لقد اضعنا ملابس النور الالهي الابدي الذي كان يلفنا ليزيل كل خطية عنا , كي لا يراها الله الاب القدوس ! وفتشنا على البسة الخطية السوداء الزائلة , لقد فتشنا على ورق التوت لنلبسها كي تغطي خطايانا , وتركنا اقمصة الجلد الذي صنعه الله لنا بيديه الكريمتين ,
فالى متى تبقى ايها الانسان تراوح في حياتك وتبقى بدون توبة ومجئ المسيح على الابواب .؟

وردة حزينة
10-15-2009, 10:00 PM
شكرا جدا على التامل الجميل اوى ده

ملكه الاحزان
10-15-2009, 10:02 PM
بجد موضوع جميل اوي اوي
ربنا يباركك

david.dodey
10-16-2009, 01:15 AM
شكرا جدا على التامل الجميل اوى ده

اشكر احساسك الراقى الرب يفرح قلبك

david.dodey
10-16-2009, 01:18 AM
بجد موضوع جميل اوي اوي

ربنا يباركك

اشكر محبتك الجميله

KIRLOOS
10-16-2009, 05:16 PM
+ تأمل رائع جدا شكرا +

emmmy
10-16-2009, 11:48 PM
انا اول ما قريت عنوان الموضوع قلت هتقولنا على مكان الالات بصحيح
بس تامل حلو يا دافيد ربنا يباركك

bassem8800370
03-31-2010, 12:17 AM
شكرا ليك تامل رائع اوووووووووووووووووووى

WAEL.MOSSAD
04-14-2010, 10:55 PM
الرب ينميك فى كل عمل صالح
بجد موضوع جامد جدا وانا استفاد منه كتير
الرب يعوض تعب محبتك

david.dodey
04-15-2010, 12:19 AM
الرب ينميك فى كل عمل صالح
بجد موضوع جامد جدا وانا استفاد منه كتير
الرب يعوض تعب محبتك

اشكر ردودك الحلوه الرب يبارك حياتك

MRAMER
05-06-2010, 01:45 AM
لو سمحت دا دينا وكل واحد حر في دينوا
ودا موقع للمسيحين فقط
عاوز تشارك معانا يبقي تشارك بأدب

MRAMER
05-06-2010, 01:47 AM
الموضوع في غاية الجمال والروعة
فعلا لو الواحد فكر قبل ما يعمل الخطية أنه بيصلب المسيح من أول وجديد بأعماله دي هتبقي الدنيا دي خالية من الخطايا ومليانه محبة وسلام

twaty
05-08-2010, 06:57 PM
ميرسى بجدد على الموضوع والكلمات فى منتهى الروووووووعة
وربنا يبارك فى حياتك