المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ستتخلي عنه ام تعرضين نفسك لحرب الزنا

كراكيب
10-26-2009, 01:53 PM
ازايكم ياجماعة عاملين ايه يارب تكونوا تمام
كنت عاوز اسالكم سؤال انهاردة بيخص حياتنا المستقبلية
لو دلوقتي انتي مخطوبة لشخص بتحبيه قوي لدرجة كبيرة وشايفة انه انسب حد بالنسبة لك لزوج وبعدين اكتشفتي قبل الفرخ بايام قليلة انه لاينجب عن طريق الكشف اللي بيسبق الزواج ياتري هتكملي معاه وتقولي مفيش مشاكل وهو عندي بالدنيا ولا لا
قبل ماتتسرعي في الاجابة لازم الاول تكوني عارفة الحقائق دي
يمكن يكون الكلام صعب شوية بس هو لازم يتقال لانه مهم
ثبت ان الشخص الذي لاينجب لايستطيع اتمام عملية المعاشرة الزوجية كاملا وثبت ايضا انه في تلك الحالة يحدث عند زوجته كانثي نوع من ( الاحتياج الجنسي ) وحينما لاتشعر بانها ( شبعت ) لعدم مقدرته فانه من السهل علي الشيطان في تلك الحالة ان يهيء الظروف لها كي تقع في الخطية خطية الزنا مع اي شخص وقيل ان العقل وقتها تحركه العاطفة المتعطشة الي تلك الغريزة التي اثارها الزوج ثم لم يكملها او يشبعها الا ان هذا بالطبع لا يسري علي كل الفتيات لان منهن من هي متمسكة بربها وبطهارتها ولكن الامر قد يحدث دون وعي كي خطية ثم تبدا وصلات الندم كما يحدث في اي خطية ايضا
ملحوظة : تلك الرغبة غريزية وقد لاتستطيع الانثي مقاومتها اذا حاصرتها الظروف ولكن بنعمة الرب من المؤكد انها تستطيع ولكن عليها ان قبلت بخطيبها ان تتحمل عقبات تلك الحرب وان تتصدي لعدو الخير
ثاني حقيقة هي ان الرجل هنا سيشعر بالنقص وهذا احساس خاطيء بالطبع لان هذا شيئا ليس بيده وهذه تجربة من الله له الا انه سيشعر بالنقص وقد يحاول ان يعوض هذا الضعف عن طريق القسوة في المعاملة مع زوجته
ايضا سيتحول الرجل الي غيووووووووور الي ابعد الحدود وه ( يخنق ) مراته باسئلة من نوعية حد جه وانا برة ازاي تفتحي لفلان وانا مش موجود الرسالة دي جتلك منين وقد تتحول الحياة لجحيم
كلامي هذا قد لاينطبق علي الكثيرين ولكنه شبه مؤكد وحدث مئات المرات من قبل ونحن نريد الا نري مشاكل من هذا النوع من الممكن ان اتحمل بعده عني اذا فكرت بمنطق علي الا اتزوجه واعيش في جحيم
مستني ارائكم

elphilasouf
10-26-2009, 07:55 PM
ثبت ان الشخص الذي لاينجب لايستطيع اتمام عملية المعاشرة الزوجية كاملا وثبت ايضا انه في تلك الحالة يحدث عند زوجته كانثي نوع من ( الاحتياج الجنسي ) وحينما لاتشعر بانها ( شبعت ) لعدم مقدرته فانه من السهل علي الشيطان في تلك الحالة ان يهيء الظروف لها كي تقع في الخطية خطية الزنا مع اي شخص وقيل ان العقل وقتها تحركه العاطفة المتعطشة الي تلك الغريزة التي اثارها الزوج ثم لم يكملها او يشبعها الا ان هذا بالطبع لا يسري علي كل الفتيات لان منهن من هي متمسكة بربها وبطهارتها ولكن الامر قد يحدث دون وعي كي خطية ثم تبدا وصلات الندم كما يحدث في اي خطية ايضا
ملحوظة : تلك الرغبة غريزية وقد لاتستطيع الانثي مقاومتها اذا حاصرتها الظروف ولكن بنعمة الرب من المؤكد انها تستطيع ولكن عليها ان قبلت بخطيبها ان تتحمل عقبات تلك الحرب وان تتصدي لعدو الخير
ثاني حقيقة هي ان الرجل هنا سيشعر بالنقص وهذا احساس خاطيء بالطبع لان هذا شيئا ليس بيده وهذه تجربة من الله له الا انه سيشعر بالنقص وقد يحاول ان يعوض هذا الضعف عن طريق القسوة في المعاملة مع زوجته
ايضا سيتحول الرجل الي غيووووووووور الي ابعد الحدود وه ( يخنق ) مراته باسئلة من نوعية حد جه وانا برة ازاي تفتحي لفلان وانا مش موجود الرسالة دي جتلك منين وقد تتحول الحياة لجحيم
كلامي هذا قد لاينطبق علي الكثيرين ولكنه شبه مؤكد وحدث مئات المرات من قبل ونحن نريد الا نري مشاكل من هذا النوع من الممكن ان اتحمل بعده عني اذا فكرت بمنطق علي الا اتزوجه واعيش في جحيم

مستني ارائكم

أعزرنى كراكيب بس ياريت تقولنا مصدر المعلومات ده ايه بالزبط

موضوعك جميل كراكيب بس
فى فرق بين حيوان وانسان
الانسان عنده عقل يقدر يتحكم فى شهواته .....
ولو وصل الانسان لحد انه ميقدرش يتحكم فى شهوات اصبح حيوان :)
ولكن الانسان ناقص .... وكماله وشبه بالله
وعمتا الزواج علاقه بين انسانين مش علاقه بين جسدين ... ولكن ده ميلغيش أهميه العلاقه الزوجيه بين الاتنين... الموضوع محير
ميرسي كراكيب لموضوعك منتظرين المزيد........

كراكيب
10-27-2009, 12:14 PM
[QUOTE=elphilasouf;603381]أعزرنى كراكيب بس ياريت تقولنا مصدر المعلومات ده ايه بالزبط

المعلومات دي ذكرها سيدنا الانبا بولا وقريب هرفعللك الحلقة دي

موضوعك جميل كراكيب بس
فى فرق بين حيوان وانسان
الانسان عنده عقل يقدر يتحكم فى شهواته .....
ولو وصل الانسان لحد انه ميقدرش يتحكم فى شهوات اصبح حيوان

يافيلو احنا بنذكر شيء ممكن يوصل لشيء تاني وانا ذكرت ان في بنات كتيرة كويسة وهتقدر تحافظ علي نفسها وده موجود في موضوعي واكيد انت قريته لكن انا بقول ان في ناس ضعيفة قدام الخطية وناس كتيرة وبغض النظر عن اننا بني ادمين ماهي المشاكل دي حصلت فعلا والناس دي وقعت في الخطية يمكن لو كانوا يعرفوا المعلومات اللي انا ذكرتها كانوا متجوزوش ومغلطوش ده مش مبرر لكن احنا عاوزين نعمل زي ماسيدنا البابا بيقول نستاصل الخطية قبل ماتبدا كل واحد فينا عارف امكانياته كويس ممكن واحدة بينها وبين نفسها تقول انا مش هقدر وهتعذب وشيطان الشهوة هيحاربني وومكن اضعف لا يبقي بلاش اخش م الاول في الحوار ده وده طبعا تفكير سليم وفي غيرها مهما حصل لايمكن تتخلي عن طهارتها بس في الاول وفي الاخر لازم يبقي في تنبيه زي موضوع الامومة البنت بتبقي في احتياج كبير للاحساس بالامومة وممكن ترضي بشخص لاينجب وبعد كدة بتندم لانها مفكرتش او معرفتش الاحساس اللي هتحس بيه بعد الزواج عشان كدة دلوقتي برده بقوا ينبهوا البنت ويقولولها خدي بالك هيحصل كذا وكذا

لكن الانسان ناقص .... وكماله وشبه بالله

شبه بالله دي لان الله يحبه لكن الانسان ممكن يشوه الصورة اللي خلق عليها زي ماكتير مننا بيعمل

وعمتا الزواج علاقه بين انسانين مش علاقه بين جسدين ... ولكن ده ميلغيش أهميه العلاقه الزوجيه بين الاتنين... الموضوع محير
ميرسي كراكيب لموضوعك منتظرين المزيد...

جاري تحميل اللينك الخاص بمصدر المعلومات
العفو يافيلو وشكرا للرد والمتابعة

emmmy
10-27-2009, 07:24 PM
اية يا ابنى دة فى اية ؟
انت لا يمكن تكون خادم اطفال ابدا --- مع لينا
ممكن اسال سؤال اية اللى يجبر بنت اى بنت على حياة بالشكل دة
اوعى تقولى الحب لان حتى دة محتاج حكمة وضبط
انا مش هتكلم فى نقطة الشهوة الجسدية لان زى ما قال جورج اولاد اللة لازم يكونوا عندهم ضبط نفس
بس اللى اهم من كل دة اية اللى يجبر بنت اى بنت انها تعيش طول عمرها محرومة من الامومة
ممكن تتجوز ويكونوا هما الاتنين كويسين وبردوا ارادة ربنا متسمحشى بوجود اطفال بس فى الحالة دى الوضع يختلف دى ارادة ربنا
لكن تكون عارفة من قبل الزواج هنا الموقف هيضاعف صعوبة وهيبقى فيها ندم ومرار
صعب اوى والنتيجة اصعب

Shosei
10-27-2009, 07:31 PM
هو فى رد كل مقوله لحد يا يتريق يا ميردش عليا كتب المعجزات اللى مليانة موضيع زى دى هتكون فين بينى وبينك يا كراكيب طالما ارتبط بحد وشايفة انى ربنا فى الموضوع هكمل وانا مغمضة عينى وواثقة جداا انى اى مشكلة او حاجة بتحصل هو معانا ودا عن تجارب كتير اختبارت فيها ربنا يعنى صدقنى مش كلام لا عارفة هو رايح فين ولا حسيته انا عيشته

elphilasouf
10-27-2009, 11:22 PM
مممممممممممممم
هتستنى معجزه يامرنا ؟!
طب وافرضى ربنا مسمحش :?

my_life
10-27-2009, 11:40 PM
مممممممممممممم

هتستنى معجزه يامرنا ؟!

اسمحلى اقولك ان انت كلامك مش صح
مفيش حاجه اسمها طيب افرضى مسمحش
ربنا عمرو مايكسر قلب اولاده اللى مؤمنين بيه
وبيقدموا مشيئته

الموضوع مهم جدا
ومش سهل ياجماعه
من الاول لو كان الخطيب والخطيبه دخلوا ربنا من الاول
واستشاروا اب اعترافهم كانوا هيبقى معاهم الحل
لكن لو البنت مش هتقدر تعيش من غير خطيبها حبيبها بتمضى على تعهود
ممكن هى تكون عايزة تعيش معاه وفى ايه انا بحبها اوى فى كل ضيقه او مشكله بقولها بجد بلاقى كل حاجه اتحلت لكل شئ تحت السماء وقت لكل خطوة احنا بنمشيها وقت ولحياتنا ولكل شئ وقت وصدقونى لو الاشخاص دى قدموا مشيئة ربنا حياتهم هتبقى اسعد حياه فى الدنيا
ربنا خالقنا وفدانا له المجد
ميرسي ليك موضوعك بجد مهم جدا
ربنا يباركك ولا يحط اولادة فى هذا الموقف

hany1982
10-28-2009, 12:21 AM
انا مع ايمى فى رايها بصراحه مافيش اى حب بين اتنين يقدروا يكملو مع بعض للدرجه دى يعنى تكون البنت محرومه من الامومه بالذات فى الزمن الغريب اللى احنا عايشينه ده .....ولو حصل وكان فيه اتنين يقدروا يضحوا بالطريقه اللى بتقول عليها دى فأكيد ربنا هيوقف معاهم وممكن تحصل المعجزه زى ما بتقول ميرنا ومن السهل جداً ان الزوجه تحافظ على طهرتها وتحافظ على بيتها وتنشر السلام فيه بقوة ربنا اللى اعتمدت عليه فى بداية الطريق

ميرسى كراكيب على المناقشه والموضوع

nanaromeo
10-28-2009, 04:01 AM
ميرسى يا كراكيب على الموضوع الهايل ده انت اثرت نقطة جامدة جداً
مش عارفة اقولك ايه بجد موضوع محير بس الزواج فى المسيحية اكبر من اى علاقة جسدية يعنى مش علاقة جسدية بين الزوجين وخلاص لا دى حياه مع شخص احبه ويحبنى احافظ عليه وهو يحافظ عليه يصونى واصونه . يعنى هى البنات مش هتبص إلا للحتة دى وبس .
طيب ماهو ممكن يكون الزوجين كويسين جسدياً لكن فى نوع من عدم التوافق الفكرى او غيره ده مش ممكن يخلى حد منهم يبص بره ويقع فى خطية الشهوة
بس لو بعد الشر انا اتحطيت فيه انا هقبل اعيش معه علشان بحبه قوى وحبى ليه اكبر من اى علاقة وبالأحتمال والصبر كله هيعدى
سورى لو كنت طولت عليكم

Shosei
10-28-2009, 05:06 AM
انا مع ايمى فى رايها بصراحه مافيش اى حب بين اتنين يقدروا يكملو مع بعض للدرجه دى يعنى تكون البنت محرومه من الامومه بالذات فى الزمن الغريب اللى احنا عايشينه ده .....ولو حصل وكان فيه اتنين يقدروا يضحوا بالطريقه اللى بتقول عليها دى فأكيد ربنا هيوقف معاهم وممكن تحصل المعجزه زى ما بتقول ميرنا ومن السهل جداً ان الزوجه تحافظ على طهرتها وتحافظ على بيتها وتنشر السلام فيه بقوة ربنا اللى اعتمدت عليه فى بداية الطريق

يما متجوزين ومنغير اى عيوب وربنا بيسمح بعد 7 سنين بلخفهاو ومش بيسمح اصلا

Shosei
10-28-2009, 05:09 AM
مممممممممممممم

هتستنى معجزه يامرنا ؟!

فى رد من الردود قال انى الجواز اعمق من انو علاقة جسدية ومعنى اسمى يجماعه لو مفيش حب بجد مش هتحمل اى عيب ولو بسيط
بعدين حتى لو ربنا مسمحش ز ى مانتى بتقولى بيدى صبر وتعزية بس واثقة فى حاجة انى وقتها مش هتركه ان لم يباركنى يعنى مش هسيبه غير لما يدينى
ربنا مش قاسى ولا هيمنع عنك حاجة تفرحك بلعكس هيديكى فى الوقت المناسب او دى حاجة هتتعبك ربنا حنين جداا لو شايف دا هيفرحنى هيدهونى بصى لايصبات بعد عمر بس شوفى جابت مين بوصى لسارة احساس مر الجارية بتعتها تخلف وهى لاا بس ربنا مش نسيها بس مستنى وقت معين

emmmy
10-28-2009, 03:31 PM
اسمحلى اقولك ان انت كلامك مش صح
وبيقدموا مشيئته

الموضوع مهم جدا
ومش سهل ياجماعه
ممكن هى تكون عايزة تعيش معاه وفى ايه انا بحبها اوى فى كل ضيقه او مشكله بقولها بجد بلاقى كل حاجه اتحلت لكل شئ تحت السماء وقت لكل خطوة احنا بنمشيها وقت ولحياتنا ولكل شئ وقت وصدقونى لو الاشخاص دى قدموا مشيئة ربنا حياتهم هتبقى اسعد حياه فى الدنيا

ممكن تعليق محبة
جوج بيتكلم صح الامر واضح من البداية ودة انسان للاسف عندة عيب ومش هيخلف ابدا
بناءا على كلام كراكيب انة عمل فحصوات وعرف دة
انا طبعا متعاطفة مع الحالات دى وصقونى كلنا مفيش حد فينا كامل كل واحد عندة عيب معين علشان يفضل حاسس انة محتاج ربنا وان ربنا بس هو الكامل
بس دة مش معناة ان البنت تظلم نفسها تحت بند الحب لو انى هتعب شوية لما اسيب انسان بحبة دا هيكون ارحم من انى اظلم نفسى وادخل فى صراع مش هينتهى جرح فراقى للحبيب هينتهى مع الوقت لكن جرح الحرمان مش هينتهى
اما بقى بالنسبة للمعجزة فدة على عينى وراسى وانا واثقة فى ان الله قادر على كل شئ
بس للاسف مش كلنا عندنا الايمان اللى ينقل الجبل دة لو انت عندك ايمان بهذا القدر يبقى ممكن تدخل التجربة الصعبة دى بس لو ربنا ما اردشى يبقى متزعلشى خالص
المعجزة يعنى ايمان مش شطارة

emmmy
10-28-2009, 03:44 PM
فى رد من الردود قال انى الجواز اعمق من انو علاقة جسدية ومعنى اسمى يجماعه لو مفيش حب بجد مش هتحمل اى عيب ولو بسيط
بعدين حتى لو ربنا مسمحش ز ى مانتى بتقولى بيدى صبر وتعزية بس واثقة فى حاجة انى وقتها مش هتركه ان لم يباركنى يعنى مش هسيبه غير لما يدينى
ربنا مش قاسى ولا هيمنع عنك حاجة تفرحك بلعكس هيديكى فى الوقت المناسب او دى حاجة هتتعبك ربنا حنين جداا لو شايف دا هيفرحنى هيدهونى بصى لايصبات بعد عمر بس شوفى جابت مين بوصى لسارة احساس مر الجارية بتعتها تخلف وهى لاا بس ربنا مش نسيها بس مستنى وقت معين

كلامك جميل يا مرنا طبعا ربنا احن علينا من نفسنا ورحيم
ربنا عظيم الحب
بس ربنا كان واضح معاكى من البداية يا مرنا وعرفك بطريقة او اخرى انك مش هتبقى ام ابدا كان ممكن متعرفيش والشخص دة يرفض يعمل الفحوصات وبتحصل كتير لكن انت علشان ربنا بيحبك عرفك ودى فى حد ذاتها محبة من اللة ليكى ولية هو كمان
بس فى حاجة احنا عمالين نتكلم ونتكلم ونسينا الاهل
تفتكرى هيوافقوا على الكلام دة وهيرضوا انى بنتهم تتجوز من شخص بالموصفات دى اللى قالها كراكيب حتى لو هى اندمت وراء مشاعرها واتسرعت تحت بند الحب ودة لانها مش شايفة ابعاد الموضوع ومتصورة انة سهل
اكيد الاهل هيكون ليهم راى تانى خالص يا ترى بقى هنعارض ونخالف ونعصى ونحارب زى ما بيحصل فى الافلام العربى القديمة ولا هنعمل اية ؟
ومتقوليش هقنعهم لانهم مش هيقتنعوا حتى لو وفقوا هيبقى بسبب ضغط بنتهم مش لانهم مقتنعين بالمبدا كلة ودة هيزود المتاعب بعد كدة

كراكيب
10-28-2009, 04:01 PM
[QUOTE=emmmy;603977]اية يا ابنى دة فى اية ؟
انت لا يمكن تكون خادم اطفال ابدا --- مع لينا

لا مش ماعلينا ياريت حضرتك تذكري اللسبب اللي خلاكي تقولي عليا اني مش ممكن اكون خادم ابتدائي وعلي فكرة بقي انا بقالي ست سنين بخدم ابتدائي والحمد لله ابونا شافني ناجح عشان كدة خلاني امين خدمة لابتدائي من تلت سنين ولحد دلوقتي هتفتكروني مغرور مش مشكلة مش هتفرق معايا لان اقتناعي الداخلي بنفسي اقوي

ممكن اسال سؤال اية اللى يجبر بنت اى بنت على حياة بالشكل دة

ومين قال لك اني قلتلها تعمل كدة انا بطرح موضوع للنقاش ومدعتش البنات انهم يتجوزوا بالعكس انا بحذر الضعيفة منهم

اوعى تقولى الحب لان حتى دة محتاج حكمة وضبط
انا مش هتكلم فى نقطة الشهوة الجسدية لان زى ما قال جورج اولاد اللة لازم يكونوا عندهم ضبط نفس
بس اللى اهم من كل دة اية اللى يجبر بنت اى بنت انها تعيش طول عمرها محرومة من الامومة
ممكن تتجوز ويكونوا هما الاتنين كويسين وبردوا ارادة ربنا متسمحشى بوجود اطفال بس فى الحالة دى الوضع يختلف دى ارادة ربنا
لكن تكون عارفة من قبل الزواج هنا الموقف هيضاعف صعوبة وهيبقى فيها ندم ومرار
صعب اوى والنتيجة اصعب

شكرا واحب اوضح ان انا محطتش وجهة نظري انا عرضت الموضوع فقط وشكر للمتابعة الجيدة

كراكيب
10-28-2009, 04:26 PM
[quote=ميرنا;603983]هو فى رد كل مقوله لحد يا يتريق يا ميردش عليا كتب المعجزات اللى مليانة موضيع زى دى هتكون فين

طبعا غلط وليس من حق احد ان يعترض او يتريق ع المعجزات المعجزات موجودة

بينى وبينك يا كراكيب طالما ارتبط بحد وشايفة انى ربنا فى الموضوع هكمل وانا مغمضة عينى وواثقة جداا انى اى مشكلة او حاجة بتحصل هو معانا ودا عن تجارب كتير اختبارت فيها ربنا يعنى صدقنى مش كلام لا عارفة هو رايح فين ولا حسيته انا عيشته

انا برده مش هقول راي شخصي لكن كلامك ده بالظبط اتقال قبل كدة لسيدنا الانبا بولا من واحدة وهو نبهها وبعد كدة جت تشتكي لانها مكنتشي حاسه بكم التعب اللي هتتعبه عشان كدة كويس اننا بنبه ع اللي هيحصل عشان الناس تفكر وطبعا كل واحد حر في اختياره بس ده مجرد تنويه
شكرا لردك وللمتابعة

كراكيب
10-28-2009, 04:29 PM
[QUOTE=my_life;604134]اسمحلى اقولك ان انت كلامك مش صح
وبيقدموا مشيئته

اسمحلي انا اقولك ان ده مفهوش حاجة مش معني ان ربنا مسمحشي يبقي مفيش معجزات او كسر بقلب ولاده قد يكون لله حمة نحن لانعلمها وده حصل كتيييييييييييير قبل كدة

الموضوع مهم جدا
ومش سهل ياجماعه

انا معاك جدا في الكلام ده

شكرا لردك الجميل والمتابعة

كراكيب
10-28-2009, 04:33 PM
[QUOTE=hany1982;604184]انا مع ايمى فى رايها بصراحه مافيش اى حب بين اتنين يقدروا يكملو مع بعض للدرجه دى يعنى تكون البنت محرومه من الامومه بالذات فى الزمن الغريب اللى احنا عايشينه ده .....ولو حصل وكان فيه اتنين يقدروا يضحوا بالطريقه اللى بتقول عليها دى فأكيد ربنا هيوقف معاهم وممكن تحصل المعجزه زى ما بتقول ميرنا ومن السهل جداً ان الزوجه تحافظ على طهرتها وتحافظ على بيتها وتنشر السلام فيه بقوة ربنا اللى اعتمدت عليه فى بداية الطريق

العفو ياهاني وسيدنا الانبا بولا اوضح برده ان احساس الامومة ده بيبقي كبير جدا عند البنت وقال المفروض انها تفكر في خطيبها كاب قبل مايكون كزوج
شكرا

كراكيب
10-28-2009, 04:37 PM
[QUOTE=nanaromeo;604373]ميرسى يا كراكيب على الموضوع الهايل ده انت اثرت نقطة جامدة جداً

العفو يانانا

مش عارفة اقولك ايه بجد موضوع محير بس الزواج فى المسيحية اكبر من اى علاقة جسدية يعنى مش علاقة جسدية بين الزوجين وخلاص لا دى حياه مع شخص احبه ويحبنى احافظ عليه وهو يحافظ عليه يصونى واصونه

ايوة طبعا بس ده مينفيش انه زواج وان الشخصين دول زيهم زي اي شخصين جواهم غرائز ولهم متطلبات

. يعنى هى البنات مش هتبص إلا للحتة دى وبس .

في نوع كدة ولازم نعمل حسابه

طيب ماهو ممكن يكون الزوجين كويسين جسدياً لكن فى نوع من عدم التوافق الفكرى او غيره ده مش ممكن يخلى حد منهم يبص بره ويقع فى خطية الشهوة
بس لو بعد الشر انا اتحطيت فيه انا هقبل اعيش معه علشان بحبه قوى وحبى ليه اكبر من اى علاقة وبالأحتمال والصبر كله هيعدى
سورى لو كنت طولت عليكم

انا متشكر لانك طولتي وعامة الموضوع بيفرق بين شخص والتاني شكرا لردك المميز

ايهاب ابن الفادى
10-28-2009, 05:35 PM
انا شايف ان الموضوع محتاج تفكير جامد جدا ومش سهل ان حد ياخد قرار بسهوله

كراكيب
10-28-2009, 05:40 PM
شكرا ياايهاب والموضوع فعلا عاوز تروي

emmmy
10-28-2009, 08:10 PM
اول مرة اعرف انك عصبى يا كراكيب بس لية ؟
انا لما قلت انك لا يمكن تكون خادم اطفال مكنشى قصدى انك متفعشى انا عارفة انك خادم ممتاز
مفيش داعى للزعل دة كلة خالص
انتى فهمتنى غلط خالص انا قصدى انى دى شطارة منك لان خادم الاطفال غالبا بيكون بسيط فى تفكيرة يعنى بيكون عندة شوية براءة من الاطفال بحس انهم انهم مميزين شوية وبسطاء شوية
ميعرفوش يتكلموا فى موضوعات جريئة زى دى وصعبة زى دى
لكن نشكر ربنا مديك مواهب مختلفة تنفع للصغرين والكبار
بس انت فهمتنى غلط خالص
عموما اسفة يا كراكيب اذا كان كلامى ضايقك
المسيح يحافظ عليك

magdy totti
10-29-2009, 02:39 PM
منك لان خادم الاطفال غالبا بيكون بسيط فى تفكيرة يعنى بيكون عندة شوية براءة من الاطفال بحس انهم انهم مميزين شوية وبسطاء شوية

اناا ليه تعليق على كلامك ياا ايمى
مش معنى ان خاادم ابيتدااائى
يبقى مش بيعرف يتكلم عن ااى مواااضيع سواء جريئة
او روحيا او بسيط فى تفكيره زى ما انتى بيتقولى
لا الخااادم عموماا لازم يكون فكره عااالى جدااا
ويكون عنده درااااية بكل شى وعلشاان هو خاادم
لازم يطور فى نفسه ده الحاادم الشاطر
(ولا تنسى لايستهين احد بحدثيتى )

واناا عاايز اساللك سوال ااية اللى يفرق خادم ابيتداائى عن خادم
اعدادى او ثلنوى او غيره ؟
عموماا اناا اسف يااميلاد انى طلعت بره الموضوع
بس انااااا كنت عااايز ااوضح وجهه نظرى

magdy totti
10-29-2009, 02:42 PM
شوف ياا ميلاد رااى انت عاارفه ومقتنع بيه جدااااا
بس اناا هاا اقوله تاانى

موضوع جميل ااوى ياا ميلاد ومثير للجدل كا العاده
بس اناا هاا اقول راااى وبصراااحة
مع ان الموقف صعب جداا جدااا
ويختلف من شخص لشخص وبصورة كبيرة
شوف اناا ها اوفق ان اتجوز من انسااانة ليس لهاا قدره على الانجاب
بس فى اول والمفروض يتم الفحص فى اااثناااء فترة الخطويه
ااماا بقى انا اوفق لية
اولا هى ااارااده الله وليس لهاااا تتدخل فى اللى حصلهاااا
وكتبر جدااا بيكون كويسين ومش بيخلفوه
ومن وجهه نظرى برضوه انه صعب انى اتركهاااا
علشاان بحبهااااا وطبعاااا من سماات الحب التضحية
حتى لو كانت على حساااب نفسى
اماا بقى كلامك عن شوشو انه يلعب فاا انا شااايف انه صعب
ان شخص من الطرفين يلاقى حب وتضحية من الاخر وهو يبع ويرفض الحب والتضحية دى
اماا لو عمل كده فاا انه بيهدم كله شى فا سعتهاا طبعااا هاا انفصل عنهاااا
وساااعتهاا مش هاا يكون ااخر المطاااف
وااكيد هى اللى هاا تكون خسرنااااا
اااسف على التطويل
وكمااان دى من وجهه نظرى
شكراا ميلاد على الموضوع الجميل ده اللى بيخلى الوااحد يستفااد كتير منه

كراكيب
10-31-2009, 02:32 PM
[QUOTE=emmmy;604654]اول مرة اعرف انك عصبى يا كراكيب بس لية ؟

انا فعلا عصبي بس انا مزعلتش منك انا حبيت اظهر وجهة نظري لان جملتك كانت مكتوبة باسلوب غلط خلاني افهمها غلط

انا لما قلت انك لا يمكن تكون خادم اطفال مكنشى قصدى انك متفعشى انا عارفة انك خادم ممتاز
مفيش داعى للزعل دة كلة خالص

بامانة مفيش زعل انتي عارفة اننا اخوات ده احنا في خدمة واحدة وكنيسة واحدة متقوليش كدة وبجد حصل خير ومفيش اي زعل

انتى فهمتنى غلط خالص انا قصدى انى دى شطارة منك لان خادم الاطفال غالبا بيكون بسيط فى تفكيرة يعنى بيكون عندة شوية براءة من الاطفال بحس انهم انهم مميزين شوية وبسطاء شوية

بلاش ميعرفوش دي عشان متزعليش الناس منك بس عامة حصل خير

لكن نشكر ربنا مديك مواهب مختلفة تنفع للصغرين والكبار
بس انت فهمتنى غلط خالص
عموما اسفة يا كراكيب اذا كان كلامى ضايقك
المسيح يحافظ عليك

انا بكررها مش زعلان بس هزعل بجد لو ملقتلكيش مشاركات في مواضيعي لان بامانة ردودك بتبقي غاية في الاهمية وده من دون مجاملة لاني بجانب اني عصبي كمان مبعرفش انافق عامة انا برده اسف اذا كان ردي العصبي ضايقك ربنا يباركك ويثمر في خدمتك

emmmy
11-02-2009, 11:57 PM
جملتك كانت مكتوبة باسلوب غلط خلانى افهمها غلط

يبقى كان المفروض انك تستنى وتسالنى انتى تقصدى اية ؟
قبل ما تندفع وتتعصب على وتتنرفز
كان ممكن تكون النتيجة احسن من كدة بكتير وخصوصا انى بحترمك جدا
الغريب والعجيب انة مش باين عليك خالص انا لو عندى ذرة شك واحدة ان دة ممكن يكون رد فعلك مكنتش اتكلمت خالص
بصراحة انا صعب على منك واستغربت جدا ------ عموما اوك يا ميلاد
ربنا يبارك حياتك ويثمر خدمتك

كراكيب
11-03-2009, 12:17 AM
[QUOTE=emmmy;608876]جملتك كانت مكتوبة باسلوب غلط خلانى افهمها غلط

انا اسف ياستي ومتسرع عديها بقي الله

الله يخليكي نفس الاحترام بامانة والا مكنتش حاولت افسر رؤيتي

emmmy
11-03-2009, 02:47 PM
[quote=emmmy;608876]جملتك كانت مكتوبة باسلوب غلط خلانى افهمها غلط

انا اسف ياستي ومتسرع عديها بقي الله

الله يخليكي نفس الاحترام بامانة والا مكنتش حاولت افسر رؤيتي

اعديها بقى هههههههههههه
طيب وهتدفع كام
ماشى حاضر انا كمان اسفة اذا كلامى اتفهم غلط
بس كان لازم الصورة توضح
وزى قلت حصل خير -- ربنا يباركك

ملكه الاحزان
11-10-2009, 04:31 PM
نفس السؤال بس نحوله

الزوج والزوجه زي الفل ومفيش في اي واحد فيهم حاجه
وربنا مش عايز يجيلهم اولاد

هاتبقي نفس النتيجه؟؟

أشك جدا

هانرد نقول
أراده ربنا

بس الحاله دي بقي
البنت هيا الي ليها الاختيار

انا عن نفسي يكون ابن حلال وطيب ويشيلني في عنيه
خلاص مش عايزه حاجه تانيه خالص

ياجماعه مش كل حاجه في الجواز الكلام ده

لا في حاجات افضل واحسن في الجواز
العشره
الوفاء
الاحساس بالامان
اكم نااااس معندهاش اطفال وزي الفل حياتهم
واكم ناس عندها اطفال وروح شوف البيت مش بيت بتبقي حياتهم كلها خناق

الاولاد مش مقياس هو اي نعم شعور كويس اوي انك يكون ليكي ابن او بنت
لكن مش المقياس الاول في الجوازز

magdy totti
11-11-2009, 01:04 AM
نفس السؤال بس نحوله

الزوج والزوجه زي الفل ومفيش في اي واحد فيهم حاجه
وربنا مش عايز يجيلهم اولاد

هاتبقي نفس النتيجه؟؟

أشك جدا

هانرد نقول
أراده ربنا
نعم هى اراده الله بس ساا عتهاا يامارى محدش هااا يحس با النقص ولا حد هااا يقول للتاانى انت السبب
ولا حد منهم كماان هاا يحس انه ضعيف ومنكسر امام الاخر

بس الحاله دي بقي
البنت هيا الي ليها الاختيار
ليهاا حرية الاختياارفى ااية با الظبط
مااهى لو اراده الله زى مانتى بيتقولى
يبقى الرجل برضوة ليه حرية الاختياار

انا عن نفسي يكون ابن حلال وطيب ويشيلني في عنيه
خلاص مش عايزه حاجه تانيه خالص
هاا اقولك على حااجة ياا مارى اناا شااايف انه بعد كده هااايكون صعب لانهم نفسه يكون ليهم ثمرة
لان كل وااحد عاايز يحس انه اب والست تحس با الامومه
وااكيد ااكتر حد ممكن يقولناا عن الكلام ده هو حد فى التجربة دى الكلام سهل لكن فى الواقع صعب جدااا

ياجماعه مش كل حاجه في الجواز الكلام ده
لا طبعاااا انا مش معااكى لانه كل انساان محتاج لهذا

لا في حاجات افضل واحسن في الجواز
العشره
الوفاء
الاحساس بالامان
اكم نااااس معندهاش اطفال وزي الفل حياتهم
ناس مش كتير كده بس مين قالك انهم مش نفسهم يكون عندهم اطفال وعايشتهم زى الفل
واكم ناس عندها اطفال وروح شوف البيت مش بيت بتبقي حياتهم كلها خناق
ده بقى اللى ممكن تسميه او تقولى مفيش توعية فى التربية
والخناق ده بيقى بسبب مشاكل تانية كتير ومنهااا ممكن يكون تعدد الاطفال بكثرة
ولا اتكلمناا فى النقطة دى ها نتكلم كتير ااوى

الاولاد مش مقياس هو اي نعم شعور كويس اوي انك يكون ليكي ابن او بنت
لكن مش المقياس الاول في الجوازز

اختلف معاكى
ثمرة الجواز
هى ان تحس الست با الامومه والرجل با الابوية
عموماا دى وجهه نظرك
واااسف ان كنت رخمت شوية

الناى الحزين
11-11-2009, 02:10 AM
بص يا كراكيب
الموضوع جميل والنقاش فيه اجمل
بس الاول انا محتاج منك اثبات على كلامك ده

ثبت ان الشخص الذي لاينجب لايستطيع اتمام عملية المعاشرة الزوجية كاملا وثبت ايضا انه في تلك الحالة يحدث عند زوجته كانثي نوع من ( الاحتياج الجنسي ) وحينما لاتشعر بانها ( شبعت ) لعدم مقدرته فانه من السهل علي الشيطان في تلك الحالة ان يهيء الظروف لها كي تقع في الخطية خطية الزنا مع اي شخص

وبعدين بعد الجمله دى انت بتقول و قيل

وقيل ان العقل وقتها تحركه العاطفة المتعطشة الي تلك الغريزة التي اثارها الزوج ثم لم يكملها او يشبعها

يعنى ايه و قيل دى
مين اللى قال
انا مش مقتنع بالكلام ده

مين اللى قال ان الراجل اللى مش بينجب لا يسطتيع اتمام عمليه المعاشره الزوجيه كاملا
الكلام ده مش كلام علمى

انا اعرف حالات مش بتنجب وعايشين فى منتهى السعاده
صحيح نفسهم فى الانجاب والخلفه والعيال وعملوا عمليات كتير وعملوا المستحيل
بس ده مش معناه ان الست بتفكر عن طريق الشيطان انها تزنى مع شخص تانى
او لان الزوج مش بيتمم عمليه المعاشره الزوجيه كاملاةً

معلش الكلام مش داخل عقلى
عشان كدا مش هتناقش فيه
اثبتلى صحه كلامك بكلام علمى وانا انقشك

emmmy
11-12-2009, 03:28 PM
اختلف معاكى
ثمرة الجواز
هى ان تحس الست با الامومه والرجل با الابوية
عموماا دى وجهه نظرك
واااسف ان كنت رخمت شوية

برافوا يا مجدى هايل انا موافقاك على كل كلمة قلتها صح
يا مارى يا حبيبتى انتى مش ممكن تتخلى مدى اهمية الشعور بالامومة دلوقتى
بس ممكن تشوفيها فى لهفة كل واحدة متزوجة ومش عنها اطفال شوفيها فى عنيها هتلاقى الحزن والالم واللهفة حتى لو كانت خاضعة لمشيئة ربنا زى حنة ام صموئيل دا ما يمنعشى انها مجروحة ومحرومة
وانتى بتقولى ممكن يكونوا كويسين ومفيش عيوب تمنع الخلفة وبردوا ربنا ميسمحشى ساعتها دا هيكون مش اخيارهم زى ما قالك مجدى هتفرق غير لما تكونى كنتى عارفة ومع ذلك قبلتى
هتحسى انك ظلمتى نفسك وظلمتى هو كمان لانك مش هتستحملى الشعور بالنقص من اى طرف بقى ---- اسفة للتطويل ربنا يباركك وميسمحشى لاى حد بالتجربة دى

emmmy
11-12-2009, 03:35 PM
بص يا كراكيب
الموضوع جميل والنقاش فيه اجمل
بس الاول انا محتاج منك اثبات على كلامك ده

ثبت ان الشخص الذي لاينجب لايستطيع اتمام عملية المعاشرة الزوجية كاملا وثبت ايضا انه في تلك الحالة يحدث عند زوجته كانثي نوع من ( الاحتياج الجنسي ) وحينما لاتشعر بانها ( شبعت ) لعدم مقدرته فانه من السهل علي الشيطان في تلك الحالة ان يهيء الظروف لها كي تقع في الخطية خطية الزنا مع اي شخص

وبعدين بعد الجمله دى انت بتقول و قيل

وقيل ان العقل وقتها تحركه العاطفة المتعطشة الي تلك الغريزة التي اثارها الزوج ثم لم يكملها او يشبعها

يعنى ايه و قيل دى
مين اللى قال
انا مش مقتنع بالكلام ده

مين اللى قال ان الراجل اللى مش بينجب لا يسطتيع اتمام عمليه المعاشره الزوجيه كاملا
الكلام ده مش كلام علمى

معلش الكلام مش داخل عقلى
عشان كدا مش هتناقش فيه

اما بالنسبة لكلام الناى الحزين فانا بحترمة جدا لانة صح
وانا معلقتش على النقطة دى لان مش محور الموضوع كلنا ركزنا فى نقطة معينة واتكلمنا فيها لو اتنين عملوا تحليل قبل الزواج واتضح انة طرف منهم غير قادر على الانجاب يبقى ردفعل كلا منهم اية ؟
عموما دا موضوع تانى خالص ونقطة تانية خالص
انا بحييك على ذكائك --- الرب يباركك

كراكيب
11-17-2009, 07:40 PM
[quote=الناى الحزين;614172]
يعنى ايه و قيل دى
مين اللى قال
انا مش مقتنع بالكلام ده

الكلام ده مش كلام علمى

بص ياناي الكلام قاله سيدنا الانبا بولا وهو بيتكلم من واقع خبرة لانه جات له مشاكل من النوع ده يعني انا كلامي مش من فراغ

ومين قال لك انها مفكرتش هو انت اب اعترافها انا بقول دي حرب من الشيطان وسيدنا نفسه حذر منها

معلش الكلام مش داخل عقلى
عشان كدا مش هتناقش فيه

انا اثبت المصدر ولو مش داخل عقلك يبقي انت اللي عندك مشكلة

الناى الحزين
11-18-2009, 12:47 AM
[quote=الناى الحزين;614172]

بص ياناي الكلام قاله سيدنا الانبا بولا وهو بيتكلم من واقع خبرة لانه جات له مشاكل من النوع ده يعني انا كلامي مش من فراغ

يا حبيبى بقولك اثبتلى بكلام علمى
يعنى هاتلى بحث او رساله دكتوراه او مقطع فيديو لدكتور فى الامراض الجنسيه او تجبلى موقع علمى على النت بيقول الكلام ده
انا مش بشكك فى خبره الانبا بولا طبعا
بس بقولك اتئكد من كلامك الاول

ومين قال لك انها مفكرتش هو انت اب اعترافها انا بقول دي حرب من الشيطان وسيدنا نفسه حذر منها
ههههههههههههههههههههههه
طب اعلق اقول ايه
يا حبيبى المعلومه دى اصلا غلط
وكلامك ده بجد يودى فى داهيه
لو كل راجل مش بيخلف شاف كلامك ده
اضمنلك ان الانبا بولا مش هيسيب المجلس الاكليريكى لا ليل ولا نهار

انا اثبت المصدر ولو مش داخل عقلك يبقي انت اللي عندك مشكلة
صدقنى انا مفيش عندى اى مشكله انا سئلتك سؤال
وانت رديت عليا رد غير مقنع بس

حبيبى
انا مش بختلف معاك فى النقاش
انا طلبت منك تقنعنى بكلام علمى وانا اناقشك فى كلامك
مين اللى قال
ان الراجل اللى غير قادر على الانجاب لا يتمم عمليه المعاشره الزوجيه كااااااااااااااملاتاً
وان الزوجه لم تتم لها عمليه الاشباع الجنسى اشباع كاااااااااااااامل

كلامك غير صحيح
اثبتلى بكلام علمى
اقول كمان

emmmy
11-18-2009, 01:08 PM
على فكرة يا ناى انا معاك ان موضوع ان الانجاب مالوش علاقة بممارسة الحياة الزوجية
وممكن واحد يكون عادى جدا فى النقطة دى ومع ذلك مش بيخلف لان دى حاجة ودى حاجة
ولكن ربما يكون الحالة التى يتكلم عنها كراكيب حالة استثنائية
عموما كلنا بتكلم على سبيل اللى بنسمعة ونقراة وهو بيقولك انة سمع الكلام دة من الانبا بولا
والانبا بولا خبرة عملاقة
ودة مجرد منتدى بيطرح فية الاعضاء افكار ومعلومات وموضوعات مختلفة من كل نوع يعنى مش مش موقع علمى ولا حاجة
والواحد اللى اللى بتقول علية مش بيخلف وسمع الكلام دة مش المفروض ابدا يمشى وراة وهو مغمض احنا كدة فتحنا لة الباب هو لازم يسال ويفهم من مصدر علمى ودكاترة واكيد الحالات بتختلف والاسباب كمان بتختلف
سورى يا كراكيب على تدخلى بس حبيت اوضح شئ
ومرسى يا ناى ربنا يباركك

كراكيب
11-22-2009, 11:54 AM
شكرا علي تدخلك ياايمي والموضوع ده بتاعنا كلنا مش بتاعي انا بس
وانا بالفعل احضرت بحث حول الموضوع ده بس زي ماانتي ماذكرتي احنا منتدي ديني
وانا عن نفسي واخد كلام سيدنا الانبا بولا ثقة عشان كدة انا متاكد ومقتنع ومش مستني اتاكد
لكن فعلا ومن خلال بحثي عرفت انها حالات وحالات يعني مش كل الحالات واكيد برده ده كان قصد سيدنا
شكرا لجميع الردود وشكرا ايمي

فوفو جورج
11-22-2009, 01:10 PM
انا مختلف معاك فى الراى فى نقطة ان الراجل الى معدوش القدر ة على الانجاب لا يستطيع اتمام المعاشرة دة ملام مش صحيح علميا لان هناك فرق كبير بين القدرة الجنسية والقدرة على الانجاب فهناك رجال معندهمش الدرة على الانجاب ولكن القدرة الجنسية طبيعية والعكس صحيح راجل القدرة الجنسية عندة ضعيفة وعندة اولاد فهل المراءة المصابة بالبرود الجنسى ساء كان السبب نفسى او عضوى غير قادرة على الانجاب طبعا لا اما بالنسبة لانها تستمر معاة ولا لا فدة راجع لقرارها النهائى بس المفروضض تفكر بالعقل قبل ما تفكر بالنطق انا عن نفسى لو اكتشفت ان البنت الى هتجوزها مبتخلفش هستمر معاها واتجوزها لو كنت بحبها وبعدين المسالة دى بتاعة رربنا فية كتير اتجوزو ومخلفوش وربنا كرمهم وخلفو بعد سنين فغير المستطاع عند الناس مستطاع عند اللة

كراكيب
11-22-2009, 01:32 PM
انا ذكرت ان دي حالات وحالات راجع ردودي
وبعدين انا ذكرت برده ان ده كلام سيدنا الانبا بولا
شكرا للمرور

marian magde
12-15-2009, 02:55 AM
:em0400:اولا انا مش عارفة اقول اية تانى على ان مواضيعك جااامددة قوى ثانيا نخش فى الموضوع ان دة بصراحة بنسبة للبنت حاااجة صعبة قوووووى ثم كمان خاصة لما بنت تاخدها الجلالة وتقول لا طبعا ارضى لا اعتقد انها بتبقى تجارب قااسوة قوووى وصعبة بس بردوا رجع وقول المعجزات مافيش حد يقدر يقول حاجة عليها انا شفت بعننيا حد مش كان بيخلف بقالهم 15 سنة وجابوا دلوقتى بنت اسمها مارينا فربنا بيتمجد فى كل حياتنا بس هية تجربة صعبة قوى ومش ينفع اى بنت تستهتر بيها وتدخلها بقوة كدة وربنا معانا

كراكيب
12-15-2009, 03:17 AM
شكرا ياماريان للمتابعة الجميلة
وطبعا القديسين عملهم لايتوقف ابدا وهم دائما يساندوننا