المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الانبا بولا يحذر : الافلام الجنسية تفسد العلاقة الزوجية

كراكيب
10-28-2009, 04:23 PM
في احدي عظات سيدنا الانبا بولا في برنامج بيت ع الصخر تطرق نيافته الي رؤية الافلام الجنسية من جانب الشباب او الزوجين وتاثيرهم علي العلاقة الزوجية وقد اكد نيافته ان مشاهدة الافلام الجنسية هي خلطة شيطانية علي حد تعبيره لافساد العلاقة الزوجية وكانت تلك هي مبرراته لذلك
1- ان الرجل حين يشاهد تلك الافلام فانها تستنفذ طاقته الجسمانية مما يعوقه عن اتمام العلاقة الزوجية كاملا وهو مايعود علي امراته بالتعب
2- ابطال هذه الافلام يكونوا مختارين بمواصفات معينة فمثلا تكون الفتاة مختارة بمقاييس جمالية معينة قد لاتتوافر في زوجة الشخص كما ان الرجل الذي يختار يكون قويا جسمانيا بقصد وهو ماقد لا يتوافر في كل الازواج مما يجعل الزوجة معتقدة بان زوجها ضعيف وهذا خطا لان هذا هو الطبيعي
3- هذه الافلام ومازال الكلام علي فم سيدنا تكون بها مبالغات كثيرة مثل مدة الفيلم التي قد تتعدي الوقت الطبيعي لاي علاقة وهي اشياء ( غير حقيقية وبها خدع تصويرية ) كما يؤكد سيدنا الانبا بولا
4- بعض هذه الافلام تحتوي علي عنف شديد من جانب الطرفين وقد تكون هذه المشاهد سببا في تنفير الزوجة من هذه العلاقة
وصية سيدنا ( لو عاوز تخرب علي بيتك شوف الافلام دي ولو عاوز تجيلي المجلس الاكليريكي تشتكي بعد جوازك بست اشهر شوف الافلام دي )

العظة هنا
-الجنس الناجح واثره على الزواج

التحميل

http://www.4shared.com/file/12173632...0d9/_____.html (http://www.4shared.com/file/121736322/867c10d9/_____.html)

magdy totti
10-29-2009, 02:22 PM
الله ياا فناان بجد موضوع مهم جدااا ويستحق المنااااقشة
وفعلناا مشااهده الافلام دى مش بيتحلى الزوج او لزوجة
قليل او ضعيف فى نظر الطرف الاخر
ولكن يكون ضعيف من دااخله ولا يستطيع عمل ااى شى
ومشاا هدة الشباب ايضااااا لاافلام دى
قبل الزواااج خراب ليهم وقد تودى مشااهدتهااا
اااحساااس بعض الشباب لعد قدرتهم على الزواج او اتمام اااى علاقة زوجية
وغيرة كتير
ميرسى ياا ميلاد على الموضوع الجميل ده
واااسف ان كنت خرجت عن الموضوع شوية
وانا حملت العظة
ربناا يبارك حياااااااااااااتك

تاماف
10-29-2009, 02:37 PM
الله عليك يسلم زوءك فى انتقاءالمواضيع اللى ملهاش حل تسلم ياامر

armia1987
10-29-2009, 04:33 PM
موضوع يستحق التقييم

kottah_sh
10-30-2009, 01:43 AM
انا اتفرجت على الحلقه
وبجد حلقه جميله اوى ومفيده جدا

بس فى ناس فهمت كلام الانبا بولا غلط
لو عاوز تخرب علي بيتك شوف الافلام دي ولو عاوز تجيلي المجلس الاكليريكي تشتكي بعد جوازك بست اشهر شوف الافلام دي )

هوه يقصد الناس اللى ادمنت الموضوع ده
مش لمجرد مره او اتنين
فى ناس كتير فهمتها غلط

ميرسى ياكراكيب

Katy_Archi-Mekhaeel
10-30-2009, 02:33 AM
ميرسى جدا ع التوبيك المهم دا

الرب يباركك

كراكيب
10-31-2009, 02:34 PM
الله ياا فناان بجد موضوع مهم جدااا ويستحق المنااااقشة
وفعلناا مشااهده الافلام دى مش بيتحلى الزوج او لزوجة
قليل او ضعيف فى نظر الطرف الاخر
ولكن يكون ضعيف من دااخله ولا يستطيع عمل ااى شى
ومشاا هدة الشباب ايضااااا لاافلام دى
قبل الزواااج خراب ليهم وقد تودى مشااهدتهااا
اااحساااس بعض الشباب لعد قدرتهم على الزواج او اتمام اااى علاقة زوجية
وغيرة كتير
واااسف ان كنت خرجت عن الموضوع شوية
وانا حملت العظة
ربناا يبارك حياااااااااااااتك

بالعكس يامجدي انت دخلت جوة الموضوع واضفت له شكرا لرايك ياغالي

كراكيب
10-31-2009, 02:35 PM
ميرسى جدا ع التوبيك المهم دا

الرب يباركك

شكرا ياكاتي

كراكيب
10-31-2009, 02:38 PM
[QUOTE=kottah_sh;605560]انا اتفرجت على الحلقه
وبجد حلقه جميله اوى ومفيده جدا

بس فى ناس فهمت كلام الانبا بولا غلط
لو عاوز تخرب علي بيتك شوف الافلام دي ولو عاوز تجيلي المجلس الاكليريكي تشتكي بعد جوازك بست اشهر شوف الافلام دي )

هوه يقصد الناس اللى ادمنت الموضوع ده
مش لمجرد مره او اتنين
فى ناس كتير فهمتها غلط

اعترض معاكي ياكوتا وان كنت بحييكي لانك شاهدتي الحلقة لكن سيدنا مقصدشي الادمان بدليل انه ذكر ان الشخص هيجيله المجلس الاكليريكي بعد فترة قليلة من الزواج يعني مش هيكون في ادمان لكن طبعا هو يقصد الزوجين اللي بيشاهدوا مش الشخص العادي

ميرسى ياكراكيب

شكرا للمتابعة والرد المميز

كراكيب
10-31-2009, 02:39 PM
موضوع يستحق التقييم

شكرا ياارميا

كراكيب
10-31-2009, 02:40 PM
الله عليك يسلم زوءك فى انتقاءالمواضيع اللى ملهاش حل تسلم ياامر

شكرا ياتماف ومنورة الموضوع بردك اللي مالوش حل

emill
12-11-2009, 12:19 AM
كلام سليم بس اللى يعمل بية

marian magde
12-15-2009, 01:06 AM
:em0400:اولا موضوع حلو وانت اصلا حلو عشان انت جرئ ومش بتهرب مع انك مش كبير يعنى على الحكمة ثانيا فعلا الموضوع دة عامل زى الدوامة فى المحيط بس صعب الرجوع منها جدا بس مش مستحيل بس فى نفس الوقت فعلا كلوا احراج وافلام وصدقنى بس دة الى بيبقى ضعيف بس احنا لازم نبقى اقوى ومافيش مقارنة مابين علاقة الى ربنا مقدسها ومابين الزنة والافلام دى مش اكتر من زنة فالمفروض ماحدش لا يتفرج ولا يقارن دة طبعا فى حالت المتزوجين وكفاية حب روح البنادم الى قلبى اختاروا يبقى شريك حياتى عشان يحبنى ويحمينى ويساعدنى ويقوينى مش الكلام بتاع الافلام الهابطة دى ومرسى ليك يااكراكيب قولى صحيح انت اسمك اية بدل كراكيب دى هههههههه بهزر لو مش عايز تقول عادى وربنا يعوض تعبك ومعانا كلنا ويحمينا

emill
12-15-2009, 01:17 AM
شكرا ليك موضوع جميل
وفى غاية الاهمية

هاني منصر شفيق
12-15-2009, 02:44 AM

كراكيب
12-15-2009, 03:13 AM
[QUOTE=marian magde;632952]:em0400:اولا موضوع حلو وانت اصلا حلو عشان انت جرئ ومش بتهرب

ماهوانا لقبي صاحب القم الجريء وده احدي العضوات هي اللي وصفتني بيه وانتي ردك اللي زي العسل

مع انك مش كبير يعنى على الحكمة ثانيا فعلا الموضوع دة عامل زى الدوامة فى المحيط بس صعب الرجوع منها

حلو قوي التشبيه ده

جدا بس مش مستحيل بس فى نفس الوقت فعلا كلوا احراج وافلام وصدقنى بس دة الى بيبقى ضعيف بس احنا لازم نبقى اقوى ومافيش مقارنة مابين علاقة الى ربنا مقدسها ومابين الزنة والافلام دى مش اكتر من زنة فالمفروض ماحدش لا يتفرج ولا يقارن دة طبعا فى حالت المتزوجين وكفاية حب روح البنادم الى قلبى اختاروا يبقى شريك حياتى عشان يحبنى ويحمينى ويساعدنى ويقوينى مش الكلام بتاع الافلام الهابطة دى ومرسى ليك يااكراكيب قولى صحيح انت اسمك اية بدل كراكيب دى هههههههه بهزر لو مش عايز تقول عادى وربنا يعوض تعبك ومعانا كلنا
ويحمينا

انتي لسه جديدة بقي عشان كدة متعرفيش اسمي عامة بصي ع الرد بتاع هاني هتلاقيه بيقوللي ميرسي ياميلاد وده اسمي بس انا معرفشي هو عرفه منين

كراكيب
12-15-2009, 03:15 AM
شكرا ياهاني انت مين قاللك ع اسمي؟؟؟؟؟؟

كراكيب
12-15-2009, 03:15 AM
شكرا يااميل علي تشجيعك ليا