المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : العيادة الأرثوذكسية

dr mina
11-11-2009, 03:01 PM
أهلا بكم , لقد بحثت كثيرا فى مواضيع القسم العلمى المختلفة ولم أجد موضوعا يشبه موضوعى و فكرتى و لهذا فكرت أن أعرض عليكم العيادة الأرثوذكسية وهو قسم خاص للأسئلة والاستفسارات الطبية لخدمة اعضاء المنتدى الكرام , وسوف أحاول جاهدا الرد على أسئلتكم سواء هنا او فى صفحتى الخاصة من خلال رسائلكم
أشكر مشاركتكم و اعدكم بالإجابة من خلال معرفتى الطبية و من سؤالى لأساتذتى بالجامعة فى غير فرع تخصصى على كل أسئلتكم واستشاراتكم
الرب يبارك حياتكم ويلمس مرضاه بيد شافية لأنه الطبيب المداوى .
شعر لى عن الباطنة العامة ( مجالى الحبيب ):
أم الأمراض وهى فاتنة بين العقول والقلوب ساكنة
تثرى العقول بكل الفنون وهل ينتهى عشقى للباطنة ؟

د / مينا ميخائيل
نائب أمراض الباطنة العامة 2010
السنة النهائية بكلية الطب ( امتياز مع مرتبة الشرف )

armia1987
11-11-2009, 06:08 PM
موضوع جميل جدا يا دكتور مينا واهلا بيك وبافكارك الجميلة
جدا جدا

dr mina
11-11-2009, 06:15 PM
شكرا ارميا فى انتظار مشاركات الاعضاء وربنا يساعدنى لخدمتكم جميعا

koko_4m
11-11-2009, 06:52 PM
ميرسى ليك كتير
فكره هايله يامينا بجد
ربنا يعوض تعب خدمتك
ويفرح قلبك

dr mina
11-11-2009, 09:35 PM
شكرا koko , فى انتظار مشاركتكم ومساعدتى بأفكاركم البناءة , لخدمة اعضاء منتدانا الحبيب

kamer14
11-12-2009, 05:08 PM
ربنا يخليك لينا يادكتور مينا هنتعبك معانا

بونبونه سكر
11-13-2009, 04:37 PM
موضوع جميل وجديد ربنا يعوضك

dr mina
11-13-2009, 05:49 PM
شكرا kamer و بنبونة سكر على مشاركتكم فى انتظار أسئلتكم واستفسارات الأعضاء من منتدانا الحبيب

kiro0oalex
11-13-2009, 06:05 PM
موضوع جميل وجديد
اهنيك عليه
تسلم ايدك د / مينا

Katy_Archi-Mekhaeel
11-13-2009, 06:44 PM
بجد شكرا جدا يا دكتور ع مساعدتك وخدمتك ومحبتك الكبيرة دى

الرب يباركك ويوفقك

dr mina
11-13-2009, 09:12 PM
شكرا كاتى الرب يبارك حياتك فى , انتظار استفساراتكم وأسئلتكم

dr mina
11-14-2009, 03:29 PM
شكرا كيرو ,شكرا كاتى فى انتظار مشاركتكم وأسئلتكم واستفساراتكم الطبية انت وكل الاعضاء

elphilasouf
11-14-2009, 08:19 PM
ممممممممممممممم
موضوع حلو يا دكتور وفكره حلوه
مممممممممممم يارب لو مفهاش تعب يعنى
انا كان شاغلنى اوي موضوع انفصام الشخصيه ( ده غير الفصام الشيزوفرنيا ) وكنت عاوز اعرف اسبابه وأعراضه وكيفيه علاجه
وعلاج للعازات فى البطن

سيزر الروش
11-14-2009, 09:22 PM
شكرا يا دكتور مينا على الم\علومات الجميل ربنا يبارك حياتك ويفرحك

dr mina
11-15-2009, 12:26 AM
عزيزى الفيلسوف أشكرك على سؤالك كثيرا , أولا :
بالنسبة للغازات بالبطن والتى يشكو منها البعض تحديدا بعد الأكلات الدسمة فأسبابها كثيرة ولكن أشيعها على الإطلاق عسر الهضم بسبب عدم تكيف الانزيمات الفعالة لهضمها, القولون العصبى و عند السيدات من أشهر الأسباب حصوات المرارةإذا كان الأكل دسما أكثر من اللازم او كميته كبيرة وبالتالى فإنه يخرج من المعدة للأمعاء وهو غير مهضوم كاملا ولسهولة امتصاصه فإنه يبقى فترة فى الامعاء مما يؤدى الى حدوث frementation و هذا ما يؤدى إلى حدوث الغازات ,إضافة إلى أن الغازات بطبيعة الحال تدخل إلى أمعائنا من خلال الهواء و تناول السكريات بكميات كبيرة لأنها بطبيعتها قابلة للتخمر , لهذا إذا كانت الشكوى فقط من الغازات بالبطن فعلاجها سهل جدا , أما إذا كانت هناك أعراض مصاحبة فبرجاء ذكرها لكى يكتمل التشخيص , لأان حدوث الغازات أمر طبيعى فى واقع الأمر , وتحدث فى صورتين غازات شرجية( flatulence ) أو غازات من الفم ( belching)
العلاج : فى حالة وجود الغازات فقط العلاج هو قرص فحم ( charcoal activated ) يٌطلب من الصيدلية و يؤخذ بعد الأكل مباشرة ويعمل الفحم كمادة تمتص الغازات حولها وتخرج مع الفضلات, إضافة لتصحيح المفاهيم التى قلناها سابقا من وجبات خفيفة قليلة السكريات و ملاحظة أى اعراض اخرى مصاحبة ( د مينا ميخائيل )

ثانيا : الفصام Schizophrenia مرض عقلي يتميز بعدة اعراض منها الهذيان: وهو الاعتقاد الخاطئ بوجود أمور غير موجودة فعلاً وغير واقعية. من الأمثلة على ذلك اعتقاد المريض بأن ثمة مؤامرة تحاك ضده أو بأنّ زوجته تخونه.
● الهلوسة: وهي الإحساس بواسطة واحدة أو أكثر من الحواس الخمس, بوجود أشياء غير موجودة أصلاً, مثل سماع أصوات, رؤية أشخاص أو أشباح... ويرافق ذلك عدم ترابط الأفكار وبالتالي عدم وضوح في الكلام الذي ينطق به المريض.
● اضطراب الحركة: ويتجلى من خلال زيادة الحركة الى درجة الهيجان, أو نقصانها الى درجة الجمود.
ولانفصام الشخصية عوارض أخرى هامة تتجلى في البرودة العاطفية, الإنطواء على النفس, فقدان المتعة, اللاإرادة واللامنطق.
الى ذلك ينزوي المريض وينغلق على ذاته, وتصبح تصرّفاته غريبة, فينقطع الحوار بينه وبين الآخرين ويبقى في عالمه الخاص لا يستطيع التأقلم مع الواقع, ويعاني من قلق عظيم قد يدفعه الى الانتحارويتم علاجه أساسا بالعقاقير لفترة قد تطول او تقصر حسب الحالة
اما مايسمى ازدواج الشخصية ( الانفصام الذى تقصده ) فهو اضطراب نفسي حقيقي حيث يظهر الشخص بأكثر من شخصية وهو احد الاضطرابات الانشقاقية Dissociative Disorders كان يسمى اضطراب تعدد الشخصية Multiple Personality Disorder في التصنيف الثالث DSM-III-R واصبح الآن يسمى اضطراب الهوية الانشقاقي Dissociative Identity Disorder حسب التصنيف الرابع DSM-IV
يتميز اضطراب تعدد الشخصية بوجود اثنتان او اكثر من الشخصيات المنفصلة الواضحة والتي قد تصل الى اكثر من مائة شخصية في الحالات المعقدة النادرة :shock:
يحدث الانتقال من شخصية لأخرى عند وجود ضغط نفسي اجتماعي شديد ويتم الانتقال فجأة خلال ثوان الى دقائق .. وقد تناقض كل شخصية الاخرى كأن تتحول الآنسة الخجول فجأة الى داعرة
اسباب اضطراب تعدد الشخصية في الغالب هي وجود تاريخ لايذاء جنسي بصفة خاصة اضافة الى الانواع الاخرى من الايذاء الجسمي والنفسي في الطفولة .. اما علاجه فلايعتمد على العقاقير بل على العلاج النفسي طويل المدى لتفريغ الصدمات النفسية المكبوتة
( نقلا عن موقع د ( عادل صادق للطب النفسى , مكتبة كلية الطب جامعة عين شمس )
أعتذر عن الاقتباس هنا ياصديقى ولكن هذا غير مجال تخصصى و أنا لا أحب الافتاء مطلقا فلا خجل من عدم المعرفة و لأن اتساع العلم لا يقدر ان يحده احد , أشكرك لردك و أتمنى أن أكون أفدتك بردى الأول

elphilasouf
11-16-2009, 10:29 PM
عزيزى الفيلسوف أشكرك على سؤالك كثيرا , أولا :
بالنسبة للغازات بالبطن والتى يشكو منها البعض تحديدا بعد الأكلات الدسمة فأسبابها كثيرة ولكن أشيعها على الإطلاق عسر الهضم بسبب عدم تكيف الانزيمات الفعالة لهضمها, القولون العصبى و عند السيدات من أشهر الأسباب حصوات المرارةإذا كان الأكل دسما أكثر من اللازم او كميته كبيرة وبالتالى فإنه يخرج من المعدة للأمعاء وهو غير مهضوم كاملا ولسهولة امتصاصه فإنه يبقى فترة فى الامعاء مما يؤدى الى حدوث frementation و هذا ما يؤدى إلى حدوث الغازات ,إضافة إلى أن الغازات بطبيعة الحال تدخل إلى أمعائنا من خلال الهواء و تناول السكريات بكميات كبيرة لأنها بطبيعتها قابلة للتخمر , لهذا إذا كانت الشكوى فقط من الغازات بالبطن فعلاجها سهل جدا , أما إذا كانت هناك أعراض مصاحبة فبرجاء ذكرها لكى يكتمل التشخيص , لأان حدوث الغازات أمر طبيعى فى واقع الأمر , وتحدث فى صورتين غازات شرجية( flatulence ) أو غازات من الفم ( belching)
العلاج : فى حالة وجود الغازات فقط العلاج هو قرص فحم ( charcoal activated ) يٌطلب من الصيدلية و يؤخذ بعد الأكل مباشرة ويعمل الفحم كمادة تمتص الغازات حولها وتخرج مع الفضلات, إضافة لتصحيح المفاهيم التى قلناها سابقا من وجبات خفيفة قليلة السكريات و ملاحظة أى اعراض اخرى مصاحبة ( د مينا ميخائيل )

ثانيا : الفصام schizophrenia مرض عقلي يتميز بعدة اعراض منها الهذيان: وهو الاعتقاد الخاطئ بوجود أمور غير موجودة فعلاً وغير واقعية. من الأمثلة على ذلك اعتقاد المريض بأن ثمة مؤامرة تحاك ضده أو بأنّ زوجته تخونه.
● الهلوسة: وهي الإحساس بواسطة واحدة أو أكثر من الحواس الخمس, بوجود أشياء غير موجودة أصلاً, مثل سماع أصوات, رؤية أشخاص أو أشباح... ويرافق ذلك عدم ترابط الأفكار وبالتالي عدم وضوح في الكلام الذي ينطق به المريض.
● اضطراب الحركة: ويتجلى من خلال زيادة الحركة الى درجة الهيجان, أو نقصانها الى درجة الجمود.
ولانفصام الشخصية عوارض أخرى هامة تتجلى في البرودة العاطفية, الإنطواء على النفس, فقدان المتعة, اللاإرادة واللامنطق.
الى ذلك ينزوي المريض وينغلق على ذاته, وتصبح تصرّفاته غريبة, فينقطع الحوار بينه وبين الآخرين ويبقى في عالمه الخاص لا يستطيع التأقلم مع الواقع, ويعاني من قلق عظيم قد يدفعه الى الانتحارويتم علاجه أساسا بالعقاقير لفترة قد تطول او تقصر حسب الحالة
اما مايسمى ازدواج الشخصية ( الانفصام الذى تقصده ) فهو اضطراب نفسي حقيقي حيث يظهر الشخص بأكثر من شخصية وهو احد الاضطرابات الانشقاقية dissociative disorders كان يسمى اضطراب تعدد الشخصية multiple personality disorder في التصنيف الثالث dsm-iii-r واصبح الآن يسمى اضطراب الهوية الانشقاقي dissociative identity disorder حسب التصنيف الرابع dsm-iv
يتميز اضطراب تعدد الشخصية بوجود اثنتان او اكثر من الشخصيات المنفصلة الواضحة والتي قد تصل الى اكثر من مائة شخصية في الحالات المعقدة النادرة :shock:
يحدث الانتقال من شخصية لأخرى عند وجود ضغط نفسي اجتماعي شديد ويتم الانتقال فجأة خلال ثوان الى دقائق .. وقد تناقض كل شخصية الاخرى كأن تتحول الآنسة الخجول فجأة الى داعرة
اسباب اضطراب تعدد الشخصية في الغالب هي وجود تاريخ لايذاء جنسي بصفة خاصة اضافة الى الانواع الاخرى من الايذاء الجسمي والنفسي في الطفولة .. اما علاجه فلايعتمد على العقاقير بل على العلاج النفسي طويل المدى لتفريغ الصدمات النفسية المكبوتة
( نقلا عن موقع د ( عادل صادق للطب النفسى , مكتبة كلية الطب جامعة عين شمس )
أعتذر عن الاقتباس هنا ياصديقى ولكن هذا غير مجال تخصصى و أنا لا أحب الافتاء مطلقا فلا خجل من عدم المعرفة و لأن اتساع العلم لا يقدر ان يحده احد , أشكرك لردك و أتمنى أن أكون أفدتك بردى الأول
اشكر اهتمامك وردك الحلو ... بالنسبه لموضوع الغازات انا اعرف كمان ان النعناع بيفيد فى الحكايه دي هل ده صحيح ولا لا ..
وبالنسبه لموضوع الشيزوفرنيا ميرسي لتعبك انا كنت اقصد انفصام الشخصيه وليس الفصام .. لكن ع أي حال مش مهم ان كان فى غير تخصصك ،

ربنا يعوض تعبك الحلو

dr mina
11-17-2009, 01:46 AM
عزيزى الفيلسوف , بالطبع أحيانا يكون النعناع مفيدا لما له من أثار إراحة الجهاز الهضمى واسترخائه , و أيضا من الأشياء التى تزيد الغازات على النقيض من النعناع البصل لأنه يؤدى الى ارتخاء قفل المرئ السفلى , فيؤدى إلى belching
أشكرك على ردك ولكنى بحثت فى موضوع انفصام الشخصية وهو غير الشيزوفرينيا , وهو بمعنى ان يكون للشخص أكثر من شخصية يؤمن بها ايمانا شديدا فينسى الأخرى , وقد تعتقد انه تشابها مع الشيزوفرينيا لأان السينما المصرية قدمت الاثنين كأنهم فكرة واحدة , و إن كنت محبا للاطلاع أكثر هذا موقع الطب النفسى مشاركة بين جامعات مصر http://www.esnpn.org/

Malak sokar
12-10-2009, 07:35 AM
موضوع ممتاز يامينا وانا سوالي بسيط
اعرف ان الام لما تاخد ادوية معينة وهي حامل ممكن ياثر علي البيبي عشان كدو في حجات معينة للحامل
سوالي بقي من من عمر كام في الحمل بيتاثر البيبي بالادوية مثلا من حمل يوم اتنين 15 يوم ولا كام

emmmy
12-11-2009, 07:06 PM
الله فكرة رائعة مرسى اوى يا مينا على محبتك دى
بس احنا كدة هندوشك خالص
بجد محبة وخدمة مالهاش حدود الرب يباركك ويملا حياتك بالنجاح ويعوض تعب محبتك

بص بقى كل المقدمة الحلوة دى مش ببلاش دة علشان انا عايزة اسال سؤال هههههه
شوفت بقى انا شاطرة ازاى

بص بقى يا دكتور انا عندى الجيوب الانفية ضعيفة جدا ومن اقل شوية هواء او لو خرجت الصبح بدرى او تغير الجو بحس بتعب فظيع التهاب فى الانف والجيوب الانفية وصداع
وبرتاح اوى لما باخد برشام اسمة كومترس -- بس للاسف لانة مضاد حيوى بيعملى هبوط بعدها وضعف ودوخة
اية رايك ولو ليك اى اسئلة اناممكن اقولك علشان اجابتك تبقى شاملة
ومرسى بجد على فكرتك ومحبتك
الرب يبارك حياتك

dr mina
12-11-2009, 10:13 PM
عزيزتى ايمى . اولا أشكرك كثيرا على كلماتك الرقيقة الأولى , الرب يابرك أنفسنا لمجد اسمه القدوس
ثانيا لى بعض الأسئلة لكى :
1 هل عملتى أى من الاشعة المقطعية على الجيوب الانفية وإذا كنتى عملتى أى منهم كان مصابا ؟
2 هل تعانين من حساسية ؟ هلى أحد من عائلتك يعانى من ازمة أو ربو أو حساسية ؟
3 هل عندك أى التهاب باللثة أو الفم ؟
4 هل تعانين من أنيميا أو عملتى تحليل دم قبل كده ؟
أرجو الاجابةعن أسئلتى وقد حاولت أن أرسلها لك كرسالة خاصة ولكن تطلب منى أن أكون اكثر فاعلية فى المنتدى فسامحينى
العلاج : هناك مجموعات من الأدوية تؤخذ : مثل :
1 decongestive drugs : congestal <benadryl <actifed<drixoral
وتؤخذ كقرص واحد صباحا ومساءا
2 مضادات حيوية ك amoxil <cipro <augmentin <biaxin <zithromax
3 إذا كنتى تعانين من أى نوع من انواع الحساسية يتم أخذ مضادات الهيستامين أمثال :
claritin , allegra
4 موضعيا للأنف : غير الستيرويدات :
nasalcrom < afrin< dristan
ستيرويدات : nasacort , rhinocort (تؤخذ بمعرفة الطبيب فقط)
5 أخيرا هناك بعض عمليات المنظار التى تزيل الغشاء المخاطى الملتهب
أرجو الاجابة عن أسئلتى , وإلى حينها يمكنك أخذ :
congesatl (قرص صباحا ومساءا )
تغييير نوع المضاد الحيوى إلى نوع أقل وطأة مثل : amoxil 250 or amoxil 500
(قرص كل 8 ساعات )
سبراى الأنف ( يفضل استخدامه لاحقا لكى أشرح لكى كيفية استخدامه مهم )

أخيرا , أرجو استشارة طبيب أنف وأذن لأنى مؤمن جدا بالتخصص فى حال عدم الاستجابة ولكن هذه هى الأدوية التى نصرفها لمرضانا يوميا
أرجو أن أكون أفدتك فى انتظار ردك
وهذا هو ايميلى لأى استفسار من اعضاء المنتدى : [email protected]
شكرا وألف سلامة

nerooo
12-11-2009, 10:50 PM
شكرا يا دكتور وربنا يبارك تعبك معانا
فكرة جميلة جداااا
واكيد هتفيد ناس كتير

dr mina
12-12-2009, 12:27 AM
شكرا neero , ربنا يبارك حياتك ويسلمك , فى انتظار استفساراتكم وأسئلتكم , إلى لقاء قريب

emill
12-12-2009, 02:36 AM
فكرة حلوة بس هى اية هههههه

emmmy
12-12-2009, 03:27 PM
عزيزتى ايمى . اولا أشكرك كثيرا على كلماتك الرقيقة الأولى , الرب يابرك أنفسنا لمجد اسمه القدوس
ثانيا لى بعض الأسئلة لكى :
1 هل عملتى أى من الاشعة المقطعية على الجيوب الانفية وإذا كنتى عملتى أى منهم كان مصابا ؟
2 هل تعانين من حساسية ؟ هلى أحد من عائلتك يعانى من ازمة أو ربو أو حساسية ؟
3 هل عندك أى التهاب باللثة أو الفم ؟
4 هل تعانين من أنيميا أو عملتى تحليل دم قبل كده ؟
أرجو الاجابةعن أسئلتى وقد حاولت أن أرسلها لك كرسالة خاصة ولكن تطلب منى أن أكون اكثر فاعلية فى المنتدى فسامحينى
العلاج : هناك مجموعات من الأدوية تؤخذ : مثل :
1 decongestive drugs : Congestal <benadryl <actifed<drixoral
وتؤخذ كقرص واحد صباحا ومساءا
2 مضادات حيوية ك amoxil <cipro <augmentin <biaxin <zithromax
3 إذا كنتى تعانين من أى نوع من انواع الحساسية يتم أخذ مضادات الهيستامين أمثال :
claritin , allegra
4 موضعيا للأنف : غير الستيرويدات :
nasalcrom < afrin< dristan
ستيرويدات : Nasacort , rhinocort (تؤخذ بمعرفة الطبيب فقط)
5 أخيرا هناك بعض عمليات المنظار التى تزيل الغشاء المخاطى الملتهب
أرجو الاجابة عن أسئلتى , وإلى حينها يمكنك أخذ :
congesatl (قرص صباحا ومساءا )
تغييير نوع المضاد الحيوى إلى نوع أقل وطأة مثل : Amoxil 250 or amoxil 500
(قرص كل 8 ساعات )
سبراى الأنف ( يفضل استخدامه لاحقا لكى أشرح لكى كيفية استخدامه مهم )

أخيرا , أرجو استشارة طبيب أنف وأذن لأنى مؤمن جدا بالتخصص فى حال عدم الاستجابة ولكن هذه هى الأدوية التى نصرفها لمرضانا يوميا
أرجو أن أكون أفدتك فى انتظار ردك
وهذا هو ايميلى لأى استفسار من اعضاء المنتدى : [email protected]
شكرا وألف سلامة

شكرا دكتور مينا على محبتك وتفاعلك وانا مبسوطة انك كلمتنى هنا اكتر من رسالة خاصة علشان كلة يستفيد معانا ويعرف اما بالنسبة للاجابة على اشئلتك
بص
1- بصراحة انا معملتش اى اشاعات خالص على اى حاجة
لما بيجى التعب بقول شوية برد وخلاص مش مستهلة
وباخد ادوية عشوائى مع انى عارفة ان دة غلط بس هو اهمال بصراحة وكسل

2- انا فعلا بعانى من حساسية -- ولكن مفيش حد فى عائلتى بيعانى من ازمة او ربو او حساسية
بالنسبة للقربيبن منى على الاقل

3- لا خالص معنديش اى التهاب فى اللثة او الفم خالص نشكر ربنا
التعب كلة فى الجيوب الانفية والمخاط الانفية اذا كان فى فرق بينهم

4- لا انا معملتش تحليل دم قبل كدة خالص ولا اى تحليل تانى
بصراحة وبكل امانة ومتزعلشى منى انا مش بحب الدكاترة وبخاف منهم ومن الادوية الكتيرة اوى والحقن بالاخص
بس ان فعلا بحس انى عندى انيميا لانى بحس انى ضعيفة ومش بقدر على اى مجهود
واقل حاجة احس بالدوخة والصداع

يا رب اكون كدة جاوبتك على كل اسئلتك
ومرسى ليك كتير اوى اوى اوى
ومستنية ردك انت بقى

الرب يباركك

dr mina
12-12-2009, 04:22 PM
عزيزتى ايمى أشكرك على ردك , و ان كان هناك بعض التعقيبات :
1 تشخيص الالتهاب المزمن للجيوب الانفية يحتاج بالضرورة لاشعة مقطعية فالتشخيص الاكلينيكى من صداع والم فوق الجيوبالانفية ووجود رشح دائم قد يتشابه كثيرا مع اشياء اخرى لذا اول الاشياء وبرجاء محبة التأكد من التشخيص يا عزيزتى عن طريق عمل اشعة مقطعية او العرض على اخصائى انف واذن وحنجرة
2 أقدر كرهك العام للدكاترة ( ربنا يحافظ على الجميع من كل شر ) ولكن إذا كان هناك أعراض مرتبطة بالانيميا لما لا يتم عمل تحليل دم ؟ ان احد اسباب الهبوط التى قد تعانى منها بعد اخذ الدواء قد تكون بسببها , لذا ارجو ايضا عمل تحليل دم وهوتكلفته بسيطة جدا وسوف يفيدنا كثيرا
3 الحمد لله انه لا يوجد اى التهابات أو اعراض حساسية سواء عندك أو عند اى أحد من عائلتك
4 الى ان نرى ما بالاشعة المقطعية وتحليل الدم :
حضرتك قومى باخذ كونجستال فقط قرص صباحا ومساءا
مع ايقاف المضاد الحيوى إلى ان يثبت صحة التشخيص ( المضاد الحيوى قد يكون غير فعالا اذا لم نتأأكد من التشخيص )
كونجستال كافى جدا للتقليل من حدة الصداع و الالم المصاحب لاحتقان الجيوب الانفية
الرب يابرك حياتك
فى انتظار عملالاشعةوالتحاليل
شكرا

emmmy
12-12-2009, 04:39 PM
انا اللى شكرا كتير دكتور مينا على محبتك واهتمامك
حقيقى عاجزة عن الشكر وانا هحاول اعمل بنصيحتك صدقنى
واسم البرشام كونجستال انا هاخدة بصفة مؤقتة لحد ما اعمل
ما طلبتة منى
ربنا يخليك ويثمر خدمتك ويعوض تعب محبتك بالنجاح دائما
الرب معك

dr mina
12-14-2009, 07:23 PM
لا مطلقا يا ايمى مافيش تعب , ربنا يسلمك ويحافظ عليكى فى انتظار ردك و مشاركة بقية الأعضاء شكرا

emmmy
12-16-2009, 11:49 PM
مينا بص عاوزة اقولك حاجة تانى ممكن معلش
عموما اللى عندة طاقة الحب والعطاء والخدمة مش بيتعب من خدمة الاخرين

سؤالى

انا لية لما باكل فواكة موالح زى البرتقال او الليمون او الطماطم او الفراولة مثلا
بيحصلى التهاب فى الفم بحس انى فى جروحات بسيطة فى فمى وخصوصا فى سقف الفم
صحيح بتكون مدة مؤقتة وبتختفى بس بتتعبنى وتضايقنى فى ساعتها جدا وبكون مش عاوزة اكل الحاجات دى علشان ميحصلشى الالتهابات دى
اية رايك دا عادى يا ترى ؟ ولا لية معنى تانى

ومرسى ليك مقدما

elphilasouf
12-17-2009, 12:10 AM
احنا بعد كده هنفرض رسوم وناخذ الفزيتا من المرضي يا ايمي
وطبعا الفلوس ليا مش لمينا :)
ههههههههههه
ميرسي لتعبك بجد يا دكتور
والف سلامه عليكى يا ايمى شكلك تعبانه:d

emmmy
12-17-2009, 12:24 AM
لا يا سيدى مش تعبانة ولا حاجة وانا لو عارفة انها فيها فلوس مش هاجى اصلا
ههههههههههههه
ثم انت مالك يا فيلو اااااااة انت داخل على طمع عايز ينوبك من الحب جانب

dr mina
12-17-2009, 02:02 AM
عزيزتى ايمى والفيلسوف , اولا يسعدنى أن أبلغكم ان الكشف مجانى تماما ههههههههه, بل انا سعيد جدا بحواركما
ثانيا , موضوع الموالح ده يا ايمى , اأحيانا بسبب وجود حساسية طفيفة فى الغشاء المخاطى للفم وهو نفس الأمر الذى يجعل البعض منا يستجيب لأانواع معينة من الدواء بحرارة مرتفعة او ظهور رشح او طفح حول الفم , الموضوع ببساطة ان الموالح بطبيعة الحال عبارة عن حبيبات صغيرة قد تؤذى عند بعض منا الغشاء الفموى , الموضوع بسيط ولا يحتاج لشئ الا اذا كان مصاحبا لظهور حساسية او طفح جلدى او حدوث ازمة تنفس عند تناولها
لهذا ينصح بعد تناولها بشرب ماء وفير لأكثر من سب : 1 أنه يمنع ويقلل تكوين الحصوات التى تتسبب فيها الحويصلات هذه
2 كنوع من الاذابة وغسل الفم منها كى لا يلتصق بعضها بالفم ويسبب هذه الحساسية الضئيلة
3 ينصح بغسل الفم وعلاج اى اثار التهابات به , لأن الالتهاب يؤجج اللثة وأحيانا يؤدى الى ظهور قرح حتى بدون سبب واضح
اخيرا أشكرك , ومنتظر ردك بخصوص التحاليل والأشعة , ربنا يبارك حياتكم ويسلمك دائما

emmmy
12-17-2009, 04:39 PM
شوفت يا جورج العلاج مجانا اهو اطلع انت منها بقى هههههه
ومرسى دكتور مينا حقيقى على محبتك الكبيرة دى
وشاكرة طول اناتك واجابتك على سؤالى ومن كلامك يعتبر مفيش حاجة تقلق بالنسبة لى وانا هجرب شرب الماء

اما بخصوص التحاليل والاشعة فانا اولا حقيقى عاجزة عن الشكر لمحبتك واهتمامك لانك لسة فاكر
عموما انا فعلا هعمل بنصيحتك صدقنى مع انى عمرى ما فكرت فى الخطوة الايجابية دى
بس لما التعب يجى انا دلوقتى كويسة ومينفعشى اطلب اروح للدكتور من غير سبب
صح ههههه

شكرا يا مينا ربنا يخليك ويبارك حياتك بالنعمة

emmmy
12-17-2009, 06:54 PM
دكتور مينا انت طلبت منى شرب المية بعد اكل الفاكهة الموالح طيب دة مش بيعمل عسر هضم
اية رايك فى الكلام دة ؟

dr mina
12-18-2009, 02:38 AM
الماء يشكل 60 % من جسم الانسان ,وعسر الهضم له أسباب عديدة وليس من ضمنها شرب الماء
, استخدام الماء كما قلت لكى كنوع من تنظيف الفم من الرواسب بعد اكل الموالح لتجنب ترسباتها التى قد تثير عندك بعضا من التهيج للغشاء المخاطى ,
اطمئنى ولا تقلقى
شكرا وفى انتظار مشاركتكم

Malak sokar
12-20-2009, 10:24 AM
شكرا يادكتور لانك مردتش علي سوالي الاولاني
دة سوال تاني انا وداني بتدوخني ووجعاني موت اسمحلي اكتب لك الموضوع في رسالة خاصة وارجو الرد بنقس الطريقة

dr mina
12-20-2009, 10:57 AM
أشكر كثيرا ملاك سكر ولكنى قمت بالرد عليكى ’ أتمنى ان يكون وصلك ردى الرب يبارك حياتك ويحافظ عليكى شكرا

marian magde
12-24-2009, 02:08 AM
:em0400:فعلا ياادكتور انت متميز فى كل حاجة وانت شخص من يعرفك يكسب الكثير انت كنت بارائك تداوى الم وجروح وحيرة الكتير وكملتها بهذة الفكرة لتكون معالج لنفس والجسد وانت تستطيع لانك مميز ولان اللة اعطاك الصفات الكافية لكونك كذلك واللة يعطيك مثل ماتعطى الكثير للاخرين

dr mina
12-26-2009, 03:58 AM
شكرا ماريان على كلماتك الرقيقة وكلنا متميزون لأننا أبناء السيد الرب وهو يحفظنا جميعا , وعلينا ان نجتهد لكى نكون نورا مضيئا فى العالم لأنهم هكذا يروا اعمالكم الحسنة فيمجدوا أباكم الذى فى السموات , شكرا و فى انتظار مشاركتك

elphilasouf
12-27-2009, 11:21 PM
طيب انا عارف تخصصك بس ليا سؤال يمكن تساعدنى فيه طبيا

ايه الفرق بين العقل والمخ من جانب الوظيفه ؟
وهل الحيوان عنده عقل ؟

dr mina
12-28-2009, 12:14 AM
عزيزى الفيلسوف , سؤالك فلسفى أكثر مما هو طبى و لكنى أرحب به كثيرا و هو فعلا يدعونا جميعا للتفكير فيه , الامر وما فيه أن المخ هو التعريف التشريحى لما يوجد بداخل الرأس , ولكن العقل هو الصفة الوظيفية للمخ , بمعنى أنه كما قلت كل كائن حى على الأرض يملك مخا فى رأسه و لكن وظائف هذا المخ ( العقل ) تختلف من كائن إلى أخر و إن كان اجتمعت صفات متشاركة بينهم
المخ تشريحيا هو تجمع عصبى من الاف بل ملايين الاعصاب التى تتراص جانب بعضها و تتواصل من خلال كيماويات تزيد او تعدل من وظائفها ( neurotransmitters ) , و اعتمادا على قوة الأعصاب والغشاء المغطى لها تكون كفاءتها فى اتمام المعادلات التفكيرية والحركية , إضافة إلى ان هناك ما يسمى بمساعدى المخ , أنا أعرف ان الأمر صعبا ولكن اسمح لى ان اشرحه ببساطة شديدة ,
المخ هو عبارة عن قشرتين دماغيين و كانه كرة مقسومة غلى نصفين , هذه الكرة مسئولة عن أشياء معينة و هى ( الافعال الارادية , الاحساس , التفكير وربط المعلومات , الذاكرة , تذكر الوجوه والمعالم والاماكن , التحكم الارادى فى منع التبول والتبرز ........... معظم هذى الوظائف نستطيع ان نطلق عليها عقلا وهى تختلف من كل فصيلة الى اخرى واسماها طبعا الانسان
اسفل هذه الكرة , يوجد بما يسمى مساعدى المخ , وهى انسجة عصبية مساعدة للمخ فى تنفيذ مهامه
ومنها : cerbellum :مسئول الاتزان وتنظيم سرعة الحركات الارادية التى يريد المخ تنفيذها و كأنه من يرسم خريطة اداء لأاوامر المخ العليا قبل ارسال الامر للعضلات لتتحرك كما يريد المخ ( العقل )
basal ganglia : وهى منطقة معينة مسئولة عن تحديد الوظائف والعضلات التى قد تستخدم لمساعدة المخ كما تحدد النبرة الموجودة فى الجسم لتساعدك على الوقوف و فرد الظهر بشكل مستمر وليس شكل ارادى
hypothalamus :وهو مركز التحكم الفعال و لن تصدق يا عزيزى أنه اكثر الاعذاء العصبية حساسية بل أهمية ., لانه يتحكم فى كل المراكز العصبية الهامة والتى تعمل بشكل لا ارادى مثل التنفس , الساعة اليومية أو البيولوجية ,التحم فى زيادة او تباطؤ ضربات القلب ( القلب يعمل منفردا من تلقاء نفسه بعيدا عن المخ )
كل هذه المكونات تساعد المخ على أداء وظائفه وهى تختلف من كائن إلى أخر , وهى بشكل قوى متعالية الوظائف فى الانسان أكثر من الحيوان
أما بالنسبة لسؤالك هلى الحيوان عنده عقل ؟؟ نحن اتفقنا أنه تشريحيا عنده مخ بجمجمته , تبقى أن نتفق على وظائفه ( العقل ) وهو عنده عقل نعم يتحكم فى أفعاله منها غرائزه وفطرته قدرته على التذكر , قدرته على التنظيم الحركى فى الجرى , بل قد تتعجب أنه هناك بعضا من الكائنات قاربت من مستوى ذكاء الانسان مثل الدلافين أو الحيتان , هو عنده عقل ولكن بصورة ادنى من البشر , وبالطبع هو يفتقد القدرة على النطق مث البشر وهذه من أعلى وظائف العقل البشرى , الببغاء يردد ولكنه لا ينطق وقد أثبتت الدراسات أن قدرته على التذكر كبيرة جدا إلى حد أنه قد يذكر أشياء فيرددها بصوت معين منذ أكثر من 3 أيام

شكرا لسؤالك وفى انتظار ردك و مشاركتك المستمرة . الرب يبارك حياتك ويحافظ عليك

dr mina
01-09-2010, 01:13 AM
فى انتظار أسئلتكم واستفساراتكم الطبية , الرب يبارك حياتكم ويلمس مرضاه بيده الحانية الشافية
كل عام وانتم بخير

sawsaw
05-09-2010, 06:29 PM
thnx dr and wishing to see u taking ur PHD GOD BLESS U BUT i need to know something for people who suffering from hypothyrodism and wanna to make diet is ther is special diet for them or special food ? that after taking treatment levothyroxin sodium 50 mg???????????

dr mina
05-17-2010, 11:00 AM
dear sawsaw , thx for your consultation and your hope for me and you are welcome at any time
your question about a person who had got hypothyroidism and now she (as it occurs more in females ) wants to make a diet ? right ?
first of all you have to know that hypothyroidism is an important cause of increase weight as it causes decreased metabolic rate and so no use of fats and sugars that leads to obesity , and so once the patient takes her treatment the condition becomes stable and vitality comes back to her included the stop of gaining weight , however the dose should be adjusted and follow up by T3,T4,TSH ,should be done
according to diet the patient can undergo a simple type of diet regiemn including : exercise and carbohydrates off regiemns , as i know no restriction for diet unless the hypothyroidism is complicated for an example by hypertension ( so salty food should be avoided ) or liver disease ( so protiens should be decreased
In my opinion just adjust the dose of levothyroxine by follow up of hormones and regularly the patient with mild exercise and some movement will lose weight
thx again and waiting for your kind consultation again hope to be beneficial to you < GOD BLESSES

sawsaw
06-12-2010, 03:34 AM
thnx alot dr mina GBU i know some one got hypothyrodism and lichen planus she suffers long time from depression and stress she is just 20 years old
i am on level 4 faculty of pharmacy i have been read before a researsh on the internet talking about the relationship between lichen planus and hypothyrodism as u know that lichen planus is an un known disease some theories say that its an autoimmune disease but i wanna to know the relationship between lichen planus and hypothyrodism are both due to strees or if there is no strees the patient will be ok and ther is no hypothyrodism and lichen planus sorry dr for annoying u wiz my questions GBU dr

dr mina
03-02-2011, 11:58 AM
dear sawsaw , thx again for your consultation and i am welcomed to meet you dr <
secondly < autoimmune diseases is a complicated matters , researches proved that one disease could influence another one , thats why we found some syndromes that comes together , i searched for what you are saying about the link between hypothyroidism and lichen planus , and i found no direct link between them and the stress , actually they may be found coincidentally thats why control of both should be done
the link that may ensure a relation is that if hypothyroidism is because of myxedema ( autoimmune cause of hypothyroidism ) and lichen planus will then occur possibly as autoimmune event
thanks faithfully hope to meet you soon and you are welcomed any time

emmmy
03-02-2011, 12:16 PM
حمدا على السلامة يا دكتور مينا
رجعت نورت ارثوذكس حقيقى بحضورك الجميل فية
ورجعت تستقبل الاسئلة اللى كنا بندوشك بيها وانت
بمحبتك بتجاوب عليها حقيقى ربنا يعوضك ويبارك عملك وخدمتك
ياااريت مش تغيب عننا تانى بقى -- وكل سنة وانت طيب

ريم الخوري
03-02-2011, 02:30 PM
حمدلةعلى السلامة دكتور مينا
نورت بيتك ارثوذكس من تاني انشاللة عى طول
سؤال طفلةصغيرة 8/9 سنين بتشتكي على طول من بطنها ودا بيكون وقت الصبح وبعض الاوقات بالليل وكتيربتاخده سبب و ميش بتروح المدرسة او حتي لو بتروح بترجع لانها بتشتكي للمس وبتروحها
عملنا فحوصات كتيرة ومفيش اي حاجة عندها الموضوع محيرة بتشتكي بطريقة تحسسك انو في شي بس لما بتكون في البيت وتلعب عادي كأن ما في شيء

الفحوصات كلها عادي بس ميش متاكده ان ظهر عندها بروتنات يا ترسبات ودي اوقات بتكون عندها بس متعملش زي ما بتوصف الم جامد جدا يعني

سؤالى غير دول هل ممكن يكون في شيء ما يبنان بالفحوصات العادية ويحتاج لصورة اترساوند بتنصح فيها لطفلة بهل عمر
والا ممكن يكون موضوع نفسي وغيرة هو وارد بصراحة لاسباب كتيرة عندها في المحيط الاسري

ميش عارفة رايك اي بحالتها دي باي اتجاة نركز نفسي (غيرة )والا عضوي

dr mina
03-03-2011, 03:39 AM
عزيزتى ريم , أشكرك كثيرا على ترحيبك هذا و أشكر الله الذى وفقنى خلال امتحانات الزمالة , و اعادنى على خير إلى هذا المنتدى منتدانا الحبيب
ثانيا , الام البطن عند الاطفال من أكثر الاشياء شيوعا و التى تسبب أرق كبير للطفل وكذلك للأهل لأن الطفل بطبعه غير قادر على توصيف شكواه بدقة و لهذا يجب أن ناخذ الموضوع خطوة خطوة
أولا : السؤال عن بقية الأعراض : هل الطفلة تشكو من إسهال ؟ أو امساك ؟
هل الطفلة تشكو من حرقان حول فتحة الشرج أو هرش ؟
هل يصاحب الألم قئ أو غثيان أو يحدث مباشرة مع الاكل أو بعده , واذا كان بعده فبعده بكم من الوقت ؟
مكان الألم و اذا كان بالبطن كلها هل تتلوى منه الطفلة ام تستطيع تحمله اذا تم الهائها باللعب مثلا ؟
هل اخذت الطفلة ادوية معينة لهذا الألم ؟
هذه بعض الأسئلة التى يجب معرفة اجابتها اولا و سأشرح لك لماذا؟

الام البطن فى الاطفال لها اسباب عدة ولكن بايجاز سأقول لك اننا نستطيع ان نقسمها الى :
1 اضطرابات عضوية ( نزلة معوية , التهابات القولون , ديدان الامعاء بانواعها , طفيليات , مشاكل خلقية بالامعاء كنقص انزيمات الهضم والامتصاص0malabsorption syndrome إلخ..............
2 اضطرابات وظيفية و تحدث أحيانا بسبب قلة كفاءة الجهاز الهضمى

المطلوب عمله : تحليل براز stool analysis
أشعة تليفزيونية على البطن ( لا خوف اطلاقا منها و أقول لك أننى شخصت طفلة 4 سنوات كانت تشكو من شئ ما فى جانبها الايمن وقد وجدته بالفحص وبعد السونار اكتشفنا انها كلية ثالثة موجودة فى هذا المكان !!!

أخيرا إلى أن تجيبينى هلى هذه الاسئلة أو عمل التحاليل , فلتأخذ هذه الصغيرة الاتى

visceralgine syrup
ملعقة 3 مرات يوميا
motinorm syrup
ملعقة 3 مرات يوميا قبل الاكل بنصف ساعة
antinal syrup
ملعقة 3 مرات يوميا
أرجو أن اكون أفدتك و فى انتظار ردودك وتحت امرك فى اى وقت اذا اردتى الاستفسار فى اى شئ شكرا

فرح®
03-03-2011, 10:33 AM
God bless u ...D.Mina

ريم الخوري
03-03-2011, 02:25 PM
أولا : السؤال عن بقية الأعراض : هل الطفلة تشكو من إسهال ؟ أو امساك ؟لالالالالالالالالالا لا اسهال ولا اكتام عادي يعني
هل الطفلة تشكو من حرقان حول فتحة الشرج أو هرش ؟
هي في بعض مرات عنها التهابات شوي بس مو دايما يعني ما بتشرب مية كتير على كده تتركز الاملاح وتعمل ليها شوية التهابات ميش كتير يعني

هل يصاحب الألم قئ أو غثيان أو يحدث مباشرة مع الاكل أو بعده , واذا كان بعده فبعده بكم من الوقت ؟
لالالالالالالالالا مفيشششششش
مكان الألم و اذا كان بالبطن كلها هل تتلوى منه الطفلة ام تستطيع تحمله اذا تم الهائها باللعب مثلا ؟
هي بتشتكي باسفل البطن ومع اللعب ولا كان في شيء دكتور مهو دا المحير بقي (هي بتوصفة بمتل شي بياكل ببطنها )بس باللعب ولا في شيء من هاد بل بالعكس بتبقي مبسوطة ومرتاحة خالص وميش بتشتكي خالص وكمان لو ميزناها بقي وخدتشوط دلاال وفسح والكلام دا ميش بتفتكر الم خالصصصص
هل اخذت الطفلة ادوية معينة لهذا الألم ؟
اه خدت بس بصراحة ميش عارفة لتاكد
هذه بعض الأسئلة التى يجب معرفة اجابتها اولا و سأشرح لك لماذا؟

الام البطن فى الاطفال لها اسباب عدة ولكن بايجاز سأقول لك اننا نستطيع ان نقسمها الى :
1 اضطرابات عضوية ( نزلة معوية , التهابات القولون , ديدان الامعاء بانواعها , طفيليات , مشاكل خلقية بالامعاء كنقص انزيمات الهضم والامتصاص0malabsorption syndrome إلخ..............
2 اضطرابات وظيفية و تحدث أحيانا بسبب قلة كفاءة الجهاز الهضمى

المطلوب عمله : تحليل براز stool analysis
أشعة تليفزيونية على البطن ( لا خوف اطلاقا منها و أقول لك أننى شخصت طفلة 4 سنوات كانت تشكو من شئ ما فى جانبها الايمن وقد وجدته بالفحص وبعد السونار اكتشفنا انها كلية ثالثة موجودة فى هذا المكان !!!

أخيرا إلى أن تجيبينى هلى هذه الاسئلة أو عمل التحاليل , فلتأخذ هذه الصغيرة الاتى

visceralgine syrup
ملعقة 3 مرات يوميا
motinorm syrup
ملعقة 3 مرات يوميا قبل الاكل بنصف ساعة
antinal syrup
ملعقة 3 مرات يوميا
أرجو أن اكون أفدتك و فى انتظار ردودك وتحت امرك فى اى وقت اذا اردتى الاستفسار فى اى شئ شكرا

مرسي لك دكتور مينا ربنا يبارك تعبك
بتمني ما كون تعبتك
الرب يحفظ حياتك
سؤال (الادوية دي مضادات حيوية والا مسكنات الالم وكمان اي الاثار الجانبة ليها )

dr mina
03-03-2011, 03:27 PM
عزيزتى ريم , اولا اشكرك كثيرا على كلامك هذا و فى انتظار اسئلتك دوما ,
ثانيا هذه الادوية امنة وبلا اعراض جانبية تستخدم لتنظيم حركة الجهاز الهضمى و اضطراباته الوظيفية اذا كان ما تقولين فعلا بأن كل التحاليل سليمة وخاصة تحليل البراز , لتستخدم الطفلة هذه الادوية لفترة و اتمنى ان تتحسن باذن الله
أشكرك مجددا الرب يباركنا لمجد اسمه القدوس

اناستاسيا
03-03-2011, 05:13 PM
سلام ونعمة د.مينا
لى سؤال بعد اذن حضرتك لى ابن اخى عندة 14 سنة ممتااااز جدا جدا فى الدراسة ولكن منذ فترة حوالى 6 اشهر بدء يشتكى بالنسيان ينسى بطريقة غريبة جدا لدرجة انة يضع القلم فى مكان وبعد 5 دقائق ينسى اين مكانة و ايضا فى المذاكرة بيكون مذاكر كويس جدا لدرجة انة بيكون عارف مكان الكلمة اللى بيقولها فى اى مكان فى الصفحة وبالرغم من ذللك بعد اقل من 30 دقيقة ينسى كل شئ
وهذا يعرضة للعقاب ولاحظت ايضا انة سريع النرفزة جدا جدا جدا وممكن اثناء نرفزتة يضرب او يعمل اى شئ يندم علية بعد غضبة
موضوع النرفزة يذداد عندما يشعر بالجوع
ارجوا من فضلك ان ترد على سؤالى هل يحتاج الامر الى علاج او نوع معين من الفيتامينات
و ميرسى جدا لحضرتك ولكم منى جزيل الشكر
ملحوظة هو بذل مجهود ذهنى كبير فى مهرجان الكرازة

dr mina
03-05-2011, 10:51 AM
عزيزتى أنستاسيا , أولا أشكرك كثيرا على مشاركتك القيمة هذه و على وعد بأن أحاول إجابتك عن كل ما تسأليه

ثانيا : الأطفال بطبيعتهم مختلفون خلا مراحل نموهم وتطورهم و موضوع النسيان هى عادة بشرية متواجدة لدى البشر ولكن بدرجات
و تشكل هذه العادة مرضا اذا تخطت حدودا معينة و تدعى هذه المشكلة Amnesia ) :a profound memory loss which is usually caused either by physical injury to the brain or by the ingestion of a toxic substance which affects the brain.
وهى مرتبطة بتقييم نفسى معين واختبارات طبية معينة لتقييم اذا كان هذا النسيان ذو درجة مرضية ام دارج تحت الطبيعة البشرية , و عادة الدرجة المرضية تحدث بعد اهانة للمخ البشرى سواء صدمة عضوية او نفسية , التهاب بالقشرة المخية ) meningitis or encephalitis < أو تسمم او التعرض لاشعة الشمس لفترات طويلة الخ ......
وهناك انواع عدة من ال amnesia
1 retrograde amnesia :وهو عدم القدرة على تذكر أحداث ما قبل الاصابة مثل الاسم والعنوان و الوظيفة الخ .........
anterograde amnesia 2 : وفى هذا الانوع يصعب ان تتحول الاحداث التى تحدث حديثا الى ثوابت قديمة بمعنى ان ما تحفظيه حاليا لا يثبت فى الركن الدائم بالذاكرة و انما يتبخر سريعا و هذا قد يكون ما نتحدث عنه هنا
3 :Transient global amnesiaوهو فقدان عام للذاكرة بكل انوعها و يحدث بسبب اصابة او التهاب شديد للمخ
Traumatic amnesia 4وهو حدوث النسيان ولكن بعد حادثة او اصطدام للراس
wernike-Korsakoff's psychosis 5
وهى متلازمة شهيرة تحدث بسبب نقص فيتامين ب6 و نجدها كثيرا فى شاربى و مدمنى الخمور و عبارة عن نسيان اضافة الى بناء تخيلات confabulations
تشخيص النسيان يحتاج إلى سؤال جيد عن الاسباب السابق ذكرها سواء التهاب او صدمة نفسية او جسدية او ارتطام الراس بشئ , ثانيا تقييم نفسى و ذهنى لمعرفة درجة فقدان الذاكرة و اخيرا بعض الفحوصات انتهاءا برنين مغناطيسى على المخ لمعرفة الضرر اذا شك المريض بهذا
و العلاج يشمل كل من : علاج السبب و علاج النسيان بصفة نفسية و دوائية

اخيرا يا صديقتى العزيزة : اذا كانت درجة فقدان الذاكرة او القدرة على الحفظ تلاحظينها بقوة و بشكل عنيف مع ابننا هذا فمن الممكن اولا ان نبدا ببعض الفيتامينات التى تقوى الذاكرة وتحتوى على منشطات ذهنية وعصبية وهى امنة جدا لهذا السن و بدون اعراض جانبية اما اذا كان الامر متزايدا وتلاحظيه بشده فمن الافضل ان تعرضيه على طبيب نفسى متخصص

اسم الدواء : Neurovit tab
قرص واحد صباحا ومساءا
Ginseng caps
كبسولة صباحا
أشكرك على استفسارك هذا فى انتظار ردك الكريم و فى اى شئ تريدينه و اتمنى ان اكون اجبت بشكل مفسر عما تسألين عنه
الرب يبارك حياتنا ويشفى مرضاه بيده الحانية

اناستاسيا
03-05-2011, 03:22 PM
ميرسى جدا جدا د . مينا على اهتمام حضرتك
وعلى المعلومات القيمة ربنا يبارك فى حياتك و الفيزيتا هتكون شمعة مضيئة امام صورة السيدة العذراء فى كنيستى ربنا معاك

ريم الخوري
03-05-2011, 08:48 PM
د.مينا البنتوتة علمنالها الصورة وبان عندها الكبد متضخم شوي ولماسالوا الدكتور نعمل اية قال ولا حاجة لان البنت جسمها مليان شوي فطبيعي يكون الكبد متضخم هو التضخم مو كتير يعني شوي زي ما قالت مامتها بس هي عاوزة تطمن
اي رايك في الكلام دا عادي والا محتاج متابعه طيبة

dr mina
03-06-2011, 03:14 AM
عزيزتى ريم , أشكرك على استشارتك مجددا و اتمنى ان تكون اجاباتى مفيدة لك
ثانيا : تضخم الكبد فى السونار لا يقاس بشوية او اوى او زيادة ولكن بقياس طول الكبد بالسونار و مقارنته بالطبيعى و تضخم الكبد فى الاطفال فى هذا السن عادة يحدث مع اى التهاب طفيف متواجد مثل ديدان او نزلة معوية , او امراض اخرى خاصة بالسمنة المفرطة او الامراض الخاصة بمشاكل النشاط الحيوى ونقص الانزيمات , لذا اذا كان تضخم الكبد بالقياسات شئ طفيف جدا و مع البحث وتحليل البراز يمكن الجزم ان التضخم بسبب الالتهاب , ولكن يا عزيزتى لم تطمئنينى هل الطفلة بخير و اذا كانت استمرت على العلاج ام لا
الرب يبارك حياتك و يشفى مرضاه بيده الحانية

ريم الخوري
03-06-2011, 01:41 PM
بالنسبة للطفلةفعلا بقت كويسة وبتروح المرسة عادي نشكر الله وميش بتشتكي من الم خالص .........

على العموم القياسات هي اكبر من الحجم الطبيعي بشي قليل ميش عارف بالزبط محددتش مامتها بس قالتي مو كتير
وعلى فرض دكتر ان في التهاب
حتي لو طفيف ....تضخم الكبد دا ممكن يروح بعد زوال السبب (يعني التهاب)ويرجع الكبد عادي يعني بقياساته الطبيعة لو كان مسبب التضخم التهاب يعني بسسسسسسس
مو بسبب وزن الطفله

مرسي د.مينا لتعبك الرب يبارك حياتك ويحفظك

dr mina
03-07-2011, 12:01 PM
عزيزتى ريم , تشكر الله الذى يشفى مرضاه بيده الحانية , أشكرك كثيرا على ردك الكريم فى انتظار المزيد من أسئلتك واستفساراتك شكرا

dr mina
04-24-2011, 04:55 AM
فى انتظار المزيد من أسئلتكم واستفساراتكم كل عام وانتم بخير دائما و فى اتم صحة وعافية