المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد ان اصبح مثلكم علمنا اني لس لي ديانه

غير مسجل
01-21-2010, 01:10 PM
اريد ان اصبح مثلكم ماذا افعل انتم اخوه متحابين انا اريد ان اصبح مثلكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

SNoW
01-23-2010, 03:01 PM
تعالى للمسيح اللى بيحبك و بيحبنا و انت تبقى احسن مننا .. احنا فيه بيننا حب لاننا اتعلمناة من السيد المسيح ... الانجيل بيقول ان الله محبة ... و السيد المسيح بيقول "بهذا يعرف الجميع إنكم تلاميذى إن كان لكم محبة بعضكم لبعض" ... السيد المسيح هو اللى علمنا المحبة و هو اللى احبنا الى المنتهى لانة احبنا حتى الموت فا هو بيقول " ليس لأحد حب أعظم من هذا ، أن يضع أحد نفسه عن أحبائه . ( يو 15: 13 ) ايها الاحباء لنحب بعضنا بعضا لان المحبة هى من الله وكل من يحب ولد من الله ويعرف الله (يو7:4)
+ان قال اخ انى احب الله وابغض اخاه فهو كاذب (يو20:4)

+لا خوف في المحبة بل المحبة الكاملة تطرح الخوف الى خارج لان الخوف له عذاب واما من خاف فلم يتكمل في المحبة (يوحنا الأولى 4 : 18)

و وصية السيد المسيح لينا هى "وصية جديدة أنا أعطيكم أن تحبوا بعضكم بعضاً كما أحببتكم أنا تحبون أنتم أيضاً بعضكم بعضاً (يوحنا 13: 34)

و اننا نحب كل الناس حتى الاعداء اللى بيكرهونا كمان "سمعتم أنه قيل: تحب قريبك وتُبغض عدوك. وأما أنا فأقول لكم: أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم (مت 5: 43 ، 44)

فا اذا عايز تعرف المحبة الحقيقية لازم تقرب من إله المحبة اللى ضحى بنفسة من أجل محبتة لينا ... هو مستنيك .. اطلب منه انه يعرفك بذاتة و يعرفك المحبة و يخليك تختبر محبتة ليك و انا واثقة انه هيستجيب لانه هو اللى قال " كل من يقبل إليا لا اخرجة خارجا" .. فا ارجوك تطلب من الرب يسوع انه يعرفك بذاتة و يعرفك عظم محبتة ليك و يقربك منه و يديلك محبة فى قلبك و سلام و اطمئنان .. متأجلش رجوعك ليه لان محدش ضامن حياتة .. عشان يبقى ليك فرصة تختبر محبتة و انت على الارض و تعيش فى محبتة و تستمتع بوجودة و انت فى السماء و على الارض ... ربنا يباركك و يكشفلك ذاتة و يكشفلك حبة ليك اللى خلاة يجى يموت علشان انت تعيش فى السماء و على الارض معاة

marian magde
01-23-2010, 07:57 PM
:em0400:اولا اهلا بيك معانا وانت خلاص بمجرد معرفتك لمنتدانا ولو تحب احنا كلنا بقينا عيلة ليك وصحاب ليك واى كلام تحب انك تتكلم فية معانا ثق تماما ان احنا كلنا هنسمعك وبأرانا المتواضعة هنحاول نبقى معاك ونفيدك وبخصوص انك مش ليك ديانة يبقى انت لو تحب تسمع عن المسيحية فباب المنتدى ومعلوماتنا كلنا ليك وبجد انت لو فعلا عايز تدوق حلاوة الابدية والحياة الحقيقية فلتنضم الى المسيحية ولتجرب عظمة وقوة الهنا لان لايوجد مثل قوة المسيح التى لا يستطيع احد نكرانها فهو الوحيد الذى استطاع التغلب على الموت وهو من اقام اشخاص من الاموات وشفاء الامراض.... وليعطيك اللة الفهم للوصول لطريق الصيح لك منى اجمل الامنيات مع المسيح

ادروسيس
01-23-2010, 09:44 PM
شوف هى كلمة صغيرة ممكن تقولها من قلبك
يارب عرفنى ذاتك قولة انا عايز اعرفك عن قرب
بس ياريت تكون من قلبك وبصدق وتاكد ان ربنا
هايفرحك بحاجات كتير لم تخطر على بالك
ربنا يرشدك ويعرفك الطريق الذى تسلك فيه

grees
01-24-2010, 08:38 AM
:8:الرب يسوع يساعدك ويكون معك اذا انتي ناويي هالشي من قلبك بتمنى انك تحاولي تدخلي على دين كلو تسامح ومحبة موفقة

لأميرة ايفا
02-03-2010, 09:28 PM
الله محبه صديقتى الجديدة انا فعلا فرحانه بيكى جدددددددددا من اجل امنيتك الجميله وبطلب منك طلب واحد وصغير ومش هيتعبك فى حاجه رددى دائما يارب عرفنى طريقل وانا واثقة ان الهى هيبعتلك شى حلو جدا يفرحك علما ان لكل شى تحت السموات وقت مش عيزاكى تملى او تزهقى من طلبك وثقى ان الله فاحص القلوب والكلى سامع لكل حرف انتى قولتيه ولكل كلمه قولتيها بايمان وانا وكل اصحابى هنصلى من اجلك :8:

فرج ابو نور
02-16-2010, 09:49 AM
اهلا وسهلا بيكي اخت لنا في المسيح وما دام انك تريدين تصيرين وحدة من بنات هذا الموقع فانك بكلامك هذا قد صرت بالفعل انت قلبك ملئ بالحب ولما تقبلي بالمسيح كمخلص راح تصيري مش مثلنا فقط بل احسن منا بكثير جربي المسيح وشوفي بعينك وبقلبك -- تحياتي الك من الاعماق

انا عابر
02-25-2010, 07:32 PM
الموضوع مش انك تسير زينا
الموضوع انت عاوز ايه
الي انت عاوزو اعملو اطلب الله وقلو انت عاوزني اكون ايه وهو ان شاف صدق فيك حيدلك بدون ما تعرف
ربنا موجود
كيريي ليسون

mummy2008
02-26-2010, 11:52 PM
الديانة الطاهرة النقية عند الله الاب هي هذه افتقاد اليتامى و الارامل في ضيقتهم و حفظ الانسان نفسه بلا دنس من العالم

يع27:1

فقال له يسوع تحب الرب الهك من كل قلبك و من كل نفسك و من كل فكرك
هذه هي الوصية الاولى و العظمى
و الثانية مثلها تحب قريبك كنفسك

مت 37:22

الضال المحتاج للرجوع
03-03-2010, 03:57 PM
ربناينور قلبك ويعرفك طريقة وبعدها لما تشبعى منة وبالعشرة معاة هتكونى اسعد وحدة فالدنيا

christeena
03-05-2010, 02:49 PM
الصلاة هى اللى هتساعدك

dodo2012
03-10-2010, 11:59 PM
بصي اولا اهل بيكي وسط اخواتك واصحابك او خليني اقول عائلتك الجديدة وربنا معاكي وانتي لو بجد عايزة تبقي في افضل حال وسعادة ابدية اطلبي المسيح رب المجد اللي قلبه حنين وطيب ومهما كانت مشاكلك او عيوبك هو الطبيب هيدويها ابسسسسسسسسس اطلبيه وقوليله عرفني ذاتك واكشفلي عنها ويسوع معاكي

emmmy
03-11-2010, 04:00 PM
انتى فكرتنى بقصة الانبا موسى الاسود
دا كان انسان شرير وحرامى وقاطع طريق وكل الخطايا فية
ورغم كدة كان دايما بيدور على ربنا ويقولة عرفنى ذاتك عرفنى ذاتك
وفعلا بطريقة عجيبة وبعد صراع مع الشياطين ربنا نور لة طريقة واصبح قديس عابد ناسك راهب
انا مش عارفة ظروفك اية علشان اساعدك بطريقة معينة بس صديقنى ربنا يقدر يبعتلك الف طريقة وطريقة اطلبية وقولى لة ياارب عرفنى ذاتك عايزة اعرفك عايزة اشوف نورك ومجك بيسطع فى حياتى وشوفى ربنا هيعمل معاكى اية

بس انا ليا سؤال معلش انتى فى عنوان موضوعك بتقولى مليش دين يعنى اية ؟