المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دعوه للنقاش من اجل مجتمع مسيحى افضل

magdy totti
07-27-2010, 02:39 PM
سلام ونعمه

ازيكم ياجماعة النهارده عايز اتكلم معاكم فى موضوع مهم جدا
وهو من اجل مجتمع ميسحى افضل

فى حاجات كتير فى مجتمعنا مثيرة للجدل
ولاسف فى ناس كتير مومنه بيها
وناس بتقول دى عادات ورثنهاا عن اجددانا وكلام غريب فعلنا

ااية هى الحاجات دى تعالوا بينا نعرف اية الحاجات دى

هل يوجد لدينا نحن المسيحيون مفهوم تفسير الاحلام

هل يوجد عندنا نحن المسيحيون مفهوم لقراءة الفنجان

هل معنى انى لى الحكم والسلطه الكامله على اختى الكبيره مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه ام ماذا ؟؟؟؟؟

والاعمال والسحر والجن وغيرة

فدعونا نتناقش فى هذا

هل لديك تسالو عن مفهوم هل تريد معرفته اذا كان او انه مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه

وهل هذه العادات والتقاليد الشرقيه صحيحه ام خاطئه

عايز اعرف صحة دول الاول وبعيدين نشوف باقى الخرفات من وجهه نظرى
عايز ااسمع وجخة نظركم

دعوه للنقاش من اجل مجتمع مسيحى افضل

menovich
07-27-2010, 04:11 PM
ميرسى مجدى لأثارة موضوع بدأ يؤرق الكثير من الناس

ولكن من وجهة نظرى لا اؤمن بمثل هذه الخرافات

اما بالنسبة الى هل معنى انى لى الحكم والسلطه الكامله على اختى الكبيره مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه ام ماذا ؟؟؟؟؟

فهو اولآ واخيرآ يرجع الى الأسرة بالنسبة لى والدى متوفى

لذلك انا من يقرر فى المنزل وبالأتفاق والديموقراطية كل شئ يسير بأمر الرب

ربنا يباركك يا مجدى ويبارك فى خدمتك وتعب محبتك الكبير

dodielpop
07-27-2010, 05:23 PM
كل ده خرافات ما عدا حاجة واحدةهل معنى انى لى الحكم والسلطه الكامله على اختى الكبيره مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه ام ماذا ؟؟؟؟؟ انا اوافق عليها لان الاخ الكبير بيخاف علينا اكتر من نفسه بس المفروض مش بمعنا الحكم السلطة المفروض بمعني الاخوه المحبة

kiro0oalex
07-27-2010, 10:52 PM

تفسير الاحلام موجود ومذكور فى الانجيل قصه يوسف
ولكن مش اى حد يفسر ديه بتبقى موهبه من الله
الكاهن ده بيبقى فى درجه عاليه من الروحانيه وربنا بيكشف له سر الحلم

ديه بقى اتفق معاك انها خرافه وللاسف الناس كانت بتصدق
لكن هل تعتقد فى وقتنا هذا لسه موجوده

هل معنى انى لى الحكم والسلطه الكامله على اختى الكبيره مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه ام ماذا ؟؟؟؟؟

شوف بما اننا فى مجتمع شرقى فمسيطره عليه الفكر ده
ولكن فى حاجه الاخ ليه على اخته النصيحه و التوجيه والارشاد بحكم انه الاكبر وده بيبقى من شده خوفه عليها وبالاخص فى الايام ديه وانتم شايفين ايه اللى بيحصل
ربنا يرحمنا ويحافظ على اولاده

الاعمال والسحر والكلام ده كله موجود فعلا فى العالم
وكمان الانجيل بيثبت فى اكتر من موضع على وجوده
ولكن .. كل هذا ما هو الا فعل من افعال الشيطان وقواته الشريره المصاحبه له التى سقطت معه
بولس الرسول يُنبهنا قائلاً:
" تسلَّحوا بسلاح الله الكامل لتقدروا أن تقاوموا مكايد إبليس. فنحنُ لا نحارب أعداءً من لحم ودم، بل أصحاب الرئاسة والسلطان والسيادة على هذا العالم، عـالم الظلام والأرواح الشريرة فـي الأجواء السماوية " (رسالة أفسس 6 : 11 – 12)

فهى ارواح شريره تعمل وتريد ان تضر الانسان وتبعده عن طريق الحياه والوصول الى خالق الحياه
وحنا بنصلى دائما وبنقول ولا تدخلنا التجارب ولكن نجينا من الشرير

ايه الموضوع الجااااااااااامد ده
ميه ميه يا توتى
موضوع فعلا يستحق ان يكون موضع بحث ونقاش
وفى انتظار الباقى
ربنا معاك ويبارك حياتك

bassem8800370
07-27-2010, 11:04 PM
يوجد لدينا نحن المسيحيون مفهوم تفسير الاحلام

فدعونا نتناقش فى هذا

هل لديك تسالو عن مفهوم هل تريد معرفته اذا كان او انه مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه

وهل هذه العادات والتقاليد الشرقيه صحيحه ام خاطئه

هذا كله يرجع الى المجتمع واسلوب تعليم الشخص نفسه فى ناس كتيره تعتقد انى الاحلام بتحقق وتحاول تفسر الحلم من خلال يومها العادى

امااجابة السوال ده ومن وجه نظرى
تاخد اختى الكبير او الصغيرة كصديق ليك احكى معاه احسن من تقولها اعملى كذا وكذا
هتستريحللك وتحكى معاك اكتر واكتر وتقبل منك النصيحه احسن من الامر

جاسيكا
07-28-2010, 01:43 AM
حلو الموضوع
بس انا من رايى ان تفسير الاحلام دا كان موجود زمان واشهر قصة قصة يوسف
انما السحر والحاجات دى مش بؤمن بيها لانها مش هتيجى حاجة جنب قدرة ربنا
اااااااااااااااما عن سلطة الاخ على اختة فبتهيالى منتشرة كتير انما دا بيرجع للاب والام
لان طالما بابا موجود يبقى اخوها ملوش كلمة عليها انما يبقى لية لما الاب يبقى متوفى بس دا رايى
ميرسى لموضوعك مجدى
ربنا معاك

ريم الخوري
08-01-2010, 09:11 PM
شوف يا اخ مجدي موضوع الاحلام دي ليها شقين شق روحي وهو زي ما كان بيحصل مع يوسف ودا فعلاً رسالة من ربنا وشق تاني نفسي بيعبر عن مكنونات العالم الباطن بيختزنة الانسان بشكل لا ارادي وبيطلع على شكل احلام
بس ازاي نقدر نقول د ارسالة من ربنا والا داء من مكنونات العالم الباطن وازاي نفرق بين وبين الاحلام اللى بيفتعلها الاشيطان ليوهمنا بانها رسالة من ربنا دا نقدر نميزه من خلال اب الاعتراف هو بخبرتة يقدر يقولنا لو دا شق روحي او هو فعل شيطاني بيستغل الشيطان مخزونات النفس
بس الاحلام موجودة بس هي اية ومنين دا يقدر الاب الروحي بحكم خبرتة يعرف ويرشدنا اليها

اكيد لالالالالالالالالالالالا ولو تمعنت النظر رح تلقي ان كل الامور مربوطة ببعضها وكلها تتعدي على عمل الله وتدبيرة ليحاتنا يعني لو ربنا شايف ان بمعرفة المستقبل في صالح كان ادانا طريقة زي مثلاً في قصة يوسف ممكن تكون الاحلام طريقة بس مع مين وكيف وليش هاد هو الاساس (يعني انسان تقي زي يوسف كان موهل روحيا ليستقبل الرسالة )

لالالالالالالا الاخوة والسلطة ميش هيك ممكن نقول ان الاخ بحكم مسؤوليتة بغياب الاب يقدر يمارس سلطة راعيئة على الاخت واعية بس ميش سلطة قوة وكمان المسؤولية دي فعلاً جات من عادات وتقاليد لان مجتمعاتنا الشرقية هي ذكورية وانا مع ان الاخ يكون لية قدر من محبة ومشورة لاختة بس ميش سلطة بمعني الجبر وفرض الراي لمجرد انة ولد وهاد يكون سبب ومبرر ليمارس سلطة غير واعية على اختة .........التفاهم والاخد والعطاء بمحبة وتقبل الاخر وراي الاخر هي هادي احلى سلطة واحلي مسؤولية اصلا ما بتنعد سلطة بقدر ما بتكون مشاركة ورعاية اخوية بمحبة وميش كل شي فرض علينا بحكم العادات والتقاليد صح في كتير ممارسات خاطية اساسها التقيد بالعادات والتقاليد مفروضة ميش باختيار

موجودة بس كلها تصب بجهة الشيطان واللى بيومن بيها فعلاً بيكون تقبل بداخلة عمل الشيطان لذلك بتاثر فية وعلية وتسلبة سلامة الداخلى لانة ما عاد عندة ايمان ولا رجاء و فهم لتدبير اللة بيحاتة
انا ما بامن رغم انة في بمجتمعاتنا براي كلها قوة شيطانية لا تواثر الا على من هم ضعيفي الايمان فقط
نحنا كل شي بنقبلة از كان باسم الرب يسوع المسيح غير هيك اعتقد انة فعل شيطاتي لا يصب في جهة السلام الروحي لينا بل على العكس تمام يفقدنا الروحانيات ايضاً

magdy totti
08-09-2010, 01:32 AM
ميرسى مجدى لأثارة موضوع بدأ يؤرق الكثير من الناس

ولكن من وجهة نظرى لا اؤمن بمثل هذه الخرافات

اما بالنسبة الى هل معنى انى لى الحكم والسلطه الكامله على اختى الكبيره مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه ام ماذا ؟؟؟؟؟

فهو اولآ واخيرآ يرجع الى الأسرة بالنسبة لى والدى متوفى

لذلك انا من يقرر فى المنزل وبالأتفاق والديموقراطية كل شئ يسير بأمر الرب

ربنا يباركك يا مجدى ويبارك فى خدمتك وتعب محبتك الكبير

ميرسى مينا لاهتمام والمشااركة برليك وانا اتسفدت كتير مه
ميرسى كتير يااجميل

magdy totti
08-09-2010, 01:34 AM
كل ده خرافات ما عدا حاجة واحدةهل معنى انى لى الحكم والسلطه الكامله على اختى الكبيره مفهوم ماخوذ من العادات والتقاليد الشرقيه ام ماذا ؟؟؟؟؟ انا اوافق عليها لان الاخ الكبير بيخاف علينا اكتر من نفسه بس المفروض مش بمعنا الحكم السلطة المفروض بمعني الاخوه المحبة

ميرسى دميانه ع المشاركة بس تبعى بقى المشاركات فى حاجات كتير ها تتوضح ونهعرف الحيقةمع بعض
ميرسى ليكى كتير

magdy totti
08-09-2010, 01:35 AM
ايه الموضوع الجااااااااااامد ده

ميه ميه يا توتى
موضوع فعلا يستحق ان يكون موضع بحث ونقاش
وفى انتظار الباقى
ربنا معاك ويبارك حياتك

انت ياكيرلس اللى رد ورايك ميه ميه
انا بشكرك كتير على الاجابة الجميلة دى والتوضيح الرائع ده استفاده كبيرة مفيش شك
وبشكرك لاهتمامك

MRAMER
08-09-2010, 01:53 AM
موضوع فعلا جميل جدا يا مجدي
إحنا لازم نعرف أن أي سحر أو شعوذة أو قراية كف وفناجين دا كله خرافات ملهاش أي واقع والمفروض علي حد قولهم أن الكلام دا هدفة معرفة المستقبل
لكن الكلام دا غلط خالص لأن المستقبل في إيد ربنا وهو اللي مخططه يبقي مقدرش أتدخل في عمل ربنا

وكمان اللي مزعلني في المجتمع الشرقي اللي إحنا عايشين فيه هو أنه بيجي علي حق البنت وبيعطي الأفضلية والأحقية للولد في كل حاجة وديما البنت حقها مهضوم ومظلومة
يحق للولد أن يعرف مية بنت
لكن البنت لو عرفة ولد واحد تبقي جريمة وحطت شرف العيلة في الوحل ويا إتجوزت يا متجوزتش
دا يرضي حد؟؟؟

selo_hero
09-19-2010, 10:17 PM
اولا بشكر مجدى على الموضوع الجميل دا
ثانيا انا رايى انا تفسير الاحلام مش خرافات لانها موجودة وانا معايا كتب تفسير الاحلاام دينيةلكن انما الخرافات الباقية انا مش بامن بيها
وبالنسبة لسلطة الاخ على اختة بتتوقف على علاقتهم ببعض والمحبة ما بينهم طولما انا بحب اخويا وبحترمة وهو بيخاف عليا اكتر من نفسة وبيدافع عنى لما اكون مظلومفان شايفة انها مش سلطة تخنق بل محبة وتقدير تفرح
سورى على التطويل تقبلوا رايى
ربنا يبارك حياتك مجدى

yousam
09-19-2010, 11:08 PM
من اجل مجتمع مسيحى افضل لابد من تعلم الصلاه
لابد من فهم الانجيل ........
المعرفه اساس الايمان

ادوارد ادوارد ادوارد 3
09-19-2010, 11:29 PM
بجد تسلم ايدك انك تكلمت فى هذا الموضوع
هناك فرق بين الرؤى والاحلام
تعيش وتكتب

ماروجيرافك
09-19-2010, 11:42 PM
اولا يا مجدي احيك بجد علي اثاره الموضوع ده وطبعا مش جديد علي موضوعاتك
موضوع النهارده فعلا مهم ومش محتاج ان احنا نغذذي ونرد علي كل نقطه في بايه من الكتاب المقدس
عارف المشكله في ايه يا مجدي
في اننا معندناش رجاء في الرب
بنقول يارب اه وفي نفس الوقت بنقول نجرب الطريق التاني لو جت من عندنا ربنا خير ولو جت من الطريق التاني اهي اتحلت
المشكله انها لو اتحلت من عند ربنا في ناس بتشتت وتقول يمكن الطريق التني هو الي اصرف

yousam
09-20-2010, 02:25 PM