المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أشياء نرفضها جـ7 داخل البيعة ( كنيسة أم غرزة ؟)

كراكيب
08-24-2010, 03:43 PM
إزايكم ياأحلي أعضاء كل سنة وانتوا طيبين
كل ماأقول ان السلسلة بتاعة أشياء نرفضها داخل البييعة هتخلص ألاقيها مبتخلصشي
وموضوعي إنهاردة عضوة معانا عاشته بنفسها وإنفعلت بيه وعشان كدة طلبت مني إني أنشره وهي العضوة دينا
وزي ماهو واضح م العنوان الموضوع بيتكلم عن شرب المخدرات داخل الكنيسة أو داخل المبني الإداري للكنيسة عشان أبقي أمين ف كلامي
إللي حصل انه واحد كان مولع سيجارة حشيش وبيشربها بكل بجاحة داخل المبني ولما ريحتها طلعت والناس لاحظوا ده حاولت دينا انها تتكلم معاه وتقوله ده غلط وطبعا هو قال لها انتي مالك وكدة
الحالة دي محصلتش هناك بس لا دي كمان كانت بتحصل ف كنيستي بس كانت سجاير بس ويمكن بتحصل ف كنايس تانية
والعضوة نرموس فكرتني بحاجة تانية وهي سماع الاغاني داخل الاديرة والكنائس ودي برده انا شفتها كل واحد فرحان بموبايل عليها سوند يشغل اغاني ول قلت له كدة غلط ممكن يشتمك وكانك تعرضت علي حريته الشخصية
بقي الموضوع ماشي بالمشقلب
ربنا يحمينا
السؤال رعاة الكنيسة فين
في حالة دينا ابونا عندهم مش متواجد لظروف مرضه ربنا يقومه بالسلامة لكن فين الباقيين
ربنا كبير

اشياء نرفضها ج1 داخل البيعة شاارك (http://www.orsozox.com/forums/f31/t33459/)
اشياء نرفضعا ج2 داخل البيعة (http://www.orsozox.com/forums/f31/t33467/)
اشياء نرفضها جـ 3 داخل البيعة شارك برايك (http://www.orsozox.com/forums/f31/t33598/) ‏
اشياء نرفضها جـ 4 داخل البيعة شارك (http://www.orsozox.com/forums/f31/t33757/)
اشياء نرفضها داخل البيعة جـ 5 شاااااااررك (http://www.orsozox.com/forums/f31/t36853/) ‏
اشياء نرفضها داخل البيعة جـ 6 (الرشوة) (http://www.orsozox.com/forums/f31/t49958/)
الطاحونة والعدرا المعادي والكنائس السبعة و ( الحبيبة ) (http://www.orsozox.com/forums/f37/t36855/) ‏

اشياء نرفضها بصفة عامة ( 1 ) الحسد (http://www.orsozox.com/forums/f31/t45376/)
اشياء نرفضها بصفة عامة 2 التحايل علي الصوم (http://www.orsozox.com/forums/f37/t46905/) ‏
شياء نرفضها بصفة عامة 3 الحذاء المقلوب (http://www.orsozox.com/forums/f37/t47905/) ‏
أشياء نرفضها بصفة عامة 4 الجن والعفاريت (http://www.orsozox.com/forums/f37/t56750/) ‏

nermos1982
08-24-2010, 04:19 PM
مش فى الكنايس بس يا ميلاد ده فى الاديرة كمان ومش سجاير وبس ده سجاير واغانى .

كراكيب
08-24-2010, 04:48 PM
مش فى الكنايس بس يا ميلاد ده فى الاديرة كمان ومش سجاير وبس ده سجاير واغانى .

شكرا يانرمين ع الاضافة وبجد بقت حاجة تحزن

MRAMER
08-24-2010, 05:54 PM
بجد موضوع مهم أوي
بس أنا بجد أول مرة أسمع عن موضوع الحشيش اللي بيتشرب في الكنيسة دا
الموضوع وصل للدرجة دي؟؟؟
ربنا يحمي ولاده بجد

magdy totti
08-24-2010, 08:02 PM
طول ما الناس مش عرفه ازى تتحترم بيت ربنا
يبقى اتفرج ع اسوء من كده كمان
حيشش وغيره
وطول ماا برضوه مفيش رقبه من حد ع بيت ربنا ويكون عنده غيره
يبقى برضوه انسى اى ااحترم لبيت ربنا
حتى البيت والخدمة ليها دور فى الحاله دى
وربنا يستر ع الجااى
واللى يعيش ياااما يشوف
ميرسى ميلاد ع موضعك والتنبيه بيه

bent jesus
08-24-2010, 08:12 PM
انا بجد اول مره اسمع علي الحشيش والسجاير

يمكن عشان محصلتش عندينا ويارب متحصل

بس بجد لازم يتوضع حل للكلام دا والاباء الكهنه هما الي يتصرفوا لان دا اكيد لا يليق ببيت ربنا

dodielpop
08-24-2010, 09:57 PM
انا بجد اول مرة اعرف الحشيش اللي في الكنسة
لكن حكاية تشغيل الموبايل وسماع الاغاني ده بيحصل
ميرسي يا كراكيب علي الموضوع وربنا يباركك

david201050
08-24-2010, 10:34 PM
بجد انا اول مرة اسمع عن الحشيش في الكنايس بس المواضيع بتحصل بس انا شفت اكتر من الحشيش انا شفت حاجات اكتر من كدة وسامحوني مش هقدر اقول عليها ويارب اهدينا ويهدي شبابنا بارب امين وموضوعك ع فكرة جميل وربنا يفرح قلبك

bassem8800370
08-25-2010, 12:05 AM
بجد الموضوع ده مضايق ناس كتير وتجى نكلام حد من اللى بيعمل كده بقوللك مش احسن ما اقعد على القهوة

منيمو
08-25-2010, 12:32 PM
فعلا معاك حق الناس بتعد تشغل الاغانى فى الكنيسة :em0900::em0900:
و فى اللى بيشربوا سجاير كمان:10800:حاجة فعلا محزنة

youssef_fawzy2001
08-25-2010, 12:58 PM
هيا حاجة تحزن ولازم نتعامل معها بكل حرص .................... مطلوب كمان الصلاة

ادوارد ادوارد ادوارد 3
08-25-2010, 01:13 PM
ببيتك يارب تليق القداسة الى مدى الايام .
اما انا فبكثرة رحمتك ادخل بيتك واسجد قدام هيكلك المقدس .
اما عن الرعاة :اطلب من جميع اعضاء المنتدى الصلاة لاجل الرعاة . لاننا لو صلينا
لاجل الرعاة يبقى صليتا لاجل الشعب كله.

بارى
08-25-2010, 02:08 PM
صدقونى يا جماعة المشاكل دى عايزة وقفة بجد مش كلام فين الاباء الكهنة هى الكنيسة مفهاش غير كاهن واحد فى امناء الخدمة فين الخدام كل واحد بيرمى المسئولية على غيرة ربنا يساعد اصحاب الحق

ريم الخوري
08-25-2010, 02:26 PM
ميش عارف اقول اية لان الكلام دا ميش بيحصل عندنا خالص حتي السجاير مرات وقليلة براء في حوش الكنيسة بيدخنوا ممكن بس في الكنيسة لالالالالالالا
الموضوع محتاج حزم محتاج توعية من كل الاطراف سواء اهل او رعاة او خدام لان زي ما قال الرب بيتي بيت الصلاة يدعي .......
ربنا يدبر ويعين

n3na3a30
08-26-2010, 02:45 PM
فعلالالالا أحنا عندنا برضة مش بيحصل كدة فى الكنيسة بس الصراحة وللأسف بيحصل فى حوش الكنيسة سجاير بس حشيش لا ، وسماع اغانى وكلام بصوت عالى وهزار ميلقش انة يكون فى الكنيسة،بس برضة حوش الكنيسة دا جزء من الكنيسة ولازم يكون فى أحترام أكتر من كدة
وأول حاجة قبل مانرمى الحمل على الأشخاص نرمية على ربنا فى صلاتنا وهو قادر يحمى أولادة وبعدين نكلم بقى الأباء الكهنة والأمناء والخدام بس أهم حاجة الصلاة
ربنا يعوضك على لفت النظر دة

كراكيب
08-27-2010, 01:59 AM
هيا حاجة تحزن ولازم نتعامل معها بكل حرص .................... مطلوب كمان الصلاة

شكرا يايوسف ومطلوب فعلا كلنا نصلي

كراكيب
08-27-2010, 02:04 AM
[QUOTE=n3na3a30;718534]فعلالالالا أحنا عندنا برضة مش بيحصل كدة فى الكنيسة بس الصراحة وللأسف بيحصل فى حوش الكنيسة سجاير بس حشيش لا

يعني مصيبة صغيرة

، وسماع اغانى وكلام بصوت عالى وهزار ميلقش انة يكون فى الكنيسة،بس برضة حوش الكنيسة دا جزء من الكنيسة ولازم يكون فى أحترام أكتر من كدة

اعتقد لو المسيح وسطنا دلوقتي كان طردنا ميت مرة زي باعة الحمام ولو ان بيع الحمام اهون ف رايي

وأول حاجة قبل مانرمى الحمل على الأشخاص نرمية على ربنا فى صلاتنا وهو قادر يحمى أولادة وبعدين نكلم بقى الأباء الكهنة والأمناء والخدام بس أهم حاجة الصلاة
ربنا يعوضك على لفت النظر دة

ميرسي يامنمن واتمني تردي ف باقي السلسلة

كراكيب
08-27-2010, 02:06 AM
[quote=ريم الخوري;718016]ميش عارف اقول اية لان الكلام دا ميش بيحصل عندنا خالص حتي السجاير مرات وقليلة براء في حوش الكنيسة بيدخنوا ممكن بس في الكنيسة لالالالالالالا

طب الحمد لله ولو اننا نتمني تتلغي نهائيا

الموضوع محتاج حزم محتاج توعية من كل الاطراف سواء اهل او رعاة او خدام لان زي ما قال الرب بيتي بيت الصلاة يدعي .......
ربنا يدبر ويعين

ميرسي ياريم لمشاركتك اللي بجد افرحتني
ربنا معاكي كل حين

كراكيب
08-27-2010, 02:08 AM
[quote=بارى;718005]صدقونى يا جماعة المشاكل دى عايزة وقفة بجد مش كلام فين الاباء الكهنة

لاتعليق

هى الكنيسة مفهاش غير كاهن واحد فى امناء الخدمة فين الخدام كل واحد بيرمى المسئولية على غيرة ربنا يساعد اصحاب الحق

يااااااااااارب
شكرا ياباري

كراكيب
08-27-2010, 02:10 AM
[quote=ادوارد ادوارد ادوارد 3;717988]ببيتك يارب تليق القداسة الى مدى الايام .
اما انا فبكثرة رحمتك ادخل بيتك واسجد قدام هيكلك المقدس .
اما عن الرعاة :اطلب من جميع اعضاء المنتدى الصلاة لاجل الرعاة . لاننا لو صلينا
لاجل الرعاة يبقى صليتا لاجل الشعب كله.

بس هما يستجيبوا
ربنا موجود

كراكيب
08-27-2010, 02:11 AM
[QUOTE=youssef_fawzy2001;717980]هيا حاجة تحزن ولازم نتعامل معها بكل حرص .................... مطلوب كمان الصلاة

فعلا كلمة السر ف الصلاة بس مش لوحدها لازم الناس تشتغل

كراكيب
08-27-2010, 02:13 AM
[QUOTE=منيمو;717976]فعلا معاك حق الناس بتعد تشغل الاغانى فى الكنيسة :em0900::em0900:
و فى اللى بيشربوا سجاير كمان:10800:حاجة فعلا محزنة

ربنا قادر يفرحنا
شكرا يامنمينو

كراكيب
08-27-2010, 02:15 AM
بجد موضوع مهم أوي
بس أنا بجد أول مرة أسمع عن موضوع الحشيش اللي بيتشرب في الكنيسة دا
الموضوع وصل للدرجة دي؟؟؟
ربنا يحمي ولاده بجد

للاسف يامرمر فيه وبكرة يبقي في اكتر طالما كل شخص مسئول عن حاجة بيعملها باهمال

كراكيب
08-27-2010, 02:19 AM
[QUOTE=magdy totti;717690]طول ما الناس مش عرفه ازى تتحترم بيت ربنا
يبقى اتفرج ع اسوء من كده كمان
حيشش وغيره

طبعا لان التسيب بيسبب مصايب

وطول ماا برضوه مفيش رقبه من حد ع بيت ربنا ويكون عنده غيره
يبقى برضوه انسى اى ااحترم لبيت ربنا
حتى البيت والخدمة ليها دور فى الحاله دى
وربنا يستر ع الجااى

المفروض كل واحد قرا الموضوع ده يحاول يمنع الي جاي ومتسالنيش ازاي

واللى يعيش ياااما يشوف

ربنا مايورينا

ميرسى ميلاد ع موضعك والتنبيه بيه

العفو ياجودة

كراكيب
08-27-2010, 02:21 AM
[QUOTE=bent jesus;717692]انا بجد اول مره اسمع علي الحشيش والسجاير

يمكن عشان محصلتش عندينا ويارب متحصل

يارب انشاء الله

بس بجد لازم يتوضع حل للكلام دا والاباء الكهنه هما الي يتصرفوا لان دا اكيد لا يليق ببيت ربنا

مين يسمع بس

كراكيب
08-27-2010, 02:23 AM
[QUOTE=dodielpop;717727]انا بجد اول مرة اعرف الحشيش اللي في الكنسة
لكن حكاية تشغيل الموبايل وسماع الاغاني ده بيحصل
ميرسي يا كراكيب علي الموضوع وربنا يباركك

العفو يادودي ومعلش حرقت دمكم بس انا نفسي كلنا منسكتش بعد كدة ع الوضع ده بس طبعا مش بنفسنا بس ع الاقل نبلغ الاباء الكهنة

كراكيب
08-27-2010, 02:26 AM
[QUOTE=david201050;717735]بجد انا اول مرة اسمع عن الحشيش في الكنايس بس المواضيع بتحصل بس انا شفت اكتر من الحشيش انا شفت حاجات اكتر من كدة وسامحوني مش هقدر اقول عليها

احنا للاسف عارفين وخايفين تتعمم ربنا يستر

ويارب اهدينا ويهدي شبابنا بارب امين وموضوعك ع فكرة جميل وربنا يفرح قلبك

يارب
شكرا ياديفيد

كراكيب
08-27-2010, 02:28 AM
[QUOTE=bassem8800370;717794]بجد الموضوع ده مضايق ناس كتير وتجى نكلام حد من اللى بيعمل كده بقوللك مش احسن ما اقعد على القهوة

مايقعدوا ولا ولا بلاش الي عاوز يغلط يغلط احسن برة الكنيسة
شكرا ياباسم

krsta
08-28-2010, 01:11 AM
بجد حاجة تزعل امال فين الاباء الكهنة والخدام لازم يكون فيه رقابة اكتر من كده لان ده بيت ربنا مش بيت اى حد وخلاص ربنا يهديهم ويرجعوا لعقلهم تانى
شكرا ليك ياميلاد على الموضوع ده

كراكيب
08-28-2010, 03:20 AM
العفو ياركرستا
منورة

yousam
09-20-2010, 03:09 PM
http://orsozox.org/uphoto/images/17184559323457523626.jpgلماذا لاناخذ موقف مع من يتصرف هذا التصرف
لماذا يقوم اى شخص بهاذا التصرف
1- لانه ينظر للاشخاص فى الكنيسة على انهم اضعف منه
الدليل- انه لايفعل ذالك فى الشارع ...او امام ضابط شرطه...
2- هذا الشخص حسب تحليل علم النفس يظهر القوى .....وعلى العكس يكون

ماهو المطلوب منا ...........ولماذا

1-لابد ان نعرف انه سوف يجدف على اسم الله بسبب هذا الاخ وبسببنا ان لم نفع شىء
2- من يرى هذا ولاياخذ موقف ...يوصف فى الحياة العلمانيه ..بالضعف ..غير امين..
ولن اذكر وصفه فى المسيحيه

yousam
09-20-2010, 03:12 PM
http://orsozox.org/uphoto/images/17184559323457523626.jpgلماذا لاناخذ موقف مع من يتصرف هذا التصرف
لماذا يقوم اى شخص بهاذا التصرف
1- لانه ينظر للاشخاص فى الكنيسة على انهم اضعف منه
الدليل- انه لايفعل ذالك فى الشارع ...او امام ضابط شرطه...
2- هذا الشخص حسب تحليل علم النفس يظهر القوى .....وعلى العكس يكون

ماهو المطلوب منا ...........ولماذا

1-لابد ان نعرف انه سوف يجدف على اسم الله بسبب هذا الاخ وبسببنا ان لم نفع شىء
2- من يرى هذا ولاياخذ موقف ...يوصف فى الحياة العلمانيه ..بالضعف ..غير امين..
ولن اذكر وصفه فى المسيحيه

كراكيب
09-20-2010, 03:20 PM
كلامك مظبوط يايوسام مئة ف المئة وارجو من الجميع فعل هذ

دميانة لطفى
01-07-2011, 08:17 PM
ربنا يحمينما ويحمى اولاده كلهم

كراكيب
01-09-2011, 05:24 PM
امين يارب
شكرا يادميانة

emmmy
01-12-2011, 01:48 PM
او اى اب كاهن شاف الموضوع دة مش هيسكت
لكن اللى بيعملوا كدة عارفين نفسهم كويس وعلشان كدة مش هيعملوا دة قدام الاباء بس مكن الخدام يبلغوا ابونا وابونا يتفاهم معاة بينة وبينة دة الخادم الغيور على بيت اللة ودور الكاهن كاب وراعى ومعلم

كراكيب
01-12-2011, 02:22 PM
امين يارب فعلا الخدام عليهم مسئولية وربنا يعينهم

agab
01-14-2011, 12:24 PM
ربنا يرحمنا ده بيبين طول اناه ربنا علينا يا جماعه نشكرك يا رب
شكرا يا كراكيب دايما بتثير مواضيع مثمره للنقاش
بس انا ليا تعليق
الناس دي مش مره واحده شرب الحاجات دي في الكنيسه ماهو مش معقول واحد اول مره يدخل كنيسه يعمل فيها كده
انا قصدي ان الحكايه ابتدت معاه بالتدريج
وكمان هو شاف حاجات بتحصل في الكنيسه من ناس تانيه ومفيش رقابه لا من الخدام ولا الكهنه هو ده اللي شجعه يعمل كده مره بعد التانيه
علي فكره انا ماقصدشي كنيسه معينه في كلامي انا بتكلم من وجهه نظري للي شايفه في كنايس كتيييييييير ربنا موجود المفروض نصلي للناس دي ولنفسنا
ربنا يعوضك

كراكيب
01-18-2011, 12:47 PM
شكرا يااجب للمشاركة والمتابعة المتميزة
وشكرا للاضافة وانا متفق معاكي في اننا لازم ناخد بالنا اكتر من كدة وننمي عند الشعب فكرة يعني ايه بيت ربنا
شكرا

ماري جمال جرجس
06-15-2011, 12:12 AM
ماهو بيبقي سجاير وانت نسيت معاكسات البنات من اخواتهم بعد خروج الكنيسة قدام الكنيسة الشباب محتاجين توعية اكتر من كدة بس ارجع واقول دة من البداية فالتربية يعني من البيت والخدام فالكنيسة فمدارس الاحد وهما اطفال بس طبعا فات الاوان

كراكيب
06-29-2011, 12:15 PM
مظبوط جدا ياماري احنا محتاجين خدام للشعب كله مش لفئة معينة

مايكل ماهر
07-26-2011, 03:32 AM
وليه استنى ابونا , فين المسؤلين عن الخدمة ولا الشمامسة اللي في الكنيسة ,
فين غفير الكنيسة , فين الشعب
مع احترامي الكامل وسامحني ياميلاد على
العبارة دي . هي الكنيسة مفيهاش رجالة
يتكلموا مع الناس دي وبكل ادب برضه بطريقة
لا تجعله يترك الكنيسة .... المفروض الخادمة اللي شافت حاجة زي كدة , تبلغ حد من الناس الكبار ,
لكن المشكلة الوعي اللي عند الشعب غير كامل , كل واحد خايف يتكلم ليتحرج .
ونسيوا الآية اللي بتقول ( وعلى اسوارك ياأورشليم اقمت حراسا لا يسكتون )
عايزين الناس يبقى عندها جراة وقوة لمواجهة الأمور دي بوداعة ولطف
وانه يتكلم مش يقول يالا نفسي
ابونا ياجماعة مش هيعمل كل حاجة بنفسه, فين الشماس اللي اتقال عنه انه عين الاسقف , ولو ان العبارة دي اتقالت على رتبة الدياكون
لكن ميهمش المهم نلاقي حد يتكلم
وسؤال تاني :
احنا عندنا الجرأة نروح نقف قدام ماسبيرو , وماعندناش الجرأة نتكلم ونواجه التصرفات اللي زي دي , واللي بتسبب عثرة حتى لغير المؤمنين في الكنيسة ,
مواضيعك جميلة جدا ياميلاد , لكن دي مش مسؤلية الكاهن فقط لكن جميع الشعب معه .....
سلام

aymonded
07-26-2011, 07:04 AM
وليه استنى ابونا , فين المسؤلين عن الخدمة ولا الشمامسة اللي في الكنيسة ,
فين غفير الكنيسة , فين الشعب
مع احترامي الكامل وسامحني ياميلاد على
العبارة دي . هي الكنيسة مفيهاش رجالة
يتكلموا مع الناس دي وبكل ادب برضه بطريقة
لا تجعله يترك الكنيسة .... المفروض الخادمة اللي شافت حاجة زي كدة , تبلغ حد من الناس الكبار ,
لكن المشكلة الوعي اللي عند الشعب غير كامل , كل واحد خايف يتكلم ليتحرج .
ونسيوا الآية اللي بتقول ( وعلى اسوارك ياأورشليم اقمت حراسا لا يسكتون )
عايزين الناس يبقى عندها جراة وقوة لمواجهة الأمور دي بوداعة ولطف
وانه يتكلم مش يقول يالا نفسي
ابونا ياجماعة مش هيعمل كل حاجة بنفسه, فين الشماس اللي اتقال عنه انه عين الاسقف , ولو ان العبارة دي اتقالت على رتبة الدياكون
لكن ميهمش المهم نلاقي حد يتكلم
وسؤال تاني :
احنا عندنا الجرأة نروح نقف قدام ماسبيرو , وماعندناش الجرأة نتكلم ونواجه التصرفات اللي زي دي , واللي بتسبب عثرة حتى لغير المؤمنين في الكنيسة ,
مواضيعك جميلة جدا ياميلاد , لكن دي مش مسؤلية الكاهن فقط لكن جميع الشعب معه .....
سلام

كلامك صحيح يا أجمل أخ حلو ، وعندك حق 100% ، لأن الكنيسة مش الكاهن فقط لا غير ، بل الجميع معاً جسد واحد وكنيسة واحدة ، وبالطبع ليس كل المسئولية على الكاهن وحده فقط ، أحييك على هذا التعليق الواعي جداً من إنسان محباً للكنيسة وواعي لها تمام الوعي ، اقبل مني كل حب وتقدير ؛ النعمة تغمر قلبك سلام ومسرة آمين

مايكل ماهر
07-27-2011, 11:38 AM
اشكرك ياأستاذ ايمن على هذا الكلام الذي لا استحقه , وفعلا ابونا مش هيعمل كل حاجة .
لو الرسل كانوا بيعملوا كل حاجة لوحدهم ماكانوش رسموا شمامسة وقسس, مش بس كدة .
دة في حالات كتير بنلاقيها لو كل واحد افتقد اخوه ماكانش هنلاقي اللي بيشرب وبيدخن ولا اللي بعيد عن الكنيسة ..
وانا بستعجب من حاجة
احنا بنلاقي عبارة مكتوبة على كتب المهرجان وهي ( انا طالب اخوتي ) وبنطبقها مع بعضينا في المهرجان فقط وليه ماتتفعلش وتبقى في الحياة ودة المفروض طبعا .. وأعمال الرسل فيه امثلة عديدة عن هذا الامر وكيف كان الشعب كله روح واحد ورأي واحد وبيفتقدوا بعض , وبيعملوا من اجل خلاص بعضهم البعض ,,,
هي الخدمة ياجماعة محصورة في التربية الكنسية فقط
طبعا لا ,,, ممكن الواحد يخدم من ماله ويخدم ويساعد في افتقاد الحالات الحرجة سواء كانت حالات مرضية , وحالات أخلاقية . مجالات الخدمة كتيرة ومتعددة ..
وكما يقول القديس يعقوب في رسالته :
الديانة الطاهرة النقية عند الله الاب هي هذه افتقاد اليتامى و الارامل في ضيقتهم و حفظ الانسان نفسه بلا دنس من العالم*
واللي مذكور في الأية نوع من انواع الخدمة , يعني مش لازم تكون الخدمة هي التربية الكنسية فقط
اسف للأطالة وربنا يباركك ياأستاذ ايمن واشكرك
سلام

كراكيب
08-15-2011, 09:48 PM
أتفق معك يامايكل تمام الإتفاق وأنا مبلومش علي الكاهن لوحده لكن برده علي اي مسيحي منتمي للكنيسة لان " غيرة بيتك اكلتني " مش للكاهن فقط لكن للكل لكن انا عاوز برده اقول ان احنا محتاجين ككنيسة وكخدمة بصفة عامة نطلع برة السلبية شوية والخدام يفهموا الاطفال الفرق بين المسامحة وبين السلبية والجبن لانهم للاسف دخلوا علي بعض ومحتاجين برده يبقي في ناس كبيرة ف الكنايس يمكن في كنايس فيها كدة لكن في كنايس تانية بيبقي فيها ديكورات والديكورات دي كمان بتعمل زحمة واعاقة للناس مش اكتر يعني ياريت ديكور بيدي منظر حلو لا ده ديكور مخرب للأسف جداااااااااااا
شكرا أستاذ ايمن ردك رائع كالمعتاااااااااااااااد