المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فعـــــل ورد فعـــــل 18

magdy totti
09-26-2010, 09:04 PM
بسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين
ازيكم يااجمل اخوات واصحاب
فى منتدتنا الجميل وقسم الشبابية
ومتابعى سلسه فعل ورد فعل
النهارده فى فعل ورد فعل
18
قضية تحتاج منكم النصيحة
تحتاج انا تسمعكم تحتاج الارشاد منكم انتم ياشباب انت لو فى نفس الموقف ها تتصرف ازى او لو ده صديق او صديقة ازى هاتنصحه واية هايكون رد فعلك فى الموقف ده
مشكلة النهارده وقع ناس كتير فيها
وديما بتنهى با الحزن الشديد للطرفين
تعالوا نعرف مع بعض اية المشكلة
من صاحبتها

فعـــــل ورد فعـــــل
18
انا فتاه عندها 26 سنه خريجة كلية تجارة انجليش اعمل سكرتيرة باحدى الشركات الخاصة
حادمة باحدى الكنائس
انا ياجماعة مشكلتى كبيرة مشكلتى انى حبيت شخص كويس من بيت كويس واهله ناس كويسين وهو فى صفات حلوة كتير بيشتغل شغل كويس جدا ومرتبه كمان حلو وجاهز من كله
والاحسن انه خادم وبيحبنى
احنا حبينا بعض من حوالى 3 سنين
واتفقنا ع الارتباط وكله كان كويس
لغاية مااجه اليوم الاسود
عملنا تحاليل انا وهو علشان الجواز وكده طبعا انتم عارفنها
المهم روحنا انا وهو علشان نجيب نتيجة التحاليل
بس لاسف
انا كةيسة لكن هو لاسف لايقدر ع الانجاب
بجد انا حزينه وخياتى مالهش طعم ومحخنوقة جداا جدا
وبجد انا تعبانه قووى
حصل انه طبعا ابتدء يبعد وقال حالص انتى من طريق وانا من طريق
لكن بين نارين نارالحب وناره هو اللى تعبانه بسببها
فاانا قررت اننا نرتبط وربنا يعمل ويدبر ودايما مفيش حاجه بتقوى عليه وهو عنده الحل وقولت زى ما ادى اليصابات يوحنا وحنه صموئيل
يقدر يسعدنا ويدنا فى اى وقت وانا راضية بده وبامانه خالص انا فكرت وقولت لو انا مكانه كان هو عمل اية
انا وقف بس هو رفض وكمان فى رفض من البيت عندى
وطبعا انا رحت لابونا واتكلمت معاه
وكانه رده التفكير مرة والتانية علشان دى حياتى وكمان انا قررت انى ارتبط
بية
بجد ياجماعة انا مش عارفه اعمل اية وبجد انا بحبة قوووووى
ومش قدره بجد ابعد عنه مهما حصل
بس لاسف هو بيحسب ان ده احسان او شفقه
بس بجد لا
انا بعذره برضوة بس بامانه انا موافقة وراضيه
بس مش عارفه اعمل اية
اعمل اية اعمل اية

دى ياجماعة مشكله حفيفة موجوده
محتاج منكم النصيحة والارشاد
مستنى منكم رد فعل كل واحد

كرستين صفوت
09-27-2010, 12:13 AM
انا لو مكانها والشخص ده سعيد بجد معاه ومش قادره أعيش من غيره مش هاسيبه وربنا فعلا قادر على كل شئ لإنى فى ناس بتكون سليمه لكن الحمل بيتأخر شويه أو بالسنين او كمان تكون بتسقط او أمراض تانيه وحاجات تانيه. يعنى ربنا قادر على حل كل مشكله وكله بتدبيره.
كمان هاخد فتره خطوبه تانى معاه علشان أشوفه بعد اللى حصل ده هايتصرف معايا أزاى. يعنى ممكن يكون هايحس بالنقص وبعدين يعمل معايا ردود فعل مش محبوبه.
والأهم من كده وقبل كل حاجه أصلى لربنا وهو يختار الصالح.
وربنا معاك ياقمر ويفرح قلبك بالعريس الصالح.

miro_rook
09-27-2010, 12:43 AM
اساس الجواز هو الانجاب
لكن في نفس الوقت الزوج او الزوجه معين ونظير بمعني وجود احد الشخصيتين كا نوع من انواع
المساعده علي ظروف الحياه وغيره وده مش هيجي الا عن طريق الحب

يعني الزواج الهدف منه معين لكل طرف
عن طريق الحب
وكمان شرط الانجاب مش الشهوه

طيب ايه الحل لازم تعرف الاخت ديه ان الموضوع كله معها لانها هي اللي في المستقبل ممكن تتعب علشان معندهاش طفل وده بيحصل
لازم التفكير بمنطق
اولا هل انا من غير طفل هكون مبسوطه
ثانيا لو واحدها صحبتي جابت بيبي انا هفرح لها من غير مضايق واقغد اعيط

ثالثا في المستقبل لما اكبر هل هكون مبسوطه وانا وزوجي لوحدنا بدون ولد نفرح بيه وبااولاده

الاسئله ديه لازم تسال نفسها فيها كويس
ومن ردها علي الاسئله هتعرف هي ممكن تعمل ايه

واخير عاوز اقول حاجه الحب شئ مقدس
لكن الهدف الاساسي هو الانجاب
فا الموضوع صعب حقيقي لكن التفكير في الحل الاول او التاني بوضوح وبدون مشاعر(شفقه)
هو اللي يريح

david201050
09-27-2010, 12:45 AM
بجد انا عارف ان اقد ايه الحب بيكون عذاب بعيد عن الحبيب خصوصا لو كان فيه حببس بجد اخي الحبيبي مجديانا انصحها لو هي صح بتحبة انها تتجوزة لو هي صح مش فادرة تبعد عنة وهتنسي حكاية الخلفةواحكاية الامومةبس انا رايي الشخصي انها تكمل معاها واللي خلق الكون بحالة وباكملة قادر يصلح الحال مع شعبة في كل مكان وبجد ربنا يسعدهاويكملها ع خير وبجد بجد موضوعك وبجد اخي الحبيب مجدي موضوعك جميل جدا وارجو ان اكون قدمت افادة وموضوعك جميل اخي الحبيب مجدي وسلام الرب يسوع المسيح معاك

samyazmy63
09-27-2010, 02:21 AM
بسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين بصى ياتصونى احنا نستعمل العقل قبل القلب نعرض الحاله الى طبيب متخصص اذا الحاله تستجيب للعلاج اتكلى على الله واذالم يستجب يستحسن لم يتم الزواج انا مش هزلمك علشان الحب موجود انهارده والله واعلم موجود بكره ولا لا متزلمهوش ماعكى لتكن ماشئت ربنا

montysaad
09-27-2010, 02:22 AM
محاولة الابتعاد عنه لشهور قليلة ، وليس الاتصال به ثم انظر بنفسك كيف شعورك اذا ترتفع أو تنخفض ، وقررت بعد ذلك ربما سترى شخص آخر سوف تغير حياتك في هذا الوقت
Monty

ashraf seha
09-27-2010, 03:31 AM
الحب والوفاء طبع مسيحي اصيل وكل اللي اقدر اقوله بخبره السنين والتجارب لو القصه الجميله دي حصلت قبل موضوع فتوي التحاليل الجديده اللي نسفت اساس الزواج المقدس وحولتنا لكائنات تقاس قدرتها علي الجنس والانجاب وليس قدرتها علي الحب والوفاء كانت الامور عدت وكان هايبقي زواج مسيحي جميل ومبارك انما احنا اتحولنا بموضوع التحاليل ده لاختبار لقدره ربنا علي منحنا بركه الزواج وسره اللي ممكن يحول انسان اوانسانه عاقر لانسان خصب في لحظه والحظه دي مقاسها وعيارها مختلف عند الهنا ممكن يوم وممكن سنين...........ياجماعه خدوها نصيحه من اخوكم الصغير الخصوبه خصوبه القلب وليس ............ سلام ونعمه

kiro.kiro33
09-27-2010, 03:43 AM
انا شايفة انها لازم تفكر كتير جدا وتفكر فى جميع الجهات يعنى بعقل مش بقلبها
عشان هى دلوقتى بتقول كدة لكن ممكن بعد الجواز الموضوع يختلف ومتقدرش تستحمل
ولازم وضرورى تصلى كتيررررررررررررر جدااااااا وتاخد رائى ربنا
ولو اتجوزا فعلا اكيد ربنا مش هيسبهم وهيديهم طفل جميل او طفلة
بس لو هما عندهم ايمان فعلا
وفى الاول والاخر هى لو وثقت فى ربنا هيديها الارشاد الصح
وربنا معاها ويرشدها امين

youhana16
09-27-2010, 03:44 AM
الاخت الفاضله
أعتقد انك تحتاجين الى الهدوء فتره بعيد عن أى مؤثرات من أى نوع
لتأخذى القرار المصيرى
والمقصود بالقرار المصيرى هو
أين هى إراده الله فى الموضوع
هل إرادته ان تتزوجيه
أم غير ذلك
وأنت الوحيده التى تستطيع ان تعرف إرادة الله بالطريقه التى إعتدتى أن يرسل الله بها إليك رسائله

أخيرا
ربنا معاكى لان القرار صعب
اما بالنسبه للإنجاب
أكم من الناس من الناس كان من المستحيل علميا ان ينجبوا ولكن غير المستطاع عند الناس مستطاع لدى الله

عاطف خير حنا
09-27-2010, 04:07 AM
صدقيني يا اختي اجمل ما في الحياه الزوجيه هي الاطفال وبدونهم لن تطيقي الاستمرار بعد انطفاء نار الحب في قلب كليكما وهذا يحدث في كل الزيجات نصيحه لاتتزوجي هذا الشخص

maknas
09-27-2010, 04:09 AM
مدام قولتى اعمل ابة يبقى متحيرة جواكى ومنقسمة مابين الحنين الى الامومة والحب بلاش تعارضى اهلك وتعملى فيها شهيده لانك مهما عملتى معاه هيفسرة غلط لوجود نقطة ضعف عنده وحياتك هتبقى جحيم جوه البيت وبره البيت وهتحربى الناس كلها ده غير انه مع الايام وكبر سنك هيزداد حنينك للاولاد وهتندمى جواكى انت بتقولى ممكن ربنا يدينا بعد الجواز صدقينى لو انت كنت مقتنعه بكده ومؤمنه بية مليون فى المية مكنتيش سألتينا من الاول ومش عارفه تعملى اية كنتى اتجوزتى على طول من غير سؤال وكنتى خبيتى خبر عدم خلفته عن جميع الناس وكان الباقى على ربنا هوه ده الايمان والتسليم مش تقولى اعمل اية اعمل اية متضحكيش على روحك وتغضبى اهلك منك من اولها كل الحكاية انك ضميرك بيوجعك وعاوزة ترمى المشكلة على اى حد عشان تستريحى زى ماقلت لك الاول متعمليش شهيده وتشيلى صليب اكبر منك يعنى متجربيش ربنا خليكى على قد قامتك الروحية وده مش عيب ولاغلط وان كنتى مش عارفة تبعدى عنه ازاى من غير ماتجرحية ماتخفيش هو اللى هيبعد عنك ومين قالك ان كده مش ارادة ربنا مايمكن ربنا شايف بسابق علمة انكم مكنتوش هتنجحوا مع بعض او مش مقسمين لبعض فعمل كده لخيرك انت وهو ماتدخليش نفسك فى تجربة انت مش قدها وامشى على قد قامتك الروحية وسيبى الموضوع للى فى ايده الامر وقوليله انت يارب عارف نفسى واللى جوايا اكتر منى وانا مقدرش اهدى نفسى فى الطريق من غيرك افعل بى ماتشاء ولتكن مشيئتك ربنا معاكى ويهديكى للخير لمجد اسمة امين

kiro.kiro33
09-27-2010, 04:11 AM
علفكرة ماينفعش نحكم عليه بالموت برضة
والمفروض ماننساش ان ممكن كانت تبقى هى الى كدة
كل ما فى الموضوع بدل ما نعمل كدة نصلى ونصلى
ونشوف ربنا عايز يقول اية
وبعدين ماكان ممكن يكون كويس ولما يتزوجوا يحصلة حادثة
كانت سعتها هتعمل اية
لازم نفكر بعقل وقلب
وربنا هيرشدنا

ماجد عريان
09-27-2010, 04:55 AM
شوفى يا آنسة المسيح له كل المجد لما جه يقسم الصحه و الجمال و المال والبنين مظلمش حد ♥ حتى لو بدى لنا غير ذلك ♣ حلو الكلام ♣ ومش معنى إنه خد حاجه مش هيرجعها تانى • زى المال أو زى الصحه * ياما ناس كانت على فراش الموت و قامت بصحه و عافيه ... الفقير إغتنى و الغنى إفتقر ... فأرجو منك جداً تسمعى كلامى .... زمنا زمن صعب بالنسبه لنا إحنا الشباب علشان كده صعب جدا جدا الحب فيه وصعبه المعيشه و التفاهم ♠ نصيحه منى رغم إنى معرفكيش إجوزيه و إلا هتندمى .. فعلا هتندمى

Irene Sobhy Soliman
09-27-2010, 06:59 AM
انا شايفة انه ممكن يستشير طبيب متخصص لأن فيه علاجات كتيرة للحاجات ديه. وده ممكن يديله امل شوية ويمكن علاج فعال كمان. انا عارفة حالات من دى بس العلاج ممكن ياخد اكثر من سنة. حقن اسمها بيريجون بتعالج كل ده.

جميل سليمان
09-27-2010, 07:51 AM
الاخت الفاضلة:em2200:
كرسي وقت للصلاة والصوم وخلي اب اعترافك يضع الامر علي المذبح في القداس ولتكن ارادة ربنا
وفكرى كويس في المستقبل من جميع الجوانب وهل لو تم الزواج من اخر ستكوني سعيدة ومخلصة له دون التفكير في الماضي وهل لوتم الزواج من الحبيب ستندمين في يوم من الايام وعلي اى حال فيه حلول علمية لهذا الامر محتاجة لتحاليل اخرى اكيد حضرتك عارفها او فكرتي فيها
وربنا يسندك ويدبر امرك ويكمل نقائصنا جميعا

calling_god
09-27-2010, 08:26 AM
بصى نصحيتى ليكى إنك توافقى عليه الحب صعب إنك تلاقيه تانى ومع شخص كويس أما بالنسبة للأطفال مش مشكلة لأن فيه أولاد كتير جدا سبب حزن لأهاليهم صدقينى أروع شئ فى الحياة دى الحب ومع شخص فيه كل الصفات دى

fateen naguib
09-27-2010, 08:31 AM
Dont think too much, just leave everything to Jesus & St. Mary & Tamav Ireini & Abou Seifein, go and get married and dont think of kids now, just get together , enjoy ur lives and love together and with your and his endless faith in Jesus , everything will be perfect. la tofakeri fel amr kathiran, daai al amar le saheb al amr as said POP Kirolos.

SAlawato takoun maakom

Amin

Fateen

Bassem78
09-27-2010, 08:31 AM
إلي أختي الغالية صاحبة المشكلة:
أولاً أشكرك علي صراحتك في سرد المشكلة بوضوح بدون احراج.
ثانياً: زي ما اخواتي ردوا عليكي أنا مش هعدل علي كلامهم ، أنا بس هضيف شئ بسيط و هو انه احنا كمسيحيين مؤمنين بالمسيح و بقدرته المطلقة علي كل شئ بيبقي لينا تعاليمنا المستقلة عن جميع أمور الحياة ، و بالتالي مينفعش نحكم علي أمور حياتنا بحسب الظاهر أو بحسب العادات و التقاليد الموروثة . وبالتالي ارتباطي بشريك حياة نابع من رغبتي في تنفيذ ارادة الله لأن لو لم أستشير الله ستكون حياتي متعبة بسبب اختياري الغير موفق و الغير معتمد علي ارادة الله. أنا التمس العذر لهذا الشاب لأن أي رجل سيكون في نفس موقفه حيث أنه يشعر بالخزي و أنه في ورطة كبيرة لكن أولاً عليكي كخادمة أن تقومي بتعديل تفكيره في هذه النقطة و أن تذكريه بأنه ابن لله وخادم له وعليه أن يظهر إيمانه بشكل عملي و أن تعلميه أنك تريدي تقضية باقي أيام حياتك معه مهما كانت الظروف و اعلميه أنه هناك الكثير من الأزواج الذين لم ينجبوا لكن عاشوا حياة رائعة و عوض الله عن ذلك بالكثير من الأبناء في الخدمة. ثانياً عليكي أن تختبري مصداقية مشاعرك و أفكارك تجاه هذا الموضوع هل ستقبلي بهذا الوضع حتي و ان لم يرد الله أن يعطيكم أبناء؟ هل حقاً ستظلي تحبي هذا الشخص طول الوقت بدون أن يكون لكما ابناء جسديين؟ الموضوع كله في يدك سواء مع هذا الشخص نفسه أو مع أهلك. الرب معاكي و يرشدك للصالح

امل 2008
09-27-2010, 08:33 AM
صباح الخير يا اختي الحيرانة ربنا معاكي ويرشدك ويقويكي علشان تاخدي القرار السليم بس انا عاوزة اقولك علي حاجة من الواقع حصلت مع واحدة قريبتي مش من بعيد يعني من خلال ثلاث سنوات تزوجت وبعد سنة اكتشفت ان زوجها مش هيقدر ينجب ولا حتي بالعلاج و سلمت امرها لربنا وحاولت تتاقلم علي الوضع بس في نفس الوقت كانت بتصلي لربنا وتزور الاديرة وتتكلم مع الرهبان وحدثت المعجزة وانجبت طفل زي العسل كيرلس وبعد ما كمل كيرلس كام شهر لقت نفسها حامل وجابت طفلة زي العسل . ربنا يقدر علي كل شي ...
وانا شخصيا متزوجة وبقالي فترة كبيرة ولم يحدث حمل وكل التحاليل سليمة عندي وعند زوجي هو الموضوع بيضايقني شوية بس دي ارادة ربنا
يعني اللي عاوزة اقوله ان قريبتي كان عندها مشكلة وربنا اعطاها نسل وانا معنديش مشكلة ولا انا ولا زوجي وربنا لم يريد وانا عشمانة ان ربنا يفرحنا
ربنا معاكي
وانتي وحدك اللي تقرري بعد الصلاة بايمان قوي ولسماع صوت ربنا معاكي لانه موضوع مصيري ربنا يرشدك

tour guide
09-27-2010, 08:59 AM
اولا انا بشكرك على احساسك الجميل وتضحياتك لانك بتحبيه
بس انا هقوللك حاجه لو انت اتجوزت واحد تانى هل انت هتضمنى انك تنجبى
وهل تضمنى انهم هيجوا كويسين مش معوقين مثلا
كل حاجه فى ايد ربنا
بس فيه حاجه انت اخذتى قرارك بالموافقه هل انت هتقدرى تكملى ولا هتندمى وتبقى ظلمتيه معاكى وتحصل مشاكل دا بالنسبه لك
اما بالنسبه له
فهو صعب عليه انا يقبل ان يظلمك معاه ودا اصعب له منك ,لان هو حاسس انه السبب للفراق
اما بالنسبه لموافقته انت كلميه بكل حب انك انت بتحبيه وحتى لو رحت معاه العالم كله وحتى لو مفيش اطفال
وكلمى الاب الكاهن يكلمه برضه
اما بالنسبه الى عائلتك فانا من رأيى دى حياتك الشخصيه ولك حق الاختيار دون اى اجبار من اى شخص
مانت لو اتجوزت انسان تانى سورى تفكيرك هيبقى مشتت ومش هتقدرى تنسى الاول
وممكن تحصل مشاكل وترجعى البيت وتقولى ياريت اللى جرى مكان
وبعدين تندمى انك سمعت كلام العائله
وانا هقولك ممكن تبعتى المشكله برضه لبرنامج بيت على الصخر
اكيد الانبا بولا هتكون اجابته فيها الحل
والاهم من كده انك تصلى لانى الصلاه ممكن تذوب الحديدفالكتاب يقول كل ما تطلبونه فى الصلاه مؤمنين تنالونه
وبقللك من فضللك فكره كويس جدا جدا جدا لانه دا قرار مصيرى مفهوش رجعه
حاولى تختار رأيك دون اى اجبار علشان متندميش
واخيرا اقوللك ربنا معاك ويختارك الصالح وان شاء الله المشكله تتحل وياريت ردى يكون افادك

جولى مينا
09-27-2010, 08:59 AM
الحقيقة هو امر محير جدا انما انا بخبرتى بقولك فكرى كويس قوى
لان الحب بيكون فى قمته قبل الزواج وبعد الجواز بيقابلك حاجات كتير وصعوبات ومسئولية
كبيرة بيصغر الحب امامها كتير وعدم الانجاب هيسبب فراغ كبير جدا بعد سنة او سنتين زواج
اسألى نفسك هل هتقدرى تتعايشى مع الموقف دا كمان فى حاجات كتير بتظهر بعد الزواج من طباع مختلفة منها العصبية واختلاف الذوق والمشاكل الصغيرة والكبيرة اللى كل ما هاتقابلك ويضيق صدرك امامها ويكون رد فعل زوجك وقتها القسوة فيها هتسألى نفسك هو دة اللى انا ضحيت علشان اتجوزه وكل ما تقابلى مشكلة او موقف صعب من زوجك وقتها هتكررى نفس السؤال ...................
لازم تفكرى الف مرة يا ترى ممكن تنسى موضوع الانجاب دة خالص
وكمان فى حاجة ان احساس الامومة مش هتشعرى بيه او تشتاقى ليه الا بعد فترة كبيرة من الزواج ساعتها ممكن تندمى وان اعتراض والديكى مبنى على الاساس دة
الزواج مش حب وبس دة حاجات كتيرة قوى ضمنها الاولاد الحلوين اللى بتزود الحب

سونيا حليم
09-27-2010, 09:17 AM
بس اهم شيء فى الزواج هو الحب و المودة و الاحترام و دة الى هيخليكم تحتملوا الايام مع بعض و تكملوا مسيرت الزواج و تتخطوا على كل المشاكا تاى تواجهوها سواء الانجاب او غير الانجاب
اما الانجاب ممكن تتجوزى انسان سليم مائة فى المائة لكن ربنا لم يريد لكم الانجاب ودة حال ناس كتيرة
والان مع تقدم الطب يوجد اساليب كثيرة للانجاب مثل طفل الانابيب او اى وسيلة اخرى للانجاب و تعديل العيوب الخلقية للانجاب و فى الاول و الاخر ارادة ربنا فوق كل شيى
لكن كل هذا يتوقف على مدى حبكم و تمسككم ببعض وفى النهاية صلى لكى تطلبى من ربنا التدخل و عمل ما هو فى صالحكم

رفعت صدقى
09-27-2010, 09:37 AM
لاااااااااااااااااااا
لااااااااااااااااااااا
لاااااااااااااااااااااا
لا بالثلث-الدنيا حلوة ووردى قبل الجواز لكن بعد الزواج هيبقى كابوس
انا عندى امثلة كتير كدة
معلش دوسى على عواطفك شوية وربنا يوفقة ويوفقك

louries
09-27-2010, 09:39 AM
لو كنت تعبانه جدا ومش قادره على انك تتركيه (على فكرة الانجاب الآن ليس موضوع صعب وممكن حله ) (علشان انا كنت بشتغل فى مركز اطفال الانابيب )

ممكن تعملى حاجه بسيطه
اذهبى الى دكتور امراض تناسلية ويكون متخصص فى هذا الموضوع
فى قسم خاص بذلك فى مستشفى القصر العينى وهناك فى اكبر الاطباء
ولا داعى للقلق
وبعدها سوف يتم الرد عليك بانه يمكن اجراء علملية له وبعد نجاحها ان شاء الله يتم عمل عملية لك انت ايضا وهى بسيطة لا تقلقى منها وسوف ينعم ربنا عليك بالانجاب تقريبا سوف تكون العمليتان فى حدود مبلغ 10.000 جنيه يمكن عملها فى اى وقت بعد الزواج
لا تقلقى ربنا عنده حلول كثير خالص ....

ومبروك عليكى الزواج السعيد

bdnader
09-27-2010, 09:43 AM
اولا : انا مقدر مشعرك جدا ولكن من كلامك حسيت انك فى جزء كبير منك مترددة وهذا يعطى انطباع انك ممكن تتعبى من موضوع الاولاد انظرى ابعد شوية من اللى انتى فية حاليا بمعنى اخر - اسألى نفسك جيدا هل هتقدرى على عدم الانجاب مدى الحياة وهل لما تنظرى الى اخوكى او اختك او احد اقاربك وهو معة اولاد يلعبون ويكبرون امام عينك هل سوف تقدرين على هذا ---- اخير وبعد نصأح الاخرين لااحد يقدر على اجابة لكى القرار قرارك وربنا معاكى

soha labib
09-27-2010, 11:07 AM
انا لن ازيد كلامى عن كل الذى قيل
ولكنى اعرف اشخاص كثيرون لم يعطهم اللة نعمة الانجاب
ولكن اعطاهم نعمة الحب والمحبة وهى اكبر النعم فى اعتقادى
لان من احب يحتمل والمحبة تتحمل وتغفر وتسامح وتتانى
وليس بعيد عن ارادة االة ان يرزق بالابناء
اما عن الذين اعرفهم فهم وجهوا انشطتهم للخدمة ومحبة ابناء الاخوات والاخوة
حتى تكاد لاتعرف من الام ومن الاب من كثرة تعلق الاطفال بهم
كل شئ يحتمل مادام الحب موجود
وماذا لو حدث وتزوجت انت من اخر ولم يريد اللة لكم ابناء
او اراد ولكن مرضى انا اضع مشيئة اللة واتكل علية وهو قادر على كل شئ

hgg
09-27-2010, 11:59 AM
ياما ناس طلع تحليلهم كويس ومخلفوش واولهم انا ولما سالت اب اعترافى حكالى قصة اثنين من ابنائة طلع تحليل الزوج مثل مية الحنفية على حسب تعبير الزوج ومع ذلك ربنا اداهم طفلين على طول وبدون تاخير وكمان سمعنا عن اخت حملت بعد استاصال الرحم بسبب تعرضها لحادثة فاذا كان اللة فى الافق وكل حياتك تسير من منطلق الايمان فتزوجى بة وانتى مفترضة اسوا احتمال واللة يعطيكى

سندريلا2009
09-27-2010, 01:05 PM
اولا واخير حطى ايد ربنا فى الموضوع وهى اللى هتعمل كل حاجة

من رئيى بقا انه طلما هو كويس من الجهات
وانتو متفقين مع بعض جداا
يبقى تكملى ومش تتراجعى وتسلم الامر لربنا
زى ما هو بتعتهولك هو قادر انه يحل المشكلة دى
الا لو انتى لسة مترردة من جواكى دى تبقى حاجة تانى

ثانى حاجة من ناحية الاهل فادة يبقى بالكلام والنقاش
وممكن كمان اب عترافك يساعدك فى دة
واكيد كل الاهل عايز يفرح بعياله واولادهم
بس صدقينى بالتفاهم والاقناع هتمشى الامور
بس اكيد هتاخد وقت

ثالت حاجة انتى لازم تحسسيه بحبك ليه
وتحاولى دة بكل الطرق عشان احساس الشقفة دة يبعد خالص عن تفكيره

وربنا يخترلك الصالح

saber bakhit
09-27-2010, 01:05 PM
ارجو عرض التحاليل عل اح المراكز المتخصصة فى اطفال الانابيب مثل المركز المصرى خلف مستشفى المعادى العسكرى والرب يسوع يفعل الخير دائما

ريم الخوري
09-27-2010, 01:51 PM
ميش عارف بس صلى وحاول ادركي مشيئة ربنا من هيك موضوع شو وبعدين قرري وكمان استعيني ب اب روحي لحتي يوضحلك جوانب روحية تخص موضوع الانجاب والزواج بالمسيحية
ونقطة تانية حب قولك والفت نظرك واكيد انتي بعرف ان المراة بالعموم ربنا خلق غريزة االامومة فيها منذو الخلق الاول لذلك بعتقد از فيكي تتغلبي على هل احساس ميش باراتك ولكن بحسب ارادة الله

كل شيء ربنا بيعملة بحكمة وهدف ببس اعتقد عريزة الامومة قوية لدرجة ممكن بعدين تفكري وتغلطي نفسك حتي ولو في بعض الاوقتات
لذلك حاول تشوفي ارادة ربنا ليكي لحتي وضع هل موضوع سبب لحيرتك هادي قبل ما ترتبطي ميش بعد
وكانة بيقلك اعيد النظر بعدين از ربنا بدة ياكم تجتمعوا فما في شي ولا اي سبب رح يقدر يفرق بينكم ولا حتي متل هذا السبب فثقي بذلك وخلى ارادة ربنا تسير بحياتك لانها اكيد للافضل بس ثقي وامني بمساعدة الله اليك باختيارك وقولية يا رب انت اختار لى بحكمتك الاهلية وليس بضعفي البشري
حرية الاختيار لا تعني ان لا نطلب من الله ان يمدنا بحكمة لنميز امور حياتنا وكيف انسيرها ونكتفي بما نرغب وبما نراه صالح ...فربما لله نظرة اكثر صلاحاً من نظرتنا
صلي كتير لحتي تقدري تميز حكمة من هل الاختيار او عدمة بحسب مشيئة الرب وانتبهي هل حكي ما بينفي ان الحب بدة تضحية بس الانسان يعرف كيف وامتي يضحي وبيقدر على هيك تضحية والا لا اطلبي من الله يرسيكيوهاد اكيد بالصلة واكيد رح يختار الصالح ليكي
ما بعرف هل حكي مجرد راي شخصي ميش اكتر وانتي وحرية اختيارك
ربنا يوفقك ويكون معك

ايهاب بولس مجلع
09-27-2010, 03:01 PM
الاولاد ميراث من عند الرب-هذا هو نص الانجيل المقدس-فلو ربنا اراد لكي الانجاب سوف تنجبي..وانا اعرف قصة احد الخدام كانت زوجتة لا تنجب وبعد الكشف عند كثير من الاطباء سمعوا بطبيب اجنبي حضر الي مصر فذهبوا للكشف عندة وبعد الكشف قال الطبيب الاجنبي للزوجة انة من المستحيل ان تنجب لدرجة انها صاحت بالصوت العالي داخل العيادة-فقال لها زوجها ان هذا هو رائ الطبيب ولكن يسوع لة راي تاني وفعلا بعد فترة قليلة حملت وولدت لان اللة قادر علي كل شيئ-فتزوجي ممن تحبي بعد مشورة الرب بالصلاة-وكن احذري ان تعاملية بعد الزواج علي انك تنازلت او قدمتي لة معروفا حتي تكون حياتكما سعيدة والرب معكما ويرشدكما بالروح القدس وليس بأراء الناس

ايريني نادر
09-27-2010, 03:11 PM
اختي انا اشعور بكل ما في دخلك من عزاب وحيره
بس عايزه اقولك حاجه الحب ممكن يتعوض او مايتعوضش لكن
لي مش ممكن يتعوض انه يكون ليكي ولاد اوبنت تشعري بحبك ليهم وحبهم
ليكي و تحسي انك تملكين كل شي بجد انا عارفه انه قرار صعب بس ممكن تكون نتيجه القرار الصعب فكري كويس وانا مع الري لي بيقولك انكم تعرضى الموضوع علي دكتور كبير ومتخصص ممكن يكون في امل مع العلاج غير كده كل مشاعر الحب بعد كده هتتحول هتحسي بيها في نظره منك حتي لو بدون قصد لطفل في وجوده هذا الاحساس بالعجز هيسبب مشاكل كتير علي العموم
فكري كويس في الموضوع لو حد بيخد رايك انتي هيكون جوابك ايه
وربنا معاكي ويخترلك الصالح

ferial-lolo
09-27-2010, 04:13 PM
الردود جميلة ولكنها متباينة ناس تقول تتجوزه وناس تقول لأ ولكننى اقول ان الحب الحقبقى الموجود بينكمن قادر انه ينسيكى موضوع الأطفال وخصوصا انكم خدام يعنى لديك ابناء كثيرين هيكونوا فى كل مكان حواليكى انا يا أبنتى تزوجت زواج عادى جدا بدون حب يعنى زواج صالونات كما يقولون سنة1987 وفوجئت بأن زوجى ليس له فى الخلفة وانا كانت روحى فى الأطفال ولكننى قبلت بنصيبى وأسرتى احتضنتنى بحنانها ونعيش الآن حياة عادية ونستمتع بوقتنا فى الرحلات والتفرغ للصلاة والخدمة وربنا يبارك حياتك والطب فى تطور وممكن ان تجدوا علاج لحالته وتنجبى اطفال وتسعدين بحياتك ممكن ان تحدث معجزة من عند الله ومين عارف الله عنده كتير

magdy totti
09-27-2010, 04:35 PM
انا لو مكانها والشخص ده سعيد بجد معاه ومش قادره أعيش من غيره مش هاسيبه وربنا فعلا قادر على كل شئ لإنى فى ناس بتكون سليمه لكن الحمل بيتأخر شويه أو بالسنين او كمان تكون بتسقط او أمراض تانيه وحاجات تانيه. يعنى ربنا قادر على حل كل مشكله وكله بتدبيره.
كمان هاخد فتره خطوبه تانى معاه علشان أشوفه بعد اللى حصل ده هايتصرف معايا أزاى. يعنى ممكن يكون هايحس بالنقص وبعدين يعمل معايا ردود فعل مش محبوبه.
والأهم من كده وقبل كل حاجه أصلى لربنا وهو يختار الصالح.
وربنا معاك ياقمر ويفرح قلبك بالعريس الصالح.

اولا انا بشكرك كريستين ع المتابعة والاهتماام
وكلامك منطقى

هى فكرت فى كده اكيد بس برضوه مش عارفه تكرر ولو شوفتى باقى الاراء
هاتلاقى اراء مختلفة كتير
تقريبا كلهم كلام منطقى وبجد هى مش عاارفة تعمل اية

magdy totti
09-27-2010, 04:38 PM
اساس الجواز هو الانجاب

لكن في نفس الوقت الزوج او الزوجه معين ونظير بمعني وجود احد الشخصيتين كا نوع من انواع

عن طريق الحب

طيب ايه الحل لازم تعرف الاخت ديه ان الموضوع كله معها لانها هي اللي في المستقبل ممكن تتعب علشان معندهاش طفل وده بيحصل
لازم التفكير بمنطق

ثالثا في المستقبل لما اكبر هل هكون مبسوطه وانا وزوجي لوحدنا بدون ولد نفرح بيه وبااولاده

فا الموضوع صعب حقيقي لكن التفكير في الحل الاول او التاني بوضوح وبدون مشاعر(شفقه)
هو اللي يريح

ميرسى مراد ع تحاليل المشكلة با الصورة الجميلة دى
وبامانه كلامك صعب
بس ده مطلوبوااكيد هاا تشوف ردك وهاتفكر فيه من كل جزانبه
عموما ميرسى ياجميل ع الاهتمام وربنا يعمل ويدبرالصالح
ارجو الصلاه من اجلها

magdy totti
09-27-2010, 04:40 PM
بجد انا عارف ان اقد ايه الحب بيكون عذاب بعيد عن الحبيب خصوصا لو كان فيه حببس بجد اخي الحبيبي مجديانا انصحها لو هي صح بتحبة انها تتجوزة لو هي صح مش فادرة تبعد عنة وهتنسي حكاية الخلفةواحكاية الامومةبس انا رايي الشخصي انها تكمل معاها واللي خلق الكون بحالة وباكملة قادر يصلح الحال مع شعبة في كل مكان وبجد ربنا يسعدهاويكملها ع خير وبجد بجد موضوعك وبجد اخي الحبيب مجدي موضوعك جميل جدا وارجو ان اكون قدمت افادة وموضوعك جميل اخي الحبيب مجدي وسلام الرب يسوع المسيح معاك

ميرسى اخى العزيز ع الاهتمام وردك الجميل
وفعلنا الموقف ده بيكون صعب ااكيد ومفيش اصعب من الفراق
بس ربنا يدبر ويتدخل
ااذكرها فى صلاتك

magdy totti
09-27-2010, 04:44 PM
بسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين بصى ياتصونى احنا نستعمل العقل قبل القلب نعرض الحاله الى طبيب متخصص اذا الحاله تستجيب للعلاج اتكلى على الله واذالم يستجب يستحسن لم يتم الزواج انا مش هزلمك علشان الحب موجود انهارده والله واعلم موجود بكره ولا لا متزلمهوش ماعكى لتكن ماشئت ربنا

اولا انا بشكرك ع المتابعة الجيدة والاهتماموالمشاركة با الموضوع
ورايك جميل طبعا بس بقى الاراء بتقول ممكن حاجات تانية تحصل عدة كده زى التعاسه او الطرف الاخر يشعر با الذنب وغيره طبعا كتير
بجد هى مش عارفة تعمل ااية

magdy totti
09-27-2010, 04:58 PM
محاولة الابتعاد عنه لشهور قليلة ، وليس الاتصال به ثم انظر بنفسك كيف شعورك اذا ترتفع أو تنخفض ، وقررت بعد ذلك ربما سترى شخص آخر سوف تغير حياتك في هذا الوقت
monty

مع الاحترام لرايك
انا شايف ان بكده يبقى بتضحك ع نفسها
وثانيا صعب جدا انها تنسى الشخص ده حتى لو اية اللى حصل
الحب عمره ماكان فترة وتعدى او يتنسى
ميرسى كتير لمروك والاهتمام بالموضوع اذكرها فى صلاتك

magdy totti
09-27-2010, 05:03 PM
الحب والوفاء طبع مسيحي اصيل وكل اللي اقدر اقوله بخبره السنين والتجارب لو القصه الجميله دي حصلت قبل موضوع فتوي التحاليل الجديده اللي نسفت اساس الزواج المقدس وحولتنا لكائنات تقاس قدرتها علي الجنس والانجاب وليس قدرتها علي الحب والوفاء كانت الامور عدت وكان هايبقي زواج مسيحي جميل ومبارك انما احنا اتحولنا بموضوع التحاليل ده لاختبار لقدره ربنا علي منحنا بركه الزواج وسره اللي ممكن يحول انسان اوانسانه عاقر لانسان خصب في لحظه والحظه دي مقاسها وعيارها مختلف عند الهنا ممكن يوم وممكن سنين...........ياجماعه خدوها نصيحه من اخوكم الصغير الخصوبه خصوبه القلب وليس ............ سلام ونعمه

اكيد الخصوبة خصوبة قلب بس لازم نفكر فى الموضوع ومن كل جوانبه
وفتوى التحاليل ع قولك علشان ماايحصليش اى بطلان او اى مشاكل بعدذلك
فهى حمت الطرقين من كده وطبعا مش كل الناس زى بعض
ولا كل الناس خصوبتهم خصوبة قلب فقط
ميرسى كتير ع الاهتمام والمشاركة الجميلة اذكرها فى صلاتك

magdy totti
09-27-2010, 05:05 PM
انا شايفة انها لازم تفكر كتير جدا وتفكر فى جميع الجهات يعنى بعقل مش بقلبها
عشان هى دلوقتى بتقول كدة لكن ممكن بعد الجواز الموضوع يختلف ومتقدرش تستحمل
ولازم وضرورى تصلى كتيررررررررررررر جدااااااا وتاخد رائى ربنا
ولو اتجوزا فعلا اكيد ربنا مش هيسبهم وهيديهم طفل جميل او طفلة
بس لو هما عندهم ايمان فعلا
وفى الاول والاخر هى لو وثقت فى ربنا هيديها الارشاد الصح
وربنا معاها ويرشدها امين

ميرسى كتير ع الاهتمام والمشاركة الجميلة
وكمان رايك الجميل ارجو الصلاة من اجلها

magdy totti
09-27-2010, 05:07 PM
الاخت الفاضله

أعتقد انك تحتاجين الى الهدوء فتره بعيد عن أى مؤثرات من أى نوع
لتأخذى القرار المصيرى
والمقصود بالقرار المصيرى هو
أين هى إراده الله فى الموضوع
هل إرادته ان تتزوجيه
أم غير ذلك
وأنت الوحيده التى تستطيع ان تعرف إرادة الله بالطريقه التى إعتدتى أن يرسل الله بها إليك رسائله

أخيرا
ربنا معاكى لان القرار صعب
اما بالنسبه للإنجاب
أكم من الناس من الناس كان من المستحيل علميا ان ينجبوا ولكن غير المستطاع عند الناس مستطاع لدى الله

انا بشكرك ع كلامك المعزى وربنا يبدر ويعمل الصالح
اذكرها فى صلات

magdy totti
09-27-2010, 05:10 PM
صدقيني يا اختي اجمل ما في الحياه الزوجيه هي الاطفال وبدونهم لن تطيقي الاستمرار بعد انطفاء نار الحب في قلب كليكما وهذا يحدث في كل الزيجات نصيحه لاتتزوجي هذا الشخص

مش عارف اقول اية
بس بجد محتاجين نعرف فين الااده الله
ميرسى لردك ومشاركتك

magdy totti
09-27-2010, 05:12 PM
مدام قولتى اعمل ابة يبقى متحيرة جواكى ومنقسمة مابين الحنين الى الامومة والحب بلاش تعارضى اهلك وتعملى فيها شهيده لانك مهما عملتى معاه هيفسرة غلط لوجود نقطة ضعف عنده وحياتك هتبقى جحيم جوه البيت وبره البيت وهتحربى الناس كلها ده غير انه مع الايام وكبر سنك هيزداد حنينك للاولاد وهتندمى جواكى انت بتقولى ممكن ربنا يدينا بعد الجواز صدقينى لو انت كنت مقتنعه بكده ومؤمنه بية مليون فى المية مكنتيش سألتينا من الاول ومش عارفه تعملى اية كنتى اتجوزتى على طول من غير سؤال وكنتى خبيتى خبر عدم خلفته عن جميع الناس وكان الباقى على ربنا هوه ده الايمان والتسليم مش تقولى اعمل اية اعمل اية متضحكيش على روحك وتغضبى اهلك منك من اولها كل الحكاية انك ضميرك بيوجعك وعاوزة ترمى المشكلة على اى حد عشان تستريحى زى ماقلت لك الاول متعمليش شهيده وتشيلى صليب اكبر منك يعنى متجربيش ربنا خليكى على قد قامتك الروحية وده مش عيب ولاغلط وان كنتى مش عارفة تبعدى عنه ازاى من غير ماتجرحية ماتخفيش هو اللى هيبعد عنك ومين قالك ان كده مش ارادة ربنا مايمكن ربنا شايف بسابق علمة انكم مكنتوش هتنجحوا مع بعض او مش مقسمين لبعض فعمل كده لخيرك انت وهو ماتدخليش نفسك فى تجربة انت مش قدها وامشى على قد قامتك الروحية وسيبى الموضوع للى فى ايده الامر وقوليله انت يارب عارف نفسى واللى جوايا اكتر منى وانا مقدرش اهدى نفسى فى الطريق من غيرك افعل بى ماتشاء ولتكن مشيئتك ربنا معاكى ويهديكى للخير لمجد اسمة امين

لتكن مشيتك يارب
ميرسى كتير ع تحاليل الموضوع
وربنا يعمل الصالح

magdy totti
09-27-2010, 05:13 PM
علفكرة ماينفعش نحكم عليه بالموت برضة
والمفروض ماننساش ان ممكن كانت تبقى هى الى كدة
كل ما فى الموضوع بدل ما نعمل كدة نصلى ونصلى
ونشوف ربنا عايز يقول اية
وبعدين ماكان ممكن يكون كويس ولما يتزوجوا يحصلة حادثة
كانت سعتها هتعمل اية
لازم نفكر بعقل وقلب
وربنا هيرشدنا

يارب يرشدها لعمل الصالح
ولتكن مشيتك يارب

magdy totti
09-27-2010, 05:15 PM
شوفى يا آنسة المسيح له كل المجد لما جه يقسم الصحه و الجمال و المال والبنين مظلمش حد ♥ حتى لو بدى لنا غير ذلك ♣ حلو الكلام ♣ ومش معنى إنه خد حاجه مش هيرجعها تانى • زى المال أو زى الصحه * ياما ناس كانت على فراش الموت و قامت بصحه و عافيه ... الفقير إغتنى و الغنى إفتقر ... فأرجو منك جداً تسمعى كلامى .... زمنا زمن صعب بالنسبه لنا إحنا الشباب علشان كده صعب جدا جدا الحب فيه وصعبه المعيشه و التفاهم ♠ نصيحه منى رغم إنى معرفكيش إجوزيه و إلا هتندمى .. فعلا هتندمى

اذكرها فى صلاتك ولتكن مشيتك يارب
ميرسى ع النصيحة وربنا يمده ايده

magdy totti
09-27-2010, 05:19 PM
انا شايفة انه ممكن يستشير طبيب متخصص لأن فيه علاجات كتيرة للحاجات ديه. وده ممكن يديله امل شوية ويمكن علاج فعال كمان. انا عارفة حالات من دى بس العلاج ممكن ياخد اكثر من سنة. حقن اسمها بيريجون بتعالج كل ده.

اوك وربنا يدبر ويكون فى حل
ميرسى كتير
ع الاهتمام

بيتو كيرو
09-27-2010, 05:50 PM
بصى يا اختى العزيزة لازم تفهمى حاجة مهمة جدا الحياة قبل الزواج حاجة وبعد الزواج حاجة تانية يعنى لازم تعرفى انك مش هتحى بالخلفة بس لكن كمان هتترىتستحمليه لانه دايما هيحس انه عنده نقص فى حاجة مهمة وكل حاجة او تصرف هتعمليه هيبقى فيه الف حساب والف مشكلة نصيحة من حد اكبر منك بيفهم فى الحياة ويعانى من مشاكل الحياة مع انى بحب زوجى وهو بيحبنى جدا بلاش الموضوع ده الجرح دلوقتى ارحم كتير من بعد كده والحب اللى انت شايفه ده هيتقلب كره ومشاكل ربنا معاك ويدبر لك حياتك ويختار الصالح لنفسك والحلو لها وديما قولى يا رب المر الذى تختاره لى يا رب احلى كتير من الحلو الذى اختاره لنفسى

+ابن الفادى+
09-27-2010, 05:51 PM
سلام الرب +
اختــــى انا بقول ان زواج سعيد فى بيت مليئ محبة ونعمة المسيح وبدون اولاد افضل بكثير من زواج دون حب ومحبة وحياة ومليئ بلأولاد .
لا احد يحسم الموضوع غيرك انتى شايفة نفسك هتكونى سعيدة معاة حتى لو بدون اولاد
لو الاجابة نعم : اذن اتكلى على الرب ونمى فى نفسك وفى حبيبك ان من يجمعه الله لا يفرقة انسان وخلى عندكم ايمان بأن الرب يقدر يغير الامور واذا امنتم حقيقيى بذالك ثقو ستتغير الامور .
اسألوا تعطوا.اطلبوا تجدوا.اقرعوا يفتح لكم.
شكرآآ لتعب محبتكم وندعو الرب ان يمد يدة ويتدخل

soso-83
09-27-2010, 06:20 PM
انا لو منك اكمل علشان مافبش حاجه بعيده عن ربنا
ممكن تكون التحليل سليمه وكل شئ تمام ولكن ميحصلش حمل
وممكن يكون مافيش حاجه متظبطه ولكن ربنا بيدخل وبسرعه كمان
وحصلت مع ناس كتير انا اعرفهم
وصلى كتير لكى ربنا يدخل
وقال دعونى فى وسط الضيق وانا اتمجد
وربنا يعطيكى التدبير الصحيح انتى وهو
وربنا يكمل على خير
ولا تنسى كل ما يعمل للخير للذين يحبون الله

أمير حنا 2010
09-27-2010, 07:00 PM
الرب أعطي الرب أخذ ليكن إسم الرب مباركاً
المحبة تحتمل كل شئ مش ممكن لو معملتوش التحليل وارتبطم ببعض ماذا كنتي تتخيلين لحياتك ؟
وممكن لو النتيجة إيجابية بعد كده ممكن يحصل للطفل حاجة او ميكونش في اطفال أيضاً
فلو انتي عايزة الولد ده وهو كمان عايزك ممكن تكملوا حياتكم مع بعض
والغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله
انا من رأي ان تتمسكي بيه ولا تتركيه وبعدين موضوع الآولاد ده اتركيه على ربنا وهو يعولك وهو الذي يعطي بسخاء ولا يعير
اتمنالك حياة سعيده مع الشخص اللي بتحبيه .
وربنا معاكوا

alfareed11
09-27-2010, 07:16 PM
موضوع حساس كتير
والنصيحة فيه صعبة كتير
هل يتبع الانسان عقله ام قلبه ؟
يا انسة
صلي للسيد له المجد
فهو الوحيد الطبيب الشافي
وانا والاخوة سنصلي معك
ليعطيك الرب بركته من السماء
وليقويك ويمنحك القرار الصائب

انجى حمدى
09-27-2010, 07:40 PM
لو انتى بجد بتحبى الشخص ده وهتقدرى تعيشى من غير اطفال وانتى مش نادمة ارتبطى بى وربنا قادر على كل شى لان الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله وربنا معاكى ومش هيسبيك

انطون طارق
09-27-2010, 07:47 PM
اساس الجواز هو الانجاب

عن طريق الحب

لازم التفكير بمنطق

هو اللي يريح

عدو الخير لن يدعك تعشى بسلام سيحاربك كل لحظة والحب جميل لكن اجمل ما فية الاطفال الورود ربنا يرشدك

ابنة المسيح
09-27-2010, 07:53 PM
من فضلك فكرى كويس و دخلى ربنا فى الموضوع والموضوع ده مش سهل بس بجد من وجهة نظرى من الافضل انكم تسيبوا بعض لان موضوع الانجاب سوف يشكل لكم مشاكل يعنى اولا: هو هيشعر بانك بتشفقى عليه وده احساس صعب جدا. ثانيا : مع مرور الايام هتحسى انك عاوزه اولاد وعاوزاه يتعالج وسوف تصرى على كده وبكده هتفتحى باب المشاكل . ثالثا : لما تتقدموا فى السن هتحتاجى لمن يعولك ويعوله وبكده هيكون صعب الموضوع عليكم انتم الاثنين.

بونبونه سكر
09-27-2010, 08:46 PM
قلبى معاكى اختيار صعب اوى
بس احنا مش ملايكه
وانتى مش هتقدرى
تعيشى كده
ومش هتقدرى تكملى معاه حتى لو تحبيه
بس عايزه اسالها سؤال كمان
لو الموضوع ده عرفتيه بعد الجواز كنتى هتعملى ايه؟؟

mena88
09-27-2010, 09:11 PM
علشان انتو بتحبو بعض لايمكن اى شى يفركو حتى لو كان عدم الانجاب

mohsen lawendy
09-27-2010, 10:14 PM
شعورك طيب ورقيق يابنتى لكن احسبيها بطريقة عملية ونظرة بعيدة هو انهاردة قبل الارتباط وصف حبك انة شفقة ودة امر طبيعى لاى واحد فى ظروفة لكن المشكلة الاكبر ان الاحساس دة حيلازمة فى حياتة معاكى واذا قدرتى تتحملى فترة مش حتقدرى تتحملى على طول لان حيجى عليكى وقت وتشعرى بالملل غير انك حتشعرى انك ضحيتى وما فيش مقابل او تقدير منة دة خلاف ان شعورك بالامومة حيضغط عليكى من ناحية ثانية - حطى ورقة على المذبح وربنا يختار النصيب الصالح وربنا يرشدك

كعموش
09-27-2010, 10:38 PM
الى الاخت العزيزه نصيحتى لكى زاى ما حبيتى ده ممكن تحبى غيره لانه صدقينى حب شباب الان انتى فرحانه ومظااططه شابه وعاوزه تفرح لكن لالاسف يوم من الايام سوف تحسى بحنان الامومه وتبكى بدل الدموع دم لانه فى يوم هناكبر ونعوز احد بجوارنا هنا يكون الحزن امتلاء قلوبنا وهذا الكلام عن تجربا لاختى الكبيره انا ارجوكى رجاء خاص اوعى يااختى ليس ينفع الندم بعد فوات الاوان م م اميركا ويسوع قادر يرسل لكى الشخص المناسب

ash72
09-27-2010, 10:48 PM
بسم الاب والابن والروح القدس الة واحد امين . نصيحة من اخ عزيز لا تتزوجى هدا الشخص

هانى ابو مقار
09-27-2010, 10:57 PM
طالما انه هو ابن ربنا وخادم فوافقى لان ربنا اللى قادر على كل شى وقادر كمان يسعدكم من غير اولاد وافرض ولدتى ولد ومعرفتيش تربيه تربيه كنسيه ما انت اللى هتشيلى ذنبه وافقى ومش هتندمى لان ربنا قادر يرزقكم بولد صالح

ربنا يوفقكم

هانى ابو مقار
09-27-2010, 11:02 PM
يا جماعه كله بيتكلم من ناحيه عمليه ونسينا ربنا اللى رزق اليصابات وقوم ابن الارمله
صلى وصومى واطلبى من ربنا وحطى ورقك على المذبح واطلبى ربنا هيرد عليكى

shenoudaxray
09-27-2010, 11:25 PM
++++++ ممكن تسالوا أنفسكم لو التحاليل طلعت كويسة وتزوجوا ومحصلش حمل بدون اى اسباب طبية اية العمل +++++++++++
++الزواج مش للانجاب لان البنون ميراثا من عند الرب وفية ناس كتير ربنا مش بيسمح ان يعطيها هذا الميراث ++

magdy totti
09-27-2010, 11:34 PM
الاخت الفاضلة:em2200:

كرسي وقت للصلاة والصوم وخلي اب اعترافك يضع الامر علي المذبح في القداس ولتكن ارادة ربنا
وفكرى كويس في المستقبل من جميع الجوانب وهل لو تم الزواج من اخر ستكوني سعيدة ومخلصة له دون التفكير في الماضي وهل لوتم الزواج من الحبيب ستندمين في يوم من الايام وعلي اى حال فيه حلول علمية لهذا الامر محتاجة لتحاليل اخرى اكيد حضرتك عارفها او فكرتي فيها
وربنا يسندك ويدبر امرك ويكمل نقائصنا جميعا

ميرسى ع النصيحة وشعورك الطيب
ااذكرها فى صلاتك وربنا يمد ايده ويتدخل
ميرس كتير للمتابعة والاهتمام

magdy totti
09-27-2010, 11:38 PM
بصى نصحيتى ليكى إنك توافقى عليه الحب صعب إنك تلاقيه تانى ومع شخص كويس أما بالنسبة للأطفال مش مشكلة لأن فيه أولاد كتير جدا سبب حزن لأهاليهم صدقينى أروع شئ فى الحياة دى الحب ومع شخص فيه كل الصفات دى

ااكيد الحب دولقتى صعب نلاقية
بس انا خايفة من قدام الاراء بتقول انه هاتكون ايام صعبة بعد كده
ومش كده وبس فى ناس بتقول ارفض خاالص
بجد انا مش عارفه اعمل اية

magdy totti
09-27-2010, 11:41 PM
إلي أختي الغالية صاحبة المشكلة:
أولاً أشكرك علي صراحتك في سرد المشكلة بوضوح بدون احراج.
ثانياً: زي ما اخواتي ردوا عليكي أنا مش هعدل علي كلامهم ، أنا بس هضيف شئ بسيط و هو انه احنا كمسيحيين مؤمنين بالمسيح و بقدرته المطلقة علي كل شئ بيبقي لينا تعاليمنا المستقلة عن جميع أمور الحياة ، و بالتالي مينفعش نحكم علي أمور حياتنا بحسب الظاهر أو بحسب العادات و التقاليد الموروثة . وبالتالي ارتباطي بشريك حياة نابع من رغبتي في تنفيذ ارادة الله لأن لو لم أستشير الله ستكون حياتي متعبة بسبب اختياري الغير موفق و الغير معتمد علي ارادة الله. أنا التمس العذر لهذا الشاب لأن أي رجل سيكون في نفس موقفه حيث أنه يشعر بالخزي و أنه في ورطة كبيرة لكن أولاً عليكي كخادمة أن تقومي بتعديل تفكيره في هذه النقطة و أن تذكريه بأنه ابن لله وخادم له وعليه أن يظهر إيمانه بشكل عملي و أن تعلميه أنك تريدي تقضية باقي أيام حياتك معه مهما كانت الظروف و اعلميه أنه هناك الكثير من الأزواج الذين لم ينجبوا لكن عاشوا حياة رائعة و عوض الله عن ذلك بالكثير من الأبناء في الخدمة. ثانياً عليكي أن تختبري مصداقية مشاعرك و أفكارك تجاه هذا الموضوع هل ستقبلي بهذا الوضع حتي و ان لم يرد الله أن يعطيكم أبناء؟ هل حقاً ستظلي تحبي هذا الشخص طول الوقت بدون أن يكون لكما ابناء جسديين؟ الموضوع كله في يدك سواء مع هذا الشخص نفسه أو مع أهلك. الرب معاكي و يرشدك للصالح

ميرسى كتير ع محبيتك ورايك
وبجد فعلنا انا محتاجه افكر
ع فكرة مش مجدى اللى بيرد انا صاحبة المشكلة وبرد عليكم دولقتى
صلولى كتير

magdy totti
09-27-2010, 11:49 PM
صباح الخير يا اختي الحيرانة ربنا معاكي ويرشدك ويقويكي علشان تاخدي القرار السليم بس انا عاوزة اقولك علي حاجة من الواقع حصلت مع واحدة قريبتي مش من بعيد يعني من خلال ثلاث سنوات تزوجت وبعد سنة اكتشفت ان زوجها مش هيقدر ينجب ولا حتي بالعلاج و سلمت امرها لربنا وحاولت تتاقلم علي الوضع بس في نفس الوقت كانت بتصلي لربنا وتزور الاديرة وتتكلم مع الرهبان وحدثت المعجزة وانجبت طفل زي العسل كيرلس وبعد ما كمل كيرلس كام شهر لقت نفسها حامل وجابت طفلة زي العسل . ربنا يقدر علي كل شي ...
وانا شخصيا متزوجة وبقالي فترة كبيرة ولم يحدث حمل وكل التحاليل سليمة عندي وعند زوجي هو الموضوع بيضايقني شوية بس دي ارادة ربنا
يعني اللي عاوزة اقوله ان قريبتي كان عندها مشكلة وربنا اعطاها نسل وانا معنديش مشكلة ولا انا ولا زوجي وربنا لم يريد وانا عشمانة ان ربنا يفرحنا
ربنا معاكي
وانتي وحدك اللي تقرري بعد الصلاة بايمان قوي ولسماع صوت ربنا معاكي لانه موضوع مصيري ربنا يرشدك

ميرسى امل ع كلامك المعزى وبجد كلامك ده بيطمن قلبى
واكيد ربنا بيعمل الصالح بس المهم اننا نمسك بيه ونكون واثقين انه دايما عنده الحل
واغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله
ميرسى كتير ليكى وع الاهتمام

magdy totti
09-27-2010, 11:52 PM
اولا انا بشكرك على احساسك الجميل وتضحياتك لانك بتحبيه
بس انا هقوللك حاجه لو انت اتجوزت واحد تانى هل انت هتضمنى انك تنجبى
وهل تضمنى انهم هيجوا كويسين مش معوقين مثلا
كل حاجه فى ايد ربنا
بس فيه حاجه انت اخذتى قرارك بالموافقه هل انت هتقدرى تكملى ولا هتندمى وتبقى ظلمتيه معاكى وتحصل مشاكل دا بالنسبه لك
اما بالنسبه له
فهو صعب عليه انا يقبل ان يظلمك معاه ودا اصعب له منك ,لان هو حاسس انه السبب للفراق
اما بالنسبه لموافقته انت كلميه بكل حب انك انت بتحبيه وحتى لو رحت معاه العالم كله وحتى لو مفيش اطفال
وكلمى الاب الكاهن يكلمه برضه
اما بالنسبه الى عائلتك فانا من رأيى دى حياتك الشخصيه ولك حق الاختيار دون اى اجبار من اى شخص
مانت لو اتجوزت انسان تانى سورى تفكيرك هيبقى مشتت ومش هتقدرى تنسى الاول
وممكن تحصل مشاكل وترجعى البيت وتقولى ياريت اللى جرى مكان
وبعدين تندمى انك سمعت كلام العائله
وانا هقولك ممكن تبعتى المشكله برضه لبرنامج بيت على الصخر
اكيد الانبا بولا هتكون اجابته فيها الحل
والاهم من كده انك تصلى لانى الصلاه ممكن تذوب الحديدفالكتاب يقول كل ما تطلبونه فى الصلاه مؤمنين تنالونه
وبقللك من فضللك فكره كويس جدا جدا جدا لانه دا قرار مصيرى مفهوش رجعه
حاولى تختار رأيك دون اى اجبار علشان متندميش
واخيرا اقوللك ربنا معاك ويختارك الصالح وان شاء الله المشكله تتحل وياريت ردى يكون افادك

ميرسى كتير ع الاهتمام والمشاركة
وصليلى كتير علشان ربنا يرشدنا للعمل اية وايية اللى يتم با الظبط

mouha
09-28-2010, 11:08 AM
طبعا كل حاجة بإيد ربنا وكتير من الناس بيتجوزوا وربنا ما بيكونش رايد انه يبقى فيه اطفال وبيكون من غير سبب عضوى يعنى الزوج والزوجة مفيش اى مانع من الانجاب لكن ارادة ربنا بتبقى فوق كل شىء .
بجد اتمسكى بهذا الشخص مادام هو بيحبك وانتى بتحبيه واكيد ربنا هايعوض وتكون ارادته فوق كل شىء حتى فوق التحاليل العلمية واللى بيعجز عنه الطب ربنا بيقدر عليه .
الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله
ربنا معاكى

بباوى حبيب عياد
09-28-2010, 01:10 PM
انصحك يا اختى العزيزة بعدم الارتباط لماذا؟
لان بعد الزواج اذا نطقتى بكلمة عن الاطفال سيحولها الى معايرة لة ويتحول عش الحب الى جحيم او عند حضور احتفال عيد ميلا للاطفال عند عائلة قريبة سيشعر بالضيق وعدم الراحة وانتى ايضا ستشتاقين للاطفال بعد فترة وتنسى الحب وقد تفكرين فى الانفصال اعتبرية صديق.....اخ....لئلا تندمى بعد فوات الاوان

magdy totti
09-28-2010, 05:21 PM
الحقيقة هو امر محير جدا انما انا بخبرتى بقولك فكرى كويس قوى
لان الحب بيكون فى قمته قبل الزواج وبعد الجواز بيقابلك حاجات كتير وصعوبات ومسئولية
كبيرة بيصغر الحب امامها كتير وعدم الانجاب هيسبب فراغ كبير جدا بعد سنة او سنتين زواج
اسألى نفسك هل هتقدرى تتعايشى مع الموقف دا كمان فى حاجات كتير بتظهر بعد الزواج من طباع مختلفة منها العصبية واختلاف الذوق والمشاكل الصغيرة والكبيرة اللى كل ما هاتقابلك ويضيق صدرك امامها ويكون رد فعل زوجك وقتها القسوة فيها هتسألى نفسك هو دة اللى انا ضحيت علشان اتجوزه وكل ما تقابلى مشكلة او موقف صعب من زوجك وقتها هتكررى نفس السؤال ...................
لازم تفكرى الف مرة يا ترى ممكن تنسى موضوع الانجاب دة خالص
وكمان فى حاجة ان احساس الامومة مش هتشعرى بيه او تشتاقى ليه الا بعد فترة كبيرة من الزواج ساعتها ممكن تندمى وان اعتراض والديكى مبنى على الاساس دة
الزواج مش حب وبس دة حاجات كتيرة قوى ضمنها الاولاد الحلوين اللى بتزود الحب

كلام منطقى وعقلنى جدا
ومعاك حق فى كل كلامك
ميرسى كتير ع محبيتك والاهتمام با الموضوع
ااذكرها فى صلاتك

magdy totti
09-28-2010, 05:23 PM
بس اهم شيء فى الزواج هو الحب و المودة و الاحترام و دة الى هيخليكم تحتملوا الايام مع بعض و تكملوا مسيرت الزواج و تتخطوا على كل المشاكا تاى تواجهوها سواء الانجاب او غير الانجاب
اما الانجاب ممكن تتجوزى انسان سليم مائة فى المائة لكن ربنا لم يريد لكم الانجاب ودة حال ناس كتيرة
والان مع تقدم الطب يوجد اساليب كثيرة للانجاب مثل طفل الانابيب او اى وسيلة اخرى للانجاب و تعديل العيوب الخلقية للانجاب و فى الاول و الاخر ارادة ربنا فوق كل شيى
لكن كل هذا يتوقف على مدى حبكم و تمسككم ببعض وفى النهاية صلى لكى تطلبى من ربنا التدخل و عمل ما هو فى صالحكم

ميرسى سوما ع الاهتمام بس هى بتحبه هو وعايزه هو مش حد تانى
وصلى كتير علشان لابنا يتدخل ويدبرها

magdy totti
09-28-2010, 05:24 PM
لاااااااااااااااااااا
لااااااااااااااااااااا
لاااااااااااااااااااااا
لا بالثلث-الدنيا حلوة ووردى قبل الجواز لكن بعد الزواج هيبقى كابوس
انا عندى امثلة كتير كدة
معلش دوسى على عواطفك شوية وربنا يوفقة ويوفقك

الله يطمنك يااااستاذ رفعت
ميرسى كتير للمتابعة والاهتمام وربنا يمد ايده
ااذكرها فى صلاتك

magdy totti
09-28-2010, 05:26 PM
لو كنت تعبانه جدا ومش قادره على انك تتركيه (على فكرة الانجاب الآن ليس موضوع صعب وممكن حله ) (علشان انا كنت بشتغل فى مركز اطفال الانابيب )

ممكن تعملى حاجه بسيطه
اذهبى الى دكتور امراض تناسلية ويكون متخصص فى هذا الموضوع
فى قسم خاص بذلك فى مستشفى القصر العينى وهناك فى اكبر الاطباء
ولا داعى للقلق
وبعدها سوف يتم الرد عليك بانه يمكن اجراء علملية له وبعد نجاحها ان شاء الله يتم عمل عملية لك انت ايضا وهى بسيطة لا تقلقى منها وسوف ينعم ربنا عليك بالانجاب تقريبا سوف تكون العمليتان فى حدود مبلغ 10.000 جنيه يمكن عملها فى اى وقت بعد الزواج
لا تقلقى ربنا عنده حلول كثير خالص ....

ومبروك عليكى الزواج السعيد

يسمعك منك ربنا
وميرسى ع النصيحة والاهتمام با الضموع

tharwaat
09-28-2010, 05:28 PM
الاخت الفاضلة
ربنا معاكى من كثرة الحبرة فى هذا الموضوع حقيقى هو موضوع مهم لكن نصيحتى لسكى لا تعتمدى على نتيجة هذة التحالسل وفرضا لو كانت هذة التسجة نهائية وسليمة انصحك ودة رائى الشخصة الارتباط بية لانة لوسبتية مش هترتاحى من كثرة التفكير فية والتخلى عنة لسبب ليس لة فية زنب
وثانيا اذا كانت النتسحة سليمة فية علا ج للحالات دة ممكن تمشوا عليها بعد الزواج وربنا بسنظر لكل واحد وسدسلة حسب اىمانة

magdy totti
09-28-2010, 05:28 PM
اولا : انا مقدر مشعرك جدا ولكن من كلامك حسيت انك فى جزء كبير منك مترددة وهذا يعطى انطباع انك ممكن تتعبى من موضوع الاولاد انظرى ابعد شوية من اللى انتى فية حاليا بمعنى اخر - اسألى نفسك جيدا هل هتقدرى على عدم الانجاب مدى الحياة وهل لما تنظرى الى اخوكى او اختك او احد اقاربك وهو معة اولاد يلعبون ويكبرون امام عينك هل سوف تقدرين على هذا ---- اخير وبعد نصأح الاخرين لااحد يقدر على اجابة لكى القرار قرارك وربنا معاكى

التردد مش منها هى لا منه هو
وهى عاايزه تعرف ازى تقنع اللى فى البيت وتقنعه هو ان دى ااراده ربنا
ميرسى كتير لمحبيتك صلى من اجلها

magdy totti
09-28-2010, 05:30 PM
الاخت الفاضلة
ربنا معاكى من كثرة الحبرة فى هذا الموضوع حقيقى هو موضوع مهم لكن نصيحتى لسكى لا تعتمدى على نتيجة هذة التحالسل وفرضا لو كانت هذة التسجة نهائية وسليمة انصحك ودة رائى الشخصة الارتباط بية لانة لوسبتية مش هترتاحى من كثرة التفكير فية والتخلى عنة لسبب ليس لة فية زنب
وثانيا اذا كانت النتسحة سليمة فية علا ج للحالات دة ممكن تمشوا عليها بعد الزواج وربنا بسنظر لكل واحد وسدسلة حسب اىمانة

ميرسى ع النصيحة الغالية دى وع مشاعرك الجميلة
ياارب بس يسمع ليها ويعملها الصالح
ميرسى كتير لمحبيتك وربنا يدبر

tharwaat
09-28-2010, 05:31 PM
اسف يمكن تكون فىة اخطا املائية لان الحروف عندى ممسوحة

magdy totti
09-28-2010, 05:32 PM
انا لن ازيد كلامى عن كل الذى قيل
ولكنى اعرف اشخاص كثيرون لم يعطهم اللة نعمة الانجاب
ولكن اعطاهم نعمة الحب والمحبة وهى اكبر النعم فى اعتقادى
لان من احب يحتمل والمحبة تتحمل وتغفر وتسامح وتتانى
وليس بعيد عن ارادة االة ان يرزق بالابناء
اما عن الذين اعرفهم فهم وجهوا انشطتهم للخدمة ومحبة ابناء الاخوات والاخوة
حتى تكاد لاتعرف من الام ومن الاب من كثرة تعلق الاطفال بهم
كل شئ يحتمل مادام الحب موجود
وماذا لو حدث وتزوجت انت من اخر ولم يريد اللة لكم ابناء
او اراد ولكن مرضى انا اضع مشيئة اللة واتكل علية وهو قادر على كل شئ

فعلنا معاك حق
فى كلامك اشكرك ع محبيتك ورايك واهتمامك صلى من اجلها كتير

magdy totti
09-28-2010, 05:34 PM
ياما ناس طلع تحليلهم كويس ومخلفوش واولهم انا ولما سالت اب اعترافى حكالى قصة اثنين من ابنائة طلع تحليل الزوج مثل مية الحنفية على حسب تعبير الزوج ومع ذلك ربنا اداهم طفلين على طول وبدون تاخير وكمان سمعنا عن اخت حملت بعد استاصال الرحم بسبب تعرضها لحادثة فاذا كان اللة فى الافق وكل حياتك تسير من منطلق الايمان فتزوجى بة وانتى مفترضة اسوا احتمال واللة يعطيكى

لتكن مشتك يارب
فعلنا هى فى الاول والاخر مشيئة ربنا
والله يكون فى عون اختنا دى كمان
ميرسى كتير لمحبيتك ونصحيتك الغالية
صلى من اجلها كتير

magdy totti
09-28-2010, 05:36 PM
اولا واخير حطى ايد ربنا فى الموضوع وهى اللى هتعمل كل حاجة

من رئيى بقا انه طلما هو كويس من الجهات
وانتو متفقين مع بعض جداا
يبقى تكملى ومش تتراجعى وتسلم الامر لربنا
زى ما هو بتعتهولك هو قادر انه يحل المشكلة دى
الا لو انتى لسة مترردة من جواكى دى تبقى حاجة تانى

ثانى حاجة من ناحية الاهل فادة يبقى بالكلام والنقاش
وممكن كمان اب عترافك يساعدك فى دة
واكيد كل الاهل عايز يفرح بعياله واولادهم
بس صدقينى بالتفاهم والاقناع هتمشى الامور
بس اكيد هتاخد وقت

ثالت حاجة انتى لازم تحسسيه بحبك ليه
وتحاولى دة بكل الطرق عشان احساس الشقفة دة يبعد خالص عن تفكيره

وربنا يخترلك الصالح

امين يارب ميرسى كتير ياا سندريلا ع النصيحة الغالية دى
واذكربها فى صلاتك كتير

مرمر99
09-28-2010, 07:26 PM
باسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين
اختى الحبيبه
قلبى معاكى
انت فى موقف محير فعلا
بس كنت عايزه اساعدك
ممكن تسالى نفسك سوال ممكن يكون فيه حل لمشكلتك
السوال هو
انت ممكن تقدرى تعيشى بعد الزواج بدون انجاب اطفال وانا عارفه ان غريزه الامومه متاصله جدا عندنا؟؟
لان احتمال انجابك من هذا الشخص غير اكيدة
وده يرجع لك انت شخصيا عشان بعد كده ما تكونيش ندمانه على اى قرار انت ها تأخذيه
بس انا لو مكانك مش ها اوافق لانى بحب الاطفال جدا واعرف ناس كانت مشكلتهم زيك ووافقوا على الجواز بس دلوأتى عايشين تعبانين جداوعملوا عمليات حقن مجهرى بس بدون فائدة
فكرى كويس ازا كنتى ممكن تقدرى تضحى بالاطفال عشان حبك؟؟؟ او تضحى بحبك عشان الاطفال
ربنا معاكى
صلى من قلبك
واطلبى معونه شفيعك
وربنا يرشدك للحل اللى يتناسب مع قدرتك وطاقتك الشخصية

sharsharl
09-28-2010, 09:52 PM
سلام الله الذى يفوق كل عقل يحفظ عقولكم وافكاركم فى المسيح يسوع ---- الى عند الناس غير مستطاع عند الله مستطاع --- امنى بالله واكدى اختيارك به والله يعطيكم من عنده اذا طلبت بقلب طاهر الله يعطيكى -- وكم من مرة صلت انسانه الى الله اوتشفعت بالقديسين واعطاها الله طلبتها --- والقاعدة ان لايترك انسان انسانه لااسباب مادية ولاتترك انسانه انسان لاسباب مادية بل يترك الامر فى يد الله وبالايمان يعطى الله ----ان كا ن لكم ايمان مثل حبة الخردل فتقول للجبل انتقل فينتقل

sharsharl
09-28-2010, 09:59 PM
ان الله عندما يختارنا لايختار من بين خلائقه الاغنى ولا الذى قادر على الانجاب ولاالقوى بل يختار الانسان من قلبه ---- ياابنى اعطنى قلبك ولتلاحظ عينيك طرقى ---فينبغى ان نختار بعضنا البعض كما يختار الله من القلـــــــــــــــــــــ ـــــــب --- انتى احببتى فهذا المطلوب -- احببتى فى النور --- اتركى حملك على الله والله يعطيعى سؤال قلبك -- طاما اخترتيه على اسم السيد المسيح السيد هو يعطيعى سؤال قلبك

sobhynaroz
09-29-2010, 12:13 AM
بسم الآب والأبن والروح القدس إله واحد آمين
الأخت العزيزة صاحبة المشكلة أنت واقعة تحت تأثير الحب الذى يتحكم فيه القلب . ولكن يا أختى لاتنسى دور العقل فالإنسان بدون أن يفكر بعقله ممكن أن يأخذ قرار قد يندم عليه وقت لاينفع الندم .ونحن نؤمن بأن هناك معجزات ولكن يجب أن لانضع الله أمام رغباتنا ونقول له أفعل كذا أو كذا ومكتوب " لاتجرب الرب إلهك " والكنيسة بصدد أن تضع بنداً فى قانون الأحوال الشخصية قد يُحرم التبنى فماذا تفعلين إن أراد الله أن لا ينساق وراء أهواءنا هل ستبكين حسرة عندما تشاهدين أولاد إخوتك أو قرباءك ؟ أم ستندمين على الحب الذى من الممكن أن يجعلك فى يوم من الأيام تحتاجين لإبن أو إبنة تستندى إليه فى شيخوختك . وأنا أعلم أن كل شئ بيد الله
الله قادر أن يعطيك الحكمة فى إتخاذ القرار يشفاعة أمنا العذراء مريم

kana
09-29-2010, 03:31 AM
بجد بجد انا من رايي اوعي تسيبية طول ما انتو بتحبو بعض تبقي غلطانةلو سبتية
اعملي المستحيل مع اهلك علشان قصتكو متنتهيش
وعندك حق قوي اللي ادي اليصابات وحنا قادر انة يديكو
بس انتي اطلبي انبا كاراس والشهيدة مارينا

وبجد انا مستنية تفرحينا كلنا بجوازكو وانا بجد هصليلك ومشكلتك
كل يوم هتبقي علي المذبح وخليكي واثقة ف ربنا قوي

amir1984
09-29-2010, 11:52 AM
انا ف رأيي ان الطب اتقدم كتييييييييير ياجماعه وممكن نعرض الموضوع على اخصائيين كبار وقبل ده كله نعمل قداسات وصاحب المذبح والذبيحه المقدسه هى اللى هاترشدك ياختى فى المسيح وربنا يفرح قلبك وقلب خطيبك وتقولى المر اللى تختارهولى يارب افضل من الشهد اللى باختاره لنفسى .

نريمان
09-29-2010, 07:59 PM
ربنا يرشدك الموضوع محتاج صلاه قويه وارشاد من ربنا

gfd_teto
09-29-2010, 08:52 PM
بسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين

الي صديقتي ان الموضوع يحتاج ان تجلسي مع نفسك وانت فتاه متعلمة تسألين نفسك هل يمكنك المعيشة بدون طفل لكن لو اردتي راي الخاص لا توافقي وذلك حتي لاتندمي وحتي لا ينظر اليكي نظرة العطف عليه لانها مثل هذه من المواضيع الحساسة عند الرجل وبذلك تبدا الم ويجب عليكي ان تطلبي مشورة الله والاكثر خبرة في الموضوع مثل اب اعترافك والديكي

وشكرا

الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله

تريفوسا
09-29-2010, 10:49 PM
ياحبيبتى الزواج مش حب فقط لكن هناك اشتياق لطفل وحنين للماضى فسوف تتعبين الااذاكرستى وقتك للخدمةورعايةزوجك

هاني صلاح
09-30-2010, 12:11 AM
انا من رائى ان تصلي لكى يرشدك الروح القدس الي الخير

نانا2
09-30-2010, 10:55 AM
اختى العزيزة قبل اى شئ لازم تقدمى مشورة وارادة ربنا .
ثانيا صلى كتير عشان ربنا يعملك اللى فيه الخير .
ثالثا فلنفرض دلوقتى انك معملتيش التحاليل دى واتجوزتى وبعد الجواز اكتشفتى كده كنتى هتعملى ايه هل كنت هتسبيه ؟ ولا كنتى هتستمرى فى الحياة معاه اكيد طبعا كنتى هتستمرى فى الحياة معاه وبعدين ما ممكن يكون نتيجة التحاليل غلط وبعدين الكتاب المقدس بيدينا امثلة كتير لنساء كانت عاقر وانجبت اولاد وخدى مثلا سارة جابت طفل وكان سنها كبير اوى فكرى ان ممكن يكون ربنا عمل كده عشان بعدين لما تجيبى طفل تبقى معجزة حلوة وافتكرى المقولة اللى بتقول الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله .
انا من رايى بعد ما ربنا يرشدك لو انتى بتحبيه بجد كملى معاه وافتكرى ان ربنا يقدر يعمل المستحيل فى التفكير البشرى ودعى الامر لمن بيده الامر اتمنى انى اكون افدتك لان سنى صغير ومعنديش كلام اقوله زى الاعضاء الجامدين اللى فى المنتدى وربنا يعملك اللى فيه الخير

hina
09-30-2010, 02:32 PM
انا لي رأى مختلف لو الحب حقيقى وانت شايفة انك مستعدة تعيشى معه على لحلو والمر زى مبيقولوا عايزاقولك ان الابناء ليسوا فقط الابناء الجسديين فانت خادمة وهو خادم ولكم ابناء روحيين وتستطيعوا بعد الزواج ان تعطوا مشاعر الامومة والابوة لمن حرموا من الاب او ا لام واذا تمكنتوا من النجاح فى هذا عندها سوف تقدرون عطية الله لكم وتشكروه من كل قلوبكم ....شكراً

janit
09-30-2010, 11:05 PM
بصي انا لو مكانك وبجد عايزاه وده طبعا بعد تفكير كويس جدا جدا علشان بعد كده مش تندمي هتفاهم معاه واقوله ان دي حاجه باراده ربنا وهو ممكن يعطينا الخلف حتو لو قالت التحاليل انه صعب لان الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله وفهميه ان ده حب وحب بجد وصادق انا لو مكانك هعمل كده ومش هسيبه

عماد مرزوق
09-30-2010, 11:43 PM
شوفى يا أختى أنتى جاوبتى الأجابة الصحيحة إن ربنا يقدر يسعدكم ويعطى ليكم نسل
الله قادر على كل شئ الله يقول للشئ كن فيكون
أيه: البنون ميراث من الرب وثمرة البطن عطية منه
وطالما إنتى متمسكة بربنا ربنا مش ممكن يسيبكم ربنا حنين قوى
المهم إن إحساسك ومشاعرك وإيمانك أولا يكون صادق
الرب معكم ربنا موجود

عماد مرزوق
09-30-2010, 11:46 PM
لا تفكر فى الأمر كثيرا جدا بل دع الأمر لمن بيده الأمر

menovich
10-01-2010, 04:10 AM
سلام ونعمة على جميع الحاضرين والموجودين بالموضوع

احب اشكر صديقى واخى العزيز مجدى على تفوقة على نفسة فى تقديم البرامج الرائعة والممتازة والمشوقة دائمآآآآآ

اولآ اختى العزيزة احب احيكى على شجاعتك بتقبل تلك المشكلة البسيطة بصدر رحب

ثانيآ من وجهة نظرى لا تتركى ذلك الشخص فهو فعلآ يحبك ويتمنى لك كل خير

ثالثآ إذا عجز الطب عن إمور كثيرة تذكرى ان الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله

رابعآ ان الطب فى هذه الأيام فى تقدم وان مشكلة الأنجاب عند الرجل ليست عسيرة مثل المرأة

اخيرآ نرجو من الله ان يعطيكى الفهم والحكمة وينير لكى طريقك

gamal ezzat
10-01-2010, 11:02 AM
كل ما يعمل , يعمل للخير لأجل الذين يحبون الله وانا اتكلم بشأن الكشف الطبى الذى اصبح هو محور الاحداث يجب إنك تشكر ربنا أنه كشف الامر ده بدرى لأنه بيسبب مشاكل نفسيه لا حصر لها ما بين الزوجين حتى مع وجود الحب الطاغى بينهما سوف افترض انك تمكنت من الزواج من هذا الشخص هل تخيلتى بعض المواقف التى سوف تحدث مستقبلآ وامر حدوثها راود جدآ بفرض حدث خلاف حاد بينكما لأى سبب ووطلب منكى فجاءة الاختيار بينه وبين الشئ المختلف عليه(بعيدآ عن الانجاب) مش ممكن تلاقى نفسك بتقول له ده جزائ ان قبلت اتجوزك بالرغم من علمى استحالة وجود اطفال ( اثناء الخلافات توقعى خروج اى كلام غير محسوب) وهنا يحدث انهيار للحب الجارف الذى تشعرين به الخلاصه انا من وجهة نظرى تغير اتجاهك فى الحياة الى ناحيه اخرى ربما يكون فيها الخير لك وله

ayman adel fouad
10-01-2010, 12:43 PM
الاخت العزىزه انصحك بالابتعاد لفتره والصلاه اود ان الفت نظرك لشئ مهم جدااااااااا
الا وهو خطيبك انسان حساسسسسسسسسسس لزا لن يتحمل فكره العيش معكى الى جانب الاحساس بالعجز عن الانجاب ذلك سوف يجعل حيانكم جحيم سيموت معه اى رومانسيه او حب مع مرور الايام صدقينى من واقع خبره 13 سنه زواج لزا جرح يدوم عده اشهر اهون من خنجر فى القلب من تعاسه+عدم انجاب وربنا معكى فالمسيح اغلى حبيب به نستطيع ان ننسى اى انسان او الم.

saadmari_nov518
10-01-2010, 12:51 PM
اسمعي يابنتي واميلي سمعك
انتي تنظري الي نفسك فقط ولكن تنسين ان هذا الانسان صار معروفا لدي كل اهلك واقاربك بانة بة عيب ما واريد ان اعرف ماهي مدينتك
لقد رايت هذا بعيني في الصعيد وتناقشت فية مع طبيب مختص بهذة الخدمة وحكي لي صراحة كم من مهازل بسبب هذا الكشف
هذا الانسان قد جرح في رجولتة
بسببك انت صار مادة للسخرية يمكن في اسرتك
ارجو لو كان لديك حب حقيقي لهذا الانسان ان يكون كلامك معة كالاتي
اسمع يااخي لا انا ولا انت لنا يد في هذا
ويمكن يكون دة ترتيب ربنا محدش عارف يمكن حياتنا مستقبلا تبقي صعبة
فدبر ربنا هذا الامر
ارجو لو كنتي عاقلة تقفلي هذا الموضوع وتتركية لحياتة وربنا هيدية بدون شك
بلاش كلام كتير مهيج لللام ومفيهوش حل
ربنا يساعدك انتي كمان
بس لي عتاب علي الاسرة المسيحية اللي انتي بنتهم
لية الرفض؟
لية مايتركوش الامر ليكي انتي؟
لسة يابنتي احنا متخلفين
لكن بنحاول نلزق اي حاجة في ربنا
يعني لو مظهرش التحليل دة كانت اسرتك بقت فرحانة انها لقت انسان زي دة؟
طب يابنتي لو طلع تحليلة سليم
ولم تسمح ارادة اللة بالانجاب
مين هايكون المسؤل؟
اهلك هيلوموا مين؟
يابنتي الموضوع لية ابعاد كتير

فيرو
10-01-2010, 01:47 PM
يا اختى صلى كتير و اطلبى مشورة ربنا و لو انتى شايفة ان الموضوع دا بالنسبة لة هو مش ها ياثر فى حياتكوا بعد كدا كملى معاة لان انا شايفة ان موضوع الانجاب دا بايد ربنا و لو انتى ربنا مش رايد لك الانجاب حتى لو انفصلتى عنة و ارتبطتى بشخص تانى ارادة ربنا اللى ها تم ربنا معاكى و يسندك و يثبتك على القرار اللى فية صالحكوا انتوا الأتنين

tharwaat
10-01-2010, 06:03 PM
انا اتفق مع كل زملائى وارجو غلق هذا الموضوع دة وكفاىة كدة لان الكلام فىة جارة لمشاعر هذا الاخ
وشكرا ربنا معاكم

tharwaat
10-01-2010, 06:05 PM
ارجو غلق هذا الموضوع وان ىناقش فى حىز اب الاعتراف فقط

nevine s
10-03-2010, 02:41 PM
لا تتسرعى فى اتخاذ القرار لانة مصيرى .لكن انا من راى ان لا تستمرى لان بعد الزواج الحياة بتختلف وهتحسى بعد كده بانك مفتقدة الاطفال وان الحياة فاضية وممكن ايضا انه يتغير للاسؤ بسبب هذا الموضوع.
وراعى نقطة مهمة جدا انك لو تعبتى فى هذة الزيجة لا يوجد عندنا انفصال ولا اى حلول اخرى.
وفكرى ايضا انك لو العيب ده كان عندك كان استمر فى هذا الارتباط!!!!!!

jesus_mysir
10-03-2010, 07:25 PM
اتجوزى يا اختى
ربنا يوفقكم

abrammeha
10-08-2010, 02:56 PM
طب وبعدين افردي حصل مشكلة بينكم مش هتقوليلو انا كنت عارفة انك مش .... وبردوا رضيت اتجوزك موقفوا ايه في الوقت دا

bosecosta_2007
10-11-2010, 09:10 PM
نصحتى ليكى ياحبيبتى انك تتجوزيه بس لازم تغيرى نظرته انها مسالة احسان او شفقه وقوليله لو كان الموضوع شفقه او احسان بيكون لساعات او للحظات الشفقه لكن موضوعنا بيعد تماما عن كده لانه ارتباط للعمر كله ومش معقول انا اتعس نفسى العمر كله وطالما انا راضيه محدش له دعوى بينا ودى حياتنا واحنا احرا فيها وكمان يستى مسالة الانجاب مش هى اخرة المطاف وياما ناس خلفوا بعد عشرة سنين بدون خلفة وكمان الطب اتقدم للخلفه وكمان مش بعيد على ربنا انه يعطيكم اطفال حلويين ويعالم ربنا لازم يرضيكى طالما انتى راضيت بالوضع ده وياما عندنا فى الانجيل قصص جميلة وناس ما كنش عندهم امل نهائى وربنا اعطهم فى الوقت المناسب وربنا انشاء الله حايعطيكى فى الوقت المناسب بس المهم انكم تعيشوا مع بعض بنيه صافيه خاليه من اى عقد وربنا موجود وانشاء الله زواج سعيد ومبارك امين

هابى22
10-11-2010, 09:31 PM
اختى العزيزه الموضوع محير وفى نفس الوقت انتى لازم تفكرى شوى بعقلك زى مبتفكرى بقلبك ربنا معاكى لن القرار صعب جدا

saadmari_nov518
10-12-2010, 06:20 PM
مش فاهم لية اثارة الموضوع من جديد مفيش داعي للتكرار
ارجو غلق الموضوع وكفاية كدة
يخيل لي ان صاحبة القصة نسيت الموضوع من اساسة
فلية التعليق واسداء نصائح لن تتم ولن يؤخذ بها
ارجو قفل الموضوع لان الكلام فية بلا نتيجة
ونصيحتي للاخ الخطيب لتلك البنت ان يبعد عنها تماما
فهي غير جديرة بة ولا تحبة محبة حقيقية
والقصة كلها استعراض من جانب الفتاة وهي قصة منتهية
ارجو غلق الموضوع ومش اي كلام والسلام
يعني اللي بيقولولها اتجوزي
تتجوز ازاي اصلا من انسان هي فضحتة
وهو يقبل ازاي
ارجو استخدام نعمة العقل في الرد علي مثل هذة الامور
ارجو اغلاق التعليقات

magdy totti
10-15-2010, 11:34 PM
مش فاهم لية اثارة الموضوع من جديد مفيش داعي للتكرار
ارجو غلق الموضوع وكفاية كدة
يخيل لي ان صاحبة القصة نسيت الموضوع من اساسة
فلية التعليق واسداء نصائح لن تتم ولن يؤخذ بها
ارجو قفل الموضوع لان الكلام فية بلا نتيجة
ونصيحتي للاخ الخطيب لتلك البنت ان يبعد عنها تماما
فهي غير جديرة بة ولا تحبة محبة حقيقية
والقصة كلها استعراض من جانب الفتاة وهي قصة منتهية
ارجو غلق الموضوع ومش اي كلام والسلام
يعني اللي بيقولولها اتجوزي
تتجوز ازاي اصلا من انسان هي فضحتة
وهو يقبل ازاي
ارجو استخدام نعمة العقل في الرد علي مثل هذة الامور
ارجو اغلاق التعليقات

مع احترامى لوجهه نظرك
كلامك ليس له اساس من الصحة
لان النصائح اتخذ بها فعلنا وان لم يوخذ بها فهذه حرية للشخص
ثانيا هى لما تفضح شخص بعينه ولكن هذه مشكلة ممكن اى شخص يتعرض لها
وهدف الموضوع هو الافاده العامه وكيفية التعامل فى مثل هذه الظروف
واسف لان لم يتم غلق التعليقات لان موضوع ليس به اى شى يخرج عن النظام والقيم ومناقشة فى منتهى الاحترام فما الداعى لخلق الموضوع
شكرا ع المشاركة والاهتمام با الموضوع

Sad flower
10-17-2010, 01:03 PM
الحب اللى بينكم...التفاهم اللى بينكم...كونه إنسان كويس و هيتقى ربنا فيكى...كلها حاجات لا تقدر بثمن...انتى ممكن ترتبطى بواحد بيخلف و يخلى حياتك جحيم....و على فكره انا مش شايفه إن الجواز أساسه الإنجاب...يعنى إيه ؟ يعنى إحنا بنتجوز عشان نخلف؟؟؟؟ هو ده الهدف يعنى؟ انا شايفه إن الجواز هدفه العطاء و التضحيةو البذل بين اتنين ربنا جمعهم...بصى انا شايفه إن الحاجة الوحيدة اللى ممكن تخليكى مش تتجوزيه إنه هو يبقى غير سوى نفسيا و يتغير معاكى و يتعبك...بسسسسسسس.....لكن لو هو إنسان ممتلئ بربنا و تقبل التجربة دى بثبات..طبعا مش تسيبيه...هو الحب و الإخلاص و التفاهم و القرب من ربنا دى حاجات بنلاقيها بسهوله؟؟؟؟؟؟؟لكن لو التجربه هزته خلاص إبعدى...لأنه معدش هيبقى الإنسان اللى انتى حبتيه...و بعدين على فكره عى غرار قصتك دى...انا أعرف واحد كان بيحب واحدة زى ما انتى و خطيبك بتحبوا بعض كده...و عرف إن عندها سرطان...عارفه يعنى إيه؟؟ يعنى هتفضل تتعذب كل يوم...و طبعا مش ممكن هتقدر تخلف لأن انتى عارفه الكيماوى و اللى بيعمله فى البنى آدم...و إتجوزها و هو عارف و خدمها و ماتت بعد تلات سنين من الجواز و كانوا أحلى تلات سنين من عمرها...الحب اللى من إيد ربنا مالوش تمن يا جماعة بجد...و من قلبى ربنا يوفقك.

magdy totti
10-19-2010, 11:31 AM
ميرسى كتير لكل الاراء وع المناقشة الجميلة
ويارب يكون الكل استفاد منها وعرف ازى اترف فى مثل هذه المواقف
صلوا من اجل ضعفى ومن اجل صاااحب المشكلة

mero22
10-19-2010, 04:11 PM
لالالالالالالالالالالالال الالالالا تتزوجية

lolaemo
10-30-2010, 03:11 PM
هى لازم تشرك معاها اب اعترافها واى حد كبير بتثق فيه وفى كلامه لان التفكير لوحدها فى الموضوع هيتعبها اوى وممكن يكون كلام الاعضاء هيشتتها
وبقترح اانها تبعد عنه فترة وتسيب ربنا يتصرف ويرشدها للصالح
صلى كتير وربنا هيعينك
بس موضوع عدم الانجاب دة بايد ربنا مش بايد حد لان ممكن يتجوزو ويخلف عادى دة ارادة ربنا مش ارادة اى حد
وبعدين ممكن يكون التحاليا تطلع الاتنين كويسين ويقدرو يخلفو لكن ميخلفوش من غير سبب اتمنى يكون قصدى وصلكم

samforex88
01-15-2011, 08:41 PM
لو أنكما تزوجتما بدون هذا الكشف لكان عليك أن تستمري ف الزواج لأنه رباط مقدس لكن موضوع الكشف هذا أوضح الأمور أفضل مما سبق.بالاضافة الي أن الحياة مرة ولا يؤنس الانسان في كبره غير أبناؤه.نصيحة الرب سيدبر لك شريك أفضل تقدري معه أن تستمر حياتك بدون منغصات.أما شريكك الآخر فنطلب من الرب أن يدبر حياته وألا ييأس بل عليه البداية ف العلاج إن أمكن.

agab
01-16-2011, 01:34 PM
بصراحه موضوع يحير بس بجد المفروض انك ترتبطي باللي انت بتحبيه واللي اكبر من كده انك بتقوللي انه بيحبك ودي اعظم ميزه فانتي بايدك القرار وميهمكيش كلام الناس مع اني كنت افضل ان موضوع التحاليل يكون سري بينك وبينه بس المهم انك تكوني مقتنعه انك بتحبيه بجد مش مجرد احساس بالذنب انك هتسيبيه وانك مش هتكملي معاه علشان انه عنده الخاله دي وممكن تفكري ان لو هو مكانك كان هيوافق تاكدي انه كان هيعيد تفكير
في حاجه مهمه تاني ان الراجل مش ممكن يوافق علي حب يحس فيه انه محبوب لاجل ظرف معين او انك بتعطفي عليه
ومش ممكن يشارك انسانه في حياته وهو حاسس انها بتتعطف عليه
انا عارف انك بتحبيه بجد بس انا قصدي انه لو جه في دماغه انك بتحبيه من النوع ده او حس بكده هيرفض
في حاجه تاني انا اسف اني اطلت في حديثي هذه الكلمات هي من رايي الخاص ولا اريد ان احبطك
بل ان كنتي بتحبيه بجد و ان كان هو ممكن يستجيب ويقتنع بكلامك
فمن يضع يده علي المحراث لا ينظر الي الوراء

ajababy
05-02-2011, 08:55 PM
لو كان عندك ايمان اليصابات وحنه ممكن في الوقت ده تفكري اذاي تعيشي معاه من غير متفكرى من الناحية الجنسية خالص زي الاخوات في الوقت ممكن مشيئة ربنا تتغير عشان تصنع المعجزات