المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

emmmy
10-09-2010, 05:07 PM
انا عايزة اتناقش معاكم فى حاجة مهمة جدا يا خدام ..

احنا بنعمل مدارس الاحد لاولادنا واطفالنا كل واحد يقولنا بيبدا فقرات اليوم ازاى واية الجديد اللى ممكن نقدمة لاولادنا علشان ميحستوش بالملل فى الخدمة وتبقى زى المدرسة قواعد وقوانين وضبط وربط وبس انا رافضة الاسلوب دة لازم ولادنا يحسوا بالجديد واحنا نساعدهم على اكتشاف مهارتهم ومواهبهم دة مش عيب ومش هينهى الجانب الروحى ولا هيعطلة بالعكس زى ما بعض الخدام متصورين

وانا هبدا وهقول السلبيات والايجابيات اللى عندى وبعدها عايزة اسمعكم بجد

انا عندى بعد القداس المفروض ان الخدمة معادها بعد القاس بساعة والبنات مش بتحب تروح وتيجى تانى وبيقعقدوا يتستنوا معادهم بس طبعا مش كلهم مجموعة منهم وعلشان ميقعقدوش فى الشارع وعلى باب الكنيسة بيكون فى فقرة اعمال فنية واكتشاف مواهب بتعملها خدامات معينة بتحب الاعمال الفنية دى والمواهب الصغيرة دى

بعد كدة بنبدا الترانيم -- والموضوع العام حسب مناسبات الايام -- وفقرة اسئلة وبنبون ودردشة -- وبعدة الصلاة -- وتوزيع الفصول كل مرحلة لوحدها خامسة وسادسة وكل فصل معاة الخادمة المسئولة تشرح الدرس المقرر فى المنهج الاساسى يعنى
ويا فى وسيلة ايضاح يا مفيش مش دايما على حسب مهارة وشطارة الخادمة
اية رايكم عايزة اسمع اقتراحاتكم وانتقادتكم وكمان اية ممكن يكون اعمال فنية بسيطة تتعمل للاطفال وانا هعمل معاكم لان الفقرة دى بتسعدهم جدا جدا
مستنية تعليقاتكم
ومشاركتكم

ماروجيرافك
10-19-2010, 01:07 PM
تم اختفاء الخدام في ظروف غامضه
وسوف يتم البحث عنهم

magdy totti
10-19-2010, 01:47 PM
رئـتع ياايمى موضوعك مهم جدا لانه هايناقش كل ماهو جديد بخصوص الخدمة
بس انتى شوفى فى موضعك السابق اللى هو المسابقة
هااتلاقى افكار تناسب السن دى خلالهاا تقدرى توصلى لبرنامج فى خدمتك
بس انا ها اتكلم معاكى شوية علشان نقدر نوصل للبرنامج مع بعض
انتى عارفه طبعا ياايمى ان الفقرات مش بكترهاا المهم الافاده
والجديد فيها وزى مانتى عايزة طبعا وطبعا معاكى حق لان الاطفال بتحس بملل
بس علشان الاطفال مش تحس بملل لازم يكون الخادم نفسه مش ملل
وفقرته مش ممله
فالازم الحادم يبتكر جديد فى فقرته وفى فصله
سوء بقى بطريقة شرح مختلفه او وسيلة ايضاح مختلفه بعيدا عن الصور
اهم حاجه يا ايمى فى الفقرة والخدمة وسيلة الايضاح
لان الشرح العادى دى من اعقم وسائل الشرح
وده مش كلامى
عموما انا اقولك ع برنامج ممكن يفيد المرحلة دى وطبعا ليكى الحرية انك تتختارى واللى يناسب المرحلة عندك
اولا فقرة ترانيم
وده الجديد فيها ان الخدام كلهم يشااركوه فيها وان يكون فى خادم
يحفظ ترنيمه معينه تناسب مناسبة جاية
يعنى يكون فى ترنيمه للميلاد علشان عيد الميلاد
وببعد بقى عن الحفظ فى يوم المناسبه ومش كده ويس ممكن نحفظ حاجات خااصة با النيروز قبلهاا بفترة علشاان ميكنيش فى ضغط
ويكون عندنا وفرة فى الترانيم والالحان الخاصة با المناسبات

ولازم يا ايمى يكون لكل فقرة وقت محدد
وليكن للترانيم 20 دقيقة
وممكن تعملها حاجه جديده كمان
انك تعملى ترنيمه بين كل فقرة وفقرة علشان الملل ويكون فى تنشاط للذهن والتركيز اكتر
ممكن كمان يكون فى سوال بين كل فقرة وفقرة
ده اللى يخص اول فقرة
احنا فى خدمتنا بندى طبعا سنكسار
وده الفايده منه التعلم من سير القديسين واخذ فضائل منهم وتنفيذ ها فى
حياتنا اليوميه
وممكن الخادم اللى بيقول الفقرة دى يااخد فضيلة من قديس اليوم ده
ويحاول انه يطبقها مع اولاده ويكون فى متابعة سواء فى الفقرة نفسها
او من خلال الافتقاد
وده بيقى غالبا برضوة وقتها بين 15 او 20 دقيقة
ممكن كمان يكون فى فقرة طقس
وده علشان يتعلموا يعرفوه طقس كنسيتنا
ويون فى القداس مثلا وافقيين عارفين لية الحاجات دى بتتعمل
وبرضوة مددتها 15 دقيقة
ممكن يكون فى فقرة الحان ودى بتكون فقرة للحفظ وكمان للتنشياط
مرة تانية ويكون فى تركيز بعد كده
ممكن يكون فقرة شخصيات كتبيه
من الكتاب المقدس ممكن برصوة يكون فقرة اسئله ويكون فى جوائز ليها
ممكن نعمل حاجات كتير جدا بس المهم النظام والابتكار
وبعدين تكون الصلاة وتوزيع الفصول
وطبعا فى الصلاة ادى لكل واحد انه يطلب ويصلى مع نفسه ويكون فى صلاة ارتجلية او ممكن تخلى طفل معاكى يقود الصلاة
وفى الفصول لازم يكون فى محفوظات ليهم وابتكار فى الشرح وسلوكيات
لتفيذها فى حياتهم
وممكن يكون فى نوته روحية
فى حاجات صدقينى
ونفسى بامانه نبعد عن الفكر العقيم اللى هو الخدمة تكون ساعتين
ليه مش 2 ونصف وده يكون فى حرية فى الشرح
وكمان ممكن تكون اخر نصف ساعة للمرح مع الاطفال
ده كمان يا ايمى ممكن تعملى اسبوع فى الشهر يكون يوم مرح ولعب واكتشاف المواهب
زىورشة عمل او ندوه او الالعاب مفيدهتناسب سنهم
او رسم تلوين فى حاجات برضوة تقدرى تملىء اليوم ده

لو فى استفسار عن اى شى قولى
انا اسف ع التطويل ويارب ااكون عرفت اوصل وجهه نظرى وافكارى
وربنا معاكى ويدبرامور خدمتك
اذكرى ضعفى

ريم الخوري
10-19-2010, 06:25 PM
ههههههههههه اي يا اخ مجدي كل دول في يوممممممممم لي كل هل تعقيد ما بعرف المرحلة اللى انت بتتكلم عنها بس بتصور هيك كتير فعلا بغض النظر للمرحلة .........يعني نسبيا
بالنسبة لمرحلة الاطفال حساسة كتير واسالبيها برده نحنا عندنا يمكن الاعداد اقل بكتير بس انا مسبقا مثلاً بحضر الموضوع بكل جوانبة بشكل كبير وموسع انا كخادمة لية لحتي اكون ملم بكل شي ممكن الطفل يفاجائني بشي سؤال بدي اعرف جاوب صحححححححح لذلك كخادم اتوسع بالموضوع ميش مشكلة هاد من حيث التحضير والاسلوب بصراحة تاركية لطفال هم الى بقررو بسالهم شو طالع على بالكم بيقول تلوين بنلون لعب بنلعب ندرس بندرس رغبتهم هي اللى بتحدد الاسلوب انا جاهزة بالمعلومات الروحية وعندي اساليب ووسائل بتساعد على اني نفذ هيك اسلوب تدريس مع الاطفال

........طبعا الدرس لحتي يكون حي خاصة لمرحلة اطفال لازم يكون في تنشيط وفية اساليب جميلة تشد الطفل وبنفس الوقت تحقق الهدف رح اطرح مثل

( زكي العشاررررررررر )
في عندي اوراق عمل كتيرة لكتير قصص بالكتاب المقدس وامور روحية وكنيسة بدره
ومنها مثلا
ورقة عمل مرسوم عليها شجرة كبيرة بالابيض والاسود بس وتحت منها راجل صغير .زكي ......... على جنب بعيد عن الشجره
بيلونوا بعد هيك .....بساعد وبفصل الشجرة عن بقية الورقة وكمان زكي العشار .....وفي ثقب بنص الشجرة بنزل منة خيط وبربط فية زكا العشار ....يالله نطلع زكي فوق الشجرة يشدو الخيط يقوم يطلع زكا فوق الشجرة ..........في اثناء التلوين ابتدي مثلاً اشرح عناصر الصورة بطريقة مشوقة مع شوية مرح و مزح واثارة محكات التفكير واربط بين مواصفات زكا واشاي بالواقع الملوس لحياة الطفل مثل الباب طويل قصير مين عندة شجرة مين طلع مرة فوق شجرة صعب والا سهل هيكككككك
لاثارة الطفل فكرياً الهدف صحح روحي بس كمان في تعلمي تربوي ان كان بانواع واشكال واطول واقصر وهيككك......وهيك لحيت وصل قصة زكا العشار بهدفها الروحي بشكل مبسط وجميل وبنفس الوقت شغل للاطفال وكمان لعبة الاطول والاقصر ومين يطول الاول وهيككككككك شي نصف ساعة كلو على بعض لعب مع تلوين مع درس هلا هاد وحة ونشاط روحي هادف
كمان الاية بتكون مطبوعة بنص المجسم للحفظ بالمدرسة والبيت

.........اللعب مهم كتير بس اللعب بيكون جز منة صامت كيف صامت ليقووووووووو ونحط باثناء اللعب ترنيمة وابتدي ارنم انا الاول مع الترنيمة وبعدين بكرر مقطع مقطع على عدة مرات خلال عدة لقاءت متعددة لحتي يحفظوا الترنيمة ولم تحصل حفلة يكنوا جاهزين واللعب الحركي بره بالملعب
هادي باختصار لمرحلة الطفولة على فكرة في اوراق عمل كتيرة بالشكل هاد مفيش الصورة التقليدة لسرد القصة ...........هلا في اساليب تدريس حديثة من ضمنها الاسلوب دا وكمان فيكي تاخدي صورة اطفال للفرقة نفسها وتعملى درس خفيف زريف كيف الاطفال مثلآ بيحبو بابا يسوع بتصرفات ايجابية خلاال مدارس الاحد بيتشاركوا اللعب حد بيساعد حد وقع تاخدي صورة ليهم ... بينظفوا ... بيصلو.... بعد هيك بتعمليها على الموفي لو ممكن او العروض او اي برنامج انت تقدري تشتغلي علية
وكمان الاية للحفظ بتكون مكتوبة على العمل اللى قصوة وهيك الدرس بيكون معهم فكراً وعملاً وممكن حتي يتشاركو فية مع الاهل وينقلوا لهم بطريقة تفاعلية وكمان بتعلق في غرفهم الخاصة
نحنا موعد المدارس بعد قداس بيكون يوم الجمعة ومباشرة للمدرسة بعد اخذ البركة
ممكن نصلي صله خفيفة عفوية اي طالب يصليهاااااااااااااااااا بختصار ايمي على قد مقدر واي استفسار عني يا قمر هاد بالنسبة لمرحلة الطفولة

ريم الخوري
10-19-2010, 06:42 PM
معليش ايمي اسمحيلي بس بملاحظة زغيره
انت لازم تفصلي كل مرحلة لوحدها بموضوع ليكون النقاش واضح باي مرحلة والا هيك رح تختلط الاهداف والمراحل لان اللى بيناسب الاطفال مثلاً ما رح يناسب الاكبر عمرا ولا الطريقة ولا الاسلوب ....بصراحة متعب تكتبي بشكل مفصل لكل جوانب البرنامج لو تحددي اي اللى يهمك اكتر بالبرنامج ا المادة الروحية شو بتكون وطبيعتها ومصادرها والا الاسلوب وهن كتار وخاصة الحديثة منها ووالا الوسيلة والا تنظيم البرنامج وقته ......... والا النشاطات التي تسهم في اثراء البرنامج لمدارس الاحد كل دي عناصر مهمة وكل واحد حكاية يا قمر ........لو فعلا عايزة تستفيد جزئي الموضوعات كل على حد

ماروجيرافك
10-19-2010, 06:54 PM
تم العثور علي بعض الخدام اي خدمه يا ايمي
وجاري البحث عن الباقي

emmmy
10-19-2010, 07:10 PM
ههههههههه
مرسى يا ماريو ربنا يخليك حقيقى عاجزة عن الشكر
اخيرا لقيت حد رد عليا يا خدام

مجدى وريم سيتم الرد عليكم بس ادونى فرصة علشان انتوا قلتوا كلام كتير اوى وانا عايزة اعمل رد يليق بيكم وابداع ردكم ومحبتكم وصدقونى وبمكانتكم كمان
عايزة اتناقش معاكم فى الاختلاف والاتفاق بس طالبة فرصة صغيرة يوم واحد بس
اشكركم حقيقى بجد ربنا يبارك خدمتكم

ريم الخوري
10-19-2010, 07:44 PM
براحتك خدي وقتك .....

emmmy
10-19-2010, 10:20 PM
اولا طبعا انا بشكرك يا مجدى على مشاركتك الرائعة الجميلة دى وعلى ايجابيتك دايما وخصوصا فى موضوعات تخص الخدمة وانموها لان دة مش بيحصل كتير لا الخدام اصلا مش كتير الحصاد كتير والفعلة قليلون
رئـتع ياايمى موضوعك مهم جدا لانه هايناقش كل ماهو جديد بخصوص الخدمة
انت اللى رائع وخادم مميز المسيح يحافظ عليك وسعيدة جدا بالمناقشة معاك ومع كل الخدام

بس انتى شوفى فى موضعك السابق اللى هو المسابقة
هااتلاقى افكار تناسب السن دى خلالهاا تقدرى توصلى لبرنامج فى خدمتك
اوك حاضر
2 فكرة تانية يا ايمى ان برضوة ااغمل تدريب عملى ان الاولاد وانا معاهم

اننا نظف الكنيسة مع بعض

دى كانت فكرة من افكارك حقيقى رائعة انت خليتنى اروح ادور على الموضوع واراجعة ويمكن اكون انا نسيت الكلام دة او مكنتش محتجاجة اوى وقتها لانى مكنتش بخدم اطفال وكنت مركزة اوى على خدمة الكبار دا بالنسبة للافادة الشخصية ليا انا
تمام
احنا بعد ما بنخلص الخدمة الكنيسة بتبقى فيها ورق شيبسى ومش عافة حاجات كتير من اللى بيجبوها الاطفال بعد ما بيمشوا احنا الخدام بنلمها بس انا هحاول اطبق التدريب دة علشان نتعلم نحافظ على كنيستنا انا مش بسمح بالاكل فى الكنيسة اصلا بس برضوا بخلص وبلاقى ورق كتير مش عارفة منين

بس انا ها اتكلم معاكى شوية علشان نقدر نوصل للبرنامج مع بعض
انتى عارفه طبعا ياايمى ان الفقرات مش بكترهاا المهم الافاده
والجديد فيها وزى مانتى عايزة طبعا وطبعا معاكى حق لان الاطفال بتحس بملل
بس علشان الاطفال مش تحس بملل لازم يكون الخادم نفسه مش ملل
طبعا اكيد مش كل من وقف وعظ بقى خادم
وفقرته مش ممله
فالازم الحادم يبتكر جديد فى فقرته وفى فصله
سوء بقى بطريقة شرح مختلفه او وسيلة ايضاح مختلفه بعيدا عن الصور
اهم حاجه يا ايمى فى الفقرة والخدمة وسيلة الايضاح
لان الشرح العادى دى من اعقم وسائل الشرح
وده مش كلامى

اكيد مفيش شك باهمية وسيلة الايضاح بس هى بتبقى مواهب عند بعض الخدام انا واحدة من الناس اهو للاسف معرفشى ابتكر وسيلة ايضاح اعرف انفذها لكن معرفشى اجبها كفرة مناسبة للدرس بصراحة موضوع وسيلة الايضاح دة مقصرين فية عندنا
بص يا مجدى التاثير فى زسيلة الايضاح بسبب عدم الشطارة مش اكتر مش كسل ولا تكبير دماغ صدقنى ودة للاسف
عموما انا اقولك ع برنامج ممكن يفيد المرحلة دى وطبعا ليكى الحرية انك تتختارى واللى يناسب المرحلة عندك
اولا فقرة ترانيم
وده الجديد فيها ان الخدام كلهم يشااركوه فيها وان يكون فى خادم
يحفظ ترنيمه معينه تناسب مناسبة جاية
يعنى يكون فى ترنيمه للميلاد علشان عيد الميلاد
وببعد بقى عن الحفظ فى يوم المناسبه ومش كده ويس ممكن نحفظ حاجات خااصة با النيروز قبلهاا بفترة علشاان ميكنيش فى ضغط
ويكون عندنا وفرة فى الترانيم والالحان الخاصة با المناسبات

ولازم يا ايمى يكون لكل فقرة وقت محدد
وليكن للترانيم 20 دقيقة
اوك مااااشى ولو ان عشرين دقيقة كتير بس مش مشكلة الاطفال بتحب الترانيم وخصوصا اللى فيها ابداع وجديد وحركة مع الخادم
وممكن تعملها حاجه جديده كمان
انك تعملى ترنيمه بين كل فقرة وفقرة علشان الملل ويكون فى تنشاط للذهن والتركيز اكتر
ممكن كمان يكون فى سوال بين كل فقرة وفقرة
ده اللى يخص اول فقرة
اوك ماااااشى
احنا فى خدمتنا بندى طبعا سنكسار
وده الفايده منه التعلم من سير القديسين واخذ فضائل منهم وتنفيذ ها فى
حياتنا اليوميه
وممكن الخادم اللى بيقول الفقرة دى يااخد فضيلة من قديس اليوم ده
ويحاول انه يطبقها مع اولاده ويكون فى متابعة سواء فى الفقرة نفسها
او من خلال الافتقاد
وده بيقى غالبا برضوة وقتها بين 15 او 20 دقيقة

لا بصراحة انا جيت الخدمة لقيت فقرة السنكسار دى بتتعمل كل اسبوع بس مقتنعتش بيها خالص لان سير القديسين كلها شبة بعض ولقيت الاطفال مش متحمسين ليها خالص خالص بتبقى فقرة صعبة جدا وبصراحة اكتر
الخادمات بيشرحوا سير القديسين الشهداء بطريقة صعبة جدا انا نفسى بقشعر منها بجد وعلشان كدة منعتها وطلبت بلاش سنكسار واقنعت الامينة بوجهة نظرى السنكسار مش اى حد اللى يعرف يتكلم فية صح وبطريقة مبسطة تناسب السن دة من غير ملل ولا تخويف لما تيجى تحكى للاطفال قصة القديس كبريانوس والقديسة يوستنيا وهما حافظنها يبقى لازمتها اية يعنى هو واجب عسكرى ومنهج حكومى لازم نلتزم بية ولا اية
لا مش حبيت فقرة السنكسار دى خالص
ممكن كمان يكون فى فقرة طقس
وده علشان يتعلموا يعرفوه طقس كنسيتنا
ويون فى القداس مثلا وافقيين عارفين لية الحاجات دى بتتعمل
وبرضوة مددتها 15 دقيقة

دى ممكن واحنا بدانا فيها بالفعل وخصوصا فية حركة اثناء اتلشرح ونماذج بتسهل الشرح
ممكن يكون فى فقرة الحان ودى بتكون فقرة للحفظ وكمان للتنشياط
برغم انى بليدة جدا فى الالحان بس طبعها مفيش غنى عنها وانا بحبها جدا وبحب اسمعها وفى فقرة الحان بس مش كل اسبوع لان الفقرات كتير ومش هينفع تتنفذ كلها مرة واحدة
مرة تانية ويكون فى تركيز بعد كده
ممكن يكون فقرة شخصيات كتبيه
من الكتاب المقدس
اية شخصيات كتابية دى كمان كفاية يا مجدى دا اللى اكبر منهم بكرة التطويل جدا وبمل جدا بسرعة الطفل مش هيستوعب كل دة ابدا ولا انا قصدك كل مرة حاجة مختلفة
ممكن برصوة يكون فقرة اسئله ويكون فى جوائز ليها
ممكن نعمل حاجات كتير جدا بس المهم النظام والابتكار
وفقرة الاسئلة مهمة جدا لان الاطفال بيحبوها جدا ومعاها هدايا رمزية
وبعدين تكون الصلاة وتوزيع الفصول
وطبعا فى الصلاة ادى لكل واحد انه يطلب ويصلى مع نفسه ويكون فى صلاة ارتجلية او ممكن تخلى طفل معاكى يقود الصلاة
وفى الفصول لازم يكون فى محفوظات ليهم وابتكار فى الشرح وسلوكيات
لتفيذها فى حياتهم
وممكن يكون فى نوته روحية
فى حاجات صدقينى
ونفسى بامانه نبعد عن الفكر العقيم اللى هو الخدمة تكون ساعتين
ليه مش 2 ونصف وده يكون فى حرية فى الشرح
وكمان ممكن تكون اخر نصف ساعة للمرح مع الاطفال

ساعتين ونصف بذمتك انت مش بتهرج دا انت نفسك بتيجى للاخر وتتعب وتقول خلاص مش قادر فمبالك بقى من الاطفال حرام عليك يا مجدى بجد ههههههه
ده كمان يا ايمى ممكن تعملى اسبوع فى الشهر يكون يوم مرح ولعب واكتشاف المواهب
زىورشة عمل او ندوه او الالعاب مفيدهتناسب سنهم
او رسم تلوين فى حاجات برضوة تقدرى تملىء اليوم ده
طبعا مهمة جدا جدا والطفل بيعشقا وياريت كل خدمة تهتم بالموضوع دة
دى ببتعمل كل اسبوع فقرة جميلة بيحبوها جدا بتبقى بعد القداس ساعة لحد معاد الخدمة بتاعهم ودة بغرض اننا نلمهم من الشارع زى ما قلت فى اول كلامى

بص فى من ضمن افكارك تانى فى الموضوع السابق
6 نحاول نزرع فى ولادنا موضوع القرءة والكتابة واساعدهم انهم يكتبوا قصة او موضوع علشاان مثلا يعرض فى مجلة او كده وطبعاا فيكون فى هدايا للتشجيع
دى صعبة على سن خامسة وسادسة دى تنفع اعدادى وثانوى ممكن
المفروض يكون فى مكتبة استعارية فى الخدمة علشاان تسااعد فى الموضوع ده

لو فى استفسار عن اى شى قولى
انا اسف ع التطويل ويارب ااكون عرفت اوصل وجهه نظرى وافكارى
وربنا معاكى ويدبرامور خدمتك
اذكرى ضعفى
طيب شوف بقى مين اللى المفرض يقول اسف دلوقتى على التطويل ههههههه
مرسى يا مجدى على مشاركتك الجميلة حقيقى

emmmy
10-19-2010, 10:32 PM
[quote=ريم الخوري;741264]ههههههههههه اي يا اخ مجدي كل دول في يوممممممممم لي كل هل تعقيد ما بعرف المرحلة اللى انت بتتكلم عنها بس بتصور هيك كتير فعلا بغض النظر للمرحلة .........يعني نسبيا

ههههههههههه
لا يا ريم مجدى طرح الافكار بس مش بقصد انها تتعمل كلها مرة واحدة لكن علشان كل خادم ياخد منها اللى يناسبة من فقرات وممكن ينوع كل اسبوع يبقى برنامج مختلف باتفاق مع الخدام وبعضهم طبعا
بالنسبة لمرحلة الاطفال حساسة كتير واسالبيها برده نحنا عندنا يمكن الاعداد اقل بكتير بس انا مسبقا مثلاً بحضر الموضوع بكل جوانبة بشكل كبير وموسع انا كخادمة لية لحتي اكون ملم بكل شي ممكن الطفل يفاجائني بشي سؤال بدي اعرف جاوب صحححححححح لذلك كخادم اتوسع بالموضوع ميش مشكلة هاد من حيث التحضير والاسلوب بصراحة تاركية لطفال هم الى بقررو بسالهم شو طالع على بالكم بيقول تلوين بنلون لعب بنلعب ندرس بندرس رغبتهم هي اللى بتحدد الاسلوب انا جاهزة بالمعلومات الروحية وعندي اساليب ووسائل بتساعد على اني نفذ هيك اسلوب تدريس مع الاطفال

برافوا عليكى تمام لما نعمل هدف ونركز فية نديلة كل الاهتمام دة هيبقى نتيجتة جميلة والموضوع مش بالكترة ولا بعدد الفقرات اد ما هو باهتمام بالهدف من كل النواحى ويوصل للطفل ودة يبقى احسن بكتير من فقرات كتير وفى الاخر مفيش استفادة حقيقى انتى توام روحى ياريم انا غلبت اقول الكلام دة ونفسى حد يسمعنى

........طبعا الدرس لحتي يكون حي خاصة لمرحلة اطفال لازم يكون في تنشيط وفية اساليب جميلة تشد الطفل وبنفس الوقت تحقق الهدف رح اطرح مثل

( زكي العشاررررررررر )
في عندي اوراق عمل كتيرة لكتير قصص بالكتاب المقدس وامور روحية وكنيسة بدره
ومنها مثلا
ورقة عمل مرسوم عليها شجرة كبيرة بالابيض والاسود بس وتحت منها راجل صغير .زكي ......... على جنب بعيد عن الشجره
بيلونوا بعد هيك .....بساعد وبفصل الشجرة عن بقية الورقة وكمان زكي العشار .....وفي ثقب بنص الشجرة بنزل منة خيط وبربط فية زكا العشار ....يالله نطلع زكي فوق الشجرة يشدو الخيط يقوم يطلع زكا فوق الشجرة ..........في اثناء التلوين ابتدي مثلاً اشرح عناصر الصورة بطريقة مشوقة مع شوية مرح و مزح واثارة محكات التفكير واربط بين مواصفات زكا واشاي بالواقع الملوس لحياة الطفل مثل الباب طويل قصير مين عندة شجرة مين طلع مرة فوق شجرة صعب والا سهل هيكككككك
لاثارة الطفل فكرياً الهدف صحح روحي بس كمان في تعلمي تربوي ان كان بانواع واشكال واطول واقصر وهيككك......وهيك لحيت وصل قصة زكا العشار بهدفها الروحي بشكل مبسط وجميل وبنفس الوقت شغل للاطفال وكمان لعبة الاطول والاقصر ومين يطول الاول وهيككككككك شي نصف ساعة كلو على بعض لعب مع تلوين مع درس هلا هاد وحة ونشاط روحي هادف
كمان الاية بتكون مطبوعة بنص المجسم للحفظ بالمدرسة والبيت

.........اللعب مهم كتير بس اللعب بيكون جز منة صامت كيف صامت ليقووووووووو ونحط باثناء اللعب ترنيمة وابتدي ارنم انا الاول مع الترنيمة وبعدين بكرر مقطع مقطع على عدة مرات خلال عدة لقاءت متعددة لحتي يحفظوا الترنيمة ولم تحصل حفلة يكنوا جاهزين واللعب الحركي بره بالملعب

يا بختك بالمواهب دى طيب واللى مش بيعرف يرسم بقى يعمل اية
هادي باختصار لمرحلة الطفولة على فكرة في اوراق عمل كتيرة بالشكل هاد مفيش الصورة التقليدة لسرد القصة ...........هلا في اساليب تدريس حديثة من ضمنها الاسلوب دا وكمان فيكي تاخدي صورة اطفال للفرقة نفسها وتعملى درس خفيف زريف كيف الاطفال مثلآ بيحبو بابا يسوع بتصرفات ايجابية خلاال مدارس الاحد بيتشاركوا اللعب حد بيساعد حد وقع تاخدي صورة ليهم ... بينظفوا ... بيصلو.... بعد هيك بتعمليها على الموفي لو ممكن او العروض او اي برنامج انت تقدري تشتغلي علية
وكمان الاية للحفظ بتكون مكتوبة على العمل اللى قصوة وهيك الدرس بيكون معهم فكراً وعملاً وممكن حتي يتشاركو فية مع الاهل وينقلوا لهم بطريقة تفاعلية وكمان بتعلق في غرفهم الخاصة
نحنا موعد المدارس بعد قداس بيكون يوم الجمعة ومباشرة للمدرسة بعد اخذ البركة
ممكن نصلي صله خفيفة عفوية اي طالب يصليهاااااااااااااااااا بختصار ايمي على قد مقدر واي استفسار عني يا قمر هاد بالنسبة لمرحلة الطفولة

يعنى هو كلام جميل طبعا تنفيذة اعتقد صعب شوية
اية رايك يا مجدى فى الكلام دة ؟

مرسى يا ريم على مشاركتك الجميلة ربنا يخليكى يا قمر

emmmy
10-19-2010, 10:36 PM
[quote=ريم الخوري;741270]معليش ايمي اسمحيلي بس بملاحظة زغيره
انت لازم تفصلي كل مرحلة لوحدها بموضوع ليكون النقاش واضح باي مرحلة والا هيك رح تختلط الاهداف والمراحل لان اللى بيناسب الاطفال مثلاً ما رح يناسب الاكبر عمرا ولا الطريقة ولا الاسلوب ....بصراحة متعب تكتبي بشكل مفصل لكل جوانب البرنامج لو تحددي اي اللى يهمك اكتر بالبرنامج ا المادة الروحية شو بتكون وطبيعتها ومصادرها والا الاسلوب وهن كتار وخاصة الحديثة منها ووالا الوسيلة والا تنظيم البرنامج وقته ......... والا النشاطات التي تسهم في اثراء البرنامج لمدارس الاحد كل دي عناصر مهمة وكل واحد حكاية يا قمر ........لو فعلا عايزة تستفيد جزئي الموضوعات كل على حد

احنا فعلا بنعمل كل مرحلة لوحدها ياريم بنختلط مع بعض اثناء الفقرات العامة زى الترانيم والموضوع العام والصلاة وبنفصلهم ساعة شرح الدرس خامسة لوحدها وسادسة لوحدها
بس يعنى اية ........لو فعلا عايزة تستفيد جزئي الموضوعات كل على حد
مش فاهمة دى قصدك توزيع الفقرات على الخدام

ريم الخوري
10-20-2010, 10:03 AM
على فكرة ايمي هيك صار كتير لخبطةب الموضوع يعني ميش عارف ناقشك والا ناقش مجدي والا ارد على كلامي ورايك فية والا استفيض بافكاري ........تهت يا بنتي
بالعموم
المقصود بالفقرة

قصدي يا قمر ان لحتي نوصل لنتيجة من هدف طرح هل موضوع هو نوصل لنتيجية نقدر نشتغل فيها بمدارس الاحد
كيف نزلي موضوع يتكلم عن البرنامج من حيث تقسيم الوقت للمادة الروحية الدرس يعني
ا مده الدرس وافضل تقسيم ليه كم ديقية , الترانيم وعلى اي طريقة تتقدم وقتها,النشاط اليدوي
يعني تقسم المناسب للمدة الزمنية لكل الفقرات وترتيبها في اليوم اي الاول واي بالاخر وهكذا واي هي الفقرات الاسبوعية والدورية والاحتفالات السنوية يعين مثلاُ بنرتب ببرنامجنا السنوي شي اربع خمس حفلات مثلاً فصح كرسمس عنكم نيروز .......اللى لازم تكون متضمنة لهذا البرنامج كخدمة لمدارس الاحد ممكن تكون خطة شهرية او نصف او سنوية حتي حسب نشاطكم يا قمرررررررر

دا موضوع منفصل ينطرح الوقت المناسب لكل المراحل ويتناقش على حد لوحدة يعني

موضوع تاني يعني منفصل تمام عن موضوع الوقت يناقش المناهج واي اللى يناسب المرحلة الطفولة واي اللى يناسب الاعدادي واي اللى يناسب بثانوي
وموضوع تاني يناقش اساليب التدريس بانواعها المختلفة ودي طويلة حقيقي وكل وحدة موضوع ومتاكدة لو تناقشنا فيها كموضوع منفصل لاح يكون في نتيجة ههههههههه موضوع يناقش الوسيلة

وموضوع تاني نتناقش فية اي الانشطة الثانوية اللى ممكن ندخلها للخدمة متل اوبن دي اليوم المفتوح يعني او لقاءت مع مراكز تاني او رحلة او اشيء كتيرة
وموضوع منفصل خالص نناقش دور الاهل في تنمية الجانب الروحي للطفل او للخدام بشكل عام ودا انطلاقاً من ايجاد فكر ان البيت اساس ومكمل في ابعادة الروحية لمدارس الاحد
اوكككككككككك وموضوع اخر يتناقش فية بالانشطة والاعمال الفنية لمدارس الاحدددد
يعيني هيك فينا كل واحد يقدر يطلع بشي يناسب ويرتب برنامجة وفق اللى بيناسب ظروف الخدمة عندة ............. ويعرف نقاط القوة والضعف ويشتغل على اساسها

اما هيك نخلط كل الامور ببعض ما رح نطلع بنتيجة

ريم الخوري
10-20-2010, 10:19 AM
وبقولك يا ايمي انت تبتدي بطرح هيك موضوعات لحتي انتي تقدري تطلعي شو بدك وكيف بنقدر نساعد لان بصراحة ما بعرف ايش ظروف الخدمة عندك يعني اللى فهمتو ان حتي الدرس بيتقدم بالكنيسة .......... يعيني ما بعرف فهمت صح والا غلط . وكيف از متوفر مثلاُ اجهزة كمبيوتر بالمدرسة او اية وسائل حديثة لاعرف كيف اخدمك بالنقاشششش.......يعني الالمام بظروف الخدمة بردة ممكن يساعد بمعرفة الكيفة اللى بدنا نقدم فيها النقاش ياقمر
اسفة بتقل بس بصرا حة لنطلع بنتجية نبتدي صححححححح لنوصل

كراكيب
10-20-2010, 12:55 PM
مبدئيا البرنامج بتاعكم يامس مش حلو هو مش مطلوب يبقي مليان وف نفس الوقت مينفعشي يبقي قليل
انا من وجهة نظري ممكن يبقي البرنامج كالتالي
فقرة ترانيم ولازم تتضمن ترنيمة جديدة كل فترة لان مينفعش نعتمد علي نفس الترانيم هي هي طبعا دي بعد الصلاة
بعد كدة يبقي مثلا فقرة سنكسار ومنلتزمشي بسنكسار اليوم زي ماناس كتير بتعمل لا احنا ندور عن احتياجات اطفالنا مع ذكر طبعا ان انهاردة كذا قبطي
بعد كدة ممكن فقرة اسئلة تكسر الروتين وتطلع العيال زي ماانتوا بتعملوا فقرة دردشة
وبعد كدة فقرة طقس لانه مهم جدا ف الفترة دي لان لو الخدمة مشتركة هيبقي في شمامسة ولو مش مشتركة برده البنت بيبقي عقلها كبر ومحتاجة تفهم ايه اللي بيحصل ف كنيستها
وبعديها الصلاة متضمنة ابانا اللذي وفلنشكر صانع الخيرات وارحمني يالله كعظيم رحمتك وياريت الولاد علي قد ماتقدروا يشتركوا ف الصلاة
وبعد كدة توزيع الفصول
طبعا هتقولوا ايه ده كله وامتي
هرد
تقريبا ميعاد خدكتكم 12 لان القداس ف كنيستنا البدرشين بيخلص تقريبا عشرة ونص هنفترض 12
يبقي من 12 : 12 وتلت ترانيم
12 وتلت : واحدة الا تلت سنكسار
1 الا تلت : واحدة أسئلة
1 : 1 وتلت طقس
1 وتلت : 1 ونص صلاة
1ونص : 2 توزيع فصول ودرس
لازم تدخل فقرات جديدة كل تلت اشهر ع الاقل زي فقرة الحان وفقرة لغة وكتاب مقدس وشخصيات كتابية
ولازم يبقي في شهريا يوم ترفيهي تعملي فيه اللي تحبيه مسرحيات اسكتشات ورش عمل اعمال فنية
علي فكرة انتي عارفة طبعا اني مسئول عن خمسة وساتة في ميت رهينة والبرنامج بتاعنا اكبر من ده كمان بفقرة

magdy totti
10-20-2010, 12:59 PM
ع فكرة يا ايمى موضوع المكتبة الاستعارية
وقراءه وكتابه مواضيع
بتعملها من سن اولى وتانية
يعنى عادى جدا اننا نعملها من سن حامسه
انا عايز اقولك ان كل واحد وكل سن وليه طريقة
وانافى السن ده بعمله ازة يكتب ويقرء ومش لازم يكون كاتب ممتاز يعنى لكن الحادم لازم يعرفه ويضع الطفل ع بداية الطريق الصحيح
علشان لم يوصل سن اعدادى يكون قادر ع الكتابه والفرءه
ويكون مفيش صعوبة فى كده
يس
عموما هى اراء وكل واحد وليه فكره

magdy totti
10-20-2010, 01:07 PM
اية شخصيات كتابية دى كمان كفاية يا مجدى دا اللى اكبر منهم بكرة التطويل جدا وبمل جدا بسرعة الطفل مش هيستوعب كل دة ابدا ولا انا قصدك كل مرة حاجة مختلفة
وبعدين انا قولت فقرات وانتى شوفى اللى يناسب اولاكده شخصيات من الكتاب المقد س يا ايمى وفقرة جديدة ومفيده جا
لا بصراحة انا جيت الخدمة لقيت فقرة السنكسار دى بتتعمل كل اسبوع بس مقتنعتش بيها خالص لان سير القديسين كلها شبة بعض ولقيت الاطفال مش متحمسين ليها خالص خالص بتبقى فقرة صعبة جدا وبصراحة اكتر
الخادمات بيشرحوا سير القديسين الشهداء بطريقة صعبة جدا انا نفسى بقشعر منها بجد وعلشان كدة منعتها وطلبت بلاش سنكسار واقنعت الامينة بوجهة نظرى السنكسار مش اى حد اللى يعرف يتكلم فية صح وبطريقة مبسطة تناسب السن دة من غير ملل ولا تخويف لما تيجى تحكى للاطفال قصة القديس كبريانوس والقديسة يوستنيا وهما حافظنها يبقى لازمتها اية يعنى هو واجب عسكرى ومنهج حكومى لازم نلتزم بية ولا اية

القصة مش قصة واجب عسكرى ولا حاجه
هى احتياجات الطفل تحتاج اية فى السين ده زى ماا ميلاد قالك
وكمان لو الاولاد مش قاابلين ده لان الخادم نفسه مش مبتكر
والابتكار انه ممكن بقول قصة يكون عاارفنها بس بطريقة مختلفه ويكون فى معلومات اكتر
ومش شرط قديس اليوم ولا سيرة قديس معروف
يس يااايمى ااكيد انت

كراكيب
10-20-2010, 01:23 PM
واضح ياايمي ان العيب في الخادمات ومنع السنكسار ده شيء غلط والقصص مش شبه بعضها
يامس انا بخدم ف مرحلة ابتدائي بقالي تمن سنين انا مبستعرضش تاريخ لكن بقول علي اثباتات عمر مالولد زهق لان الخادم عارف هو بيعمل ايه وبعدين دور امين الخدمة انه يوجه مش يمنع فقرة
والشخصيات الكتابية ضمن البرنامج اللي عندي ف القرية والاولاد بيستقبلوها لان الخادم بيقدر يوصلها
راجعوا طريقة شرح الخادمات يامس مش تحرموا الطفل عشان خاطر الخادمة مش عارفة ولو مش عارفة تدي سنكسار يبقي اسمحيلي يامس هي مش هتعرف تدي حاجة ودي عن خبرة
وانا بقدملك دعوة بصفتي امين اسرة رابعة وخامسة وساتة تيجي مرة تشوفي البرنامج بتاعنا ماشي ازاي ف الخدمة وتلاحظي بنفسك هل في ملل او عد استيعاب ولا لا
ربنا يبارك خدممتك واولاد والخادمات والخدام كلهم

aymonded
10-20-2010, 01:59 PM
بصراحة وباختصار شديد أحب أركز على كام نقطة مهمة للغاية مع احترامي طبعاً للجميع وجميع الخدمات التي تُقدم في كل مكان ....
من خلال خبرتي - الصغيرة والقليلة - في خدمة المراحل الصغيرة وبخاصة في مراحل الطفولة أستطيع أن أقدم لكم بعض النقاط للمراعاه :
* التطويل أكثر من ساعة وربع أو بحد اقصى ساعة ونصف عموماً في الخدمة ككل يجعل الطفل في عدم القدرة على المواصلة والتركيز ، وينبغي أن يراعى الجميع قدرات الأطفال في المتوسط ككل ، ولا ينظر أنه يوجد أطفال عندها تركيز أعلى وقدرة على المكوث لوقت أطول ، لأننا نعمل على الأغلبية الأقل في التركيز والقدرة على المواصلة ، لأن الطفل بطبعة يميل للحركة والنشاط وأن حاولنا نحجم من نشاطة وحركته سيؤدي يا إما إلى المشاغبة والقلق في داخل الفصول ، يا إما سنشل قدارتة مع المواصلة وإصابته بالجمود ...
* سرد السنكسار أو قصص القديسين بتفاصيلها ولمدة تزيد عن 10 دقائق غير مستحب ، بل ينبغي إعادة القصة بطريقة مختصرة ومركزة جداً وبطريقة بسيطة تشد الطفل للفضائل التي توجد فيها مع عدم التركيز على طريقة استشهاد القديس لأن الحديث عن القتل والتعذيب غير مستحب أن يُنقل للأطفال لأنها تشوه بساطتة وتصيبه بإحباط ( نؤجلها لسن أكبر ) ، ولنبتعد أيضاً عن أي ذكر لقطع رأس أو غيرها من الأشياء التي تخوف الطفل ونتحجج أن القديس حدث له هذا ، بل ممكن ان نقول أنه استشهد لأجل محبة المسيح ونعبر على التفاصيل ونركز على محبته لله لنرسخ قوة المحبة عند الطفل ولا يكون التركيز على التعذيب أو القتل ...
* يجب مراعاة الترانيم وطريقة تقديمها وأن لا تكون طويلة بل قصيرة ونغمتها بسيطة وكلماتها حلوة وواضحة ، ولو كانت طويلة نختار منها بيتين أو ثلاثة فقط ...
* التركيز في الصلاة وعدم التطويل أكثر من 10 دقايق
* أن لا توضح أكثر من فقرتين أو ثلاثة بالكتير جداً ( مع ان هذا كثير ) لأن أكثر من ذلك يصيب بالتشتيت وعدم التركيز أو فقرة تجعله ينسى ما قبلها .

طبعاً زمان لما كنا بمدارس الأحد كان كل الوقت الذي نقضية ساعة واحدة فقط بكل الفقرات ، فلازلت أذكر بعض الموضوعات والكلمات والأحداث إلى اليوم ، وفعلاً الموضوع لا بكثرة الفقرات ولا بطول اليوم ، بل بالتركيز وتقديم كل ما هو مفيد مع الصوم والصلاة من أجل الأولاد ...

وأهم ما أريد ان اقوله وقد اختفى واندثر في هذه الأيام هو :
اجتماع الصلاة لخدام المرحلة مع أمين الخدمة لأجل الخدمة والأولاد ، لأن هذا ما قد تعلمناه حتى من سفر أعمال الرسل انهم اجتمعوا وصلوا من أجل إرسال أحد للخدمة أو من أجل مشكلة أو من أجل أي أمر من الأمور ، فلو لم يكن هناك اجتماع اسبوعي للخدام لأجل الصلاة سوياً فكيف يخدمون !!!! ومن يخدمون !!! والكلام النظري بأننا نخدم الله ولا نجتمع لكي ننال منه قوة لا ينفع لأنه نظرية فقط ، وحياتنا مع الله ليست نظريات بل روح وحياة ، فأرجو أن يستوعب خدام اليوم أهمية الصلاة والامتلاء بالروح القدس ليكون لهم قوة الخدمة وروحها الحلوة التي من الله ...
وينبغي أيضاً أن يكون هناك فرصة لكل خادم لكي يمتلئ من الله في مخدعه وجلوسة المستمر واليومي مع الله ، لأن كثير من الخدام لا يوجد عندهم الوقت للمخدع او للقراءات الشخصية للنمو الروحي والامتلاء من الله ، فيشغلون وقتهم ليلاً ونهاراً بالخدمة ناسيين مخدعهم وعلاقتهم مع الله مما يجعلهم يسقطون في حيل عدو الخير ويدخلوا في حالة تغرب عن الله الذي يخدمونه بالجسد وليس بالروح ، لأن الروح القدس ينطفأ بعدم الصلاة والاهتمام ، فهو الذي يقود النفس حيث ما شاء لأجل الخدمة ، وأن أنطفأ فينا ولم نربي علاقة صادقة وواعية معه فكيف نخدم وبأي روح نخدم !!! ...

باعتذر جداً عن التطويل ولكن أحببت أن أضع نقاط هامة للغاية
تُفيد الخدمة لو تممناها بالروح بوعي واستنارة حقيقية
النعمة منعكم جميعاً آمين

emmmy
10-20-2010, 08:45 PM
[quote=ريم الخوري;741489]على فكرة ايمي هيك صار كتير لخبطةب الموضوع يعني ميش عارف ناقشك والا ناقش مجدي والا ارد على كلامي ورايك فية والا استفيض بافكاري ........تهت يا بنتي
بالعموم

هههههههههه احترتى يا قمر حيراناكى معلش ركزى مع كل واجد لوحدة وانتى هتفيدى الكل بنعمة ربنا العاملة فيكى
المقصود بالفقرة

ايوة طبعا ياريم بصى احنا هنتكلم وكل واحد هقول افكارة واقتحرحاتة براحتة خالص وفى الاخر كل خادم هياخد من الفقرات اللى يناسبة ويعمل برنامج حلو منسق مفيد لاولادة مش شرط نعمل كل حاجة ودة اصلا مستحيل علشان الفقرات كتير جدا ومتنوعة وهتحتاج وقت طويل جدا ودة ضد طبيعة الطفل عامتا
ولو امكن كل خادم يعمل فى الاخر طريقة البرنامج اللى بيتمنى يعملها فى خدمتة ويكتبها لنا علشان نشوف افضل طريقة ونفذها بقدر الامكان
قصدي يا قمر ان لحتي نوصل لنتيجة من هدف طرح هل موضوع هو نوصل لنتيجية نقدر نشتغل فيها بمدارس الاحد
كيف نزلي موضوع يتكلم عن البرنامج من حيث تقسيم الوقت للمادة الروحية الدرس يعني
ا مده الدرس وافضل تقسيم ليه كم ديقية , الترانيم وعلى اي طريقة تتقدم وقتها,النشاط اليدوي
يعني تقسم المناسب للمدة الزمنية لكل الفقرات وترتيبها في اليوم اي الاول واي بالاخر وهكذا واي هي الفقرات الاسبوعية والدورية والاحتفالات السنوية يعين مثلاُ بنرتب ببرنامجنا السنوي شي اربع خمس حفلات مثلاً فصح كرسمس عنكم نيروز .......اللى لازم تكون متضمنة لهذا البرنامج كخدمة لمدارس الاحد ممكن تكون خطة شهرية او نصف او سنوية حتي حسب نشاطكم يا قمرررررررر

اشكرك حقيقى ياريم انتى كدة وسعتى الموضوع جدا واخد ابعاد كتير طيب ياااريت اسمع باقى الاراء فى الكلام دة وتبقى فرصة نتكلم فى الموضوع بكل الجوانب وعلى مدار السنة كلها بقى بكل مناسبة حلوة بتمر علينا فى كنيستنا

دا موضوع منفصل ينطرح الوقت المناسب لكل المراحل ويتناقش على حد لوحدة يعني

موضوع تاني يعني منفصل تمام عن موضوع الوقت يناقش المناهج واي اللى يناسب المرحلة الطفولة واي اللى يناسب الاعدادي واي اللى يناسب بثانوي
وموضوع تاني يناقش اساليب التدريس بانواعها المختلفة ودي طويلة حقيقي وكل وحدة موضوع ومتاكدة لو تناقشنا فيها كموضوع منفصل لاح يكون في نتيجة ههههههههه موضوع يناقش الوسيلة

انا فكرت اعمل موضوع عنوانة وسيلة الايضاح واقول كل خادم عايزة وسيلة ايضاح يقولنا اسم الدرس والشاهد وحد تانى من الخدام بيعرف فى وسائل الايضاح يدخل يقولة على الوسيلة المناسبة وهو ينفذها بس بصراحة معنديش ثقة فى رد الخدام حاسة ان محدش هيساعد فى الموضوع دة حتى لو احساسى غلط دة اللى حسيتة انا بكلمك بصدق عموما ياريت

وموضوع تاني نتناقش فية اي الانشطة الثانوية اللى ممكن ندخلها للخدمة متل اوبن دي اليوم المفتوح يعني او لقاءت مع مراكز تاني او رحلة او اشيء كتيرة
وموضوع منفصل خالص نناقش دور الاهل في تنمية الجانب الروحي للطفل او للخدام بشكل عام ودا انطلاقاً من ايجاد فكر ان البيت اساس ومكمل في ابعادة الروحية لمدارس الاحد
اوكككككككككك وموضوع اخر يتناقش فية بالانشطة والاعمال الفنية لمدارس الاحدددد
يعيني هيك فينا كل واحد يقدر يطلع بشي يناسب ويرتب برنامجة وفق اللى بيناسب ظروف الخدمة عندة ............. ويعرف نقاط القوة والضعف ويشتغل على اساسها

متهايلى دى صعبة شوية

اما هيك نخلط كل الامور ببعض ما رح نطلع بنتيجة

هههههههههههه لا متخافيش بعد كل دة مش راح نستفيد حرام عليكى
لا هنطلع ان شاء اللة بنتيجة حلوة
انا عن نفسى هعمل طريقة البرنامج اللى بتمنى تنفيذها فى خدمتى وهكتبها هنا علشان اسمع رايكم بس فى الاخر

اشكرك يا قمر

emmmy
10-20-2010, 08:50 PM
[quote=ريم الخوري;741493]وبقولك يا ايمي انت تبتدي بطرح هيك موضوعات لحتي انتي تقدري تطلعي شو بدك وكيف بنقدر نساعد لان بصراحة ما بعرف ايش ظروف الخدمة عندك يعني اللى فهمتو ان حتي الدرس بيتقدم بالكنيسة .......... يعيني ما بعرف فهمت صح والا غلط . وكيف از متوفر مثلاُ اجهزة كمبيوتر بالمدرسة او اية وسائل حديثة لاعرف كيف اخدمك بالنقاشششش.......يعني الالمام بظروف الخدمة بردة ممكن يساعد بمعرفة الكيفة اللى بدنا نقدم فيها النقاش ياقمر
اسفة بتقل بس بصرا حة لنطلع بنتجية نبتدي صححححححح لنوصل

بصراحة ما بعرف ايش ظروف الخدمة عندك يعني اللى فهمتو ان حتي الدرس بيتقدم بالكنيسة ..........

يعنى اية ياريم اومال الدرس المفروض يتقدم فين ؟؟
انتى قصدك اية انا اللى مش فاهمة
وعلى فكرة احنا معندناش الاماكانيات العالية اللى بتتكلمى عنها دى كمبيوتر فى المدرسة دى بتبقى فى المدارس الخاصة بس وطبعا مش كل اولادنا فى مدارس خاصة اغلبيتهم بيبقوا اطفال عاديين جدا والظروف عادية جدا
يارب اكون انا اللى فهمت قصدك ورديت عليكى صح

emmmy
10-20-2010, 09:12 PM
[quote=كراكيب;741547]

مبدئيا البرنامج بتاعكم يامس مش حلو
هو مبدئيا لا تعليق يا انكل على البداية المشجعة دى
هو مش مطلوب يبقي مليان وف نفس الوقت مينفعشي يبقي قليل
انا من وجهة نظري ممكن يبقي البرنامج كالتالي
فقرة ترانيم ولازم تتضمن ترنيمة جديدة كل فترة لان مينفعش نعتمد علي نفس الترانيم هي هي طبعا دي بعد الصلاة
بعد كدة يبقي مثلا فقرة سنكسار ومنلتزمشي بسنكسار اليوم زي ماناس كتير بتعمل لا احنا ندور عن احتياجات اطفالنا مع ذكر طبعا ان انهاردة كذا قبطي
نووووووووو السنكسار مش مستحب انا شفت نتيجتة كذا مرة لانة بيشمل سير قديسين كلها شبة بعض وسير الشهداء مش اى حد يعرف يحكيها ببساطة واسلوب شيق وجميل من غير تخويف او تفاصيل مرعبة للطفل انا لما بحكى قصة شهيد للطفل عندى تاقصى حاجة اقصى حاجة ممكن اقولها ضربوة -- لكن تقف خادمة تشرح طريقة التعذيب بالصورة اللى انا شفتها دى لا حرام بجد احنا بنزرع فى اطفالنا الخوف من ربنا والتمسك بية
ممكن استبدالها بموضوعات تعلم مبادئ حلوة وانا اللى انا اقنعت بية امينة خدمتى زى الطاعة والمحبة والعطاء والايمان وطريقة التعامل بين الطفل وبين البيت والمدرسة والشارع وكيفية طريقة الرد على الاخرين وخصوصا المستهزئين دى كلها موضوعات الطفل بيحبها جدا وبتفيدة جدا فى حياتة العملية لانها ملومسة اكتر من التعذيب اللى شافوة الشهداء واللى هما ميقدروش يستوعبوة دلوقتى ويكون معاها قصة مناسبة للهدف
السنكسار على راسى من فوق وسير القديسن انا مستحقش اتكلم عنها بس مش مناسبة دلوقتى لاسباب كتير
بعد كدة ممكن فقرة اسئلة تكسر الروتين وتطلع العيال زي ماانتوا بتعملوا فقرة دردشة

طبعا دى لابد منها لزيادة معلوماتهم واحساسهم بمنافسة المحبة وبتبقى فرصتى اعلمهم اثناء مشاجرتهم ازاى يفهوا ان دى منافسة محبة واننا كلنا شاطرين بس دى مجرد دردشة

وبعد كدة فقرة طقس لانه مهم جدا ف الفترة دي لان لو الخدمة مشتركة هيبقي في شمامسة ولو مش مشتركة برده البنت بيبقي عقلها كبر ومحتاجة تفهم ايه اللي بيحصل ف كنيستها
دى فقرات ممكن تختلف من اسبوع لاسبوع يعنى هتبقى فقرة وممكن تستمر مدرة شهر مثلا على سبيل ان الخادم بيشرح سلسلة معينة ولما بتخلص بتشوف غيرها عادى بس هى حلوة ومهمة ومفيش منها مانع خالص بالعكس

وبعديها الصلاة متضمنة ابانا اللذي وفلنشكر صانع الخيرات وارحمني يالله كعظيم رحمتك وياريت الولاد علي قد ماتقدروا يشتركوا ف الصلاة
وبعد كدة توزيع الفصول
طبعا هتقولوا ايه ده كله وامتي
هرد
تقريبا ميعاد خدكتكم 12 لان القداس ف كنيستنا البدرشين بيخلص تقريبا عشرة ونص هنفترض 12
يبقي من 12 : 12 وتلت ترانيم
12 وتلت : واحدة الا تلت سنكسار
1 الا تلت : واحدة أسئلة
1 : 1 وتلت طقس
1 وتلت : 1 ونص صلاة
1ونص : 2 توزيع فصول ودرس
لازم تدخل فقرات جديدة كل تلت اشهر ع الاقل زي فقرة الحان وفقرة لغة وكتاب مقدس وشخصيات كتابية
اكيد طبعا دة فعلا اللى بيحصل دا غير ان فى اهتمام جدا جدا باكتشاف المواهب

ولازم يبقي في شهريا يوم ترفيهي تعملي فيه اللي تحبيه مسرحيات اسكتشات ورش عمل اعمال فنية
علي فكرة انتي عارفة طبعا اني مسئول عن خمسة وساتة في ميت رهينة والبرنامج بتاعنا اكبر من ده كمان بفقرة

عارفة طبعا ربنا يعوضك ويبارك خدمتك
والفقرات موجودة وكتير بس اعتراضى انا على انها تكون شبة بعضها وورا بعضها دة بيدفع الطفل للمل وعندة حق وعلشان كدة ياريت تكون الفقرات مش طويلة ومختلفة تماما ومش كتير لانها مش بالكترة اد ما هى باهميتها
عارف زى اية
زى واحد بياكل كتير اوى وبرضوا عندة انيما وواحد بياكل قليل وصحتة كويسة
لان اللى بياكل كتير بياكل غلط وفاكرها بالكترة ومش بيهتم بالعناصر المختلفة اللى محتاجها الجسم
واللى بياكل قليل بياكل صح علشان كدة سليم
نفس الحكاية فى الروحيات
اشكرك يا انكل على مشاركتك واسفة على التطويل

emmmy
10-20-2010, 09:18 PM
[QUOTE=magdy totti;741548]ع فكرة يا ايمى موضوع المكتبة الاستعارية

وقراءه وكتابه مواضيع
بتعملها من سن اولى وتانية
يعنى عادى جدا اننا نعملها من سن حامسه
انا عايز اقولك ان كل واحد وكل سن وليه طريقة
وانافى السن ده بعمله ازة يكتب ويقرء ومش لازم يكون كاتب ممتاز يعنى لكن الحادم لازم يعرفه ويضع الطفل ع بداية الطريق الصحيح
علشان لم يوصل سن اعدادى يكون قادر ع الكتابه والفرءه
ويكون مفيش صعوبة فى كده
يس
عموما هى اراء وكل واحد وليه فكره

طب انا هجربها وبعد ما اشوف النتيجة هقولك على رد فعل الاطفال علشان تعرف نتيجة ثمرة عملك الجميل واكيد ربنا هينمى ويبارك بسبب ايمانك الجميل دة
اشكرك يا مجدى

emmmy
10-20-2010, 09:29 PM
[QUOTE=magdy totti;741550]اية شخصيات كتابية دى كمان كفاية يا مجدى دا اللى اكبر منهم بكرة التطويل جدا وبمل جدا بسرعة الطفل مش هيستوعب كل دة ابدا ولا انا قصدك كل مرة حاجة مختلفة
وبعدين انا قولت فقرات وانتى شوفى اللى يناسب اولاكده شخصيات من الكتاب المقد س يا ايمى وفقرة جديدة ومفيده جا

القصة مش قصة واجب عسكرى ولا حاجه
هى احتياجات الطفل تحتاج اية فى السين ده زى ماا ميلاد قالك
وكمان لو الاولاد مش قاابلين ده لان الخادم نفسه مش مبتكر
والابتكار انه ممكن بقول قصة يكون عاارفنها بس بطريقة مختلفه ويكون فى معلومات اكتر
ومش شرط قديس اليوم ولا سيرة قديس معروف

يس يااايمى ااكيد انت

اكيد انا اية انت النور قطع عندك وانت بتكلمنى ولا اية ؟؟
يا مجدى حاول تفهمنى سير القديسين والشهداء مش مجرد قصة بحكيها وبزود معلومات ابنى او بنتى للتعرف عليها لازم الطفل ياخد منها تطبيق عملى فى حياتة وبعدين فى حاجة مهمة اوى المنهج بتاع المرحلة اللى بعتتة لينا الاسقفية فية كتيررر جدا من شخصيات عظيمة
هتكون فرصة للطفل يعرف كتير وصعب انى اذكرهم لانهم فعلا كتير ومنهم مارجرجس ربنا يستر بقى ويتشرح بطريقة صح
يعنى متقلقشى من النقطة دى خاااالص
وعموما انا برغم اختلافى معاااك فانا بحترم وجهة نظرك برضوا
وبشكرك حقيقى على كل كلمة قلتها
انا بتعلم منكم كلكم
ربنا يعوضك

emmmy
10-20-2010, 09:41 PM
[quote=كراكيب;741553]

واضح ياايمي ان العيب في الخادمات
الخادمات كلهم احسن منى مقدرشى اتكلم عنهم
وحتى لو فرضنا دى انا اعمل فيها اية ؟؟
ومنع السنكسار ده شيء غلط والقصص مش شبه بعضها
منعها غلط وشرحها بالطريقة دى غلط اكبر مينفعشى
يامس انا بخدم ف مرحلة ابتدائي بقالي تمن سنين انا مبستعرضش تاريخ لكن بقول علي اثباتات عمر مالولد زهق لان الخادم عارف هو بيعمل ايه
مش مقياس طبعا
وبعدين دور امين الخدمة انه يوجه مش يمنع فقرة
يا انكل انا مقدرشى اقول الكلام دة مش من حقى
والشخصيات الكتابية ضمن البرنامج اللي عندي ف القرية والاولاد بيستقبلوها لان الخادم بيقدر يوصلها
راجعوا طريقة شرح الخادمات يامس مش تحرموا الطفل عشان خاطر الخادمة مش عارفة ولو مش عارفة تدي سنكسار يبقي اسمحيلي يامس هي مش هتعرف تدي حاجة ودي عن خبرة
طيب انا اعمل اية طيب برضوا انا زيى زيهم مليش سلطة اتكلم فى اوضاع شايفاها غلط ومن الخبرة بردوا
على فكرة كدة انت دخلت فى شارع اسمة الادانة وانت مش واخد بالك يا انكل ميلاد
وانا بقدملك دعوة بصفتي امين اسرة رابعة وخامسة وساتة تيجي مرة تشوفي البرنامج بتاعنا ماشي ازاي ف الخدمة وتلاحظي بنفسك هل في ملل او عد استيعاب ولا لا
ربنا يبارك خدممتك واولاد والخادمات والخدام كلهم

ههههههههه
مرسى جدا على دعوتك حقيقى شاكرة محبتك
وطبعا دة شرف ليا ومرسى اكتر لمشاركتك ربنا يعوضك

emmmy
10-20-2010, 09:58 PM
[QUOTE=aymonded;741563]بصراحة وباختصار شديد أحب أركز على كام نقطة مهمة للغاية مع احترامي طبعاً للجميع وجميع الخدمات التي تُقدم في كل مكان ....

من خلال خبرتي - الصغيرة والقليلة - في خدمة المراحل الصغيرة وبخاصة في مراحل الطفولة أستطيع أن أقدم لكم بعض النقاط للمراعاه :
* التطويل أكثر من ساعة وربع أو بحد اقصى ساعة ونصف عموماً في الخدمة ككل يجعل الطفل في عدم القدرة على المواصلة والتركيز ، وينبغي أن يراعى الجميع قدرات الأطفال في المتوسط ككل ، ولا ينظر أنه يوجد أطفال عندها تركيز أعلى وقدرة على المكوث لوقت أطول ، لأننا نعمل على الأغلبية الأقل في التركيز والقدرة على المواصلة ، لأن الطفل بطبعة يميل للحركة والنشاط وأن حاولنا نحجم من نشاطة وحركته سيؤدي يا إما إلى المشاغبة والقلق في داخل الفصول ، يا إما سنشل قدارتة مع المواصلة وإصابته بالجمود ...

صح يا استاذ ايمن
ياااااة انت فين فين من بدرى اخيرا لقيت حد يفهمنى ويوافقنى
الطفل مش بيحب التطويل وساعتين كتير ولو فرضنا يبقى على الاقل يبقى فى فاصل يلعبوا ويعملوا حركة يستعيدوا تركيزهم تانى وبعدين نكمل
* سرد السنكسار أو قصص القديسين بتفاصيلها ولمدة تزيد عن 10 دقائق غير مستحب ، بل ينبغي إعادة القصة بطريقة مختصرة ومركزة جداً وبطريقة بسيطة تشد الطفل للفضائل التي توجد فيها مع عدم التركيز على طريقة استشهاد القديس لأن الحديث عن القتل والتعذيب غير مستحب أن يُنقل للأطفال لأنها تشوه بساطتة وتصيبه بإحباط ( نؤجلها لسن أكبر ) ، ولنبتعد أيضاً عن أي ذكر لقطع رأس أو غيرها من الأشياء التي تخوف الطفل ونتحجج أن القديس حدث له هذا ، بل ممكن ان نقول أنه استشهد لأجل محبة المسيح ونعبر على التفاصيل ونركز على محبته لله لنرسخ قوة المحبة عند الطفل ولا يكون التركيز على التعذيب أو القتل ...

طيب واذا كان الخادمات مش عارفين يعملوا دة ومش مستوعبين مدى تاثير التفاصيل الغير مستحبة على مشاعر طفل برئ نعمل اية ؟
* يجب مراعاة الترانيم وطريقة تقديمها وأن لا تكون طويلة بل قصيرة ونغمتها بسيطة وكلماتها حلوة وواضحة ، ولو كانت طويلة نختار منها بيتين أو ثلاثة فقط ...
* التركيز في الصلاة وعدم التطويل أكثر من 10 دقايق
* أن لا توضح أكثر من فقرتين أو ثلاثة بالكتير جداً ( مع ان هذا كثير ) لأن أكثر من ذلك يصيب بالتشتيت وعدم التركيز أو فقرة تجعله ينسى ما قبلها .
تمام تسلم ايدك صح كدة اشكرك حقيقى من قلبى على كلامك

طبعاً زمان لما كنا بمدارس الأحد كان كل الوقت الذي نقضية ساعة واحدة فقط بكل الفقرات ، فلازلت أذكر بعض الموضوعات والكلمات والأحداث إلى اليوم ، وفعلاً الموضوع لا بكثرة الفقرات ولا بطول اليوم ، بل بالتركيز وتقديم كل ما هو مفيد مع الصوم والصلاة من أجل الأولاد ...
وجبة غذائية روحية جميلة واحدة كل اسبوع متكاملة العناصر
تكفى لشبع الطفل والمخدوم بصفة عامة اكتر من الكترة ومجرد النشاط والمعلومات الذهنية فقط

وأهم ما أريد ان اقوله وقد اختفى واندثر في هذه الأيام هو :
اجتماع الصلاة لخدام المرحلة مع أمين الخدمة لأجل الخدمة والأولاد ، لأن هذا ما قد تعلمناه حتى من سفر أعمال الرسل انهم اجتمعوا وصلوا من أجل إرسال أحد للخدمة أو من أجل مشكلة أو من أجل أي أمر من الأمور ، فلو لم يكن هناك اجتماع اسبوعي للخدام لأجل الصلاة سوياً فكيف يخدمون !!!! ومن يخدمون !!! والكلام النظري بأننا نخدم الله ولا نجتمع لكي ننال منه قوة لا ينفع لأنه نظرية فقط ، وحياتنا مع الله ليست نظريات بل روح وحياة ، فأرجو أن يستوعب خدام اليوم أهمية الصلاة والامتلاء بالروح القدس ليكون لهم قوة الخدمة وروحها الحلوة التي من الله ...
وينبغي أيضاً أن يكون هناك فرصة لكل خادم لكي يمتلئ من الله في مخدعه وجلوسة المستمر واليومي مع الله ، لأن كثير من الخدام لا يوجد عندهم الوقت للمخدع او للقراءات الشخصية للنمو الروحي والامتلاء من الله ، فيشغلون وقتهم ليلاً ونهاراً بالخدمة ناسيين مخدعهم وعلاقتهم مع الله مما يجعلهم يسقطون في حيل عدو الخير ويدخلوا في حالة تغرب عن الله الذي يخدمونه بالجسد وليس بالروح ، لأن الروح القدس ينطفأ بعدم الصلاة والاهتمام ، فهو الذي يقود النفس حيث ما شاء لأجل الخدمة ، وأن أنطفأ فينا ولم نربي علاقة صادقة وواعية معه فكيف نخدم وبأي روح نخدم !!! ...

باعتذر جداً عن التطويل ولكن أحببت أن أضع نقاط هامة للغاية

تُفيد الخدمة لو تممناها بالروح بوعي واستنارة حقيقية

النعمة منعكم جميعاً آمين

ااااااااااااااااااااة جيت انت بقى وضغطت على الجرح دوست على الوتر الحساس بص انا علشان بيتى من الازاز وعارفة ضعفى وعجزى وتقصيرى فى روحياتى هقولك لا تعليق
بس صدقنى احنا مش عندنا اجتماع صلاة دة
مش بشوفهم يعملوة اصلا كل واحد بيصلى فى بيتة ممكن فى خدمة القرى انا حضرتة وشوفتة مرة واحدة وكان معايا 3 غيرى وكان فعلا رائع وكان هيبقى اروع واروع لو كانوا الخدام كلهم موجودين
عموما الرب قادر ان يعينا ويجعل منا اناء صالح لمجد اسمة القدوس

اشكرك استاذ ايمن على محبتك ومشاركتك الاكثر من رائعة الرب يبارك حياتك

aymonded
10-20-2010, 10:43 PM
ربنا يفرح قلبك ولنصلي أن يعطي الله وعياً للخدام في داخل القلب ، حتى يخدموا اسمه بالتقوى وإرشاد اروح القدس لا بمجرد أفكار بشرية بدون روح، ويدركوا أهمية اجتماع الصلاة معاً ليحل الروح القدس على الجميع ويسكب من غنى الله وروح الخدمة مع الحكمة وكشف إرادة الله لكل قلب كما كان يعمل مع آباء الكنيسة بقوة ...

وبالنسبة لموضوع السنكسار مش لازم التقيد به حرفياً ، ممكن إحضار أي قصص لحياة القديسين وعلى الأخص الذين لم يستشهدوا [ فهل السنكسار اتكتبت فيه كل سير القديسين اللي ظهروا على وجه الأرض - كُتب فيه فقط ما هو معروف في وقت كتابته عندما كُتب في القرن الرابع في أحد الأديرة ] ، وممكن نعرض حياة القديسين مثل القديس أغسطينوس وغيره من القديسين الذين حبوا الرب من القلب ووهبوا أنفسهم لأجله ، ويوجد قصص للأطفال اللي سلكوا بمحبة لله بتركيزهم على الأمانة في كل شيء وغيرها ....
مش لازم نركز على الشهداء وعلى الأخص في الطفولة ، بل نركز على فضائل القديسين في حدود إمكانيات الطفل ، وايضاً لا نركز على الرهبنة ، لأن بينشأ عند الطفل لغاية الكبر أن الذين يريدون أن يعيشوا لله الرهبان فقط ، أما الذين في العالم فهم ناقصين ولن يبلغوا الكمال الإلهي إلا لو كانوا رهباناً وهذا خطير لأنه يجعل الطفل لا يشعر بأن الله يخص الذين يعيشون في العالم أو الأطفال الذين لم يترهبنوا بعد أو تنشأ عنده رغبة للرهبنة ظناً أن هذا هو الطريق الوحيد للوصول إلى الله ، مع أن هذا خطأ رهيب يفقد الكنيسة كلها قوتها ، لأن ليس كل القديسين كانوا رهباناً فقط ...

عموماً لكي لا أطيل ، في النهاية أشكرك على فكرة الموضوع الأكثر من رائع ؛ النعمة تملأ قلبك سلام وفرح الروح القدس

emmmy
10-21-2010, 07:15 PM
اشكرك يا استاذ ايمن حقيقى على محبتك و مشاركتك اللى دايما بتكون افادة لينا كلنا وبتزيد الموضوع اهمية
وموضوع الرهبنة دا كمان انت لفت نظرى لحاجات كتير مكنتش شايفاها وفعلا عندك حق حتى شرح قصص الرهبان احيانا بنوصلة غلط وبطريقة تجيب نتيجة عكسية صح عندك حق
حقيقى اشكرك من قلبى ربنا يخليك ويعوض تعب محبتك

aymonded
10-21-2010, 11:00 PM
ربنا يفرح قلبك ويغمرك بملء سلامه يا أروع أخت حلوة محبوبة الله والقديسين
ولنصلي بعضنا من أجل بعض ومن أجل الخدمة
النعمة معك

emmmy
10-25-2010, 09:48 PM
اية يا خدام انتوا سكتوا لية ؟
انا عايزة اسمع باقى الاراء واالاقتراحات
علشان اعمل برانامج انا كمان واخد رايكم فية

كراكيب
10-27-2010, 04:33 PM
[quote=كراكيب;741553]

طيب انا اعمل اية طيب برضوا انا زيى زيهم مليش سلطة اتكلم فى اوضاع شايفاها غلط ومن الخبرة بردوا
على فكرة كدة انت دخلت فى شارع اسمة الادانة وانت مش واخد بالك يا انكل ميلاد

انا هرد ع الجزئية دي بس
يامس مع احترامي لحضرتك انتي مش فاهمة اساسا يعني ايه ادانة
ادانة يعني اذكر شخص لشخصه بخطية معينة فيه ويكون هدفي هو ذكر مساوءه
الهدف هو اللي بيحدد الادانة من عدمها
ياريت تفهمي يعني ايه ادانة قبل ماتلحقي بحدج خطية هو وقع فيها وهو موقعشي فيها
وعلي فكرة كلامي ده ع الخادمات اللي عندكم انتي قلتيه قبلي بس بطريقة تانية
ربنا يباركك

emmmy
10-27-2010, 06:52 PM
مالك يا ميلاد فية اية ؟؟ انا اتخضيت بجد
انا بدات الموضوع وكنت بتكلم بصفة عامة عن برنامج مش عن اشخاص
واتضريت ارد عليك لما سالتنى وجبت سيرتهم يعنى الكلام جاب بعضوا من غير قصد وبعدين انا بلفت نظرك مش اكتر من كدة صدقنى
هو احنا مفيش مرة واحدة ندخل مع بعض فى مناقشة ونخرج منها من غير خلاف ابدا خالص يا ميلاد
يا ابنى حرام عليك انت محسسنى انى عدوتك ولا اية مش فاهمة بجد
عموما اوك يا انكل ومرسى على توضيح معنى الادانة اللى انا مكنتش فاهماة فهمتة منك
سورى اذا كان تعليقى ضايقك اسفة ربنا معااااك

emmmy
10-31-2010, 06:40 PM
بصوا بقى يا خدام بما انكم نمتوا ومش عندكم حاجة تانى تقولوها
انا هعمل من كلامكم الجميل دة برنامج وعايزة رايكم فية

* اول حاجة فى مدارس الاحد تبقى ترانيم وزى ما قال استاذ ايمن ياريت تكون ترانيم مناسبة للطفل سهلة وفيها تعليم جميل

*تانى حاجة موضوع عام ودة يشمل حاجات كتير وممكن الخادم يختار منها حاجة واحدة كل اسبوع
ممكن تكون فقرة طقس - او فقرة شخصيات كتابية - او فقرة الحان - او سنكسار بس دة مش اى حد اللى يتكلم فية وياريت ميكونشى سير شهداء ولو حكمت وحبينا نتكلم عن قديس زى القديس ابانوب لانة كان صغير يبقى من غير تفاصيل مرعبة زى الجلد والحرق والهمازين والخ

* ثالث حاجة ياريت بقى فقرة دردشة واسئلة وبنوبون
الاطفال بيحبوها جدا ومفيش مانع من اسئلة ذكاء مش لازم تبقى كلها اسئلة روحية

* رابع حاجة الصلاة ابانا الذى ومقدمة الصلاة

*بعد كدة هنفصل المراحل عن بعضها لو العدد يسمح
لان كتير فى القرى العدد بيكون قليل وبيجتمعوا مع بعض لهذا السبب تجاوزا
ويبدا الخادم ينفرد بفصلة واولادة ويتكلم معاهم ويحكى درس اليوم على حسب المناسبة والمنهج

وبيصلوا فى الاخر تانى صلاة ارتجالية وياريت نعلم ولادنا انهم يصلوا ويقودوا الصلاة علشان يتعودوا

وفى اخر اليوم لو فى فى الارض ورق منهم شيبسى وكراتية بخليهم يلموة علشان يتعملموا نظافة المكان الى حد الما

دة برانمج الغالب العادى يعنى

طبعا فى بقى فقرات هتبقى كل مدة شهر مثلا وهى ورشة عمل
او سيبر
او او ملعب
او اعمال فنية بسيطة للاطفال
على حسب امكانيات الخدمة والخدام والظروف ما تسمح
يحاولوا بقدر الامكان التغير واكتشاف المواهب
وممكن تنفيذ فكرة القصة والشعر ولونها هتبقى قليلة جدا بس مفيش مانع منها بردوا

ملحوظة :
انا عندى فى خدمتى معاد الخدمة بعد القداس بساعة
ودى فرصة للخدمات يعملوا للبنات اعمال فنية كل اسبوع
ودة بهدف انهم ميعقدوش فى الشارع يستنوا معاد الخدمة لانهم مبيرضوش يروحوا ويجوا تانى
طبعا دى حالة استثنائية
لو فى حد تانى عندة نفس الظروف يستغل الوقت دة ويكون فى خدمات قبل معاد الخدمة تقعقد مع البنات دول ويعملوا اى شئ مفيد

اشكركم طبعا كتير حقيقى
وكل كلامكم كان جميل استاذ ايمن ومجدى وريم وميلاد
وعلى راسكم الاخ الغالى ماريو اللى صحى الخدام النايمين وجابهم
اللة اعلم دفعلهم اد اية كمان هههههههه
بجد ربنا يعوضك يا ماريو

ريم الخوري
10-31-2010, 08:40 PM
ايمي انتوا مدارس الاحد عندكم من ساعة كام لساعة كام
يعني كم ساعة كلو على بعض

**** من الساعة عشرة ونص نقول لاي وقت بيضلوا .................وكم مرة بالاسبوع
****بعيدن انتو بالاول بتجمعوا الكل الاول (المراحل) مع بعض وبعدين تقسموا
****وكل مرحلة كم مرشد ليها والا حسبببببببب

emmmy
10-31-2010, 10:12 PM
[quote=ريم الخوري;745294]ايمي انتوا مدارس الاحد عندكم من ساعة كام لساعة كام
يعني كم ساعة كلو على بعض

بصى يا غالية القداس بيخلص الساعة 10 صباحا
المفروض الخدمة من 11 لحد 1 مساءا يعنى ساعتين
بس من 10 لحد 11 دى تطوع مننا علشان فكرة ان البنات ميبقوش فى الشارع مدة ساعة من 10 بعد القداس لحد 11 معاد خدمتهم
ودى حالى استثنائية مش شرط تكون فى كل كنيسة طبعا

**** من الساعة عشرة ونص نقول لاي وقت بيضلوا .................وكم مرة بالاسبوع

مرة واحدة ياريم يوم الجمعة الاجازة عندنا للكل
بس فى الصيف لما بيخلصوا مدارس ويبقوا فى اجازة بيبقى فى مهرجان شغال معظم ايام الاسبوع

****بعيدن انتو بالاول بتجمعوا الكل الاول (المراحل) مع بعض وبعدين تقسموا

ايوة يا حبيبة قلبى بنكون مع بعض خامسة وسادسة فى معظم الفقرات ماعدا درس الفصل بنفصلهم كل مجموعة فى مكان

****وكل مرحلة كم مرشد ليها والا حسبببببببب

على حسب الخدام اللى موجودين ممكن كل مرحلة مسئول عنها اتنين او ثلاتة بس لازم يبقى فيهم ولو واحدة ملتزمة جدا بالخدمة والباقى على حسب ظروفهم

ريم الخوري
11-01-2010, 07:35 PM
بصوا بقى يا خدام بما انكم نمتوا ومش عندكم حاجة تانى تقولوها
انا هعمل من كلامكم الجميل دة برنامج وعايزة رايكم فية

* اول حاجة فى مدارس الاحد تبقى ترانيم وزى ما قال استاذ ايمن ياريت تكون ترانيم مناسبة للطفل سهلة وفيها تعليم جميل

*تانى حاجة موضوع عام ودة يشمل حاجات كتير وممكن الخادم يختار منها حاجة واحدة كل اسبوع
ممكن تكون فقرة طقس - او فقرة شخصيات كتابية - او فقرة الحان - او سنكسار بس دة مش اى حد اللى يتكلم فية وياريت ميكونشى سير شهداء ولو حكمت وحبينا نتكلم عن قديس زى القديس ابانوب لانة كان صغير يبقى من غير تفاصيل مرعبة زى الجلد والحرق والهمازين والخ

* ثالث حاجة ياريت بقى فقرة دردشة واسئلة وبنوبون
الاطفال بيحبوها جدا ومفيش مانع من اسئلة ذكاء مش لازم تبقى كلها اسئلة روحية

* رابع حاجة الصلاة ابانا الذى ومقدمة الصلاة

*بعد كدة هنفصل المراحل عن بعضها لو العدد يسمح
لان كتير فى القرى العدد بيكون قليل وبيجتمعوا مع بعض لهذا السبب تجاوزا
ويبدا الخادم ينفرد بفصلة واولادة ويتكلم معاهم ويحكى درس اليوم على حسب المناسبة والمنهج

وبيصلوا فى الاخر تانى صلاة ارتجالية وياريت نعلم ولادنا انهم يصلوا ويقودوا الصلاة علشان يتعودوا

وفى اخر اليوم لو فى فى الارض ورق منهم شيبسى وكراتية بخليهم يلموة علشان يتعملموا نظافة المكان الى حد الما

دة برانمج الغالب العادى يعنى

طبعا فى بقى فقرات هتبقى كل مدة شهر مثلا وهى ورشة عمل
او سيبر
او او ملعب
او اعمال فنية بسيطة للاطفال
على حسب امكانيات الخدمة والخدام والظروف ما تسمح
يحاولوا بقدر الامكان التغير واكتشاف المواهب
وممكن تنفيذ فكرة القصة والشعر ولونها هتبقى قليلة جدا بس مفيش مانع منها بردوا

ملحوظة :
انا عندى فى خدمتى معاد الخدمة بعد القداس بساعة
ودى فرصة للخدمات يعملوا للبنات اعمال فنية كل اسبوع
ودة بهدف انهم ميعقدوش فى الشارع يستنوا معاد الخدمة لانهم مبيرضوش يروحوا ويجوا تانى
طبعا دى حالة استثنائية
لو فى حد تانى عندة نفس الظروف يستغل الوقت دة ويكون فى خدمات قبل معاد الخدمة تقعقد مع البنات دول ويعملوا اى شئ مفيد

اشكركم طبعا كتير حقيقى
وكل كلامكم كان جميل استاذ ايمن ومجدى وريم وميلاد
وعلى راسكم الاخ الغالى ماريو اللى صحى الخدام النايمين وجابهم
اللة اعلم دفعلهم اد اية كمان هههههههه
بجد ربنا يعوضك يا ماريو

طيب ايمي يا قمر بدي اطلب منك تقسمي الساعتين على الكلام اللى قلتية بالاول (البرنامج ) بالدقيقة
لحتي شوف كيف مقسمة الوقت بجددددددددددددد

بعيدن اي بالاول بالزبط وفق ما بتقدمي بالفرقة
يعني اكتبي برنامج كيف بيكون يوم مدارس الاحد من اول فقرة لحتي نهاية الساعتين بفرقتك

emmmy
11-02-2010, 08:30 PM
ههههههههههههههههه
حاضر يا حبيبتى

بصى يا ستى

* احنا بنحضر القداس الساعة 8 ص مثلا ويخلص 10 ص تمام

*بعد كدة بنعمل فقرة عمل فنى بنقدملهم شئ يتعلموة سواء شغل الابرة او حاجات زى الالعاب والاكسسوارات يعنى انا بدات معاهم الاسبوع الماضى فى كيف نعمل لفافة التناول ونعمل صليب بالتطريز فى النصف ودة لحد الساعة 11 تمام

= نبدا بقى مدارس الاحد لان كل دة مش بيكون موجود فية المخدومين كلهم

* اولا بيكون فية فقرة ترانيم جميلة بيقولوها بالحركات والاشارات الذيذة بتاعتهم
ودى بتبقى من 10 ص حتى 10 وربع

* ثانيا بيكون فى فقرة الموضوع العام ودة بيشمل حاجات كتير جدا بتتنوع بقى كل اسبوع على حسب اتفاقنا مع امينة الخدمة وانا ذكرت امثلة ليها كتير بالاضافة ممكن تكون حفظ مزمور جديد
ودى بتبقى من 10 وربع حتى 11 الا ربع يعنى نصف ساعة مثلا

* بعد كدة فقرة اسئلة ودردشة وبنوبون ومسابقة
ودى بتبقى من 11 الا ربع حتى 11

* بعد كدة باخد ولادى وفصلى سنة سادسة بس وبراحتى بقى اسالهم عن احوالهم ومدرستهم واطمن عليهم واشوف حد زعلان من حاجة او من حد واراجع الدرس اللى فات واسمع الاية بالشاهم مع انى انا بنسى الشاهد بس هما عفاريت بيفتكروا كل حاجة ههههههههههه
وبعدة ابدا فى شرح الدرس الجديد والموضوع الجديد
ودة من 11 لحد 12

وبس ياريم دة بيكون فى الغالب لو اليوم محصلشى فية ظروف مش متوقعة
زى تاخير القداس بسبب عزاء مثلا

والفقرات اللى فيها تغييير زى ورشة عمل او سيبر او عمل فنى بتبقى بدل الموضوع العام ودة كل شهر مرة مثلا

وخلاص
اية رايك يا جميل حلو ؟؟
منتظرة انتقادك بقى ههههههههههههههه

ريم الخوري
11-06-2010, 11:54 PM
حلو التقسم والوقت والكيفية ايمي خلاص ولا تزعلى ختي عشرة هههههههههه................ وصدقيني ميش بسائل لنتقد يا قمر لتعلم ايمي
الرب معك يا قمر ويحفظ حياتك

emmmy
11-08-2010, 08:13 PM
هههههههههههه انا بفرح بانتقادك ياريم لانة بيدى فرصة للتوصيح والتعليم
بس حقيقى عشرة على عشرة بجد ياريم ربنا يخليكى يا قمر انتى مجاملة
مرسى لمشاركتك يا حبيبة قلبى ربنا يباركك

سوسنة 2010
11-24-2010, 06:17 PM
اللة يا اايمى على الموضوع الرائع دة
طول عمرك تموتى فى الموضوعات المفتوحة
بس اعتراضك على السنكسار غلط يااايمى مش هو دة الحل

بس انا ليا راى
ممكن تضيفى كمان لكل الكلام الجميل اللى قولتوة مسابقات الكتاب المقدس وتبقى شهرية مثلا وفيها اول وتانى وجوائز علشان المخدومين يتعلموا يقروا الكتاب المقدس

emmmy
12-29-2010, 05:55 PM
اللة يا اايمى على الموضوع الرائع دة

طول عمرك تموتى فى الموضوعات المفتوحة
بس اعتراضك على السنكسار غلط يااايمى مش هو دة الحل

بس انا ليا راى

ممكن تضيفى كمان لكل الكلام الجميل اللى قولتوة مسابقات الكتاب المقدس وتبقى شهرية مثلا وفيها اول وتانى وجوائز علشان المخدومين يتعلموا يقروا الكتاب المقدس

منورة يا سوسنة انتى طبعا نفسك تخنقينى انا عارفة
هههههههه
اااة بحب الموضوعات المفتوحة فعلا ما انتى عارفة اختك بقى
اعتراضى على السنكسار مش من فراغ يا سوسنة
بس صدقينى احنا توصلنا لحل وسط هيبقى فى سنكسار بس مش دايما ومش اى حد يشرحة هيبقى ناس معينة ولا تزعلى يا قمر
ومسابقات الكتاب المقدس بنعملها فعلا برافوا عليكى
مرسى لتعليقك الجميل يا حبى
مش هتدخلى تانى بقى علشان خاطرى ؟؟

vena vet
07-04-2011, 12:04 AM
اهلا بيكم
انا عاجبنى طرح الموضوع ده علشان انا خادمة فى ابتدائى وحاسة ان يوم مدارس الاحد بقى يوم ممل وكمان الاطفال خلاص عرفوا ان بعد الترانيم هيكون فيه كذا وبعده هيكون فيه كذا وكذا وكذا والاخر هيمشوا ومع السلامة
علشان كدة انا عايزة فكرة برنامج تكون جديدة وكمان شيقة وفيها روح

emmmy
07-05-2011, 10:41 AM
اولا اهلا بيكى عزيزتى فينا
ثانيا انتى لو قريتى التعليقات مش بس الموضوع هتقدرى تلاقى افكار معقولة لخدمتك حاولى تراجعى التعليقات وهتلاقى افكار والافكار بتولد افكار يعنى انتى لما هتقرى هتجيلك افكار تانى

بالمناسبة بلاش وضع الاميل على صفحات المنتدى ملوش لزوم بعد اذنك انا هحذفة حفاظا عليكى انتى ربنا يباركك

love is the key
07-05-2011, 11:30 AM
بصي يا ايمي الموضوع مفيد
احنا في مرحلة ابتدائي بندي فقرات كتير ولكن بالتناوب
يعني بندي كتاب مقدس و سنكسار و محفوظات و الحان و قبطي
وطبعا اهم حاجة مع كل درس بتديه وجود وسيلة ايضاح كويسة ومنسبه
وممكن في اخر كل شهر تعملى يوم مفتوح تعرضي فيه فيلم او كرتون
او تخلي الاولاد يفتحو موضوع للمناقشة ...

بس بالتجربة العملية اهم حاجة تقرب الخادم من المخدومين لو المخدوم احب الخادم
اكيد مش هيمل ابدا انه يتوجد معاه حتى ولو لوقت طويل

البرنامج ليس مشكله كبيرة ولكن تقرب الخادم من الاولاد هو المشكلة الاكبر

حاولى ان انتى تشعري الاطفال بخوفك عليهم وحبك ليهم

emmmy
07-05-2011, 12:17 PM
مشاركة جميلة جدا اشكرك عليها
لو كل اسبوع عملنا بعد الترانيم حاجة مختلفة
الولاد هيتشوقوا للبرانامج وهيبقى فى جديد كل مرة والتغيير بتاع كل شهر دة طبعا مهم جدا واكييييد كلنا بنعملة اية يا فينا فى الكلام دة اعتقد حلو
وكبعا علاقة الخادم بالمخدوم مهمة جدا جدا اكيييد
شكرا للمشاركة الحلوة دى والافادة الحلوة دى الرب يباركك