المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خدمة وسائل الايضاح


emmmy
02-14-2011, 06:05 PM
بما ان المسابقة فشلت النتيجة منها للاسف
بسبب انشغال الناس باحداث البلد والمظاهرات والظروف
وانا مش شايفة مشاركات ايجابية للاسف هعمل موضوع مفتوح
للكل يشارك فية بمحبة عاوزين افكار وسائل ايضاح عاوزين نجمع
اكبر قدر من الافكار تنفع الخدام فى خدمتهم ويكون الموضوع مرجع
حلو فى ارثوذكس --- وليا رجاء محبة مش عاوزة فى الموضوع دة
تحديدا اى مشاركات تقليدية يعنى بلاش شكرا وجميل وربنا يباركك
عاوزة اى مشاركة تبقى ايجابية ارجوكم وفى مضمون الموضوع رجاء محبة

emmmy
02-14-2011, 06:08 PM
مريم2009

لتعليم الاولاد عدم الادانه بنعمل ايه
نجيب ليهم كيس اسود ونحط فيه علبه دهب وكيس تاني نحط فيه اي حاجه وحشه ونخليهم يخمنوا جوه الكيس ايه ووووووووووبعد كده نسمع ردوودهم ونخلي حديشمها وحد يلمسها
وفي الاخر نقولهم ماحدش بيشوف القلوب غير ربنا

وعلشان كده ما ينفعش ندين حد


الفكره ده حلوه خالص انا جربتها قبل كده والاطفال اتعلموا الدرس كويس قوي ...

emmmy
02-14-2011, 06:13 PM
اناستاسيا



المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اناستاسيا
سلام ونعمة بالنسبة لوسائل الايضاح فى الخدمة أنا بخدم الملائكة واستخدم وسائل بسيطة جدا وبركز بهذة الوسيلة على الهدف اللى عايزة اوصلة للطفل مثلا
لو هشرح قصة حياة موسى النبى فى الصغر هتكون الوسية عبارة عن وعاء من البلاستيك لة غطاء وعروسة على شكل بيبى وبركز اثناء شرح هذة الجزئية على مثل ما حافظ اللة على موسى فهو جافظنا جميعا من كل الشرور مهما كان الخطر
قصة احرى مثلا قصة القديس موسى الاسود بركز على جزئية اعترافة فبتكون الوسيلة عبارة عن ورقة كرتون مقوى ابيض مكتوب عليها عدة خطايا بتاعة الصغار بقلم سهل مسحة وبخلى الاطفال اثناء شرحى واحد واحد يمسح خطية واحدة الى ان تكون اللوحة بيضاء وبقول لهم مهما عملنا خطايا وحشة بتتشال بسر عظيم وهو سر الاعتراف و ابسط لهم هذا السر العظيم اوعى تقولى صعب عليهم بالعكس دة اهم سن عشان نغرز فية ثمرة اسرار الكنيسة
قصة اخرى ويا رب ما تكونيش نمتى منى
لو حبيت اشرح لهم قصة المشلول واصحابة الاربعة بجيب كرتونة متوسطة واربطها بحبال من الاربع جهات وبداخلها تمثال صغير وبغطية وبعد ماشرح لهم بالوسيلة دى بخلى اربعة منهم يمثلوا دور الاصحاب وبيكونوا فرحانين جدا لانهم مثلوا وكمان بنطلع بهدف ان يتعلموا مساعدة الاخر مهما كان مش شرط يكون صاحبة
قصة اخرى لو حبيت اشرح قصة القديس العظيم مار جرجس مش بتكلم فى الالام خالص بس اللى بركز علية هى تجربة السم فبتكون الوسيلة زجاجة عصير وكوب ماء وامثل لهم وهو يشرب السم بعد رشم الصليب واشرب انا العصير وطبعا ما بيحصليش حاجة
قصة ثانية القديس ارسانيوس معلم اولاد الملوك وسيلة الايضاح بتكون طبق من الفول وماكتر عندنا قد الفول وبعد الشرح بخلى اى طفل منهم يمثل دور القديس اثناء ما كان بينقى الفول الحلو ويأكلة ويترك الفول المسوس ونكمل الشرح طبعا لازم يكون الشرخ بسيط جدا جدا
وفى قصة عيد صليب رب المجد يسوع بجيب 3 صلبان متشابهة ومسامير وشوية كرتون مقطع واضعة على الصلبان الثلاثة وابدء فى الشرح واخليهم يبحثوا معى على الصلبان ولما بنلاقيهم بجيب عروسة من اللى بتفتح وتغمض عنيها واضعها على الصليب الاول والثانى الى ان تضع على الصليب الثالث واثناء ما بشيلها بتفتح عينها وكأنها قامت من الموت
وطبعا بحب اوى اركز على اسرار الكنيسة
طبعا فى وسائل احرى مثل كتب ملونة والكتاب المقدس للاطفال انا شايفاكى تعبتى طيب على العموم لو عايز تانى انا تحت أمرك واتمنى ان اكون افدت بشىء

emmmy
02-14-2011, 06:31 PM
ريم الخورى




نموذج تطبيقي لدرس بطريقة التعلم التعاوني
الخلق
المرحلة العمرية كبيرة من رابع وما فوق
قابل للتعديل الحاجه
الأهداف :
الاهدف الروحية العقائدية
يعرف الطالب ان الله خلق كل شيء بكلمة من روحه القدوس
يشعر بمدي حب الله لنا لذلك خلق الكون وكل شيء لكي يسعدنا
الهدف التربوي والروحي
يتعرف الطالب على العناصر الطبيعة بمختلف إشكالها
يفهم إن كل عنصر من العناصر هي مهمة للعنصر الأخر لكي يستمر
يدرك أهمية المخلوقات في تمجدي الله من خلال الاحاسس بقيمة عمل الخلق وسلطة الله المطلقة في خلق الأشياء
إحساس الطالب بقمة ما يعمل وربطة بالحياة المحيطة وطريقته في تمجيد الله الخالق
المصادر التعليمية للدرس
الكتاب المقدس
سفر التكوين ا 1
يوحنا 1 2: 3
كولوسي 1 15- 17
للطالب مزمور 104 ,103
الوسائل التعليمة والانشطه المتاحة للدرس بشكل عام
احدي الوسائل التالية حسب المتاح لتقديم الدرس
رحلة الى الطبيعة او التأمل بالطبيعة
او عرض بور بونت قصير لمده تلت دقائق لمناظر وعناصر كونية مختلفة من تضاريس ووديان ووووو)
الكتاب المقدس
لوحة وبرية تحتوي على كل عناصر الخلق (لتوضيح مضمون الدرس كما جاء بالكتاب المقدس )
صور وقلم وألوان ومقص لاصق ألواح كرتونية متعددة الألوان
جبس لوح خشب حجم كبير
جرائد
لا لصق
أكياس شبك لون ازرق او شبكة ذات ثقوب كبيرة + صبغة زرقاء او ممكن الشبكة نفيها تكون زرقاء
نشاء+ماء
عيدان حجم كبير شي 10 سم
وعاء لخلط الجبس والنشاء
التهيئة:
يذكر الخادم المخدومين بصفات الله من حيث انه محب . رحيم .رءوف
خلونا نتامل ويدعو المخدومين للتأمل بالطبيعة شوي شي دقيقتين او از عرض برده دقيقتين
ثم ومن خلال طرح مجموعة أسئلة سابرة(سؤال يولد سؤال )
مفتاح الأسئلة هي ماذا تري من حولك ونستمرررررررر؟؟؟؟
لنترك للطفل فرصة استكشاف عناصر المخلوقات التي خلقها الله من خلال الواقع لنصل الى ربط التأمل بمضمون الدرس
الدرس
بعدين لوحة وبرية لقصة الخلق
نشرح ونلصق كل عنصر لوحده حتى ننهي الدرس وطبعا نوضح أهمية العناصر لبعضها البعض وهنا تكون تفاعلية مع الطلاب
اووووووووووووو
(ممكن تكون عرض بور بونت, او صور لمراحل الخلق بحسب الايام,)
أسلوب العمل وتوزيع المهمات والانشطة التوضحية :
يقسم المعلم التلاميذ لمجموعات ستة مجموعات
اما اليوم السابع سيكون تقيم وعرض للاعمال
كل مجموعة تختار اسم واحد مما يلى مع تحديد دور كل فرد بالمجموعة
النور والظلام
السماء
اليابسة والمياه النباتات
الشمس والقمر
الأسماك الطيور
الحيوانات التي تعيش بالغابة والإنسان
سؤال للكل موحد لكل المجموعات
افتح المصدر الكتاب مزمور 104 واقرا النص استخرج ايه تتكلم عن الخلق ثم اكتبها على لوحة كبيرة والصقها بجانب عمل المجموعة يفضل ان تكون تشير الى عنصر من عناصر الخلق حسب اسم ألمجموعه يثبت على السبوره او على ورقة العمل
المجموعات :الاولى النور والظلام
عمل صندوقين واحد فية ضوءا وثقب صغير (شمعة او ضوء يدوي او ما شابه) واحد مغلق فيهوش ولا شيء فقط ثقب صغير
رح يكتب على كل واحد ماذا تري
المجموعات الثانية السماء
عمل الشبكة التي تمشل السماء الجلد
قبل كل شي نضع ماء وقليل من النشاء ونقوم بغمس الشبكة فيها ثم نحضر بالون منفوخ ونقوم بوضعها بشكل دابري لتلبس البالون ومن ثم بعد إن تجف نقوم بفقعه وتبقي الشبكة متصلبة على شكل البالون ثم بعد ذلك بدنا نجيب مجموعة ورق الجرائد ونعمل شكل كرة بواسطة اللصق والجرائد ونوقفها على عصا من الوسط بعدين نجلب مجموعة عيدان شواء متوسطة الحجم نغرسها بالشبكة ثم نقوم بإحضار الشبكة المنشية ذات اللون الأزرق شفاف ونقوم بعمل سماء فوق الكرة الأرضية نكتب بالقرب منها اليوم الثاني الجلد
المجموعة الثالثة الارض والمياه
نجلب ماده الجبس الأبيض نقوم بعمل جبال وشكل بحار ونتركه حتى يجف ومن ثم نقوم بتلوين الجبال والأنهارحسب ألوانها وهكذا ويرسموا إشكال مختلفة لنباتات بالورق المقوي وتقص وتلصق او ممكن استخدام مجسمات حاضرة من النباتات البلاستيكية لأطفال وتوزع على المجسم ويكتب بالقر منها اليوم الثالث
المجموعة الرابعة
القمر والنجوم والشمس
برده الورق المقوي ونرسم ونقص ونعلق الصورة على عود كبير وتلون ونكتب عليها
اليوم الرابع
المجموعة الخامسة الحيوانات البحرية والطيور
عمل إشكال مختلفة سواء بالورق او بثمار السرو لعمل طيور او بأكياس نايلون او باستخدام النربيش الذي يحتوي على سلك سهل الانحناء لعمل اخطبوط بحري او سمك او بحسب كل طفل شو بيقدر يبتكر من المواد المعطاه له
المجموعة السادسة
تعمل مجموعة من حيوانات الغاب والإنسان بس هما يصنفون الحيوانات والمخلوقات اللى تخلقت باليوم هادي (ممكن يكون حاضر ونكتفي بالرسم والقص لهذه ألمجموعه ) لصور انسان ادم وحواء او لي بعض حيوانت الغاب
اليوم السابع بقي مفيش أي شي يتعمل
تقيم لكل اللي تعمل من الفرق ونعرضة ونتكلم فيه كل فرقه شو عملت وبعدها نقول وفي اليوم دا ربنا ا استراح ونختم بصلة او بالآية اللي ا للحفظ ممكن نوحد الآية من اللى استخرجوها الفرقة
عرض لكل ما تم عمله وفق ايام الخلق ويكتب علية اسم المجموعة وتعطي أفضل مجموعة تقيم وربما يكون بحافز معنوي ومادي للفرقة الأفضل صاحبة اكثر عمل متقن او يوضح عملية الخلق لهذا اليوم

emmmy
02-15-2011, 12:59 PM
هدية رائعة من ريم الخورى للخدام

http://ideas4servants.blogspot.com/

http://minacenter.org/

دى مواقع لخدمة وسائل الايضاح جميلة هتفيد الخدام جدا

emmmy
02-20-2011, 02:36 PM
فكرة للطفل 000






فكرة (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) الساعة (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) المنبهة (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) _ فكرة (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) مفيدة (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) خالص (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) لتعليم (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) الطفل (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) المسئولية.
http://i43.tinypic.com/2r5g8iu.gif

اشتر لطفلكِ ساعة منبهة جذابة الشكل زاهية الألوان كهدية له على عملٍ قام به
ثم أخبريه أنه صار كبيراً وعليه أن يستخدم هذا المنبه للاستيقاظ مبكراً للذهاب للقداس الالهى أو الذهاب للمدرسة.

سينشأ لديه إحساس بالمسؤلية والثقة بالنفس
وسيحرص على الذهاب للكنيسة وحضور القداس مبكراً ...

+ ممكن الخادم كمان يستخدم الفكرة دى ويخلى فكرة (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49331) المنبه يوزعها كهدية للطفل لما يجى يتكلم عن حضور القداس الالهى مبكرا ويتكلم كمان عن ضرورة الالتزام بالمواعيد واحترامها.

منقول

emmmy
02-20-2011, 02:47 PM
طريقة جميلة لحفت الايات مناسبة لاعدادى وثانوى




حط (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) اسمك (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) مكان (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) النقط

( الفكرة يمكن استخدامها في فترة الخلوة مع الله في المؤتمرات، ويصلح تطبيقها على عدد كبير من الأيات بلاضافة إلى الأمثلة الموجودة)

حط (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) اسمك (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) مكان (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) النقط (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) و تأمل في محبة الاب السماوي...يمكنك ان تضع (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) اسمك (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=46142) في كل واحدة من الايات الاتية واقرأ الاية واثقا أن الله يكلمك انت بها:

"................... أخطا وأعوزه مجد الله "(رو23:3)
"ان قال.................. انه بلا خطية يضل .............. نفسة وليس الحق فية "(1يو8:1)
"توجد طريق تظهر لــــ .............. مستقيمة ,لكن عاقبتها طرق الموت "(أم12:14)
" الله بين محبته لـــــ ........... ,لأنه و.............. خاطي ,مات المسيح لاجل ................."(رو8:5)
"هكذا أحب الله ................. حتي بذل ابنه الوحيد , لكي لايهلك.............. اذا امن به , بل تكون لــــ ................ الحياة الابدية "(يو17:3)
" لأنه لم يرسل الله ابنه الي العالم ليدين ..............لكن لكي يخلص به................."(يو17:3)
قال الرب يسوع المسيح : " ان كان ............ يقبل الي لا اخرج ................خارجا "(يو 37:6)



فكرة: إعط لكل مخدوم صورة صغيرة، وإطلب من كل واحد أن يختار أية محببة لديه يصلح تطبيق الفكرة عليها، ويكتبها على ظهر الصورة. قم بتجميع الصور، وإعادة توزيعها بحيث يحصل كل فرد على أية مختلفة... قم بتوزيع أية جديدة لكل فرد كل يوم في المؤتمر!

منقول

emmmy
02-20-2011, 02:48 PM
يسوع مات لأجلى
دى فكرة بسيطة ممكن تتعمل فى فصل مدارس (http://www.anbawissa.org/vb/showthread.php?t=49116) الاحد

يسوع مات لأجلى


الخطوات بالصور

ديه نماذج جاهزة

http://biblekidsfunzone.com/EASTERFUNPACK2SAMPLES/02crossforkids2in.gif

http://biblekidsfunzone.com/EASTERFUNPACK2SAMPLES/02childrenstickers2in.gif


ثم يلون الطفل الوجه الخاص به


http://biblekidsfunzone.com/EASTERFUNPACK2SAMPLES/02childrenstickerscolor2in.jpg

وتلصق الوجوه على الصليب
وفى المنتصف عبارة " يسوع مات لأجلى "

http://biblekidsfunzone.com/EASTERFUNPACK2SAMPLES/02crosswithkidscolor2in.jpg



منقوول

emmmy
03-31-2011, 05:49 PM
افكار
marymina23 (http://www.orsozox.com/forums/member.php?u=84750)

ممكن لو في سن الكي جي او اولي وتانية ابتدائي نستخدم عرائس اليد ديه بتلفت انظارهم جدا وده انا مجرباه في خدمتي ديه حاجة وكمان حركات الخادم وملامح وشه بتعبر عن الدرس وكمان الكتاب المقدس المصور لو القصة من الكتاب المقدس وممكن تقصقص صور وتلصق في عصيان وتتحرك من ورا ستارة وممكن تجمع صور وتتعمل علي الباور بوينت وتجمع القصة بتبقي حلوة وتبقي احلي لو في فيلم يشرح الدرس بالعامية ديه بعض الافكار اللي باستخدمها في الخدمة

emmmy
03-31-2011, 07:10 PM
انواع وسائل الايضاح

أ – الصّور

( الصورة خير من ألف كلمة ) نعم , تعد الصور إحدي أهم وسائل الإيضاح في التعليم . فالصورة تتكلم و ترسخ في عقل الطفل . و هناك نوعان من الصّور .. الصّور الكتابية و صور من واقع حياة التلاميذ , و الصّور الكتابية تُظهر مشاهد مستوحاة من القصص الكتابية , أو من أزمنة الكتاب المقدس , أما الصور الأخرى فهي تظهر أشياء من حياةو واقع التلاميذ في الوقت الحالي و التي تتطابق مع حياتهم اليومية و التي يجب تغييرها أو تعديلها , بناءاً علي ما شاهدوه في الصّور الكتابية .
مميزاتها :

1 – إقتصادية جدا لأن تكلفتها أقل من أي وسائل أخري قد تحتاج لميزانية كبيرة .
2 – سهلة الإستخدام إذ أن عرضها لا يحتاج سوي أن تحملها و يشاهدها التلاميذ .
3 – يمكن إستخدامها لكافة المستويات و الثقافات المختلفة فهي صالحة في المدينة و القرية .
4 – تثير الإنتباه و تنشط الخيال . فكل طفل يستطيع أن يراها من زوايا مختلفة عن الآخر, و يتأثر بطريقة خاصة بحسب رؤيته و مشاهدته للصورة .
5 – تنقل الطفل إلي ومن و بيئة مختلفة عن زمنه أو بيئته .

لاحظ الآتي :

1 – صوب علي الهدف
يجب أن تنتقي الصورة بعناية , و لاحظ أن لا تكون الصور بعيدة عن واقع التلاميذ و ألا تكون عناصرها غير مألوفة لديهم , بل يجب أن تعرف هدفك و بالتالي توجه الصور نحو هذا الهدف .
مثلا : إذا كان هدفك في قصة الإبن الضال إيضاح محبة الله , فأعرض صورة للأب يعانق إبنه , ذلك أفضل من عرض صورة للإبن مع الخنازير , و لكن إذا كان هدفك هو بشاعة الخطية فأعرض الصورة الأخيرة , أو صف مشاعر التلاميذ بعد الإحباط و الفشل إلي نجاحهم بمساعدة المسيح في صيد السمك الكثير ( مقارنة بين الصورتين ) .

2 – ركز علي فكرة واحدة
لا تعطي تفصيل و تعاليم كثيرة تريد أن يصل إليها التلاميذ , و لكن ركز علي فكرة واحدة في الوقت الواحد , فعندما يستوعب الأطفال فكرة واحدة أفضل من إعطائهم عشرة أفكار و لا يتذكرون شيئا منها .

3 - تثير خيال الأطفال
لابد للصور أن تثير خيالهم و إهتمامهم و أفكارهم , و لا تكون رؤيتها مجرد إستقبال سلبي لمشهد من المشاهد دون تأثير أو تغيير أو تعديل في سلوكه .

ب – السبورة الطباشيرية :

لا تخلو مدرسة أو جامعة من السبورة الطباشيرية فهي سهلة الإستخدام و رخيصة الثمن و تدوم فترة طويلة ,
و هي موجودة و متوفرة في معظم الكنائس .

لاحظ الآتي :

1 – نظم الكتابة
بحيث لا يبدو الأمر معقدا أثناء الشرح . فوجود زحمة بالكتابة يشعر التلاميذ بالإرتباك , فتنظيم الكتابة يُسهل علي التلاميذ متابعتك و متابعة ما تكتبه .

2 – إهتم بالخط
أنت تحتاج إلي تدريب علي الكتابة فوق السبورة بإستخدام الطباشير , لأنه يختلف عن الكتابة علي الورق .

3 – قف في مكان مناسب
حتي يراك كل التلاميذ , مع الإهتمام بالنظر إليهم – بقدر الإمكان – أثناء الكتابة ( من وقت آخر ) .

ج - اللوحة الوبرية

اللوحة الوبرية هي عبارة عن لوح خشبي أو كرتون ( قاتم اللون قليل الاتساخ ، وأنسب الألوان اللون الرمادي، أو الأخضر الغامق أو الكحلي .. انسب قياس له 100 × 70 سم ) عليه قطعة من القماش الوبري القطيفة , يتم تثبيتهما سويا و هي تساعد علي إلتصاق الصور ذات الخلفية الوبرية , و لا تحتاج إلي تثبيتها بدبابيس أو أي مواد لاصقة , و هي سهلة الصنع و قليلة التكاليف و يمكنك شراء الصور جاهزة , أو تصنيعها يدويا عن طريق قص المناظر و الصور و الأشكال المختلفة و تلوينها ثم يلصق خلفها قماش الفازلين عن طريق كيها بالمكواة أو لصقها بورق من الصنفرة من الخلف .

طريقة صنع أخرى :
يتم تجهيز اللوحة الوبرية العادية على النحو التالي :
1 نقوم بثقب اللوح الخشبي ( الأبلكاش ) ، أو الكرتون السميك من أحد أطرافه الأربعة بغرض تعليقه عند الاستعمال ، ثم نثبت به خيط ضوبارة .
2 نبدأ شد قطعة قماش القطيفة على اللوح ، وتثبيتها من جميع الأطراف بوساطة الدبابيس ، وبذلك تكون اللوحة جاهزة للاستعمال .
والأساس في استعمال اللوحة الوبرية بمختلف أنواعها مبني على التصاق سطحين من القطيفة وقت إستخدامها ، وذلك لوجود الوبر على كل منها ، كما يمكن أن يلصق عليها الزجاج ، والإسفنج .

مميزاتها :

1 – تساعدك لتصل إلي قلب الأطفال أسرع لأنهم يحبونها جدا .
2 – تساعدك لأن يكون درسك شيق و ممتع للأطفال .
3 – تساعدك علي إستخدام الصور بأفضل طريقة و أنظف إسلوب , لأنك قد تكون ردئ الخط ( عند إستخدام السبورة الطباشيرية ) فهذه الوسيلة تساعدك أن تكون أمام التلاميذ صاحب شخصية قوية و تساعدك أيضا لتصل بذلك إلي أن يفهموا و يطبقوا ما تعلموه .
4 – تساعدك و تمكنك بعد الدرس بالإحتفاظ بما قدمته حتي تستخدمه في دروس أخرى لاحقة .

لاحظ الآتي :
1 – أعرض و علقيجب أن تضع الصور في المكان المناسب , و تتزامن مع ما تقوله و ليس قبل أو بعد , و لاحظ أن يكون التلاميذ معك علي خط بصرى واحد أثناء وضع الصّور و أن تعلق أثناء العرض و وجهك في إتجاه التلاميذ و ليس إلي الصور .

2 – ضع في المكان الصحيح
أنت تحتاج أن تتدرب جيدا علي إستخدام الصّور قبل تقديمها , و تلاحظ مكان الصّور و لا تستخف بعقول الأطفال و يكون تشغيلك لها لأول مرة أثناء الدرس .

3 – راع حب إستطلاع التلاميذ
إذا وضعت كل الصّور أمام التلاميذ و إستطاعوا رؤيتها , فقد قتلت فيهم الرغبة في تكملة القصة أو الدرس أو الموضوع الذي تعرضه باللوحة الوبرية , فيجب عليك أن ترتب الصّور بالترتيب السليم الذي سوف تستخدمه في الشرح , و تهتم أن تكون مخفية عنهم بوضعها في شنطة مثلا أو وضعها بطريقة مقلوبة ( علي ظهرها ) و تلتقط الصّور واحدة تلو الأخرى .

4 – راع المسافات بين الصّور
يجب أن تتناسب مسافات الصّور بعضها مع بعض , فيجب أن تضع الصّور الأكبر حجماً أقرب إلي الأطفال حتي يكون المنظور مناسباً و تكون الأرجل في مستوى واحد مع المحافظة علي البعد الحجمي .

5 – قلل من الصّور
من المعروف أن الصّور خير ألف مرة من الكلام , لذلك يفضل أن تتكلم قليلا و تدع الصّور تتحدث عن نفسها , و تراع أن تقلل بقدر الإمكان من الصّور علي اللوحة حتي لا يتشتت ذهن الطفل , و لا تستخدم كلمة ( هنا نرى ) أو ( هذا هو ) بل دع الشخصيات تتحدث عن نفسها .

6 – إهتم بالخلفيات
من الأفضل أن ترسم بعض الخلفيات حتي تساعدك علي تكامل مفهوم اللوحة و تكون معبرة عن الواقع و أقرب له , و من الخلفيات العامة لدروس الكتاب المقدس هي ( البحر , النهر , الشاطئ , الطريق , منازل , مدينة , إلخ .. )
د – السبورة الإخبارية

و هي عبارة عن لوح ذات إطار خشبي و بداخل البرواز أو الإطار نوع من الفلين كي تستطيع أن تثبت عليها الموضوعات بدبابيس رسم .


مميزاتها :

وسيلة هامة للفت نظر القارئ , و تستطيع أن تضع عليها صّورا للخدمة أو الأنشطة التي قمتم بها في مدرسة الأحد ( مؤتمر , رحلة , قافلة , إلخ .. ) و يمكنك وضع بعض المقالات أو الإعلانات و هكذا .

لاحظ الآتي :

1 – الحجم
يجب أن يتناسب الحجم مع حجم الحائط و مكان العرض .

2 – المكان
يجب أن يكون المكان يسمح للتلاميذ بقراءتها و النظر إليها , فلا تكون في مكان مغلق أو ملئ بالأنشطة المختلفة فتعيق حرية الإطلاع عليها و الإهتمام بها .

3 – العرض
يجب أن يكون عرض الصّور أو الموضوعات بصورة جمالية تجذب النظر و تستوقف التلاميذ للإهتمام بها .

4 – النظافة
يجب أن تهتم بنظافة السبورة من وقت لأخر , و لا تترك عليها الموضوعات ( الصّور و الأوراق ) لفترة طويلة فقد تعلق بها الأتربة أو تتأثر بحرارة الشمس فتصبح بالية , و هذا ما يضعف حماس التلاميذ للأهتمام بها .

5 – التجديد
يجب عليك من وقت لأخر أن تجدد في الموضوعات المعروضة , حتي تحظي بإهتمام التلاميذ كي لا يشعروا بالملل من جراء مشاهدة الأشياء نفسها .

ه - الفوم

و هي وسيلة من الوسائل البسيطة , و هي عبارة عن لوح من مادة الفوم الأبيض ( و هو الذي تحفظ فيه الأجهزة الكهربائية بداخل الصناديق ) و يمكنك بسهولةعرض الصّور مجسمة عليها .

طريقة الإستخدام :

1 – قص الصور المراد عرضها للتلاميذ من الأمام الخلف ( و يمكنك أن تقصها و تستخدمها من الأمام فقط ) .
2 – لّون الصّور بألوان جميلة مناسبة .
3 – إلصق الصّور ( علي الوجهين ) و ضع بينهم عصا شيش كباب ( و هي متوفرة في المحلات ) و تمتاز هذه العصا الرفيعة أن جانب منها سن مدبب و رفيع جدا فيُسهل عليك غرزها في الفوم , و إنتبه أن تكون العصا أعلي بمسافة قليلة ( 2 سم ) من الصورة حتي تتمكن من الإمساك بها و تحريكها يمينا و شمالا بسهولة و يسر .
4 – وفّر قطعة مربعة أو دائرية من الفوم تكون ذات سُمك مناسب لتغرز فيها عصا الشيش مع الصور .

مميزاتها :

1 – الأشكال مجسمة و هذا ممتع لأطفال سن ما قبل المدرسة .
2 – يمكنك أن تساعد الأطفال في إسترجاع القصة بأنفسهم حيث إنهم يستطيعوا إستخدامها بسهولة .
3 – سهولة الإستخدام حيث إنك تستطيع تحريك المجسم في كل الإتجاهات و كذلك التلاميذ فهذا يسبب لهم متعة و بهجة أثناء التعليم .

اخر نوع من انواع (http://www.orsozox.com/forums/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.yaso3na.net%2F 4m%2Fshowthread.php%3Ft%3D11470)وسائل الايضاح وهو :

و – أجهزة التكنولوجيا الحديثة

1 – بروجيكتور الشرائح ( Slide Projector )
2– أوفر هيد بروجيكتور ( Over Head Projector )
3 – فيديو أوفر هيد بروجيكتور ( Data Show )
4 – الكمبيوتر ( Flash & Power Point )

مميزاتها :

تعتبر هذه الوسائل من أهم وسائل التعليم في الوقت الحاضر , و لأن التقدم التكنولوجي سريع و متطور هذه الأيام فإن إستخدام هذه الوسائل بات ضروريا و مُلحاً و خصوصاً و أن وسائله جذابة و مشوقة و ممتعة و تلفت أنظار التلاميذ جدا و هي تعتبر من أهم الوسائل تأثيراً فيهم .

لاحظ الآتي :
1 – إستعد جيدا
يجب أن تستعد بدراسة الجهاز و كيفية تشغيله و طرق إستخدامه , و كذلك دراسة المادة المقدمة قبل العرض , و تحديد أهم النقاط التي سيتم معالجتها , و كذلك الإستعداد التام لتهيئة المكان المناسب و أماكن جلوس الأطفال , و التأكد من صلاحية التوصيلات و الأسلاك الكهربائية .. و هكذا .

2 – لا تتحدث كثيراً
من حقك أن تقوم بالتعليق أثناء العرض , و لكن ليس كثيراً , فالهدف من المشاهدة عند الأطفال هي إنهم يتأثرون بشخصيات يشاهدونها بأنفسهم , و تحاشي إيقاف الفيلم لتسأل التلاميذ أو لتجيب علي أسئلتهم .

3 – إهتم بالتأثير
أهم وقت هو بعد المشاهدة , و هو الوقت الذي يعبر فيه الطفل عن إنفعاله , فيمكنك عن طريق الحوار أن تسأله عن شعوره و آرائه و ماذا كان سيفعل لو إنه كان مكان البطل , و كذلك تطبيقات الذي شاهده علي حياته العملية .






منقوول للااااامانة

emmmy
04-04-2011, 01:02 AM
سنقوم بعمل تجربه لتزكرنا اين يريدنا الله ان نكون
الأدوات
1- بالونتان
2- خيط لربط البالونات
3- اسطوانه طولها 10 سم بقطر فوهة البالونه
اسطوانه بكره الخيط او ماسورة بلاستيك من مواسير الاضاءة بنفس الطول

الشرح
اطلب من احد الاطفال ان يقوم بنفخ احد البالونات بحجم كرة القدم ثم اربط بأداة ربط سهلة الفك
ثم اطلب من طفل اخر نفخ البالونه التانية ولكن لنصف حجم البالونه الاولى واربطها بأداة ربط

اوصل كل بالونه بنهاية الاسطوانه من الجهتين ثم افك اداة الربط من البالونه الغيره

ماذا تظنون انه سيحدث اذا قمت بازاله اداة الربط عن البالون الكبير ولماذا ؟
اطلب من احد الاطفال ازالة اداة الربط من البالون الكبير ولاحظ ان الهواء سينتقل من البالون الصغير الى الكبير
هل توقعتم ان يكبر حجم البالون الكبير ؟
لماذا حدث هذا برأيكم ؟
ان جزيئات الهواء فى البالون الصغير مزدحمه اكثر من جزيئات الهواء فى البالون الكبير هذا يجعل ضغط الهواء فى البالون الصغير اكبر بكثير عندما ازلنا اداة الربط عن البالونتين
دفع ضغط الهواء فى البالون الصغير الجزيئات نحو البالون الكبير
التفسير الروحى
قال الرب واسع الباب ورحب الطريق الذى يؤدى الى الهلاك وكثيرون هم الذين يدخلون منه . ما اضيق الباب واكرب الطريق الذى يؤدى الى الحياة وقليلون هم الذين يجدونه

1- البالون الكبير يمثل الباب الواسع وهو الطريق السهل وانت فيه تفعل ماتريد وان لم يكن صحيحا
2- والبالون الصغير يمثل الطريق الضيق وهو الطريق الصحيح رغم كل مابه من مصاعب
وهو الطريق الذى سلكه نوح وعائلته وخاصه منذ اعلن الرب لنوح بقرار الهلاك لكل البشر من كثرة الشر واعطى تعليماته لنوح ببناء الفلك والشعب يهزأ من نوح وما يفعله
فقال الرب لنوح قد تبقى سبعة ايام على هلاك العالم فكان نوح يصرخ اكثر واكثر فى الجموع لكنهم تقو اكتر وربما اذدادوا ازدراء بنوح

3- فكان الطوفان وبينما الناس يموتون فى الخارج كان نوح وعائلته فى امان وسلام كامل داخل الفلك
لذلك يجب ان نكون حذرين جدا اذا استهزأ بنا الاخرون لقيامنا بما هو صحيح
فانه من السهل ان تسمح للافكار الخاطئه ان تؤثر ةتضغط علينا فيصبح من السهل ان ننتقل للطريق الواسع كما حدث فى البالون الصغير

4- فالله يريدنا ان نسلك فى طريقه وان لم يكن الامر بالسهل لكن الله سيساعدنا ويعطينا القوه لنبقى فى الطريق الضيق طريق الامان والضمان

واتمنى يكون المعنى والهدف وصل وسامحونى للاطالة
وربنا يباركم ويستخدم كل واحد فينا لمجد اسمه



منقووووووول للامانة

emmmy
01-30-2012, 02:52 PM
http://www.facebook.com/groups/291163684259080/

emmmy
01-30-2012, 02:53 PM
دي متاهة لدرس الابن الضال

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/423878_291262397599399_100001469220334_801794_1927 865907_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=291262397599399&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 02:54 PM
عايز تعلم ولاد المحبه وعدم الكراهيه
هااقولك تعمل اية
تجيب صوره تلوين للسيد المسيح
وتقطعها اربع تربع
وتختار اربع اولاد وتتدى كل ربع لواحد
ويكتب من الخلف اسم حد مش بيحبه
طبعا هو عارف انها ورقه عاديه
المهم فى الاخر جمع الاربع تربع وجمعهم مع بعض
هتلاقى صوره المسيح
يبتدى الخادم بعدكده يقولهم اللى يحب بيحب المسيح واللى بيكره بيكره المسيح
هل ينفع نكره ربنا
لا طبعا
الله خلقنا ع صورته ومثاله
وقلنا وصيه جميله
بتقول هذه هى وصيتى ان تحبوا بعضكم بعضا كما احبيتكم مت 15 . 12
ومنها ممكن تحكى قصه جميله عن المحبه
اية رايكم يااخدام
لو حد عنده اضافه يقول
ع فكره انا عملتها وكانت جميله جدا


http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/419796_358660854162120_100000546248467_1315920_240 917873_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=358660854162120&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 02:55 PM
l (http://www.facebook.com/profile.php?id=1539258152)‎


شجرة الشكر

دي كانت فكرة بنعملها وكان ليها نتيجة جميلة اوي
اسيبكم للفكرة ومنتظر رأيكم

للتحضير: ارسم جذع شجرة على فرخ من الورق

. قص عدد كبير من "أوراق الشجر" من الورق الملون.

تحتاج أيضا إلى: لصق و أقلام

+ كتطبيق على درس الشكر، يأخذ كل طفل أي عدد يريده من أوراق الشجر و يكتب كل ما يريد أن يشكر ربنا عليه

+ تلصق الأوراق على جذع الشجرة لتكوين شجرة الشكر ثم تناقش مع الأولاد ثمار وبركات الشكر

انا برده عملت ليكم صورة هتوضح اكتر


http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/423832_3123064245761_1539258152_2962760_2106676380 _n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3123064245761&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 02:56 PM
وسيلة ايضاح لشرح درس التناول من اعداد الخادمة Sosana Bant Omalnoor

دى وسيلة ايضاح توضح أهمية التناول من جسد الرب و دمه بالنسبة لحياتنا الروحية

هنجيب زجاجتين مياه واحدة فاضية و التانية مليانة
و ندوس جامد على الفاضية هنلاقيها اطبقت و باظت
و بعدين ندوس على الزجاجة اللى مليانة على الآخر هنلاقيها مش بتتأثر

ونشرح ان لتناول جسد الرب و دمه اللى جوانا بيحمونا من الشيطان


http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/426326_3123972228460_1539258152_2963212_1714827151 _n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3123972228460&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 03:01 PM
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQFfY3G-S1I77f_5vZyKl7FYYZbcTyAExOPGRx69sma_CyP-n7q-UNyIQ (http://www.google.com.eg/imgres?imgurl=http://www.iraqiii.com/conimage/25Fig6_palm_of_hand_3043_iraqiiiFig6_palm_of_hand. jpg&imgrefurl=http://revolutionyemen.7olm.org/t866-topic&usg=__2Aog8eRdh1uMr_3AN4pWaZCX7l4=&h=384&w=388&sz=17&hl=ar&start=7&zoom=1&tbnid=3zOWyxuWKCx7QM:&tbnh=122&tbnw=123&ei=wpMmT6neEYTtOefApMII&prev=/search%3Fq%3D%25D8%25B5%25D9%2588%25D8%25B1%2B%25D 9%258A%25D8%25AF%26hl%3Dar%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DAEX%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1024%26bih%3D605%26tbm%3Disch% 26prmd%3Dimvnsfd&itbs=1)

صلاة الخمس صوابع

هل سمعت من قبل عن صلاة الخمس صوابع؟؟؟

انها طريقة رائعة للصلاة لن تنساها ابدا

انظر الى اصابع يدك الان!!!

هل ترى الابهام؟؟؟
انه اقرب اصبع اليك والى قلبك لذا انه يذكرك باقاربك واهلك لتصلى من اجلهم

هل ترى السبابة؟؟؟
انه يسمى الاصبع المشير لان به تشير على كل شىء
انه يذكرك ان تصلى من اجل المشيرين والقادة والمعلمين والاباء والخدام

هل ترى الوسطى؟؟؟
بالتأكيد انه اعلى اصبع فى يدك
انه يذكرك بكل من هو فى منصب عال الرؤساء والمديرين فى عملك لتصلى ان يعطيهم الله حكمة

هل ترى البنصر؟؟؟
انه اصبع ضعيف لا يقو على شىء
انه يذكرك بالضعفاء والفقراء والارامل والايتام وكل من فى ضيقة لتصلى من اجله

هل ترى الخنصر؟؟؟
انه اصغر واقصر اصبع لديك
لذا انه يذكرك بنفسك الضعيفة الصغيرة لتصلى اخيرا من اجل خلاص نفسك وما تحتاجه
انها صلاة الخمس صوابع .......

emmmy
01-30-2012, 03:04 PM
بعد اذنكم محتاجة وسيلة ايضاه وتمهيد
الدرس : شفاء المولود اعمي
الهدف : قدرة الله علي الشفاء والخلق
السن : 3 ايتدائى

قم بإحضار شنطة اسعافات أولية.
إبدأ بالحديث مع الأطفال على استخدامات محتويات الشنطة (مكركروم، بلاستر، أدوية، شاش، مرهم، إلخ).
قل لهم: لما حد فينا بيكون متعورأو تعبان و يروح للدكتور، بيعمل إيه؟ بيسألنا إيه واجعنا و بيكشف علينا و يدينا الدوا... مش كدة؟

طيب تفتكروا بابا يسوع عمل إيه لما جاله واحد ....؟ تعالوا يللا نسمع القصة.

احكي قصة الدرس، معلقا على قدرة يسوع إذ أنه اله عظيم قادر على كل شيء... فتح عيون الأعمى من طين، و شفى كافة الأمراض بدون الاحتياج لأدوية، أو أي من أدوات الاسعافات الأولية.
ملاحظة: راعي في كلامك التوضيح بحيث لا يظن الطفل أنه حينما نمرض يكفي لنا الصلاة، وعدم الذهاب للطبيب

فكرة عمل يدوي للدرس: قم بعمل برواز لصورة الدرس، مكتوب عليه: يسوع يشفي الأمراض، ومزين بخامات متعددة تشمل البلاستر!

انا اسفة اني اتاخرت عليكي بس النت كان بطي جدا ومعرفتش ادور علي حاجة وبصي حضرتك لو مش هتنفع دي قولنا ونحاول نشوف حاجة تانية




وممكن تخلى الاطفال يمثلوا القصة او الخدام يمثلوا القصة قدام الاطفال بعد ما تحكيها دة جميل هيثبت القصة جدا فى ذهنهم انا جربتها صدقينى وكانوا مبسوطين جدا وهما اللى عملوها لدرجة ان بعد كدة كانوا بيطلبوا منى يا مس عاوزين نمثل القصة اللى حكيتيها النهاردة

emmmy
01-30-2012, 03:15 PM
لو سمحتوا كنت عاوز وسيله ايضاح او فكره جديده لقصه حياة الانبا انطونيوس ( لمسنين)

الراهب بصفة عامة ممكن تشبهية بالشمعة اللى بتذوب من اجل انارة الاخرين وخدمتهم -- الراهب بيفضل طول حياتة شمعة يسطع منها نور المسيح لحد ما يسلم وديعتة لربنا
تستخدمى المقولة دى وانتى بتتكلمى عن الانبا انطونيوس
مع فكرة الشمعة
تستخدمى المقولة دى وانتى بتتكلمى عن الانبا انطونيوس
مع فكرة الشمعة
-
-
-
-

وممكن تستخدمى المقولة دى وانتى بتتكلمى عن الانبا انطونيوس
مع فكرة الشمعة



+ الزهرة التى لا تعطى رائحة
ليس لها قيمة فى ذاتها
أما التى تعطى فهى التى يعظم قيمتها
( أبونا بيشوى كامل )
-
-
-

وقوللهم الانبا انطونيوس عاش طول حياتة الناس بتشم فية ريحة المسح الذكية
والريحة الحلوة دى هى اللى كانت بتمجد اسم اللة من خلالة
وياريت ياريت توزعى عليهم ورد فى الاخر كل واحد وردة ريحتها حلوة ورد طبيعى مش بلاستك هههههههههه
هتفكرهم دايما بكلامك ومنهم اللى هيحتفظ بيها كمان

emmmy
01-30-2012, 03:19 PM
دى صورة عبارة عن نقط هيوصلوها الاطفال بالتسلسل
وفى النهاية هتدى شكل الحوت اللى بله يونان
تنفع وسيلة ايضاح للاطفال الصغيرين
بس اوعى يبلعهم هههههههه





http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/430024_3122658395615_1539258152_2962640_1535964009 _n.jpg

emmmy
01-30-2012, 03:32 PM
الحواس الخمسة
وسيلة إيضاح:
ممكن تكبر الحواس يعنى " العين واليد والاذن والفم والانف " وتعمل فيها عصاية ومن خلف ستارة واعمل بها اسكتش


لعبة:
ممكن لعبة عبارة عن كرتونة البيض ممكن تحط في كل فاتحة منها صورة لحاجة من الحواس والأولاد تستخدم عملة معدنية علشان ينشنوا ع الحواس
والحاسة اللي المخدوم ينشن عليها يقول حاجة حلوة نعملها بالحاسة دي وحاجة وحشة مانعملهاش بيها
زي مثلا اللسان نسبح بيه ربنا ..مش نشتم بيه






http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/420385_355527627808776_100000546248467_1308241_158 3726646_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=355527627808776&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 03:40 PM
وسائل إيضاح:
فكرة ١:
ممكن ترسم على ورق كرتون ملون الخمس خبزات بس تكون ملزقهم مع بعض وتكون راسم اكتر من الخمس خبزات بس مخبيهم وراهم واول ماتقول ان ربنا بارك فى الخمس خبزات تفرد الورق كله فيبان ان الخبز اصبح كتير (تكونى عاملها زى العقد كله ملزوق فى بعض ومش موضح غير الخمس خبزات بس فى الاول ) وكذلك فى السمك.

فكرة ٢:
مثل انك وصلتك رسالة من ولد صغير قد الأولاد، محتار في موقف و مش عارف يعمل إيه: (إدي خلفية القصة) مامته إديتله ٥ خبزات و سمكتين الصبح، و دة كل الأكل اللي معاه. جم التلاميذ بيقولوله إن بابا يسوع عايزهم منه... يا ترى يدي كل الأكل بتاعه لبابا يسوع و لا لأ؟









http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/418723_355517491143123_100000546248467_1308113_302 192359_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=355517491143123&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 04:06 PM
دى متاهة لدرس السامرى الصالح

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/395750_288327181226254_100001469220334_795117_1691 02167_n.jpg

emmmy
01-30-2012, 04:12 PM



فكره فى منتهى الروعه
جديد ع جروبنا
احتاج إلى المساعدة

إسم اللعبة "احتاج للمساعدة" أو "I need help"

التحضير: غرفة بها حبال منتشرة, وتكون جميع الحبل مربوطة ببعضها, بحيث لا يكون لها بداية او نهاية مفككة.

يدخل الفريق كله في غرفة وهو عينه مربوطة بقطع قماش ويمسك كل واحد منهم بالحبل.
ويطلب من كل واحد فيهم ان يسير مع الحبل حتى يجد اخره, مع توضيح ان يمكنه ان يطلب المساعدة قائلا جملة “I need help” في أي وقت , ولكن في هذه الحالة ينتهي دوره.


الأهداف: ينبغي على الإنسان ان يتضع وينسى عزة نفسه ويعترف باحتياجه للمساعدة.
في اللعبة, قد يريد اللاعب ان يثبت جدارته وان يربح وحده دون ان يطلب مساعدة .
Ä قبل ان يطلب الإنسان المساعدة, قد تكون اهدافه خاطئة لا تؤدي إلى الحق , بسبب أنه أعمى أوبسبب عزة نفسه واعتماده على قدراته )مثل ذكاءه أو قوته) . عندما ينكسر غرور الإنسان ويطلب المساعدة, تكون له بصيرة غير مقيدة بانحساره داخل نفسه.
كان بولس يفخر ويعتمد على انه : يهودي ابن ابراهيم , فريسي , يوناني , روماني, مثقف ودارس الناموس. ولكن عندما ابصر الرب , وعلم ان اهدافه غير صحيحة وانكسرت نفسه امام مجد الرب, قبل من الاخرين ان يساعدوه . (فَاقْتَادُوهُ بِيَدِهِ وَأَدْخَلُوهُ إِلَى دِمَشْقَ) (قبول مساعدة حنانيا)
Ä يمكن للإنسان ان يستمر داخل النطاق المحدود برؤيته المحدودة إلى الأبد, دون ان يشعر بمشكلة أو باحتياج.
مثلا, ممكن ان يعيش حياته كلها دون معرفة حقيقية لله أو الطريق لله.
كان يمكن للاعب في اللعبة ان يستمر في المحاولة دون ان يطلب المساعدة. ولكن كان محتاج للمساعدة لكي يرى اكثر .
كان بولس يظن انه يقتل الناس من اجل الله , وكان ممكن ان يستمر في ذلك . ولكن اوضح له الله انه لا يستطيع ان يقوى على كلمته.فعندما ظهر المسيح لشاول وهو في طريقه إلى دمشق لاضطهاد المؤمنين وقال له: "صعب عليك أن ترفس مناخس" It is hard for you to kick against the goads أي أن لا فائدة من معاندة كلمة الرب.
Ä "اسألوا تعطوا" – لم تتأخر المساعدة عن ارشاد من يطلبها. لا يتأخر الرب ابدا عن ارشاد من يطلب الحكمة.







http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/428235_354828251212047_100000546248467_1306504_954 402874_n.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=354828251212047&set=o.291163684259080&type=1&ref=nf)

emmmy
01-30-2012, 04:15 PM
الماء يعلمنا: إنفتاح القلب للأعضاء الجدد
الهدف: إنفتاح القلب للأعضاء الجدد مثل كنيسة الرسل

مقدمة: تخيل أنك انتقلت مع اسرتك إلى حى آخر أو مدينة أخرى، فإنضممت إلى كنيسة جديدة بالنسبة لك، ماذا تتمنى أن يعاملك الخدام والمخدومين فى الفترة الأولى لانضمامك إليهم ؟؟
كيف تعامل عضواً جديداً ينضم إلينا ؟؟ هل نرحب به ؟ كيف نسلم عليه ؟ بماذا نعلق لو أعطاه الخادم مسئولية فى الاجتماع ؟؟
سنتخيل كنيستنا مثل إناء الماء وأعضاؤها، الذين هم نحن، مثل حبات الفلفل، والأعضاء الجدد الداخلين إلينا، مثل قطرات من الصابون السائل ..

الأدوات: صابون سائل - فلفل أسود - كمية من الماء البارد وأخرى من الدافئ - 2 طبق

الخطوات:
1. إملأ الطبق الأول من الماء البارد والآخر من الماء الدافئ
2. رش كمية من الفلفل فى كل طبق
3. ضع طرف أصبعك فى الصابون ثم إغمسه ببطء فى حافة الطبق ذو الماء البارد
4. كرر ذلك فى الطبق ذو الماء الدافئ

الأسئلة:
ماذا يحدث لحبات الفلفل بعد وضع الصابون، وذلك فى اماء البارد ؟
وماذا يحدث لها فى حالة الماء الدافئ ؟

المشاهده:
يتناثر الفلفل إلى الجهة الاخرى بشدة فى حالة اماء البارد، ولكنه يتناثر بصورة أقل فى حالة الماء الدافئ.

الاستنتاج:
تتجاذب جزيئات الماء إلى بعضها بواسطة روابط قوية تحاول منع اختراف الاجسام الغريبة. ولكن هذه الروابط تضعف بتسخين الماء وهذه الظاهرة تسمى التماسك cohesion .

التطبيق الروحى:
توجد روابط طبيعية بين مجموعة من البشر بسبب تشابههم. هذا هو الوضع الطبيعى لأعضاء الكنيسة الواحدة. إذا كانت الكنيسة باردة بالروح تمنع هذه الروابط الأعضاء الجدد من الدخول .. إنهم يرفضون أو على الأقل لا يرحبون به.
أما إذا انسكب حقاً روح اللـه النارى فى هذه الجماعة فانهم يصيرون مثل كنيسة الرسل فيفتحون قلبهم للجديد ليدخل بينهم بسهولة.

التطبيق الكتابى: راعوث ( را 2: 1- 16 )
1. ما هى ظروف راعوث ؟ وماذا تتصور نفسيتها حين دخولها الحقل لو كنت أنت مكانها ؟
2. هل مرت بحياتك تجربة مشابهة ؟ ماذا كنت تتمنى أن يعاملك الآخرون حينها ؟
3. بماذا أراد بوعز أن يؤثر فى نفسيتها بحديثه لها ؟ هل نجح فى ذلك كما تبين من ( ع 13 ) ؟
4. ما هى الافعال التى عملها إزاءها من ( ع 8، 9، 14، 15، 16) ؟

الآيه: "أحبوا الغريب" (تث 10: 19)

من كتاب الماء يعلمنا لأبونا القس بيشوى صدقى و هو كتاب يضم دروس روحية من تجارب علمية بالماء

emmmy
01-30-2012, 04:17 PM
افكار جديدة لدرس يونان
الفكره الاولى
ممكن تجيب عروسه صغيره وتعملها شنب ودقن وتلبسها زى بتوع زمان وتعملها طقيه كانها يونان وتعمل مركبه بالورق وتعمل كمان سمكه كبيره كانها الحوت بس تكون بقها مفتوح وتقعد تمثل الحكايه وانت وشطارتك طبعا اسلوب الالقاء عليه عامل كبير وممكن فى النهايه توزع عليهم صور يلونها الاطفال هتفرح بيها كتيييير والمره اللى بعديها اللى لون الصوره وحافظ الايه تدى له جايزه هيحب مدارس الاحد اكتر من الاول وياسلام بدل مايلونوها فى البيت تعملهم ورش عمل مع بعض وتقسمهم مثلا فريقين.

الفكره الثانيه
ممكن بدل العروسه تقص صوره يونان والمركبه والحوت وترسم على لوحه كبيره البحر وفى ظهر كل صوره تلزق مسمار وتمسك مغناطيس قوى وتحرك الصور من ظهر اللوحه طبعا الصور تكون على ورق مقوى والوحه كمان عشان تعرف تتحكم فيها
فتظهر للاطفال كانها بتتحرك لوحادها وكان فيها سحر وممكن تخليهم يعيدوا الحكايه على وسيله الايضاخ ويجربوا بنفسهم

emmmy
01-30-2012, 04:22 PM
نشاط بسيط يصلح تطبيقه بعد أي من قصص دروس مدارس الأحد للاطفال. يتخيل الطفل نفسه مراقبا لأحداث القصة. يعبر عما رآه بالرسم، أو برواية القصة من هذا المنظور الجديد.

أمثلة:
+ "تخيل نفسك سمكة في قصة يونان. يا ترى شفت إيه؟"
+ "تخيل نفسك واحد من الحيوانات في مذود البقر اللي اتولد فيه يسوع. يا ترى شفت إيه بعينيك؟"
+ "تخيل نفسك خروف صغير (في مثل الراعي). يا ترى إيه اللي حصل؟"
+ "تخيل نفسك عصفورة في (أي قصة). يا ترى شفتي إيه يا عصفورة و إنت طايرة؟"

emmmy
01-30-2012, 04:34 PM
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/403956_10150638131237216_685472215_11394217_139590 0374_n.jpg


ممكن تتكبر وتتلون وبعدها تخلي الطفل يشوفها لمدة مثلا دقيقة ولا حاجة وبعدها نشيلها من قدامة ونحاول نخلية يقول مثلا فيلبس لابس لون اية وممكن كمان نقولهم لوقا مكانة فين يعني لوقا صورتة فين ويحاول يجيبها دي مجرد فكرة بس الصورة حلوة بجد

emmmy
01-30-2012, 04:56 PM
ممكن لو سمحتو تفدوني بعمل يدوي للغيره بين اللاطفال



انا عندى فكرة يارب تعجبك -- اعملى ورق مقطع وفية اسماء ولادك كلهم ووزعية عيهم عشوائى كل مخدم هيطلع لة اسم حد من اخواتة -- وبعد كدة وزعى عليهم لوح والوان وخلى كل مخدوم يعمل رسمة - اى رسمة بيحبها شجرة قلب وردة طائر اى رسمة بيحبها وتكون كبيرة ويحط فيها المميزات اللى شايفاها فى الاسم اللى معاة من غير ما حد يركز فى رسم التانى لحد ما يخلصوا كلهم وبعد كدة اعرضى الرسموات والكلام اللى كتبوة فى بعض -- دة هيسعدهم جدا وينمى المحبة بينهم وهيخلى كل واحد يحس انة فية مميزات --غيرة شايفها فية وبكدة هيقلل عندهم نسبة الغيرة بين بعضهم

بس المخدومين ميقولوش على صاحب الاسم اللى معاهم غير فى الاخر ويكتب الاسم فى ظهر اللوحة عشان تبقى مفاجاة هتشوقهم

ريم الخوري
01-31-2012, 11:21 PM
http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/index.html

صور تلوين عن خدمة القداس الالهي

ريم الخوري
01-31-2012, 11:33 PM
تأملات علمية مدهشة
أستخدام المباديءالعلمية لتعليم حقائق من الكتاب المقدس

http://marnarsay.com/Eduction/Scince.pdf

ملاحظة لما تدوس على الرابط حيوديك للصفحة المطلوبه الصفحة دي محتاج شوية وقت ليتحمل في مربع اسود جنب استنو ا لغاية ما تكمل الدائره في حجات ووسائل ايضاح علمية جميلة اوي بتساعد في فهم الدرس الروحي ب

ريم الخوري
01-31-2012, 11:39 PM
كتاب اشغال يدويه تصلح كوسائل ايضاح للدروس
http://marnarsay.com/Eduction/Book%20works%20hand.pdf

emmmy
02-01-2012, 10:16 AM
http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_21.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target0.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_01.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target1.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_02.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target2.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_04.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target3.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_05.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target4.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_06.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target5.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_07.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target6.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_08.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target7.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_09.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target8.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_10.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target9.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_11.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target10.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_12.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target11.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_13.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target12.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_14.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target13.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_15.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target14.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_16.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target15.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_17.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target16.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_18.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target17.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_19.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target18.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_20.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target19.html) http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/thumbnails/image_03.jpg (http://marnarsay.com/Photo/Talwen_Photo/Afkharistia/target20.html)

ريم الخوري
02-05-2012, 12:30 AM
http://www.churchhousecollection.com/old-testament-sunday-school-lessons.php

موقع كتير مفيد دوسوا بس على الموقع وحيطلع ليكم صفحة فيها كتير قصص اكبسوا عليها وهي حتوصلكم لموضوعات واوراق عمل واشياء مفيدة
يا رب يكون مفيد

ريم الخوري
02-14-2012, 11:13 PM
الموقع دا مفيد جدا
http://minacenter.org/?cat=493

ريم الخوري
02-18-2012, 12:03 AM
http://www.lessons4sundayschool.com/index.php?pr=New_Testament_Coloring_Pages

magdy totti
02-18-2012, 10:34 AM
رائع بجد مجهود جميل جدا ربنا يعوضكم
ويثمر خدمتكم

ماروجيرافك
02-18-2012, 10:35 AM
بجد رائعه يا ريم
ربنا يبارك خدمتك