المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل فعلا نحن جيل فاشــــــل ؟!

جوسى
01-27-2008, 09:26 PM
هاى على احلى شباب

كثيرا مانسمع هذه الايام الناس يقولون ان:

الزمان اتغير ولم يعد مثل الأول .....يا ريت أيام زمان ترجع ...

كانوا الناس اخوان ... وكل شي كان له طعم ...

الكلام دا كثير بنسمعه في مجالس الكبار ويرون أن هذا الجيل لا يصلح لتحمل المسؤولية

وأن زماننا في كل أطرافه زمان لا يصلح للمعيشة وانه زمن الاتكال على الغير ..

نسمعهم يتحسرون على أيامهم الماضية

ويصفوننا ويصفون زماننا بأمور غريبة

فهل نظرتهم صحيحة أم أنها جائرة ؟؟

وهل هم دوما محقين فيما يذهبون إليه ؟؟

وهل يخلو عصرنا من كل شيء جميل لهذه الدرجة التي يرونها ؟؟

اريد ان اسمع ارائكم بعقلانيه دون تعصب لزماننا

فهل فعلا نحن جيل فاشــــــل ؟!!!

minabobos
01-28-2008, 12:03 AM
بجد فعلا ايام زمان كان فيها خير كتير اوى
برضو ربنا بيدبر الخير ف كل وقت

ميرسى ليكى
ومستنى راى بقه الاعضاء

جوسى
01-28-2008, 12:05 AM
شكرا بوبوس على مشاركتك
بس انت مردتش على سؤالى
هل احنا فعلا جيل فاشل؟؟؟؟؟؟؟؟

نانانادر
01-28-2008, 12:12 AM
احنا مش جيل فاشل ...بس احنا مش لاقيين حاجة نعملها...جوانا طاقات كتير بس ناقصها توجية.وارشاد

minabobos
01-28-2008, 12:13 AM
ممكن فعلا نكون كده
لان بجد احنا بقينا كسولا اوى
ومفيش حد يقدر يعمل حاجه مفيد غير قليل من الناس

Temey
01-28-2008, 01:59 AM
أنا شايفة إن اللي سبقونا ماكانوش بيعملوا حاجة زيادة وعلي فكرة الطاقات المكبوتة دي ممكن تطلع باي طريقة إذا بس الإنسان فكر وطلب مشورة ربنا ياريت تصلي الكلمات دي معايا (يارب00يمكن يكونا اللي حواليا شايفين إني صغير وإني ضعيف 00ويمكن أنا كمان أكون في نظر نفسي مش أي حاجة غير إنسان ضعيف 00لكن يارب أنا بفتخر إني ضعيف ،لأنك إنت قلت قوتتي في الضعف تكمل 00يارب داود كان صغير وجليات كان كبير لكن إنت إستخدمت داود ،وإستخدمت موسي اللي كان لسانه تقيل ،وغيرهم00من فضلك يا إلهي إستخدمني لأمجد إسمك00وخليني أمشي في الخطة اللي رسم تدبيرك الإلهي مخططهالي000أمين)

SAMOOOOO
01-28-2008, 09:29 AM
بصى ياجوسى الموضوع مش احنا جيل فاشل الموضوع ان لو تقارنو بين العصر دلوقتى وزمان هتلاقى حاجات كتير اتغيرت طبعا ده كله بالنسبه للتكنولوجيا الحديثه والانترنت لكن تخيلى لو زمان كان فى زى التكنولوجيا والانترنت دى اكيد كانوا هيعيشوا الحياه اللى الشباب عايشها دلوقتى
لكن تقدرى تقولى ان زمان كان احسن فى حاجه واحده بس هى الحب لان زمان كان اللى بيحب فبيحب عشان الشخص ذاته لكن دلوقتى اكتر من حاجه تخلى الانسان يحب الشخص الاخر طبعا انتو فاهمين قصدى
موضوع جميل واللى منزلاه اجمل
ربنا يبارك حياتك ياجوسى

جوسى
01-28-2008, 03:34 PM
احنا مش جيل فاشل ...بس احنا مش لاقيين حاجة نعملها...جوانا طاقات كتير بس ناقصها توجية.وارشاد

منور الموضوع يا نادر و انا اوفاقك فى الرأى
بس احنا بتشدنا التفاهات اكتر من الحاجات المهمه
و منور المنتدى

جوسى
01-28-2008, 03:36 PM
أنا شايفة إن اللي سبقونا ماكانوش بيعملوا حاجة زيادة وعلي فكرة الطاقات المكبوتة دي ممكن تطلع باي طريقة إذا بس الإنسان فكر وطلب مشورة ربنا ياريت تصلي الكلمات دي معايا (يارب00يمكن يكونا اللي حواليا شايفين إني صغير وإني ضعيف 00ويمكن أنا كمان أكون في نظر نفسي مش أي حاجة غير إنسان ضعيف 00لكن يارب أنا بفتخر إني ضعيف ،لأنك إنت قلت قوتتي في الضعف تكمل 00يارب داود كان صغير وجليات كان كبير لكن إنت إستخدمت داود ،وإستخدمت موسي اللي كان لسانه تقيل ،وغيرهم00من فضلك يا إلهي إستخدمني لأمجد إسمك00وخليني أمشي في الخطة اللي رسم تدبيرك الإلهي مخططهالي000أمين)

منورة يا Temey الموضوع
بس اللى سبقوا كانوا بيشتغلوا و بيتعبوا و بس لكن مكنش فى ابتكار
منورة الموضوع يا حبيبتى
و ميرسى على الصلاة الجميله دى

جوسى
01-28-2008, 03:38 PM
بصى ياجوسى الموضوع مش احنا جيل فاشل الموضوع ان لو تقارنو بين العصر دلوقتى وزمان هتلاقى حاجات كتير اتغيرت طبعا ده كله بالنسبه للتكنولوجيا الحديثه والانترنت لكن تخيلى لو زمان كان فى زى التكنولوجيا والانترنت دى اكيد كانوا هيعيشوا الحياه اللى الشباب عايشها دلوقتى
لكن تقدرى تقولى ان زمان كان احسن فى حاجه واحده بس هى الحب لان زمان كان اللى بيحب فبيحب عشان الشخص ذاته لكن دلوقتى اكتر من حاجه تخلى الانسان يحب الشخص الاخر طبعا انتو فاهمين قصدى
موضوع جميل واللى منزلاه اجمل
ربنا يبارك حياتك ياجوسى

فعلا عندك حق بس احنا بنستغل التكنولوجيا دى فى الحاجات التافهة مش فى الحاجات الكويسه
يعنى معظم مثلا اللى بيستخدموا النت بيستخدموه فى الشات و بس مفيش اى وجه استفاده منه
بس زمان كان اساسهم المحبه و التعاون دلوقتى الكل بقى بتاع مصلحته
شكرا على رايك يا سمسم و منور الموضوع
يكون معاك ما يكون عليك

جوسى
01-28-2008, 03:39 PM
منتظرة باقى ردود الاعضاء و شكرا لكل اللى اشتركوا فى الموضوع
يكون معاكوا ما يكون عليكو

SAMOOOOO
01-28-2008, 03:51 PM
اوك ياجوسى معاكى حق بيستخدموا فى الحاجات التافهه بس مش ده موضوعنا
انا اقصد ان تخيلى لو كان عندهم انترنت زمان اكيد كانوا هيعملو كده
وممكن دلوقتى البطاله هى اللى بتخلى الشباب يتجه للانترنت لكن تخيلى لو مفيش بطاله وكل واحد فى شغله اعتقد مش هيبقى فى وقت اصلا
بس زمان الناس كان قلبهم طيب وبيحبوا من قلبهم من غير اى مصلحه زى ما بيقولو
لكن كل ما كترت التكنولوجيا كتر بردو اللؤم بتاع الناس وصدقينى كتر التكنولوجيا هى اللى علمت الكسل
انتى لو جيتى شوفتى الخليج هنا هتلاقى مفيش اى جهد بيعملو الناس لان كل حاجه بقيت بمحركات والات
ربنا معاكى ياجوسى

melanora
01-28-2008, 04:00 PM
فعلا زمننا ده فية حاجات كتير غلط لكن فية بردو صح كتير
ربنا يباركك مواضيعك حلوة اوي

جورج كرم كامل
01-28-2008, 04:13 PM
مش كل الجيل فاشل
بس فيه شويه شباب محتاجين التوجيه الصحيح
علشان يعيشوا الحياه الكنسيه الصحخيحه

جوسى
01-28-2008, 08:03 PM
فعلا زمننا ده فية حاجات كتير غلط لكن فية بردو صح كتير
ربنا يباركك مواضيعك حلوة اوي

شكرا على مشاركتك يا جميل
بس قوليلى ايه الصح و الغلط اللى انتى شيفاه فى جيلنا
و مبسوطه ان مواضيعى بتعجبك و نفسى اعرف اسمك الحقيقى

و ربنا معاكى

جوسى
01-28-2008, 08:06 PM
اوك ياجوسى معاكى حق بيستخدموا فى الحاجات التافهه بس مش ده موضوعنا
انا اقصد ان تخيلى لو كان عندهم انترنت زمان اكيد كانوا هيعملو كده
وممكن دلوقتى البطاله هى اللى بتخلى الشباب يتجه للانترنت لكن تخيلى لو مفيش بطاله وكل واحد فى شغله اعتقد مش هيبقى فى وقت اصلا
بس زمان الناس كان قلبهم طيب وبيحبوا من قلبهم من غير اى مصلحه زى ما بيقولو
لكن كل ما كترت التكنولوجيا كتر بردو اللؤم بتاع الناس وصدقينى كتر التكنولوجيا هى اللى علمت الكسل
انتى لو جيتى شوفتى الخليج هنا هتلاقى مفيش اى جهد بيعملو الناس لان كل حاجه بقيت بمحركات والات
ربنا معاكى ياجوسى

ماشى يا سامو انا معاك فى رايك
انت بتقول ان كل حاجه عندك شغاله بمحركات
يعنى بيستخدموا التكنولوجيا فى عمل مفيد
لكن هنا الشباب بيقعدوا على النت
يفتحوا مواقع مش كويسه
لا هدف من الشات الا للتعارف على البنات
مفيش مواضيع جديده
انت عارف الشاتات كلها هيافه و لا بيدور فيها اى موضوع مفيد
انا مش بقول الكل وحش انا بقول الاغلبيه كلها كده
و الاقليه هى اللى ماشيه صح

جوسى
01-28-2008, 08:08 PM
مش كل الجيل فاشل
بس فيه شويه شباب محتاجين التوجيه الصحيح
علشان يعيشوا الحياه الكنسيه الصحخيحه

فعلا معاك حق يا جورج بس
بس التوجيه فيه العيب على الشباب اللى مش بيستوعبوا
اللى بيناموا فيه بيصحوا فيه
ولا جديد مش الكل بيقبل النصيحه
محدش بيتعدل غير لما بياخد فوق دماغه جامد عشان يتعدل
شكرا على مشاركتك و منور المنتدى كله
ربنا معاك فى انتظار مشاركاتك و مواضيعك

اللة يرعانى
01-28-2008, 08:10 PM
لا مش فاشل بالعكس جونا طاقات كتير بس مش لقين حد يسعدنا ويفهم افكرنا ايام زمان كانت كويسة لان مفهاش غلاء زى الايام دى وتختلف عن دلوقتى فى عادات واساليب اشكرك على السوال

aymonded
01-29-2008, 01:59 AM
طبعا لما نتكلم في هذا الموضوع لازم ننظر إليه على كل وجه ولا نتكلم من منطلق رؤية ضيقة للأمور ، أو ننظر للمراهقين اللي من الطبيعي يعملوا كل اللي بتقولوا عليه من جهة التعلق بالنت وغيره ، والحكم يأتي بعد النضوج لأن فترة المراهقة ليها دور وعامل لا يمكن إغفاله ويحتاجوا توجيه كمسئولية يهرب منها الجيل السابق ويكتفي بالنقض دون أن يقون بدوره الطبيعي والمسئولية الموضوعة عليه !!!

وعلى ما أظن أن كانت هذه التكنولوجيا عند الجيل السابق كانوا ها يصنعوا نفس الشيء عينه ...

أولاً : لازم نعرف حقيقة : كل جيل يقول على الجيل اللي بعده نفس الكلام - عن خبرة
مع أن في كل جيل عيوب وميزات ، ولا أحد يظن أن الأجيال السابقة كانت في أفضل حال ، خالي من العيوب ، هو بس مش عايز يعترف بالحقيقة متكاملة ، لأن الموضوع نسبي ، ولكل جيل رؤية خاصة عامة لكل أمور حياته ، ولن يرى - إلا القليلين فقط - في الجيل الجديد ميزاته ...

ومن الظلم الشديد أن ندَّعي على هذا الجيل بالسطحية أو أنه فاشل ، هذا ظلم وإجحاف لهذا الجيل ، الذي يراه الكثيرين بحكم السن والمعرفة أنه جيل ناقص في المعرفة والفهم مع أنه هو هو نفسه كان في نفس السن سطحي ولم يعرف شيئاً ، وتأكدوا تماماً أن الجيل السابق عنده عيوب ومشاكل ، مهما ما قال أو لم يعترف بوجودها أو حللها بشكل أفضل ليكون هو الأحسن ، هذا كذب وافتراء حقيقي !!!

وأيضاًَ الجيل السابق لم يكن عنده هذه التكنولوجيا والبعض لا يقدر أو يريد أن يتعامل معها بواقعية أو جدية في هذا الزمان ن بل يكتفي بنقضها وتوضيح سلبيتها ويصورها أنها شيطان غزى العالم كله ، بل الجيل السابق لم يكن يتصور هذا التقدم ابداً أو يتصور حدوثه !!!

والعيب مش في التكنولوجيا ، العيب في الاستخدام
يعني مثلاً لو حد استخدم السكين في القتل ، هل العيب في اختراعها والا العيب في طريقة الاستخدام ، والا العيب في اللي استغلها في شيء غير طبيعي !!!
والا العيب في الزمن والتكنولوجيا اللي عملت السكين ، والأجيال السابقة لم يكن فيها قاتل !!!
بل بالعكس ربما يكون القتل قبل اختراع السكين اشد عنفوان وشدة !!!
وهكذا في كل شيء وفي كل جيل !!!

هذا الجيل فيه كثير من لهم طاقات قوية ومعرفة عميقة ، وشباب ذات طاقة قوية جدا ، وذات تفكير صائب ، وأبسط دليل طريقة المناقشات اللي بتدار منكم جميعاً وردودكم الحلوة ، مش مبالغة مني أو كلام لغو ، إنما هناك حقائق واضحة ولها دلائل كثيرة ...

لازم نراعي التقدم واستغلال نقاط القوة في كل جيل ، ولازم يوجد سلبيات في كل مجتمع وكل جيل ، المهم كيف نتخطاها ونعبر عليها ونتعلم منها ، وكيف يسلم الجيل السابق بانفتاح الذهن والقلب خبراته ليطورها الجيل الجديد ويسمو بها ويرتفع فوق نقائصها ، و مسئولية هذا الجيل وكل جيل يأتي فيما بعد هو كيف يأخذ خبرات الآخرين ويطورها ويرفع نقائصها ويدخل في جيل جديد واعي عن من سبقوه ...

أردت بس أوضح معكم نقطة هامة باختصار وسنعاود المناقشة مرة أخرى
وشكراً على الموضوع الرائع ورأي الجميع
النعمة معك ومع الجميع آمين

اسامه
01-29-2008, 07:17 PM
على فكره الايام هى هى زمان كانت الحاجات رخيصه بس المرتبات كانت قليله ايضا واجداد اجدادنا كانوا يقولون لهم الكلام اللى بيقولوه لنا بالعكس انا ارى ان جيلنا مظلوم لان فرص العمل والزياده السكانيه وقلة الموارد وارتفاع الاسعار والمصايب اللى بتحصل كل يوم ومع ذلك هناك شباب يكافح ويبحث عن عمل ويحاول ان يتزوج داحنا ابطال والمفروض يعملوا لنا تماثيل على بسبب الايام اللى عايشنها ربنا يعوض تعب محبتك

جوسى
01-30-2008, 12:21 PM
شكرا مستر ايمن على رد حضرتك الجميل ده
حضرتك وضحت كل حاجه
و فى انتظار باقى مناقشه حضرتك الجميله

aymonded
01-31-2008, 02:34 AM
الله يخليكي يا أحلى جوزي وأنا حقيقي أشكرك كتير على مناقشاتك الحلوة اللي فيها فايدة للكل وكلها جرأة ويفها قضايا حقيقي مهمة للغاية ...

وحقيقي أتمنى من الجيل السابق ، أي جيلي والجيل السابق ، أن يقوم بواجبة المنوط به نحو هذا الجيل ليسلم له خبراته بكل وعي وانفتاح ، ليقوم هذا الجيل بتطويرها وتصحيح ما بها من أخطاء والتقدم لنحو ما هو أفضل ...

لأنه لم ولن يوجد جيل متكامل أو أفضل من الجيل الآتي ، فكل جيل وكل عصر له مميزاته الحلوة ومساوئه التي تحتاج لتعديل وتصحيح مسيرة ، وأنا في اعتقادي الخاص ، أن أحياناً من كبرياء وتعالي أو تقدير جيله أو الاعتزاز بنفسه وبكل علمه ، يقوم الجيل القديم باتهام الجيل الجديد بالنكوص وإظهار كل عيب بشكل كأن أنتهى عصر الأمجاد والصلاح والتميز ، وهذا خطأ قاتل وغير منصف ، مع أن لابد من الانفتاح على الجيل الجديد ومعرفه ايه اللي وصله لهذا الشقاء الذي يراه الجيل السابق الذي هو مسئول عن الناحية السلبية من خلال تربيته لأبنائه وتسليمهم الخط الذي يسيرون عليه ...

وأني أتعجب لماذا لا يرى الجيل السابق نقائصه وعيوبه التي بها عمل - عن دون قصد - على عيوب هذا الجيل وضيقاته وعدم الثقة في نفسه وفي الآخرين بل وتمادى لعدم الثقة في الجيل السابق كله !!!

ولن أدخل في تفاصيل التربية السيئة أو عمل الآباء على الضغط على الأبناء حتى أنهم صاروا لا يصغون لهم ، لأنهم لم يعطوهم حريتهم في الاختيار ولم يسلموهم خبراتهم في ضوء حب الله ، بأن يكونوا بأنفسهم مثال صالح لهم !!!

طبعاً مش كل الجيل السابق عمل هذا ، ولكن التهكم والاتهام الصارخ لهذا الجيل غير منصف ، فلابد من أن ننظر للأمور بشكل متكامل ، ولا ننظر للسلبيات فقط لأن يوجد إيجابيات كثيرة ، وقد تكون أكثر من السلبيات ...

آسف للتطويل وأنتظر مناقشتكم الحلوة ، باعتراض أو قبول أو تكميل ما نقص في كلامي أو تعديله ، لأن هذا هو جيلكم وحياتكم لازم تدافعوا عنها وتصححوا ما فيها من سلبيات وتقووا الإيجابيات ، وتعلنوا وجهة نظركم ورؤيتكم الشخصية بلا خجل بل بكل صراحة تامة ، ليسمعكم الجيل السابق ويحترم جيلكم وحياتكم ، ويقدم كل حب وثقه في جيلكم وأشخاصكم الحلوة ...

النعمة معك يا أحلى جوسي ومع الجميع كل حين آمين

جوسى
01-31-2008, 12:34 PM
بصراحه مفيش كلام يتقال بعد اللى حضرتك قولته
كلام حضرتك عقلانى و كله واضح و مفهوم
و منتظرين راى باقى الاعضاء

sabryhanna
02-13-2008, 06:03 PM
سلام ونعمة على انجح شباب
نحن مش جيل فاشل لانانا لم نزرع شيا لنحصد شيااااا
ان كنا فاشلين او جيل فاشل دا بسبب اننا بنحصد مازرعة الاخرين ؟؟؟؟؟
حصدنا حروب حصدنا تلوث الهواء وارتفاع دراجات حرارة الارض
حصدنا كراهية بين الناس دا ؟؟ودا؟؟؟
وكمان غلا ؟؟؟؟
لو بتحكم بالفشل شوف الزمن
شكرااااااا

جوسى
02-14-2008, 06:06 PM
ميرسى ليك
بس احنا اه لقينا كل ده
بس محاولناش نصلح الغلط
احنا بنتمادى فيه
ميرسى ليك
فى انتظار المزيد

كراكيب
02-14-2008, 10:18 PM
بصي ياجوسي انا شايف ان كل الاجيال اللي فاتت واللي جاية والحالية فيها كمية فاشلين لكن الموضوع مش موضوع زمانهم وزمانا زمان كان الوسائل ضعيفة ومكنش في نت ولا موبايل وكان في احتلال وشفنا ناس نجحت زي يوسف السباعي واحسان عبد القدوس ويحيي حقي وعمنا نجيب محفوظ وغيرهم ودلوقتي ومع التقدم في ناس نجحت زي الكاتبة (جوسي) وبرد في ناس فشلت لكن الغلط اننا نحط اخطائنا علي حاجات مش موجودة طبعا الظروف بتساعد علي الفشل او النجاح لكن هي بتساعد بس والقرار قرارنا في اي زمن واي ظروف

جوسى
02-17-2008, 08:57 AM
يا سيدى يا سيدى على الكلام الحلو الجامد ده
بس انا مش كاتبه ناجحه ولا حاجه
وميرسى على رايك

كراكيب
02-17-2008, 05:29 PM
الكلام ده لو كان جامد فهو ناتج عن موضوعك الاصلي لانه هو اللي دفعني للرد ربنا يباركك ياجمد

كاتبة

جوسى
02-17-2008, 05:46 PM
ميرسى ليكووووووووووو

و ميرسى على رايكوا فيا بس انا ولا كاتبه ناجحه ولا حاجه

شكرا ليكو

ay2007
02-19-2008, 12:10 AM
نحن لسنا جيل فاشل ولكن الحياه تتغير من حولنا فكل شى يتغير الى الاسواء ولكن مهماكان الظلام موجود ومها تكاثفت السحب والغيوم ماذال شعاع الامل موجود طول مافى الرب يسوع موجود هتكون امكانيتنا ملهاش حدود لان الله غير محدود

المتشفع بمارجرجس
02-19-2008, 12:15 AM
الله اعطانا روح النجاح وليس روح الفشل ربنا يبارك حياتك امين

جوسى
02-19-2008, 12:42 PM
اشكركوا على ردكوا
بس ربنا فعلا اعطانا روح النجاح بس احنا مش بنستفاد منها
شكرا ليكو
فى انتظار المزيد

MAGED NAGY
02-23-2008, 07:55 PM
أشكركم على الموضوع الجميل دة وأحب أقول رأيى وهو من وجهة نظرى اننا مش جيل فاشل وفي نفس الوقت ابائنا مش مخطئين لانه الحكم فى الموضوع جه بيكون من وجهة نظر عالمية اكثر من انها دينيه وبوجهة نظر أبناء العالم نجد ان طبيعه البشر تتغير بصفة يومية نظراً لما يحيط بها من عوامل تتغير هى أيضاً بصورة يومية فبالتالى يبدو لنا أن البشر يتغيرون بصفة كلية وليس بصفة جزئية لكن من وجهة النظر الدينية الأنسان هو الأنسان منذ خلق آدم حتى أيامنا هذة لان الأنسان فى علاقتة مع الله يعيش حياة لاتتغير سماتها أو ملامحها عن حياة انسان أخر يعيش مع الله ويترتب على ذلك أن كل البشر متفقون معاً فى سمات حياتهم وبالتالى فى طبيعتهم أيضاً نظراً لانهم من المفترض أنهم سوف يعيشون نفس الحياه وهى الحياة مع الله وبالتالى نصل لنفطة مهمة نفس الأنسان الذى يعيش مع الله هو الذى يعيش فى العالم أيضاً وكما قلنا من قبل أن البشر يشتركون فى صفات واحدة وهم يعيشون مع الله بالطبع أيضاً سوف يشتركون فى صفات كثيرة وهم يعيشون فى نفس الزمن فى العالم أيضاً.اذن البشر هم الذين كانوا يعيشون بالأمس هم بالمثل الذين يعيشون اليوم وهم أيضاً الشباب الذين سيصيرون أباءاً لأبناء فى المستقبل مثل آبائنا الذين كانوا يعيشون بالماضى أذن نحن ليس جيل فاشل

جوسى
02-23-2008, 08:10 PM
اشكرك يا ماجد على مشاركتك و منور المنتدى و الموضوع
ربنا معاك و يحافظ عليك

iyiy
03-01-2008, 12:04 AM
بصى احنا جيل كان نفسة يبقى ناجح بس الظروف مساعدتهوش
فبقينا نص ناجح ونص فاشل

جوسى
03-01-2008, 08:24 PM
انا بصراحه مبقتش شايفه حاجه
و مبقتش عارفه احنا جيل صح ولا غلط
كل اللى اعرفه اللى يسمع كلام كبيره هو اللى تمام
و اللى مالوش كبير يشتريله كبير

يوسف 55
03-03-2008, 09:43 PM
الموضوع مش موضوع فشل بس كسل وملهيات هذا الزمان
ايام زمان كان لا يوجد تلفزيون ودش وقنوات مفتوحة
ولا كمبيوتر ولا نت ولا شات ههههههههههة
كان والدينا يشتغلو طول اليوم وفى اخر اليوم يجلس وسط اسرتة واولادة يقضون وقت سعادة وحب بين الاسرة ولا يوجد سهر على التلفزيون بل ينامون من الساعة العشرة وكان هناك وقت للصلاة وايضا يجتمعون الاهل والجيران كل مساء يتحدثون فى كل مجال سياسى دينى فى كل شى
وكان هناك حب وترابط اكثر من هذا الايام بكتيررررررررر
حالين الابناء تلفزيون ونت وكمبيوتر ولا وقت للجلوس مع الاهل بل يكتثبون كل العادات الكويسة والمش كويسة
دى قناعتى الشخصية

مريومة90
03-09-2008, 06:58 AM
احنا مش جيل فاشل 00احنا جيل فى قوة بس مش عارفين نحركها ازاى 0مثلأ زى الألة اللى مش عارفين بتشتغل ازاى محتاجين توجية وارشاد علشان نغير المفهوم دة

aymonded
03-09-2008, 07:47 AM
كلماتكم كلها رائعة ومكملة لكل النقاط على كل وجه
وحقيقي عجبني جدا رد يوسف 55
لأنه جانب الحقيقة ومسها جدا
لأن اليوم أين الأسرة !!!
أين الجلوس وسط الأسرة والحديث الحلو والترابط بينهم !!!

حقيقي عجبي على هذه الأيام الذي سرقت أشياء حلوة كتير جداً وفرقت الأسرة وشتت الأولاد !!!
ولهفي على الأيام السابقة التي يجلس فسها الأب والأم وسط الأولاد ويتبادلون الحديث والحوار الحلو ، والصاقة التي كانت بين أفراد الأسرة التي نفتقدها اليوم بسبب الأنشغال والتركيز على المسليات التي لا تعطينا الوقت لهذا كله !!!

مع أن ممكن لو أنضلطت حياتنا بتدبير حسن سنصل لنتيجة حلوة ولكن الكثيرين أستسلموا للهو وتضيع طول النهار من مسلسل لفيلم لأنتر نت ... الخ الخ ...

أشكركم حقيقي على ردودكم التي صارت مجال حلو للتنبية والمعرفة
أقبلوا مني كل تقدير بمحبة
النعمة معكم

ramy tharwat
03-09-2008, 02:58 PM
ها انا معكم كل الايام والى انقضاء الدهر
دى كلمات السيد المسيح وبيقول ايضا انا واقف على الباب واقرع
اوضح
الجيل بتاعنا مش فاشل ومحبش الحكم علىحاجه برمتها او ان السىء يعم لا . الحكايه ان ممكن زمان كانو قريبين من ربنا اكتر منا علشان كده ربنا كان معاهم اكتر من الوقت الحالى
فاياريت كلنا نفتح قلوبنا لربنا لما يخبط على باب قلبنا ونقرب منه زى الناس بتاعت زمان

SUN_JESUS
03-09-2008, 07:59 PM
بصراحه اراء فعلا كلها رائعه

انا من وجهه نظري ان نظرتهم صحيحه 100%
وذلك لان الشباب كل همه انه يتعرف علي بنات
والبنات غالبيتهم بيحبوا يجمعوا نمر الشباب ويتسابقوا علي كدا وانا بقول غالبيه البنات مش كلهم
حتي في الكنيسه شوفت في كنايس كتير ومختلقه مش في منطقه واحده ان الشباب والبنات داخلين الخدمه لغرض الوقوف والتحدث بحجه الخدمه ودا اللي انا متاكد منه واللي اكدلي اكتر من كنيسه وانا شايف ان فعلا احنا في زمن لا نحسد عليه وشكرا

يوناثان
03-13-2008, 11:14 AM
الموضوع ده حلو بس من راى ان فى كل زمان ومكان فيه مزايا وفيه عيوب ومفيش حاجة اسمها احنا مش لقيين حاجة نعملها ! الشباب مش عايزيجرب اوبمعنى اصح يضحى فى حاجااااااااات كتيييييييير نعملها بس احنا مش عايزين

aymonded
03-13-2008, 11:49 AM
المشكلة حقيقي هو أن الشباب معظمهم بيحبوا ينظروا للأمام دون السعي الحاضر كي ما يتقدم للأمام ؛ يعني كثيرين اسمعهم أن حلمهم السفر للخارج ، ويسعوا بشدة إليه وكثيراً ما يقعوا فريسة للذين يحبون أن يستغلوا الفرصة ...
ولكن ماذا لو لم يتحقق هذا الحلم الدائم والذي صار للجميع أمل لابد من تحقيقه ، فماذا بعد !!!!!!!!!!!!

وقد سمعت كثيرين مِن مَن أعرفهم :
لو مش عرفت أسافر انا هاضيع !!!
مع أن من يقول هذا له عمل وناجح فيه ولو ركز فيه أكثر سيصير ذات شأن عظيم ، ولكنه يهمل فيه كثيراً بسبب حلم السفر الذي لا يعلم الوقت ولا الساعة التي سيسافر فيها !!!

وليس لي إلا أن أقول للجميع :
ليس عيباً أن نحلم ونكبر الحلم ونوسعه للغاية
وليس عيباً أن نحاول أن نحققه جاهدين بكل الطرق
ولكن العيب أن نعتمد على أحلامنـــــــــــــــــــ ـــــــا
وإذا لم تتحقق نخور في أنفسنا وكأن الحياة كلها انتهت

وياترى أين ربنا يسوع وحياتنا الأبدية من هذا كله !!!!!!!

أقبلوا مني كل تقدير بمحبة
النعمة معكم

SOSOGAD32
03-16-2008, 10:43 PM
الموضوع جميل جدا و ايام زمان اكيد احسن من دلوقتى لان المحبة كانت اقوى ولكننا لسنا بفاشلين و لكن لكل زمان ظروفة ونحن محتاجين ان يفهم الكبار هذاو يشجعونا دائما

جوسى
03-16-2008, 11:03 PM
ميرسى ليكوا كلكوا و اشكركوا على ارائكوا الجميله دى
ربنا معاكو و فى انتظار المويد

M@@@NOOOO
03-24-2008, 10:17 PM
ميرسى كتير اوى على موضوعك ياجوسى
وانا من وجه نظر الشخصيه ان كل جيل ياتى ينتقد الجيل اللى بعده ويترحم على
ايام جيله وده من وجه نظرى ومعرفش ايه السبب ؟
ميرسى بجد على موضوعاتك الجميله ياجوسى

جوسى
03-24-2008, 10:21 PM
اشكرك يا مانو و ربنا معاك يا جميل

مرموره
03-26-2008, 09:19 AM
احنا مش جيل فاشل بس البلد هى الى بقت فشله

بالعكس الجيل ده حاليا دماغه توزن مليون جيل من بتوع زمان
مثال بسيط انا معنديش غير 16 سنه لا اكثر ولا اقل
بس بتفرج على السياسه اكتر من اى حاجه
وده مينطبقش عليا انا بس ده على الجيل كله
احنا من كتير ماحنا عرفين الحقيقه
ومنكتير مالجيل ده عارف انه عمره ماهيعرف يحقق حاجه فى البلد ديه
و عمرنا ماهنبقى حاجه
و لان كل حاجه بقت غلط فى غلط
فاليه مايقلوش ان احنا جيل فاشل مجتش على الكلمه ديه

مافيش حاجه بقت صح اساسا
احنا مش جيل فاش بس مفيش فره عشان نبقى جيل ناجح

ميرسى يا جوسى على الموضوع الجميل ده

جوسى
03-26-2008, 10:19 PM
ميرسى ليكى انتى يا نور عينى على مشاركتك و رايك الجميل ده
ربنا معاكى يا غاليه

mero_seka
03-26-2008, 11:54 PM
أسمحولي بس أأقول أن أحنا مش جيل فاشل ، لأن ربنا لم يعطينا روح الفشل بل روح النجاح ... كل مشكله جيلنا أنه فقد المحبة و فقد كمان القدوة ... صحيح أن في عصر تقدم تكنولوجي رهيب ، لكنه كمان عصر مليان بالتفاهات القاتله لانها بتقتل في للإنسان وقته و مجهوده من غير فايده بتعود عليه ... زمان مثلا كان ممكن الشاب يشتغل و هو في الجامعة و علي ما يتخرج يكون كون نفسة و هي سنه أتنين بالكتير يكون متجوز ... لكن أحنا دلوقت اللي متخرجين من 5 سنين للأسم إما قاعدين في البيت او شغلهم مرتبه ما يقدرش علي تحديات الزمن ... حقيقي يا شباب الزمن إختلف صحيح للأسوء بس هو ده فعلاً أكتر زمن ينفع نشوف ربنا فيه بوضوح .
ودي وجهة نظري ... صلوا عني

danie68000l
04-06-2008, 10:41 AM
ميرسي علي الموضوع الشيق ده يا جوسي,
الكثير من جيلنا هذا ان كانوا شباب او شابات يدور في عقلنا هذا الموضوع, وللاسف فالكثير منا
لا يصل الي جواب يريحه من كل التساؤلات بين تغير الزمن و صعوباته و الفرق بين زمن آبائنا و
هذا الزمن الذي نعيش فيه, كل منا يقول رأيه سواء مما يراه اليوم في المجتمع او من خلال
تجربته الشخصية...
حياة التسليم يا اصدقائ هي الحل..
اهم نقطة لابد ان نؤمن بها هي اننا لم نخلق عبثآ, وان الرب منذ ولادة كل منا قد وضع خطة لحياتة,
الايمان بان كل الاشياء تعمل للخير للذين يحبون الله, ربما تحصل اشياء كثيرة في حياة كل منا لا ترضيه
او لا تتوافق مع خططنا التي رسمناها لمستقبلنا, احبائي تحصل اشياء كثيرة لانجد لها تفسير و نلوم الزمن او الظروف و البعض يلوم نفسه بالرغم من اقتناعه بعدم تقصيره في شئ.
سلم حياتك إلي الله و قل له لتكن مشيئتك لا مشيئتي, ليس معني هذا ان تقف مكانك مكتوف اليدين, بل تحرك و اعمل بجد و نشاط و سنلاحظ بان يد الرب تعمل في حياتنا و توجهنا,
ربما نعتمد علي الناس في امور حياتنا في بعض الاحيان و كثيرآ ما نصاب بخيبة الامل, بعكس الاعتماد علي الله و فهو لايخزل المتكلين عليه !
دعونا نصرخ الي الله مع بولس الرسول و نقول {سلمنا فصرنا نحمل}, سلمتك يا يسوع دفة مركب حياتي فقدها بيديك القويتان الي ميناء الخلاص, هبنا حكمتك لتدبير امور حياتنا و التغلب علي الامواج و العواصف التي تواجهنا في هذة الحياة, إن كتابنا المقدس يحوي الكثير من القصص و الاحداث التي يريد الله ان يقول لنا من خلالها سلم لي حياتك فلن اخذلك.
اعذروني احبائي اذا كنت قد اطلت عليكم الحديث, فهذا الموضوع في غاية الاهمية لكل واحد منا.

جوسى
04-06-2008, 12:59 PM
اشكركوا بجد
ارائكو فوق الرائعه

ربنا معاكو و يحافظ عليكووووووووووووووووووووو

ELMAGEK
04-26-2008, 10:17 PM
احنا فعلا جيل فاشل فزمان
مثلا مكنش حد بيهمل فى العمل
او المحاضرات بتاعتة
لاكن دلوقتى الواحد ممكن يروح الجامعة من 8 الصبح وميحضرش محاضرة
وبعدين هما كمان بيقولو فين ايام الفن بتاع زمان
واحنا كمان هيجى يوم علينا
ونقول الله يرحمك يا حكيم
يسلام عليكى يا ست
نانسى
والشحرورة هيفاء
ههههههههههههههههههههههههه ههههههه
احنا ضايعين ضايعين لا محالة
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههه

جوسى
04-26-2008, 11:12 PM

يخرب بيت فقرك
ههههههههههههههههههههههههه هههه

ميرسى يا فادى على مشاركتك

REMOO08
04-27-2008, 04:18 AM
مش موضوع فشل ...
الظروف اتغيرت كتير و كل جيل و ليه مشاكله

لو عاوزين نحكم صح ...
لو الجيل دا موجود ايام زمان و جيل زمان عايش دلوقتى ..
هل يا ترى ايه اللى ح يحصل !!!

روفــــا
05-09-2008, 09:27 PM
احنا موش جيل فاشل الشباب مبعملوش حاجة غير ان يقعدوا فى كافيه او يلعبوا او على النت دى اللى بيعمله علشان مفيش فرصة قدامهم وعلى فكرة لو الواحد فى شغل ميعرفوش وركز فيه هيبقى مميز فى شغله ميقولش دة فاشل يبقى خلاص موش هيعرف لاء بيقولوا يخلق من العالم فاسق او فاشل حاجة زى كدة وممكن العكس ممكن يخلق الفاسق او الفاشل عالم ومثل واحد زى نجيب ساويروس ابوه كان اية وهو اية دلوقتى هى الحكاية كلها مجرد فرصة ونظرتهم بيشوفوها على اللى قدامهم بس لما يلاقيهم حاجة تانية هيغيرو نظرتهم برضة نفس المثل نجيب ساويروس ابوه قال فى برنامج انه موش كان متوقع ابنى يبقى كدة وكل حاجة موجودة فى مصر والخير كله.
بس على فكرة يا جوسى انا عمرى ما اقتنعت بمثل من الامثال اللى بيتتقال
ويلا ادعيلى وصليلى وموضوع هايل وجميل
وادعيلى كدة اخلص وربنا يقدرنى واعرف اسافر برة

جوسى
05-12-2008, 10:31 AM
اشكرك يا روفا و يكون معاك ما يكون عليك
و اشكر باقى الاعضاء اللى شاركوا فى الموضوع
ميرسى ليكو و ربنا يحافظ عليكو

mido5
05-12-2008, 11:01 AM
معلش اعظرونى علشان الامتحانات ويريت وانتم بتصلاة تدعولى انا اسمى مارك وادعو الى كل عندهم امتحانات وادعو الى فى ثانوى زى وانا اول واحد بدعى اهو يارب وفقنا ج
mark_mark146+

mido5
05-12-2008, 11:05 AM
[quote=danie68000l;149410]ميرسي علي الموضوع الشيق ده يا جوسي,
الكثير من جيلنا هذا ان كانوا شباب او شابات يدور في عقلنا هذا الموضوع, وللاسف فالكثير منا
لا يصل الي جواب يريحه من كل التساؤلات بين تغير الزمن و صعوباته و الفرق بين زمن آبائنا و
هذا الزمن الذي نعيش فيه, كل منا يقول رأيه سواء مما يراه اليوم في المجتمع او من خلال
تجربته الشخصية...
حياة التسليم يا اصدقائ هي الحل..
اهم نقطة لابد ان نؤمن بها هي اننا لم نخلق عبثآ, وان الرب منذ ولادة كل منا قد وضع خطة لحياتة,
الايمان بان كل الاشياء تعمل للخير للذين يحبون الله, ربما تحصل اشياء كثيرة في حياة كل منا لا ترضيه
او لا تتوافق مع خططنا التي رسمناها لمستقبلنا, احبائي تحصل اشياء كثيرة لانجد لها تفسير و نلوم الزمن او الظروف و البعض يلوم نفسه بالرغم من اقتناعه بعدم تقصيره في شئ.
سلم حياتك إلي الله و قل له لتكن مشيئتك لا مشيئتي, ليس معني هذا ان تقف مكانك مكتوف اليدين, بل تحرك و اعمل بجد و نشاط و سنلاحظ بان يد الرب تعمل في حياتنا و توجهنا,
ربما نعتمد علي الناس في امور حياتنا في بعض الاحيان و كثيرآ ما نصاب بخيبة الامل, بعكس الاعتماد علي الله و فهو لايخزل المتكلين عليه !
دعونا نصرخ الي الله مع بولس الرسول و نقول {سلمنا فصرنا نحمل}, سلمتك يا يسوع دفة مركب حياتي فقدها بيديك القويتان الي ميناء الخلاص, هبنا حكمتك لتدبير امور حياتنا و التغلب علي الامواج و العواصف التي تواجهنا في هذة الحياة, إن كتابنا المقدس يحوي الكثير من القصص و الاحداث التي يريد الله ان يقول لنا من خلالها سلم لي حياتك فلن اخذلك.
اعذروني احبائي اذا كنت قد اطلت عليكم الحديث, فهذا الموضوع في غاية الاهمية لكل واحد منا.
mark_mark146

nady nader
05-17-2008, 06:25 PM
جوسى صديقى 00 زمان كان كل شىء يحدث بتانى وبدون لهوجه اسف للتعبير كان كل شىء تريده كنت تستطيع ان تحصل عليه 00 لان الطمانينه كانت تسكن القلوب00 اليوم الخوف يملىء القلوب فهربت الطمانينه00 واى عمل صديقى تحب ان تنجزه بنجاح لابد ان تكون من الداخل مطمئن لنجاحه والاطمئنان صديقى ايمان 000 بايه بقى...؟؟؟؟؟؟ بان الله موجود++++ يعمل معك+++ ويشجعك وحينئذ صديقى حينما تشعر بوجود الله معك يذهب عنك الخوف ويحل محله الاطمئنان وتعود الدنيا زى زمان .......

nady nader
05-17-2008, 06:46 PM
العيب فينا لبس عيب زمان000 فالارض ارض والمكان مكان000 فالنهر يجرى يملىء الوديان000 والشمس نورا تملىء الاركان000 انما الانسان يا جوسى لم يعد انسان... لم يعد انسان ...لم يعد انسان ........ تحياتى لك.....

جوسى
05-18-2008, 12:08 PM
ميرسى ليك يا نادى
وعندك حق
الطبيعه زى ما هى بس احنا اللى بنتغير
اشكرك

keroo82
05-30-2008, 05:21 PM
انا ليه وجهة نظر مختلفه في الموضوع ده وهى ان طبيعة عقل البشر بيرفض كل حاجه جديده عليه. السبب في ده انه بيديه احساس بالامان.

لو سألت اى حد كبير هيقولك انه هو كمان كان بيتعرض للنقد ده زمان.

و احنا كمان لما نكبر و يبدأ اولادنا يكبروا هنفضل ننتقد تصرفاتهم لانى دى طبيعة البشر.

احنا مش فاشلين و لكن مختلفين و ده سبب الانتقاد.

ماتزعلوش بكره احنا اللى ننتقد و عيالنا يشتكونا في المنتديات

جورج وهيب
06-07-2008, 04:20 PM
اكيد كل جيل لة مشاكلة واخطائة ولكن صعب ان نصف كل هذا الجيل بالفشل لانة اكيد هناك اولاد لله فى هذا الزمان لان الكتاب يقول انتم ملح الارض فان فسد الملح فبماذا يملح وايضا الله يعمل فى اولادة ويعطيهم النجاح كما قال الكتاب((كان الرب مع يوسف فكان رجلا ناجحا)) . اطلب من الله ان يعطينا جميعا روح النجاح لا روح الفشل امين. ((شكرا على هذا الموضوع الجميل ويوعوص تعب محبتكم)).....

peter gerges
06-08-2008, 11:25 PM
عايز اقول ان الزمن اللى احنا عايشين فيه ملىء بكل العادات السيئه ولا فيه خير ولا عمل ولا محبه ولا احترام ولا ناس طيبه فعلا زمان زمن الخير واللى يقول خير كده اسف يبقى انسان موهوووووووووووووووووووووو ووووم

peter gerges
06-08-2008, 11:26 PM
الغلط مش علينا احنا الغلط على .............................................
أكيد فهمتونى

kimo2010
06-09-2008, 11:31 PM
:em4500:هما شيفين كدة علشان خاطر أن أحنا مش بنحاول نكتهد فى حاجة ونكملها لكن بنيجى فى نص الطريق ونقول أة لألأ أا مش هقدر أكمل يمكن مش كلنا بنعمل كدة لكن معظمنا هوالى بيعمل كدة علشان كدة ألى بيحولة يمشوا صح متخدين فى الرجلين kmio2010

جوسى
06-10-2008, 09:00 AM
اشكركوا على الاراء الرائعه دى

ميرسى ليكو

ربنا معاكوا

فى انتظار المزيد

جورج كرم كامل
06-13-2008, 08:30 PM
بجد انا ابتديت احس ان الجيل ده فاشل
بكل ما تحمله الكلمه من معنى
بس مبقولش كده على ولاد الكنيسه
اوعو تفهمونى غلط

القيثارة
06-15-2008, 08:45 PM
اى شخص يقول ان الجيل ده فاشل ..اسف هو اللى فاشل سبب ذالك ان مصر من حوالى 20 سنة كان عددها حوالى نص العدد الحالى .وكانت الحياة سهلة جدا والشغل سهل ..لكن الان الموضوع الان صعب جدا .ومع ذالك بنشتغل و بنتعب وندرس فى نفس الوقت هما عايزين اية تانى ...ارحمونا

القيثارة
06-15-2008, 08:51 PM
اسف يا شباب لو كان ردى قاسى .....

kokodody66
06-16-2008, 11:11 AM
ههههههههههه
ايوة احنا جيل فاشل
عشان احنا بجد بنتكل على الغير

فله
06-23-2008, 03:09 PM
احنا جيل المستقل وفى ادينا اننا نغير ونبتكر

سيمون سمير
07-08-2008, 05:16 PM
لا مش جيل فاشل مش كل الى فى جيلنا عندهم سلبيه هو بس العصر تطور والناس ابتدت تتطور فالجيل الى قبلنا مكنش يعرف التطور ده بس الناس فى الزمن ده كانوا مخلصين وعندهم امانه انا مش قصدى ان الجيل بتاعنا معندوش لا عندنا بس بنسب متفاوته وفى ناس معندهاش خالص

اوزاوزه
07-10-2008, 02:07 PM
بصو انا راى اننا لو جيل فاشل يبقى بسبب الاهالى هما اللى ربونا على الدلع والاعتماد على الغير , وكمان البلد مش بتعتمد على شباب عشان كده مينفعش الحكم ييجى من البلد ....
لكن لو بصيتم على ctv هتلقوا انى كل اللى شغال فيها شباب والقناه قدمكم ناجحه اووووووووووى.
يبقى شبابنا مش فاشل بجد بس محتاج فرصه مش اكتر.

kmaarama
07-21-2008, 11:04 AM
الموضوع مش احنا جيل فاشل الموضوع حكاية تكنولوجيا احنا فى حاجات كتير موجود دلوقتى مكنتش موجود زمان زى النت والاميل زمان كانت الناس بتكلم مع بعض بالابوسطة دلوقتى البريد الكترونى والموبايل
:8:

maro$$
07-31-2008, 11:16 PM
انا شايفة فعلا اننا جيل فاشل:-
لا نستطيع مواجة الامور
ننتظر المساعدة فى الازمات
ونتيجة للظروف الصعبة التى تحيط بنا نبقى معتمدين على الاهل فى كل شى
الحياة المرفهة التى نعيشها
فى دلع اكتر من كدة

rmio
08-18-2008, 06:06 PM
اولا السلام لكم
ثانيا مرسى على موضيعك الجميلة يا جوسى
ثالثا احب ارد على موضوعيك يا جوسى
1-احنا مش جيل فاشل
انكانة ظروف المعيشة زادة صعوبة
لكن يوجد شباب كثير جدا وشبات ايضا
حققو ا انجازات ونجاح كبير جدا
ولكن كسل بعض الشباب والبحث عن الاعزار
هذا ليس عيب فى الظروف ولكن فى الشاب نفسه نتيجة
عدم الاجتهاد- الكسل-التواكل

2- الفرق بين الماضى والحاضر
ازذا كانت بعض ظروف المعيشة زادة صعوبة

لكن فى مجالات كثيرة جدا افضل
رغم ارتفاع الاسعار
لكن المستوى الرفاهى والمعيشى اعلى من الماضى

3-بالنسبة للكنيسة
اعتقد الخدمة تحسنة جدا
انتشرة الخدمة فى معظم القرى والاحياء
(الذين ليس لهم احد يزكرهم )
وانتشر التعليم الكنسي وتعددة وسائله

ويكفى ان اقول ان قنات اغابى وقناة ctv هى بالحقيقة كنيسة فى كل بيت

3-الانتر نت
وما تقدمه المنتديات والجروبات من خدمات
وتعاليم مسيحية وعظات وترانيم
فهى تشغل وقت فراغ الشباب بالسيد المسيح والكنيسة
بدلا من ان ينشغل بالعالم
كما ما يستفيده من هذه المنتديات من
معرفة عميقة عن الكنيسة
واللهوة والعقيدة والطقس

اخيرا
لا يوجد عزر لاى شاب فى هذه الحياة

نعيب زماننا والعيب فينا
وما لزماننا عيب الا بينا

اذا كنة اخطئة فى شىء ارجو التصحيح

ازكرونى فى صلاتكم

george89
11-14-2008, 12:01 AM
اولا شكرا كتير جوسي على ها المضوع لأنو الحق معك كتير منسمع هاي الكلمات من الكبار
1 - بزمان يلي كانو عايشين في اهلنا وكبارنا كانو كلن عايشين بي مناطق متقاربة والضيع كانت صغيرة وحتى بالمدن كل اهل حارة بيعرفو اهل حارتن
2- هنن كانو ما عندن شي من المغريات يلي هي موجودة هلق يعني هلق الانسان بيلاقي كتير من مغريات الحياة واصلة لعندو من انترنت ومن قنوات فضائية .
3 - بالنسبة للبنات ما كان في بنات يطلعو من البيت ويلتقو مع شباب يعني كان الشب محرم عليه يشوف البنت والبنت محرم عليها تقريبا انو تشوف الشب .
يعني انا بستنتج انو يلي بيعيش بي هاد الوقت وبيضل مؤمن وبيخاف الله ودائما شاغل اهتمامو الاول كلام الله افضل بي كتير من يلي كان بي نفس اعمالو من زمن كبارنا لأنو هنن كانت كتير هينة عليهن انو يعيشو حياة بعيدة عن الخظيئة اما لحنى منهرب من الخطيئة وهي بتلحقنا .
وكمان في شغلة انو كمية وفيرة من الشباب والبنات بي جيلنا الحالي عندن كتير اعمال سيئة بس بتلاقي ودائمان انو في ناس ورغم تحديات الزمن والتكنولوجيا مازالو واقفين على اقدامهم ومازالو مع الرب وان شاء بيضلو وبيهتدي الضالين
بقى لحنى ما فينى نحكم على المجتمع من واجهتو لحنى لازم نتعمق في ونعرف كل اعضائو

نايف ميدع
11-14-2008, 12:36 AM
الموضوع كبير جداً محتاج نظره فاحصه ودقيقه .الزمان يتغير بستمرار من زمن الخليقه وحتى الأن ولكن نحوى الأفضل تصور في ايام السرعه والتطور في كل شيء حتى الولاده الطبيعيه صار لها أمور جديده (الأيكو رباعي الأبعاد) نحن في زمن الخيارة الكثير والمحتاجه كثير من الدرس والتخصص في المجال الواحد يوجد عشرات التخصصات . وكيف نكون جيل فاشل الفاشلمن لايستطيع مواكبة الزمن .

lawyer
11-14-2008, 06:09 PM
طبعا الموضوع جميل جدا و اراء الاعضاء و مناقشاتهم اجمل
و الفكرة مش ان احنا جيل فاشل بس كل الحكاية ان نسبة من الشباب
ضاع منهم الهدف في الحياة فيحس ان حياتة ليس لها معني و دة بينعكس
على الحولية ودة بيخلي البعض بيقولو انة جيل فاشل

اسف على الاطالة و اذكروني في صلواتكم

lolopoptp
12-06-2008, 09:50 PM
جميل اووووى عندك حق موضوعك جة فى وقتة

aser
12-07-2008, 08:02 PM
لابد نعرف الاول يعنى ايه فاشل فاشل فى ايه يعنى بالعكس ده جيل التكنولوجيا والكمبيوتر و الانترنت والموبايل الى اّخر وسائل التكنولوجيا الموجودة لا لا فاشل ايه بس وكمان ده فى الجيل ده شباب يفرح

المهندسة كيتى
12-08-2008, 08:36 PM
احنا جيل فاشل؟؟؟؟؟
اه احنا جيل فاشل
جيل النت والشات
جيل الموبايلات والمسجات
جيل كلامنجى
جيل بتاع مظاهر
جيل بتاع معاكسات
جيل بتاع تسالى
جيل بتاه هزار عمال على بطال
جيل بنات وولاد مش ولاد يسوع
احنا مسيحين بالاسم
يسوع كتييييييييييييييييييييييي ييييييييييير زعلان على ولاده
يسوع عايز ولاده كلهم معاه
اكيد احنا جيل مش اى جيل
والى جاى اصعب
ربنا مع كل البنات والاولاد

aser
12-09-2008, 12:19 PM
اريد الرد على مهندسة كيتى صعب جدا ان نتناول الموضوع كله بالتشاؤم احنا اولاد يسوع و مش مسيحين بالاسم ودايما فى شباب ناجح مش فاشل و هايف الشباب بخير مالى الكنائس والاديرة بيصلى و يصوم ويعترف ويتناول يا اختى مش كل الشباب وحش ومش كل الشباب حلو وربنا معاكى aser

جوسى
12-09-2008, 10:38 PM
ميرسى كتير على مشاركتكم فى انتظار المزيد
ربنا معاكو

مارك ملاك جون
12-13-2008, 03:32 PM
علا فكره ناس زمان كانو بيتعاملو مع بعضهم بلبركه لكن زمنا دلوقتى معاك جنيه بتسوه جنيه والناس حالين مبتسيبش حد فى حالو لكن زمان كان فى طيبه لكن فى زمانا اتزرع الشر الاخ بيكره اخوه بسبب الفلوس واتمنا من ربنا يسوع المسيح انه يزرع المحبه فى قلوبنا جميعان امين واحنا عندنا فى الاقصر صورت العزراء مريم بتبكى فى مازار الانبا ونس يا ريت نسال نفسنا الصوره بتبكى ليه ايه السبب

جوسى
12-13-2008, 03:54 PM
اهلا مارك منور المووضوع والمنتدى
وبعيد احنا طلعنا قرايب انا زيك من الاقصر
واكيد صورة ماما العدرا بتوصل لينا رساله
ميرسى ليك وربنا معاك

peter333
01-03-2009, 04:27 PM
شكرا يا جوسى على الموضوع الجميل دة
هو فعلا زمان احسن من دلوقتى فى حجات كتير جدا
زى الخير المحبة التسامح الاخوة الوحدة الوطنية و عدم ارتفاع اسعار السلع و السكن و المعيشة و المواصلات
اما دلوقتى بيعم الكره و الانانية و الحقد و الحسد و عدم الاحترام و انعدام الضمير و القلوب المتحجرة و عدم التدين و ايضا ارتفاع اسعار السلع بطريقة غير طبيعية بسبب الازمات الاقتصادية الدولية و السرقة و اختصاب حق الفير و الاعتدأ الوحشى على الفتيات بدون ادنى ضمير و الحروب و الكوارث الطبيعية و الصناعية
و انا فى اعتقادى ان ما يحدث فى هذا الجيل لسبب واحد فقط و هو قرب المجيئ الثانى لملك الملوك و رب الارباب
وربنا يجعل لينا نصيب فى ملكوت السموات

يحنا1975
01-11-2009, 02:54 PM
بشكل عام مش الجيل ده جيل فاشل بل كل ما نبعد عن الله بنفشل لما نشجع الفيديو كليب بتاع الإغراء بنفشل لما نتبع شهواتنا بنفشل لما ما نرحش مدارس الاحد بنفشل لما ما نرحش الكنيسه و نحضر القداسآت بنفشل لما نشوف افلآم هبطه - و هي كتيره الأيام دي - بنفشل و لما نطبقها بنفشل اكتر و الحجات دي كتيرة اوي مش حقدر اعددها دلوقتي بس إنتو فهمين كل حاجة . انا بقول إنه الاشياء الفاشله في زمنا ده اكتر من الزمن السابق و نحن لسنا حازمين في حياتنا و نتبع الحجات الفاشله دي علشان كده و للأسف نحن جيل فاشل او الكبار سنا" بيقولو كده :-)

قبورونا تبنا قبل ان تبنا ، ، ، فيا ريتنا تبنا قبل ان تبنا !!

المجنونه
02-02-2009, 08:55 PM
انا رأى ان فعلا زمن زمان جميل كان فيه المحبه الروحنيه الكلام الصح كان فيه الخوف على بعض كان فيه كل شىء حلو احنا دلوقتى مش شايفينه انتى عارفه ان احنا دلوقتى بناسى من الاخوات والابناء لما بيقتلوا فى بعض علشان الفلوس وكمان يضردو الام علشان يتجوزوا فى الشقه واشيااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااء كتيــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــره انتم مش حسنها قد الى بخرج ويشتغل ويضلع عينه علشان القرش احنا فعلا مش همامنا غير الفلوس والبس والاصحاب الى نصاحبهم مش اى حد لازم يكونوا ناس معينه فاهمنى يارب تكونوا فاهمين قصدى احنا نشكر ربنا ان احنا عيشين من اجل امنا وابونا والبر فى ايمانه بربنا من غيره كنا ادمرنا زى اى انسان مدمر دلوقتى فى زمنا

المجنونه
02-02-2009, 08:59 PM
http://www12.0zz0.com/2008/12/31/15/301594072.jpg (http://www.0zz0.com/) يارب نكون دلوقتى ايد واحه زى زمان لكن دلوقتى الكل بيخاف على نفسه يبقى احنا كده جيل كويس ام جيل فاشل

المجنونه
02-02-2009, 09:18 PM
[انا رأى ان كان زمان جيل جميل احسن من دلوقتى لوتلحظى زمان كان فى الخوف المحبه المساعده الماونه كااااااااااااااااااان كتير من الاشياء الجميــــــــــــــــــــ ــــــــــل لكن احنا فى زمانا ده مش فيه اى حاجه من ده غير فين وفين ولو لقينا ده يكون مش عنده كرامه صح املا جيل زمان كان بيخاف على بعضه لكن جيل دلوقتى بياكل فى بعضة علشان الفلوس لوكنت مش مصدقين اعرفو ان اقرب فرصه لجلنا ده حدث اكبر الحوادث للااخوات بيقتلول فى بعض وكمان الابن يعدتى على امه وابوه يوم لما يكونه فى شده الحاجه للمساعد هل هذا جيا مستقبل ام فاشل؟ لو تعرفو ان احنا عيشين بنعمت ربنا وحفظه علينا ودعوت امنا وولدنا يارب تكونو فاهمين ان ده مش جيلنا المستقبل الصحيح صح ام انا غلطانه اعرفوه زمان كنا ايد واحده فى كل حاجه

ميزوا
02-10-2009, 03:38 PM
انا شايف ان اغلب الجيل دلوقتى هو فعلا جيل فاشل ،جيل مش همة غير منظرة وشكلة وانة عايز يصاحب دية ودية ،وممكن يكون السبب فى دة هو التكنولوجيا ،وطبعا فى فرق كبير جدا بين زمان ودلوقتى ،زمان كنا نحس ان الحياة هادية قوى ،لكن بردة فى جزء من الشباب كويسين
وبيعملوا حاجات وجادين ،لكن الجزء دة قليل .
شكرا ياجوسى على موضوعك
ربنا يباركك

armia1987
02-15-2009, 07:55 AM
لكل شى تحت السموات وقت

Madares-Ela7d
02-22-2009, 05:34 PM
فعلا زمان كان له طعم مختلف عن الايام دى لانه كان فى الحب والمودة والترابط بين الناس حتى التعصب الدينى مش موجود وحاجات كتير
لكن جيلنا مش فاشل ابدا جيلنا بيمر بظروف اصعب من اللى قبله ولكنه بيحاول ويتعلم ويجرب ويواجه مشاكل سواء فى التعليم ولا الشغل ولا الارتباط ولامشاكل اقتصادية وبرضه بيحاول وبيخلق مجموعة الاصحاب عشان يحسوا بحلاوه الدنيا

lolaemo
02-22-2009, 11:11 PM
احنا مش فاشلين بس كسولين عاوزين الحاجة على الجاهز مش عاوزين نتعب من كتر الجلوس على النت وعلى الكافيتريات وفى البيت
والمشكلة ان البلد مش مدية لحد الفرصة انه يطلع اللى جواه

ramysefen
03-17-2009, 07:02 PM
سلام ونعمة
احب بدايه اشكر حضرتك علي الموضوع دا
لانه فعلا وفي هذه الايام الكل يترحم علي العصر السالف
وينتاب الشخص المستمع لكلمات التاسف شعور بالحسرة
والتمني لو كان يعيش ذللك العصر الذهبي..
نحن في مصر نمر بمراحل التغير فيها محكوم بالتغير الاقتصادي
فما قبل الثورة يختلف عنه بعدها مباشرة
يختلف عن ما بعد الانفتاح الاقتصادي اي مابعد الحرب اقصد حرب اكتوبر
ويختلف عما في التسعينيات ويختلف عما يحدث الان بعد الالفيه الثالثة
وبعد 11 سبتمبروبعد الازمه الاقتصاديه الحاليه في كل ارجاء العالم
شاننا في ذللك شان العالم كله التاثر بالمتغيرات المحيطة بنا
فلو حسبنا الشباب حتي سن 35 مثلا
دا معناه اننا عشنا 3 حقب ابتداء من 1974
ودي مرحله انفتاح اقتصادي +عدد سكان قليل+مشكله مابعد الحرب من استعاده للاقتصاد الذي انهكه الحرب ودي مرحله انتقاليه
طيب نزود كمان 10 سنين....يعني سنه 1984
هنا بدانا نشم نفسنا شويه والوضع اتحسن+زياده سكانيه+قله الدخل
طيب كمان 10 سنين....يعني 1994 وهنا عدد السكان تضخم
والبطاله زادت ومشاكلها ظهرت
ومننساش فترة الثمانينيات ....حيث انطلاق وابل الارهاب
وتضييق الخناق علي الاقباط في معظم الوظائف الحكوميه
والجامعات...
بعد الالفيه الثانيه وبدا الالفيه الثالثة والتي نحن فيها الان
ظهرت المشكله الاقتصاديه العالميه

اسف يا جماعة لم اقصد ان احبطكم لكن صدقوني عندما نعي جيدا
ونلم بتلابيب مشاكلنا ألم نستطع حلها فعلي الاقل نستطيع التعايش معها
الناس زمان ...........عددها كان قليل
والناس دلوقتي..........عددها رهيب
فطبيعي السرعة في كل شئ تختلف
العالم زمان...........ظروفه مختلفه
العالم دلوقتي.......ظروفه سيئه ازمات اقتصاديه وحروب
فيبقي طبيعي جدا احنا برده نتاثر
واحنا الشباب ملناش ذنب
يعني طوابير الخريجين كل يوم بتزيد
واحنا مغلوبين علي امرنا
بس مش فاشلين.....فالله لم يعطينا روح الفشل
والكتاب يحثنا دايما للنجاح ....اروم ان تكون ناجحا كما ان نفسك ناجحه
اسف للتطويل....والرب معكم

ramysefen
03-17-2009, 07:16 PM
ارجو من اختي المجنونه
توضيح فكرة وضع صورة لغزة؟

love_lorn199
04-10-2009, 01:53 PM
كل وقت ولوة اذانو
يعنى الناس بتوع زمان لو عايشين فى زمنا دا كانو هيعملو زينا

ايساك
04-22-2009, 02:37 PM
بصى يا جوسى انا شايف اننا مش جيل فاسد بس الظروف اللى حوالينا

مش مساعدنا واللى بيقولوا علينا جيل فاسد دول عالم فاضية وبتتكلم وخلاص ولا يعرفوا حاجة عن معانتنا .زمنا غير زمنهم وميرسى خالص على موضوعك الجميل دة

samehtakla
05-05-2009, 12:59 AM
مشكله شبابنا انهم يديروا حياتهم كشباب العالم الغير مسيحي وتصرفاتهم توضح كل ذلك ولكن ممكن فعلا يعتمد عليهم في ظل تواجدهم في الكنيسه وحضور القداسات والاجتماعات وبعد ذلك يعتمد عليهم وتتمسح فكرا انهم شباب فاشل ودائما صلوا من اجل شبابنا

mina noshy
05-08-2009, 01:25 AM
:8:هاااااااااى انا عضو جديد ممكن اقول رأيى
الشباب الأن عايزين الحاجه السهله عايزين يكونو على مكتب مش عايزين يتعبو انا دبلوم
والأن انا شغال فى شركه كمبيوتر فى الحسابات
لآكن صدقونى انا تعبت جداً لحد موصلت للحسابات
اول مشتغلت اشتغلت فى المخزن والأن انا فى
الحسابات ياريت تتعبوا عشان تلائو

``DODO``
05-10-2009, 01:53 PM
انا دينا عضوة جديدة
ممكن اشارك معكم فى الموضوع دة
انا رئى انا احنا مش شباب فاشل
بس الدنيا دلوقتى غاليا جدا ومنعانا نقدم نفسنا صح
الدنيا بتدينا اليئس وهو دة اللى يخلينا نقول
((خربانة ..خربانة))لية انا مبقاش فاشل

ماريان سعد
05-16-2009, 05:05 PM
بجد احنا فعلا مظلومين

bolboladra
05-16-2009, 06:32 PM
لا تكتم خطاياك
مَنْ يكتم خطاياه لا ينجح، ومَن يُقر بها ويتركها يُرحم ( أم 28: 13 (http://www.taam.net/bible/proverbs/pro28.htm#pro2813) )

دعوة الله للناس هي دعوة للخلاص، فهل الله يدعو أُناسًا أحرارًا؟ كلا، إنها دعوة لمَن قيَّدتهم الخطية بحبالها.

ودعوة الله للناس هي دعوة للراحة، فهل الله يدعو أُناسًا ناعمي البال مُستريحين لا يهددهم خوف؟ كلا، إنها دعوة لمَن تعبت ضمائرهم، ومستقبلهم يُخيفهم.

ودعوة الله للناس هي دعوة للشفاء، فهل الله يدعو أُناسًا أصحّاء؟ كلا، إنها دعوة لمَن أعيَتهم وأمرضتهم خطاياهم وشهواتهم.

وبعض ممن انفتحت عيونهم على قيودهم وأحسّوا بشقاوتهم وما يُخيفهم، وثقلت على أنفسهم وطأة المرض الروحي، يخشون أن يعترفوا بذنوبهم وينشروها أمام الله. يصادقون على أن الخطية خاطئة، وليس وراء الشر إلا التعب والضرر، ولكنهم يتكبرون فلا يضعون أنفسهم بين الخطاة المحتاجين إلى خلاص، ولن ينالوا خلاصًا ما داموا يكتمون خطاياهم.

إن الخطايا تُغسل بدم المسيح إذا كان الاعتراف بها كاملاً أمام الله الذي أخطأت النفس إليه أولاً قبل أن تخطئ إلى القريب. إنك لا تستفيد شيئًا من مجرد الموافقة على أن الخاطئ يستحق العقاب، بل الفائدة كل الفائدة في أن تعترف بخطاياك فتتطهر فعلاً من أقذار الميول والشهوات والأفكار الرديئة.

في إحدى قرى الريف شاهدتُ امرأة تأتي إلى حافة النهر وفي يدها صُرة من الملابس القذرة، ولكنها لم تفتح الصُرة، وبدلاً من أن تُخرج كل قطعة من الملابس وتغسلها وتعصرها وتنظفها، خوفًا من أن يرى الناس قذارة الملابس، أمسكَت بالصُرة مربوطة كما هي وأنزلتها في الماء وأخرجتها، وكان ذلك على دفعات، ثم عادت بها إلى منزلها. هل تظن أن مثل هذه المرأة غسلت ثيابها فعلاً؟ إنها أتت إلى الماء بثياب قذرة وعادت إلى بيتها بنفس الثياب ونفس القذارة. هكذا الذين يكتمون خطاياهم ولا يعترفون بها. أما الذي يأتي إلى مخلص الخطاة ويقول له كل شيء بلغة صريحة، ولا يخاف من أن يفضح نفسه في حضرة الله، فهذا هو الذي يخرج من قدامه مُبررًا ومُطهرًا.

هذا هو طريق الله للحصول على البركة، طريق الحكم على الذات وعلى الأفعال في نور حضرة الفاحص للقلوب والكلى

جاكى انا
05-16-2009, 07:38 PM
صح الكلام دة احنا جيل فاشل عندنا فرص كتير احنا بنضيع الفرص فى حاجات ملهاش لازمه كمان مفيش حد بيخاف على حد زى زمان

The Angle
05-20-2009, 03:18 AM
سلام ونعمة
ها اتطفل عليكم واقول رايئ
هو ايه الاختلاف؟
انا بالنسبالى مفيش حاجة اسمها جيل فاشل او لا
لان كل واحد فينا مختلف عن الاخر يعنى انا اقصد ان كل واحد فى البشر الموجود على وجه الارض مش بيفكر زى التانى
وحتى لو لقيت تشابه بتلاقى اختلاف دى نقطة
اما موضوع اننا جيل فاشل ولا لا
اللى قال كده شايف الجيل من وجهة نظره بمعنى انه مثالا شايف ان ابنه بيقعد على النت كتير او بيدخن ومش عارف ايه.........
ياجماعة حاجات زى كده
لاكن كل واحد فينا شايف الموضوع من وجهة نظره هوه مش حد تانى
وربنا يرحمنا

بيشوى عشم
05-31-2009, 02:28 PM

بس يريت نسمع كلمه ربنا اكتر

alber helme
07-09-2009, 02:20 AM
شكرا لك والموضوغ جيد ويستحق المناقشة. جاء فى بعض المشاركات (زمان كان احسن فى حاجه واحده بس هى الحب لان زمان كان اللى بيحب فبيحب عشان الشخص ذاته ..الخ.) وهذا هو صلب الموضوع لانه من اساسيات العقيدة المسيحية الايمان والرجاء والمحبه ولكن اعظمهم المحبه . كما ان الكثيرين يصفون المجتمع الغربى بالانحلال . ماذا اخذنا من الغرب غير خروج الشباب بالشورت الى الشارع ومسايرتهم فى احدث الموضات وقصات الشعر وسماع احدث الكليبات لنجوع الغناء وغيرها ونسينا ان الغرب غزا القمر كما نسينا ما وصلوا البه من تقدم فى كافة المجالات. اتمنى ان يعم الحب بيننا والرب معكم

alber helme
09-05-2009, 03:05 AM
الجيل الحالى متسرع فى كل شئ حتى فى مشاعره تجاه الاخرين وينقصه حب الاخرين كما ذكر ذكر الاخ العزيز samooooo