المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جلسة تحدى للنفس (للصريحين )فقط

لونجينوس
05-31-2007, 01:16 AM
هل لديك الشجــــــــــاعه على التصريح بأسوا طبع فيــك ؟؟ ... (( للصريحين ))

هل لديك الشجاعة والقدرة على التصريح بأسوأ طبع فيك؟

اذا كان الحديث عن اطباعنا الحلوة وصفاتنا الخيالية هنلاقى كل واحد بيتكلم عن نفسه بقلب جامد زى مثلا:

انا طيب...انا حبوب...انا كريم....انا عمري ما جرحت انسان...انا موضوعي ....انا اراعي مشاعر الاخرين....انا حلو...انا باقيلي طبع واحد وابقى كامل الاوصاف ...انا اكثر صفة حلوه فيا اني كلي على بعضي حلو....الخ
وطرق غير مباشرة مثل...
الناس بيقولوا اني حلو....يقول اصحابي اني شخصية محبوبة اوى....انا مش عارف ايه سر انجذاب الناس لي ...اصحابي مش بيتجمعوا الا اذا كنت انا بينهم....قد ما يجرحوني الناس بس مش عارف ليه مش بقدر اجرحهم ...الخ
واذا كان مديح النفس مبغوض الى حد كبير لماذا يتعدى الحدود فبالمقابل يمكن ان يكون مقبولا ومغضوض البصر عنه في بعض الحالات بل ربما يكون محببا اذا لم يتجاوز الحد ..
.
ولكن....!!!
من منا يستطيع ان يقول صفاته وطباعه ليعرف طباعه وصفاته الـوحشه ... بس هنلاقى حاجه غريبه اوى ان فيه ناس حتى وهي بتعترف بصفاتها الوحشه بتحاول انها تمدح نفسها زى .....
انا اكثر عيب عندي
اني اسامح الناس بسرعــه انا اكثر شي اكرهه اني شديد الأنفعال.
...الـــــ,ــــ,ــــ,ــخ

وهكذا ..

مين الي عنده الشجاعة يعترف بصراحة باكثر طبع مش حلو فيه ....واللي بيتمنى انه يتخلص منه ؟؟
و دلوقتى ياريت كل عضو يقــــول الي عنده وياريت تكون بصراحه

وابدأ بنفسي
بصراحة اكثر حاجه بضيقنى من نفسى انى اوقاااااااات كتير بكون عصبى جدا ودا كان بيسببلى مشاكل كتير بس الحمد لله ابتديت اخد بااااااالى

Team Work®
05-31-2007, 10:22 AM
بص الصراحة راحة انا اوحش شخص ممكن تشوفوا

وشكرا على الموضوع

وربنا يقويك فى عمل الخير ويعطيك الهدواء والسلام

nana222
06-11-2007, 01:24 AM
كلامك صح يا لونجينوس
فعلا الواحد مش بيتكلم عن عيوبه لكن دايما يمدح نفسه
انا اكثر حاجه بتضايقنى من نفسى انى سالبيه وعايزه احاول اكون ايجابيه شويه

موني
06-26-2007, 03:06 AM
انا عن نفسي فيا حااااااااااجااااااااااااا ااااات كتيررررررررررررر جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااا
1 بمنع نفسي بالياس اني اقرب من المسيح مع اني عارفة اني اقدر بس بياس و بزهق بسرعة و لو مشيت خطوة ارجع مليون واحدة ورا
2 بيبقي عندي حماس كبير قوي اتجاة اي موضوع او مشروع و ما فيش دقيقتين بالظبط و تلاقيني اياس و اقول لاء مش هعرف عشان كذا و كذا و كذا........الخ
3 بستهتر و باستخف و بستهزق بقدراتي العقلية و بالمواهب اللي ربنا وهبني بيها ومش باهتم بالوزنات اللي في ايدي و دى من اكتر الحاجات اللي مضيقاني و مزهقاني من نفسي

aymonded
06-26-2007, 03:20 AM
هو سؤال محرج حقيقي وقد تصعب الإجابة جداً
وبالطبع مستحيل يجروء أحدٌ ما أن يقول ليس لي عيب
وانا عن نفسي في كتير وعرفة كويس بس قد يكون صعب أني اقوله لأن الكلام هايبقى معقد شويتين ويصعب شرحة جداً
ومش لاقي كلمات اعرف اعبر بيها عن صدق

عزت فايز دوس
08-25-2007, 10:06 PM
انا عارف كل عيوبى وللاسف لا اتقدم للمسيح حياتى ولكنى لا اخجل من كشف عيوبى امام اى انسان

ماريان
08-25-2007, 10:54 PM
ميرسىىىىىىىىى
على الموضوع
هو ممكن الى يدخل عادى يخرج من غير ما يقول
ههههههههههههههه
لية بس الاحراج يابنى
على العموم انا عاندى عيوب كتير
بس اكتر حاجة وحشة فيا
الغضب او العصبية
وانى كتير اوى بتصرف بسرعة وبعشوائية ودة غلط
صلولى انى اتخلص منهم

ensan
08-27-2007, 12:01 PM
عيوبى كتتتتتتتتتتتتتتير بس اكبرها
انى دايما بتانسى عيوبى وبحاول اخلقلى مميزات
ومش بشكر ربنا
سلام ونمعه

اللة يرعانى
08-27-2007, 06:09 PM
موضوع هايل فعلا يا لنجنيوس انا عن نفسى من عيوبى العصبية وبكرة البرود وشكرا ليك

عزت فايز دوس
08-27-2007, 10:51 PM
المعرفه بعيوبنا ليست المشكله http://المصلوب المشكله الحقيقيه هى عدم فدرتنا على موجهه انفسنا بالعيوب التى تحيا بدخلنا

SEMSEM
08-30-2007, 06:46 PM
انا اسف لونحينوس بس انا مش موافقك فى الراى ده مع كل الاحترام!!!!!! اسمحيلى لانى حضرت محاضره لدكتور جامعه كان بيتكلم عن الموضوع دهوبدا محاضرته وقال انا عايز كل واحد يكتب لى عشر مميزات وعشر عيوب فى نفسه وطبعا كل كتب عشرين عيب مش عشره بس لكن المميزات محدش كتب كتير ... واختصار المحاضره ان الانسان يقدر يتكلم كويس عن عيوبه ولكن مميزاته صعب رايه ان ده شىء مش صح لان المفروض ان الانسان يعرف مميزاته ويحاول ينميها ...... وشكرا ليكى كتير على الموضوع واسف على التعليق الطويل ربنا معاكى ويساعدك

azaz
09-03-2007, 07:39 PM
الموضوع جميل جدا
ولو كنت هتكالم بشكل شخصى عن عيوبىفاانا فيا كل عيوب اللى موجودة فى الناس كلها بس الاختلاف بين كل واحد فينا هو النسب او اسلوب ممارسة الخطية ومقاومته للخطية بس انا اكتر عيب بيضايقنى انى دايما ببرر تصرفاتى الغلط واحاول الاقى لنفسي الاعذار
مرسي على الموضوع:10600:

eng_elaria
10-04-2007, 01:19 PM
اهلا بيكوا جميعا
انا اول مره ادخل المنتدي ده بس بصراحه عجبني جدا
انا اكتر حاجه فيا وحشه هي العصبيه
بحاول اتخلص منها بس مش قادره
لو حد عنده حل ياريت يقوللي
سلام

love is the key
10-04-2007, 03:10 PM
هو بالرغم من انى مش بح اذكر عيوبي انما انا اوحش واحد
انما اللى بيخليني اكره نفسي اوى ان انا عصبي جدا وعنيد جدا جدا
وبنسى نفسي حتى لو مين قدامي
صلويلي اكون اهدا من كده شوية

eng_melad
10-07-2007, 12:36 AM
ميرسى كتير على الموضوع
بس اسوا حاجة فيا هى ادانة الاخرين والنقد نفسى انى ماكونش ديان لحد ياريت حد يقولى ازاى
صلوا من اجلى كتير
ربنا يعوض تعب محبتكمhttp://img523.imageshack.us/img523/7208/e300iw6.jpg اخوكم ميلاد

kamel
10-09-2007, 04:42 AM
بصراحة ياغالى :10600:
انا عامل ذى اللى قاعد على البحر ويعد
أمواجة
صلوا من أجلى
الرب معكم

برباره
11-09-2007, 01:09 PM
بصراحه موضوع جميل جدا وبصراحه اكبر انا لما اتكلم عن عيوبى وهى كتيييييييير جدا لازم اتكلم عن ان اى انسان فى عيب لم يتعالج يبقى لسه برا بمعنى ان خارج الحظيره لان كل واحد بيقرب من ربنا يستطيع السيد المسيح ان يعالج هذا العيب وبما ان فى عيوب يبقى انا لسه برا اختبر هذا بنفسك لما تأتى لحظات وانت فى قامه روحيه معينه تلاحظ ان عيوبك الا مبتحبهاش مش موجوده صح صلى يكمل الله كل نقص فينا

ميشيل
11-17-2007, 04:59 PM
ana badel2 besor3a lam ba3od m3a had 2a3da heloa ba2olo kol haga 3an nafsy kol haga

nrmo
11-17-2007, 11:22 PM
موضوع جميل اوى وانا عندى عيوب كتير بس يمكن اكتر حاجه بتخلينى مضايقه جدا هى عصبيتى وانى اول مااسمع حاجه تضايقنى بقوم متنرفذه من غير مااسمع باقى الكلام

ايساك
11-21-2007, 11:47 PM
شكرا على الموضوع وصراحة الاعضاء

انا عن نفسى اكتر حاجة تعبانى هو انى غضوب وعصبى جدا. ومش عاوز اقبل التجارب من ربنا بل بالعكس بتذمر على ربنا.ارجوكم صلولى كلكم انا فى تجربة صعبة اوى اوى

SNoW
12-28-2007, 02:53 AM
انا عيبى انى بثق فى الناس بسرعة و اكتر حاجة بتضايقنى من نفسى ان لما حد يزعق فيا تصعب عليا نفسى واعيط و دة فى رأيى ضعف فى شخصيتى

jannis
02-04-2008, 12:26 AM
انا بخاف قوي حتي بخاف افرح- ودي خطية مركبة خوف وعدم ايمان...انا وحشة جداا ومفيش اي كائن مثلي في خطاياه. ده غير اليأس اللي ملهوش حدود حتي الحياه كلها كلا شئ امامي وبتمني نهايته...اوالمشكلة في اني عارفة كل خطاياي وكل شئ وحش في بس للاسف مبتغيرش..... المهم من الموضوع ده ان الانسان يتغير يعني يعرف نفسه ويتغير ياريت للاحسن

منى ارسانيوس
02-04-2008, 12:25 PM
انا عندى مش عيوب نقدر نقول مصائب و كوارث

فله
02-04-2008, 01:39 PM
مافيش حد ممكن يكون وحش قدى انا كنت انسانه كافره

jannis
02-11-2008, 08:00 PM
لا انا اوحش واحده في الدنيا كلها وعلي كل العصور

B A V L Y 99
02-21-2008, 11:55 PM
شكرا يا لونجينوس على الموضوع الرائع

وبالنسبة لعيوبى فهى كتير لكن احب اتكلم عن اكتر عيب ملحوظ عندى

الــــــــكــــــــســـــ ـــل

انا شخص كسول جداااا جدااااااااا جدااااااااااااا

{ حتى اصحابى اتخنقوا من الموضوع ده }

ونفسى اجد حل للكسل ده لانى شاكك ان فى كتيبة شياطين مخصصه ليا علشان توقعنى فى الخطية دى دايما

ربنا يقوينى واقدر اعالجها ويقوي كل شخص لمواجهة عيوبة

يوسف 55
02-22-2008, 10:12 PM
حقيقى موضوع حلو
طيب اية الفايدة اعترف بعيوبى هنا وامام اللة لا اقدر بواسطة الاب الكاهن
انا لدى عيوب كثيرة واولها النميمة وهذا اصعب شى لدى
وحجات اخرى كتير اخرى
صلو من اجلى لكى اللة يفتحح عيوننا للحق

ay2007
02-27-2008, 03:17 AM
ربنا يرحمنا بمحبته ويخلصنا من عيوبنا ربنا قادر يغيرنا

المتشفع بمارجرجس
02-27-2008, 08:47 AM
ربنا موجود

davd
04-16-2008, 12:25 AM
عندى كسل وبرود روحى

مينا موحد القطرين
04-17-2008, 01:00 AM
اسمع كلام الرب يسوع (لاتخف لانى انا معك لا اتركك لا اهملك تشدد تشجع ) على فكرة عيوبى كتير اوى اولها انى واثق من وعد ربنا لكن واضع الثقة دى فى درج المكتب ومبعملش بيها حاجة وانا سلبى جدا ودايما واخد شعارى فى الحياة زى ما ترسى دقلها شفتوا اد اية انا وحش ولسة فى كتيرررررررررررررررررررررر ر

ameerko
04-17-2008, 02:08 AM
كلنا خطاه مش فى انسان مش خاطى